Tidenes beste/mest ikoniske albumcover

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Tidenes beste/mest ikoniske albumcover

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: fre okt 21, 2022 6:00 pm Kanskje ikke det beste albumet men et cover man husker
Led Zeppelin -Presence

Bilde
Var gjennom den skiva her forleden, og likte den faktisk mer enn Houses of the Holy, og både i albumcover og låttitler, ja musikk også, fikk en litt Rush prog-rock vibber, den gode altså. Mulig samme designer har også gjort noen av Canadiernes albumcover.

Den figuren/skulpturen gikk jo også igjen, når en bladde seg gjennom bookleten, og av lignende, men av mye større skulpturer, så kommer en vel ikke unna denne klassikeren:
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker på hvem som starta eller var først ute med de klassiske albumdesignene, men av ikoniske norske Black Metal skiver, er det vel vanskelig å unnlate Mayhem og Darkthrone:
Bilde
Husker en i klassen hadde ei "regel" om hva som var godkjent av norsk Black Metal, og der alt som gikk under meget fy-fy ("mainstream", var ofte album med ei tittel eller bandlogo som var lett tydelig å lese, samt altfor for "ren" produksjon (ikke innspilt i ei råtten lik kjeller), for det var visstnok "falsk metall".

Av metall skiver, og plateomslag huff, hvor skal man starte eller slutte, var noen som hadde en lenger og latterlig omtale av tidenes "beste" metallplatecover, og en man aldri glemmer, var vel ei ku som dreit ut innvollene, og noe med avføring i enten bandnavn eller albumets tittel, og det var vel kanskje en av de mer "streite" av rundt 50 enda mer gyseligere metallskiver.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: fre okt 21, 2022 6:22 pm Usikker på hvem som starta eller var først ute med de klassiske albumdesignene, men av ikoniske norske Black Metal skiver, er det vel vanskelig å unnlate Mayhem og Darkthrone:
[ Husker en i klassen hadde ei "regel" om hva som var godkjent av norsk Black Metal, og der alt som gikk under meget fy-fy ("mainstream", var ofte album med ei tittel eller bandlogo som var lett tydelig å lese, samt altfor for "ren" produksjon (ikke innspilt i ei råtten lik kjeller), for det var visstnok "falsk metall".

Av metall skiver, og plateomslag huff, hvor skal man starte eller slutte, var noen som hadde en lenger og latterlig omtale av tidenes "beste" metallplatecover, og en man aldri glemmer, var vel ei ku som dreit ut innvollene, og noe med avføring i enten bandnavn eller albumets tittel, og det var vel kanskje en av de mer "streite" av rundt 50 enda mer gyseligere metallskiver.
For det går ikke an å høre på det man vil? Mange dumme "lover og regler" når det gjaldt musikk på den tiden

Når det gjelder den kua så har jeg også kun sett den i forbindelse med slike "verste albumcover" men aldri hørt selve musikken

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: fre okt 21, 2022 6:30 pm For det går ikke an å høre på det man vil? Mange dumme "lover og regler" når det gjaldt musikk på den tiden

Når det gjelder den kua så har jeg også kun sett den i forbindelse med slike "verste albumcover" men aldri hørt selve musikken
Ikke bare musikk, men fyren var sykelig opptatt av å skille mellom "ekte og uekte" innen alt fra film, tv og til sport, og var visstnok eneste i hele landet som heiet på det og det britiske laget (hva pokker de het, det har gått i glemmeboka) mulig de aldri eksisterte, men ja, som kun tapte, og dersom de startet å vinne, ville de nok raskt ha blitt avfeid som sell-outs, og samme kar måtte finne et enda mer bedritent lag å holde med, som selvsagt ingen andre hadde hørt om, eller ville heie på.

Komiske var at i naboklassen var det også ei fan av norsk Black Metall, men han digga også Svensk Death Metall, og disse to gikk ikke godt overens fikk vi raskt forståelse av, men rart at to såpass like karer, aldri ble kompiser. Mulig de ikke ville innrømme at de egentlig var jo veldig like, i både personlighet og musikksmak, men av typen "denne bygda er for liten for begge, og det kan bare være 1 av oss".

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Av gyselige albumcover, må vel Queen nevnes, det er vel roboten med blod (eller døde mennesker) rundt seg, og dette "kunstverket":
Bilde
Et passende albumtittel, da med tanke på "mirakeljobben" designeren gjorde, at han også fikk godkjent og betalt for alt i samme slengen.
Sist redigert av Frank.N.Steen den fre okt 21, 2022 6:48 pm, redigert 1 gang totalt.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ikke et mirakel, men ei dose med Queen "magi":
Bilde

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Tja, tror jeg stopper der, her blir det for mye "kvalitet" på en og samme tid:
Bilde

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Frank.N.Steen skrev: fre okt 21, 2022 6:45 pm Av gyselige albumcover, må vel Queen nevnes, det er vel roboten med blod (eller døde mennesker) rundt seg
Queen henvendte seg til sch-fi illustratøren Fran Kelly Freas, som til tross for å være musikkelsker, aldri hadde hørt om Queen da han ble bedt om å tegne albumcoveret i 1977. Gyselig og gyselig. Albumet inneholder bare gull, og da gir det ytre gode vibber.

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

Bilde

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Frank.N.Steen skrev: fre okt 21, 2022 6:54 pm Tja, tror jeg stopper der, her blir det for mye "kvalitet" på en og samme tid:
I dine siste poster sitter kvaliteten på innsiden. Er det noe i at det er det indre som teller, så er det her.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Knaberaps skrev: fre okt 21, 2022 6:58 pm Queen henvendte seg til sch-fi illustratøren Fran Kelly Freas, som til tross for å være musikkelsker, aldri hadde hørt om Queen da han ble bedt om å tegne albumcoveret i 1977. Gyselig og gyselig. Albumet inneholder bare gull, og da gir det ytre gode vibber.
Sci-fi ja, da er det kanskje litt mer forståelig, men mente vel at albumomslaget var tja, ikke helt i min gate, men musikken har jeg lite å si på, for har vel aldri hørt skiva i sin helhet.
Angående sci-fi og albumcover må vel H.R. Gigers bidrag til ELPs Brain Salad Surgery nevnes:
Bilde
Den trioen var jo ikke direkte ukjent med fæle albumomslag, men Gigers innsats passet musikken og skiva deres utmerket.

Får ta med litt mer norske bidrag, usikker på om denne er ei "ekte" vare, eller noen som har brukt photoshop, for mye som sikkert er fikla litt med, men når det gjelder Ole Ivars, så blir man ikke overrasket om dette er the real deal:
Bilde

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Frank.N.Steen skrev: fre okt 21, 2022 7:03 pm
Knaberaps skrev: fre okt 21, 2022 6:58 pm Queen henvendte seg til sch-fi illustratøren Fran Kelly Freas, som til tross for å være musikkelsker, aldri hadde hørt om Queen da han ble bedt om å tegne albumcoveret i 1977. Gyselig og gyselig. Albumet inneholder bare gull, og da gir det ytre gode vibber.
Sci-fi ja, da er det kanskje litt mer forståelig, men mente vel at albumomslaget var tja, ikke helt i min gate, men musikken har jeg lite å si på, for har vel aldri hørt skiva i sin helhet.
Angående sci-fi og albumcover må vel H.R. Gigers bidrag til ELPs Brain Salad Surgery nevnes:
Bilde
Den trioen var jo ikke direkte ukjent med fæle albumomslag, men Gigers innsats passet musikken og skiva deres utmerket.
Et aldeles fantastisk album fra ELP i likhet med debutalbumet med samme navn, Tarkus og Trilogy.
En av progrockens fremste pionerer. Dessverre litt for få album mens de var på høyden - i likhet med grupper som Genesis.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Knaberaps skrev: fre okt 21, 2022 7:02 pm I dine siste poster sitter kvaliteten på innsiden. Er det noe i at det er det indre som teller, så er det her.
Hot Space er uhørt, men dukka nå først opp som "recommendation" når en var innom Queen skivene og albumdesign, alt mens A Kind of Magic har jeg dessverre hørt, og tja, tross av noen enorme enkeltlåter, der mulig også fant veien over til Highlander film/soundtrack, så ble det mest bomtur for min del.
Er nok ikke noen svoren fan av bandet, til det har man enten hørt for lite, eller "mye". Er det nok mest førstnevnte, for vet jeg burde finne veien til deres tidligere skiver, og tipper det er best å starte der, enn midtveis i 80-tallet og oppover.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Knaberaps skrev: fre okt 21, 2022 6:47 pm Bilde
Pur kvalitet.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Bilde

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Det eneste albumcoveret som virkelig er blitt en megastor turist attraksjon er et fotgjengerfelt nord i London, eller i St Johns Wood. Gata og platestudioet heter Abbey Road, og besøkes av millioner av mennesker hvert år. Ikke få som er avbildet i dette fotgjengerfeltet, inklusive meg selv for noen år siden. Motivet er brukt på andre platecover, og det er verdens kjent.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Var det The Darkness, som hadde ei skive med omslag ikke ulikt Roger Waters albumet, da med ei annen naken blondine utpå ei flystripe, som forsøkte enten å haike med eller vinke ned en ufo fra himmelen?

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

sertono skrev: fre okt 21, 2022 7:15 pm
► Show Spoiler
Hun fikk sikkert haik ganske kjapt ;)

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Frank.N.Steen skrev: fre okt 21, 2022 7:10 pm Er nok ikke noen svoren fan av bandet, til det har man enten hørt for lite, eller "mye". Er det nok mest førstnevnte, for vet jeg burde finne veien til deres tidligere skiver, og tipper det er best å starte der, enn midtveis i 80-tallet og oppover.
Holder med deg i den. Begynn fra børjan av. 70 talls Queen er noe av det ypperste du kan finne. Noen blemmer på 80 tallet er vel ikke til å unngå, selv for Queen. Men likevel mye bra også. Slutten av 80 tallet, samt Innuendo fra 91 var en opptur.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Elgen skrev: fre okt 21, 2022 7:25 pm
sertono skrev: fre okt 21, 2022 7:15 pm
► Show Spoiler
Hun fikk sikkert haik ganske kjapt ;)
Utvilsomt :)

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Justice 97 skrev: fre okt 21, 2022 2:48 pm Bilde
Denne plata er jævla bra :)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Uriah Heep var flinke på platecover (og musikk) i den tidligste perioden. F.eks. dette
Bilde

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Neptun skrev: fre okt 21, 2022 10:59 pm Uriah Heep var flinke på platecover (og musikk) i den tidligste perioden. F.eks. dette
Bilde
Uriah heep er ganske standard, dessverre...Ganske kjedelig...





Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

B.E. skrev: fre okt 21, 2022 11:13 pm
Neptun skrev: fre okt 21, 2022 10:59 pm Uriah Heep var flinke på platecover (og musikk) i den tidligste perioden. F.eks. dette
Bilde
Uriah heep er ganske standard, dessverre...Ganske kjedelig...




Hvor har du lest dette..
Dvs hvor mange år er du når du omtaler Heep som standard ... og ""kjedelige""?

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Neptun skrev: fre okt 21, 2022 11:44 pm
B.E. skrev: fre okt 21, 2022 11:13 pm
Neptun skrev: fre okt 21, 2022 10:59 pm Uriah Heep var flinke på platecover (og musikk) i den tidligste perioden. F.eks. dette
Bilde
Uriah heep er ganske standard, dessverre...Ganske kjedelig...




Hvor har du lest dette..
Dvs hvor mange år er du når du omtaler Heep som standard ... og ""kjedelige""?
Har aldri hørt før. Men det er en haug :lol:

Bilde

trønderen

Legg inn av trønderen »

Det mest ikoniske albumcoveret for min del er Pink Floyds The Dark Side of the Moon. Men det er jo allerede nevnt. Samme er Nirvanas Nevermind. Men av de som ikke er nevnt tenker jeg først og fremst på disse:

Bilde
Bilde
Bilde

Number4

Legg inn av Number4 »

Neptun skrev: fre okt 21, 2022 11:44 pm Dvs hvor mange år er du når du omtaler Heep som standard ... og ""kjedelige""?
Et av rockens bedre band tidlig på 70 tallet. Men "døde" litt da David Byron drakk seg ut av bandet, rockens vidunderlige stemme. Både UH og DP hadde noen få år på topp, men hvilke år det var. Rocken på sitt beste.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Number4 skrev: lør okt 22, 2022 6:50 pm
Neptun skrev: fre okt 21, 2022 11:44 pm Dvs hvor mange år er du når du omtaler Heep som standard ... og ""kjedelige""?
Et av rockens bedre band tidlig på 70 tallet. Men "døde" litt da David Byron drakk seg ut av bandet, rockens vidunderlige stemme. Både UH og DP hadde noen få år på topp, men hvilke år det var. Rocken på sitt beste.
Tragisk skjebne for Byron. Som du skriver en vidunderlig stemmeprakt på mannen.
Heep hadde noen fenomenale album i sin prime med Byron, men jeg syntes ikke John Lawton var ille heller. De tre albumene fra Lawton epoken setter jeg høyt.
Det var når Ken Hensley sluttet sammen med Lawton det ble definivt slutt for min del. Har ikke noe forhold til Uriah Heep etter dette.

Number4

Legg inn av Number4 »

Neptun skrev: lør okt 22, 2022 7:14 pm
Number4 skrev: lør okt 22, 2022 6:50 pm
Neptun skrev: fre okt 21, 2022 11:44 pm Dvs hvor mange år er du når du omtaler Heep som standard ... og ""kjedelige""?
Et av rockens bedre band tidlig på 70 tallet. Men "døde" litt da David Byron drakk seg ut av bandet, rockens vidunderlige stemme. Både UH og DP hadde noen få år på topp, men hvilke år det var. Rocken på sitt beste.
Tragisk skjebne for Byron. Som du skriver en vidunderlig stemmeprakt på mannen.
Heep hadde noen fenomenale album i sin prime med Byron, men jeg syntes ikke John Lawton var ille heller. De tre albumene fra Lawton epoken setter jeg høyt.
Det var når Ken Hensley sluttet sammen med Lawton det ble definivt slutt for min del. Har ikke noe forhold til Uriah Heep etter dette.
Uriah Heep`s "yesterday".


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»