Finansdepartementet og Vedum

Svar
Harduetforslag

Finansdepartementet og Vedum

Legg inn av Harduetforslag »

Match made in hell?

Har Finansdepartementet gått på så mange komiske bommerter på så kort tid tidligere?

Burde Vedum gå over til å telle sauer i søvne? Trenger han verge?

Bilde

Regnestykket for Vedums familie er en klassiker, men uskyldig.

Da skal det bli hakket mer interessant å se utfallet av forslaget om grunnrenteskatt. Først ble vel nærmere 60 milliarder barbert bort på Oslo Børs, i en periode hvor man ikke akkurat hadde behov for enda mer som skulle dra oss i feil retning, med påfølgende estimatkutt på over 40 milliarder innen sjømatsektoren.

Så viser det seg at Finansdepartementet blander tall og at istedenfor at det bare er de store stygge ulvene som får skattesmell, så får omtrent samtlige skattesmell. 70% slipper unna var visst ikke det samme som at 70% må betale og forvirringen er komplett. De umiddelbare ringvirkningene er jo at investeringer settes på hold, som igjen får vesentlige konsekvenser for lokalsamfunn. I Vindafjord er et prosjekt til 700 millioner satt på hold, på Bokn er et prosjekt til 250 millioner satt på hold, for å nevne noen. Det er ikke rent få lokale selskap som med det får reduserte inntekter (men det er jo supert, for nå har vi akutt behov for at flere går konkurs og at arbeidsledigheten går opp) Lakselisenser solgt for 3 milliarder mindre enn i 2020.

Resten av ringvirkningene kan man jo bare spekulere i, bla utenlandske investorer på Oslo børs og investeringsvilje etter at halvferdige jalla-forslag lanseres og resulterer i sinnsvake papirtap som drar ned børsen.

Så har SP landsstyremøte hvor korrigeringer blir foreslått og Vedum selvsagt åpner for moderering av skatteforslaget

Først og fremst så er det jo smått absurd at man kommer med et forslag man ikke forstår konsekvensene av, mindre absurd blir det ikke av å se på størrelsesordenen på verdiene som påvirkes. Rent umiddelbart har det vist seg å være særdeles dyrt å hente inn disse milliardene som Vedum sikler etter.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Jeg er overbevist om at noen i Finansdepartementet ønsker Vedum bort.

Det første regnestykket alene må være bevis nok på det alene. Mange tall man kan gå inn på der, men nekter å tro at noen i Finansdepartementet tenker at et lønnsoppgjør på 3,7% betyr at en gjennomsnittfamilie sitter igjen med 37 000 i lønnsøkning.

Med tanke på at marginalskatten er langt høyere enn den totale skatteprosenten, vil det absolutt ikke være en familie med 1 million etter skatt. Det er nærmere to inntekter a 1,2 mill brutto.

Ikke fortell meg at folk i Finansdepartementet ikke vet hva marginalskatt er.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

En oppegående finansminister ville selvsagt reagert på dette selv, og aldri lagt fram det regnestykket.

Nå tror jeg det er over i en intern konkurranse på departementet der man vedder om hvor idiotiske ting man kan få Vedum til å tro på

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Dundersalt skrev: ons okt 26, 2022 10:16 pm Jeg er overbevist om at noen i Finansdepartementet ønsker Vedum bort.

Det første regnestykket alene må være bevis nok på det alene. Mange tall man kan gå inn på der, men nekter å tro at noen i Finansdepartementet tenker at et lønnsoppgjør på 3,7% betyr at en gjennomsnittfamilie sitter igjen med 37 000 i lønnsøkning.

Med tanke på at marginalskatten er langt høyere enn den totale skatteprosenten, vil det absolutt ikke være en familie med 1 million etter skatt. Det er nærmere to inntekter a 1,2 mill brutto.

Ikke fortell meg at folk i Finansdepartementet ikke vet hva marginalskatt er.



Nå var det vel økonomene i finansdepartementet som lagde dette regnestykket på grunnlag av tall fra SSB. Dette var altså ikke noe Vedum bare fant på.
Dette var virkeligheten i mai, nå er den virkeligheten snudd på hodet - helt uten Vedums hjelp.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Harduetforslag skrev: ons okt 26, 2022 10:08 pm Match made in hell?

Har Finansdepartementet gått på så mange komiske bommerter på så kort tid tidligere?

Burde Vedum gå over til å telle sauer i søvne? Trenger han verge?

Bilde

Regnestykket for Vedums familie er en klassiker, men uskyldig.

Da skal det bli hakket mer interessant å se utfallet av forslaget om grunnrenteskatt. Først ble vel nærmere 60 milliarder barbert bort på Oslo Børs, i en periode hvor man ikke akkurat hadde behov for enda mer som skulle dra oss i feil retning, med påfølgende estimatkutt på over 40 milliarder innen sjømatsektoren.

Så viser det seg at Finansdepartementet blander tall og at istedenfor at det bare er de store stygge ulvene som får skattesmell, så får omtrent samtlige skattesmell. 70% slipper unna var visst ikke det samme som at 70% må betale og forvirringen er komplett. De umiddelbare ringvirkningene er jo at investeringer settes på hold, som igjen får vesentlige konsekvenser for lokalsamfunn. I Vindafjord er et prosjekt til 700 millioner satt på hold, på Bokn er et prosjekt til 250 millioner satt på hold, for å nevne noen. Det er ikke rent få lokale selskap som med det får reduserte inntekter (men det er jo supert, for nå har vi akutt behov for at flere går konkurs og at arbeidsledigheten går opp) Lakselisenser solgt for 3 milliarder mindre enn i 2020.

Resten av ringvirkningene kan man jo bare spekulere i, bla utenlandske investorer på Oslo børs og investeringsvilje etter at halvferdige jalla-forslag lanseres og resulterer i sinnsvake papirtap som drar ned børsen.

Så har SP landsstyremøte hvor korrigeringer blir foreslått og Vedum selvsagt åpner for moderering av skatteforslaget

Først og fremst så er det jo smått absurd at man kommer med et forslag man ikke forstår konsekvensene av, mindre absurd blir det ikke av å se på størrelsesordenen på verdiene som påvirkes. Rent umiddelbart har det vist seg å være særdeles dyrt å hente inn disse milliardene som Vedum sikler etter.



Vi legger alle godt merke til hvordan oljenæringen sliter på grunn av grunnrenteskatten de må betale, ikke sant - eller?

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Gårdsdattra skrev: tor okt 27, 2022 5:54 pm
Nå var det vel økonomene i finansdepartementet som lagde dette regnestykket på grunnlag av tall fra SSB. Dette var altså ikke noe Vedum bare fant på.
Dette var virkeligheten i mai, nå er den virkeligheten snudd på hodet - helt uten Vedums hjelp.
Nettopp det som er poenget. Jeg nekter å tro at økonomene i departementet ikke vet bedre enn dette. Eneste forklaring da er at de ønsket å la Vedum drite seg ut i et håp om å bli kvitt han.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Et kjapt overslag så ser jeg det bør tilsvare to inntekter på ca 800-820 000. For å sitte igjen med 37 000 etter lønnsoppgjør på 3,7%

Altså ikke 1,2 mill som jeg sa tidligere, men allikevel. Poenget er at alle ser umiddelbart at 1 mill etter skatt + 3,7% lønnsøkning IKKE betyr 37 000 i økt inntekt.

Det er ingen måte å forklare at noen har satt opp det uten å se at det er en grov forenkling som gjør at hele regnestykket kommer skjevt ut.


De andre summene kan alltids diskuteres, det avhenger av prognoser, antakelser osv.

Men at lønnsøkningen får en høyere skattesats enn den samlede inntekten - det er ikke mulig å bortforklare.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Gårdsdattra skrev: tor okt 27, 2022 5:56 pm

Vi legger alle godt merke til hvordan oljenæringen sliter på grunn av grunnrenteskatten de må betale, ikke sant - eller?
Anser du skattleggingen av oljenæringen som direkte sammenlignbart med det som nå er foreslått av regjeringen? Hvorfor?

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Dette er ikke men som hets, men jeg mener Vedum rett og slett ikke har mentale evner til å sitte i den posisjonen han er i.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Harduetforslag skrev: tor okt 27, 2022 6:40 pm
Gårdsdattra skrev: tor okt 27, 2022 5:56 pm

Vi legger alle godt merke til hvordan oljenæringen sliter på grunn av grunnrenteskatten de må betale, ikke sant - eller?
Anser du skattleggingen av oljenæringen som direkte sammenlignbart med det som nå er foreslått av regjeringen? Hvorfor?




Grunnrenteskatt til laksenæringen er en selvfølge, og skulle ha kommet for flere år siden. https://frifagbevegelse.no/forsideliste ... 58990ac1ae At den kommer nå under denne regjeringen burde derfor ikke kommet som noen stor overraskelse. Skatten er planlagt innført slik at det blir et høyt bunnfradrag slik at de minste aktørene skjermes. Nå er saken ute på høring og finansministeren kommer til å ta innspillene på alvor med det mål å skjerme de minste og slik at de rikeste i næringen betaler mest.
Selv skjønner jeg ikke de rikes motstand mot å bidra til fellesskapet, også de rikeste er avhengige av et så god velferd som mulig.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Rexwiller skrev: fre okt 28, 2022 5:31 pm Dette er ikke men som hets, men jeg mener Vedum rett og slett ikke har mentale evner til å sitte i den posisjonen han er i.


Vedum er en svært god finansminister som klarer å holde renta forholdsvis lav samtidig som de med inntekter under 750 000 får skatteletter og de med de aller laveste inntektene får økt bostøtte og ekstra strømstøtte i tillegg til bostøtten (kravet er at man betaler boutgifter og har en inntekt under en viss grense). Nå får de med høye strømregninger strømstøtte og det samme får deler av næringslivet, deriblant små butikker i distriktene. Kan aldri se for meg at Erna ville gått for det samme. Apropos Erna så har regjeringen fjernet det hodeløse karensåret syke folk på AAP fikk med de blå. Tenk å være et helt år uten inntekt, så forferdelig det måtte være for de som ble rammet. Dette har visst folk glemt som ønsker Erna tilbake.
Jeg ønsker rødgrønt styre i så mange år som mulig og håper det blir mange. Og at Vedum fortsetter som finansminister på ubestemt tid.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Gårdsdattra skrev: fre okt 28, 2022 6:27 pm
Harduetforslag skrev: tor okt 27, 2022 6:40 pm
Gårdsdattra skrev: tor okt 27, 2022 5:56 pm

Vi legger alle godt merke til hvordan oljenæringen sliter på grunn av grunnrenteskatten de må betale, ikke sant - eller?
Anser du skattleggingen av oljenæringen som direkte sammenlignbart med det som nå er foreslått av regjeringen? Hvorfor?




Grunnrenteskatt til laksenæringen er en selvfølge, og skulle ha kommet for flere år siden. https://frifagbevegelse.no/forsideliste ... 58990ac1ae At den kommer nå under denne regjeringen burde derfor ikke kommet som noen stor overraskelse. Skatten er planlagt innført slik at det blir et høyt bunnfradrag slik at de minste aktørene skjermes. Nå er saken ute på høring og finansministeren kommer til å ta innspillene på alvor med det mål å skjerme de minste og slik at de rikeste i næringen betaler mest.
Selv skjønner jeg ikke de rikes motstand mot å bidra til fellesskapet, også de rikeste er avhengige av et så god velferd som mulig.

😂😂
Er dette fra reklamebrosjyren

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


HarryH

Legg inn av HarryH »

Gårdsdattra skrev: fre okt 28, 2022 6:27 pm Selv skjønner jeg ikke de rikes motstand mot å bidra til fellesskapet, også de rikeste er avhengige av et så god velferd som mulig.
Den største trusselen mot velferden i denne sammenhengen er de tapte framtidige offentlige inntektene som følge av redusert forutsigbarhet for næringslivet. Dessverre er det for få i Sp, og ingen i SV, som skjønner dette.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Harduetforslag skrev: lør okt 29, 2022 9:04 am
Gårdsdattra skrev: fre okt 28, 2022 6:27 pm
Harduetforslag skrev: tor okt 27, 2022 6:40 pm

Anser du skattleggingen av oljenæringen som direkte sammenlignbart med det som nå er foreslått av regjeringen? Hvorfor?




Grunnrenteskatt til laksenæringen er en selvfølge, og skulle ha kommet for flere år siden. https://frifagbevegelse.no/forsideliste ... 58990ac1ae At den kommer nå under denne regjeringen burde derfor ikke kommet som noen stor overraskelse. Skatten er planlagt innført slik at det blir et høyt bunnfradrag slik at de minste aktørene skjermes. Nå er saken ute på høring og finansministeren kommer til å ta innspillene på alvor med det mål å skjerme de minste og slik at de rikeste i næringen betaler mest.
Selv skjønner jeg ikke de rikes motstand mot å bidra til fellesskapet, også de rikeste er avhengige av et så god velferd som mulig.

😂😂
Er dette fra reklamebrosjyren
Gårdsdattera har ingen evne til selvstendig kritisk tenkning. Alt hun skriver her er blåkopier av det Støre, Vedum & co har kommet med. Uansett hvor galt det er.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Malacay skrev: fre okt 28, 2022 9:22 pm
Gårdsdattra skrev: fre okt 28, 2022 6:40 pm
Rexwiller skrev: fre okt 28, 2022 5:31 pm Dette er ikke men som hets, men jeg mener Vedum rett og slett ikke har mentale evner til å sitte i den posisjonen han er i.


Vedum er en svært god finansminister som klarer å holde renta forholdsvis lav samtidig som de med inntekter under 750 000 får skatteletter og de med de aller laveste inntektene får økt bostøtte og ekstra strømstøtte i tillegg til bostøtten (kravet er at man betaler boutgifter og har en inntekt under en viss grense). Nå får de med høye strømregninger strømstøtte og det samme får deler av næringslivet, deriblant små butikker i distriktene. Kan aldri se for meg at Erna ville gått for det samme. Apropos Erna så har regjeringen fjernet det hodeløse karensåret syke folk på AAP fikk med de blå. Tenk å være et helt år uten inntekt, så forferdelig det måtte være for de som ble rammet. Dette har visst folk glemt som ønsker Erna tilbake.
Jeg ønsker rødgrønt styre i så mange år som mulig og håper det blir mange. Og at Vedum fortsetter som finansminister på ubestemt tid.
Har du noen mening om det fantastiske regnestykket han presenterte ?


Du mener det han la fram i mai, og som var satt opp av landets beste finansfolk i departementet på grunnlag av tall fra SSB? Den gang var det riktig, men ikke nå. Mye har skjedd siden den gang.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

HarryH skrev: søn okt 30, 2022 11:00 am
Gårdsdattra skrev: fre okt 28, 2022 6:27 pm Selv skjønner jeg ikke de rikes motstand mot å bidra til fellesskapet, også de rikeste er avhengige av et så god velferd som mulig.
Den største trusselen mot velferden i denne sammenhengen er de tapte framtidige offentlige inntektene som følge av redusert forutsigbarhet for næringslivet. Dessverre er det for få i Sp, og ingen i SV, som skjønner dette.


Det er faktisk uforutsigbare, vanskelige tider nå, men krig i Europa, inflasjon over hele verden, høy prisvekst osv. Under slike forhold blir det umulig med en forutsigbar, økonomisk politikk.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Corvus skrev: søn okt 30, 2022 12:42 pm
Harduetforslag skrev: lør okt 29, 2022 9:04 am
Gårdsdattra skrev: fre okt 28, 2022 6:27 pm





Grunnrenteskatt til laksenæringen er en selvfølge, og skulle ha kommet for flere år siden. https://frifagbevegelse.no/forsideliste ... 58990ac1ae At den kommer nå under denne regjeringen burde derfor ikke kommet som noen stor overraskelse. Skatten er planlagt innført slik at det blir et høyt bunnfradrag slik at de minste aktørene skjermes. Nå er saken ute på høring og finansministeren kommer til å ta innspillene på alvor med det mål å skjerme de minste og slik at de rikeste i næringen betaler mest.
Selv skjønner jeg ikke de rikes motstand mot å bidra til fellesskapet, også de rikeste er avhengige av et så god velferd som mulig.

😂😂
Er dette fra reklamebrosjyren
Gårdsdattera har ingen evne til selvstendig kritisk tenkning. Alt hun skriver her er blåkopier av det Støre, Vedum & co har kommet med. Uansett hvor galt det er.



Vi er faktisk fremdeles noen som stemmer SP fordi vi er enige i det meste av politikken deres. Så jo, jeg tenker selv.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Gårdsdattra skrev: søn okt 30, 2022 8:40 pm
Corvus skrev: søn okt 30, 2022 12:42 pm
Harduetforslag skrev: lør okt 29, 2022 9:04 am

😂😂
Er dette fra reklamebrosjyren
Gårdsdattera har ingen evne til selvstendig kritisk tenkning. Alt hun skriver her er blåkopier av det Støre, Vedum & co har kommet med. Uansett hvor galt det er.



Vi er faktisk fremdeles noen som stemmer SP fordi vi er enige i det meste av politikken deres. Så jo, jeg tenker selv.
Regner med du synes at Vedum har gjort det meste rett etter at han ble finansminister?

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


TeodorEliassen

Legg inn av TeodorEliassen »

Takk for denne artikkelen!

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »


erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Dette sier vel alt om hvordan Vedum har lykkes i sin nye posisjon som Finansminister.
https://www.finansavisen.no/nyheter/pol ... rregrensen

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Vedum tok en del varianter før valget;
- samarbeidet med Jan Bøhler for å vinne velgere i Oslo
- Ullevål Sykehus skulle reddes
- Brukte en del karakteristikker av andre politikere
- "Bompengedronninga" og "Avgiftsdronninga" - og nå er han værre sjøl
- snakket ned folk langs kysten og fortalte usannheter om at Grunnrenteskatten var lagt bort
noe han blir betraktet som en sviker for
Og etter valget viste han
- at han ikke kan håndtere en kalkulator
- at han ikke forstår økonomiske sammenhenger

Vi kan vel si det sånn at han vel ikke har lyktes - 3,5% oppslutning nå

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Ja. Slik går det når noen få bønder er viktigst. Løgnene blir for mange. Både AP og SP vil ha problemer med sin berettigelse når de oppfører slik som de holder på nå.

Folk har skjønt hva han holder på med. Demontering av den norske stat. Intet mindre.

Norge står på kvikkleire og den holder på å flyte ut...

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Gårdsdattra skrev: søn okt 30, 2022 8:33 pm
Malacay skrev: fre okt 28, 2022 9:22 pm
Gårdsdattra skrev: fre okt 28, 2022 6:40 pm



Vedum er en svært god finansminister som klarer å holde renta forholdsvis lav samtidig som de med inntekter under 750 000 får skatteletter og de med de aller laveste inntektene får økt bostøtte og ekstra strømstøtte i tillegg til bostøtten (kravet er at man betaler boutgifter og har en inntekt under en viss grense). Nå får de med høye strømregninger strømstøtte og det samme får deler av næringslivet, deriblant små butikker i distriktene. Kan aldri se for meg at Erna ville gått for det samme. Apropos Erna så har regjeringen fjernet det hodeløse karensåret syke folk på AAP fikk med de blå. Tenk å være et helt år uten inntekt, så forferdelig det måtte være for de som ble rammet. Dette har visst folk glemt som ønsker Erna tilbake.
Jeg ønsker rødgrønt styre i så mange år som mulig og håper det blir mange. Og at Vedum fortsetter som finansminister på ubestemt tid.
Har du noen mening om det fantastiske regnestykket han presenterte ?


Du mener det han la fram i mai, og som var satt opp av landets beste finansfolk i departementet på grunnlag av tall fra SSB? Den gang var det riktig, men ikke nå. Mye har skjedd siden den gang.
?
Ser du virkelig ikke at hele regnestykket er tullete galt? Greit at prisøkningene er helt off men når Vedum, finansminister, tror at skatten ikke er progressiv så må man lure på hva som skjer i hodet hans.

Dani_e

Legg inn av Dani_e »

Gårdsdattra skrev: søn okt 30, 2022 8:40 pm
Corvus skrev: søn okt 30, 2022 12:42 pm
Harduetforslag skrev: lør okt 29, 2022 9:04 am

😂😂
Er dette fra reklamebrosjyren
Gårdsdattera har ingen evne til selvstendig kritisk tenkning. Alt hun skriver her er blåkopier av det Støre, Vedum & co har kommet med. Uansett hvor galt det er.



Vi er faktisk fremdeles noen som stemmer SP fordi vi er enige i det meste av politikken deres. Så jo, jeg tenker selv.
Heldigvis blir dere færre og færre. Snart totalt ubetydelige. Det blir en vakker dag.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Scuderia skrev: tor des 01, 2022 3:58 pm
Gårdsdattra skrev: søn okt 30, 2022 8:33 pm
Malacay skrev: fre okt 28, 2022 9:22 pm

Har du noen mening om det fantastiske regnestykket han presenterte ?


Du mener det han la fram i mai, og som var satt opp av landets beste finansfolk i departementet på grunnlag av tall fra SSB? Den gang var det riktig, men ikke nå. Mye har skjedd siden den gang.
?
Ser du virkelig ikke at hele regnestykket er tullete galt? Greit at prisøkningene er helt off men når Vedum, finansminister, tror at skatten ikke er progressiv så må man lure på hva som skjer i hodet hans.
At ikke Vedum så og skjønte at hele regnestykket han la fram var feil (noe han innrømte ovenfor Fredrik Solvang i Debatten under Arendals-uka) viser hvor dum og uintelligent Vedum er i jobben som finansminister. Witzøe i Salmar kalte Vedum en Sviker etter at Vedum reiste kysten rundt og fortalte at Grunnrenteskatten var lagt bort og nå innfører den. Men forskjellen på bønder og andre næringsdrivende er enorm; Bønder gvør hva de kan for å få mest mulig tilskudd fra Staten, mens næringsdrivende jobber for å tjene mest mulig av det de produserer.
Og Nortura betaler eggprodusenter for å legge ned produksjonen for å holde prisene oppe.

erdetslik

Legg inn av erdetslik »

Dani_e skrev: tor des 01, 2022 4:05 pm
Gårdsdattra skrev: søn okt 30, 2022 8:40 pm
Corvus skrev: søn okt 30, 2022 12:42 pm
Gårdsdattera har ingen evne til selvstendig kritisk tenkning. Alt hun skriver her er blåkopier av det Støre, Vedum & co har kommet med. Uansett hvor galt det er.



Vi er faktisk fremdeles noen som stemmer SP fordi vi er enige i det meste av politikken deres. Så jo, jeg tenker selv.
Heldigvis blir dere færre og færre. Snart totalt ubetydelige. Det blir en vakker dag.
Ja, ved siste meningsmåling var Sp godt under sperregrensen med 3,5% oppslutning.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»