MGP 2023

Svar
Fazam

MGP 2023

Legg inn av Fazam »

Melodi Grand Prix 2023

21 bidrag
3 delfinaler
Arrangeres av NRK fra 14.januar
Finalen: 4.februar

Programledere: Stian Thorbjørnsen og Arian Engebø

Stig 'Pinocchio' Karlsen mener som vanlig at nivået er skyhøyt. Hele 4 bidrag er i følge han internasjonale vinner-kandidater.
En låtskriver-camp i Larvik inneholdt de tidligere vinnerne Kjetil Mørland og Joakim With Steen.

Konkurransen vil inneholde like mange bidrag som i 2022.
En endring er at det blir færre runder fra Fornebu. Det kan bety at de forhatte duellene blir droppet. En annen endring er at de internasjonale juryene kan være tilbake.

Startskuddet for sesongen er pressekonferansen 9.januar.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: tor okt 27, 2022 1:40 pm Melodi Grand Prix 2023

21 bidrag
3 delfinaler
Arrangeres av NRK fra 14.januar
Finalen: 4.februar

Programledere: Stian Thorbjørnsen og Arian Engebø

Stig 'Pinocchio' Karlsen mener som vanlig at nivået er skyhøyt. Hele 4 bidrag er i følge han internasjonale vinner-kandidater.
En låtskriver-camp i Larvik inneholdt de tidligere vinnerne Kjetil Mørland og Joakim With Steen.

Konkurransen vil inneholde like mange bidrag som i 2022.
En endring er at det blir færre runder fra Fornebu. Det kan bety at de forhatte duellene blir droppet. En annen endring er at de internasjonale juryene kan være tilbake.

Startskuddet for sesongen er pressekonferansen 9.januar.
Positivt at duellene er vekke. Som deg reagerer eg negativ på kommentaren at vi har minst 4 internasjonale vinner kandidater. Med untak av Keiino har Norge vært ganske langt unna å vinne.

Mørland og Steen er fint, men eg håper også at vi får fleire låtskrivere/artister frå folk som har mer å vise til. Drittlei at dei største artistene er C og D artister som kanskje har vært med i ein talentkonkurranse som høgdepunkt i karrieren

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Arian liker jeg godt, så det er et pluss at hun er med som programleder. Skal ikke se bort fra at hun kan fungere bra sammen med Staysman. Ellers litt vanskelig å si noe om selve konkurransen, da en vet veldig lite foreløpig.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Håper vi slipper en tullevinner denne gang. Gjerne en catchy låt, men hakket mer mainstream enn maskefjaset sist.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

TheRealArt_Verified skrev: tor okt 27, 2022 4:29 pm Håper vi slipper en tullevinner denne gang. Gjerne en catchy låt, men hakket mer mainstream enn maskefjaset sist.
Skal vi gjette på at disse 3 gutta i rosa finlandshetter befinner seg på startstreken og vips: så blir også 2023-vinnerne noen vi ikke vet hvem er?

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: tor okt 27, 2022 4:14 pm Som deg reagerer eg negativ på kommentaren at vi har minst 4 internasjonale vinner kandidater.
Han mente jo at årets MGP var tidenes beste. Når er det på tide å bytte ut mannen som sto bak stemmeskandalen i 2020? Han er nå inne i sin 8.sesong.... :roll:

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: fre okt 28, 2022 9:29 am
ms_8 skrev: tor okt 27, 2022 4:14 pm Som deg reagerer eg negativ på kommentaren at vi har minst 4 internasjonale vinner kandidater.
Han mente jo at årets MGP var tidenes beste. Når er det på tide å bytte ut mannen som sto bak stemmeskandalen i 2020? Han er nå inne i sin 8.sesong.... :roll:
Ja han har litt komiske ALI utsagn. Av årets låter, så er det kanskje berre to eg har hørt litt i ettertid. Vinneren og låta som vart nr 2. Og berre to forsvant fort.

Synest årets låter var blant dei svakaste. Man skal være veldig glad i musikk før man hørt særleg mykje om artistene som var med. Samstundes som det knapt fanst artister som har ein karriere. Årene før hadde i det minste folk som var kjente. Årets felt såg ut som ein talentkonkurranse for ukjente artister.

Håper NRK får fleire kjente artister til å være med. Tenk om MGP kunne blitt ein konkurranse som Chris Hostein, Astrid S, Sondre Justad eller Hellbilles ville ha vært med på.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: fre okt 28, 2022 9:40 am Ja han har litt komiske ALI utsagn.
Litt? Hans merkelige uttalelser gjentar seg gang etter gang.

Et godt eksempel er hva han sa etter stemmeskandalen i 2020;
- Jeg tror ikke vi skal se på odds eller noen av de tingene som en fasit.
(etter at den som lå dårligst an var blant de 4 beste som ble stemt frem av juryen)

- Det vi ser er jo at vi sitter igjen med en vinner som har vært storfavoritt hele veien. Så det at vi har en verdig vinner er jeg helt sikker på.
(etter at Ulrikke Brandstorp ble kåret av NRK som vinner)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

I følgje VG er det mulig at Marcus og Martinius deltar i melodifestivalen. Ville vært smått flaut om dei stilte opp i melodifestivalen, men ikkje MGP.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: søn okt 30, 2022 12:22 pm I følgje VG er det mulig at Marcus og Martinius deltar i melodifestivalen. Ville vært smått flaut om dei stilte opp i melodifestivalen, men ikkje MGP.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... valen-2023

Visste ikke at de fortsatt var så populære i Sverige.
Med dette så kan i alle fall spekulasjonene rundt disse to i MGP skrinlegges (for godt?).

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

ms_8 skrev: søn okt 30, 2022 12:22 pm I følgje VG er det mulig at Marcus og Martinius deltar i melodifestivalen. Ville vært smått flaut om dei stilte opp i melodifestivalen, men ikkje MGP.
Går de hele veien blir det ingen spenning om hvor de norske 12erne går i ESC 2023 :)

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: søn okt 30, 2022 12:33 pm
ms_8 skrev: søn okt 30, 2022 12:22 pm I følgje VG er det mulig at Marcus og Martinius deltar i melodifestivalen. Ville vært smått flaut om dei stilte opp i melodifestivalen, men ikkje MGP.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... valen-2023

Visste ikke at de fortsatt var så populære i Sverige.
Med dette så kan i alle fall spekulasjonene rundt disse to i MGP skrinlegges (for godt?).
Samstundes er dette nok eit slag i trynet for MGP om norske artister heller deltar i Sverige framfor Norge.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Fazam skrev: søn okt 30, 2022 12:33 pm
ms_8 skrev: søn okt 30, 2022 12:22 pm I følgje VG er det mulig at Marcus og Martinius deltar i melodifestivalen. Ville vært smått flaut om dei stilte opp i melodifestivalen, men ikkje MGP.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... valen-2023

Visste ikke at de fortsatt var så populære i Sverige.
Med dette så kan i alle fall spekulasjonene rundt disse to i MGP skrinlegges (for godt?).
Vant Maskorama i år. Så handler vel om å smi mens jernet fortsatt er varmt..

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: søn okt 30, 2022 1:16 pm Samstundes er dette nok eit slag i trynet for MGP om norske artister heller deltar i Sverige framfor Norge.
Ja, det finnes flere eksempler på dette. Aleksander With var i den svenske finalen i 2012 (fremført av Lisa Miskovsky). Heidi Musum (Kamferdrops) fikk innpass i MF 2018. Marit Larsen var i den tyske finalen som låtskriver i 2017.

Fazam

Legg inn av Fazam »

TheRealArt_Verified skrev: søn okt 30, 2022 2:21 pm Vant Maskorama i år. Så handler vel om å smi mens jernet fortsatt er varmt..
Ja, det så man jo under årets MGP. Maskorama dabber forhåpentligvis av etter hvert...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: søn okt 30, 2022 3:46 pm
ms_8 skrev: søn okt 30, 2022 1:16 pm Samstundes er dette nok eit slag i trynet for MGP om norske artister heller deltar i Sverige framfor Norge.
Ja, det finnes flere eksempler på dette. Aleksander With var i den svenske finalen i 2012 (fremført av Lisa Miskovsky). Heidi Musum (Kamferdrops) fikk innpass i MF 2018. Marit Larsen var i den tyske finalen som låtskriver i 2017.
Ja og i Norge henter vi dessverre ein del utenlandske låtskrivere som deltar for land etter land i sine nasjonale finale. Samstundes som større artister skygger for MGP

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: lør okt 29, 2022 4:40 pm
ms_8 skrev: fre okt 28, 2022 9:40 am Ja han har litt komiske ALI utsagn.
Litt? Hans merkelige uttalelser gjentar seg gang etter gang.

Et godt eksempel er hva han sa etter stemmeskandalen i 2020;
- Jeg tror ikke vi skal se på odds eller noen av de tingene som en fasit.
(etter at den som lå dårligst an var blant de 4 beste som ble stemt frem av juryen)

- Det vi ser er jo at vi sitter igjen med en vinner som har vært storfavoritt hele veien. Så det at vi har en verdig vinner er jeg helt sikker på.
(etter at Ulrikke Brandstorp ble kåret av NRK som vinner)
Eg reagerer mest på hans uttalelse over at kvar år går vi for seier i MGP. Samstundes som lista over populære deltakere blir mindre og mindre for kvar år. Ok Keiino og Tix stilte begge i år 2021. I år var toppnamna Christian Ingebrigtsen, Bilal sitt band, Mira Craig og Alexandra Joner. I 2020 var det Didrik Soli Tangen, Alexander Rein og Tone Damli.

Litt betre var det kanskje i 2019 med Chris Medina, D,Sound, Kjetil Mørland og Erlend Brattland. Dette var året Keiino også vart kjent. I 2018 hadde man Rybak, Ida Marie, Fuentes, Stella/Alexandra, Wahlmann og Vidar Villa

Mitt poeng er at det jevnt over blir mindre kjente artister med og strategien bak MGP er meir å dyrke dette som ein talentkonkurranse framfor å få Norges største artister til å delta. I Sverige har man hatt eit helt anna forhold til Melodifestivalen og det å få større artister til å delta

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man okt 31, 2022 9:17 am Mitt poeng er at det jevnt over blir mindre kjente artister med og strategien bak MGP er meir å dyrke dette som ein talentkonkurranse framfor å få Norges største artister til å delta. I Sverige har man hatt eit helt anna forhold til Melodifestivalen og det å få større artister til å delta
I Sverige kjører de fortsatt delfinaler rundt omkring i landet. Siden 2002 har det deltatt mellom 32 og 28 hvert år. NRKs satsing har dessverre siden 2014 vært en helt annen.

Et comeback fra Per Sundnes kan være det som skal til for å få fokuset fininnstilt igjen. Men til neste år må man altså fortsatt slite med herr Karlsen. Dessverre er han godt likt av kjernefansen; så det er vel tvilsomt om han forsvinner med det første...

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: man okt 31, 2022 10:29 am
ms_8 skrev: man okt 31, 2022 9:17 am Mitt poeng er at det jevnt over blir mindre kjente artister med og strategien bak MGP er meir å dyrke dette som ein talentkonkurranse framfor å få Norges største artister til å delta. I Sverige har man hatt eit helt anna forhold til Melodifestivalen og det å få større artister til å delta
I Sverige kjører de fortsatt delfinaler rundt omkring i landet. Siden 2002 har det deltatt mellom 32 og 28 hvert år. NRKs satsing har dessverre siden 2014 vært en helt annen.

Et comeback fra Per Sundnes kan være det som skal til for å få fokuset fininnstilt igjen. Men til neste år må man altså fortsatt slite med herr Karlsen. Dessverre er han godt likt av kjernefansen; så det er vel tvilsomt om han forsvinner med det første...
Ikkje berre er han godt likt, men han har også latt mange av kjernefansen sitte i lyttegrupper og vurdert bidragene. Det er klart det fører til at fansen får makt og det igjen gjer det enklare for han å fortsette. Samstundes har NRK skuffet stort med å sluttet å sende frå heile landet. Noko av grunnen er nok kostnader, men også at det blir vanskelegarar å få arrangørplasser om ikkje man får trekkplaster.

Eit kontrollspørsmål bør være. Kor mange av artistene som deltok i år ville skapt stort engasjement i Alta, Trondheim, Molde, Hamar eller Arendal? Eg trur dessverre svaret er ganske få.

Alt var ikkje perfekt med Sundnes, men føler han også i mykje større grad solgte inn MGP som ein merkevare og muligheit for etablerte artister å utvide marknaden sin internasjonalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg syns det er litt rart at nordmenn deltar for andre land eller motsatt. Med unntak av når det er en gruppe som deltar selvsagt, da burde gruppen vært norskbasert om de deltok for Norge, men medlemmene kunne vært internasjonale.

Fazam

Legg inn av Fazam »

PapaSmurf skrev: man okt 31, 2022 11:21 am Jeg syns det er litt rart at nordmenn deltar for andre land eller motsatt.
Svenske låtskrivere prøver seg i en rekke land hvert år....

ms_8

Legg inn av ms_8 »

PapaSmurf skrev: man okt 31, 2022 11:21 am Jeg syns det er litt rart at nordmenn deltar for andre land eller motsatt. Med unntak av når det er en gruppe som deltar selvsagt, da burde gruppen vært norskbasert om de deltok for Norge, men medlemmene kunne vært internasjonale.
Er veldig vanleg at mange låtskrivere konkurrere i andre land ein dei kjem frå. Azerbaijan er stort sett kjent for å ha låter frå svensker. Estland stilte i 2019 med ein svensk artist. Til og med i MGP er det ikkje uvanleg at låtskrivere i nokon tilfeller kjem frå andre land

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

ms_8 skrev: man okt 31, 2022 1:22 pm
PapaSmurf skrev: man okt 31, 2022 11:21 am Jeg syns det er litt rart at nordmenn deltar for andre land eller motsatt. Med unntak av når det er en gruppe som deltar selvsagt, da burde gruppen vært norskbasert om de deltok for Norge, men medlemmene kunne vært internasjonale.
Er veldig vanleg at mange låtskrivere konkurrere i andre land ein dei kjem frå. Azerbaijan er stort sett kjent for å ha låter frå svensker. Estland stilte i 2019 med ein svensk artist. Til og med i MGP er det ikkje uvanleg at låtskrivere i nokon tilfeller kjem frå andre land
Det vet jeg, men det er likevel litt rart.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

PapaSmurf skrev: man okt 31, 2022 1:24 pm
ms_8 skrev: man okt 31, 2022 1:22 pm
PapaSmurf skrev: man okt 31, 2022 11:21 am Jeg syns det er litt rart at nordmenn deltar for andre land eller motsatt. Med unntak av når det er en gruppe som deltar selvsagt, da burde gruppen vært norskbasert om de deltok for Norge, men medlemmene kunne vært internasjonale.
Er veldig vanleg at mange låtskrivere konkurrere i andre land ein dei kjem frå. Azerbaijan er stort sett kjent for å ha låter frå svensker. Estland stilte i 2019 med ein svensk artist. Til og med i MGP er det ikkje uvanleg at låtskrivere i nokon tilfeller kjem frå andre land
Det vet jeg, men det er likevel litt rart.
Jo, men det kan godt være at for mange av desse så er det ein måte å finansielle artistlivet sitt på. Blir ikkje overrasket om det finst mange låtskrivere som bruker Eurovision som sin måte å få inntekter frå. Blant anna har Norge slike låtskrivercamper med også utanlandske låtskrivere som skriver låter til MGP

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: man okt 31, 2022 1:22 pm Til og med i MGP er det ikkje uvanleg at låtskrivere i nokon tilfeller kjem frå andre land
Tidligere var det mer enn vanlig at svenske låtskrivere deltok i MGP. Med årene 2006-07 hadde det blitt et problem. Disse har sogar vunnet MGP flere ganger; inkludert sisteplasser og semifinale-exit.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: man okt 31, 2022 1:38 pm
ms_8 skrev: man okt 31, 2022 1:22 pm Til og med i MGP er det ikkje uvanleg at låtskrivere i nokon tilfeller kjem frå andre land
Tidligere var det mer enn vanlig at svenske låtskrivere deltok i MGP. Med årene 2006-07 hadde det blitt et problem. Disse har sogar vunnet MGP flere ganger; inkludert sisteplasser og semifinale-exit.
Ja og dette er positivt, men dessverre slitt forsatt MGP med eit rykte som meir glitter og glamour framfor musikk.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Fazam skrev: fre okt 28, 2022 9:29 am Han mente jo at årets MGP var tidenes beste. Når er det på tide å bytte ut mannen som sto bak stemmeskandalen i 2020? Han er nå inne i sin 8.sesong.... :roll:
Her lovpriser han årgang 2021:
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/kR8 ... tigste-mgp

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: tir nov 01, 2022 10:37 am
Fazam skrev: fre okt 28, 2022 9:29 am Han mente jo at årets MGP var tidenes beste. Når er det på tide å bytte ut mannen som sto bak stemmeskandalen i 2020? Han er nå inne i sin 8.sesong.... :roll:
Her lovpriser han årgang 2021:
https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/kR8 ... tigste-mgp
https://www.escunited.com/norways-melod ... mi-finals/

Litt meir info om MGP 2023 her. Ser ut til at det er mange tidlegarar låtskrivere som er med igjen og mange ukjente artister.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ms_8 skrev: tir nov 01, 2022 1:25 pm Ser ut til at det er mange tidlegarar låtskrivere som er med igjen og mange ukjente artister.
Nå er ingenting bekreftet ennå, men det tyder på at det blir mye gjenbruk; av artister man ikke har hørt om utenfor MGP. Positivt dog hvis det deltar noen fra Sámi Grand Prix.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: tir nov 01, 2022 1:42 pm
ms_8 skrev: tir nov 01, 2022 1:25 pm Ser ut til at det er mange tidlegarar låtskrivere som er med igjen og mange ukjente artister.
Nå er ingenting bekreftet ennå, men det tyder på at det blir mye gjenbruk; av artister man ikke har hørt om utenfor MGP. Positivt dog hvis det deltar noen fra Sámi Grand Prix.
Ja og sjølvsagt ein del gjenbruk frå The Voice.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»