Forbud mot droner

Svar
William_S

Forbud mot droner

Legg inn av William_S »

Nå kom det altså, Samferdselsdepartementet har bedt Luftfartstilsynet vurdere et eventuelt forbud mot droner. Paranoiaen har nådd nye grenser og som jeg sa i en annen tråd her så minner dette en del om covid retorikken hvor det var et virus og det måtte man kjempe i mot alle midler. Nå har en håndfull russere blitt arrestert pga dronebruk. Og så er det nok sikkert vært observert droner på flyplasser (selv om dette egentlig kan være uvisst). Problemet for min del hva gjeler forbud mot droner er at det blir litt i samme logikk som å forby stiger fordi det kan kunne brukes til ulovlige formål (innbrudd). I Dagsnytt i dag morres hørte jeg en droneier som fikk så hatten passet av andre fordi han fyrte opp dronen sin bare for å ta noen naturbilder. De aller fleste som flyr droner på hobbybasis gjør det fordi de kan få noen spetakulære naturbilder og ja fordi det er morsomt å ha en hobby da. Det er jo en like legitim hobby som modellfly spør du meg.
https://www.nrk.no/nyheter/sikkerhet-og ... 1.16119492
https://www.nrk.no/nyheter/skal-vurdere ... 1.16146347

Brukeravatar
BBQsaus
Innlegg: 304

Legg inn av BBQsaus »

Man har klart seg helt fint uten droner i Norge frem til de kom for noen få år siden. Stort sett benyttes det til hobby eller for å få spektakulære bilder av eiendom etc. Med det bakteppet som er nå, at flere russere er tatt for å kjøre droner over kritisk norsk infrastruktur, så ser jeg ingen problemer med at dette blir forbudt nå. Så får man heller komme tilbake til om droner kan bli lovlig igjen eller delvis lovlig når denne krigen er over. Det er naivt å la dette fortsette

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Typisk norsk...

Cabal

Legg inn av Cabal »

Ah, så de som gjør noe ulovlig i dag vil slutte med disse ulovlighetene nå. Logisk.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

William_S skrev: tor okt 20, 2022 11:48 am Nå kom det altså, Samferdselsdepartementet har bedt Luftfartstilsynet vurdere et eventuelt forbud mot droner. Paranoiaen har nådd nye grenser og som jeg sa i en annen tråd her så minner dette en del om covid retorikken hvor det var et virus og det måtte man kjempe i mot alle midler. Nå har en håndfull russere blitt arrestert pga dronebruk. Og så er det nok sikkert vært observert droner på flyplasser (selv om dette egentlig kan være uvisst). Problemet for min del hva gjeler forbud mot droner er at det blir litt i samme logikk som å forby stiger fordi det kan kunne brukes til ulovlige formål (innbrudd). I Dagsnytt i dag morres hørte jeg en droneier som fikk så hatten passet av andre fordi han fyrte opp dronen sin bare for å ta noen naturbilder. De aller fleste som flyr droner på hobbybasis gjør det fordi de kan få noen spetakulære naturbilder og ja fordi det er morsomt å ha en hobby da. Det er jo en like legitim hobby som modellfly spør du meg.
https://www.nrk.no/nyheter/sikkerhet-og ... 1.16119492
https://www.nrk.no/nyheter/skal-vurdere ... 1.16146347
Typisk norsk mentalitet. Når noe er noe som helst farlig eller kan potensielt utgjør en trussel, så skal det forbys. Og du har helt rett. Det minner på visse måter om covid-retorikken.

Baldor

Legg inn av Baldor »

Typisk norsk å sutre over et midlertidig droneforbud, som bortskjemte barn som ikke får det nyeste favorittleketøyet.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Cabal skrev: tor okt 20, 2022 12:02 pm Ah, så de som gjør noe ulovlig i dag vil slutte med disse ulovlighetene nå. Logisk.
Snakk om å bli møtt i døra av sin egen «logikk», jf. det sedvanlige gnålet deres i debatten om amerikanske våpenlover.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Hvordan skal dette forbudet håndheves mot de som har dette som en legitim hobby?

Cabal

Legg inn av Cabal »

Texas_John skrev: tor okt 20, 2022 12:36 pm
Cabal skrev: tor okt 20, 2022 12:02 pm Ah, så de som gjør noe ulovlig i dag vil slutte med disse ulovlighetene nå. Logisk.
Snakk om å bli møtt i døra av sin egen «logikk», jf. det sedvanlige gnålet deres i debatten om amerikanske våpenlover.
Du fremstår noe forvirret. Har du det bra?

Corvus

Legg inn av Corvus »

BBQsaus skrev: tor okt 20, 2022 11:53 am Man har klart seg helt fint uten droner i Norge frem til de kom for noen få år siden. Stort sett benyttes det til hobby eller for å få spektakulære bilder av eiendom etc. Med det bakteppet som er nå, at flere russere er tatt for å kjøre droner over kritisk norsk infrastruktur, så ser jeg ingen problemer med at dette blir forbudt nå. Så får man heller komme tilbake til om droner kan bli lovlig igjen eller delvis lovlig når denne krigen er over. Det er naivt å la dette fortsette
Fullstendig idioti.
Altså får ingen nordmenn fly med droner, som både kan være nyttig og ikke minst gøy.
Samtidig så gir selvsagt eventuelle russere som vil spionere ved hjelp av droner fullstendig blaffen, som de gjør nå.
Hjernedødt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Baldor skrev: tor okt 20, 2022 12:29 pm Typisk norsk å sutre over et midlertidig droneforbud, som bortskjemte barn som ikke får det nyeste favorittleketøyet.
Kan du forklare oss hva dette forbudet skulle ha for nytte? Tror du russerne bryr seg?

Fago

Legg inn av Fago »

William_S skrev: tor okt 20, 2022 11:48 am Nå kom det altså, Samferdselsdepartementet har bedt Luftfartstilsynet vurdere et eventuelt forbud mot droner. Paranoiaen har nådd nye grenser og som jeg sa i en annen tråd her så minner dette en del om covid retorikken hvor det var et virus og det måtte man kjempe i mot alle midler. Nå har en håndfull russere blitt arrestert pga dronebruk. Og så er det nok sikkert vært observert droner på flyplasser (selv om dette egentlig kan være uvisst). Problemet for min del hva gjeler forbud mot droner er at det blir litt i samme logikk som å forby stiger fordi det kan kunne brukes til ulovlige formål (innbrudd). I Dagsnytt i dag morres hørte jeg en droneier som fikk så hatten passet av andre fordi han fyrte opp dronen sin bare for å ta noen naturbilder. De aller fleste som flyr droner på hobbybasis gjør det fordi de kan få noen spetakulære naturbilder og ja fordi det er morsomt å ha en hobby da. Det er jo en like legitim hobby som modellfly spør du meg.
https://www.nrk.no/nyheter/sikkerhet-og ... 1.16119492
https://www.nrk.no/nyheter/skal-vurdere ... 1.16146347
Det hadde i hvert fall vært bedre å stenge grensa, innføre visumnekt for russere, og utvise russere fra Norge.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Corvus skrev: tor okt 20, 2022 3:00 pm
Baldor skrev: tor okt 20, 2022 12:29 pm Typisk norsk å sutre over et midlertidig droneforbud, som bortskjemte barn som ikke får det nyeste favorittleketøyet.
Kan du forklare oss hva dette forbudet skulle ha for nytte? Tror du russerne bryr seg?
Med denne logikken, skal vi fjerne lover for stjeling fordi de som stjeler ikke bryr seg?

Ellers gir dette nok videre hjemmel for blant annet straffeforfølgelse i de tilfellene hvor man faktisk bryter en lov.
I tillegg setter det nok samtidig effektiv ned alle hobbydronene på bakken og vil således gjøre det enklere å oppdage de som driver med dette.
Jeg vil og gjøre deg oppmerksom på at man lever i litt annerledes tider nå, russerne i særpreg har nok veldig interesse av å søke ut informasjon relatert til diverse militære anlegg og annet, da er det og på sin plass at man tilpasser spesielt lovverket deretter.

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »

Hva er forskjellen på drone og modellhelikopter? Tror det kan komme en rekke forbud, også mot modellraketter, modellfly osv.

Tror droner vil bli forbudt. Untatt for politi, militære osv. Et spørsmål som melder seg er imidlertid om folk som har redningsoppdrag har behov for droner.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Baldor skrev: tor okt 20, 2022 12:29 pm Typisk norsk å sutre over et midlertidig droneforbud, som bortskjemte barn som ikke får det nyeste favorittleketøyet.

Spørsmålet er jo hvor lenge et eventuelt midlertidig forbud vil vare. Og det er fullt lov å "sutre" over at muligheten for at man blir fatatt en hobby. For mange er hobbyen en vesentlig del av tilværelsen, og den gir et stort lyspunkt i hverdagen. Tenk deg selv dersom du er lidenskapelig opptatt av noe, og det plutselig blir tatt i fra deg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Knaberaps skrev: tor okt 20, 2022 4:31 pm
Baldor skrev: tor okt 20, 2022 12:29 pm Typisk norsk å sutre over et midlertidig droneforbud, som bortskjemte barn som ikke får det nyeste favorittleketøyet.

Spørsmålet er jo hvor lenge et eventuelt midlertidig forbud vil vare. Og det er fullt lov å "sutre" over at muligheten for at man blir fatatt en hobby. For mange er hobbyen en vesentlig del av tilværelsen, og den gir et stort lyspunkt i hverdagen. Tenk deg selv dersom du er lidenskapelig opptatt av noe, og det plutselig blir tatt i fra deg.
Min vanlige blødme :
"Gi barna elgitarer og trommer før de finner på noe tull som fotball, droneleking og slikt"

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Vest politidistrikt forteller i dag at en skal ikke ringe til politiet om en ser "lovlige droner"! Eller droner utenfor befolket område. ? Dette står å lese på NRK TV tekst meldinger. Hmmm. Er det noen som har fått for mange telefoner om droner?

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

fargerik skrev: tor okt 20, 2022 4:34 pm "Gi barna elgitarer og trommer før de finner på noe tull som fotball, droneleking og slikt"
Droner er hovedsaklig en hobby for godt voksne. Men ellers enig så klart. Alt er bedre enn å bli fanget i fotballens klør.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

BBQsaus skrev: tor okt 20, 2022 11:53 am Man har klart seg helt fint uten droner i Norge frem til de kom for noen få år siden. Stort sett benyttes det til hobby eller for å få spektakulære bilder av eiendom etc. Med det bakteppet som er nå, at flere russere er tatt for å kjøre droner over kritisk norsk infrastruktur, så ser jeg ingen problemer med at dette blir forbudt nå. Så får man heller komme tilbake til om droner kan bli lovlig igjen eller delvis lovlig når denne krigen er over. Det er naivt å la dette fortsette
For noe forbanna vrøvl. Vi klarte oss helt fint uten mobiltelefoner i Norge frem til de kom for noen år siden også. Alt kan misbrukes, men det betyr ikke at det skal forbys. Er mange flere ting enn droner som brukes av russere i disse dager.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

William_S skrev: tor okt 20, 2022 11:48 am Nå kom det altså, Samferdselsdepartementet har bedt Luftfartstilsynet vurdere et eventuelt forbud mot droner. Paranoiaen har nådd nye grenser og som jeg sa i en annen tråd her så minner dette en del om covid retorikken hvor det var et virus og det måtte man kjempe i mot alle midler. Nå har en håndfull russere blitt arrestert pga dronebruk. Og så er det nok sikkert vært observert droner på flyplasser (selv om dette egentlig kan være uvisst). Problemet for min del hva gjeler forbud mot droner er at det blir litt i samme logikk som å forby stiger fordi det kan kunne brukes til ulovlige formål (innbrudd). I Dagsnytt i dag morres hørte jeg en droneier som fikk så hatten passet av andre fordi han fyrte opp dronen sin bare for å ta noen naturbilder. De aller fleste som flyr droner på hobbybasis gjør det fordi de kan få noen spetakulære naturbilder og ja fordi det er morsomt å ha en hobby da. Det er jo en like legitim hobby som modellfly spør du meg.
https://www.nrk.no/nyheter/sikkerhet-og ... 1.16119492
https://www.nrk.no/nyheter/skal-vurdere ... 1.16146347
Nå er det jo allerede forbudt å fly droner i nærheten av flyplasser, uten at det ser ut til å ha særlig effekt. Forbudt for russere å fly droner også, ingen effekt det heller...

Tipper et totalforbud vil fungere like godt.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Det mest effektive er nok å stenge russergrensen på Storskog - for godt. Samt norske havner og farvann for russiske båter.

Utrolig at ikke dette er effektuert for lenge siden. Regjeringen ber jo om spionasje - og sabotasjeaksjoner i ettertid.
Sist redigert av Neptun den tor okt 20, 2022 6:07 pm, redigert 1 gang totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

peraleks skrev: tor okt 20, 2022 3:12 pm
Corvus skrev: tor okt 20, 2022 3:00 pm
Baldor skrev: tor okt 20, 2022 12:29 pm Typisk norsk å sutre over et midlertidig droneforbud, som bortskjemte barn som ikke får det nyeste favorittleketøyet.
Kan du forklare oss hva dette forbudet skulle ha for nytte? Tror du russerne bryr seg?
Med denne logikken, skal vi fjerne lover for stjeling fordi de som stjeler ikke bryr seg?

Ellers gir dette nok videre hjemmel for blant annet straffeforfølgelse i de tilfellene hvor man faktisk bryter en lov.
I tillegg setter det nok samtidig effektiv ned alle hobbydronene på bakken og vil således gjøre det enklere å oppdage de som driver med dette.
Jeg vil og gjøre deg oppmerksom på at man lever i litt annerledes tider nå, russerne i særpreg har nok veldig interesse av å søke ut informasjon relatert til diverse militære anlegg og annet, da er det og på sin plass at man tilpasser spesielt lovverket deretter.
Elendig eksempel. Sammenligne tyveri med å fly en drone..

Straffeforfølgelse har man allerede, det er ikke lov til å fly drone innen 5 km fra flyplass, og militære installasjoner. Ikke fått med deg dette?
Dette som er aktuelt, et generelt forbud mot droneflyging er så molboaktig at man ikke tror det man hører. Det er lov til å bruke hodet.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Corvus skrev: tor okt 20, 2022 6:07 pm
peraleks skrev: tor okt 20, 2022 3:12 pm
Corvus skrev: tor okt 20, 2022 3:00 pm

Kan du forklare oss hva dette forbudet skulle ha for nytte? Tror du russerne bryr seg?
Med denne logikken, skal vi fjerne lover for stjeling fordi de som stjeler ikke bryr seg?

Ellers gir dette nok videre hjemmel for blant annet straffeforfølgelse i de tilfellene hvor man faktisk bryter en lov.
I tillegg setter det nok samtidig effektiv ned alle hobbydronene på bakken og vil således gjøre det enklere å oppdage de som driver med dette.
Jeg vil og gjøre deg oppmerksom på at man lever i litt annerledes tider nå, russerne i særpreg har nok veldig interesse av å søke ut informasjon relatert til diverse militære anlegg og annet, da er det og på sin plass at man tilpasser spesielt lovverket deretter.
Elendig eksempel. Sammenligne tyveri med å fly en drone..

Straffeforfølgelse har man allerede, det er ikke lov til å fly drone innen 5 km fra flyplass, og militære installasjoner. Ikke fått med deg dette?
Dette som er aktuelt, et generelt forbud mot droneflyging er så molboaktig at man ikke tror det man hører. Det er lov til å bruke hodet.
Mulig du ikke helt skjønte det, men lover lages ikke for å se om gjerningsmennene bryr seg eller ei, noe du ser ut til å tro med kommentaren "Tror du russerne bryr seg". Totalt feilslått logikk.

Det er et midlertidig forbud noe som effektivt setter alle droner på bakken, med unntak av de som eventuelt har interesse av å holde på med andre ting. Vi har f.eks. langt mer her i Norge enn kun flyplasser og militære anlegg som er av interesse for utlandet, slik som f.eks. Kraftanlegg, Vann og annet viktig infrastruktur. Og av alle ting, forferdelig lite viktig at noen få her i landet skal få en periode med timeout på hobbybasert droneflygning.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

https://www.nrk.no/vestland/desse-drone ... 1.16146800

Folk må roe seg kraftig ned. Flere av observasjonene har vist seg å være planeten Jupiter! Gud bedre.

Cabal

Legg inn av Cabal »

peraleks skrev: tor okt 20, 2022 6:20 pm
Mulig du ikke helt skjønte det, men lover lages ikke for å se om gjerningsmennene bryr seg eller ei, noe du ser ut til å tro med kommentaren "Tror du russerne bryr seg". Totalt feilslått logikk.
Det russerne evt driver med ER allerede ulovlig.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Hoppidioten skrev: tor okt 20, 2022 7:14 pm https://www.nrk.no/vestland/desse-drone ... 1.16146800

Folk må roe seg kraftig ned. Flere av observasjonene har vist seg å være planeten Jupiter! Gud bedre.
Panikk 2020 om igjen, som når gud og hver man ringte nødtelefonen med forkjølelses-symptomer..

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Folk ønsker å vise hvor utrolig flinke de er med å melde fra.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Fago skrev: tor okt 20, 2022 3:10 pm
William_S skrev: tor okt 20, 2022 11:48 am Nå kom det altså, Samferdselsdepartementet har bedt Luftfartstilsynet vurdere et eventuelt forbud mot droner. Paranoiaen har nådd nye grenser og som jeg sa i en annen tråd her så minner dette en del om covid retorikken hvor det var et virus og det måtte man kjempe i mot alle midler. Nå har en håndfull russere blitt arrestert pga dronebruk. Og så er det nok sikkert vært observert droner på flyplasser (selv om dette egentlig kan være uvisst). Problemet for min del hva gjeler forbud mot droner er at det blir litt i samme logikk som å forby stiger fordi det kan kunne brukes til ulovlige formål (innbrudd). I Dagsnytt i dag morres hørte jeg en droneier som fikk så hatten passet av andre fordi han fyrte opp dronen sin bare for å ta noen naturbilder. De aller fleste som flyr droner på hobbybasis gjør det fordi de kan få noen spetakulære naturbilder og ja fordi det er morsomt å ha en hobby da. Det er jo en like legitim hobby som modellfly spør du meg.
https://www.nrk.no/nyheter/sikkerhet-og ... 1.16119492
https://www.nrk.no/nyheter/skal-vurdere ... 1.16146347
Det hadde i hvert fall vært bedre å stenge grensa, innføre visumnekt for russere, og utvise russere fra Norge.



Synes du det hadde vært en god ide å stenge grensa for russiske menn som flykter fra innkalling til krigen? Eller for andre russiske flyktninger, det er en god del av disse, nemlig.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Gårdsdattra skrev: tor okt 20, 2022 8:35 pm
Fago skrev: tor okt 20, 2022 3:10 pm
William_S skrev: tor okt 20, 2022 11:48 am Nå kom det altså, Samferdselsdepartementet har bedt Luftfartstilsynet vurdere et eventuelt forbud mot droner. Paranoiaen har nådd nye grenser og som jeg sa i en annen tråd her så minner dette en del om covid retorikken hvor det var et virus og det måtte man kjempe i mot alle midler. Nå har en håndfull russere blitt arrestert pga dronebruk. Og så er det nok sikkert vært observert droner på flyplasser (selv om dette egentlig kan være uvisst). Problemet for min del hva gjeler forbud mot droner er at det blir litt i samme logikk som å forby stiger fordi det kan kunne brukes til ulovlige formål (innbrudd). I Dagsnytt i dag morres hørte jeg en droneier som fikk så hatten passet av andre fordi han fyrte opp dronen sin bare for å ta noen naturbilder. De aller fleste som flyr droner på hobbybasis gjør det fordi de kan få noen spetakulære naturbilder og ja fordi det er morsomt å ha en hobby da. Det er jo en like legitim hobby som modellfly spør du meg.
https://www.nrk.no/nyheter/sikkerhet-og ... 1.16119492
https://www.nrk.no/nyheter/skal-vurdere ... 1.16146347
Det hadde i hvert fall vært bedre å stenge grensa, innføre visumnekt for russere, og utvise russere fra Norge.



Synes du det hadde vært en god ide å stenge grensa for russiske menn som flykter fra innkalling til krigen? Eller for andre russiske flyktninger, det er en god del av disse, nemlig.
Personer som jobber i Norge eller er gifte her kan få bli, men ingen andre.
Russland er et fiendeland for Norge og alle russere vi ikke kjenner er en potensiell trussel.
Vi har ingen mulighet til å vite om deres hensikter, dette skjønner alle andre land enn Norge. Her går du jo foran som et godt eksempel på naiv nordmann.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Cabal skrev: tor okt 20, 2022 2:51 pm
Texas_John skrev: tor okt 20, 2022 12:36 pm
Cabal skrev: tor okt 20, 2022 12:02 pm Ah, så de som gjør noe ulovlig i dag vil slutte med disse ulovlighetene nå. Logisk.
Snakk om å bli møtt i døra av sin egen «logikk», jf. det sedvanlige gnålet deres i debatten om amerikanske våpenlover.
Du fremstår noe forvirret. Har du det bra?
Bare komisk å se når dere kolliderer med dere selv i døra.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»