Filmplakater og filmcover

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Filmplakater og filmcover

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, det tok litt tid, men der ja, greide å finne igjen en av trådene man starta opp i fjor, og hadde vært moro å fått i gang litt prat/diskusjon om filmpostere, plakater og VHS, DVD/Blu-ray etc, coverart.

Så kopierer over en del, og skal forsøke å oppdatere litt fra tid og annen:

Har alltid vært fascinert over utviklingen og alt arbeidet som ofte ble nedlagt, da gjennom både offisielle filmpostere, men kanskje desto mer de uoffisielle utenlandske, og der mange tok seg litt ekstra med "frihet", da med å overdrive "noe". Ofte da ved å bytte om på både filmtitler, skuespilleres kropper/ansikter, men også ved å legge til stadig nye ting og tang, som jo aldri hadde noe som helst med filmen å gjøre, annet da enn å lokke nysgjerrige kinogjengere til å bruke pengene sine.

Som liten pleide jeg å drømme meg bort i min onkels mange filmplakat bøker, der tok deg tilbake til det tidlig 1900 tallet og frem til og med midten av 90-tallet. Her fikk man se hvordan posterne og dens betydning forandret seg gjennom ulike sjangere, tiår og ikke minst hvordan spesielt filmstjernenes og regissørenes navn og ansikt hadde en stadig større og viktigere rolle i det å promotere filmene ut til massene.

Når jeg en gang i blant stikker nesa innom Netflix (eller andre streaming/filmsider) så sitter jeg ofte igjen med nærmest "hakeslepp", over hvor anonyme og dølle 9 av 10 filmpostere virkelig er der inne. Alle bare "drukner", og enda verre, filmer som har fantastiske og legendariske postere, har fått nyere og oppdaterte, som ja, gjør at de fremstår mer anonyme, bare enda en kjip poster/bilde blant røkla.

Men slik har det jo også vært lenge når det gjelder filmcover i DVD og aller størst grad Blu-ray formatet, og hvor i flere tilfeller ser det så billig og tafatt ut, at man skulle tro at de som sto bakom, hadde knapt brukt mer enn 2-3 minutter med Photoshop før "jobben" var ferdig utført.
Få skiller seg i grunn særlig ut i mengden, og de få som gjør så, har for min del oftest vært nær patetiske c-filmer, der igjen og igjen forsøker å melke den allerede godt utspilte 80-talls nostalgi kua, for det som måtte eventuelt være igjen av melkedråper.

Men, nok om det.

Hvilke filmplakater eller filmcover har gjort størst inntrykk på dere, og har dere noe spesielt favoritt tiår, sjangere osv når det gjelder plakater og postere?

Og ikke minst, har dere noen tøffe/stilige postere/plakater hengende på veggene i hjemmet?

Vel, jeg starter opp med et par favoritter, jeg føler er verdt å dra opp:
Bilde
Oj, den ble visst litt vel oppblåst, kanskje jeg skal heller ta en av gangen, enn ørten på en og samme tid.
Vel, Fright Night (1985) er jo en herlig blanding av hyllest til de britiske Hammer skrekkfilmene fra 50 og 60-tallet, og innehar masser av sjarm, humor, spenning og fantastisk tøff musikk. Men posteren, dæven. Snakk om eyecatcher, og sammenlignet med den dølle remaken fra 2011, så er det jo rene kunstverket. Stilen inspirerte nok også flere filmer på 80-tallet, deriblant Return of the Living Dead Part II: 1988)
Bilde
som tja, hadde en tøff poster, men aldri rakk Fright Night til knærne i kvalitet og underholdning.
Har vel også på følelsen av at Fright Night posteren, er også et lite nyss i retning Alfred Hitchcock og hans Psycho (1960), med tanke på huset og skikkelsen i vinduet.

Nei, alt i alt, en poster jeg gjerne skulle fått rammet inn, og hengt opp på veggen, men så er det jo dette med å ha nok veggplass da.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Prøver meg på en til, når man er så godt i gang:
Bilde
Arachnophobia (1990) er slettes ingen dum skrekk/eventyr komedie, og en jeg alltid har husket godt, men der spesielt dens nydelige og prangende filmposter/VHS cover er virkelig noe av det bedre og minneverdige fra tidlig 90-tallet og hvor de har meget klokt unngått å "drukne" den i navnene til skuespillerne, regissøren, produsenter osv, eller de utrolig irriterende terningkastene, eller utdrag fra div anmeldelser osv.
Bare fokus på ei utrolig stilig og minneverdig filmplakat hvor den lille åttebeinte skapningen er i senter for alt sammen, slik det burde være.

Sikkert godt mulig at artisten bakom hentet inspirasjon fra andre plakater, men husker jo at det kom faktisk en del lignende postere innen tidlig 90-talls skrekk og der virket å være sterkt inspirert av nettopp Arachnophobia, både i farger og detaljer. Den jeg oftest tenker på da, er jo Sleepwalkers (1992).
► Show Spoiler
Klart, som med tidligere nevnt Fright Night/Return of the Living Dead Part II postere og likhet, er det nok ikke utenkelig at det var samme tegner/skaper, som var kom dem.

Hm, beklager for ulempene med disse meget overblåste bildene, har forsøkt å krympa/nedjustert dem, men blir noe komprimert/kvaliteten blir veldig dårlig, og nei, får nok kanskje vurdere spoilerfunksjonen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Okei, det holder nå fra min side, men måtte bare gi et greit alternativ til de to nevnte skrekkperlene (Fright Night og Aranchophobia), og angående creature feature/animals attack type skrekk-thrillere, hvor naturen slår tilbake osv, må jeg nesten slå et slag for den latterlige og overdramatiske posteren til b-filmen Frogs (1972), hvor en ung Sam Elliott har hovedrollen.
Her har noen definitivt tatt seg stor frihet, men likevel, de lurte meg godt, og måtte bare ha filmen når jeg så den komiske posteren i en filmsjappe:
Bilde
Den originale er vel enda "bedre", men ja, heller den type artig og kreativ salgsmåter, enn nok en haug med overdimensjonerte huer av filmstjerner som er photoshoppa og ser bare gretne og pregløse ut, hele bunten.
► Show Spoiler

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

For noen år tilbake rammet jeg inn noen filmplakater. Exorcisten er nok favoritten. Filmen er stor og filmplakaten episk.




Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Navarone73 skrev: tor aug 05, 2021 11:00 pm For noen år tilbake rammet jeg inn noen filmplakater. Exorcisten er nok favoritten. Filmen er stor og filmplakaten episk.
Vakkert! 8-)

Handler en del nyere Blu-ray spesial utgivelser fra selskaper ala Shout! Factory/Scream Factory, Powerhouse Films aka Indicator og Arrow Video etc, og flere av disse, har den hyggelige bonusen, at de innehar ofte meget tøffe filmpostere, i ulike størrelser på innsiden.
Så må se å få vurdert om en ikke kan fått rammet inn 1 eller 2, da de er meget stilige og ville gjort seg utmerket på veggen.

Exorcisten er jo en klassiker, og posteren/filmmusikken nesten enda mer fascinerende og benyttet, med tanke på innflytelse i filmmusikk og filmposterenes verden. Men få greier å matche originalen.
Av filmene som fulgte, husker jeg ikke så mye av The Heretic, men likte veldig godt film nr. 3, den var både morsom og spennende, samt bød på noe meget urovekkende scener og klipp.

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

Exorcisten er jo en klassiker, og posteren/filmmusikken nesten enda mer fascinerende og benyttet, med tanke på innflytelse i filmmusikk og filmposterenes verden. Men få greier å matche originalen.
Av filmene som fulgte, husker jeg ikke så mye av The Heretic, men likte veldig godt film nr. 3, den var både morsom og spennende, samt bød på noe meget urovekkende scener og klipp.
[/quote]

Har en boks med alle filmene i Exorcist-serien. Ingen er i nærheten av den første men ok underholdning likevel. I 2023 kommer den første filmen i en ny trilogi. Ellen Burstyn fra første filmen, skal også være med. Hun blir 90 år neste år. Gjentar sin rolle. David Gordon Green, mannen bak de nye Halloween-filmene, blir regissør. Spent på om dette blir bra men må si jeg likte veldig godt den forrige Halloween-filmen og har stor tro på de to kommende også. Halloween Kills og Halloween Ends.

The Conjuring og Insidious med flere har hatt stor suksess de siste årene. Håper Exorcisten trilogien blir bra selv om det skal mye til å toppe den aller første i serien. Time will show.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Navarone73 skrev: fre aug 06, 2021 9:32 am Har en boks med alle filmene i Exorcist-serien. Ingen er i nærheten av den første men ok underholdning likevel. I 2023 kommer den første filmen i en ny trilogi. Ellen Burstyn fra første filmen, skal også være med. Hun blir 90 år neste år. Gjentar sin rolle. David Gordon Green, mannen bak de nye Halloween-filmene, blir regissør. Spent på om dette blir bra men må si jeg likte veldig godt den forrige Halloween-filmen og har stor tro på de to kommende også. Halloween Kills og Halloween Ends.

The Conjuring og Insidious med flere har hatt stor suksess de siste årene. Håper Exorcisten trilogien blir bra selv om det skal mye til å toppe den aller første i serien. Time will show.
Det kom vel et par mye senere Exorcisten filmer (tror Renny Harlin gjorde en av dem på tidlig 00-tallet i hop med Stellan Skarsgård), men er vel ingen overraskelse at de vil fortsette å lage nye, fra tid og annen.
De prøvde vel noe lignende med å gjøre en mer oppdatert versjon av The Omen (1976), men den fra 00-tallet, var, ja ikke særlig imponerende.

Har faktisk den Halloween fra 2018 i boden, men liggende på vent. Tenkte å spare den til oktober måned, hvor man skal i gang med en ny 31 dager med skrekkrelaterte titler, og avslutte det hele på Halloween aften.
Får kanskje prøve å få i stand en skrekkfilm tråd her omsider, burde jo være flust av fans, eller så vil jeg tro. Og hvis ikke, vil jeg nå hvert fall prøve å holde den gående utover høsten.

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

Frank.N.Steen skrev: fre aug 06, 2021 10:56 am
Navarone73 skrev: fre aug 06, 2021 9:32 am Har en boks med alle filmene i Exorcist-serien. Ingen er i nærheten av den første men ok underholdning likevel. I 2023 kommer den første filmen i en ny trilogi. Ellen Burstyn fra første filmen, skal også være med. Hun blir 90 år neste år. Gjentar sin rolle. David Gordon Green, mannen bak de nye Halloween-filmene, blir regissør. Spent på om dette blir bra men må si jeg likte veldig godt den forrige Halloween-filmen og har stor tro på de to kommende også. Halloween Kills og Halloween Ends.

The Conjuring og Insidious med flere har hatt stor suksess de siste årene. Håper Exorcisten trilogien blir bra selv om det skal mye til å toppe den aller første i serien. Time will show.
Det kom vel et par mye senere Exorcisten filmer (tror Renny Harlin gjorde en av dem på tidlig 00-tallet i hop med Stellan Skarsgård), men er vel ingen overraskelse at de vil fortsette å lage nye, fra tid og annen.
De prøvde vel noe lignende med å gjøre en mer oppdatert versjon av The Omen (1976), men den fra 00-tallet, var, ja ikke særlig imponerende.

Har faktisk den Halloween fra 2018 i boden, men liggende på vent. Tenkte å spare den til oktober måned, hvor man skal i gang med en ny 31 dager med skrekkrelaterte titler, og avslutte det hele på Halloween aften.
Får kanskje prøve å få i stand en skrekkfilm tråd her omsider, burde jo være flust av fans, eller så vil jeg tro. Og hvis ikke, vil jeg nå hvert fall prøve å holde den gående utover høsten.
Halloween fra 2018 var meget god synes jeg. Jeg og en kamerat gikk gjennom alle Halloween filmene før den filmen kom. Fra den første som kom i 1978 til Halloween: Resurrection som kom i 2002. Vi stod over Rob Zombie sine to filmer. Veldig forskjell i kvaliteten som det ofte blir i disse grøsser-seriene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Navarone73 skrev: fre aug 06, 2021 4:45 pm Halloween fra 2018 var meget god synes jeg. Jeg og en kamerat gikk gjennom alle Halloween filmene før den filmen kom. Fra den første som kom i 1978 til Halloween: Resurrection som kom i 2002. Vi stod over Rob Zombie sine to filmer. Veldig forskjell i kvaliteten som det ofte blir i disse grøsser-seriene.
Så en av de Rob Zombie Halloween filmene for et par år sia, og ja, kunne nok fint ha vært foruten.

For min del, så er jeg nok mest glad i de 3 første i serien, og hvor det som fulgte på tampen av 80-tallet, virket å være mer et tamt forsøk i å "dumme" ned tonen, og heller legge seg mer på en typisk klisjefull slasher preg, selv om da originalen var jo en meget viktig faktor i at denne type skrekkgenre vokste seg såpass stor på tidlig 80-tallet. Men den gang var det jo noe nytt og annerledes.
10 år senere og tja, synd de gikk bort fra Carpenters opprinnelige ide, da om å lage en ny Halloween relatert film hvert år, og ikke enda en Michael Myers film, men bare fortsette der Season of the Witch slapp.

Dessverre hadde jo Myers vokst seg såpass populær blant fansen, at det ble vanskelig å fortsette uten ham, og produsentene "feiga" ut, og tja, man fikk flere ganske skuffende oppfølgere, men der jo gikk i pluss, og slikt telte åpenbart langt mer, enn å forsøke noe nytt og annerledes med filmserien, og skulle helst bare latt Myers ligge død og begravet, etter 2ern.

Mulig jeg forandrer mening om sistnevnte, når jeg får sett 2018 filmen.

Navarone73

Legg inn av Navarone73 »

Frank.N.Steen skrev: lør aug 07, 2021 12:01 am
Navarone73 skrev: fre aug 06, 2021 4:45 pm Halloween fra 2018 var meget god synes jeg. Jeg og en kamerat gikk gjennom alle Halloween filmene før den filmen kom. Fra den første som kom i 1978 til Halloween: Resurrection som kom i 2002. Vi stod over Rob Zombie sine to filmer. Veldig forskjell i kvaliteten som det ofte blir i disse grøsser-seriene.
Så en av de Rob Zombie Halloween filmene for et par år sia, og ja, kunne nok fint ha vært foruten.

For min del, så er jeg nok mest glad i de 3 første i serien, og hvor det som fulgte på tampen av 80-tallet, virket å være mer et tamt forsøk i å "dumme" ned tonen, og heller legge seg mer på en typisk klisjefull slasher preg, selv om da originalen var jo en meget viktig faktor i at denne type skrekkgenre vokste seg såpass stor på tidlig 80-tallet. Men den gang var det jo noe nytt og annerledes.
10 år senere og tja, synd de gikk bort fra Carpenters opprinnelige ide, da om å lage en ny Halloween relatert film hvert år, og ikke enda en Michael Myers film, men bare fortsette der Season of the Witch slapp.

Dessverre hadde jo Myers vokst seg såpass populær blant fansen, at det ble vanskelig å fortsette uten ham, og produsentene "feiga" ut, og tja, man fikk flere ganske skuffende oppfølgere, men der jo gikk i pluss, og slikt telte åpenbart langt mer, enn å forsøke noe nytt og annerledes med filmserien, og skulle helst bare latt Myers ligge død og begravet, etter 2ern.

Mulig jeg forandrer mening om sistnevnte, når jeg får sett 2018 filmen.
Halloween 3:Season of the Witch var en merkelig film. Har jo ingenting med de andre filmene å gjøre. Michael Myers er ikke med. John Carpenter var tilbake, denne gang som produsent, uten at det reddet filmen. Myers var heldigvis tilbake i film nr 4. :)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Navarone73 skrev: man aug 09, 2021 9:17 pm Halloween 3:Season of the Witch var en merkelig film. Har jo ingenting med de andre filmene å gjøre. Michael Myers er ikke med. John Carpenter var tilbake, denne gang som produsent, uten at det reddet filmen. Myers var heldigvis tilbake i film nr 4. :)
Problemet til Halloween 3, var nok en elendig markedsføring, for fansen var jo nå blitt godt vant til Myers, og forventet sikkert mer av det samme, og gjett om de skulle få ei overraskelse i retur. En annen ting er jo i senere tid, har samtlige DVD/VHS utgaver av film nr. 3 vært prydet av at Myers sin maske er på forsiden av coveret/posteren, og enkelte har til og med inkludert Jamie Lee Curtis på baksiden, som jo er total misledelse, ettersom ja, ingen er jo med, og filmen har null og niks med de to forgjengerne å gjøre.
Vel, om en da ikke legger til at Myers "dukker opp" i en ørliten 2-3 sekunder cameo, på en tv-skjerm et stykke ut filmen, men ja, det er vel det nærmest en kommer hans bidrag.

Ellers er jo Halloween 3 en der latterliggjør/parodierer hele den kommersielle biten omkring Halloween og hvor langt unna den hadde kommet, den opprinnelige irske/keltiske utgaven, og mulig filmen drar det litt vel langt, med menneskeofringer av barn osv, men likte at Carpenter ønsket å gå i en annen retning, men tja, pengene rår og publikum ville ha mer av det samme, og fikk jo Myers tilbake, men skulle likt flere lignende Halloween relaterte filmer.

Soundtracket derimot, er blant de aller beste Carpenter og Howarth gjorde på den tiden. Deilig minimalistisk og ondskapsfullt, og et av disse jeg så gjerne vil få tak i.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Art imitates art, og disse to karene fulgte hverandre som verdige rivaler, gjennom store deler av 80-tallet, før Arnie dro i fra, og Stallone ble værende igjen, i litt for mange skuffende og direkte fæle forsøk i å henge seg på Arnolds suksess med å gå fra action til mer familie komedier, men på det "verste" var det jo en jevnbyrdig affære, med tanke på hva actionfansen fikk igjen.

Er vel liten tvil i hvilken film Stallone hadde hentet inspirasjon fra, med Cobra i 1986, der han og en ung blondine er på farta fra en tilsynelatende ustoppelige fiende i L.A. bys neonopplyste jungel, og hvor det til slutt ender opp i et stort industrielt fabrikklokale, og ja, selvsagt posteren alene, er vel en slags "payback" for året i forkant, der Sly utga First Blood Part: II, og Arnie svarte med Commando (1985). Men ene filmen tok seg selv seriøst, den andre ikke, og kanskje derfor Arnie lyktes mer med en naturlig overgang i retning komedie genren, mens Stallone virket kun stiv og ikke særlig tilpass i den type film.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»