Kvinner: EM 2022 (Slovenia, Nord-Makedonia og Montenegro)

Svar
startelver

Re: Kvinner: EM 2022 (Slovenia, Nord-Makedonia og Montenegro)

Legg inn av startelver »

Godt det er ferdig, nå kan vi fokusere på ekte fotballglede isteden.

kibby

Legg inn av kibby »

Det som er ekstra gledelig å tenke på nå er at Norge er kvalifiserte til både VM 2023, OL 2024 og EM 2024 (+ EM 2028, hvor de medarrangør) 🎉

kibby

Legg inn av kibby »

startelver skrev: søn nov 20, 2022 11:17 pm Godt det er ferdig, nå kan vi fokusere på ekte fotballglede isteden.
Skal noen faktisk se på? Trodde alle skulle boikotte årets VM? 🙈

kibby

Legg inn av kibby »

Da var det slutt. Og det ender med norsk gull. Det hadde jeg, i likhet med Nora Mørk, ærlig talt ikke trodd. Verken før mesterskapet eller underveis. Frankrike var lenge EMs beste lag, med den beste målvakten. Men sviktet da det gjaldt som mest.

Norge, som har kommet skjevt ut i nesten alle kampene i årets mesterskap viser nok en gang mental styrke ved å snu det hele. Oftedal har sett bedre dager, og frøken jojo MVP Reistad det samme. MEN, de setter scoringer på viktige tidspunkt i kampen.

Solberg-Østhassel god i 1.omgang, Lunde stenger butikken i 2.omgang. Linjespillet og kantspillet så som så. Eneste bakspiller som fungerte i 1.omgang var Mørk, men til gjengjeld var hun helt fraværende i 2.omgang. Da kom endelig Breistøl til sin rett og fikk hamret inn fire flotte susere.

Norge har mye å gå på, men gjorde jobben på en middels dag. De fikk avkledd Anne Mette Hansen og Mie Højlund, tildels Simone Petersen og fikk stoppet gode danske linjespillere. Så får det heller gå at Burgaard satte inn rekordmange (til henne å være) scoringer. Det får Reistad ta på sin kappe. Ikke patent bakover i dag heller. Aardahl, Ingstad og tildels Skogrand var derimot på bakover, særlig i 2.omgang. Syns også Deila står bra bakover (helt uenig med VG) og har en fin assist i angrep der også. Trygg og god, og en fin avløser for Reistad i den perioden.

Mektig imponert - og så blir det spennende å se hvem som kommer tilbake av de gravide til VM, hvem som gir seg/blir borte og hvem av debutantene som klarer å klore seg fast fremover.

kibbys EM-børs:
Silje Solberg-Østhassel 6
Katrine Lunde 7
Emilie Hegh Arntzen -
Maren Nyland Aardahl 7
Stine Skogrand 6
Nora Mørk 8 - BB
Stine Bredal Oftedal 4
Malin Aune 5
Kristine Breistøl 7
Vilde Ingstad 7
Henny Ella Reistad 5
Emilie Hovden 4
Sunniva Næs Andersen 5
Anniken Wollik -
Thale Rushfeldt Deila 5
Ane Høgseth -

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

kibby skrev: søn nov 20, 2022 11:27 pm
startelver skrev: søn nov 20, 2022 11:17 pm Godt det er ferdig, nå kan vi fokusere på ekte fotballglede isteden.
Skal noen faktisk se på? Trodde alle skulle boikotte årets VM? 🙈
Visste ikke helt hva jeg skulle fram til i det siste, men det gir for mye avsmak. Det er akkurat glede som blir feil og for vanskelig oppi det der. Jeg boikotter hvertfall.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

GatlingGun skrev: søn nov 20, 2022 9:38 pm Da var det over.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

kibby skrev: søn nov 20, 2022 11:37 pm Da var det slutt. Og det ender med norsk gull. Det hadde jeg, i likhet med Nora Mørk, ærlig talt ikke trodd. Verken før mesterskapet eller underveis.
Trodde på det, men ble litt skeptisk etter Danmark kampen, og tenkte vi ryker mot Frankrike. Etter det fikk jeg trua igjen, når vi mesterlig utklasset Frankrike. Men trodde det skulle ryke igjen da vi så hvordan Danmark hadde et overtak. Opphentingen på slutten av finalen, må vel være en av tidenes prestasjon av landslaget. Imponerende!
Og det i blått, som jeg regnet var det dårligste valget av draktfarge. Ser på hvit som den beste.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Tror Oftedal blir tatt mer ut av kampene nå enn før fordi de motstanderne nå vet at hvis de demmer opp for Ferrari-spillet til backene våre så lugger det enormt for oss, vi klarer ikke å få variert spillet, særlig når de ikke bruker kantene i det hele tatt, vi spiller på oss brudd og kladder på oss tekniske feil, og da kan de få noen kontringsmål. Så virker det også litt som om motstanderne er blitt enormt disiplinerte og nekter oss i stor grad å bruke kontring og ankomst til å skaffe oss masse "billige" mål, muligens har de også lært seg å bli mer forsiktige i angrep så vi ikke får alle de bruddene.

Men jeg skal ete noen av mine ord, Norge har tydeligvis en Plan B: Stenge døra fullstendig i forsvar og det hadde verken Danmark eller Frankrike noe svar på :D

Men det jeg tror vi ville fått sett under en trener som f eks Gjekstad er at med en gang motstander tetter igjen slik at det ikke er plass til å kjøre finter og løpe igjennom er at de angriper der hvor motstander gir fra seg plass, i dag var det på kant og det blir gjerne muligheter på langskudd også hvis de er opptatt av å ikke slippe til linje eller gi bakspillerne rom til å finte seg igjennom, og det må de gjøre nok av til at motstander tvinges til å gi gode nok vilkår til det spillet de er aller farligst på. Oftedal og Mørk er mer enn gode nok til å bruke kant og linje alt ettersom hvor motstander gir fra seg rom og Reistad kan skyte de i stykker fra distanse hvis de velger at de heller vil risikere det enn å gi åpninger til å finte seg igjennom.

frizz

Legg inn av frizz »

kibby skrev: søn nov 20, 2022 11:37 pm Frankrike var lenge EMs beste lag, med den beste målvakten. Men sviktet da det gjaldt som mest.
Tror man blir litt lurt av at lagene Frankrike møtte i gruppespillet og mellomrunden holdt et uforventet lavt nivå. Viser seg ved at Sverige, Danmark og Norge (fra gruppe 1 i mellomrunden) vinner overlegent over hhv. Nederland, Montenegro og Frankrike (fra gruppe 2 i mellomrunden) når disse møtes i plasseringskamp og semifinale. Hadde ikke troen på Frankrike på forhånd, men de kom seg til semifinale på tross av hva jeg hadde trodd. Der havnet de riktig nok sist. Har mer troen på Frankrike når Nocandy er tilbake, og Orlane Kanor får litt mer godfølelse i klubbhverdagen. Kanskje melder Niakate seg på etter hvert, og da ser de skumle ut. Frankrike burde egentlig spille med bare høyrehendte i bakspillerrekka, så kan Flippes være god på kant og Sercien Ugolin være backup.

frizz

Legg inn av frizz »

Også litt kult (og skremmende) at på statistikken over scorer points (kombinasjon av mål + assist, hvis jeg ikke tar feil) er de 3 beste i mesterskapet Mørk, Reistad og Oftedal. Oftedal faktisk nr 3 mestscorende hvis man tar vekk straffemål, bak Reistad som er nr 1. Det viser vel 1) at de faktisk har vært veldig gode dette mesterskapet, på tross av litt svingning, og 2) hvor avhengige vi har blitt av at disse 3 presterer.

kibby

Legg inn av kibby »

frizz skrev: man nov 21, 2022 12:15 am Også litt kult (og skremmende) at på statistikken over scorer points (kombinasjon av mål + assist, hvis jeg ikke tar feil) er de 3 beste i mesterskapet Mørk, Reistad og Oftedal. Oftedal faktisk nr 3 mestscorende hvis man tar vekk straffemål, bak Reistad som er nr 1. Det viser vel 1) at de faktisk har vært veldig gode dette mesterskapet, på tross av litt svingning, og 2) hvor avhengige vi har blitt av at disse 3 presterer.
Sant. Men så gjelder det å se på uttellingen, og der ligger vel ikke Reistad og Oftedal så godt an. I tillegg kommer antall tekniske feil selvsagt, og forsvarsspill (Reistad) som ikke kan måles på samme måte.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Nå spiller de vel såpass mye også at det er naturlig at de topper den statistikken der, og så av topp 30 så er 25 stykk backer, 3 stykk kanter (#6, 14 og 20) og 2 stykk linjespillere (#21 og #30), og Ingstad er den mest produktive linjespilleren i mesterskapet.

Så at det er våre tre mest brukte backer som topper den lista er egentlig ganske naturlig synes jeg. Det mer bekymringsverdige er hvor mye de har blitt brukt.

Tar vi vekk straffene så ville Mørk ramlet fra 1. til 5. plass og to av kantene (Friis og Hagmann) ville ha ramlet ut av topp 30. Eneste kanten som da er igjen på lista ville da vært Grbic på Montenegro som da går fra 6. plass med straffer inkludert til 4. plass.

Lolo

Legg inn av Lolo »

kibby skrev: søn nov 20, 2022 11:26 pm Det som er ekstra gledelig å tenke på nå er at Norge er kvalifiserte til både VM 2023, OL 2024 og EM 2024 (+ EM 2028, hvor de medarrangør) 🎉
Var vel kvalifisert til VM 2023 fra før? For VM 2023 spilles jo i Norge, Sverige og Danmark. Pleier ihvertfall å være kvalifisert til et mesterskap man er med å arrangerer 😊

kibby

Legg inn av kibby »

Lolo skrev: man nov 21, 2022 8:45 am
kibby skrev: søn nov 20, 2022 11:26 pm Det som er ekstra gledelig å tenke på nå er at Norge er kvalifiserte til både VM 2023, OL 2024 og EM 2024 (+ EM 2028, hvor de medarrangør) 🎉
Var vel kvalifisert til VM 2023 fra før? For VM 2023 spilles jo i Norge, Sverige og Danmark. Pleier ihvertfall å være kvalifisert til et mesterskap man er med å arrangerer 😊
Stemmer. Samme som EM 2028. Derfor ekstra gledelig å legge til både OL 2024 og EM 2024 😉

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Nå er vel kvalifisering til annet enn OL mest som pliktløp å regne.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Enzino skrev: søn nov 20, 2022 9:55 pm
LANISTA skrev: søn nov 20, 2022 9:54 pm Hvor går kampen??
I en hall.
Takk.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Håndball»