Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Svar
HarryH

Re: Laksemilliardær ut mot ny skatt.

Legg inn av HarryH »

greyserpent skrev: fre des 16, 2022 10:07 pm
HarryH skrev: fre des 16, 2022 9:57 pm
greyserpent skrev: fre des 16, 2022 9:42 pm
Til og med Rødt har ikke noe imot rike.
Men det finnes jaggu en grense for alt.
Om man jobbet 7.5 timer daglig fra 1814 til i dag, fikk 1500 kr per time, slapp å betale skatt, gratis kost og losji. Man kunne puttet hvert eneste øre i madrassen, så hadde man ikke klart å spare seg til å bli milliardær.
Det setter ting i perspektiv på å eie for mye.
Norge er tuftet på dugnadsånd og "forholdsvis" høye skatter. Den delen er iferd med å bli borte.
Dette forsterker min oppfatning av at man synes det er viktigere å hindre rikdom enn å bekjempe fattigdom.
Hva skjer når man konsentrerer rikdom? Tror du virkelig det blir mindre fattigdom av slikt?
Trickle down som ble debunket i linken jeg la ut forteller det motsatte.
Dette er ikke et nullsumspill.

Ute på Frøya klarte den tidligere bilmekanikeren Gustav Witzøe å bygge seg opp en kjempeformue. Du kan messe om mislykket Trickle-down så lenge du vil, men du beveger deg på et veldig abstrakt nivå. På det konkrete nivået har Witzøes suksess gjort Frøya til en av landets mest attraktive kommuner å bo i.

Det er ingen på Frøya som har havnet i fattigdom som en følge av at Witzøe har blitt rik. Tvert i mot.
Både eldre og yngre innbyggere på Frøya kan nyte godt av bedre kommunale tilbud enn i norske kommuner flest.
Til og med Rosenborg Ballklubb inne i Trondheim har fått tilført et tresifret antall millioner som følge av Witzøes virke.

Dette er virkeligheten i Norge 2022, og ikke teoretisk tankespinn fra USA på 80-tallet.
Sist redigert av HarryH den fre des 16, 2022 10:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

HarryH skrev: fre des 16, 2022 10:24 pm
greyserpent skrev: fre des 16, 2022 10:07 pm
HarryH skrev: fre des 16, 2022 9:57 pm

Dette forsterker min oppfatning av at man synes det er viktigere å hindre rikdom enn å bekjempe fattigdom.
Hva skjer når man konsentrerer rikdom? Tror du virkelig det blir mindre fattigdom av slikt?
Trickle down som ble debunket i linken jeg la ut forteller det motsatte.
Dette er ikke et nullsumspill.

Ute på Frøya klarte den tidligere bilmekanikeren Gustav Witzøe å bygge seg opp en kjempeformue. Du kan messe om mislykket Trickle-down så lenge du vil, men du beveger deg på et veldig abstrakt nivå. På det konkrete nivået har Witzøes suksess gjort Frøya til en av landets rikeste kommuner.

Det er ingen på Frøya som har havnet i fattigdom som en følge av at Witzøe har blitt rik. Tvert i mot.
Både eldre og yngre innbyggere på Frøya kan nyte godt av bedre kommunale tilbud enn i norske kommuner flest. Den tidligere utkantkommunen er nå blitt en av Norges mest attraktive kommuner å bo i. Til og med Rosenborg Ballklubb inne i Trondheim har fått tilført et tresifret antall millioner som følge av Witzøes virke.

Dette er virkeligheten i Norge 2022, og ikke teoretisk tankespinn fra USA på 80-tallet.
Fint for de 4500 som bor der.

HarryH

Legg inn av HarryH »

greyserpent skrev: fre des 16, 2022 10:32 pm Fint for de 4500 som bor der.
Fint for de 4500 som bodde der i 2014 og for de 700 nye siden den gang. Ser ut som befolkningen har økt jevnt og trutt, i takt med Witzøes formuesoppbygging. Forferdelig med denne rikdommen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

HarryH skrev: fre des 16, 2022 10:49 pm
greyserpent skrev: fre des 16, 2022 10:32 pm Fint for de 4500 som bor der.
Fint for de 4500 som bodde der i 2014 og for de 700 nye siden den gang. Ser ut som befolkningen har økt jevnt og trutt, i takt med Witzøes formuesoppbygging. Forferdelig med denne rikdommen.
Ifølge Frøya selv, så bor det 4900 der.

Ingen har sagt noe imot rikdom... eller?

HarryH

Legg inn av HarryH »

greyserpent skrev: fre des 16, 2022 10:59 pm
HarryH skrev: fre des 16, 2022 10:49 pm
greyserpent skrev: fre des 16, 2022 10:32 pm Fint for de 4500 som bor der.
Fint for de 4500 som bodde der i 2014 og for de 700 nye siden den gang. Ser ut som befolkningen har økt jevnt og trutt, i takt med Witzøes formuesoppbygging. Forferdelig med denne rikdommen.
Ifølge Frøya selv, så bor det 4900 der.

Ingen har sagt noe imot rikdom... eller?
SSB opererer med 5265.

Jo, du har sagt noe imot rikdom, blant annet at "det finnes en grense".

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

HarryH skrev: fre des 16, 2022 11:09 pm
greyserpent skrev: fre des 16, 2022 10:59 pm
HarryH skrev: fre des 16, 2022 10:49 pm

Fint for de 4500 som bodde der i 2014 og for de 700 nye siden den gang. Ser ut som befolkningen har økt jevnt og trutt, i takt med Witzøes formuesoppbygging. Forferdelig med denne rikdommen.
Ifølge Frøya selv, så bor det 4900 der.

Ingen har sagt noe imot rikdom... eller?
SSB opererer med 5265.

Jo, du har sagt noe imot rikdom, blant annet at "det finnes en grense".
Ja, jeg mener det bør finnes en øvre grense for rikdom. Med penger følger makt. Makt bør ikke gå i arv. Derfor bør det være en øvre grense. Om han på toppen får for mye av kaka, så er fordelingen feil i utgangspunktet.
Kapitalismens mantra om evig vekst tar livet av planeten. Den har faktisk ikke utømmelige ressurser.

HarryH

Legg inn av HarryH »

greyserpent skrev: fre des 16, 2022 11:24 pm Ja, jeg mener det bør finnes en øvre grense for rikdom. Med penger følger makt. Makt bør ikke gå i arv. Derfor bør det være en øvre grense. Om han på toppen får for mye av kaka, så er fordelingen feil i utgangspunktet.

Kapitalismens mantra om evig vekst tar livet av planeten. Den har faktisk ikke utømmelige ressurser.
Dette er jo to forskjellige diskusjoner, men angående det siste så er det jo også slik at netto profitt er forskjellen mellom inntekter og kostnader. Dermed blir rikdommen større når kostnadene reduseres. Hvis vi skal holde oss til eksemplet med Gustav Witzøe, så vil rikdommen til Salmar-eierne øke hvis selskapet klarer å produsere like mye laks med lavere ressursforbruk.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

greyserpent skrev: fre des 16, 2022 9:42 pm Til og med Rødt har ikke noe imot rike.

Men det finnes jaggu en grense for alt.
Om man jobbet 7.5 timer daglig fra 1814 til i dag, fikk 1500 kr per time, slapp å betale skatt, gratis kost og losji. Man kunne puttet hvert eneste øre i madrassen, så hadde man ikke klart å spare seg til å bli milliardær.
:lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

HarryH skrev: fre des 16, 2022 10:49 pm
greyserpent skrev: fre des 16, 2022 10:32 pm Fint for de 4500 som bor der.
Fint for de 4500 som bodde der i 2014 og for de 700 nye siden den gang. Ser ut som befolkningen har økt jevnt og trutt, i takt med Witzøes formuesoppbygging. Forferdelig med denne rikdommen.
Øke innbyggertallet i distriktet? Høres ut som innertier for regjeringen. Men de er jo ikke bønder, som i dag fikk lavere dieselpriser, er der fokuset ligger.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

MacanT skrev: fre des 16, 2022 11:53 pm
greyserpent skrev: fre des 16, 2022 9:42 pm Til og med Rødt har ikke noe imot rike.

Men det finnes jaggu en grense for alt.
Om man jobbet 7.5 timer daglig fra 1814 til i dag, fikk 1500 kr per time, slapp å betale skatt, gratis kost og losji. Man kunne puttet hvert eneste øre i madrassen, så hadde man ikke klart å spare seg til å bli milliardær.
:lol: :lol: :lol:
At du klarer å logge deg inn på egenhånd imponerer meg.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

greyserpent skrev: lør des 17, 2022 12:01 am
MacanT skrev: fre des 16, 2022 11:53 pm
greyserpent skrev: fre des 16, 2022 9:42 pm Til og med Rødt har ikke noe imot rike.

Men det finnes jaggu en grense for alt.
Om man jobbet 7.5 timer daglig fra 1814 til i dag, fikk 1500 kr per time, slapp å betale skatt, gratis kost og losji. Man kunne puttet hvert eneste øre i madrassen, så hadde man ikke klart å spare seg til å bli milliardær.
:lol: :lol: :lol:
At du klarer å logge deg inn på egenhånd imponerer meg.
Går fint det, er vel verre når du skal logge deg inn på NAV.no :lol:

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

fargerik skrev: tor des 15, 2022 5:55 pm Benkeslitern :
Selv om alle i Norge hadde sluppet å betale inntektsskatt på lønnen/pensjonen sin i år villle Staten ha tjent 700 - 800 milliarder mer i år enn det politikerne trodde for litt over et år siden da de lagde statsbudsjettet for 2022.
----------------------------------------------------------------------------------------------
OK. Husk at det var Høyre, KrF og Venstre som lagde statsbudsjettet for 2022.
AP og SP sitt første statsbudsjett er statsbudsjettet for 2023.
Dette er bare surr. AP/SP/SV økte skattesatsene betydelig for 2022 i forhold til opprinnelig forslag fra Solberg-regjeringen.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

greyserpent skrev: fre des 16, 2022 11:24 pm
HarryH skrev: fre des 16, 2022 11:09 pm
greyserpent skrev: fre des 16, 2022 10:59 pm

Ifølge Frøya selv, så bor det 4900 der.

Ingen har sagt noe imot rikdom... eller?
SSB opererer med 5265.

Jo, du har sagt noe imot rikdom, blant annet at "det finnes en grense".
Ja, jeg mener det bør finnes en øvre grense for rikdom. Med penger følger makt. Makt bør ikke gå i arv. Derfor bør det være en øvre grense. Om han på toppen får for mye av kaka, så er fordelingen feil i utgangspunktet.
Kapitalismens mantra om evig vekst tar livet av planeten. Den har faktisk ikke utømmelige ressurser.
Det som ødelegger planeten er ikke forbruket til de tross alt få rike personene. Det blir verre hvis milliarder av fattigfranser skulle få råd til egen bil.

MentalM

Legg inn av MentalM »


Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

MentalM skrev: man des 19, 2022 9:50 am https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/xg ... -roekke-co

Synes denne også er bra skrevet
The usual suspects her inne vil nok aldri forstå poenget uansett hvor velskrevet det er.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Der reiste en riking til :D

https://www.finansavisen.no/nyheter/fin ... 1671535262

Milliardær Trond Harald Klaveness har flyttet til Sveits, ifølge DN.

Klaveness står oppført med bostedsadresse i kantonen Wädenswil, nært Zürich. Flyttingen ble registrert 7. desember.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Kverulanten skrev: lør des 17, 2022 9:52 am
Det som ødelegger planeten er ikke forbruket til de tross alt få rike personene. Det blir verre hvis milliarder av fattigfranser skulle få råd til egen bil.
det som ødelegger planeten er for stort ressursuttak, for mye forurensning og mangel på respekt for natur, er det fattigfransenes (som du kaller dem) feil?

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

HarryH skrev: fre des 16, 2022 10:24 pm
Ute på Frøya klarte den tidligere bilmekanikeren Gustav Witzøe å bygge seg opp en kjempeformue. Du kan messe om mislykket Trickle-down så lenge du vil, men du beveger deg på et veldig abstrakt nivå. På det konkrete nivået har Witzøes suksess gjort Frøya til en av landets mest attraktive kommuner å bo i.

Det er ingen på Frøya som har havnet i fattigdom som en følge av at Witzøe har blitt rik. Tvert i mot.
Både eldre og yngre innbyggere på Frøya kan nyte godt av bedre kommunale tilbud enn i norske kommuner flest.
Til og med Rosenborg Ballklubb inne i Trondheim har fått tilført et tresifret antall millioner som følge av Witzøes virke.

Dette er virkeligheten i Norge 2022, og ikke teoretisk tankespinn fra USA på 80-tallet.
Jeg kjøper ikke din banale heltefortelling om den suksessrike gründerens/næringslivslederens genialitet og imponerende arbeidsinnsats som nærmest egenhendig utvikler næringslivet og skaper arbeisplasser som kommer resten av samfunnet til gode.

Et samfunn er så veldig mye mer enn dyktige næringslivsledere/gründere. Ta bare noe så banalt som tilgang til et marked. Markeder er ikke naturgitte fenomener, de er politisk skapte ordninger som opprettes og regulerers ved lovgivning fordi samfunnet/politiske myndigheter vil ha det slik. Det er m.a.o. ikke Witzøes fortjeneste at det fins et marked for oppdrettslaks som gir hans bedrft muligheter til å skape verdier. Han er gitt en anledning til å utnytte dette markedet fordi vi har organisert samfunnet slik at den muligheten fins. Ponget jeg vil ha frem her er at tar vi vekk tjenestene og mulighetene som samfunnet gir vil ingen gründer om han er aldri så genial og arbeidssom ha noe som helst mulighet til å skape en bedrift/næring. Din heltefortelling snur derfor virkeligheten på hodet. Det er ikke slik at Frøyasamfunnet er et resultat av Witzøes geniale og harde arbeidsinnsats for å skape suksessbedriften Salmar, det er motsatt. Uten Føryasamfunnet (og øvrig samfunn) ville det ikke vært noe Salmar og Gustav Witzøe måtte klart seg uten formuen han har i dag.

Dette gjør at jeg finner mye av skattedebatten knyttet opp mot suksessrike (søkkrike) næringslivseiere bygger på feil premisser. Det er ikke slik at samfunnet er avhengig av at suksessrike entrepenørr/gründere får beholde så mye som mulig av avkastningen de høster for at det skal skapes flere arbeidsplasser - det er motsatt. Uten et samfunn som legger forholdene til rette som muliggjør slik privat formuesopphopning villle vi ikke hatt disse milliardærene.

For meg blir det derfor riktig og virkelighetsnær innfallsvinkel å vurdere skattespørsmålet ut fra hva som bør anses som en rimelig og rettferdig skatteplikt til det samfunnet som har tillatt dem å bygge opp så mye privat rikdom. Mitt svar på det er at i dag betaler de superrike for liten andel. For meg blir det feil at lavtlønte må betale en større andel av sin inntekt i skatt til staten enn hva mange av multimilliardærene gjør.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Trondhjem skrev: ons des 21, 2022 10:48 am
HarryH skrev: fre des 16, 2022 10:24 pm
Ute på Frøya klarte den tidligere bilmekanikeren Gustav Witzøe å bygge seg opp en kjempeformue. Du kan messe om mislykket Trickle-down så lenge du vil, men du beveger deg på et veldig abstrakt nivå. På det konkrete nivået har Witzøes suksess gjort Frøya til en av landets mest attraktive kommuner å bo i.

Det er ingen på Frøya som har havnet i fattigdom som en følge av at Witzøe har blitt rik. Tvert i mot.
Både eldre og yngre innbyggere på Frøya kan nyte godt av bedre kommunale tilbud enn i norske kommuner flest.
Til og med Rosenborg Ballklubb inne i Trondheim har fått tilført et tresifret antall millioner som følge av Witzøes virke.

Dette er virkeligheten i Norge 2022, og ikke teoretisk tankespinn fra USA på 80-tallet.
Jeg kjøper ikke din banale heltefortelling om den suksessrike gründerens/næringslivslederens genialitet og imponerende arbeidsinnsats som nærmest egenhendig utvikler næringslivet og skaper arbeisplasser som kommer resten av samfunnet til gode.

Et samfunn er så veldig mye mer enn dyktige næringslivsledere/gründere. Ta bare noe så banalt som tilgang til et marked. Markeder er ikke naturgitte fenomener, de er politisk skapte ordninger som opprettes og regulerers ved lovgivning fordi samfunnet/politiske myndigheter vil ha det slik. Det er m.a.o. ikke Witzøes fortjeneste at det fins et marked for oppdrettslaks som gir hans bedrft muligheter til å skape verdier. Han er gitt en anledning til å utnytte dette markedet fordi vi har organisert samfunnet slik at den muligheten fins. Ponget jeg vil ha frem her er at tar vi vekk tjenestene og mulighetene som samfunnet gir vil ingen gründer om han er aldri så genial og arbeidssom ha noe som helst mulighet til å skape en bedrift/næring. Din heltefortelling snur derfor virkeligheten på hodet. Det er ikke slik at Frøyasamfunnet er et resultat av Witzøes geniale og harde arbeidsinnsats for å skape suksessbedriften Salmar, det er motsatt. Uten Føryasamfunnet (og øvrig samfunn) ville det ikke vært noe Salmar og Gustav Witzøe måtte klart seg uten formuen han har i dag.

Dette gjør at jeg finner mye av skattedebatten knyttet opp mot suksessrike (søkkrike) næringslivseiere bygger på feil premisser. Det er ikke slik at samfunnet er avhengig av at suksessrike entrepenørr/gründere får beholde så mye som mulig av avkastningen de høster for at det skal skapes flere arbeidsplasser - det er motsatt. Uten et samfunn som legger forholdene til rette som muliggjør slik privat formuesopphopning villle vi ikke hatt disse milliardærene.

For meg blir det derfor riktig og virkelighetsnær innfallsvinkel å vurdere skattespørsmålet ut fra hva som bør anses som en rimelig og rettferdig skatteplikt til det samfunnet som har tillatt dem å bygge opp så mye privat rikdom. Mitt svar på det er at i dag betaler de superrike for liten andel. For meg blir det feil at lavtlønte må betale en større andel av sin inntekt i skatt til staten enn hva mange av multimilliardærene gjør.
Nøyaktig det samme kan sies om Røkke. Han er der han er i dag takket være stor hjelp fra Staten og samfunnet rundt seg.

Nei, jeg snakker ikke om Sveits.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Trondhjem skrev: ons des 21, 2022 10:48 am Markeder er ikke naturgitte fenomener, de er politisk skapte ordninger som opprettes og regulereres ved lovgivning fordi samfunnet/politiske myndigheter vil ha det slik.
Jeg er helt forbløffet over at det finnes voksne folk som tror at alle markeder opprettes av politikere. Veldig overraskende.

MentalM

Legg inn av MentalM »

HarryH skrev: ons des 21, 2022 11:02 am
Trondhjem skrev: ons des 21, 2022 10:48 am Markeder er ikke naturgitte fenomener, de er politisk skapte ordninger som opprettes og regulereres ved lovgivning fordi samfunnet/politiske myndigheter vil ha det slik.
Jeg er helt forbløffet over at det finnes voksne folk som tror at alle markeder opprettes av politikere. Veldig overraskende.
Noe av det mer spennende jeg har lest her inne. Venter på å høre mer om den påstanden. Gjerne utdyp @Trondhjem

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

MentalM skrev: ons des 21, 2022 4:09 pm
Trondhjem skrev: ons des 21, 2022 10:48 am Markeder er ikke naturgitte fenomener, de er politisk skapte ordninger som opprettes og regulereres ved lovgivning fordi samfunnet/politiske myndigheter vil ha det slik.
Noe av det mer spennende jeg har lest her inne. Venter på å høre mer om den påstanden. Gjerne utdyp @Trondhjem
Du må gjerne bidra med din begrunnede mening om dette tema. Jeg er ikke interessert i å "debattere" i form av å svare på spørsmål.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Trondhjem skrev: tor des 22, 2022 9:10 am
MentalM skrev: ons des 21, 2022 4:09 pm
Trondhjem skrev: ons des 21, 2022 10:48 am Markeder er ikke naturgitte fenomener, de er politisk skapte ordninger som opprettes og regulereres ved lovgivning fordi samfunnet/politiske myndigheter vil ha det slik.
Noe av det mer spennende jeg har lest her inne. Venter på å høre mer om den påstanden. Gjerne utdyp @Trondhjem
Du må gjerne bidra med din begrunnede mening om dette tema. Jeg er ikke interessert i å "debattere" i form av å svare på spørsmål.
Markeder oppstår fordi det er etterspørsel etter noe, og noen vil da tilby dette. Dette oppstår helt uavhengig av politiske myndigheter, det de derimot kan gjøre er å regulere markedene ved lovgivninger.

Trondhjem

Legg inn av Trondhjem »

MentalM skrev: tor des 22, 2022 9:15 am
Markeder oppstår fordi det er etterspørsel etter noe, og noen vil da tilby dette. Dette oppstår helt uavhengig av politiske myndigheter, det de derimot kan gjøre er å regulere markedene ved lovgivninger.
Dette er etter mitt skjønn en for enkel beskrivelse.

Markeder oppstår noen ganger spontant slik du beskriver fordi folk etterspør varer og tjenster. Men ikke dermed sagt at markedene er uavhengig av politiske myndigheter. Noen ganger oppstår markeder som en direkte konsekvens av politiske vedtak. Eksempler på dette er dereguleringer av statsmonopoler som åpner for markedsløsninger. I dag har vi et eksempel på det motsatte ved at regjeringen gjenninnfører statsmonopolet innen sykehustjenester når de opphever ordningen med fritt sykehusvalg og fratar dermed markedet for en rekke private helsetjenester/tilbydere. Her fjernes et marked ved politisk vedtak.

Men uansett hva som måtte være årsak til at et marked oppstår, så kan ingen markeder eksistere uten et menneskesamfunn som legger til rette for det. For eksempel blir det ingen markeder uten privat eiendomsrett, lovgivning som tillatter å inngå private kjøps- og salgsavtaler, m.m. Intet av dette er naturgitt, men er noe som våre samfunn har bestemt (politisk) at det slik vi vil ha det. Men vi MÅ ikke organisere oss slik. Det fins eksempler på markedsfrie samfunn.. Noen kommunistiske stater prøvde (uten hell) å fjerne privat eiendomsrett og regulerte stort sett alt av produksjon og omsetning av varer og tjenster i samfunnet via statsmonpolisert planøkonomi. Vi har i dag en markedsbasert økonomi fordi flertallet i samfunnet mener det er den beste måten å organisere vår økonmi på. Dette ER et politisk valg. Et annet tegn på at markeder er politisk bestemte fenomener er at ingen dyr bruker penger eller bytter varer seg i mellom. Fenomet med å kjøp og salg fins kun i menneskesamfunnet.

Derfor skrev jeg og står på at markeder er ikke naturgitte fenomener. De er 100% menneskeskapte og opprettet fordi flertallet av oss mener det er en god måte å organisere vårt samfunn på - dvs. de er politisk bestemte ordninger.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Trondhjem skrev: tor des 22, 2022 10:57 am Dette er etter mitt skjønn en for enkel beskrivelse.

Markeder oppstår noen ganger spontant slik du beskriver fordi folk etterspør varer og tjenster. Men ikke dermed sagt at markedene er uavhengig av politiske myndigheter. Noen ganger oppstår markeder som en direkte konsekvens av politiske vedtak. Eksempler på dette er dereguleringer av statsmonopoler som åpner for markedsløsninger. I dag har vi et eksempel på det motsatte ved at regjeringen gjenninnfører statsmonopolet innen sykehustjenester når de opphever ordningen med fritt sykehusvalg og fratar dermed markedet for en rekke private helsetjenester/tilbydere. Her fjernes et marked ved politisk vedtak.

Men uansett hva som måtte være årsak til at et marked oppstår, så kan ingen markeder eksistere uten et menneskesamfunn som legger til rette for det. For eksempel blir det ingen markeder uten privat eiendomsrett, lovgivning som tillatter å inngå private kjøps- og salgsavtaler, m.m. Intet av dette er naturgitt, men er noe som våre samfunn har bestemt (politisk) at det slik vi vil ha det. Men vi MÅ ikke organisere oss slik. Det fins eksempler på markedsfrie samfunn.. Noen kommunistiske stater prøvde (uten hell) å fjerne privat eiendomsrett og regulerte stort sett alt av produksjon og omsetning av varer og tjenster i samfunnet via statsmonpolisert planøkonomi. Vi har i dag en markedsbasert økonomi fordi flertallet i samfunnet mener det er den beste måten å organisere vår økonmi på. Dette ER et politisk valg. Et annet tegn på at markeder er politisk bestemte fenomener er at ingen dyr bruker penger eller bytter varer seg i mellom. Fenomet med å kjøp og salg fins kun i menneskesamfunnet.

Derfor skrev jeg og står på at markeder er ikke naturgitte fenomener. De er 100% menneskeskapte og opprettet fordi flertallet av oss mener det er en god måte å organisere vårt samfunn på - dvs. de er politisk bestemte ordninger.
Markedet er der fortsatt, det bare endres pga lovgivningen. Markedet for private helsetjenester er fortsatt der.

Narkotika er forbudt, men markedet er der fortsatt det bare flyttes til andre steder. Norge legger ikke til rette for verken narkotika eller prostitusjon, men markedene er definitivt fortsatt tilstede ettersom det er en etterspørsel etter det.

Markeder oppstår naturlig i samfunn av mennesker. Det har det gjort i hele menneskets historie. Så kan markeder reguleres av politiske vedtak.

HarryH

Legg inn av HarryH »

God underholdning i julestria.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Føler noen snakker forbi hverandre. Marked er en fellesbetegnelse på etterspørsel etter varer og tjenester. Viktig å få med at det er ulike type markeder. Tjenester, varer, arbeid og penger er eksempel på markeder. Disse markedene inngår i EØS avtalen. At det er ulike marked skyldes ulike forskrifter og regler som man må forholde seg til i de ulike bransjene. Er forskjell på å selge ostehøvel og drive med helsetjenester.

Prisene i et marked settes etter etterspørsel, med også om det er mangel på en vare, som det er stor etterspørsel etter. Da går prisene opp.

I landbruket er prisene satt etter forhandlinger. Vi har i dag alt for mye egg, men prisene på egg i butikk er høy. I landbruket er det landbruksorganisasjon og staten sammen som setter prisene.

virrvarr
Innlegg: 445

Legg inn av virrvarr »

MentalM skrev: tor des 22, 2022 11:44 am
Markedet er der fortsatt, det bare endres pga lovgivningen. Markedet for private helsetjenester er fortsatt der.

Narkotika er forbudt, men markedet er der fortsatt det bare flyttes til andre steder. Norge legger ikke til rette for verken narkotika eller prostitusjon, men markedene er definitivt fortsatt tilstede ettersom det er en etterspørsel etter det.

Markeder oppstår naturlig i samfunn av mennesker. Det har det gjort i hele menneskets historie. Så kan markeder reguleres av politiske vedtak.
Markeder er avhengig av det er økonomisk mulighet for salg/kjøp og det er ikke naturgitt. Markeder oppstår "naturlig" i samfunn men økonomien bestemmer størrelsen. Forenklet uttrykt så er markedet for laks avhengig av samfunnet ved at det er mennesker der som er villig til å arbeide for lønnen som tilbys, dvs fremskaffer fisken og at det er økonomi i markedet til å kunne selge fisken med profitt. Uten disse faktorene ingen profitt for eierne. Samfunn i moderne utgave er resultat av politiske handlinger.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Takk for at du deler av din kunnskap om markedsmekanismer.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

HarryH skrev: ons des 21, 2022 11:02 am
Trondhjem skrev: ons des 21, 2022 10:48 am Markeder er ikke naturgitte fenomener, de er politisk skapte ordninger som opprettes og regulereres ved lovgivning fordi samfunnet/politiske myndigheter vil ha det slik.
Denne påstanden må du nesten underbygge og forklare de av oss som etter å ha lest din påstand du serverer her, skjønner vi ikke kan noe om marked.
Du har servert mye vås, men dette er noe av det mest virkelighetsfjerne jeg har lest.
Marked er ikke noe som oppstå i din levetid. Marked er noe som har utviklet seg siden noen hadde en vare som andre ville kjøpe - og det er nok lenger siden enn vår tidsalder. Marked er noe som oppstår etter hvert som utviklingen går framover - og nye produkt som bl.a, gjør livet enklere for oss utvikles.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»