Freeski og snowboard

Svar
Kenrojo

Freeski og snowboard

Legg inn av Kenrojo »

WC-åpning Big Air i sveitsiske Chur. Fin konkurranse.

Og vanskelig å ikke bli imponert over Birk Ruud. Enormt nivå det han driver med.

Artig også med Sandra Eie i kvinneklassen…

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Kenrojo skrev: Og vanskelig å ikke bli imponert over Birk Ruud. Enormt nivå det han driver med.
Legende! Fikk utrolig høye 95,75 poeng for et nytt hopp ingen har sett før.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Johanne Killie leder etter første omgang i Slopestylefinalen i Stubai. Sandra Eie på femte.

Herrene godt i gang med sin første nå. Birk Ruud starter sist etter at han vant gårdagens kvalifisering. NRK2….

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Skal vi få dobbelt norsk da?

Nei, Sivignon snek seg foran, men 2 på pallen iallefall. Artig det! Og Ruud virker utilnærmelig…

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Kenrojo skrev: fre des 16, 2022 7:39 pm Skal vi få dobbelt norsk da?

Nei, Sivignon snek seg foran, men 2 på pallen iallefall. Artig det! Og Ruud virker utilnærmelig…
Det førstehoppet til Ruud i kveld var episk!

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Birk Ruud er topp 5 beste vintersportsutøver i Norge....Dvs Verden. Utrolig både mht stabilitet og ren prestasjon.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Og Marcus Kleveland vinner i dag :)

"Nordmannen fikk det ikke til i sitt første forsøk, men mestret presset og ble belønnet med 93,25 og 91,00 poeng for de to siste. Det ga ham seieren med hele 11,25 poengs margin til amerikanske Chris Corning på 2.-plass."

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Grattis til Marcus Kleveland med nok et X-games gull!




TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Marcus Kleveland ble dessverre ikke historisk i natt. Han kunne blitt det om han hadde vunnet alle tre øvelser: big air, knuckle huck og slopestyle. Han vant jo big air. Han vant i natt også knuckle huck. Dessverre ble Mark McMorris for sterk i slopestyle, han endte dermed med sølv, mens Mons Røisland vant bronse. Alt i alt en flott norsk dag i Aspen!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Norge ble tredje beste nasjon i X-games etter USA og Canada! Slett ikke dårlig :D

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Imponerende nok av Kleveland dette, er jo utrolig høyt nivå på det han gjør. Han er jo undervurdert i Norge av den generelle sportsfansen ene og alene fordi han ikke har mestret OL og sikkert skuffet mange som "klar gullfavoritt som ikke lever opp til hypen". Men ser en bort fra OL er hans resultater enda mer imponerende en Birk Ruud, som jo har fantastiske resultater å vise til og i brettmiljøet rankes han sikkert bare bak Håkonsen og foran Francke ? .

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Biff_Byford skrev: man jan 30, 2023 7:32 am Imponerende nok av Kleveland dette, er jo utrolig høyt nivå på det han gjør. Han er jo undervurdert i Norge av den generelle sportsfansen ene og alene fordi han ikke har mestret OL og sikkert skuffet mange som "klar gullfavoritt som ikke lever opp til hypen". Men ser en bort fra OL er hans resultater enda mer imponerende en Birk Ruud, som jo har fantastiske resultater å vise til og i brettmiljøet rankes han sikkert bare bak Håkonsen og foran Francke ? .
Blir litt oppgitt selv over hvor undervurdert utøvere i snowboard og freeski er. De presterer jo jevnt over på et ekstremt høyt nivå, spesielt Kleveland. Folk tilber jo Klæbo, men Kleveland har dobbelt så mange følgere på Instagram. Det sier litt om hvor populære de er i utlandet, og hvor lite oppmerksomhet de får i Norge. Hva så om de ikke vant gull i OL? Mons vant jo sølv! Uansett er ikke OL så viktig i disse øvelsene. Det folk ikke skjønner er at X-games nesten er større enn OL. Du har samme greien i tennis, det er større å vinne en grand slam turnering enn en OL-medalje. X-games medaljer henger svært høyt, både i både snowboard og freeski.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

TheBaseline skrev: man jan 30, 2023 7:43 am
Biff_Byford skrev: man jan 30, 2023 7:32 am Imponerende nok av Kleveland dette, er jo utrolig høyt nivå på det han gjør. Han er jo undervurdert i Norge av den generelle sportsfansen ene og alene fordi han ikke har mestret OL og sikkert skuffet mange som "klar gullfavoritt som ikke lever opp til hypen". Men ser en bort fra OL er hans resultater enda mer imponerende en Birk Ruud, som jo har fantastiske resultater å vise til og i brettmiljøet rankes han sikkert bare bak Håkonsen og foran Francke ? .
Blir litt oppgitt selv over hvor undervurdert utøvere i snowboard og freeski er. De presterer jo jevnt over på et ekstremt høyt nivå, spesielt Kleveland. Folk tilber jo Klæbo, men Kleveland har dobbelt så mange følgere på Instagram. Det sier litt om hvor populære de er i utlandet, og hvor lite oppmerksomhet de får i Norge. Hva så om de ikke vant gull i OL? Mons vant jo sølv! Uansett er ikke OL så viktig i disse øvelsene. Det folk ikke skjønner er at X-games nesten er større enn OL. Du har samme greien i tennis, det er større å vinne en grand slam turnering enn en OL-medalje. X-games medaljer henger svært høyt, både i både snowboard og freeski.
Tja kjem an på interesse og rettigheter. Hadde NRK hatt rettighetene og aktiv vist denne sporten. Så hadde nok Birk Ruud og Kleveland vært langt større stjerner. Slik fungerere dessverre marknaden. Dog har nok desse karane gode muligheiter for å sikre seg sjølv på andre måter :)

Hardy-guttene

Legg inn av Hardy-guttene »

TheBaseline skrev: man jan 30, 2023 7:43 am
Biff_Byford skrev: man jan 30, 2023 7:32 am Imponerende nok av Kleveland dette, er jo utrolig høyt nivå på det han gjør. Han er jo undervurdert i Norge av den generelle sportsfansen ene og alene fordi han ikke har mestret OL og sikkert skuffet mange som "klar gullfavoritt som ikke lever opp til hypen". Men ser en bort fra OL er hans resultater enda mer imponerende en Birk Ruud, som jo har fantastiske resultater å vise til og i brettmiljøet rankes han sikkert bare bak Håkonsen og foran Francke ? .
Blir litt oppgitt selv over hvor undervurdert utøvere i snowboard og freeski er. De presterer jo jevnt over på et ekstremt høyt nivå, spesielt Kleveland. Folk tilber jo Klæbo, men Kleveland har dobbelt så mange følgere på Instagram. Det sier litt om hvor populære de er i utlandet, og hvor lite oppmerksomhet de får i Norge. Hva så om de ikke vant gull i OL? Mons vant jo sølv! Uansett er ikke OL så viktig i disse øvelsene. Det folk ikke skjønner er at X-games nesten er større enn OL. Du har samme greien i tennis, det er større å vinne en grand slam turnering enn en OL-medalje. X-games medaljer henger svært høyt, både i både snowboard og freeski.
Kong Haakon vil nok alltid være den største, men det har vært mange i verdensklasse etter Terje og Daniel. Da de to fortsatt holdt på så var jo snowboard ganske stort både i Norge og internasjonalt, men etter at twintip-skiene kom så ble interessen for snowboard mindre. Parkkjøring er også ganske smalt i forhold til de tradisjonelle idrettene her til lands. Dessverre. Det er dessuten mye lettere å lage god, seervennlig tv av for eksempel skiskyting enn av slopestyle.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Jeg tipper om 20 år så er det å kjøre porter ganske avleggs. Unge folk i dag ser på freeski og snowboard, mens de på 40+ tviholder på de tradisjonelle alpingrenene - hvert fall når det kommer til TV og sosiale medier. Da vil etter hvert pengene bevege seg bort fra de tradisjonelle alpingrenene og over til freeski og snowboard.

Ruud tok forøvrig bronse i big air med bokstavelig talt spinnvilt triks - switch 2160. Var et vanvittig nivå på den konkurransen.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Trehjulssykkel skrev: man jan 30, 2023 7:05 pm Jeg tipper om 20 år så er det å kjøre porter ganske avleggs. Unge folk i dag ser på freeski og snowboard, mens de på 40+ tviholder på de tradisjonelle alpingrenene - hvert fall når det kommer til TV og sosiale medier. Da vil etter hvert pengene bevege seg bort fra de tradisjonelle alpingrenene og over til freeski og snowboard.

Ruud tok forøvrig bronse i big air med bokstavelig talt spinnvilt triks - switch 2160. Var et vanvittig nivå på den konkurransen.
Stemmer ikke, snowboard var større rundt 1995-2005 en nå, både i "mainstream" media men også når en ser antall snowboard i alpinanleggene (Norge alpene etc). Har ikke tall på dette men vi har snakket om dette i flere år hvor mye færre som er på brett nå en for 10 år siden. Når brede frikjøringski kom ca 2005 gikk mange over til det fra brett. Men også frikjøringsbølgen toppet seg for ca 10 år siden. Siste 10 årene har det vært toppturer og alpine bakkeski (carving) som har vært storselgerne, både i Norge og internasjonalt. Når det gjelder som idrett er alpint (portkjøring) fortsatt lang foran de andre i internasjonal interesse. Og bare for å sagt det, jeg lar meg lett imponere av Kleveland, Ruud og resten av "luftgjengen".

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Biff_Byford skrev: man jan 30, 2023 10:11 pm
Trehjulssykkel skrev: man jan 30, 2023 7:05 pm Jeg tipper om 20 år så er det å kjøre porter ganske avleggs. Unge folk i dag ser på freeski og snowboard, mens de på 40+ tviholder på de tradisjonelle alpingrenene - hvert fall når det kommer til TV og sosiale medier. Da vil etter hvert pengene bevege seg bort fra de tradisjonelle alpingrenene og over til freeski og snowboard.

Ruud tok forøvrig bronse i big air med bokstavelig talt spinnvilt triks - switch 2160. Var et vanvittig nivå på den konkurransen.
Stemmer ikke, snowboard var større rundt 1995-2005 en nå, både i "mainstream" media men også når en ser antall snowboard i alpinanleggene (Norge alpene etc). Har ikke tall på dette men vi har snakket om dette i flere år hvor mye færre som er på brett nå en for 10 år siden. Når brede frikjøringski kom ca 2005 gikk mange over til det fra brett. Men også frikjøringsbølgen toppet seg for ca 10 år siden. Siste 10 årene har det vært toppturer og alpine bakkeski (carving) som har vært storselgerne, både i Norge og internasjonalt. Når det gjelder som idrett er alpint (portkjøring) fortsatt lang foran de andre i internasjonal interesse. Og bare for å sagt det, jeg lar meg lett imponere av Kleveland, Ruud og resten av "luftgjengen".
Moderne alpin har holdt på ca 80 år lenger enn freeski og snowboard, så som sagt tror jeg fortsatt det bare er spørsmål om tid før snowboard og freeski er større.

Skal også nevnes at FWT har nettopp blitt en del av FIS, så økningen innen frikjøring kommer også til å bli større på sikt.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Trehjulssykkel skrev: tir jan 31, 2023 4:29 pm
Biff_Byford skrev: man jan 30, 2023 10:11 pm
Trehjulssykkel skrev: man jan 30, 2023 7:05 pm Jeg tipper om 20 år så er det å kjøre porter ganske avleggs. Unge folk i dag ser på freeski og snowboard, mens de på 40+ tviholder på de tradisjonelle alpingrenene - hvert fall når det kommer til TV og sosiale medier. Da vil etter hvert pengene bevege seg bort fra de tradisjonelle alpingrenene og over til freeski og snowboard.

Ruud tok forøvrig bronse i big air med bokstavelig talt spinnvilt triks - switch 2160. Var et vanvittig nivå på den konkurransen.
Stemmer ikke, snowboard var større rundt 1995-2005 en nå, både i "mainstream" media men også når en ser antall snowboard i alpinanleggene (Norge alpene etc). Har ikke tall på dette men vi har snakket om dette i flere år hvor mye færre som er på brett nå en for 10 år siden. Når brede frikjøringski kom ca 2005 gikk mange over til det fra brett. Men også frikjøringsbølgen toppet seg for ca 10 år siden. Siste 10 årene har det vært toppturer og alpine bakkeski (carving) som har vært storselgerne, både i Norge og internasjonalt. Når det gjelder som idrett er alpint (portkjøring) fortsatt lang foran de andre i internasjonal interesse. Og bare for å sagt det, jeg lar meg lett imponere av Kleveland, Ruud og resten av "luftgjengen".
Moderne alpin har holdt på ca 80 år lenger enn freeski og snowboard, så som sagt tror jeg fortsatt det bare er spørsmål om tid før snowboard og freeski er større.

Skal også nevnes at FWT har nettopp blitt en del av FIS, så økningen innen frikjøring kommer også til å bli større på sikt.
Jo da, men at FWT havner under FIS paraplyen er også et tegn på stagnering og at de ikke klarer å dra konseptet lenger. Mener helt klart det var mye mer oppmerksomhet rundt storefjellefrikjøring for 5-10 år siden, de har ikke fått til å gjort det spektakulære (som dette jo er) til god tv-underholdning og alle de fantastiske frikjøringsfilmene som vi hadde for en del år siden (TGR, MSP etc) har helt forsvunnet (Youtube har vel drept den industrien). Personlig er storefjell-frikjøringen som er nærmest hjertet mitt og etter 30 turer til alpene kan jeg telle på en hånd de dager jeg har kjørt bakkeski, mens i Norge blir det 50/50 preppa bakke med og offpist alt ettersom hvordan forholdene er. Og en av grunnene til at alpint skisport vil være større en diverse brett/frikjøring er også at tilgangen til egen utøvelse er mye mer lik. En kan ha ca 10 % av nivået til Kilde, Kristoffersen etc og mestre sporten ok nok til å gjøre lignende ting og kjøre de samme steder. Bare dra til Kvitfjell og se hvor "enkelt" det er å komme seg ned. Men har du 10 % av nivået til Ruud og Kleveland så blir du i bestefall grovt handikappa hvis du nærmer deg de hoppene de kjører. Da sier det seg selv at flere "normale" vintersports elskere velger "vanlig" alpint når de kjøper utstyr og velger å reise til vintersportsteder. Hvor mange x-games "aktige" parker finnes i Norge ? 2-3 ? Hadde selv dugnad på frikjørings NM i Trysilfjellet i 2021, var riktignok et av de første arrangement i covidperioden som ble arrangert, men var ikke tilskuere for å se på, men var mange i fjellet som sto på ski. Skal sies jeg var mektig imponert over nivået og synes det var kult å se dette på nært hold. Men noen folkesport blir det ikke.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Biff_Byford skrev: tir jan 31, 2023 8:25 pm
Trehjulssykkel skrev: tir jan 31, 2023 4:29 pm
Biff_Byford skrev: man jan 30, 2023 10:11 pm

Stemmer ikke, snowboard var større rundt 1995-2005 en nå, både i "mainstream" media men også når en ser antall snowboard i alpinanleggene (Norge alpene etc). Har ikke tall på dette men vi har snakket om dette i flere år hvor mye færre som er på brett nå en for 10 år siden. Når brede frikjøringski kom ca 2005 gikk mange over til det fra brett. Men også frikjøringsbølgen toppet seg for ca 10 år siden. Siste 10 årene har det vært toppturer og alpine bakkeski (carving) som har vært storselgerne, både i Norge og internasjonalt. Når det gjelder som idrett er alpint (portkjøring) fortsatt lang foran de andre i internasjonal interesse. Og bare for å sagt det, jeg lar meg lett imponere av Kleveland, Ruud og resten av "luftgjengen".
Moderne alpin har holdt på ca 80 år lenger enn freeski og snowboard, så som sagt tror jeg fortsatt det bare er spørsmål om tid før snowboard og freeski er større.

Skal også nevnes at FWT har nettopp blitt en del av FIS, så økningen innen frikjøring kommer også til å bli større på sikt.
Jo da, men at FWT havner under FIS paraplyen er også et tegn på stagnering og at de ikke klarer å dra konseptet lenger. Mener helt klart det var mye mer oppmerksomhet rundt storefjellefrikjøring for 5-10 år siden, de har ikke fått til å gjort det spektakulære (som dette jo er) til god tv-underholdning og alle de fantastiske frikjøringsfilmene som vi hadde for en del år siden (TGR, MSP etc) har helt forsvunnet (Youtube har vel drept den industrien). Personlig er storefjell-frikjøringen som er nærmest hjertet mitt og etter 30 turer til alpene kan jeg telle på en hånd de dager jeg har kjørt bakkeski, mens i Norge blir det 50/50 preppa bakke med og offpist alt ettersom hvordan forholdene er. Og en av grunnene til at alpint skisport vil være større en diverse brett/frikjøring er også at tilgangen til egen utøvelse er mye mer lik. En kan ha ca 10 % av nivået til Kilde, Kristoffersen etc og mestre sporten ok nok til å gjøre lignende ting og kjøre de samme steder. Bare dra til Kvitfjell og se hvor "enkelt" det er å komme seg ned. Men har du 10 % av nivået til Ruud og Kleveland så blir du i bestefall grovt handikappa hvis du nærmer deg de hoppene de kjører. Da sier det seg selv at flere "normale" vintersports elskere velger "vanlig" alpint når de kjøper utstyr og velger å reise til vintersportsteder. Hvor mange x-games "aktige" parker finnes i Norge ? 2-3 ? Hadde selv dugnad på frikjørings NM i Trysilfjellet i 2021, var riktignok et av de første arrangement i covidperioden som ble arrangert, men var ikke tilskuere for å se på, men var mange i fjellet som sto på ski. Skal sies jeg var mektig imponert over nivået og synes det var kult å se dette på nært hold. Men noen folkesport blir det ikke.
Ang FWT så tror jeg målet på sikt er å få frikjøringskonkurranser i OL. De gangene jeg er oppe i tryvann så er det twintip og park det går i blant kidsa, og som artikkelen jeg linket til nevnte er det mange som bytter fra alpin til twintip blant unge. En trend jeg har merket meg er at omtrent uansett hvor i Norge du står, og størrelsen på anlegget, så vil det minst være et par rails og bokser tilgjengelig, så parkelementer har virkelig funnet sin plass de siste årene som en elementær del av skitilbudet i et skianlegg.

Men vi får dra opp tråden igjen om 20 år og se hvordan ståa er.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

World cup i freeski slopestyle fra Mammoth Mountain nå. Noen som følger med? Vi har noen norske med, inkludert Birk Ruud.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Veldig bra run av Killi.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Kjempebra første run av Birk Ruud.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Birk Ruud fikk 94.80 på første run!

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Ser på nå. Ikke sett Ruud sitt run.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

For et run av Schjerve!

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

To nordmenn i tet! Så moro! Jeg synes faktisk Schjerve sitt run var bedre enn Birk Ruud sitt, men han fikk 1 poeng mindre, 93 mot Ruuds 94.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Veldig bra av Schjerve ja, de anre skal slite med å slå de to norske i runde 2.

Kenrojo

Legg inn av Kenrojo »

Vi herjer jaggu meg her også

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Synd for Sandra Eie.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Alle tryner i dag...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»