MGP 2023

Svar
Fazam

Re: MGP 2023

Legg inn av Fazam »

netrebske skrev: tir jan 31, 2023 10:50 pm Men altså, på 80 tallet var jo dragshow familieunderholdning og Great Garlic Girls deltok vel i MGP.
Problemet med Skrelex er at låta varv alldeles grusom å høre på, verst av samtlige 21 bidrag.
Det er selvfølgelig de samme som stemmer på Skrullex, som stemte på Conchita når han vant den internasjonale finalen i 2014. PK og LGBT-stemmer. Spiller ingen rolle hva som fremføres.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Sulfat skrev: tir jan 31, 2023 10:57 pm Norge var vel første land som stilte med drag på ESC-scenen, Ketil Stokkan- Romeo i 86.
Forskjellen er at de sang ikke i 1986; og de mimet vel for det meste på dragshowene til Great Garlic Girls.

Fazam

Legg inn av Fazam »

ehall skrev: tir jan 31, 2023 9:40 pm Men hvilke fordeling er det mellom juryene og folkestemningen? Halvparten hver?
Når han (Karlsen) strever mest mulig for at MGP skal være likt den internasjonale konkurransen; vil jeg tro det er 50/50. Så kan man lure på hvorfor han da har tillatt Autotune; da det ikke er mulig internasjonalt.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: tir jan 31, 2023 9:17 pm Det vil være 10 internasjonale juryer med 5 personer i hver på lørdag. Disse stemmer over generalprøven.

Alle folkestemmene kommer samlet. Ingen landsfordeling.

Autotune forsvares av Karlsen med at folk ikke har peiling på hva dette dreier seg om. En såkalt teknisk løsning.

Resultatene fra delfinalene blir ikke publisert.
1 skandale at resultatet frå delfinalen ikkje blir offentliggjort. Man burde I det minste gitt beskjed kven som vart nr 4 til 7 og kor mange prosent kvar enkelt fekk

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

ms_8 skrev: tir jan 31, 2023 11:10 pm
Fazam skrev: tir jan 31, 2023 9:17 pm Det vil være 10 internasjonale juryer med 5 personer i hver på lørdag. Disse stemmer over generalprøven.

Alle folkestemmene kommer samlet. Ingen landsfordeling.

Autotune forsvares av Karlsen med at folk ikke har peiling på hva dette dreier seg om. En såkalt teknisk løsning.

Resultatene fra delfinalene blir ikke publisert.
1 skandale at resultatet frå delfinalen ikkje blir offentliggjort. Man burde I det minste gitt beskjed kven som vart nr 4 til 7 og kor mange prosent kvar enkelt fekk
Er det ikke slik det har vært i mange år? Og spiller det egentlig noen rolle plasseringeme til de utslåtte?

Fazam

Legg inn av Fazam »

netrebske skrev: tir jan 31, 2023 11:50 pm Er det ikke slik det har vært i mange år? Og spiller det egentlig noen rolle plasseringeme til de utslåtte?
En full resultatliste har ikke blitt publisert siden 2004; da det kun var finale. Helt til i år; da det ikke vil være noen gullfinale. Så da regner jeg med at poengene til alle 9 i årets finale vil være tilgjengelig.

I Sverige har de alltid publisert alt av stemmer i sine delfinaler og finaler; så jeg skjønner ikke hvorfor det er så farlig. Det spiller helt klart en rolle; når NRK velger å skjule slike ting.

Fazam

Legg inn av Fazam »

NRKs anmeldelser 2022 (Espen Borge):

Subwoolfer:
Jeg syns dette er den verste låta i finalen. Helt soleklart. Det er rom for humor i MGP, men det må være en VISS komisk verdi i humoren.

NorthKid:
Jeg syns det faktum at denne låta er en av de beste i finalen sier litt om nivået.

Elsa Søllesvik:
Dette er nok den låta jeg har mest håp for i finalen. Syns melodien er ganske kul, den er litt hooky og lett å huske.

Sofie Fjellvang:
Jeg syns denne låta er blant de sterkeste i finalen, men om det er nok til å tippe grusomme Subwoolfer av pinnen...

Christian Ingebrigtsen:
Jeg anerkjenner at han har en bra stemme som kan bære selv denne utrolig seige balladen over streken.

Anna-Lisa Kumoji:
Liker virkelig ikke det der kunstige balkansløret som ligger over her.

Maria Mohn:
Skal man nedverdige stolte folkemusikalske tradisjoner på denne måten må det straffes av publikum. Den funker sikkert i en Freia-reklame.

Oda Gondrosen:
Det verste med denne låta er staffasjen. Gimmicken. Grusomt.

Farida Benounis:
Hun er veldig flink til å utforske stemmen sin og gjøre uventede vendinger, så det er jo litt synd at låta er såpass tradisjonell.

Frode Vassel:
Låta er det eneste rene rockebidraget, men den høres ut som reklame for noen jeans på 80-tallet.

https://www.nrk.no/anmeldelser/anmeldel ... 1.15857441


Nå var han langt mer positiv i sine anmeldelser i år; men jeg finner det likevel merkelig at det skal være en sak/tema for NRK. I følge Stig Karlsen skal de se nærmere på om Borge skal erstattes (av en mer positiv anmelder).

Musikkanmeldere er i sin fulle rett til å være kritiske over hva som serveres i MGP. Deres oppgave er definitivt ikke å være der for å bli hyllet av kjernefansen.

Fazam

Legg inn av Fazam »

Per Sundnes (2022):

– Jeg synes rett og slett at konkurransen er blodfattig, profilløs og tam. For alle bør det være opplagt at man ikke har klart å bygge nok engasjement rundt MGP. For meg som står utenfor og ser inn, virker det som MGP-redaksjonen har hatt en bevisst strategi på å ta med mindre profilerte deltakere. Tilnærmingen skaper en stor utfordring og et langt større behov på å kunne bygge profiler på egenhånd. Den oppgaven synes jeg ikke Melodi Grand Prix har løst. Da blir konsekvensene at TV-seerne velger andre konsepter og interessen faller.

Jeg mener problemet ligger i at MGP-produktet ikke lenger er i stand til å engasjere. Om Melodi Grand Prix-redaksjonen har kjørt seg fast i det samme sporet, så vil kanskje ekstern hjelp være løsningen. Jeg tror man ville hatt godt av å få inn noe nytt blod.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

netrebske skrev: tir jan 31, 2023 11:50 pm
ms_8 skrev: tir jan 31, 2023 11:10 pm
Fazam skrev: tir jan 31, 2023 9:17 pm Det vil være 10 internasjonale juryer med 5 personer i hver på lørdag. Disse stemmer over generalprøven.

Alle folkestemmene kommer samlet. Ingen landsfordeling.

Autotune forsvares av Karlsen med at folk ikke har peiling på hva dette dreier seg om. En såkalt teknisk løsning.

Resultatene fra delfinalene blir ikke publisert.
1 skandale at resultatet frå delfinalen ikkje blir offentliggjort. Man burde I det minste gitt beskjed kven som vart nr 4 til 7 og kor mange prosent kvar enkelt fekk
Er det ikke slik det har vært i mange år? Og spiller det egentlig noen rolle plasseringeme til de utslåtte?
Åpenhet bør være viktig i slike konkurranse og både Eurovision, Sverige og ein heil andre mengde andre land avslører resultatene etter kvart. NRK er eit få tvkanaler som ikkje gjer det.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

ms_8 skrev: ons feb 01, 2023 7:53 am
netrebske skrev: tir jan 31, 2023 11:50 pm
ms_8 skrev: tir jan 31, 2023 11:10 pm

1 skandale at resultatet frå delfinalen ikkje blir offentliggjort. Man burde I det minste gitt beskjed kven som vart nr 4 til 7 og kor mange prosent kvar enkelt fekk
Er det ikke slik det har vært i mange år? Og spiller det egentlig noen rolle plasseringeme til de utslåtte?
Åpenhet bør være viktig i slike konkurranse og både Eurovision, Sverige og ein heil andre mengde andre land avslører resultatene etter kvart. NRK er eit få tvkanaler som ikkje gjer det.
Jeg skulle gjerne sett dem gjorde det, men når de ikke hat gjort det siden 2004, som Fazam skriver, så synes jeg din skandalekarateristikk noe overdrevet.
Antar det er artistene selv som ikke ønsker at det skal bli publisert. Å ende på sisteplass kan sikkert oppleves mer negativ opplevelse av det hele enn delt fjerdeplass, og kan sikkert føre til hetsing i sosiale media?

Fazam

Legg inn av Fazam »

netrebske skrev: ons feb 01, 2023 8:15 am Antar det er artistene selv som ikke ønsker at det skal bli publisert. Å ende på sisteplass kan sikkert oppleves mer negativ opplevelse av det hele enn delt fjerdeplass, og kan sikkert føre til hetsing i sosiale media?
Det burde jo være slik at det skal være positivt å delta uansett hvor man ender. Men at man blir hetset pga for lite stemmer tviler jeg på er noe stort problem. Har det vært et problem i Sverige?

Det har alltid vært diskusjoner rundt vinneren i etterkant. Feil låt vant.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Fazam skrev: ons feb 01, 2023 8:28 am
netrebske skrev: ons feb 01, 2023 8:15 am Antar det er artistene selv som ikke ønsker at det skal bli publisert. Å ende på sisteplass kan sikkert oppleves mer negativ opplevelse av det hele enn delt fjerdeplass, og kan sikkert føre til hetsing i sosiale media?
Det burde jo være slik at det skal være positivt å delta uansett hvor man ender. Men at man blir hetset pga for lite stemmer tviler jeg på er noe stort problem. Har det vært et problem i Sverige?

Det har alltid vært diskusjoner rundt vinneren i etterkant. Feil låt vant.
Hvis det var bare positivt å delta i MGP, så hadde vi sett et lant sterkere startfelt.
NRK må jo i alle fall ha en grunn for å ikke publisere resultatene.
Tipper de bare roper opp vinneren på lørdag, akkurat slik som i MGP jr.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Norge har vunnet Eurovison 3 ganger med låter som på mange måter er helt utenfor kontekst av musikk trender som regjerer der og da.

Bobbysocks med en 50/ 60 talls rock / pop pastisj - mens musikk verden var opptatt av synth pop og amerikanske power ballader.

Secret Garden med en en keltisk inspirert ( som riktignok var en trend i 90s talls Eurovision) sviske. Fullstending ute av takt med 90s talls grunge og eurodance / house kultur.

Alexander Rybak med en merkelig hybrid av russisk folketone, norsk fele gnukk og utdatert produksjon. Mens verden var opptatt av nu disco future pop, urban r&b og ny hip hop.

Eurovision har levd i sin egen boble fra deler av 80 tallet, spesielt 90 tallet og den virkelige mørke tiden - starten av 2000 tallet. Storhetstiden var på 60, 70 og starten av 80 tallet.

Men - de siste 8 - 10 årene har konkurransen nærmet seg generelle musikk trender igjen, og blir mer og mer strømlinjeformet og «contemporary» . Det betyr også at seertall og interesse har økt betydelig. Konkurranseformen ved å stemme ut - funker for et ungt publikum som har vokst opp med reality tv.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: ons feb 01, 2023 9:21 am Bobbysocks med en 50/ 60 talls rock / pop pastisj - mens musikk verden var opptatt av synth pop og amerikanske power ballader.

Konkurranseformen ved å stemme ut - funker for et ungt publikum som har vokst opp med reality tv.
Bobbysocks vant definitivt med et schlager-inspirert/danseband-lignende bidrag.
Dessuten stemmer ikke denne konkurransen ut noen, men stemmer på noen.

Fazam

Legg inn av Fazam »

netrebske skrev: ons feb 01, 2023 8:52 am Hvis det var bare positivt å delta i MGP, så hadde vi sett et lant sterkere startfelt.
NRK må jo i alle fall ha en grunn for å ikke publisere resultatene.
Tipper de bare roper opp vinneren på lørdag, akkurat slik som i MGP jr.
Ønsketenkning. Men Per Sundnes klarte noe som aldri etterfølgerne har klart å følge opp.

Det er ikke mulig å bare rope opp vinneren når de har internasjonal jury, ingen gullfinale, og et samlet stemmetall som skal fordeles. I så fall blir jeg overrasket.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

netrebske skrev: ons feb 01, 2023 8:52 am
Fazam skrev: ons feb 01, 2023 8:28 am
netrebske skrev: ons feb 01, 2023 8:15 am Antar det er artistene selv som ikke ønsker at det skal bli publisert. Å ende på sisteplass kan sikkert oppleves mer negativ opplevelse av det hele enn delt fjerdeplass, og kan sikkert føre til hetsing i sosiale media?
Det burde jo være slik at det skal være positivt å delta uansett hvor man ender. Men at man blir hetset pga for lite stemmer tviler jeg på er noe stort problem. Har det vært et problem i Sverige?

Det har alltid vært diskusjoner rundt vinneren i etterkant. Feil låt vant.
Hvis det var bare positivt å delta i MGP, så hadde vi sett et lant sterkere startfelt.
NRK må jo i alle fall ha en grunn for å ikke publisere resultatene.
Tipper de bare roper opp vinneren på lørdag, akkurat slik som i MGP jr.
Men NRK vil ikkje ut med grunnen og prøver så langt som mulig å nekte å svare på dette. At det ikkje har skjedd sidan 2004 er korrekt, men det må lov å påpeike at skandalen skyldes at NRK som eit få selskap nekter å vise fram resultatene. I Andre land har det tvert imot vært helt vanleg å publiserer resultatet og eg kjenner ikkje til at folk i desse landene har blitt hetsa.

MGP sjefen og andre som jobber med MGP snakker mykje om at dette skal være folkets konkurranse, men tydigvis meiner NRK at det samme folket ikkje fortjente å vete kor nære sine favoritter var å komme til finalen. Det er eit ganske stort paradoks.

Om det er artistene som ikkje vil vete resultatet så burde NRK være åpen om det. Nå framstår mest ut som at NRK ikkje ynskjer å publiserer det.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Fazam skrev: ons feb 01, 2023 9:32 am
VillaForever skrev: ons feb 01, 2023 9:21 am Bobbysocks med en 50/ 60 talls rock / pop pastisj - mens musikk verden var opptatt av synth pop og amerikanske power ballader.

Konkurranseformen ved å stemme ut - funker for et ungt publikum som har vokst opp med reality tv.
Bobbysocks vant definitivt med et schlager-inspirert/danseband-lignende bidrag.
Dessuten stemmer ikke denne konkurransen ut noen, men stemmer på noen.
Oh.
TV konseptet er tilpasset at noen blir stemt ut. I alle fall i delfinalene. Lignende hva Melodifestivalen har gjort i flere år. Man stemmer følgelig ikke noen ut, hjemme fra tv stolen….i get it. Men du skjønte sikkert hva jeg mente.

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: ons feb 01, 2023 9:47 am TV konseptet er tilpasset at noen blir stemt ut. I alle fall i delfinalene. Lignende hva Melodifestivalen har gjort i flere år. Man stemmer følgelig ikke noen ut, hjemme fra tv stolen….i get it. Men du skjønte sikkert hva jeg mente.
Fokuset har aldri vært på hvem som får minst stemmer, og ikke kommer til finalen.
Men det var tydelig i år at Stig Karlsen ønsket at MGP skulle ligne mest mulig på reality-konseptet Idol. Fullstendig feilslått; men det har man blitt vant til fra denne fyren.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Fazam skrev: tir jan 31, 2023 10:57 pm
netrebske skrev: tir jan 31, 2023 10:50 pm Men altså, på 80 tallet var jo dragshow familieunderholdning og Great Garlic Girls deltok vel i MGP.
Problemet med Skrelex er at låta varv alldeles grusom å høre på, verst av samtlige 21 bidrag.
Det er selvfølgelig de samme som stemmer på Skrullex, som stemte på Conchita når han vant den internasjonale finalen i 2014. PK og LGBT-stemmer. Spiller ingen rolle hva som fremføres.
Men det er jo flere slike som ikke har lykkes, enn som har det, så dem er avhengig av at dem utenom disse 2 gruppene stemmer på dem utenom de du nevner og da blir kvaliteten på det som fremføres avgjørende. Conchita var da slettes ikke så elendig.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Fazam skrev: tir jan 31, 2023 10:57 pm
netrebske skrev: tir jan 31, 2023 10:50 pm Men altså, på 80 tallet var jo dragshow familieunderholdning og Great Garlic Girls deltok vel i MGP.
Problemet med Skrelex er at låta varv alldeles grusom å høre på, verst av samtlige 21 bidrag.
Det er selvfølgelig de samme som stemmer på Skrullex, som stemte på Conchita når han vant den internasjonale finalen i 2014. PK og LGBT-stemmer. Spiller ingen rolle hva som fremføres.
Forskjellen var at Conchita stilte med ein langt betre låt. Sjølv om eg heller ikkje likte bidraget. Skrellex er i det minste sjanseløs sidan folk fleist neppe vil stemme på han. Dog er det helt greit at personen er med. Drag i 2022 er ikkje lenger noko som skiller seg ut. Vi har til og med ein serie med kjendiser som klær seg ut som drag (Drag me out)

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Hadde det vært Adele som sang «Rise like a Phoenix» så hadde det neppe vært det store rabalder om politisk korrekthet og LGBTQI agenda tenker jeg. Det er tydelig politisk agenda i Eurovision, som har vunnet frem, bokstavelig talt. Og av langt verre sort. Conchita var bare seg selv. Har du problemer med at menn ikler seg kjole i 2023, så er kanskje ikke dette noe for deg.

Når det er sagt. Låten til Skrellex er ganske generisk, og vil knapt fange undergrunns miljøer på gayklubber tenker jeg.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Siden finalen i år går i Liverpool så forventer jeg at pauseunderholdingen blir et comeback fra The Beatles.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

oddvar_kjempebra skrev: ons feb 01, 2023 11:17 am Siden finalen i år går i Liverpool så forventer jeg at pauseunderholdingen blir et comeback fra The Beatles.
Man skal jo favne alle aldersgrupper. Så hvorfor ikke.

Selv ville jeg gått for et potpurri av Frankie Goes to Hollywood ( Relax selvsagt), med litt KLF - «Last train to Trancentral» og Ladytron «Destroy everything you touch». Alle fra Liverpool. Og min greie.

Sier ikke nei takk til en Beatles hyllest heller. Julian Lennon kan steppe inn for John kanskje.
Sist redigert av VillaForever den ons feb 01, 2023 11:34 am, redigert 1 gang totalt.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

oddvar_kjempebra skrev: ons feb 01, 2023 11:17 am Siden finalen i år går i Liverpool så forventer jeg at pauseunderholdingen blir et comeback fra The Beatles.
Går rykter om at optil flere av medlemmene er døde, men Pauls død på sekstitallet er jo avkreftet, så da gjelder det kanskje John og George også? :D

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

netrebske skrev: ons feb 01, 2023 11:33 am
oddvar_kjempebra skrev: ons feb 01, 2023 11:17 am Siden finalen i år går i Liverpool så forventer jeg at pauseunderholdingen blir et comeback fra The Beatles.
Går rykter om at optil flere av medlemmene er døde, men Pauls død på sekstitallet er jo avkreftet, så da gjelder det kanskje John og George også? :D
Du er ikke mer død enn du føler deg selv...

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

oddvar_kjempebra skrev: ons feb 01, 2023 11:17 am Siden finalen i år går i Liverpool så forventer jeg at pauseunderholdingen blir et comeback fra The Beatles.
Eventuelt at de sjenker en liten tanke til "Nul points-landet" Norge og hyrer inn Det Betales 😊

https://www.betales.no/

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: ons feb 01, 2023 11:13 am Har du problemer med at menn ikler seg kjole i 2023, så er kanskje ikke dette noe for deg.
Reneste BS. Hva folk driver med utenfor MGP/ESC er man rimelig likegyldig til

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Fazam skrev: ons feb 01, 2023 12:07 pm
VillaForever skrev: ons feb 01, 2023 11:13 am Har du problemer med at menn ikler seg kjole i 2023, så er kanskje ikke dette noe for deg.
Reneste BS. Hva folk driver med utenfor MGP/ESC er man rimelig likegyldig til
Sure. Den traff deg tydeligvis.

Uansett er jeg lei latterlig pedantisk forum oppførsel fra deg.

«Bet you are fun at parties»….

Fazam

Legg inn av Fazam »

VillaForever skrev: ons feb 01, 2023 12:26 pm Sure. Den traff deg tydeligvis.

Uansett er jeg lei latterlig pedantisk forum oppførsel fra deg.

«Bet you are fun at parties»….
Så da mener du at personangrep er rett form å diskutere på?
Greit med takhøyde, men det bringer en diskusjon ingen steder.

VillaForever

Legg inn av VillaForever »

Fazam skrev: ons feb 01, 2023 3:43 pm
VillaForever skrev: ons feb 01, 2023 12:26 pm Sure. Den traff deg tydeligvis.

Uansett er jeg lei latterlig pedantisk forum oppførsel fra deg.

«Bet you are fun at parties»….
Så da mener du at personangrep er rett form å diskutere på?
Greit med takhøyde, men det bringer en diskusjon ingen steder.
Jeg var ikke ute etter og kalle noen ut her i mitt innlegg. Det var en generell betraktning om hvor kjedelig, repetitivt og historieløst det er å angripe Eurovision for å være et homo fesjå, et propaganda show for LGBT og politisk korrekthet. Jeg kunne ha skrevet mer og utdypt det noe mer enn å slenge til en setning til sist der, kan jeg se. Hva nettop du reagerte på i forhold til det, er jeg litt uklar over.

Du har også en ganske direkte måte å respondere på, men jeg kan fint gå videre uten å gå på person mer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «TV-program»