Den økonomiske tragedien Brexit - Financial Times forklarer

Svar
Boccherini

Den økonomiske tragedien Brexit - Financial Times forklarer

Legg inn av Boccherini »

Financial Times har produsert en strålende dokumentar om Brexit som med all tydelighet illustrerer den betydelige, negative påvirkningen som valget har hatt på landets økonomi.

Dokumentaren er å finne her.

Noen høydepunkter fra dokumentaren:

- Netto handel med EU er betydelig ned (ca 25%), EU var landets største handelspartner.
- FT anslår at Brexit alene utgjør 2-3% inflasjon som ellers kunne vært unngått.
- Britene henger langt etter resterende G7-land i utviklingen etter finanskrise og pandemi.
- For 2023 er prognosen null - 0% - vekst i GDP for britene - i Eurosonen spås det en vekst på snaut 2%.

Det verste er derimot at man ikke kan påpeke noe som helst av betydning som har et snev av positivitet over seg når det gjelder Brexit og økonomisk utvikling. Ei heller virker det å være noen vilje hos noen av partiene til å innse de overnevnte fakta og ta de innover seg, selv ikke Labour. FT er videre sterkt kritisk til at denne typen beslutninger skal foretas på bakgrunn av populistiske, lettvinte resonnementer fullstendig blottet for økonomiske, etterprøvbare argumenter.

Med tanke på den farseaktige situasjonen som eksisterer i UK per idag er det ikke akkurat vanskelig å se hvorfor ting har blitt og hvorfor det ser heller mørkt ut for britene i den nære fremtid.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

God video, men sånn jeg ser det er dette å slå inn åpne dører.

Du har to leire i Brexit-debatten. Remain-folket vil nikke gjenkjennende til dette og si "we told you so"

Leave-leiren vil påpeke at videoen kun fokuserer på økonomien, og ikke helheten av Brexit, også på lang sikt.

Økonomisk har det alltid vært klart at Brexit ikke ville være positivt for UK. Med unntak av av noen få forvirrende sjeler, så har økonomer og andre vært veldig samstemte på at mindre samarbeid med sine nærmeste handelspartnere vil skade økonomien isolert sett.

Dette er FT, så helt naturlig at de har fokus på økonomi og effekten på små bedrifter. Men må heller spørre velgerne hva de syntes. Er de fornøyd med Brexit? Hvordan forventer de at Brexit påvirker de fremover?

For ordens skyld er jeg blant de som mener - og alltid ment - at Brexit var en elendig ide med enda værre gjennomførelse.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Dundersalt skrev: fre okt 21, 2022 1:47 pm Men må heller spørre velgerne hva de syntes. Er de fornøyd med Brexit? Hvordan forventer de at Brexit påvirker de fremover?

For ordens skyld er jeg blant de som mener - og alltid ment - at Brexit var en elendig ide med enda værre gjennomførelse.
Trenden er ganske klar, det er en stadig økning i misnøyen med Brexit.

Det interessante her er jo hvordan man ser for seg veien videre. Jeg har liten tro på at den nåværende regjering skal kunne komme i mål med en konstruktiv løsning sammen med EU, da heller tvertimot med alt av konsekvenser det får. Det er nok ikke veldig aktuelt med en ny folkeavstemning om dette de nærmeste årene, så hva i all verden gjør man. Hvilke andre markeder er det noe å hente i, bortsett fra det gigamarkedet som ligger rett over fjorden ? Amerikanerne har ikke akkurat vært nevneverdig imponert over fremferden ifbm Nord-Irland, så det spørs om økt handel den veien kan kompensere for et kraftig fall i EU-handelen.

Dokumentaren nevnte forsåvidt en ny avtale med Australia, men effekten herfra på GDP (riktig vei, i det minste) var anslått til å være astronomiske 0,08%.

Om man ikke klarer å kompensere for nedgangen som følge av uttreden i EUs indre marked og om man heller ikke evner å komme til en løsning med EU om dette, så vil jeg anta at spørsmålet om en ny innmelding i stadig større grad vil bli aktuelt. Skottene og nordirene ville jo helst bli igjen i EU. Sturgeon i Skottland har allerede vært frempå nok en gang med ønske om en ny folkeavstemning om uavhengighet neste år og med påfølgende EU-søknad på direkten.

Fra før av er jo resten av Europa allerede A- eller B-medlemmer eller i ferd med å bli det (noen på lengre sikt, riktignok).

Everenga

Legg inn av Everenga »

Hele Brexit koker ned til at store deler av velgerkveget ikke hadde den ringeste anelse av hva EU er eller var. Har svigerfamilien min der borte og har bodd der fra 98 til 2010 så jeg er der mye og en del av samtalene jeg overhørte I halvåret før avstemningen var parodiske.

Innvandring var arbeiderklassens argument mens selvbestemmelse var det en marginal gruppe som så som hovedpoenget. Økonomien tror jeg ikke mange trodde kom til å bli bedre i hvert fall. Selv klovnen Farage sto på BBC og sa at "Ja det blir dyrt men det er det verdt".

William_S

Legg inn av William_S »

Ja så ønsker også Skottland en ny folkeavstemning og. Nesten hele premisset for deres nei til å forlate unionen i 2014 er jo borte. Toryene, Labour etc kjørte knallhard valgkamp om at å bli i unionen var den beste måten for Skottland å forbli i EU på... Vi så det jo i Brexit avstemningen og hvor Skottland stemte soleklart for å forbli i EU. Så Sturgeon har et poeng med å kjøre hardt på ny avstemning nå. SNP har jo ikke akkurat tapt noe valg i Skottland de siste årene så det er helt tydelig at skotske velgere er fornøyde med hvordan Skottland styres. Og SNP er ikke et hardbarka rasistisk nasjonalistparti som man kanskje kan tro det er, snarere et mer sosialdemokratisk parti som ønsker tette bånd til EU. De sitter i regeringen med Scottish Greens. Kaoset Toryene driver med kan jo få hele UK til å klappe sammen. Det murres også i Nord Irland hvor nye tellinger viser at det er et flertall katolikker der og de vet vi hva vil med Nord Irland nemlig å bli en del av Republikken Irland.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»