Gu kor herlig! Bergenstråden.

Svar
Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Gu kor herlig! Bergenstråden.

Legg inn av Tjaaah »

FD har siden oppstarten skreket etter en tråd hvor man kan diskutere alt som skjer i Bergen, som ikke direkte omhandler Brann. Derfor lanserer vi i dag bergenstråden. Her kan vi holde oss oppdatert på hvilket byråd som har eller må gå, hvilke tunneler som er stengt, og andre skandaler som måtte oppstå i farten. Det vil til og med være åpent for at østlendiger kan komme med innlegg om hvor herlig byen vår er.

Litt om Bergen:

Det anbefales at man spiller av denne mens man leser:



Bergen ble grunnlagt i 1070, og har siden vært verdens vakreste by. Det er viden kjent at de aller kjekkeste menneskene bor der, og at alle andre skulle ønske at de var oss. Byen er aller mest kjent for sitt friske vær, og de syv fjellene rundt bykjernen, med Ulriken som høydepuktet av disse syv. Kommunens høyeste fjell er imidlertid Gullfjellet, men det ligger i Arna, så da er det best å ikke si for mye om det.

Ved siden av den flotte naturen, det herlige været og de eksepsjonelle innbyggerene, er Bergen også kjent for et rikt kulturliv. Vi produserer verdensberømt musikk i et utall sjangre, og er jammen meg best på dette også. Om det er svartmetall, rock, hip-hop, visesang eller pop. Bergen leverer.

Vi produserte også Norges første statsminister etter løsrivelsen fra Sverige. Best igjen. Etter det vil kanskje noen onde tunger si at bergenspolitikken har hatt noen nedturer, men der andre ser en bekmørk situasjon, ser vi bare forbedringspotensiale.

Nå kunne jeg lagt til en liste over kjente bergensere, men det er så mange å nevne, at åpningsinnlegget ville blitt for langt. Det holder vel å nevne at om man leser Norgeshistorie, så skjer ca. 85% av alt som er relevant i nettopp Bergen.

Og med det erklærer jeg tråden for åpnet!

Bilde

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

@GatlingGun Da er vi i gang!

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Ale skrev: tor nov 03, 2022 6:20 pm Er vel ute etter 8 år for god oppførsel. Satans forkastelig.
Skikkelig bedriten sak du åpner med, men hyggelig at du er med i bergenstråden.

Når det gjelder straffer i Norge, så er de jo heller ikke ment for å straffe, først og fremst. Enig i at sånne ting føles helt feil, men når man ser på alternativene, med samfunn som straffer mye hardere, så er ikke sluttproduktet bedre der, akkurat.
Sist redigert av Tjaaah den tor nov 03, 2022 6:24 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Hva synes dere om brostein?

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

tomi skrev: tor nov 03, 2022 6:24 pm Hva synes dere om brostein?
Brostein ser kult og antikt ut, men ellers suger det hardt. Helt jævlig å kjøre på med alle slags transportmidler, såpeglatte når det er vått og livsfarlig når det er frost/snø/is.

Ut med brostein.

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Hva synes dere om buekorps da?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

tomi skrev: tor nov 03, 2022 6:24 pm Hva synes dere om brostein?
Trist at vi ikke kan opprette meningsmålinger her. Denne kunne absolutt trengt det.

Selv er jeg for bergenske ting som skal se kjekt ut, og som i praksis bare medfører problemer, som ujevne og sinnsykt glatte veier.

Så jeg er absolutt for.
tomi skrev: tor nov 03, 2022 6:41 pm Hva synes dere om buekorps da?
Om det er bævvekorps du mener, så er jeg ekstremt motstander av de, når de har oppstilling utenfor vinduet tidlig på søndag, når man er passelig bakfull.
Sist redigert av Tjaaah den tor nov 03, 2022 6:43 pm, redigert 1 gang totalt.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Ale skrev: tor nov 03, 2022 6:18 pm BT: Aktor ber om 16 års fengsel for drapet på Sunniva Borgen (23)
Statsadvokat og aktor i saken, Eirik Stolt-Nielsen, ber retten om å dømme mannen som er tiltalt for drapet på 23 år gamle Sunniva Borgen til 16 års fengsel.

Det skriver Bergens Tidende.

Han la vekt på at Borgen ble utsatt for omfattende vold i sitt eget hjem, ifølge avisen.

Ifølge tiltalen ble hun knivstukket minst 50 ganger.

Rettssaken mot Borgens 30 år gamle ekskjæreste startet mandag. Han har tidligere erkjent de faktiske forhold, skriver Bergensavisen (BA).

I retten forklarte mannen at de to hadde vært på byen og på nachspiel sammen. Han sa de hadde kranglet, og at det bygget seg opp et sinne.

– Det svartnet for meg, sa mannen.

Han forklarte gråtkvalt om hvordan han slo Borgen og stakk henne med kniv, før han ramponerte leiligheten hennes mens hun lå livløs på gulvet.

Sakkyndige har konkludert med at 30-åringen er strafferettslig tilregnelig. Mannen risikerer minst tolv års fengsel hvis han blir dømt.
Omfattende vold er da altså å bli knivstukket 50 ganger, med fire forskjellige kniver.

Det er greit det at man driver med mer rehabilitering enn straff i dette landet, men i enkelte tilfeller har tiltalte personer gjort noe så forjævlig at man ikke burde få flere sjanser. Hvorfor skal eksempelvis han få en ny sjanse når Sunniva og hennes nærmeste aldri får det?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Det regner...

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

Bør erstattes med regnbuekorps i disse tider.

Når det er sagt, jeg er østlending og har vært i Bergen 2 ganger, henholdsvis i 1973 og i 2018. Oppholdsvær begge gangene!

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Dette kan bli en bra tråd. Hvor mange bergensere (og andre tilflyttere) er vi her inne?

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Daltrey skrev: tor nov 03, 2022 6:44 pm Bør erstattes med regnbuekorps i disse tider.

Når det er sagt, jeg er østlending og har vært i Bergen 2 ganger, henholdsvis i 1973 og i 2018. Oppholdsvær begge gangene!
Opphold fra finvær eller opphold fra regnvær?

IBergen har vi stort sett kun opphold fra regnvær.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

GatlingGun skrev: tor nov 03, 2022 6:42 pm Omfattende vold er da altså å bli knivstukket 50 ganger, med fire forskjellige kniver.

Det er greit det at man driver med mer rehabilitering enn straff i dette landet, men i enkelte tilfeller har tiltalte personer gjort noe så forjævlig at man ikke burde få flere sjanser. Hvorfor skal eksempelvis han få en ny sjanse når Sunniva og hennes nærmeste aldri får det?
Det er jo heller ikke bare ham det tenkes på, med ny sjanse. Det er ekstremt kostbart å holde folk i forvaring resten av livet.

Jeg er enig i at man får lyst til å låse sånne inne for alltid. Men da minner jeg meg selv på hvordan dette fungerer for usa.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Det påstås at Einar Førde sa:

"Bergen er den finaste byen eg veit om, det einaste gale med Bergen er at heile byen er full av bergensarar"

Daltrey

Legg inn av Daltrey »

GatlingGun skrev: tor nov 03, 2022 6:46 pm
Daltrey skrev: tor nov 03, 2022 6:44 pm Bør erstattes med regnbuekorps i disse tider.

Når det er sagt, jeg er østlending og har vært i Bergen 2 ganger, henholdsvis i 1973 og i 2018. Oppholdsvær begge gangene!
Opphold fra finvær eller opphold fra regnvær?

IBergen har vi stort sett kun opphold fra regnvær.
Overskyet og skuffende tørt, levde overhodet ikke opp til sitt image.

TWU

Legg inn av TWU »

Dette er den beste tråden jeg noen gang har sett i et diskusjonsforum!

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Karatel skrev: tor nov 03, 2022 6:46 pm Det påstås at Einar Førde sa:

"Bergen er den finaste byen eg veit om, det einaste gale med Bergen er at heile byen er full av bergensarar"
Einar Førde, mannen som hadde halvveis rett. Hehe.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Ellers, er det flere som er i ekstase over den nye veien forbi Lagunen og til Os?

Var på kokstad rett før 15 i går, null kø ned igjen til Landås. Trodde knapt mine egne øyne.

Prøvde å kjøre til Os en tur også, for gøy, tok under ti minutter. Forandringen er helt absurd, begge steder.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Karatel skrev: tor nov 03, 2022 6:46 pm Det påstås at Einar Førde sa:

"Bergen er den finaste byen eg veit om, det einaste gale med Bergen er at heile byen er full av bergensarar"
Støttes. Kloke ord dette!

Brukeravatar
tomi
Innlegg: 1153

Legg inn av tomi »

Tjaaah skrev: tor nov 03, 2022 6:50 pm Ellers, er det flere som er i ekstase over den nye veien forbi Lagunen og til Os?

Var på kokstad rett før 15 i går, null kø ned igjen til Landås. Trodde knapt mine egne øyne.

Prøvde å kjøre til Os en tur også, for gøy, tok under ti minutter. Forandringen er helt absurd, begge steder.
Galematias! Er du månebedotten?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

tomi skrev: tor nov 03, 2022 6:52 pm Galematias! Er du månebedotten?
Det heter faktisk galimatias, og ja, jeg er i aller høyeste grad månebedotten over den veien.

Alpha

Legg inn av Alpha »

Sier dere 'JEI' eller 'EG'?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Jeg synes bergensere som er stolte av å være bergensere er motbydelige. Stygg dialekt, og hva har de egentlig som er så jævlig stas? Regn? Phjøy-phjøy-phjøy.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Alpha skrev: tor nov 03, 2022 6:53 pm Sier dere 'JEI' eller 'EG'?
Jeg er fra Kalfaret, så jeg sier naturligvis "Jei", ikke, hvorfor, dere osv...
B.O.B. skrev: tor nov 03, 2022 6:53 pm Jeg synes bergensere som er stolte av å være bergensere er motbydelige. Stygg dialekt, og hva har de egentlig som er så jævlig stas? Regn? Phjøy-phjøy-phjøy.
Ah, sur østlending. Det er få ting som gleder et bergenshjerte mer.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Jeg er tilflytter!

Hater buekorps. Og brostein.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

B.O.B. skrev: tor nov 03, 2022 6:53 pm Jeg synes bergensere som er stolte av å være bergensere er motbydelige. Stygg dialekt, og hva har de egentlig som er så jævlig stas? Regn? Phjøy-phjøy-phjøy.
Ikke bare regn, men sidelengs regn.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

lok1 skrev: tor nov 03, 2022 6:58 pm Jeg er tilflytter!

Hater buekorps. Og brostein.
I min bok er du bergenser nok om du bor her en periode og er urimelig glad i byen.

Alpha

Legg inn av Alpha »

B.O.B. skrev: tor nov 03, 2022 6:53 pm Jeg synes bergensere som er stolte av å være bergensere er motbydelige. Stygg dialekt, og hva har de egentlig som er så jævlig stas? Regn? Phjøy-phjøy-phjøy.
Artig at du likevel klarer å forville deg inn i denne tråden. Er du en skapbergenser?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Du store, her blir det mye vedlikeholdsarbeid fremover.

Siste skrik fra Storhertugdømmet (republikken er død, leve hertugen) er jo at selveste Doddo har blitt kulturbyråd.

Ellers var det prøvetenning av julebelysningen i Strandgaten her forleden dag, det var lyst og fint.

Tormund

Legg inn av Tormund »

B.O.B. skrev: tor nov 03, 2022 6:53 pm Jeg synes bergensere som er stolte av å være bergensere er motbydelige. Stygg dialekt, og hva har de egentlig som er så jævlig stas? Regn? Phjøy-phjøy-phjøy.
En bergenser ville vel kalt deg for boss.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»