Forbud mot droner

Svar
Cabal

Re: Forbud mot droner

Legg inn av Cabal »

Cochise skrev: lør okt 22, 2022 10:57 am
Cabal skrev: lør okt 22, 2022 10:15 am
Cochise skrev: lør okt 22, 2022 10:02 am Jeg tror vi vil være utrolig heldige hvis forbud mot lekeflyging med droner er den verste følgen av krigen vi får oppleve!
Det russerne evt gjør er allerede ulovlig. På hvilken måte vil et generelt droneforbud hjelpe på dette?
På hvilken måte hjelper noe forbud? Det er forbudt å kjøre over fartsgrensen - likevel gjør mange det. Så hva er vitsen med fartsgrenser lizzom?
Jeg tror du misforstår totalt, denne sammenligningen din gir ingen mening. Det ER allerede et forbud.

Skulle man brukt din sammenligning; folk kjører over fartsgrensen, la oss forby all kjøring.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Cochise skrev: lør okt 22, 2022 10:57 am
Cabal skrev: lør okt 22, 2022 10:15 am
Cochise skrev: lør okt 22, 2022 10:02 am Jeg tror vi vil være utrolig heldige hvis forbud mot lekeflyging med droner er den verste følgen av krigen vi får oppleve!
Det russerne evt gjør er allerede ulovlig. På hvilken måte vil et generelt droneforbud hjelpe på dette?
På hvilken måte hjelper noe forbud? Det er forbudt å kjøre over fartsgrensen - likevel gjør mange det. Så hva er vitsen med fartsgrenser lizzom?

Vi satser på at de fleste - også droneentusiaster - er lovlydige. I et hvert fall redde for å miste den dyre dronen sin, og bli straffet i tillegg...?

Bare "russere" vil være i luften med sine droner - det vil gjøre politiets arbeid atskillig enklere.

cochise-
Hvorfor skal det være forbudt å fly midt i marka feks, hvor man ikke er i nærheten av noen områder med sensitiv informasjon eller flyplasser?

Hva er poenget med å forby denne type flygning, når man allerede har ett forbud mot å fly i nettopp disse områdene russerne flyr i?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Chromeback skrev: lør okt 22, 2022 11:08 am
Cochise skrev: lør okt 22, 2022 10:57 am
Cabal skrev: lør okt 22, 2022 10:15 am

Det russerne evt gjør er allerede ulovlig. På hvilken måte vil et generelt droneforbud hjelpe på dette?
På hvilken måte hjelper noe forbud? Det er forbudt å kjøre over fartsgrensen - likevel gjør mange det. Så hva er vitsen med fartsgrenser lizzom?

Vi satser på at de fleste - også droneentusiaster - er lovlydige. I et hvert fall redde for å miste den dyre dronen sin, og bli straffet i tillegg...?

Bare "russere" vil være i luften med sine droner - det vil gjøre politiets arbeid atskillig enklere.

cochise-
Hvorfor skal det være forbudt å fly midt i marka feks, hvor man ikke er i nærheten av noen områder med sensitiv informasjon eller flyplasser?

Hva er poenget med å forby denne type flygning, når man allerede har ett forbud mot å fly i nettopp disse områdene russerne flyr i?
Hvis du kommer over en dronepilot på bakken så er det jo ikke alltid mulig å vite hvor dronen er

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Solvgutt1 skrev: lør okt 22, 2022 11:11 am
Chromeback skrev: lør okt 22, 2022 11:08 am
Cochise skrev: lør okt 22, 2022 10:57 am
På hvilken måte hjelper noe forbud? Det er forbudt å kjøre over fartsgrensen - likevel gjør mange det. Så hva er vitsen med fartsgrenser lizzom?

Vi satser på at de fleste - også droneentusiaster - er lovlydige. I et hvert fall redde for å miste den dyre dronen sin, og bli straffet i tillegg...?

Bare "russere" vil være i luften med sine droner - det vil gjøre politiets arbeid atskillig enklere.

cochise-
Hvorfor skal det være forbudt å fly midt i marka feks, hvor man ikke er i nærheten av noen områder med sensitiv informasjon eller flyplasser?

Hva er poenget med å forby denne type flygning, når man allerede har ett forbud mot å fly i nettopp disse områdene russerne flyr i?
Hvis du kommer over en dronepilot på bakken så er det jo ikke alltid mulig å vite hvor dronen er
Nå er det vel observerte droner i luften som blir meldt inn, ikke dronepiloter på bakken.

Men poenget står fortsatt. Hvorfor skal det være forbudt å fly innenfor det regelverket som finnes i dag? Holder man seg unna flyplasser osv, så skal det ikke finnes en god grunn til å forby dette midlertidig, etterretningen fra russerne stopper jo ikke pga ett slikt forbud.

Fago

Legg inn av Fago »

Gårdsdattra skrev: tor okt 20, 2022 8:35 pm
Fago skrev: tor okt 20, 2022 3:10 pm
William_S skrev: tor okt 20, 2022 11:48 am Nå kom det altså, Samferdselsdepartementet har bedt Luftfartstilsynet vurdere et eventuelt forbud mot droner. Paranoiaen har nådd nye grenser og som jeg sa i en annen tråd her så minner dette en del om covid retorikken hvor det var et virus og det måtte man kjempe i mot alle midler. Nå har en håndfull russere blitt arrestert pga dronebruk. Og så er det nok sikkert vært observert droner på flyplasser (selv om dette egentlig kan være uvisst). Problemet for min del hva gjeler forbud mot droner er at det blir litt i samme logikk som å forby stiger fordi det kan kunne brukes til ulovlige formål (innbrudd). I Dagsnytt i dag morres hørte jeg en droneier som fikk så hatten passet av andre fordi han fyrte opp dronen sin bare for å ta noen naturbilder. De aller fleste som flyr droner på hobbybasis gjør det fordi de kan få noen spetakulære naturbilder og ja fordi det er morsomt å ha en hobby da. Det er jo en like legitim hobby som modellfly spør du meg.
https://www.nrk.no/nyheter/sikkerhet-og ... 1.16119492
https://www.nrk.no/nyheter/skal-vurdere ... 1.16146347
Det hadde i hvert fall vært bedre å stenge grensa, innføre visumnekt for russere, og utvise russere fra Norge.



Synes du det hadde vært en god ide å stenge grensa for russiske menn som flykter fra innkalling til krigen? Eller for andre russiske flyktninger, det er en god del av disse, nemlig.
Vi vet ikke hva de faktiske motivene er til de som kommer over, derfor må grensa stenges, og russere repatrieres.

William_S

Legg inn av William_S »

Chromeback skrev: lør okt 22, 2022 11:08 am
Cochise skrev: lør okt 22, 2022 10:57 am
Cabal skrev: lør okt 22, 2022 10:15 am

Det russerne evt gjør er allerede ulovlig. På hvilken måte vil et generelt droneforbud hjelpe på dette?
På hvilken måte hjelper noe forbud? Det er forbudt å kjøre over fartsgrensen - likevel gjør mange det. Så hva er vitsen med fartsgrenser lizzom?

Vi satser på at de fleste - også droneentusiaster - er lovlydige. I et hvert fall redde for å miste den dyre dronen sin, og bli straffet i tillegg...?

Bare "russere" vil være i luften med sine droner - det vil gjøre politiets arbeid atskillig enklere.

cochise-
Hvorfor skal det være forbudt å fly midt i marka feks, hvor man ikke er i nærheten av noen områder med sensitiv informasjon eller flyplasser?

Hva er poenget med å forby denne type flygning, når man allerede har ett forbud mot å fly i nettopp disse områdene russerne flyr i?
Tja i mange villmarksområder er det faktisk forbudt å fly droner, blant annet nasjonalparker. Står iallefall oppslått på Gjendebåten i Jotunheimen at det er forbudt å fly droner i nasjonalparken. Men der er det vel mer det generelle forbudet mot motorisert ferdsel i nasjonalparker uten særskilt tillatelse som gjelder vil jeg tro. Og det er noe litt annet enn et generelt forbud. Vet ikke om det er lov i Oslomarka dog.

William_S

Legg inn av William_S »


Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Chromeback skrev: lør okt 22, 2022 11:08 am
Cochise skrev: lør okt 22, 2022 10:57 am
Cabal skrev: lør okt 22, 2022 10:15 am

Det russerne evt gjør er allerede ulovlig. På hvilken måte vil et generelt droneforbud hjelpe på dette?
På hvilken måte hjelper noe forbud? Det er forbudt å kjøre over fartsgrensen - likevel gjør mange det. Så hva er vitsen med fartsgrenser lizzom?

Vi satser på at de fleste - også droneentusiaster - er lovlydige. I et hvert fall redde for å miste den dyre dronen sin, og bli straffet i tillegg...?

Bare "russere" vil være i luften med sine droner - det vil gjøre politiets arbeid atskillig enklere.

cochise-
Hvorfor skal det være forbudt å fly midt i marka feks, hvor man ikke er i nærheten av noen områder med sensitiv informasjon eller flyplasser?

Hva er poenget med å forby denne type flygning, når man allerede har ett forbud mot å fly i nettopp disse områdene russerne flyr i?
Det er vel tankegangen om at dersom all droneflyging er forbudt, så vil ikke de lovlydige fly med dronene sine. Da er det kun de som har ulovlige hensikter som faktisk vil fly droner.

Ganske ekstremt tiltak, og jeg tror ikke det er den veien vi bør gå.

Men tanken er nok at man skal slippe meldinger om droner som er ute i "fritidsflyging" og at kun de som allerede gjør noe ulovlig nå vil fortsette å fly.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: man okt 24, 2022 2:04 pm Angiversamfunnet er i gang
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/dron ... 1.16147234
Flashbacks fra 2020 og koronafester

William_S

Legg inn av William_S »

Rainmaker skrev: man okt 24, 2022 2:12 pm
Chromeback skrev: lør okt 22, 2022 11:08 am
Cochise skrev: lør okt 22, 2022 10:57 am
På hvilken måte hjelper noe forbud? Det er forbudt å kjøre over fartsgrensen - likevel gjør mange det. Så hva er vitsen med fartsgrenser lizzom?

Vi satser på at de fleste - også droneentusiaster - er lovlydige. I et hvert fall redde for å miste den dyre dronen sin, og bli straffet i tillegg...?

Bare "russere" vil være i luften med sine droner - det vil gjøre politiets arbeid atskillig enklere.

cochise-
Hvorfor skal det være forbudt å fly midt i marka feks, hvor man ikke er i nærheten av noen områder med sensitiv informasjon eller flyplasser?

Hva er poenget med å forby denne type flygning, når man allerede har ett forbud mot å fly i nettopp disse områdene russerne flyr i?
Det er vel tankegangen om at dersom all droneflyging er forbudt, så vil ikke de lovlydige fly med dronene sine. Da er det kun de som har ulovlige hensikter som faktisk vil fly droner.

Ganske ekstremt tiltak, og jeg tror ikke det er den veien vi bør gå.

Men tanken er nok at man skal slippe meldinger om droner som er ute i "fritidsflyging" og at kun de som allerede gjør noe ulovlig nå vil fortsette å fly.
Det er nok tanken, men det er jo likevel ganske ekstremt. Det er som jeg sa tidligere litt i samme gate som å forby stiger fordi det potensielt kan bli brukt i ulovligheter, feks innbrudd. Det er ganske inngripende fra en stat og bare forby alt av en ting fordi det potensielt kan brukes til ulvoligheter. Men nå i det siste har det vært mye alarmer på høylys dag (dvs folk har jo sett Jupiter på kveldstid).

Samme retorikken så vi jo under coronaen hvor det var allmennt akspetert at staten skulle legge seg borti hvor mange man hadde hjemme hos seg på besøk. Da er man etter min mening på ville veier. Her i Oslo var jo regelverket maks to og det var nok sladrekjerringer der ute som sørget for å få naboen og naboens venner bøtelagt.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

William_S skrev: man okt 24, 2022 2:04 pm Angiversamfunnet er i gang
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/dron ... 1.16147234
Ja, de lærte under covid-19 at det var godkjent å ta opp igjen arven etter nazistene. Så nå er det på`n igjen.

William_S

Legg inn av William_S »

Så hvordan går det med en del av disse dronesakene? Flere har blitt frifunnet i første rettsinstans, mens andre har blitt dømt. Det er ventet at påtalemyndigheten vil anke alle saker som har endt med frifinnelse.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russ ... 1.16207566

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Jeg tror ingen lider stor nød om dronene må stå på bakken inntil videre. Jeg synes også at vi kan starte å nekte alle russere adgang til riket.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

B.O.B. skrev: fre des 09, 2022 11:18 am Jeg tror ingen lider stor nød om dronene må stå på bakken inntil videre. Jeg synes også at vi kan starte å nekte alle russere adgang til riket.
Tenkte på akkurat det samme. Om det ikke er en lov som kan hindre fiender (som faktisk russere er per i dag) å fly droner i Norge, er løsningen å nekte alle russere å komme inn i Norge. Det er bedre enn å nekte alle nordmenn å fly droner.

William_S

Legg inn av William_S »

Lagmannsretten har frikjent en russer som fløy drone
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... hetsdognet

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

KongOlav2 skrev: tor okt 20, 2022 12:06 pm
William_S skrev: tor okt 20, 2022 11:48 am Nå kom det altså, Samferdselsdepartementet har bedt Luftfartstilsynet vurdere et eventuelt forbud mot droner. Paranoiaen har nådd nye grenser og som jeg sa i en annen tråd her så minner dette en del om covid retorikken hvor det var et virus og det måtte man kjempe i mot alle midler. Nå har en håndfull russere blitt arrestert pga dronebruk. Og så er det nok sikkert vært observert droner på flyplasser (selv om dette egentlig kan være uvisst). Problemet for min del hva gjeler forbud mot droner er at det blir litt i samme logikk som å forby stiger fordi det kan kunne brukes til ulovlige formål (innbrudd). I Dagsnytt i dag morres hørte jeg en droneier som fikk så hatten passet av andre fordi han fyrte opp dronen sin bare for å ta noen naturbilder. De aller fleste som flyr droner på hobbybasis gjør det fordi de kan få noen spetakulære naturbilder og ja fordi det er morsomt å ha en hobby da. Det er jo en like legitim hobby som modellfly spør du meg.
https://www.nrk.no/nyheter/sikkerhet-og ... 1.16119492
https://www.nrk.no/nyheter/skal-vurdere ... 1.16146347
Typisk norsk mentalitet. Når noe er noe som helst farlig eller kan potensielt utgjør en trussel, så skal det forbys. Og du har helt rett. Det minner på visse måter om covid-retorikken.
Venter bare jeg...på forbud å bruke bilen...det er jo absolutt livsfarlig for tida. Innvandrerene flest kjøre i vei på vinterføre og tror det er hvitt gress.....det er fali det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»