Hvilke aksjer holder du nå?

Svar
MatsEn89

Hvilke aksjer holder du nå?

Legg inn av MatsEn89 »

Kjør debatt.

Selv holder jeg Facebook (70 prosent) og Intellia Therapeutics (30 prosent)

Er ikke spesielt flink, men har tjent 12.000 siden desember. Det skulle innebære en avkastning rundt 8 prosent lol.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Har hatt alt av sparepenger i et globalt indeksfond (DNB Global Indeks A). Snaue 20 % opp siden nyttår, og 30 % siste 12 måneder. Har nå valgt å ha noe av det i crypto (primært ETH/BTC).

Synes det blir mye styr å bygge en balansert aksjeportefølje, så har valgt det trygge. Er optimistisk med tanke på crypto, men er inntil videre inne med en relativt liten prosentandel. Og sparer langsiktig, så er ikke så bekymret om verdien taper seg en del prosent på en dag.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Bilde

Satt med aksjer i REC, NEL, HBC og PCIB, men solgte meg ut av samtlige i fjor da vi kjøpte nytt hus.

Har nå omtrent alt av penger i fond. Stort sett indeksfond, men også et par forvaltede. Er vel 11 til sammen, så nesten litt i overkant mange forskjellige.

Satt 20k i i krypto tidligere i år (DOGECOIN), men det ser jeg mer på som gambling enn en investering.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Sparer i fond.
Har en foreløpig avkastning på rundt 30 % i det ene fondet, hvor jeg kjøpte mesteparten av aksjene da koronapandemien sto på som verst. Det var nok lurt. Dette fondet skal avvikles, men aksjene vil vel stå eller overføres til et annet fond. Pengene står i hvert fall der og godgjør seg. Aksjene i det andre fondet, som er det jeg sparer i nå, har steget med rundt 5-6 % i verdi siden 17. mai-tider. Regner med at det blir bra avkastning der også etter hvert.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Bilde

Bilde

Bilde

Ambient

Legg inn av Ambient »

Jeg kjører en utbytteportefølje der jeg reinvesterer utbytte løpende i det selskapet jeg har minst i den dagen

SELSKAP SISTE
NORSK HYDRO 61.34
YARA INTERNATIONAL 454.80
TELENOR 157.70
DNB BANK ASA 189.35
LERØY SEAFOOD GROUP 82.26
MOWI 226.00
STOREBRAND 80.04
SALMAR 589.40
AKER 615.50
GJENSIDIGE FORSIKRING 210.30
OCEAN YIELD 30.32
ABG SUNDAL COLLIER HOLDING 9.53
ATEA 167.20
OLAV THON EIENDOMSSELSKAP 199.00

Mest fornøyd med Salmar som jeg har over 400% avkastning på før utbytte er regnet inn.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Dere som har peiling på dette, hvis man for første gang skal begynne med dette, og i utgangspunktet ikke ønsker å legge inn masse penger før en faktisk får litt dreisen på det. Hva slags aksjer og hvor mye er greit å starte med?

Jompa

Legg inn av Jompa »

Fringegirl skrev: man aug 16, 2021 1:19 pm Dere som har peiling på dette, hvis man for første gang skal begynne med dette, og i utgangspunktet ikke ønsker å legge inn masse penger før en faktisk får litt dreisen på det. Hva slags aksjer og hvor mye er greit å starte med?
Jeg ville startet i et globalt indeksfond. Da får du god spredning på usikkerheten da et fond inneholder en drøss av selskaper. Har selv det meste i DNB Global Indeks A, men finnes nok å velge i.

Så kan du gå over på å bygge opp din egen portefølje av aksjer etter hvert. Finner mye info om aksjer hos blant annet Nordnet.

Og plutselig titter du på krypto :)

Så er det alltid et greit tips og ikke sette av mer penger enn man har råd til å tape, og ha et langsiktig perspektiv på sparingen.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Fringegirl skrev: man aug 16, 2021 1:19 pm Dere som har peiling på dette, hvis man for første gang skal begynne med dette, og i utgangspunktet ikke ønsker å legge inn masse penger før en faktisk får litt dreisen på det. Hva slags aksjer og hvor mye er greit å starte med?
Tillater meg å kopiere mitt eget innlegg fra en annen tråd på forumet:

Først og fremst: Hva vil du selv? Og hvor stor risiko er du villig til å ta?

En strategi kan jo være å dele opp pengene. Avhengig av risiko-profilen du ser for deg kan du sette noe i fond, noe i aksjer og evnt noe i kryptovaluta.

Som tommelfingerregel kan du ha at jo høy risiko = potensielt høy profitt, men mindre trygghet og lav risiko = potensielt lav profitt, men høyere trygghet.

Om du setter de i fond vil jeg anbefale å sette de i indeksfond. Forvaltningsfond har ofte et forvaltningshonorar som er med på å spise opp overskuddet, og man kommer bedre ut av det med indeksfond over tid. Dagens Næringsliv har belyst dette i noen interessant artikler om du vil lese mer om temaet.

Når det kommer til aksjer kan det være greit å velge seg noen trygge aksjer som også utbetaler utbytte, og så kanskje krydre det litt med noen litt mer usikre kort som kan gi god avkastning. Det finnes masser av grupper på facebook, og forum som feks på hegnar.no der du kan lese om og finne aksjer. Ha i allikevel i bakhodet at de fleste som anbefaler aksjer der gjør det med en baktanke, så finn gjerne heller et selskap du liker og kan stå inne for å investere i.

Til sist ville jeg nok også satt en liten slant i kryptovaluta. Selv om risikoen er høy i at krypto tidvis har vært ekstremt volatilt (det går mye opp og ned), så er den potensielle oppsiden enormt stor, og det å sette en liten sum man uansett har råd til å tape på noe som kan gi kjempegevinst om det går inn, tenker jeg kan forsvares. Men les deg gjerne opp på krypto på forhånd, og ikke forvent å bli rik over natten.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Trehjulssykkel skrev: fre aug 06, 2021 10:16 pm Bilde

Bilde

Bilde
Denne er kruttsterk. Mye bedre enn meg er du.

Men jeg skjønner meg ikke helt på Scatec. Sol er fett, men virker som om det er lave marginer i bransjen og det bindes opp mye kapital i form av vågale lån, som kan gå galt. Hvilket det vel gjorde i Ukraina.

Da foretrekker jeg enklere og "slankere" forretningsmodeller som Evo og Facebook, som investerer 1 krone og får 1,50 i retur.

Men jeg har jo sjanset på Biotek selv, en forbanna risky og dum bransje, lol.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Bare fond. Opp 40.000 kroner siden corona da jeg begynte. Nedturen vil nok komme, det 1 1/2 året har vært helt uvirkelig bra

De fleste aksjene som er nevnt i tråden er med i fonda jeg er i, så dette fikser ekspertene langt bedre enn meg selv

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Har noen hundre tusen i fond. Aner ikke hva de inneholder. Jeg bare passer på at de ikke gjør det dårligere enn andre fond over tid.
Litt morsomt med coronautviklingen på fondene. I det Coronaen slo ned som en bombe i mars i fjor falt fondene brutalt. En måned senere var de tilbake på nivå og de har bare fortsatt å stige.

Jeg innser min begrensing når det kommer til aksjer. Jeg hadde nok fått det til, men det er tid jeg ikke er villig til å bruke. Dermed velger jeg fond.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: man aug 16, 2021 5:55 pm Har noen hundre tusen i fond. Aner ikke hva de inneholder. Jeg bare passer på at de ikke gjør det dårligere enn andre fond over tid.
Litt morsomt med coronautviklingen på fondene. I det Coronaen slo ned som en bombe i mars i fjor falt fondene brutalt. En måned senere var de tilbake på nivå og de har bare fortsatt å stige.

Jeg innser min begrensing når det kommer til aksjer. Jeg hadde nok fått det til, men det er tid jeg ikke er villig til å bruke. Dermed velger jeg fond.
Får du noe årlig utbytte av dette, eventuelt hvor mange % stiger innskuddet med hvert år?

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

MatsEn89 skrev: man aug 16, 2021 5:32 pm
Trehjulssykkel skrev: fre aug 06, 2021 10:16 pm Bilde

Bilde

Bilde
Denne er kruttsterk. Mye bedre enn meg er du.

Men jeg skjønner meg ikke helt på Scatec. Sol er fett, men virker som om det er lave marginer i bransjen og det bindes opp mye kapital i form av vågale lån, som kan gå galt. Hvilket det vel gjorde i Ukraina.

Da foretrekker jeg enklere og "slankere" forretningsmodeller som Evo og Facebook, som investerer 1 krone og får 1,50 i retur.

Men jeg har jo sjanset på Biotek selv, en forbanna risky og dum bransje, lol.
Helt klart, men pilene peker riktig vei for Scatec med høyere inntjening og lavere gjeldsgrad. Av grønne aksjer så er de en av de jeg har tro på. Kan også legge til at prisen for solcelleteknologi går nedover.
Sist redigert av Trehjulssykkel den man aug 16, 2021 6:31 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:26 pm
PapaSmurf skrev: man aug 16, 2021 5:55 pm Har noen hundre tusen i fond. Aner ikke hva de inneholder. Jeg bare passer på at de ikke gjør det dårligere enn andre fond over tid.
Litt morsomt med coronautviklingen på fondene. I det Coronaen slo ned som en bombe i mars i fjor falt fondene brutalt. En måned senere var de tilbake på nivå og de har bare fortsatt å stige.

Jeg innser min begrensing når det kommer til aksjer. Jeg hadde nok fått det til, men det er tid jeg ikke er villig til å bruke. Dermed velger jeg fond.
Får du noe årlig utbytte av dette, eventuelt hvor mange % stiger innskuddet med hvert år?
Som sagt. Jeg er helt på trynet når det kommer til dette. Men når jeg går inn på oversikten ser jeg at jeg har 44% mer i beholdning enn jeg har spyttet inn. Urealisert avkastning som det kalles i appen. Og denne summen må jeg vel betale skatt av når jeg en gang skal begynne å bruke pengene.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: man aug 16, 2021 6:30 pm
SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:26 pm
PapaSmurf skrev: man aug 16, 2021 5:55 pm Har noen hundre tusen i fond. Aner ikke hva de inneholder. Jeg bare passer på at de ikke gjør det dårligere enn andre fond over tid.
Litt morsomt med coronautviklingen på fondene. I det Coronaen slo ned som en bombe i mars i fjor falt fondene brutalt. En måned senere var de tilbake på nivå og de har bare fortsatt å stige.

Jeg innser min begrensing når det kommer til aksjer. Jeg hadde nok fått det til, men det er tid jeg ikke er villig til å bruke. Dermed velger jeg fond.
Får du noe årlig utbytte av dette, eventuelt hvor mange % stiger innskuddet med hvert år?
Som sagt. Jeg er helt på trynet når det kommer til dette. Men når jeg går inn på oversikten ser jeg at jeg har 44% mer i beholdning enn jeg har spyttet inn. Urealisert avkastning som det kalles i appen. Og denne summen må jeg vel betale skatt av når jeg en gang skal begynne å bruke pengene.
Er helt grønn selv. Hvor mange år har du brukt for å nå 44 % avkastning da?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:32 pm
PapaSmurf skrev: man aug 16, 2021 6:30 pm
SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:26 pm

Får du noe årlig utbytte av dette, eventuelt hvor mange % stiger innskuddet med hvert år?
Som sagt. Jeg er helt på trynet når det kommer til dette. Men når jeg går inn på oversikten ser jeg at jeg har 44% mer i beholdning enn jeg har spyttet inn. Urealisert avkastning som det kalles i appen. Og denne summen må jeg vel betale skatt av når jeg en gang skal begynne å bruke pengene.
Er helt grønn selv. Hvor mange år har du brukt for å nå 44 % avkastning da?
Si det... 4-5 år.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:32 pm
PapaSmurf skrev: man aug 16, 2021 6:30 pm
SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:26 pm

Får du noe årlig utbytte av dette, eventuelt hvor mange % stiger innskuddet med hvert år?
Som sagt. Jeg er helt på trynet når det kommer til dette. Men når jeg går inn på oversikten ser jeg at jeg har 44% mer i beholdning enn jeg har spyttet inn. Urealisert avkastning som det kalles i appen. Og denne summen må jeg vel betale skatt av når jeg en gang skal begynne å bruke pengene.
Er helt grønn selv. Hvor mange år har du brukt for å nå 44 % avkastning da?
For å svare for min egen del: hos meg vises avkastningen både i kroner og som prosent av den totale summen jeg har i fondene mine - altså kan den være ganske «misvisende».

Et eksempel: Jeg setter inn 100.000,- og et år etter har jeg 150.000 - altså 50% avkastning. Hvis jeg da setter inn 50.000 til, har jeg 200.000,- i fondet, men avkastningen er nå «bare» 25% av beholdningen, uten at verdistigningen egentlig er noe mindre.

Men dette er jo en følge av at jeg sitter med penger i en rekke forskjellige fond. Går man inn på hvert enkelt av dem så kan man se hvilken verdistigning de har hatt de siste ukene / månedene / årene.

Jeg har også et par hundre tusen i fond, og har en avkastning på om lag 70.000,- det siste året.

Nå har jo veksten vært over all forventning det siste året, men ca 10% stigning i året er vel omtrent det børsen «pleier» å ligge.

Man får jo ikke utbytte i form av penger på konto (med mindre man faktisk tar penger ut av fondet), men snarer en urealisert avkastning som igjen er med på å bidra til økt verdistigning.

Dette ble kanskje litt rotete, men bare spør om du lurer på noe.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

palimpsest skrev: man aug 16, 2021 1:31 pm
Fringegirl skrev: man aug 16, 2021 1:19 pm Dere som har peiling på dette, hvis man for første gang skal begynne med dette, og i utgangspunktet ikke ønsker å legge inn masse penger før en faktisk får litt dreisen på det. Hva slags aksjer og hvor mye er greit å starte med?
Tillater meg å kopiere mitt eget innlegg fra en annen tråd på forumet:

Først og fremst: Hva vil du selv? Og hvor stor risiko er du villig til å ta?

En strategi kan jo være å dele opp pengene. Avhengig av risiko-profilen du ser for deg kan du sette noe i fond, noe i aksjer og evnt noe i kryptovaluta.

Som tommelfingerregel kan du ha at jo høy risiko = potensielt høy profitt, men mindre trygghet og lav risiko = potensielt lav profitt, men høyere trygghet.
Jeg liker å gamble, så da sier det seg selv.
Litt mindre interessert i investering over tid, enn jeg er i høyere risiko=potensielt høy profitt. Dermed nok mindre interessert i fond og den slags, og mer aksjer.
Akkurat kryptovaluta virker litt vel høy risiko fordi jeg føler jeg har enda mindre peiling der, så ser ikke for meg at jeg vil dit riktig ennå.
Men starte litt smått og se om jeg har teken på det, og i såfall øke risikoen deretter. Noe anbefalinger?

SirJames

Legg inn av SirJames »

palimpsest skrev: man aug 16, 2021 6:45 pm
SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:32 pm
PapaSmurf skrev: man aug 16, 2021 6:30 pm

Som sagt. Jeg er helt på trynet når det kommer til dette. Men når jeg går inn på oversikten ser jeg at jeg har 44% mer i beholdning enn jeg har spyttet inn. Urealisert avkastning som det kalles i appen. Og denne summen må jeg vel betale skatt av når jeg en gang skal begynne å bruke pengene.
Er helt grønn selv. Hvor mange år har du brukt for å nå 44 % avkastning da?
For å svare for min egen del: hos meg vises avkastningen både i kroner og som prosent av den totale summen jeg har i fondene mine - altså kan den være ganske «misvisende».

Et eksempel: Jeg setter inn 100.000,- og et år etter har jeg 150.000 - altså 50% avkastning. Hvis jeg da setter inn 50.000 til, har jeg 200.000,- i fondet, men avkastningen er nå «bare» 25% av beholdningen, uten at verdistigningen egentlig er noe mindre.

Men dette er jo en følge av at jeg sitter med penger i en rekke forskjellige fond. Går man inn på hvert enkelt av dem så kan man se hvilken verdistigning de har hatt de siste ukene / månedene / årene.

Jeg har også et par hundre tusen i fond, og har en avkastning på om lag 70.000,- det siste året.

Nå har jo veksten vært over all forventning det siste året, men ca 10% stigning i året er vel omtrent det børsen «pleier» å ligge.

Man får jo ikke utbytte i form av penger på konto (med mindre man faktisk tar penger ut av fondet), men snarer en urealisert avkastning som igjen er med på å bidra til økt verdistigning.

Dette ble kanskje litt rotete, men bare spør om du lurer på noe.
Ja, man lærer så lenge man leser, for å parafrasere en klisjé. Men man kan altså lure på om fondssparing er smartere enn å investere i bolig. Gevinsten på salg av bolig er vel skattefri hvis man har bodd der selv siste året, men man må vel kanskje betale skatt på utbytte av fondssparing? Eller slipper man det etter x antall år?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:59 pm
palimpsest skrev: man aug 16, 2021 6:45 pm
SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:32 pm

Er helt grønn selv. Hvor mange år har du brukt for å nå 44 % avkastning da?
For å svare for min egen del: hos meg vises avkastningen både i kroner og som prosent av den totale summen jeg har i fondene mine - altså kan den være ganske «misvisende».

Et eksempel: Jeg setter inn 100.000,- og et år etter har jeg 150.000 - altså 50% avkastning. Hvis jeg da setter inn 50.000 til, har jeg 200.000,- i fondet, men avkastningen er nå «bare» 25% av beholdningen, uten at verdistigningen egentlig er noe mindre.

Men dette er jo en følge av at jeg sitter med penger i en rekke forskjellige fond. Går man inn på hvert enkelt av dem så kan man se hvilken verdistigning de har hatt de siste ukene / månedene / årene.

Jeg har også et par hundre tusen i fond, og har en avkastning på om lag 70.000,- det siste året.

Nå har jo veksten vært over all forventning det siste året, men ca 10% stigning i året er vel omtrent det børsen «pleier» å ligge.

Man får jo ikke utbytte i form av penger på konto (med mindre man faktisk tar penger ut av fondet), men snarer en urealisert avkastning som igjen er med på å bidra til økt verdistigning.

Dette ble kanskje litt rotete, men bare spør om du lurer på noe.
Ja, man lærer så lenge man leser, for å parafrasere en klisjé. Men man kan altså lure på om fondssparing er smartere enn å investere i bolig. Gevinsten på salg av bolig er vel skattefri hvis man har bodd der selv siste året, men man må vel kanskje betale skatt på utbytte av fondssparing? Eller slipper man det etter x antall år?
Du kan jo kombinere og skaffe deg et eiendomsfond ;)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ka9nen skrev: man aug 16, 2021 7:03 pm
SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:59 pm
palimpsest skrev: man aug 16, 2021 6:45 pm

For å svare for min egen del: hos meg vises avkastningen både i kroner og som prosent av den totale summen jeg har i fondene mine - altså kan den være ganske «misvisende».

Et eksempel: Jeg setter inn 100.000,- og et år etter har jeg 150.000 - altså 50% avkastning. Hvis jeg da setter inn 50.000 til, har jeg 200.000,- i fondet, men avkastningen er nå «bare» 25% av beholdningen, uten at verdistigningen egentlig er noe mindre.

Men dette er jo en følge av at jeg sitter med penger i en rekke forskjellige fond. Går man inn på hvert enkelt av dem så kan man se hvilken verdistigning de har hatt de siste ukene / månedene / årene.

Jeg har også et par hundre tusen i fond, og har en avkastning på om lag 70.000,- det siste året.

Nå har jo veksten vært over all forventning det siste året, men ca 10% stigning i året er vel omtrent det børsen «pleier» å ligge.

Man får jo ikke utbytte i form av penger på konto (med mindre man faktisk tar penger ut av fondet), men snarer en urealisert avkastning som igjen er med på å bidra til økt verdistigning.

Dette ble kanskje litt rotete, men bare spør om du lurer på noe.
Ja, man lærer så lenge man leser, for å parafrasere en klisjé. Men man kan altså lure på om fondssparing er smartere enn å investere i bolig. Gevinsten på salg av bolig er vel skattefri hvis man har bodd der selv siste året, men man må vel kanskje betale skatt på utbytte av fondssparing? Eller slipper man det etter x antall år?
Du kan jo kombinere og skaffe deg et eiendomsfond ;)
Leste litt om nettopp det her, faktisk:
https://blogg.target.online/2019/07/10/ ... endomslan/

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:59 pm
palimpsest skrev: man aug 16, 2021 6:45 pm
SirOwen skrev: man aug 16, 2021 6:32 pm

Er helt grønn selv. Hvor mange år har du brukt for å nå 44 % avkastning da?
For å svare for min egen del: hos meg vises avkastningen både i kroner og som prosent av den totale summen jeg har i fondene mine - altså kan den være ganske «misvisende».

Et eksempel: Jeg setter inn 100.000,- og et år etter har jeg 150.000 - altså 50% avkastning. Hvis jeg da setter inn 50.000 til, har jeg 200.000,- i fondet, men avkastningen er nå «bare» 25% av beholdningen, uten at verdistigningen egentlig er noe mindre.

Men dette er jo en følge av at jeg sitter med penger i en rekke forskjellige fond. Går man inn på hvert enkelt av dem så kan man se hvilken verdistigning de har hatt de siste ukene / månedene / årene.

Jeg har også et par hundre tusen i fond, og har en avkastning på om lag 70.000,- det siste året.

Nå har jo veksten vært over all forventning det siste året, men ca 10% stigning i året er vel omtrent det børsen «pleier» å ligge.

Man får jo ikke utbytte i form av penger på konto (med mindre man faktisk tar penger ut av fondet), men snarer en urealisert avkastning som igjen er med på å bidra til økt verdistigning.

Dette ble kanskje litt rotete, men bare spør om du lurer på noe.
Ja, man lærer så lenge man leser, for å parafrasere en klisjé. Men man kan altså lure på om fondssparing er smartere enn å investere i bolig. Gevinsten på salg av bolig er vel skattefri hvis man har bodd der selv siste året, men man må vel kanskje betale skatt på utbytte av fondssparing? Eller slipper man det etter x antall år?
Du betaler skatt på utbytte av fond, uansett hvor lenge du har sittet på pengene, men har du de på aksjesparekonto betaler du imidlertid ikke noe før den dagen du faktisk tar ut pengene. I hvert fall slik lovverket er nå.

Om det er smartere å investere i fon enn i bolig er spørsmål med et sammensatt svar, slik det gjerne er, og avhenger vel litt om man tenker på førstegangskjøp eller sekundærbolig. Det er en slags tommelfinger-regel av børsene stiger med om lag 10% i året, så da kan du regne med at indeksfondene gir omtrent den avkastningen. Forvaltningsfond kan jo ligge både over og under dette, og koster i tillegg mer i form av forvaltningshonorar.

Boligmarkedet gir nok ikke den samme avkastningen over tid, selv om vi har sett en voldsom vekst de siste årene. Men om du er interessert i bolig som et investeringsobjekt, kjøper du kanskje i utviklingsområde der prisene kan tenkes å stige mer enn snittet, eller du kjøper og pusser opp for å selge med større profitt. Den type faktorer gjør jo bildet mer komplisert.

Om man tenker på investering i bolig rett og slett som å eie sitt eget for å bo der, så vil nok selve avkastningen i form av prisstigning være lavere enn om du hadde satt pengene i fond. Samtidig ville du antageligvis ha måttet bo et sted uansett, og om du leide ville jo utgiftene til dette vært penger "ut av vinduet". Når du eier bruker du jo de samme pengene til å spare, i det at du betaler ned ditt eget lån. Har du mulighet til å bo gratis, er jo en mulighet å spare penger i fond, etter hvert bruke disse til å kjøpe seg noe eget, og så evnt fortsette å spare ved siden av nedbetalingen på lånet. Når renten er såpass lav som nå har jeg feks satt eller ekstra kroner i fond, heller enn å betale ekstra på lånet.

Om du tenker sekundærbolig, er jo terskelen for dette langt, langt høyere enn for å kjøpe seg inn i fond. Sekundærbolig er jo lukrativ fordi du kan tjene penger på utleie, og på eventuell prisstigning. Jeg vil allikevel påstå at om du har penger til å investere / spekulere i sekundærbolig eller, så har du nok penger til å gjøre både dette og å spare i fond.

Som alltid når det kommer til investeringer så avhenger jo bunnlinjen av hva fremtiden bringer - og det er det vanskelig å vite på forhånd. Fondssparing bør være med lang horisont, slik at du ikke plutselig trenger pengene på samme tid som det har vært et voldsomt fall i markedet. Om man eier bolig for å bo i den, vil man jo gjerne kjøpe og selge i samme marked, og det er derfor ikke like farlig om markedet faller noe. På samme måte vil man være mer utsatt med en sekundærbolig, om man har gjort seg avhengig av verdien i denne.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Fringegirl skrev: man aug 16, 2021 6:51 pm
palimpsest skrev: man aug 16, 2021 1:31 pm
Fringegirl skrev: man aug 16, 2021 1:19 pm Dere som har peiling på dette, hvis man for første gang skal begynne med dette, og i utgangspunktet ikke ønsker å legge inn masse penger før en faktisk får litt dreisen på det. Hva slags aksjer og hvor mye er greit å starte med?
Tillater meg å kopiere mitt eget innlegg fra en annen tråd på forumet:

Først og fremst: Hva vil du selv? Og hvor stor risiko er du villig til å ta?

En strategi kan jo være å dele opp pengene. Avhengig av risiko-profilen du ser for deg kan du sette noe i fond, noe i aksjer og evnt noe i kryptovaluta.

Som tommelfingerregel kan du ha at jo høy risiko = potensielt høy profitt, men mindre trygghet og lav risiko = potensielt lav profitt, men høyere trygghet.
Jeg liker å gamble, så da sier det seg selv.
Litt mindre interessert i investering over tid, enn jeg er i høyere risiko=potensielt høy profitt. Dermed nok mindre interessert i fond og den slags, og mer aksjer.
Akkurat kryptovaluta virker litt vel høy risiko fordi jeg føler jeg har enda mindre peiling der, så ser ikke for meg at jeg vil dit riktig ennå.
Men starte litt smått og se om jeg har teken på det, og i såfall øke risikoen deretter. Noe anbefalinger?
Nei, egentlig ingen konkrete anbefalinger, dessverre. Jeg solgte meg ut av alle aksjene mine forrige sommer da vi kjøpte hus, og har egentlig ikke fulgt med på markedet siden. Men det jeg gjorde forrige gang jeg kjøpte meg inn var å lese på hegnar.no, div grupper på facebook og så notere meg ned navn jeg syns så interessante ut. Så leste jeg meg litt opp på de, så på historikken, hva de drev med, fremtidsutsikter etc. Valgte meg et par sikre tungvektere, en del som tilhørte områder med potensiale for utvikling (hydrogen, solceller etc) og så plukket jeg ut en liten gruppe mer eller mindre tilfeldige aksjer som var priset såpass lavt at jeg kunne kjøpe store kvanta uten at det kostet skjorta.

SirJames

Legg inn av SirJames »

palimpsest skrev: tir aug 17, 2021 10:54 am verdien
Takk for utfyllende svar, da lærte jeg litt i dag også.

PerryAndre

Legg inn av PerryAndre »

MatsEn89 skrev: tor aug 05, 2021 8:29 pm Kjør debatt.

Selv holder jeg Facebook (70 prosent) og Intellia Therapeutics (30 prosent)

Er ikke spesielt flink, men har tjent 12.000 siden desember. Det skulle innebære en avkastning rundt 8 prosent lol.
Tjener mer på å kjøpe og selge ofte. Er min erfaring. Meste jeg har tjent på en dag er nesten 14 tusen. Det var ren flaks. Har en favoritt utover høstene, Amazon. Mowi ASA er et oppdrett selskap som er verdt å investere i, i alle fall over tid. Samme gjelder Apple, som er flinke til å videreutvikle seg.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Noen som hadde kjøpt seg opp i Astrocast før de gikk på børs? Dere spanderer første runde 😄

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

PerryAndre skrev: tir aug 17, 2021 10:41 pm
MatsEn89 skrev: tor aug 05, 2021 8:29 pm Kjør debatt.

Selv holder jeg Facebook (70 prosent) og Intellia Therapeutics (30 prosent)

Er ikke spesielt flink, men har tjent 12.000 siden desember. Det skulle innebære en avkastning rundt 8 prosent lol.
Tjener mer på å kjøpe og selge ofte. Er min erfaring. Meste jeg har tjent på en dag er nesten 14 tusen. Det var ren flaks. Har en favoritt utover høstene, Amazon. Mowi ASA er et oppdrett selskap som er verdt å investere i, i alle fall over tid. Samme gjelder Apple, som er flinke til å videreutvikle seg.
De aller fleste taper penger når de forsøker å time markedet. Så det er selvsagt mulig å tjene mer, men det er også enda mer mulig å tape mer

Centrist

Legg inn av Centrist »

Fant denne tråden litt ut av intet. Sitter nå å leser meg opp på aksjer, har litt i fond, og tenker å investere noe i aksjer fremover. Utgangspunktet er å starte anstendelig og kun handle på Oslo Børs. Allikevel et ønske om å ha litt større risiko, da tryggheten ligger i fondene. Fondene er langsiktig 5+ år, men fondene ser jeg gjerne på som korttidsprosjekter hvor man hopper litt frem og tilbake. Men er egentlig helt i villrede. Noen som har noen gode tips? Har tenkt på mellomstore selskaper men har ikke noe spesielt for øyet.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Aksjene/fondene ned titusenvis av kroner i januar her :lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»