Tidenes beste/mest ikoniske filmplakat

Svar
Jompa

Tidenes beste/mest ikoniske filmplakat

Legg inn av Jompa »

Et av mine gjøremål som liten var å stikke innom den lokale videosjappa, og høre om de hadde fått inn noen nye filmplakater som jeg kunne få. Av en eller annen grunn føler jeg de var bedre på 80- og 90-tallet, men mulig nostalgien min slår inn. Starter med en veldig main stream:

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Jompa skrev: tor okt 20, 2022 3:53 pm Et av mine gjøremål som liten var å stikke innom den lokale videosjappa, og høre om de hadde fått inn noen nye filmplakater som jeg kunne få. Av en eller annen grunn føler jeg de var bedre på 80- og 90-tallet, men mulig nostalgien min slår inn. Starter med en veldig main stream:
Du ble ikke bittelitt inspirert av dette "mesterverket" av ei filmposter? ;)
Bilde
Lite å si på Jaws, legendarisk poster og ikke minst tittel, hvor selv den norske i Haisommer er meget solid, og skal definitivt få mekka i hop noen favoritter utover, men må få i meg no mat først.

Uansett, tommel opp, og håper tråden vil bli livat utover, for her kan det bli mye artige innslag fremover.

Angående det du nevner om at 80-tallet hadde mye bra postere, så tja, det var nok gullalderen 70-80-tallet, kanskje spesielt fordi mange så muligheten i å gjøre som over med "klassikeren" Loch Ness Terror, å spe på med litt ekstra kreativ frihet, for å lokke skuelystne inn i kinomørket, og vel, Jaws (1975) var vel ikke akkurat hva de fikk i retur, men åpenbart at mesteparten av budsjett/talent gikk jo i filmposterens design, så noen gjorde hvert fall jobben sin meget godt.

I dag er vel det meste generiske og overdimensjonerte filmhuer, lagt ovenpå minimalistiske grå bakgrunner, og tror Hiterto hadde ei fin video fra Youtube om dette på gamle VGD. Men var også en litt trist oppsummering om hvor langt ned filmplakat og filmcover kunsten har falt, for i dag mekkes det vel på 5 minutter inne på Photoshop, selv om enkelte ser ut som de er blitt gjort i fylla på gamle Paint.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Den der likte jeg Ale, er det ei offisiell eller fanmade poster? Har selv den "I Always Wanted to be a Gangster" posteren innramma i glass, men tja, er ikke så veldig fan av svære huer av skuespillerne, og føler de kunne vært litt mer kreative, men den ovenfor meget kul.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Glemte at man hadde ei lignende tråd, noen sider bak, så i stedet for å "kaste bort tid", på å skrive om alt på nytt, bare kopierer jeg hva en skribla ned sist, og på gamle VGD:

Har alltid vært fascinert over utviklingen og alt arbeidet som ofte ble nedlagt, da gjennom både offisielle filmpostere, men kanskje desto mer de uoffisielle utenlandske versjonene, og der mange tok seg litt ekstra med "frihet", i det med å overdrive "noe".
Ofte da ved å bytte om på både filmtitler, skuespilleres kropper/ansikter, men også ved å legge til stadig nye ting og tang, som jo ikke alltids hadde noe som helst med filmens handling å gjøre, annet da enn å lokke nysgjerrige kinogjengere til å bruke pengene sine.

Som liten pleide jeg å drømme meg bort i min onkels mange filmplakat bøker, der tok deg tilbake til det tidlig 1900 tallet og frem til og med midten av 90-tallet. Her fikk man se hvordan posterne og dens betydning forandret seg gjennom ulike sjangere, tiår og ikke minst hvordan spesielt filmstjernenes og regissørenes navn og ansikt, hadde en stadig større og viktigere rolle i det å promotere filmene ut til massene.

Når jeg en gang i blant stikker nesa innom Netflix (eller andre streaming/filmsider), så sitter jeg ofte igjen med nærmest "hakeslepp", over hvor anonyme og dølle 9 av 10 filmpostere virkelig er der inne.
Alle bare "drukner" i hverandre, et hav av tafatte og livløse "postere" og enda verre, filmer som har til vanlig vært kjent for fantastiske og legendariske postere, har nå fått nyere og oppdaterte "ansiktsløftninger" som ja, gjør at de nå fremstår mer anonyme, og bare enda en kjip poster/bilde, blant røkla du må bla deg gjennom.

Men slik har det jo også vært lenge når det gjelder filmcover i DVD, og kanskje aller størst grad innen Blu-ray formatet, og hvor i flere tilfeller ser det så billig og tafatt ut, at man skulle tro at de som sto bakom, hadde knapt brukt mer enn 2-3 minutter med Photoshop før "jobben" var ferdig utført.

Få skiller seg i grunn særlig ut i mengden, og de få som gjør så, har for min del oftest vært nær patetiske c-filmer, der igjen og igjen forsøker å melke den allerede godt utspilte 80-talls nostalgi kua, for det som måtte eventuelt være igjen av melkedråper.

Men nok om det, her kommer noen av mine favoritter, som jeg virkelig må få sett å hengt opp og rammet inn, for dette er hva jeg forbinder med filmpostere og kunst:
Bilde
Fright Night (1985) er jo en herlig blanding av hyllest til de britiske Hammer skrekkfilmene fra 50 og 60-tallet, og innehar masser av sjarm, humor, spenning og fantastisk tøff musikk. Men posteren, dæven. Snakk om eyecatcher, og sammenlignet med den dølle remaken fra 2011, så er det jo rene kunstverket. Stilen inspirerte nok også flere filmer på 80-tallet, deriblant Return of the Living Dead Part II: 1988)
Bilde
som tja, hadde en tøff poster, men aldri rakk Fright Night til knærne i kvalitet og underholdning.
Har vel også på følelsen av at Fright Night posteren, er også et lite nyss i retning Alfred Hitchcock og hans Psycho (1960), med tanke på huset og skikkelsen i vinduet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Skal prøve å minske størrelsen litt på noen av posterne, så ikke de tar opp for mye plass:
Bilde
Arachnophobia (1990) er slettes ingen dum skrekk/eventyr komedie, og en jeg alltid har husket godt, men der spesielt dens nydelige og prangende filmposter/VHS cover er virkelig noe av det bedre og minneverdige fra tidlig 90-tallet og hvor de har meget klokt unngått å "drukne" den i navnene til skuespillerne, regissøren, produsenter osv, eller de utrolig irriterende terningkastene, eller utdrag fra div anmeldelser osv.
Bare fokus på ei utrolig stilig og minneverdig filmplakat hvor den lille åttebeinte skapningen er i senter for alt sammen, slik det burde være.

Sikkert godt mulig at artisten bakom hentet inspirasjon fra andre plakater, men husker jo at det kom faktisk en del lignende postere innen tidlig 90-talls skrekk og der virket å være sterkt inspirert av nettopp Arachnophobia, både i farger og detaljer. Den jeg oftest tenker på da, er jo Sleepwalkers (1992):
► Show Spoiler
Klart, som med tidligere nevnt Fright Night/Return of the Living Dead Part II postere og likhet, er det nok ikke utenkelig at det var samme tegner/skaper, som var kom dem.

Tror også ei mye senere 90-talls film om slemme flaggermus med Lou Diamond Phillips, hadde en veldig lik i farger, detaljer aktig filmplakat, så ble nok en del gjenbruk utover det tiåret.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Kan vel kjøre en hel haug fra de to første terminator-filmene?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Føler jeg må få sitere/linke til Navarones (håper det går bra) stilige The Exorcist plakat i en annen tråd, også ei av de store filmplakatene, særlig innen skrekkgenren:
Navarone73 skrev: tor aug 05, 2021 11:00 pm For noen år tilbake rammet jeg inn noen filmplakater. Exorcisten er nok favoritten. Filmen er stor og filmplakaten episk.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: tor okt 20, 2022 4:29 pm Kan vel kjøre en hel haug fra de to første terminator-filmene?
Ja, ikke bare mye artige og interessante alternative versjoner, men hvordan filmposteren til førstefilmen ga utslag i andre 80-talls actionfilmer, hvor selv nærmeste rival Sly, heiv seg på trenden:
Bilde
Art imitates art, og disse to karene fulgte hverandre som verdige rivaler, gjennom store deler av 80-tallet, både på det store lerretet men også filmenes plakater og videocover.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Dette burde ikke ha vært franchise i det hele tatt, men originalen er meget god

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Road Games (1981)
Denne australske road-thrilleren av Richard Franklin, var vel omtalt som ei "Rear Window on wheels", og følger en besatt trailersjåfør (Stacey Keach) utpå vill jakt etter en mulig seriemorder, langt uti ødemarka, og posteren selger den på utmerket vis, bare så synd samtlige nordiske DVDer innehar grufulle cover design, som får filmen til å se ut som noe VOD/DTV skit i retning Seagal fansen.

Hm, måtte faktisk dobbelt sjekke, men kjøpte jo inn ei stilig Blu-ray boks av nevnte film i fjor sommer, der kom med ei stilig plakat (av den ovenfor) samt om en snudde den, hadde man en alternativ utgave, ikke like kul, men originalen skal jeg jaggu meg ramme inn og henge på veggen.
Bilde
Escape From New York (1981)
Usikker på om dette er original, men sikker utallige versjoner, men Carpenters kult-film må ha gjort gull for å trekke til seg oppmerksomhet, både på kino og videoutleie, og var vel også slik en ble "lurt" til å handle den inn på DVD (med ei lignende artwork) i 2004, når den omsider fant veien til Norsk DVD.

Så har man jo de kanskje litt mindre kjente, men likevel meget stilige posterne til mer sleazy men likevel underholdende mosnterfilmene til Roger Corman og lignende, der faktisk Humanoids from the Deep (1980) sine forsøk i å selge deg kåte fiskemutanter på tokt, ikke var så langt unna hva du faktisk ender opp med, og hvor monstrene er lett blant de tøffeste og mest nasty skapningene fra det tiåret, og nei, hadde lett kasta meg over en kinobillett om en så disse hengende ved lokale kinosalen:
BildeBilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor okt 20, 2022 4:44 pm Dette burde ikke ha vært franchise i det hele tatt, men originalen er meget god
First Blood er definitivt i en egen liga, ikke bare fra Rambo serien, men innen 80-talls action-thrillere, men så er litt svak for den fjerde fra 2008, men gjensynet med First Blood Part 2 var tja, fallhøyden ble altfor stor fra forgjengeren, men likevel, lett og grei fredagsunderholdning.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Er såpass mange som dukker opp i minnet, og vil helst prøve å slenge inn noe nå, for senere er det nok glemt.
Liker som sagt postere der fremhever filmens stemning og preg, uten å vise for mye, men også dette ble vel ganske så forskjellig fra land til land, der alternative postere ville sikkert pøse på med mer sex og vold, men ja, The Hitcher (1986) og stakkars C. Thomas Howells tur med "jævelen" sjøl (Rutger Hauer) utpå regntunge veier i ødemarka, synes denne plakaten greit oppsummerer det skjebnesvangre møtet, og glad hvert fall en av DVDene mine har akkurat samme artwork, og håper at kommende Blu-ray fra Second Sight, vil gå for samme plakat, og ikke noe kjip generisk drit:
Bilde
Cannon Films må jo hatt ei enorm lager med episke b-film postere på 80-tallet, sikkert halvparten i retning Bronson, Norris, Van Damme, Lundgren, Stallone og Dudikoff, men ja, du kødda ikke med Charles Bronson og Paul Kersey, og Death Wish 3 (1985) tar over-the-top macho-bullshitet enda lenger enn tidligere, og filmen levde jo så til de grader og mer, opp til det de reklamerte for under:
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Maniac (1980)
Denne skapte nok litt kontrovers i sin tid, og har selv i nyere tid, funnet DVDer hvor de har sensurert bort den bulende "kulen" i buksa, og det avkappende kvinnehodet.
Også en av disse, der posteren faktisk gir deg et greit hint om at en kan vente seg noe helt spesielt, og dersom posteren fremkalte avsky, så ja, kanskje like greit å droppe filmen.

Noen ikoniske men veldig minimalistiske 80-talls postere, som gjorde nok ei brukbar jobb i å få folks oppmerksomhet:
Bilde
Bilde
Ikke helt på høyde med de over, men i å vise lite, men likevel pirre interessen nok til at en vil se den, så var jo Anaconda (1997) ei vinner. I dag ville nok filmen blitt solgt med ei overdimensjonert close-up av baken til Jennifer Lopez.
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Får legge til noen av de kjipe eksemplene på nyere "filmplakat/filmcover kunst", der kan ikke ha tatt lange tiden å mekke sammen:
Bilde
Som noen spøkte med, når denne så dagens lys, det kunne ikke tatt mer enn 30 sekunder å lage det nydesigna Blu-ray steelbook coveret, men nok til å sikkert prise den opp, mange hakk.

Mulig en av de verste "forbrytelsene" mot originale filmplakat/cover designet kom når Politiskolefilmene skulle utgis på Blu-ray, og ja, her har kreativiteten gått i taket:
Bilde
Så har man jo de stadig mer gyselige og fæle The Terminator DVD/Blu-ray coverne:
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mulig ment som ei motreaksjon på postere/filmer som Maniac (1980), og New York Ripper (1982), men ja, denne var også ganske så passende med tanke på hva man får igjen:
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

90-tallet må jo ha vært drømmetiden for den som kom på eller tjente grovt om ideen rundt å bare klistre på et overdimensjonert hode/helten, i hop med tittel, og da med ei overdramatisk eksplosjon/flammehav i bakgrunnen, for her er det vel nok film å velge blant.
Bilde

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Bilde

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Bilde

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Det man ser ved å gå igjennom denne tråden er at dagens filmplakater som oftest er ordentlig ræva

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk ei fin bok etter onkelen min, da om plakater og design, der tar for seg ei rekke 40 og 50-talls film-noir krim titler, og kunne nærmest slengt inn hele boka, og enda mer, ettersom samtlige hadde jo ørten like stilige alternative postere å by opp til.
Bilde
Bilde
Bilde

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Blar meg gjennom ei spennende bok om 50-talls skrekk og sci-fi og tja, få plakater og filmtitler er vel like ikoniske som disse:
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, lar være å poste særlig mer, får nå kom plutselig James Bond kapitlet i 60 og 70-talls bøkene frem, og her er det så ufattelige mye kule plakater å velge mellom, at hadde ikke hatt plass nok til å henge dem alle opp, så får heller går for ei liten favoritt:
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Mer klassisk 70 og 80-talls filmpostere:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

ElGuaje skrev: tor okt 20, 2022 6:18 pm Det man ser ved å gå igjennom denne tråden er at dagens filmplakater som oftest er ordentlig ræva
Får bare sitere Hitherto fra en tråd med samme tema (VGD) og hvor han la til ei artig, men kanskje også litt frustrerende video rundt hvordan filmplakat kunsten har tapt seg så til de grader gjennom årenes løp:

"Jeg antar filmer ikke alltid kan tillate seg å være like ambisiøse og tvetydige i sitt "budskap" siden de skal promotere stjerner, sjangere og sørge for profitt. Dermed blir tankegangen skuffende safe; det mye copy/paste og forferdelig intetsigende postere som likner på hverandre slik du nevner. Jeg savner tegnede og dekorative plakater. Det er altfor mye kjedelig Photoshop i dag.

Denne videoen er blant de beste jeg har sett om tema."


pava

Legg inn av pava »

Alle gamle Bondplakatene :)

Samt google egne favoritter som japansk versjon. De har som regel helt anderledes plakater, og gjerne mye bedre designet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

pava skrev: fre okt 21, 2022 1:13 pm Alle gamle Bondplakatene :)

Samt google egne favoritter som japansk versjon. De har som regel helt anderledes plakater, og gjerne mye bedre designet.
Har et par Bondbøker, og ja, så og si nesten alt av filmer fra 60, 70 og tidlig 80-tallet, inkludert de utallige alternative utgavene, trumfer lett det som kom til fra Dalton, Brosnan og Craig eraen, sistnevnte og No Time Die posteren/filmcoveret, ser ut som en forstoppa og noe ukomfortabel James Bond, og må være blant de mest fæle Bondplakatene i historien, kan ikke fatte at de gikk for noe latterlig tamt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Men samme kan en vel si om Star Wars (originalene) og hvor fæle de senere DVD/Blu-ray coverne har endt opp som, kontra kunstverkene som var fra 70 og tidlig 80-tallet. I det minste kom de gamle Bond VHS kassettene med oftest originale filmpostere, men samtlige av DVD/Blu-rayene er virkelig bånn i bøtta "kvalitet" over.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Vil tippe de fleste som vokste opp med Turtles som enten leketøysfigurer, tv-spill eller tv-serien, ble vel ikke mindre fans når de kom over denne posteren, enten via kinosaler eller senere i videoutleiebutikker på tidlig 90-tallet.

Var nok for ung til å se den første på kino, og det gikk vel noen rykter om at den faktisk hadde her til lands 11 eller 15 års grense, men ja, en måtte bare godta at det første møtet med filmversjonene av de 4 ninja-paddene, kom via videoleie av Turtles II: Secret of the Ooze en stund etterpå.
Men overgangen fra den mer komiske og barnevennlige tv-serien, til førstefilmen, var jo faktisk helt i tråd med taglinen:

"Dette er ingen tegnefilm"

Og i stedet for å gjøre som så mange andre (både senere Turtles filmer) og lignende superhelt-eventyr ved å bare kline karakterene i enorme utgaver, rett på posteren, så får man kun ei ørliten sniktitt, selv om de fleste var nok fullt klar over hvem de var, så ja, filmutgavene derimot, de hadde en nok ikke like god kjennskap med.
Liker også at den mer ikoniske logoen er byttet ut, hvert fall på originalposteren, for tror den i stedet ble brukt i filmens åpningsscene.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Spennende poster i denne tråden. Jeg er stor fan av plakater som med enkel symbolikk gir et uforglemmelig inntrykk. Pulp Fiction, Die Hard og Gudfaren som eksempler. Man bare kjenner plakatene igjen fra lang avstand. Tror Haisommer fortjener førsteplassen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»