Tidenes beste/mest ikoniske albumcover

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Tidenes beste/mest ikoniske albumcover

Legg inn av Frank.N.Steen »

"Stjeler" ei lignende tråd fra filmforumet over hit, og hvorfor stoppe med kun flotte filmplakater/cover, det er vel minst like mye å finne igjen av kjente og kjære albumdesign.
Synes noen av de aller beste eller flotteste albumcoverne, ofte virker å være som et naturlig resultat, av ei årelang samarbeid/forståelse for hverandres kunst og mål retning, der designer og musikerne skaper den nær perfekte kombinasjonen/innpakningen, som ofte fungerte som et "ansikt" utad for utallige band og artister på 70 og 80-tallet, kanskje mest gjennom da prog rock, heavy metal osv.

Vanskelig å ikke tenke seg Yes og deres klassiske prog rock skiver som Fragile (1971), Close to the Edge (1972) osv, uten å se for seg Roger Deans spektakulære albumcover, eller Storm Thorgersen og hans samarbeid med Pink Floyd og sikkert ei drøss andre band utover 70 og 80-tallet.

James Marsh sine utallige nydelige og utrolig detaljrike arbeid for britiske Talk Talk, virket å være et meget blomstrende samarbeid, som bare ble i likhet med albumene deres, stadig vakrere og mer interessante jo lenger ut de jobbet i hop:
Bilde
Bilde
Bilde
Vanskelig å kun velge ut ei, av så mange vakre cover. Men Marsh delte jo også ei samme kjærlighet og respekt med bandet, i det å fremheve natur og dyrene på ei sårbar men utrolig detaljrik og flott måte:
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Judas Priest var vel også ganske så stødige innen det å både levere minneverdige musikk og ikke minst albumcovers, gjennom store deler av karrien. Men hvor få er vel like ikoniske som British Steel:
Bilde
Vanskelig å unnlate Autobahn og The Man Machine coverne, men lite oppsummerer vel bandet mer, da enn albumet Trans Europe Express, der lyd og design sto vel greit i kontrast til mye av datidens populærmusikk.
Bilde

Lezah

Legg inn av Lezah »

Frank.N.Steen skrev: fre okt 21, 2022 2:09 pm Judas Priest var vel også ganske så stødige innen det å både levere minneverdige musikk og ikke minst albumcovers, gjennom store deler av karrien. Men hvor få er vel like ikoniske som British Steel:
Det som er s kult med Priests imo beste og mest ikoniske covre, er at de er så forskjellige. British Steel er jo ganske plain men sabla
effektiv. Sad Wings of Destiny ser ut som et klassisk maleri. Så har du over the top-nivået i f.eks Painkiller, og en fin miks av det intrikate og enkle i Screaming for Vengeance.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Bilde

Number4

Legg inn av Number4 »

Bilde

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Lezah skrev: fre okt 21, 2022 2:27 pm Det som er s kult med Priests imo beste og mest ikoniske covre, er at de er så forskjellige. British Steel er jo ganske plain men sabla
effektiv. Sad Wings of Destiny ser ut som et klassisk maleri. Så har du over the top-nivået i f.eks Painkiller, og en fin miks av det intrikate og enkle i Screaming for Vengeance.
Usikker på om det er samme designer bakom samtlige av deres albumcover, men hvert fra Screaming for Vengeance og frem til Painkiller, må del være samme gubbe?
Ja, Sad Wings er vel som du sier, nærmest et maleri å regne, sammenlignet med de senere og mer over the top, men så var det vel også litt mer tidsriktig med den slags på 70-tallet musikkalbum, hadde man fjerna Judas Priest logoen, ville det vel kjapt bikka mer mot prog rock type cover.

Men etter kanskje litt mye test og prøv, virket det nå som at fra og med Hell Bent For Leather og utover, bare ble det mer og mer metall over titler og design.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ser Manowar ble bragt opp, og usikker på hvem som er nærmest Spinal Tap gutta, men Scorpions må jo ha hatt ei nærmest utømmelig mengde med "klassikere":
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Denne ble vel populær i sin tid, både blant hormonfulle tenåringsgutter og alle disse foreldregruppene som ønsket å kvitte seg med "djevelens" musikk:
Bilde
Scorpions hadde vel også ei som mulig dro strikken litt vel langt, i Virgin Killer, og tviler på at det originale coveret er noe å poste her, ettersom flere musikksteder har dem vel bare bytta om eller omgjort coveret.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Roxy Music maktet jo å gjøre kunst ut av å dra frem ulike kvinnelige modeller utpå musikkcoverne deres, der de også etter hvert hadde stadig mindre klær på seg, jo lenger utover i katalogen de kom:
Bilde

fargerik

Legg inn av fargerik »

Led Zeppelin.
Jeg satt mye og snurra på skiva inni coveret for å se på det som dukket opp i hullene i coveret.
1970.....tøft var det da, og like innovativt er det den dag i dag. Syns jeg, da.
https://www.ilikeyouroldstuff.com/news/ ... ppelin-iii

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fullt mulig at Crimson hadde langt bedre eller ikoniske albumcover, debuten er vel vanskelig å unngå, men for min del, er det få av deres utgivelser hvor tittel og bilder, så til de grader gjenspeiler det massive trøkket som en får igjen, ved å sette på Red (1974) i full guffe:
Bilde
Bilde

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Bilde

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Det er sikkert ikke så mange som tar denne, men både coveret og musikken er ikoniske for de som er glad i litt chill techno og liker det på den psykedeliske siden. Skulle gjerne fått satt inn bilde...

https://www.google.com/search?q=Plastic ... xudWxsXQ==

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Kommer ikke utenom dette albumcoveret: Ikonisk for en helt annen grunn enn musikken vil jeg anta (har overraskende nok ikke hørt det)

Bilde

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Er det dette, @Henningsen ?

Bilde

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Justice 97 skrev: fre okt 21, 2022 3:28 pm
Henningsen skrev: fre okt 21, 2022 3:26 pm Det er sikkert ikke så mange som tar denne, men både coveret og musikken er ikoniske for de som er glad i litt chill techno og liker det på den psykedeliske siden. Skulle gjerne fått satt inn bilde...

https://www.google.com/search?q=Plastic ... xudWxsXQ==
Bilde
Takker og bukker!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Elgen skrev: fre okt 21, 2022 3:29 pm Er det dette, @Henningsen ?

Bilde
Nesten, dette er en litt annen variant.
Justice fikset den!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: fre okt 21, 2022 3:27 pm Kommer ikke utenom dette albumcoveret: Ikonisk for en helt annen grunn enn musikken vil jeg anta (har overraskende nok ikke hørt det)

Bilde
Må vel ha nærmest gått i ei slags kreativ krig, det å kunne komme opp med de aller "beste" albumcoverne på 70-tallet, (hvor jeg vil tippe det du la til over, stammer fra). Sikkert ikke lett å toppe hverandre, eller skille seg ut, for regner med at særlig tyskerne var råe på det området.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Dette er jo feil på alle mulige måter....

Bilde

morrisey

Legg inn av morrisey »

Aner ikke hvordan jeg legger inn et bilde, men Velvet Underground og Nicos Andy Warhol bør definitivt med.
Ikonisk for både cover og musikk.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

morrisey skrev: fre okt 21, 2022 3:39 pm Aner ikke hvordan jeg legger inn et bilde, men Velvet Underground og Nicos Andy Warhol bør definitivt med.
Ikonisk for både cover og musikk.
Bilde

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Vi kommer vel ikke unna denne i en slik tråd.
https://imusic.no/music/0602527779089/n ... vermind-cd

Herregud jeg føler meg som fra den teknologiske juratiden når det kommer til å sette inn bilde her...
Hjælp..?!

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Et av de mest kjente albumcoverene de siste 30 årene vel?

Bilde
Sist redigert av Elgen den fre okt 21, 2022 3:44 pm, redigert 1 gang totalt.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Henningsen skrev: fre okt 21, 2022 3:41 pm Vi kommer vel ikke unna denne i en slik tråd.
https://imusic.no/music/0602527779089/n ... vermind-cd

Herregud jeg føler meg som fra den teknologiske juratiden når det kommer til å sette inn bilde her...
Hjælp..?!
Det var jo litt pussig, jeg så ikke din post før jeg postet bildet mitt :shock: :shock:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: fre okt 21, 2022 3:43 pm Et av de mest kjente albumcoverene de siste 30 årene vel?
Ble det ikke et forsøk å ta bandet/designer av albumcoveret til retten, grunnet at babyen på bilde, nå i voksen alder hadde tatt "skade" av all den uønskede oppmerksomheten? Usikker på utfallet, men dersom "babyen" vant, hvilke andre klassiske albumcover/band står da i fare for bli tatt til retten, skyldig i å ha krenket/skadet noen i ettertid?

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7811

Legg inn av Big George »

Tenkte litt på det og kom til at det egentlig ikke er et LP cover jeg husker best
men et cover av musikk.bladet Rolling Stone
Prince og Vanity med tittelen Princes hot rock fra rundt 1983/84
Det bildet fanger rocke-klisjeen fullstendig.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: fre okt 21, 2022 3:46 pm
Elgen skrev: fre okt 21, 2022 3:43 pm Et av de mest kjente albumcoverene de siste 30 årene vel?
Ble det ikke et forsøk å ta bandet/designer av albumcoveret til retten, grunnet at babyen på bilde, nå i voksen alder hadde tatt "skade" av all den uønskede oppmerksomheten? Usikker på utfallet, men dersom "babyen" vant, hvilke andre klassiske albumcover/band står da i fare for bli tatt til retten, skyldig i å ha krenket/skadet noen i ettertid?
"Babyen" fikk ikke medhold, han har tjent gode penger på det opp igjennom så bare buullshit at han har tatt skade av det

morrisey

Legg inn av morrisey »

Sticky Fingers, det med glidelåsen bør jo også få litt hederlig omtale.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»