Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Svar
Brukeravatar
Planck
Innlegg: 72

Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Legg inn av Planck »

Mann på 33 som er heldig å ha kone, 3 barn og 550k i inntekt.
Må droppe alkohol og godteri.

Første julen jeg gruer meg til.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Har han kone så burde jo det ikke være stort problem å greie seg relativt greit. Har ikke lest alt nøye, men han må jo være aleneforsørger og da kan det jo bli vanskelig med såpass liten inntekt. Det er vel greit at avisen viser hva rapporten sier?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Cabal skrev: lør nov 05, 2022 10:44 am Har han kone så burde jo det ikke være stort problem å greie seg relativt greit. Har ikke lest alt nøye, men han må jo være aleneforsørger og da kan det jo bli vanskelig med såpass liten inntekt. Det er vel greit at avisen viser hva rapporten sier?
Det blir vel alltids en råd med mat til jul, siden han har fryseren full av kjøtt etter jakta.
Smart å ha hanket inn ved også, vedfyring er løsningen når strømmen blir dyr til vinteren.
Alkohol i jula?????
Er det en høytid i året hvor folk skal droppe å drikke, må det være i jula.
Spola krøken.
Han kan heldigvis se frem til minst 1600 kroner i skattelettelse neste år, da.

Cabal

Legg inn av Cabal »

fargerik skrev: lør nov 05, 2022 10:49 am Er det en høytid i året hvor folk skal droppe å drikke, må det være i jula.
Hvorfor i hule skal vi droppe å drikke i jula??

Tormund

Legg inn av Tormund »

Cabal skrev: lør nov 05, 2022 10:54 am
fargerik skrev: lør nov 05, 2022 10:49 am Er det en høytid i året hvor folk skal droppe å drikke, må det være i jula.
Hvorfor i hule skal vi droppe å drikke i jula??
Fordi det er barnas høytid.

Med forbehold om at det er barn i familien da.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Tormund skrev: lør nov 05, 2022 10:57 am
Cabal skrev: lør nov 05, 2022 10:54 am
fargerik skrev: lør nov 05, 2022 10:49 am Er det en høytid i året hvor folk skal droppe å drikke, må det være i jula.
Hvorfor i hule skal vi droppe å drikke i jula??
Fordi det er barnas høytid.

Med forbehold om at det er barn i familien da.
Du kom meg i forkjøpet.
Jepp, julen er barnas tid, og julefylla er årsak til et helvete for mange barn.
DERFOR skal folk med barn skjerpe seg.
De som ikke har barn rundt seg, kan for min del bruke jula til julefyll. Dersom det er stas.
For all del, god drikke til god mat hører hjemme. Men et glass akevitt pr. person til ribba har vi råd til.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Det er beinharde tak framover nå. Det er lite penger til fyll og hor når en er lavtlønnet. Antar at denne jula blir på sparebluss. Hjelper lite skatteletten ,kun en begrenset tanking av 95 i måneden det. Lavtlønnte og pensjonister burde strengt talt ikke betalt skatt.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Planck skrev: lør nov 05, 2022 9:54 am Mann på 33 som er heldig å ha kone, 3 barn og 550k i inntekt.
Må droppe alkohol og godteri.

Første julen jeg gruer meg til.
Det er noe med det å ikke eie skam som brer om seg. Det er vel ikke disse som Frelsesarmeen skal dele ut matposer til. "Teste ut tilbudet". Fy faen...

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

GiPazzini_85 skrev: lør nov 05, 2022 11:06 am
Planck skrev: lør nov 05, 2022 9:54 am Mann på 33 som er heldig å ha kone, 3 barn og 550k i inntekt.
Må droppe alkohol og godteri.

Første julen jeg gruer meg til.
Det er noe med det å ikke eie skam som brer om seg. Det er vel ikke disse som Frelsesarmeen skal dele ut matposer til. "Teste ut tilbudet". Fy faen...
Familien lever jo på under det de ville fått hvis de gikk på sosialhjelp.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Tormund skrev: lør nov 05, 2022 10:57 am Fordi det er barnas høytid.

Med forbehold om at det er barn i familien da.
Har hørt rykter om at det går an å drikke når barn ikke er tilstede.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Planck skrev: lør nov 05, 2022 9:54 am Mann på 33 som er heldig å ha kone, 3 barn og 550k i inntekt.
Må droppe alkohol og godteri.

Første julen jeg gruer meg til.
Og han synes ikke man skal trenge det i Norge.

Mediene er imponerende dårlige til å finne gode eksempler når de skal portrettere armod i Fedrelandet. Det kan ikke være fordi her ikke finnes, fordi det gjør det jo definitivt, men gang på gang kommer de opp med slikt som dette. Altså, jeg skjønner at det ikke er noe gøy å ha det trangt økonomisk, men likevel. Han tjener vel ganske klink på medianen, og forventer at det skal finansiere ikke bare hans egen tilværelse, inkludert alkohol og godteri, men også kone og 3 unger. Da fremstår reportasjen først og fremst som en studie i for høye forventninger, og som en illustrasjon på hvor bortskjemte mange har blitt etter mange år med omtrent gratis lån og strøm.

Tormund

Legg inn av Tormund »

Cabal skrev: lør nov 05, 2022 11:21 am
Tormund skrev: lør nov 05, 2022 10:57 am Fordi det er barnas høytid.

Med forbehold om at det er barn i familien da.
Har hørt rykter om at det går an å drikke når barn ikke er tilstede.
Problemet er at barn veldig lett sense alkoholpåvirkningen hos voksne, og derfor blir usikre og redd.

Så har du det problemet som er verre, alt for mange klarer ikke å styre alkoholinntaket sitt, selv med barn til stede.

fazz

Legg inn av fazz »

Voksne folk som på død og liv skal krangle på hvor mye de kan drikke i julen med barn tilstede er som regel de som drikker alt for mye og ødelegger julen for disse barna.

Tormund

Legg inn av Tormund »

fazz skrev: lør nov 05, 2022 11:39 am Voksne folk som på død og liv skal krangle på hvor mye de kan drikke i julen med barn tilstede er som regel de som drikker alt for mye og ødelegger julen for disse barna.
Hammer, spiker, rent treff...

Cabal

Legg inn av Cabal »

Tormund skrev: lør nov 05, 2022 11:32 am Problemet er at barn veldig lett sense alkoholpåvirkningen hos voksne, og derfor blir usikre og redd.

Så har du det problemet som er verre, alt for mange klarer ikke å styre alkoholinntaket sitt, selv med barn til stede.
Helt riktig, men det bør alle foreldre tenke på hele tiden, ikke bare jul. Barn liker å være blant edru foreldre alle høytider, tilogmed vanlig helger og onsdager. Selv har jeg hatt strengt regime hele livet og aldri vært full foran barna. Har drukket til maten, men aldri beruset.

Moist

Legg inn av Moist »

Han sier jo at det er en selvfølge for han å droppe alkohol, godteri og snacks, som et unødvendig gode. Så jeg fatter ikke hvorfor det ble fokus på temaet her?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Moist skrev: lør nov 05, 2022 12:03 pm Han sier jo at det er en selvfølge for han å droppe alkohol, godteri og snacks, som et unødvendig gode. Så jeg fatter ikke hvorfor det ble fokus på temaet her?
En halvliter boks øl koster 23 kroner på rema. 1,5 liter brus koster 60 kroner.
Smågodt koster 9,90 pr. hg hos europris.
Dersom dette velter budsjettet, har man et alvorlig problem

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Brezjnev skrev: lør nov 05, 2022 11:21 am
Planck skrev: lør nov 05, 2022 9:54 am Mann på 33 som er heldig å ha kone, 3 barn og 550k i inntekt.
Må droppe alkohol og godteri.

Første julen jeg gruer meg til.
Og han synes ikke man skal trenge det i Norge.

Mediene er imponerende dårlige til å finne gode eksempler når de skal portrettere armod i Fedrelandet. Det kan ikke være fordi her ikke finnes, fordi det gjør det jo definitivt, men gang på gang kommer de opp med slikt som dette. Altså, jeg skjønner at det ikke er noe gøy å ha det trangt økonomisk, men likevel. Han tjener vel ganske klink på medianen, og forventer at det skal finansiere ikke bare hans egen tilværelse, inkludert alkohol og godteri, men også kone og 3 unger. Da fremstår reportasjen først og fremst som en studie i for høye forventninger, og som en illustrasjon på hvor bortskjemte mange har blitt etter mange år med omtrent gratis lån og strøm.
Stusser også litt over artikkelen. Dersom han har kone, så er det litt rart at ho ikkje er i jobb. Muligens går ho på sosial eller trygd, men det seier artikkelen ingenting om.

Når det er sagt, så treffer han til ein viss grad. Det kjem til å bli langt tøffere for dei fleiste av oss og mange folk som har hatt god råd kjem til å gå ned til middels råd. Mange med middels råd vil få dårleg råd og ein del med dårleg råd vil få store problemet. Spesielt single med barn kan få det veldig tøft framover. Spesielt om dei eier bolig og har ikkje ein stor inntekt.

Eg trur ikkje alkohol og godteri blir det største tapet, men heller at mange må velje kva regninger dei skal betale og ein klart dårligere økonomi til jul. Er nok mange barn som kanskje ikkje får sine juleønskjer oppfylt i år når foreldra må dekke straumregninga, julemat og ekstra kostnader på renta.

Mitt tips var nok at det var det artikkelen prøvde å få fram

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

fazz skrev: lør nov 05, 2022 11:39 am Voksne folk som på død og liv skal krangle på hvor mye de kan drikke i julen med barn tilstede er som regel de som drikker alt for mye og ødelegger julen for disse barna.
"Men, men, men.... Det skal jo være lov å kose seg i jula????!"

Reddington

Legg inn av Reddington »

fargerik skrev: lør nov 05, 2022 12:11 pm
Moist skrev: lør nov 05, 2022 12:03 pm Han sier jo at det er en selvfølge for han å droppe alkohol, godteri og snacks, som et unødvendig gode. Så jeg fatter ikke hvorfor det ble fokus på temaet her?
En halvliter boks øl koster 23 kroner på rema. 1,5 liter brus koster 60 kroner.
Smågodt koster 9,90 pr. hg hos europris.
Dersom dette velter budsjettet, har man et alvorlig problem
Hvilken halvannen liter brus kjøper du egentlig?

Everenga

Legg inn av Everenga »

Personlig så er nyttårsaftenene med faren min fullstendig svingstang noen av mine moromste barndomsminner. Nå skal det sies at han var typen som ble morsom og ikke klein i fylla.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Noe sier meg at dette handler mer om dårlige prioriteringer.

Står at han har utbetalt 25-30k i mnd. Høres lavt ut med 550 k i årsinntekt, og barn som gir foreldrefradrag.
Om jeg bruker skatteetatens kalkulator, burde han ha utbetalt rundt 33k i mnd. I tilegg har han 3 barn som gir barnetrygd. 2 går i barnehage, og er vel da under 6. Dette gir 4400-5028 kr i mnd, avhengig om sistemann er over eller under 6 år. Så kun Truls bør ha utbetalt minst 38 k i mnd.

Og med mindre konen bare sitter hjemme og tvinner tomler, og hverken er trygdet eller arbeidssøkende, vil jeg anta konen drar inn noe, " familien lener seg i hovedsak på hans inntekt". La oss si 12 k. Da har de 50 k å leve for i mnd. Burde være mer enn nok til å kunne styre unna frelsesarmeens matutdeling?

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Everenga skrev: lør nov 05, 2022 12:27 pm Personlig så er nyttårsaftenene med faren min fullstendig svingstang noen av mine moromste barndomsminner. Nå skal det sies at han var typen som ble morsom og ikke klein i fylla.
Problemet er ofte ikke at noen sitter i godstolen med en pils eller en konjakk i jula, men de som blir utagerende og ekle i fylla. Og også de som må kommentere ethvert inntak av alkohol og lage en krangel ut av det.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Rainmaker skrev: lør nov 05, 2022 12:38 pm
Everenga skrev: lør nov 05, 2022 12:27 pm Personlig så er nyttårsaftenene med faren min fullstendig svingstang noen av mine moromste barndomsminner. Nå skal det sies at han var typen som ble morsom og ikke klein i fylla.
Problemet er ofte ikke at noen sitter i godstolen med en pils eller en konjakk i jula, men de som blir utagerende og ekle i fylla. Og også de som må kommentere ethvert inntak av alkohol og lage en krangel ut av det.
Absolutt

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Rainmaker skrev: lør nov 05, 2022 12:38 pm
Everenga skrev: lør nov 05, 2022 12:27 pm Personlig så er nyttårsaftenene med faren min fullstendig svingstang noen av mine moromste barndomsminner. Nå skal det sies at han var typen som ble morsom og ikke klein i fylla.
Problemet er ofte ikke at noen sitter i godstolen med en pils eller en konjakk i jula, men de som blir utagerende og ekle i fylla. Og også de som må kommentere ethvert inntak av alkohol og lage en krangel ut av det.
Barn er også veldig følsomme og vare for den forandringen som skjer ved promille hos de voksne. Det kan være en skremmende opplevelse, men da er man forbi en pils til maten, en akkevitt til ribba og en konjakk på kvelden.
Måtehold rundt barn bør være en selvfølge, samtidig så er det helt ok at de lærer måteholdenhet med å ta en pils til maten og nøye seg med det.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Veldig tendensiøs artikkel. Hvis man ikke klarer å forsørge familien på 550k i årslønn så ligger problemet et annet sted. Enten at man har en veldig tyngende gjeld, gjerne forbruksgjeld, eller at den andre parten ikke har noen inntekt overhodet. Da er det jo ikke prisøkningene som gjør at en far med 550k i årslønn må få hjelp fra Frelsearmeen, men andre dårlige valg.

Jeg syns det er en uting at "vanlige folk" skal få bruke media som et mikrofonstativ for å sutre over situasjonen sin uten at det stilles spørsmål ved hvilke andre valg de har gjort som satte dem i denne situasjonen. Tidligere i høst var det en dame som hadde byttet ut leiligheten sin med en fritidsbolig i sommer fordi det var billigere. Nå var hun svært bekymret foran vinteren fordi strømstøtten ikke dekker fritidsboliger og hun var redd hun ikke skulle ha råd til å holde "huset"(hytta) varm. Dette fikk hun stå fram med uten noe spørsmål om hun ikke tenkte på dette da hun valgte å flytte til en hytte denne sommeren. Da var jo strømpris-problematikken velkjent. Gamblet hun bare på at myndighetene skulle redde henne?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Reddington skrev: lør nov 05, 2022 12:26 pm
fargerik skrev: lør nov 05, 2022 12:11 pm
Moist skrev: lør nov 05, 2022 12:03 pm Han sier jo at det er en selvfølge for han å droppe alkohol, godteri og snacks, som et unødvendig gode. Så jeg fatter ikke hvorfor det ble fokus på temaet her?
En halvliter boks øl koster 23 kroner på rema. 1,5 liter brus koster 60 kroner.
Smågodt koster 9,90 pr. hg hos europris.
Dersom dette velter budsjettet, har man et alvorlig problem
Hvilken halvannen liter brus kjøper du egentlig?
Lurte jeg og på. Spar har vel firepakninger med halvannen-literen til under 100,-. (Ikke inkludert pant) og Coop Extra har av og til tilbud på sekspakninger til 100,-

Kjøper man brus til 60 kroner for halvannen liter så handler man på feil sted.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ms_8 skrev: lør nov 05, 2022 12:21 pm
Brezjnev skrev: lør nov 05, 2022 11:21 am
Planck skrev: lør nov 05, 2022 9:54 am Mann på 33 som er heldig å ha kone, 3 barn og 550k i inntekt.
Må droppe alkohol og godteri.

Første julen jeg gruer meg til.
Og han synes ikke man skal trenge det i Norge.

Mediene er imponerende dårlige til å finne gode eksempler når de skal portrettere armod i Fedrelandet. Det kan ikke være fordi her ikke finnes, fordi det gjør det jo definitivt, men gang på gang kommer de opp med slikt som dette. Altså, jeg skjønner at det ikke er noe gøy å ha det trangt økonomisk, men likevel. Han tjener vel ganske klink på medianen, og forventer at det skal finansiere ikke bare hans egen tilværelse, inkludert alkohol og godteri, men også kone og 3 unger. Da fremstår reportasjen først og fremst som en studie i for høye forventninger, og som en illustrasjon på hvor bortskjemte mange har blitt etter mange år med omtrent gratis lån og strøm.
Stusser også litt over artikkelen. Dersom han har kone, så er det litt rart at ho ikkje er i jobb. Muligens går ho på sosial eller trygd, men det seier artikkelen ingenting om.

Når det er sagt, så treffer han til ein viss grad. Det kjem til å bli langt tøffere for dei fleiste av oss og mange folk som har hatt god råd kjem til å gå ned til middels råd. Mange med middels råd vil få dårleg råd og ein del med dårleg råd vil få store problemet. Spesielt single med barn kan få det veldig tøft framover. Spesielt om dei eier bolig og har ikkje ein stor inntekt.

Eg trur ikkje alkohol og godteri blir det største tapet, men heller at mange må velje kva regninger dei skal betale og ein klart dårligere økonomi til jul. Er nok mange barn som kanskje ikkje får sine juleønskjer oppfylt i år når foreldra må dekke straumregninga, julemat og ekstra kostnader på renta.

Mitt tips var nok at det var det artikkelen prøvde å få fram
SÅ mye har ikke prisene og rentene økt. Man må jo rigge økonomien sin så man tåler en viss økning i priser og renter. Det vil først og fremst si at man ikke låner opp til halsen, har forbruk man kan kutte i og gjerne sparer opp en buffer. Jeg har absolutt sympati med de har veldig lav inntekt og allerede slet med å få endene til å møtes, men tjener man 550.000 i året så har man alle forutsetninger til å rigge en robust økonomi som tåler denne utviklingen uten at man må ofre verken øl eller godis.

Hvis konen ikke tjener noen verdens ting så er jo det en mer vesentlig opplysning enn at han tjener 550.000

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

fargerik skrev: lør nov 05, 2022 10:58 am
Tormund skrev: lør nov 05, 2022 10:57 am
Cabal skrev: lør nov 05, 2022 10:54 am

Hvorfor i hule skal vi droppe å drikke i jula??
Fordi det er barnas høytid.

Med forbehold om at det er barn i familien da.
Du kom meg i forkjøpet.
Jepp, julen er barnas tid, og julefylla er årsak til et helvete for mange barn.
DERFOR skal folk med barn skjerpe seg.
De som ikke har barn rundt seg, kan for min del bruke jula til julefyll. Dersom det er stas.
For all del, god drikke til god mat hører hjemme. Men et glass akevitt pr. person til ribba har vi råd til.
Hvorfor skal alltid alkohol på norsk bli "fyll"? Han sier jo bare at han må droppe alkoholen, ikke at han skal drikke seg pære full.

Når det er sagt, så skjønner jeg heller ikke hvorfor en type med helt vanlig inntekt skal gjøre seg til offer i tabloidene fordi han ikke føler han har råd til å kjøpe alkohol. Må være kone som ikke jobber eller helt uansvarlig opplåning med i bildet.

Vi har nok med en skikkelig idiot å gjøre.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Folk_flesk skrev: lør nov 05, 2022 1:11 pm
fargerik skrev: lør nov 05, 2022 10:58 am
Tormund skrev: lør nov 05, 2022 10:57 am

Fordi det er barnas høytid.

Med forbehold om at det er barn i familien da.
Du kom meg i forkjøpet.
Jepp, julen er barnas tid, og julefylla er årsak til et helvete for mange barn.
DERFOR skal folk med barn skjerpe seg.
De som ikke har barn rundt seg, kan for min del bruke jula til julefyll. Dersom det er stas.
For all del, god drikke til god mat hører hjemme. Men et glass akevitt pr. person til ribba har vi råd til.
Hvorfor skal alltid alkohol på norsk bli "fyll"? Han sier jo bare at han må droppe alkoholen, ikke at han skal drikke seg pære full.

Når det er sagt, så skjønner jeg heller ikke hvorfor en type med helt vanlig inntekt skal gjøre seg til offer i tabloidene fordi han ikke føler han har råd til å kjøpe alkohol. Må være kone som ikke jobber eller helt uansvarlig opplåning med i bildet.
Men hvor mye koster alkohol for julen hvis man ikke skal bli full? Under tusenlappen?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»