Kortbaneliv
Kortbaneliv
Fin liten dokumentarserie om livet på småflyplassene i Finnmark. Vi følger hverdagsmennesker og utfordringene de møter i forbindelse med værforhold, fraflytting, jobbskaping, turisme og effektivisering på arbeidsplassen. Kjemisk fritt for kjendiser.
Jeg er fascinert over at det finnes 11 flyplasser i Finnmark, en region med bare 75 000 innbyggere. Men denne melkeruta de prater om gjelder vel "bare" åtte av dem.
Dette er NRK på sitt beste. Bare to episoder er lagt ut foreløpig. Gleder meg til de neste.
Jeg er fascinert over at det finnes 11 flyplasser i Finnmark, en region med bare 75 000 innbyggere. Men denne melkeruta de prater om gjelder vel "bare" åtte av dem.
Dette er NRK på sitt beste. Bare to episoder er lagt ut foreløpig. Gleder meg til de neste.
Ingen som klager på antall trikker eller t-bane-vogner i Oslo.
Det er trikk langs kysten, den er hvit og grønn og det står Widerøe på den.
Det er trikk langs kysten, den er hvit og grønn og det står Widerøe på den.
Veldig kjekk serie som jeg bare tilfeldigvis kom over inne på arkivet..jakral skrev: ↑fre okt 21, 2022 6:10 pm Fin liten dokumentarserie om livet på småflyplassene i Finnmark. Vi følger hverdagsmennesker og utfordringene de møter i forbindelse med værforhold, fraflytting, jobbskaping, turisme og effektivisering på arbeidsplassen. Kjemisk fritt for kjendiser.
Jeg er fascinert over at det finnes 11 flyplasser i Finnmark, en region med bare 75 000 innbyggere. Men denne melkeruta de prater om gjelder vel "bare" åtte av dem.
Dette er NRK på sitt beste. Bare to episoder er lagt ut foreløpig. Gleder meg til de neste.
Grei serie dette. Synes egentlig det er litt artig å se andre jobbe - altså, hva de holder på med og hvordan jobben utføres. Ser ut til å være ganske behagelig å sitte i et kontrolltårn der fly lander et par ganger i løpet av dagen...
Hasvik - var vel snakk om at det var 22 ansatte på flyplassen. Ifølge Wiki har Hasvik ca 350 innbygger. Det må da vel bety at om lag 10 prosent av den arbeidsføre befolkningen faktisk jobber på flyplassen.. .Det er bare om lag 1.000 på hele øya.....
Hasvik - var vel snakk om at det var 22 ansatte på flyplassen. Ifølge Wiki har Hasvik ca 350 innbygger. Det må da vel bety at om lag 10 prosent av den arbeidsføre befolkningen faktisk jobber på flyplassen.. .Det er bare om lag 1.000 på hele øya.....
Det er vel dette som kalles hjørnesteinsbedrift. Leser at Hasvik lufthavn har ca. 15 000 passasjerer i året, som tilsvarer ca. 40 pr. dag. Det er tre daglige flygninger. Da er man vel på hils med de fleste passasjerene.
Synd med han fyren i kontrolltårnet som mister jobben fordi alt skal styres fra Bodø. Lett å innbille seg som søring at Bodø er i lokalområdet, men det er liksom 70-80 mil fra flere av disse flyplassene i Finnmark.
Har ingenting å si om det er 70-80 mil eller 7000-8000 mil, fjernstyring er fjernstyring.
Har sittet på Stokka lufthavn (utenfor Sandnessjøen) som en av to personer. Mens det var 8 personer (som vi så) på jobb. Å redusere årsverk på flyplasser med knapt passasjerer er fornuftig.
Har sittet på Stokka lufthavn (utenfor Sandnessjøen) som en av to personer. Mens det var 8 personer (som vi så) på jobb. Å redusere årsverk på flyplasser med knapt passasjerer er fornuftig.
I den siste episoden som ligger på nett ble det endelig litt om flyene. Trodde det var kritisk for Widerøe med at de ikke har funnet erstatning, men leste meg nylig opp på at de har forlenget levetiden betydelig.
Ellers en ganske fin historie om en som var avhengig av ambulansefly etter en ulykke. Samtidig var jo det sjokkerende hvor mye dette flyet blir brukt i Mehamn - det bor nok etter hvert mange gamle og skrøpelige der. Og kapteinen som hadde gått av flyet før det styrtet... Merkelig å høre at hun hadde en dårlig følelse.
Virkelig god reklame for Widerøe dette - tipper at det kan få en del til å tenke på å ta en tur. Men nå er det vel slutt for Norge Rundt-billettene.
Ellers hadde jo det vært litt interessant, selv om det ikke passer inn, å få vite litt om kostnadene - gjerne per innbygger, for å holde oppe disse flyplassene.... Ikke det at vi ikke skal ha dem, men det er klart det koster. Kan jo se likheten med Skottland og øyene der, mange korte flyreiser som helt sikkert koster masse for samfunnet...
Ellers en ganske fin historie om en som var avhengig av ambulansefly etter en ulykke. Samtidig var jo det sjokkerende hvor mye dette flyet blir brukt i Mehamn - det bor nok etter hvert mange gamle og skrøpelige der. Og kapteinen som hadde gått av flyet før det styrtet... Merkelig å høre at hun hadde en dårlig følelse.
Virkelig god reklame for Widerøe dette - tipper at det kan få en del til å tenke på å ta en tur. Men nå er det vel slutt for Norge Rundt-billettene.
Ellers hadde jo det vært litt interessant, selv om det ikke passer inn, å få vite litt om kostnadene - gjerne per innbygger, for å holde oppe disse flyplassene.... Ikke det at vi ikke skal ha dem, men det er klart det koster. Kan jo se likheten med Skottland og øyene der, mange korte flyreiser som helt sikkert koster masse for samfunnet...
Jeg så episoden fra hasvik. Litt gøy fordi jeg har bodd der, og fordi jeg "kjenner" en av dem som jobber der. Hasvik driver med havfisketurer, så det drar endel fisketurister fra hele europa. Viktig for hele sørøya.
Fint program
Fint program
Kunne sikkert spart mye penger på å sparke alle norske flyveledere da og outsourcet det til India.Thklinge skrev: ↑tor okt 27, 2022 12:49 am Har ingenting å si om det er 70-80 mil eller 7000-8000 mil, fjernstyring er fjernstyring.
Har sittet på Stokka lufthavn (utenfor Sandnessjøen) som en av to personer. Mens det var 8 personer (som vi så) på jobb. Å redusere årsverk på flyplasser med knapt passasjerer er fornuftig.
Pluss at det er en musikkfestival der. Husker dette fordi da jeg hadde Norge Rundt biletten i 2015. Så skulle jeg en ettermiddag fly fra Hammerfest til Tromsø via Hasvik. Flyet kom rett fra Tromsø og jeg ble svært overrasket over at flyet omtrent var fult. Det viste seg at hele gjengen skulle på festival på Sørøya.
Flott serie forøvrig.
På kortbaneflyplassene er det ikke flygeledere men AFIS betjenter.. Det innebærer at de ikke leder flyene til og fra flyplassen. Men mer en informasjonssentral om vær, vind og andre forhold som kan påvirke landing/avgang. Og at det selvsagt er klar rullebane.kytec skrev: ↑lør okt 29, 2022 12:39 pmKunne sikkert spart mye penger på å sparke alle norske flyveledere da og outsourcet det til India.Thklinge skrev: ↑tor okt 27, 2022 12:49 am Har ingenting å si om det er 70-80 mil eller 7000-8000 mil, fjernstyring er fjernstyring.
Har sittet på Stokka lufthavn (utenfor Sandnessjøen) som en av to personer. Mens det var 8 personer (som vi så) på jobb. Å redusere årsverk på flyplasser med knapt passasjerer er fornuftig.
Create an account or sign in to join the discussion
You need to be a member in order to post a reply
Create an account
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute