Om å miste troen etter hvert på vesten

Svar
Frode57
Innlegg: 1262

Om å miste troen etter hvert på vesten

Legg inn av Frode57 »

Så sier Russland stopp . Det har bygget seg opp over år. Litt etter litt har Eu og USA lagt land i øst under sitt handelsregime og militær dekning. EU medlemskap er blitt lovet. Da snakker vi om de fleste tidligere øst blokk land. Og det gjelder også tidligere sovjet stater. Baltiske statene er allerede med i Eu og medlemmer av Nato . Vi lar amerikanere stå på grensen mot Russland. Det burde vi klart selv. Norge er en typisk klientstat av USA. Eller vasallstat med andre ord. Vi prøvde i sin tid å være nøytrale noe som ikke gikk bra. Under dansk styre så tapte landet vårt de fleste slag enten på slagmarken eller i forhandlingene. I Nato så har vi vært med på den amerikanske leken og blitt med på mange av dere kriger i nyere tid. Men Bondevik stod opp mot USA av etiske grunner i Irak invasjonen som var ulovlig etter folkeretten.
Vi ser at Russland har mistet vasallstater etter vasallstat etter 1991 . Det er så galt at en må tilbake til mongolske fyrstetiden for å finne maken. Jeg undres på om Norge og vestlige makter skjønner helt hva de bedriver av undergraving av russiske interesser?
Norge er utenfor EU og det er også Sveits, Island og Storbritannia . Det er trykk mot Europa for å la flere land komme inn. Det underminerer allerede land som sliter med underbetalte utlendinger som kommer og tar jobber fra egen ungdom og arbeidere . Nå har coronaen gjort at det nesten aldri har vært så stor sysselsetting i Danmark som nå. Britene fikk nok av alle som kom og underbød sine tjenester.
Så skal det være en liberal økonomi som følger de 4 frihetene . Det er nok verre når andre stater trikser med valutaen sin og støtter sin befolkning som tar seg jobb utenlands.
Men hva så med Russland. Hvorfor vil de gå til krig nå? Kan vi våre historie ? Hva skjer om vinteren ? Jo vi skal ha litt mer gass . Vesten har stengt ned atomkraft . Vi skal basere oss på noe vi ikke har nok av . Ren kraft. Helst vindkraft. Frankrike har mange atomkraftverk. Finland har nettopp satt i drift ett.
Vi skal bare vite at økonomisk nedturer går til de som ikke klarer å omstille seg i tide. Og som ikke driver med vanvidd kjøring , eller panikk handling av virksomheter . Dot.com bobler og boligbobler sier vel litt. Men også det å drive med for mange kriger som skal betales over statsregnskaper. Det å holde seg med 2 helsevesener som USA gjør og som det er tendenser til i Norge er også noe. Men samtidig så skal ikke folk betale skatt. Gjelden øker. Men ikke noe problem når du tvinger andre land til å kjøpe dyre militære artikler av deg.
EU har allerede begynt å implodere . Britene har trukket seg ut av EU. Flere vil følge etter. EU har vært til begunstigelse for land som har behov for å selge billig arbeidskraft men når den fasen er over så har EU nå latt andre land komme inn og utkonkurrere disse. Først kom polakkene til Norge så Litauere osv. Nå har også russere vært ivrig til å komme. Folketallet har gått ned i Russland. Men det er et stolt folkeferd. De har hatt en annen historiefortelling enn de som har bodd i vesten.
EU trenger gass. Lille Napoleon sier at Russland kan bli utestengt fra det vestlige betalingssystemet. Morsomt å tenke på . Tenk om naboen din kommer og sier at du ikke skal få overføre penger til ham. Da vil du sikkert ikke handle med ham lengre. Det er vel vesten som trenger gass og ikke omvendt. 40% av Europas gass kommer fra Russland og Nord Stream 2 er tenkt å starte på nyåret.
Det er fare for krig. Det vil være litt historisk . Men ikke rart. For vår historie er stort sett historien om kriger. Pandemier kom og gikk men krigene og de fordømte kongene og kongressene som avtalte hva som skulle skje etter krigene. Vesten har vært flink til å lage tull. I ly av krigene så klarte Spania og Portugal å karre til seg Sør Amerika. Ikke kom med floskler om at Norge er en fredsnasjon. Norge er pr. def en krigernasjon. Problemet for USA er at de er så fordømt egosentriske , ikke ulikt russerne. Det handler om det amerikanske hegemoniet , akkurat som russerne tenker.
Vi skal huske på at Peter den store stod i København og ville gi hjelp til danskene mot svenskene . Danskene hadde vært med å gjøre Peter den store til en stormakt på bekostning av svenskene. Karl den 12 kom fort tilbake og fikk satt danskene på plass. Det vil si ; stormaktenes konferansesystem satte tingene på plass. Og språket i hoffene var tysk men også latin/fransk. Det er vanskelig å forstå i dag hvor engelsk og helst amerikansk er verdensspråket. Mens russisk kunne snakkes i hele øst blokken inntil 1989. Da smuldret alt bort. Vi skal huske på at amerikanerne dikterer norske interesser. Øresund skal være uten toll. Delt mellom Danmark og Sverige. Den nordiske samfølelsen er en illusjon. De forteller hver sine lidelses historier. Norge har ingen historie å fortelle for det alt er danskenes skyld.
Jeg har ingen tro på den norske utenriksministeren . Hun virker fanatisk servil overfor amerikanerne. Hun vet vel at en tidligere i sekretær i Ap tok i mot instrukser fra amerikanerne om hvordan landet skulle styres under Ap storhetsperiode. Men hun trenger vel ikke å overgå ham.
Jeg tror ikke det blir en atomkrig men det kan bli en barmark krig. Det kan bli en kald affære om russerne stenger av gassen. I krig kan alt skje. Har ikke amerikanerne mer enn andre lært det ?
Les Cnn og deres omtale av gassen som brikker i et sjakkspill mellom stormakter .

Dette innlegget laget jeg for trolig 10 mnd siden. Vi går mot den totale undergangen. Atomkrigen. Jens Stoltenberg viser sin dumskap med være på hangarskipet USS Georg Bush sr. Han skjønner nok ikke hvor dumt det er å flekke tenner til en Bjørn.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Ok.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Nå må jeg reevaluere hele mitt verdensbilde.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 5:31 pm Vi ser at Russland har mistet vasallstater etter vasallstat etter 1991 .
og det er disse statene sjeleglade for.

Deler du ikke deres glede? Eller er det viktigere at oligarkene i moskva skal få råd til enda en yatch? For det er slik pengene fra moskva "fordeles". Midler som skulle gått til vintertøy og utstyr til det russiske militæret har endt opp i korrupsjonens svarte hull. Enhver investering i russland er en mulighet for korrupsjon. Ingen fornuftige mennesker kan ønske et slikt kleptokrati der en ensom mann kan sitte på toppen og bestemme uten at noen kan si han i mot.

Jeg er sjeleglad for at amerikanerne gidder å bry seg om Europa.

Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Jeg skal ikke mene så mye om det perfekte samfunn. Vi tror vi lever i det. Men jeg mener å huske at vi og amerikanerne ble kastet ut av Afghanistan og ikke er særlig populære i Araberverden. Og disse araberstatene er vel ikke akkurat demokratiske?
Når jeg sier vasalstater så er Norge pr.def. vasalstat av USA og EU.

Det har noe å ha felles verdier . Samme moral og etikk. Nå er nok Ukraina også holdt for å være ganske så korrupt.
Det er ikke noe å være sjeleglad for når amerikanerne bryr seg for USA har ikke Ukrainas beste i sikte men å undergrave Russland maksimalt.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Den amerikanske krigsmakten har i årtider utfordret den russiske bjørnen, ved å bite etter halen dens. Kan vi så stole på et USA, der de sier at vi skal gjøre alt som står i vår makt, for at ingen fremtidige kriger skal kjempes på amerikansk jord? Tidligere president Bush sine egne ord. Om Ukraina skulle bli truffet av en "skitten radioaktiv bombe", og den nukleære strålingen rammer et NATO land, vil USA neppe reagere med annet enn ord.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Ormen den lange skrev: ons okt 26, 2022 9:14 pm Om Ukraina skulle bli truffet av en "skitten radioaktiv bombe", og den nukleære strålingen rammer et NATO land, vil USA neppe reagere med annet enn ord.
:lol: hva er det ruzzerne venter på da? Er det ikke bare å fyre av radioaktivt materiale i hytt og gevær?

Roedgata

Legg inn av Roedgata »

Falcon skrev: ons okt 26, 2022 5:41 pm
Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 5:31 pm Vi ser at Russland har mistet vasallstater etter vasallstat etter 1991 .
og det er disse statene sjeleglade for.
Dette er hele hovedessensen. Irriterer meg grønn over argumenter av typen "USA og EU har lagt under seg Øst-Europa". Det reduserer landene og menneskene som bor der til brikker på et geopolitisk sjakkbrett.

Poenget er at Russland har forspilt sin sjangse og rasert sin egen innflytelse. Etter 40 år med Sovjet-kommunisme ledet fra Kreml, stod Øst-Europa ribbet tilbake.

Har selv røtter i Polen og bestefaren min som jobbet på Leninverftet i Gdansk, kunne fortelle langt og lenge om hvordan russerne herjet. Båter ble, i stort monn, bygget og sendt tilnærmet gratis over Østersjøen til dagens St. Petersburg.

Da muren falt, var det helt naturlig for de tidligere Østblokk-landene å se vestover. Det var ikke som om USA og EU måtte overbevise noen. Polen mfl. trengte ikke å lures eller å overtales - de kom løpende.

Satelittstater og interesseområder kan ikke opprettholdes under trusselen om militærmakt alene. Du må tilby en eller annen form for gjenytelse, i form av økonomisk eller sosial utvikling. Russland kunne ikke tilby noen av delene, snarere tvert imot.

Hvem ønsker vel frivillig å være en del av Russlands bedritne interessesfære der man må gi så mye og få så lite igjen? Er det f.eks Georgias plikt å underkaste seg Russland? Ta en for laget og verdensfreden, bare fordi de ligger der de ligger? Selvfølgelig ikke.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Roedgata skrev: tor okt 27, 2022 11:03 am
Falcon skrev: ons okt 26, 2022 5:41 pm
Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 5:31 pm Vi ser at Russland har mistet vasallstater etter vasallstat etter 1991 .
og det er disse statene sjeleglade for.
Dette er hele hovedessensen. Irriterer meg grønn over argumenter av typen "USA og EU har lagt under seg Øst-Europa". Det reduserer landene og menneskene som bor der til brikker på et geopolitisk sjakkbrett.

Poenget er at Russland har forspilt sin sjangse og rasert sin egen innflytelse. Etter 40 år med Sovjet-kommunisme ledet fra Kreml, stod Øst-Europa ribbet tilbake.

Har selv røtter i Polen og bestefaren min som jobbet på Leninverftet i Gdansk, kunne fortelle langt og lenge om hvordan russerne herjet. Båter ble, i stort monn, bygget og sendt tilnærmet gratis over Østersjøen til dagens St. Petersburg.

Da muren falt, var det helt naturlig for de tidligere Østblokk-landene å se vestover. Det var ikke som om USA og EU måtte overbevise noen. Polen mfl. trengte ikke å lures eller å overtales - de kom løpende.

Satelittstater og interesseområder kan ikke opprettholdes under trusselen om militærmakt alene. Du må tilby en eller annen form for gjenytelse, i form av økonomisk eller sosial utvikling. Russland kunne ikke tilby noen av delene, snarere tvert imot.

Hvem ønsker vel frivillig å være en del av Russlands bedritne interessesfære der man må gi så mye og få så lite igjen? Er det f.eks Georgias plikt å underkaste seg Russland? Ta en for laget og verdensfreden, bare fordi de ligger der de ligger? Selvfølgelig ikke.
Godt innlegg.

Hadde Russland behandlet naboene godt og ikke som slaver som skal innrette seg etter det som til enhver tid behager Moskvas høye herrer så hadde vi ikke sett alle disse landene trekke mot vest politisk og handelsmessig.

Jeg rister på hodet av de som hele tiden forsøker å spinne dette til at det er USA som er de som skaper bråk i Øst-Europa.

Spør en polakk, spør en tsjekker, spør en ukrainer. De kan fortelle mange historier om hvor slett innbyggerne i disse landene har blitt behandlet av Sovjet og senere Russland.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ormen den lange skrev: ons okt 26, 2022 9:14 pm Den amerikanske krigsmakten har i årtider utfordret den russiske bjørnen, ved å bite etter halen dens. Kan vi så stole på et USA, der de sier at vi skal gjøre alt som står i vår makt, for at ingen fremtidige kriger skal kjempes på amerikansk jord? Tidligere president Bush sine egne ord. Om Ukraina skulle bli truffet av en "skitten radioaktiv bombe", og den nukleære strålingen rammer et NATO land, vil USA neppe reagere med annet enn ord.
Nå er nok NATO også uten USA kapable til å knuse Russland ganske effektivt både konvensjonelt og i en atomkonflikt.

Men man bør absolutt ruste solid opp, så de kan knuses enda raskere og mer effektivt.

Cochise
Innlegg: 343

Legg inn av Cochise »

Solvgutt1 skrev: tor okt 27, 2022 11:16 am
Ormen den lange skrev: ons okt 26, 2022 9:14 pm Den amerikanske krigsmakten har i årtider utfordret den russiske bjørnen, ved å bite etter halen dens. Kan vi så stole på et USA, der de sier at vi skal gjøre alt som står i vår makt, for at ingen fremtidige kriger skal kjempes på amerikansk jord? Tidligere president Bush sine egne ord. Om Ukraina skulle bli truffet av en "skitten radioaktiv bombe", og den nukleære strålingen rammer et NATO land, vil USA neppe reagere med annet enn ord.
Nå er nok NATO også uten USA kapable til å knuse Russland ganske effektivt både konvensjonelt og i en atomkonflikt.

Men man bør absolutt ruste solid opp, så de kan knuses enda raskere og mer effektivt.
Ja, om det nå ikke rustes opp, da vet ikke jeg. Krig mellom stater i Europa - den aggresive, angripende part er vår nabo! En forloren makt uten tvil, men fortsatt mektig nok til å forårsake mye jævelskap. Og vi er i en forpliktende allianse med andre av aggressorens naboer.

Hva skal et lite land som oss gjøre? Først og fremst skal vi gjenreise verneplikten.
Den eksisterer i dag mest på papiret. Tilbake til "gamle dager" da "alle" avtjente førstegangstjeneste med påfølgende rep-øvelser i mobiliseringsavdeling. Selvsagt med den forskjell fra før at også kvinner skal med.
Dette gir oss ikke bare mange flere føtter på bakken - det bringer tilbake bånd mellom det sivile samfunn og forsvaret, bånd som forsterker forsvarsviljen mye mer enn et fåtall "elitesoldater".

Kostbart? Selvsagt, men bare brøkdeler av hva den nødvendige opprustningen totalt vil koste.
Nødvendig infrastruktur, skip, fly, panser, luftvern osv. Det blir dyrt - men uungåelig.

cochise-

Brukeravatar
NiGoZeroIchi
Innlegg: 422

Legg inn av NiGoZeroIchi »

Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 5:31 pm Litt etter litt har Eu og USA lagt land i øst under sitt handelsregime og militær dekning. EU medlemskap er blitt lovet. Da snakker vi om de fleste tidligere øst blokk land. Og det gjelder også tidligere sovjet stater. Baltiske statene er allerede med i Eu og medlemmer av Nato
Noe som disse landene har ønsket selv. Kanskje ikke så rart, siden de har dårlige erfaringer med å stå alene med Russland (og tidligere Sovjetunionen) som nabo.
Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 5:31 pm Norge er en typisk klientstat av USA. Eller vasallstat med andre ord.
Nei, det er vi ikke. Vi er i en allianse der USA utgjør den viktigste makten, men det er langt unna å være klient eller vassal.
Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 5:31 pm Vi ser at Russland har mistet vasallstater etter vasallstat etter 1991 .
Noe som i grunnen er Russlands egen feil - landene har svært dårlige erfaringer med å være styrt fra Moskva. Og enkleste måten å unngå det er å knytte seg til Vesten.
Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 5:31 pm EU har allerede begynt å implodere . Britene har trukket seg ut av EU. Flere vil følge etter.
UK har vel alltid vært litt sære i EU-sammenheng - og jeg tror nok det er en del av "ut-av-EU"-bevegelsene som nok kommer til å "vente og se" med hvordan UK håndterer sin exit og hva den faktiske betydningen av utmeldingen har for folk flest.
Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 5:31 pm Lille Napoleon
Problemet med å bruke kallenavn er at det langt er alle som skjønner hvem du mener...
Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 5:31 pm Han skjønner nok ikke hvor dumt det er å flekke tenner til en Bjørn.
Da er det bedre å kappe av seg venstrearmen og servere den til bjørnen? Mens man gir seg selv skylden for at bjørnen er aggressiv? Og håper på "peace for our time" - siden det funka så godt på slutten av 1930-tallet?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Solvgutt1 skrev: tor okt 27, 2022 11:16 am
Ormen den lange skrev: ons okt 26, 2022 9:14 pm Den amerikanske krigsmakten har i årtider utfordret den russiske bjørnen, ved å bite etter halen dens. Kan vi så stole på et USA, der de sier at vi skal gjøre alt som står i vår makt, for at ingen fremtidige kriger skal kjempes på amerikansk jord? Tidligere president Bush sine egne ord. Om Ukraina skulle bli truffet av en "skitten radioaktiv bombe", og den nukleære strålingen rammer et NATO land, vil USA neppe reagere med annet enn ord.
Nå er nok NATO også uten USA kapable til å knuse Russland ganske effektivt både konvensjonelt og i en atomkonflikt.

Men man bør absolutt ruste solid opp, så de kan knuses enda raskere og mer effektivt.
Jeg må nesten bare le litt av trådstarter her og spesielt kommentaren:
"Han skjønner nok ikke hvor dumt det er å flekke tenner til en Bjørn."

Russland er ingen "Bjørn" lenger, kanskje mer en teddybjørn.

Noe av det verste for deres del i forhold til denne konflikten er at de har fått vise frem ovenfor samtlige av de vestlige militærmaktene hvordan det står til og jeg vil tro at både briter, amerikanerne, franskmenn og annet ler seg halvveis i hjel av hvor totalt udugelige russerne er på konvensjonell krigføring.

Russland kan bare glemme Europa, de hadde antagelig blitt feiet av teppet ganske så greit av både franskmenn og briter rent isolert sett, det eneste de har er atomvåpen, eneste grunnen til at man er litt mer forsiktige med dem.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

NATO slår Russland i krig, uten å delta engang.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

greyserpent skrev: man okt 31, 2022 8:10 pm NATO slår Russland i krig, uten å delta engang.
I en sik krig, vil det ikke være noen “vinnere”, bare tapere. En slik krig ville medført mer død, trengsel og elendighet enn det de fleste av oss er i stand til å forestille seg.

Jeg tror ikke at det blir realisert, heldigvis. Men at så mange ser ut til å heie på et slikt utfall, er for meg en stor gåte. Det er å leke med ilden, og vel så det.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

bundetrente skrev: man okt 31, 2022 8:14 pm
greyserpent skrev: man okt 31, 2022 8:10 pm NATO slår Russland i krig, uten å delta engang.
I en sik krig, vil det ikke være noen “vinnere”, bare tapere. En slik krig ville medført mer død, trengsel og elendighet enn det de fleste av oss er i stand til å forestille seg.

Jeg tror ikke at det blir realisert, heldigvis. Men at så mange ser ut til å heie på et slikt utfall, er for meg en stor gåte. Det er å leke med ilden, og vel så det.
Den krigen pågår nå. Ukraina klarer alene å stagge Russland, med halvgamle våpen fra NATO.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

greyserpent skrev: man okt 31, 2022 8:16 pm
bundetrente skrev: man okt 31, 2022 8:14 pm
greyserpent skrev: man okt 31, 2022 8:10 pm NATO slår Russland i krig, uten å delta engang.
I en sik krig, vil det ikke være noen “vinnere”, bare tapere. En slik krig ville medført mer død, trengsel og elendighet enn det de fleste av oss er i stand til å forestille seg.

Jeg tror ikke at det blir realisert, heldigvis. Men at så mange ser ut til å heie på et slikt utfall, er for meg en stor gåte. Det er å leke med ilden, og vel så det.
Den krigen pågår nå. Ukraina klarer alene å stagge Russland, med halvgamle våpen fra NATO.
Nei. At USA bruker Ukraina som en proxy mot Russland, gjør ikke at USA er i krig med Russland, noe mer enn at de var i krig mot Sovjetunionen under Korea- eller Vietnamkrigen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

bundetrente skrev: man okt 31, 2022 8:18 pm
greyserpent skrev: man okt 31, 2022 8:16 pm
bundetrente skrev: man okt 31, 2022 8:14 pm

I en sik krig, vil det ikke være noen “vinnere”, bare tapere. En slik krig ville medført mer død, trengsel og elendighet enn det de fleste av oss er i stand til å forestille seg.

Jeg tror ikke at det blir realisert, heldigvis. Men at så mange ser ut til å heie på et slikt utfall, er for meg en stor gåte. Det er å leke med ilden, og vel så det.
Den krigen pågår nå. Ukraina klarer alene å stagge Russland, med halvgamle våpen fra NATO.
Nei. At USA bruker Ukraina som en proxy mot Russland, gjør ikke at USA er i krig med Russland, noe mer enn at de var i krig mot Sovjetunionen under Korea- eller Vietnamkrigen.
ZZZZ

Er du enig i at det er våpen fra NATO/vesten som gjør at Ukraina har såpass suksess/fremgang? Og da snakker vi ikke om de mest avanserte våpensystemene engang.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

greyserpent skrev: man okt 31, 2022 8:28 pm
bundetrente skrev: man okt 31, 2022 8:18 pm
greyserpent skrev: man okt 31, 2022 8:16 pm

Den krigen pågår nå. Ukraina klarer alene å stagge Russland, med halvgamle våpen fra NATO.
Nei. At USA bruker Ukraina som en proxy mot Russland, gjør ikke at USA er i krig med Russland, noe mer enn at de var i krig mot Sovjetunionen under Korea- eller Vietnamkrigen.
ZZZZ
Sukk.. vet du, jeg kjenner at jeg ikke gidder å diskutere med fjortisser. Kos deg med knask eller knep i kveld.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Jeg er så j.... lei av dommedagsprofeter og konspirasjonsteoretikere, en stor andel mennesker burde ikke hatt tilgang til Internett.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

bundetrente skrev: man okt 31, 2022 8:44 pm
greyserpent skrev: man okt 31, 2022 8:28 pm
bundetrente skrev: man okt 31, 2022 8:18 pm

Nei. At USA bruker Ukraina som en proxy mot Russland, gjør ikke at USA er i krig med Russland, noe mer enn at de var i krig mot Sovjetunionen under Korea- eller Vietnamkrigen.
ZZZZ
Sukk.. vet du, jeg kjenner at jeg ikke gidder å diskutere med fjortisser. Kos deg med knask eller knep i kveld.
Det er du som driver med barnslige hersketeknikker.

Aldri skrev jeg USA heller.... gjorde jeg? Uredelig, kalles det.

Så du gidder ikke svare på at våpen fra NATO stogger Russlands framferd i Ukraina? Kan du peke på hva som er barnslig med det spørsmålet?

Strider

Legg inn av Strider »

Slutt å se på nyheter et par dager på TV og du vil oppleve at verden faktisk ikke er slik som den blir fremstilt på TV.

Gå ut i naturen og få litt frisk luft og ting blir fort mye mer positivt

Queenie

Legg inn av Queenie »

TylerDurdenNorway skrev: man okt 31, 2022 8:51 pm Slutt å se på nyheter et par dager på TV og du vil oppleve at verden faktisk ikke er slik som den blir fremstilt på TV.

Gå ut i naturen og få litt frisk luft og ting blir fort mye mer positivt
Den er heller ikke slik galningene forfekter.

Tojuling

Legg inn av Tojuling »

Nei. At USA bruker Ukraina som en proxy mot Russland, gjør ikke at USA er i krig med Russland, noe mer enn at de var i krig mot Sovjetunionen under Korea- eller Vietnamkrigen.
[/quote]


Her har jeg tatt feil igjen.
Jeg som trodde det var Russland som gikk til angrep på Ukraina.

Hva synes du om USAs proxy krig mot Tyskland? Var den også forkastelig?

toolshed

Legg inn av toolshed »

Skjønte absolutt ikke en damn shit av dette her. Fikk vondt i hodet halvveis og ga opp å lese mer.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Frode57 skrev: ons okt 26, 2022 8:52 pm Jeg skal ikke mene så mye om det perfekte samfunn. Vi tror vi lever i det. Men jeg mener å huske at vi og amerikanerne ble kastet ut av Afghanistan og ikke er særlig populære i Araberverden. Og disse araberstatene er vel ikke akkurat demokratiske?
Når jeg sier vasalstater så er Norge pr.def. vasalstat av USA og EU.

Det har noe å ha felles verdier . Samme moral og etikk. Nå er nok Ukraina også holdt for å være ganske så korrupt.
Det er ikke noe å være sjeleglad for når amerikanerne bryr seg for USA har ikke Ukrainas beste i sikte men å undergrave Russland maksimalt.
Av alt det tullet du lirer av deg så ble ikke USA og «vi» kastet ut av Afghanistan. «Vi» trakk oss ut. Ble ikke jaget ut av Taliban. Taliban overtok makten i det vakuumet som oppsto etter at USA m fl trakk seg ut. USA m/allierte brukte noen uker på å hærta Afghanistan høsten 2001. Hadde USA/NATO igjen besluttet å fjerne Taliban hadde de brukt noen uker. Hadde de benyttet russernes krigsdoktrine fra. Grosnij, Aleppo og Ukraina, bombe uten å ta hensyn til sivile, hadde Afghanistan vært en ruin i løpet av dager.

Det oppsiktsvekkende med innlegg som det du startet med, som jeg oppfattet som kritisk mot USA og vesten, er hvorfor du bor i Norge ? Eventuelt bor i Norge ? Medlem av NATO - heldigvis - og nær alliert av USA - heldigvis. Alt er ikke ideelt her i Norge og i Vest Europa, men sammenholdt med diktaturet i Russland bor vi i en drøm. Om du bor i USA allierte Norge og er misfornøyd, flytt ut i et ikke isolert skur på den russiske landsbygda eller inn på 40 m2 i en av de mange leiligheter i en av disse nitriste drabantbyene, med mindre du i kraft av korrupsjon eller mafiavirksomhet har penger. Mye penger. Slukk dine sorger med litervis med vodka som russere flest inntil myndighetene bryter seg inn i dine 40 m2 og tvangssender deg til en kjøttkvern i Ukraina og til en krig ingen andre enn Kreml skjønner meningen med. Lykke til. Sikkert et langt bedre liv enn i dette «fordømte vesten».

olek1970

Legg inn av olek1970 »

Vi ser at Russland har mistet vasallstater etter vasallstat etter 1991 . Det er så galt at en må tilbake til mongolske fyrstetiden for å finne maken. Jeg undres på om Norge og vestlige makter skjønner helt hva de bedriver av undergraving av russiske interesser?
_______________________

Kanskje på tide at Russland spør seg selv hvorfor ingen av de tidligere vasallstatene i Øst-Europa, de baltiske land og land som Ukraina og Georgia ikke vil være alliert/venn med dem lengre?. Kan det være noe med at de landene har en litt negativt erfaring med Russland?.
Men selvsagt vil ikke Russerne ta seg bryet å finne ut det, selvrankelse har jo aldri vært noe Russland har brydd seg noe om å drive med, er det vel?

For øvrig har Russland, enten du tror det eller ei, faktisk forpliktet seg med skriftlige bindene avtaler å respektere at ethvert land selv kan velge hvordan de vil sikre bla sin suverenitet og sine grenser. Men nå vet vi jo at bindene avtaler er noe russerne driter i å følge.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Jeg vil si at troen på vesten er større enn noen gang etter hvert som denne krigen har spilt seg ut.

Hva med Russland, vil trådstarter miste troen etter hvert på Russland?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Ka9nen skrev: lør nov 12, 2022 4:48 pm Jeg vil si at troen på vesten er større enn noen gang etter hvert som denne krigen har spilt seg ut.

Hva med Russland, vil trådstarter miste troen etter hvert på Russland?
Det vil jeg si meg enig i.

Om noe fikk både livet i Russland og Russland evner til å faktisk føre en krig en enorm slag for baugen.
Isolert sett hadde antagelig henholdsvis Tyskland, England og Frankrike slått dem i en eventuell krig.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

peraleks skrev: lør nov 12, 2022 4:52 pm
Det vil jeg si meg enig i.

Om noe fikk både livet i Russland og Russland evner til å faktisk føre en krig en enorm slag for baugen.
Isolert sett hadde antagelig henholdsvis Tyskland, England og Frankrike slått dem i en eventuell krig.
At NATO-trening, intel og våpen skulle være Russland så overlegen var en stor overraskelse for meg også, da krigen brøt ut var det snakk om at Kyiv kunne "falle i løpet av timer". Så Tyskland, England og Frankrike med tilsvarende støtte ville også ha knust Russland ja.

De gamle artiklene jeg har lest om at Russland skulle kunne true Europa med annet enn atomvåpen har altså vist seg å ikke stemme

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»