Hvilke aksjer holder du nå?

Svar
Ka9nen

Re: Hvilke aksjer holder du nå?

Legg inn av Ka9nen »

Someone skrev: man sep 05, 2022 12:39 pm
Får skryte litt, at porteføljen min på Nordnet er opp 5,7% hittil i år, så har ikke tapt om annet. Men har dratt ned risikoen de siste ukene og vektet meg ned i aksjer. Spesielt de som ikke er verdi/utbytte-aksjer
Bra jobba 8-)

Someone

Legg inn av Someone »

Ja ja, jeg slo i ikke markedet i år. Oslo Børs endte vel ned 1%, og min portefølje på -3%....men skal sies jeg har noen utenlandske investeringer som trakk ned i år, hvor jeg delvis tok tapet og gikk videre

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Jeg slo markedet, men long strategien min i PGS har ført til mange oppturer og nedturer, mange tomme vinflasker på veien. Fra skyfri himmel og sekssifret gevinst til humpete veier og femsifret gevinst før man endelig var nede på 0, så opp igjen, så ned igjen, så opp igjen, så var man jammen meg femsifret i minus. Jeg er stort sett flink til å hate, men i denne perioden har jeg utviklet et enormt hat overfor DNB markets som konsekvent kommer med negative analyser (I TGS lå de langt under konsensus og bommet med 70% på late sales...), samtidig som DNB's fond ligger inne som 4 største eier og soper opp aksjer. Lenge har jeg irritert meg over en PGS ledelse som jeg har opplevd som i overkant passiv. Slik som nå, hvor Ramform Hyperion har gått av kontrakten de var på og bevegd seg til Egypt for å begynne på ny jobb, ingenting er foreløpig meldt men de har neppe flyttet skuta dit fordi det er så jævla fint der heller

Heldigvis, eller uheldigvis på enkelte tidspunkt, er jeg jo hellig overbevist om at vi står overfor en massiv reprising hvor gjeldsproblemene til PGS kommer til å bli minimale og de vil få en solid gevinst av å eie seismikkskip. Da vil dagens kurs være latterlig rimelig.Tallene peker i riktig retning for et marked i bedring, PGS tar båt ut av opplag (som forhåpentligvis blir meldt ifbm Q4 presentasjonen neste torsdag). Forhåpentligvis er oppturen vi har sett i januar bare begynnelsen på en langsiktig opptur og ikke bare oppturen før nedturen. Gutta boys har begynt å handle stort. Austbø, tidligere toppleder i Carnegie, har virkelig kjøpt seg opp den siste tiden.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

palimpsest skrev: man jun 06, 2022 10:11 pm Stort sett bare sitter i fond etter at jeg solgte alle aksjepostene mine for å kjøpe hus for noen år siden, men tenkte jeg skulle gå inn litt igjen nå.

Har kjøpt en post i Scana - men tar gjerne imot tips til andre. Både til trygge lokomotiver med utbytte, og mer risky prosjekter.
Helt ok fornøyd med kjøpet av Scana idag.

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

palimpsest skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm
palimpsest skrev: man jun 06, 2022 10:11 pm Stort sett bare sitter i fond etter at jeg solgte alle aksjepostene mine for å kjøpe hus for noen år siden, men tenkte jeg skulle gå inn litt igjen nå.

Har kjøpt en post i Scana - men tar gjerne imot tips til andre. Både til trygge lokomotiver med utbytte, og mer risky prosjekter.
Helt ok fornøyd med kjøpet av Scana idag.
Ja de er vel tilbake til å være der de var, rundt det tidspunktet du skrev dette?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Astonstian skrev: ons jan 25, 2023 9:07 pm
palimpsest skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm
palimpsest skrev: man jun 06, 2022 10:11 pm Stort sett bare sitter i fond etter at jeg solgte alle aksjepostene mine for å kjøpe hus for noen år siden, men tenkte jeg skulle gå inn litt igjen nå.

Har kjøpt en post i Scana - men tar gjerne imot tips til andre. Både til trygge lokomotiver med utbytte, og mer risky prosjekter.
Helt ok fornøyd med kjøpet av Scana idag.
Ja de er vel tilbake til å være der de var, rundt det tidspunktet du skrev dette?
Ja, sånn ca, litt over. Var vel opp 60% på et tidspunkt idag, men falt litt tilbake utover dagen. Har kjøpt litt mer når kursen har vært lavere, så tallene er litt penere. Uansett ikke nok penger til at det blir noe særlig ut av det, men artig med noen små oppturer en gang i blant :)

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

palimpsest skrev: ons jan 25, 2023 12:46 pm
men artig med noen små oppturer en gang i blant :)
Absolutt! :D

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

Januar og starten av februar har vært fantastisk. :mrgreen:
Godt med grønne tall igjen.

(Bare vanlige indeksfond + DNB Teknologi på meg. Har ikke snøring så bare setter inn i det)

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Harduetforslag skrev: ons jan 18, 2023 12:51 pm Jeg slo markedet, men long strategien min i PGS har ført til mange oppturer og nedturer, mange tomme vinflasker på veien. Fra skyfri himmel og sekssifret gevinst til humpete veier og femsifret gevinst før man endelig var nede på 0, så opp igjen, så ned igjen, så opp igjen, så var man jammen meg femsifret i minus. Jeg er stort sett flink til å hate, men i denne perioden har jeg utviklet et enormt hat overfor DNB markets som konsekvent kommer med negative analyser (I TGS lå de langt under konsensus og bommet med 70% på late sales...), samtidig som DNB's fond ligger inne som 4 største eier og soper opp aksjer. Lenge har jeg irritert meg over en PGS ledelse som jeg har opplevd som i overkant passiv. Slik som nå, hvor Ramform Hyperion har gått av kontrakten de var på og bevegd seg til Egypt for å begynne på ny jobb, ingenting er foreløpig meldt men de har neppe flyttet skuta dit fordi det er så jævla fint der heller

Heldigvis, eller uheldigvis på enkelte tidspunkt, er jeg jo hellig overbevist om at vi står overfor en massiv reprising hvor gjeldsproblemene til PGS kommer til å bli minimale og de vil få en solid gevinst av å eie seismikkskip. Da vil dagens kurs være latterlig rimelig.Tallene peker i riktig retning for et marked i bedring, PGS tar båt ut av opplag (som forhåpentligvis blir meldt ifbm Q4 presentasjonen neste torsdag). Forhåpentligvis er oppturen vi har sett i januar bare begynnelsen på en langsiktig opptur og ikke bare oppturen før nedturen. Gutta boys har begynt å handle stort. Austbø, tidligere toppleder i Carnegie, har virkelig kjøpt seg opp den siste tiden.
Da var første milepæl nådd og vi bikket 10 og ferden skal forhåpentligvis fortsette rake veien nord. Det var ikke mange dagene etter innlegget mitt at børsmeldingen om kontrakten i Egypt kom . Tar vi helg med kurs over 10 så spretter jeg faen meg en Catena Zapata Malbec og runker meg i søvne. Når jeg skrev innlegget var vi i ferd med å passere 8, men oppgangen siden midten av desember har vært enorm. Troen min på det fundamentale her er fortsatt beinhard.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Følger dere med på kunstig intelligens? Microsoft er kanskje noe å se på?

Someone

Legg inn av Someone »

I det siste har jeg økt eksponeringen mot tank og bulk, så får man se om det blir noen suksess

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Someone skrev: man feb 27, 2023 9:20 am I det siste har jeg økt eksponeringen mot tank og bulk, så får man se om det blir noen suksess
Det tror jeg nok, men det er selvsagt som i andre sektorer avhengig av selskapet/ene du er inne i.
Tørr bulk er spådd ny oppgang i andre halvdel av året og med Kina i rute så er det etter boka.
Imidlertid alt kan skje som snur på dette, men nye selskap er på banen og posisjoner seg for denne oppgangen med nye skip.

Someone

Legg inn av Someone »

Miga skrev: ons apr 26, 2023 2:23 pm
Someone skrev: man feb 27, 2023 9:20 am I det siste har jeg økt eksponeringen mot tank og bulk, så får man se om det blir noen suksess
Det tror jeg nok, men det er selvsagt som i andre sektorer avhengig av selskapet/ene du er inne i.
Tørr bulk er spådd ny oppgang i andre halvdel av året og med Kina i rute så er det etter boka.
Imidlertid alt kan skje som snur på dette, men nye selskap er på banen og posisjoner seg for denne oppgangen med nye skip.
Selvsagt, men akkurat nå er det både innen begge segmenter veldig lite nybygging. Spesielt sammenlignet med container

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Someone skrev: ons apr 26, 2023 3:29 pm
Miga skrev: ons apr 26, 2023 2:23 pm
Someone skrev: man feb 27, 2023 9:20 am I det siste har jeg økt eksponeringen mot tank og bulk, så får man se om det blir noen suksess
Det tror jeg nok, men det er selvsagt som i andre sektorer avhengig av selskapet/ene du er inne i.
Tørr bulk er spådd ny oppgang i andre halvdel av året og med Kina i rute så er det etter boka.
Imidlertid alt kan skje som snur på dette, men nye selskap er på banen og posisjoner seg for denne oppgangen med nye skip.
Selvsagt, men akkurat nå er det både innen begge segmenter veldig lite nybygging. Spesielt sammenlignet med container
Alt går i sykluser. Container var fantastisk og har en pause nå. Selv om når en sier det så er MPCC fantastisk på børsen med en utbytte på kr 10 (siste år) til børskurs ca kr 17 siste året.

Framtiden spås mer dyster.

Outlook

In this context, S&P Global Freight Rate Forecast (FRF) models predict the Baltic Dry Index (BDI) to rebound from average 800 points in the first two months of 2023 to average about 1,400-1,600 points in 2023-24, while we assume container freight rates will continue to decline to average about $1,000-2,000 per box (FEU) in 2023-24 from an average of about $7,000 FEU in 2021-22.

Det er en grønn bølge i gang og da etterspørres moderne skip med lavt drivstoff forbruk.
Med en avskriving for skip på 20 år så må jo det fornyes med 5% årlig skal kapasiteten opprettholdes.

Så er spørsmålet hvordan har det egentlig gått siden mailen din i februar?

Someone

Legg inn av Someone »

Miga skrev: ons apr 26, 2023 5:36 pm
Så er spørsmålet hvordan har det egentlig gått siden mailen din i februar?
Omtrent flatt, men er langsiktig. Ratene har jo vært lave lenger enn mange trodde. Brukbak avkastning siste 3 mnd, på akkurat de aksjene, men der ble mye tatt i starten av februar

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Someone skrev: man feb 27, 2023 9:20 am I det siste har jeg økt eksponeringen mot tank og bulk, så får man se om det blir noen suksess
Har hatt bulk de siste to-tre årene, lav kontrahering, særlig innen Supramax/Ultramax-klassene. Men der, som andre steder, gjelder det å finne de rette selskapene. På OB finnes både svært veldrevne selskaper og selskaper som er rett og slett dritt selv om de driver i samme segment.

Har også litt container, men det tipper jeg at jeg kvitter meg med om ikke så lenge.

Har grunnleggende tro på at frakt av korn og malm aldri vil gå av moten. Så lenge det tilføres lite nybygg og ratene ligger godt over break-even vil kursen være brukbar. Men shipping er farlig, og det er bedre å trekke seg ut for tidlig enn for sent...

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Prøver å selge mine i Alta Vista.

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

LANISTA skrev: tor apr 27, 2023 10:52 am Prøver å selge mine i Alta Vista.
"Slå seg på knærne" humor.

Someone

Legg inn av Someone »

Starstruck skrev: tor apr 27, 2023 10:00 am
Someone skrev: man feb 27, 2023 9:20 am I det siste har jeg økt eksponeringen mot tank og bulk, så får man se om det blir noen suksess
Har hatt bulk de siste to-tre årene, lav kontrahering, særlig innen Supramax/Ultramax-klassene. Men der, som andre steder, gjelder det å finne de rette selskapene. På OB finnes både svært veldrevne selskaper og selskaper som er rett og slett dritt selv om de driver i samme segment.
Sånn generelt er jeg jo også glad i utbytteaksjer, og når det kommer til bult er det Golden Ocean og 2020 Bulkers jeg har investert inn. Jeg kan jo bomme totalt, men min mening er at disse har både bedre drift, strategi og tillitt enn endal andre aktører

Starstruck

Legg inn av Starstruck »

Someone skrev: tor apr 27, 2023 11:34 am
Starstruck skrev: tor apr 27, 2023 10:00 am
Someone skrev: man feb 27, 2023 9:20 am I det siste har jeg økt eksponeringen mot tank og bulk, så får man se om det blir noen suksess
Har hatt bulk de siste to-tre årene, lav kontrahering, særlig innen Supramax/Ultramax-klassene. Men der, som andre steder, gjelder det å finne de rette selskapene. På OB finnes både svært veldrevne selskaper og selskaper som er rett og slett dritt selv om de driver i samme segment.
Sånn generelt er jeg jo også glad i utbytteaksjer, og når det kommer til bult er det Golden Ocean og 2020 Bulkers jeg har investert inn. Jeg kan jo bomme totalt, men min mening er at disse har både bedre drift, strategi og tillitt enn endal andre aktører
Jeg har primært Belships i bulk. En etterhvert meget lav snittkurs etter utbytter. Jeg ønsker å sette pengene mine i troverdige aksjonærvennlige selskaper med god utbyttepolicy.

Ville holdt meg langt unna Jinhui og den slags selskaper, fremstår mer eller mindre useriøse.

Etter 3-4 gode shippingår følger tradisjonelt 8-10 magre…så det gjelder å time det.

Someone

Legg inn av Someone »

Starstruck skrev: tor apr 27, 2023 1:46 pm Ville holdt meg langt unna Jinhui og den slags selskaper, fremstår mer eller mindre useriøse.
Ja, litt for mange røde flagg hos f.eks Jinhui

Astonstian

Legg inn av Astonstian »

Hva tenker dere om Soff etter den har kommet ned på lavt 20? Skal den opp til 50 igjen i løpet av 2023?

Ross

Legg inn av Ross »

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe amerikanske OTC? Nordnet eller DNB ikke mulig

Investor

Legg inn av Investor »

Vår og OKEA.
Penger på gata.

Someone

Legg inn av Someone »

Investor skrev: man mai 08, 2023 10:18 am Vår og OKEA.
Penger på gata.
Jeg var inne i Vår tidligere, og kom meg ut med en gevinst, som burde ha vært større. Jeg mistet dog litt troen på dem. Brukbare utbytter men det er litt for mye "arven fra ENI" der og de har hatt en egen evne til å skuffe operasjonelt eller med utbygginger

Ellers er porteføljen min opp 12,3% hittil i år, så strategien min har hatt nok porsjoner flaks til å slå Oslo Børs :p

Miga
Innlegg: 93

Legg inn av Miga »

Investor skrev: man mai 08, 2023 10:18 am Vår og OKEA.
Penger på gata.
Lykke til.
Så får en se om feiebilen tar med seg noe.

Forøvrig så ligger det inne en short posisjon på Vår.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

2023 har jo vært fantastisk får en si. Bra vi holdt ut ifjor.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

guru skrev: tir mar 08, 2022 9:59 am Det krever sin mann å holde hodet kaldt i disse dager. Tror jeg må la være å sjekke fondene på en stund, og fortsette med den månedlige sparingen :)
Vi fikk betalt for det nå 8-) :mrgreen:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

JauKaninen skrev: fre jun 02, 2023 1:54 pm
guru skrev: tir mar 08, 2022 9:59 am Det krever sin mann å holde hodet kaldt i disse dager. Tror jeg må la være å sjekke fondene på en stund, og fortsette med den månedlige sparingen :)
Vi fikk betalt for det nå 8-) :mrgreen:
Ja, det har vært hyggelig å kikke innom den siste tiden. Men dette vil gå opp og ned også i fremtiden. Jeg hadde planlagt å øke innsatsen litt nå, men 4000 mer pr måned i renteutgifter siden man begynte å heve rentene gjør at jeg lar være å legge mer inn på fond nå. Man skal jo nyte livet her og nå også.

Brukeravatar
JauKaninen
Innlegg: 1655

Legg inn av JauKaninen »

PapaSmurf skrev: fre jun 02, 2023 1:59 pm
Ja, det har vært hyggelig å kikke innom den siste tiden. Men dette vil gå opp og ned også i fremtiden. Jeg hadde planlagt å øke innsatsen litt nå, men 4000 mer pr måned i renteutgifter siden man begynte å heve rentene gjør at jeg lar være å legge mer inn på fond nå. Man skal jo nyte livet her og nå også.
Ai, ser den. Har liten leilighet og lite lån, så heldig sånn sett.

Jeg må sette noe inn i fond hver måned før jeg rekker å bruke det opp her... for det blir jo bare brukt opp uansett hvis det står på forbrukskontoen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»