Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Svar
Brezjnev

Re: Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Legg inn av Brezjnev »

KingKongHalvor skrev: man nov 07, 2022 9:15 pm Hva skal dere bruke i julen da? Blir vel vanskelig å komme under 100K for en høvelig feiring?
Selve julaften skal vel være mulig å skvise akkurat under, men for hele julen - spesielt om vi inkluderer nyttårsaften! - blir det i overkant stusslig. Vi skal ikke behøve å ha det slik i Norge.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 9:15 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:35 pm
Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 7:46 pm

Hvorfor begrenser du til 2 mil fra Oslo?
Hvorfor begrenser du til kun selveier?
Hvorfor setter du nedre grense på 45 kvm?

Om arbeidsgiver krever egen bil, så er det kjøregodtgjørelse inne i bildet, og desto større grunn til å IKKE kjøpe dyr bil å bruke i jobb. Til slikg bruker man en bil som gjør at man kan "gå i pluss"!
Skal du ha andels leilighet så må du vel ta med totalkosten i den prisen din da. Kan ikke du vise meg dette søket ditt, for jeg finner ikke noe slik.

Kjøregodtgjørelse får man bare når man kjører i jobbsammenheng. At man har krav til å disponere bil betyr ikke nødvendigvis at man har mye oppdrag som krever kjøring.
Ikke samme søket, siden jeg nå er på telefon, ikke PCen men her:
https://www.finn.no/realestate/homes/search.html

Kjører man i jobbsammenheng er det viktig å bruke en billig bil, kjøregodgjørelse er rent tap på en nyere bil. Men du må gjerne vise til hvilke jobber hvor man er pålagt av arb.giver å ha bil men egentlig ikke skal bruke den noe særlig.
32 000 treff. Sikker på at du har skjønt hvordan hyperlenker fungerer?

Jeg har blant annet et pålegg om å disponere egen bil i arbeidskontrakten min som en ingeniør som driver med prosjektering for diverse eksterne kunder. Og jeg kjører ganske lite i jobbsammenheng da det aller meste unntatt igangkjøringer kan gjøres fra kontoret.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:29 pm

Jeg har blant annet et pålegg om å disponere egen bil i arbeidskontrakten min som en ingeniør som driver med prosjektering for diverse eksterne kunder. Og jeg kjører ganske lite i jobbsammenheng da det aller meste unntatt igangkjøringer kan gjøres fra kontoret.
Da burde du jo klare å holde kostnadene rimelig lave.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Brezjnev skrev: man nov 07, 2022 9:25 pm
KingKongHalvor skrev: man nov 07, 2022 9:15 pm Hva skal dere bruke i julen da? Blir vel vanskelig å komme under 100K for en høvelig feiring?
Selve julaften skal vel være mulig å skvise akkurat under, men for hele julen - spesielt om vi inkluderer nyttårsaften! - blir det i overkant stusslig. Vi skal ikke behøve å ha det slik i Norge.
Ja, det var sånn jeg tenkte også, takk. ;)

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 9:09 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:55 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 8:47 pm i tillegg til Tesla og bolig til over 2,5 millioner som enslig er hakket over "romslig" i mine øyne.
Du får finne fram noe billigere da. Hvor skal Ole få en bolig til under 2,5 mill innen fin pendleravstand til jobben i Oslo med en grei standard for en med en romslig økonomi slik som han visstnok har?
Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig for en 50 år gammel leilighet.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 9:09 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:55 pm

Du får finne fram noe billigere da. Hvor skal Ole få en bolig til under 2,5 mill innen fin pendleravstand til jobben i Oslo med en grei standard for en med en romslig økonomi slik som han visstnok har?
Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...

https://www.finn.no/261554317

Sentralt på Kolbotn, 2,6 mill

3700 i felleskostnader inkluderer blant annet tv og bredbånd, som jo utgjør minst en tusenlapp i følge ditt budsjett

Totale bokostnader blir da ca 14 000 i månedene inkludert tv og internett. Tar man med skattefradrag på rentene er man nede i rundt 12 500. Da med 4% boliglånsrente og 25 års nedbetaling.

Ole burde altså ha i overkant av 20 000 igjen å leve for

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 9:09 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:55 pm

Du får finne fram noe billigere da. Hvor skal Ole få en bolig til under 2,5 mill innen fin pendleravstand til jobben i Oslo med en grei standard for en med en romslig økonomi slik som han visstnok har?
Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig for en 50 år gammel leilighet.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...
Klager minstepensjonistene så mye da? Virker heller som det er den yngre generasjonen alà sutre-Truls som klager på hvor "grusomt" han og familien har det. Tenk å måtte "ofre" alkohol, snacks og snop til seg selv..

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 9:49 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 9:09 pm

Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...

https://www.finn.no/261554317

Sentralt på Kolbotn, 2,6 mill

3700 i felleskostnader inkluderer blant annet tv og bredbånd, som jo utgjør minst en tusenlapp i følge ditt budsjett

Totale bokostnader blir da ca 14 000 i månedene inkludert tv og internett. Tar man med skattefradrag på rentene er man nede i rundt 12 500. Da med 4% boliglånsrente og 25 års nedbetaling.

Ole burde altså ha i overkant av 20 000 igjen å leve for
Fremdeles ikke under 2 mill for 50 kvm som det ble snakket om. Og litt snaks fra annonsen:
Totalpris
2 853 234 kr

Primærrom
39 m²
Byggeår
1965
Energimerking
G - Rød


Jeg lurer på: Dere som kjøpte dere bolig på 80-90 tallet. Var det 40 kvadrats små leiligheter langt uti skauen som var over dobbelt så gamle som dere som var eneste dere hadde råd til?

startelver

Legg inn av startelver »

Corvus skrev: man nov 07, 2022 8:54 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
Rainmaker skrev: søn nov 06, 2022 2:01 am Man har lov til å la være å ta lån...
Og kaste like mye penger ut vinduet i måneden på leie, hvor man da som pensjonist vil slite økonomisk fordi man ikke har en nedbetalt bolig. Ja da det er lov, men lurt er det vel ikke å betale ned en bolighai sitt boliglån?
Rainmaker skrev: man nov 07, 2022 12:48 pm Ikke bare pga arbeidsledigheten, men boligmarkedet er i stor grad basert på at en familie har økonomi tilsvarende 2 normale inntekter.

Skal man ha bolig for en familie, må man derfor i praksis har inntekter i den størrelsesorden.
Det blir stadig flere enslige i dette landet. Skal vi lage et samfunn hvor de enslige må bo hos sine foreldre resten av livet, eller slite i fattigdom?
De kan eventuelt få seg en kjæreste?
Man bør gjøre som i flere andre europeiske land, tilrettelegge for bofellesskap i større leilighetskomplekser med separate enheter der man betaler et innskudd for å få lov til å leie. Et eget samfunn med opptil 50-100 mennesker, både enslige og par. Da kan man også spare penger hvis det tilrettelegges og bygges på en annen måte.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:56 pm
Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 9:49 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm

5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...

https://www.finn.no/261554317

Sentralt på Kolbotn, 2,6 mill

3700 i felleskostnader inkluderer blant annet tv og bredbånd, som jo utgjør minst en tusenlapp i følge ditt budsjett

Totale bokostnader blir da ca 14 000 i månedene inkludert tv og internett. Tar man med skattefradrag på rentene er man nede i rundt 12 500. Da med 4% boliglånsrente og 25 års nedbetaling.

Ole burde altså ha i overkant av 20 000 igjen å leve for
Fremdeles ikke under 2 mill for 50 kvm som det ble snakket om. Og litt snaks fra annonsen:
Totalpris
2 853 234 kr

Primærrom
39 m²
Byggeår
1965
Energimerking
G - Rød


Jeg lurer på: Dere som kjøpte dere bolig på 80-90 tallet. Var det 40 kvadrats små leiligheter langt uti skauen som var over dobbelt så gamle som dere som var eneste dere hadde råd til?

Hva vil du fram til med den infoen? Badet og elektrisk er oppgradert i 2019, en del vinduer og dører i 2021 (regi borettslaget). At bygget er fra 1965 har liten betydning når det er godt vedlikeholdt.

Energimerking på en så liten leilighet er heller ikke så vesentlig, da strømforbruket uansett vil være ganske lite.


Kjøpte selv min første bolig i 2016, så kan ikke svare på 80-90 tallet selv. Men vet at mine foreldres første bolig var en leilighet på 48 kvadrat i en blokk godt utenfor byen, i en tid der de aller færreste hadde bil og kollektivtilbudet var et helt annet enn i dag.
De oppgraderte senere til et slitt rekkehus på Røa de pusset opp, før de senere kjøpte en rundt 10 år gammel enebolig.

Uansett er en ting sikkert - de kjøpte ikke en bil til tilsvarende et års bruttolønn og alle møbler nye fra butikken fra første dag. Det var ikke realistisk å gjøre på den tiden, og det er ikke realistisk å gjøre nå.

Romlig økonomi vil ikke si at man har råd til alt på en gang, med en gang. Det vil si at man kan leve komfortabelt og ha råd til alt man har behov for uten å bekymre seg for regninger som måtte dukke opp litt overraskende

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm
Solvgutt1 skrev: man nov 07, 2022 9:09 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:55 pm

Du får finne fram noe billigere da. Hvor skal Ole få en bolig til under 2,5 mill innen fin pendleravstand til jobben i Oslo med en grei standard for en med en romslig økonomi slik som han visstnok har?
Billigere bolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... =279498359
5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig for en 50 år gammel leilighet.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...
Har han 425.000 og kjøper boligen til 2 millioner må han ta opp et lån på 1 575 000. Med dagens renter vil da terminbeløpet ligge på 5200. Når fellesutgifter inkluderer alt av kommunale avgifter, så gir det en totalkostnad på 10 700. Godt under de 13.000 du budsjetterte med. Det vil til og med gi over 4000 ekstra å rutte med i mitt budsjett.

Men jeg skjønner at for deg så er alt annet enn en splitter ny leilighet midt i Oslo, en splitter ny Tesla og splitter nye møbler og hvitevarer uverdig. Da er det ikke rart hvis du sliter med å få endene til å møtes. Det er slike typer som ender opp på Luksusfellen.

Det er verdt å nevne at Ola Normann har råd til en vesentlig dyrere bolig enn dette. Han har råd til 50% høyere boligutgifter, og faktisk råd til å ha bil samtidig. Men ikke nødvendigvis en ny Tesla og ikke nødvendigvis med mulighet til å kjøpe splitter nye møbler og hvitevarer på en gang.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:56 pm
Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 9:49 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:42 pm

5508 kr i måneden i felleskostnader. Ja det var jo kjempebillig.


Jeg skjønner ikke hva minstepensjonistene klager over. De kan jo få gratis mat på suppekjøkkenet til frelsesarmeen, billig klær på fretex, og gratis utstyr under gis bort på finn... For noen bortskjemte priviligerte rikinger...

https://www.finn.no/261554317

Sentralt på Kolbotn, 2,6 mill

3700 i felleskostnader inkluderer blant annet tv og bredbånd, som jo utgjør minst en tusenlapp i følge ditt budsjett

Totale bokostnader blir da ca 14 000 i månedene inkludert tv og internett. Tar man med skattefradrag på rentene er man nede i rundt 12 500. Da med 4% boliglånsrente og 25 års nedbetaling.

Ole burde altså ha i overkant av 20 000 igjen å leve for
Fremdeles ikke under 2 mill for 50 kvm som det ble snakket om. Og litt snaks fra annonsen:
Totalpris
2 853 234 kr

Primærrom
39 m²
Byggeår
1965
Energimerking
G - Rød


Jeg lurer på: Dere som kjøpte dere bolig på 80-90 tallet. Var det 40 kvadrats små leiligheter langt uti skauen som var over dobbelt så gamle som dere som var eneste dere hadde råd til?
32 kvadratmeter, i en del av Oslo som ble regnet som skummel (men det var i byen, ja). Leiligheten var om lag dobbelt så gammel som meg, og bygget var om lag 4 ganger så gammelt. Gulvet var skeivere enn Morten Hegseth, det var fellesvaskeri i kjelleren og noe av det første naboene fortalte var at jeg måtte være forsiktig når jeg skulle i kjellerboden for der kunne det ligge brukte sprøyter.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 10:11 pm Kjøpte selv min første bolig i 2016, så kan ikke svare på 80-90 tallet selv. Men vet at mine foreldres første bolig var en leilighet på 48 kvadrat i en blokk godt utenfor byen, i en tid der de aller færreste hadde bil og kollektivtilbudet var et helt annet enn i dag.
De oppgraderte senere til et slitt rekkehus på Røa de pusset opp, før de senere kjøpte en rundt 10 år gammel enebolig.

Uansett er en ting sikkert - de kjøpte ikke en bil til tilsvarende et års bruttolønn og alle møbler nye fra butikken fra første dag. Det var ikke realistisk å gjøre på den tiden, og det er ikke realistisk å gjøre nå.
Jeg kjøpte min første leilighet i 2013, og solgte den 8 år senere for en mill høyere pris uten å ha gjort noe som helst med den. En liten slitt leilighet fra 50 tallet. Bare det er ganske utrolig, men det er jo ingen ting mot hva dessertgenerasjonen har opplevd av prisvekst. De aller fleste av de som nå går mot pensjonsalder har boliger med hage og tomt med verdier til MANGE millioner i dagens oppblåste marked ofte med utleieboliger, eller utleie deler i egen bolig i tillegg for å legge til deres allerede oppblåste økonomi. Hvis jeg skulle ha gått inn i markedet fra bar bakke i dag ville jeg nok slitt ganske hardt selv om jeg har en vanlig lønn. Og jeg tviler på at så mange av dagens unge vil få noe som helst annet enn små leiligheter gjennom hele sin livstid, spesielt hvis de forblir enslige. De bygger jo i dag høydensitets blokker selv langt utpå landet i stor stil. Pensjonen er nok også brukt opp lenge før dagens unge når pensjonsalder. Dessert generasjonen er virkelig tidenes mest egoistiske generasjon noen sinne, og i disse dager er de opptatt med å dra stigen opp etter seg og nyte det de har grabbet til seg til de bikker over i sin strandstol i Spania eller Thailand.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Kongemannen skrev: man nov 07, 2022 9:14 pm
Corvus skrev: man nov 07, 2022 8:54 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
Og kaste like mye penger ut vinduet i måneden på leie, hvor man da som pensjonist vil slite økonomisk fordi man ikke har en nedbetalt bolig. Ja da det er lov, men lurt er det vel ikke å betale ned en bolighai sitt boliglån?



Det blir stadig flere enslige i dette landet. Skal vi lage et samfunn hvor de enslige må bo hos sine foreldre resten av livet, eller slite i fattigdom?
De kan eventuelt få seg en kjæreste?
Det er ikke lett, når en ikke er pen og er en F F F. Femti Fet og Fattig.
Det finnes da masse damer som er F F F også da..

Corvus

Legg inn av Corvus »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:56 pm
Corvus skrev: man nov 07, 2022 8:54 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 3:46 pm
Og kaste like mye penger ut vinduet i måneden på leie, hvor man da som pensjonist vil slite økonomisk fordi man ikke har en nedbetalt bolig. Ja da det er lov, men lurt er det vel ikke å betale ned en bolighai sitt boliglån?



Det blir stadig flere enslige i dette landet. Skal vi lage et samfunn hvor de enslige må bo hos sine foreldre resten av livet, eller slite i fattigdom?
De kan eventuelt få seg en kjæreste?
God ide. Eller kanskje de bare kan bli rike så løser jo alle problemer seg for dem....
Sier du at halvparten av husstandene i Oslo ikke klarer å få seg en kjæreste? Det var da en drøy påstand.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 10:31 pm
Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 10:11 pm Kjøpte selv min første bolig i 2016, så kan ikke svare på 80-90 tallet selv. Men vet at mine foreldres første bolig var en leilighet på 48 kvadrat i en blokk godt utenfor byen, i en tid der de aller færreste hadde bil og kollektivtilbudet var et helt annet enn i dag.
De oppgraderte senere til et slitt rekkehus på Røa de pusset opp, før de senere kjøpte en rundt 10 år gammel enebolig.

Uansett er en ting sikkert - de kjøpte ikke en bil til tilsvarende et års bruttolønn og alle møbler nye fra butikken fra første dag. Det var ikke realistisk å gjøre på den tiden, og det er ikke realistisk å gjøre nå.
Jeg kjøpte min første leilighet i 2013, og solgte den 8 år senere for en mill høyere pris uten å ha gjort noe som helst med den. En liten slitt leilighet fra 50 tallet. Bare det er ganske utrolig, men det er jo ingen ting mot hva dessertgenerasjonen har opplevd av prisvekst. De aller fleste av de som nå går mot pensjonsalder har boliger med hage og tomt med verdier til MANGE millioner i dagens oppblåste marked ofte med utleieboliger, eller utleie deler i egen bolig i tillegg for å legge til deres allerede oppblåste økonomi. Hvis jeg skulle ha gått inn i markedet fra bar bakke i dag ville jeg nok slitt ganske hardt selv om jeg har en vanlig lønn. Og jeg tviler på at så mange av dagens unge vil få noe som helst annet enn små leiligheter gjennom hele sin livstid, spesielt hvis de forblir enslige. De bygger jo i dag høydensitets blokker selv langt utpå landet i stor stil. Pensjonen er nok også brukt opp lenge før dagens unge når pensjonsalder. Dessert generasjonen er virkelig tidenes mest egoistiske generasjon noen sinne, og i disse dager er de opptatt med å dra stigen opp etter seg og nyte det de har grabbet til seg til de bikker over i sin strandstol i Spania eller Thailand.
Din definisjon av "de aller fleste" er nok litt annerledes enn oss andre.

Mange sitter med betydelige verdier ja, men ikke de aller fleste.

Av de fra den generasjonen som har opparbeidet seg disse verdiene - hvor mange har vært enslige hele livet, hadde middels inntekt og kunnet kjøpe seg ny bil og nye møbler / hvitevarer direkte fra butikken?

Jeg tror mange av disse er par som enten har hatt gode jobber eller vært ganske bevisst på pengebruken.

Ta en prat med de som nå er pensjonister, så tror jeg du vil oppdage at mange var de har et helt annet forhold til penger og sparing enn det du forfekter.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

pfrog567 skrev: man nov 07, 2022 9:50 pm Klager minstepensjonistene så mye da?
Pensjonister, nordlendinger og folk med andre inntekter som f.eks. sparing og investeringer har ikke så mye grunn til å klage.

1. Det er mange som må ta vanskelige valg mellom mat og strøm. Rundt én av seks husholdninger har enten spart inn på mat for å kunne betale strømregningen, eller kuttet ned på strømforbruket for å få råd til mat.

2. Det er tegn på at matfattigdom dukker opp i kjølvannet av dyrtiden. En av tolv husstander oppgir at de enten står over måltider, oppsøker matstasjoner eller kontakter Nav for å få hjelp til å betale for mat.

3. Mange av husholdningene på lavere nivåer av økonomisk trygghet bruker sparepenger for å dekke kostnadene til nødvendig forbruk. Tolv prosent av husholdningene har allerede brukt opp sparepengene sine. Derimot har pensjonister, hushold i nord og de som har andre inntekter (fra f.eks. sparing og investeringer) ikke hatt behov for å tilpasse seg i samme grad

4. Derimot har pensjonister, hushold i nord og de som har andre inntekter (fra f.eks. sparing og investeringer) ikke hatt behov for å tilpasse seg i samme grad
Sist redigert av B.E. den man nov 07, 2022 10:41 pm, redigert 1 gang totalt.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Corvus skrev: man nov 07, 2022 10:35 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 8:56 pm
Corvus skrev: man nov 07, 2022 8:54 pm

De kan eventuelt få seg en kjæreste?
God ide. Eller kanskje de bare kan bli rike så løser jo alle problemer seg for dem....
Sier du at halvparten av husstandene i Oslo ikke klarer å få seg en kjæreste? Det var da en drøy påstand.
Klarer, vil, etc. det har lite å si. Faktum er at det blir stadig flere som bor alene. Og det senker levestandarden betydelig for de aller fleste av disse. Og det er vel ikke så lett å løse dette problemet heller, for myndighetene ønsker neppe og oppfordre til at folk skal bo alene ved å gi incentiver som skatteletter, støtte, el. til enslige. For uansett om intensjonen bare er å hjelpe, så vil økonomisk hjelp til noe alltid fungere som et incentiv til å gjøre mer av det.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

https://www.smartepenger.no/mf/96-bolig ... t-pa-30-ar

Her er forøvrig statistikk på andel av inntekt som brukes til bolig. Den er altså på det høyeste nivået siden 1992 (prognosen for 2023) noe som ikke er overraskende med renteøkningene som kommer.

Allikevel er den ikke veldig mye høyere enn den var i f.eks. 2008 eller 2001.

Ser vi på renter etter skatt mot andel av inntekt et den fremdeles lavere enn mange punkter i statistikken. Det er vesentlig, da det er fullt mulig å ha avdragsfrihet en periode som dette, så rentekostnadene er bedre mål på faktisk belastning husholdningene har. Nedbetalingen er jo mer å anse som sparing enn en kostnad.

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 10:38 pm
StormEagle skrev: man nov 07, 2022 10:31 pm
Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 10:11 pm Kjøpte selv min første bolig i 2016, så kan ikke svare på 80-90 tallet selv. Men vet at mine foreldres første bolig var en leilighet på 48 kvadrat i en blokk godt utenfor byen, i en tid der de aller færreste hadde bil og kollektivtilbudet var et helt annet enn i dag.
De oppgraderte senere til et slitt rekkehus på Røa de pusset opp, før de senere kjøpte en rundt 10 år gammel enebolig.

Uansett er en ting sikkert - de kjøpte ikke en bil til tilsvarende et års bruttolønn og alle møbler nye fra butikken fra første dag. Det var ikke realistisk å gjøre på den tiden, og det er ikke realistisk å gjøre nå.
Jeg kjøpte min første leilighet i 2013, og solgte den 8 år senere for en mill høyere pris uten å ha gjort noe som helst med den. En liten slitt leilighet fra 50 tallet. Bare det er ganske utrolig, men det er jo ingen ting mot hva dessertgenerasjonen har opplevd av prisvekst. De aller fleste av de som nå går mot pensjonsalder har boliger med hage og tomt med verdier til MANGE millioner i dagens oppblåste marked ofte med utleieboliger, eller utleie deler i egen bolig i tillegg for å legge til deres allerede oppblåste økonomi. Hvis jeg skulle ha gått inn i markedet fra bar bakke i dag ville jeg nok slitt ganske hardt selv om jeg har en vanlig lønn. Og jeg tviler på at så mange av dagens unge vil få noe som helst annet enn små leiligheter gjennom hele sin livstid, spesielt hvis de forblir enslige. De bygger jo i dag høydensitets blokker selv langt utpå landet i stor stil. Pensjonen er nok også brukt opp lenge før dagens unge når pensjonsalder. Dessert generasjonen er virkelig tidenes mest egoistiske generasjon noen sinne, og i disse dager er de opptatt med å dra stigen opp etter seg og nyte det de har grabbet til seg til de bikker over i sin strandstol i Spania eller Thailand.
Din definisjon av "de aller fleste" er nok litt annerledes enn oss andre.

Mange sitter med betydelige verdier ja, men ikke de aller fleste.

Av de fra den generasjonen som har opparbeidet seg disse verdiene - hvor mange har vært enslige hele livet, hadde middels inntekt og kunnet kjøpe seg ny bil og nye møbler / hvitevarer direkte fra butikken?

Jeg tror mange av disse er par som enten har hatt gode jobber eller vært ganske bevisst på pengebruken.

Ta en prat med de som nå er pensjonister, så tror jeg du vil oppdage at mange var de har et helt annet forhold til penger og sparing enn det du forfekter.
Selv mine foreldre som hadde arbeiderklasseyrker på gulvet har i dag (og har hatt i hele min levetid) et stort hus med over et mål tomt midt i et boligfelt sentralt i en forstad til Oslo som nok er verdt ganske så mange millioner i dagens marked som er nedbetalt for lenge siden. Og jeg tviler på at de var noe mer økonomisk fornuftig enn de fleste andre på den tiden. De som valgte å leie kan angre stort på den avgjørelsen ja, men for de aller fleste andre i den generasjonen har det gått VELDIG bra.

Det var mye mere par på den tiden ja, men det har jo med kulturen og tiden vi lever i å gjøre, og man kan ikke akkurat kjefte på dagens unge for at de i mye større grad bor alene.

De sparte kanskje mer før i tiden, men de fleste av dessert generasjonen er i dag og har i et par tiår nå verdt ganske så rike, og oppfører seg også deretter. Selv einstøinger og harrytasser i den generasjonen har jo ingen problemer med å både dra på ferie til Thailand støtt og stadig, og til og med å kjøpe seg en særdeles dyr kjøpbrud derfra. Mens parene skal ha seg både hytte og båt, og den nyeste carbonsykkelen og bil til nærmere millionen. Ser ikke så mye forskjell på den jevne 60 åring i dag og en av oljeplattformenes rikinger når det gjelder forbruk, ol.
Sist redigert av StormEagle den man nov 07, 2022 11:15 pm, redigert 5 ganger totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

B.E. skrev: man nov 07, 2022 10:41 pm
pfrog567 skrev: man nov 07, 2022 9:50 pm Klager minstepensjonistene så mye da?
Pensjonister, nordlendinger og folk med andre inntekter som f.eks. sparing og investeringer har ikke så mye grunn til å klage.

1. Det er mange som må ta vanskelige valg mellom mat og strøm. Rundt én av seks husholdninger har enten spart inn på mat for å kunne betale strømregningen, eller kuttet ned på strømforbruket for å få råd til mat.

2. Det er tegn på at matfattigdom dukker opp i kjølvannet av dyrtiden. En av tolv husstander oppgir at de enten står over måltider, oppsøker matstasjoner eller kontakter Nav for å få hjelp til å betale for mat.

3. Mange av husholdningene på lavere nivåer av økonomisk trygghet bruker sparepenger for å dekke kostnadene til nødvendig forbruk. Tolv prosent av husholdningene har allerede brukt opp sparepengene sine. Derimot har pensjonister, hushold i nord og de som har andre inntekter (fra f.eks. sparing og investeringer) ikke hatt behov for å tilpasse seg i samme grad

4. Derimot har pensjonister, hushold i nord og de som har andre inntekter (fra f.eks. sparing og investeringer) ikke hatt behov for å tilpasse seg i samme grad
Jada, men spørsmålet mitt var om de klager..

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

pfrog567 skrev: man nov 07, 2022 11:05 pm
B.E. skrev: man nov 07, 2022 10:41 pm
pfrog567 skrev: man nov 07, 2022 9:50 pm Klager minstepensjonistene så mye da?
Pensjonister, nordlendinger og folk med andre inntekter som f.eks. sparing og investeringer har ikke så mye grunn til å klage.

1. Det er mange som må ta vanskelige valg mellom mat og strøm. Rundt én av seks husholdninger har enten spart inn på mat for å kunne betale strømregningen, eller kuttet ned på strømforbruket for å få råd til mat.

2. Det er tegn på at matfattigdom dukker opp i kjølvannet av dyrtiden. En av tolv husstander oppgir at de enten står over måltider, oppsøker matstasjoner eller kontakter Nav for å få hjelp til å betale for mat.

3. Mange av husholdningene på lavere nivåer av økonomisk trygghet bruker sparepenger for å dekke kostnadene til nødvendig forbruk. Tolv prosent av husholdningene har allerede brukt opp sparepengene sine. Derimot har pensjonister, hushold i nord og de som har andre inntekter (fra f.eks. sparing og investeringer) ikke hatt behov for å tilpasse seg i samme grad

4. Derimot har pensjonister, hushold i nord og de som har andre inntekter (fra f.eks. sparing og investeringer) ikke hatt behov for å tilpasse seg i samme grad
Jada, men spørsmålet mitt var om de klager..
Du klager iallfall fælt på en aleneforsørger fra Drammen med tre unger.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 11:04 pm
Det var mye mere par på den tiden ja, men det har jo med kulturen og tiden vi lever i å gjøre, og man kan ikke akkurat kjefte på dagens unge for at de i mye større grad bor alene.

De sparte kanskje mer før i tiden, men de fleste av dessert generasjonen er i dag og har i et par tiår nå verdt ganske så rike, og oppfører seg også deretter. Selv einstøinger og harrytasser i den generasjonen har jo ingen problemer med å både dra på ferie til Thailand støtt og stadig, og til og med å kjøpe seg en særdeles dyr kjøpbrud derfra. Mens parene skal ha seg både hytte og båt, og den nyeste carbonsykkelen og bil til nærmere millionen.

Kan ikke kjefte på noen for å være single, men de kan heller ikke forvente at de har samme økonomiske kjøpekraft som et par vil ha. Det er enkel matematikk, samme hva kulturen i dag er.

Mange lever godt på oppsparte midler og boligverdier ja, men det betyr i realiteten at bankene eier mye av de millionvillaene.

At boligmarkedet i Norge ikke har vært sunt de siste årene kan vi nok alle være enige om. Det var heller ikke arbeidsmarkedet på slutten av 80-tallet eller aksjemarkedet rundt årtusenskiftet.

En vesentlig forskjell virker dog å være at denne gangen er ikke folk villig til å innse realitetene og justere forbruket og forventningene sine deretter.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 9:56 pm
Jeg lurer på: Dere som kjøpte dere bolig på 80-90 tallet. Var det 40 kvadrats små leiligheter langt uti skauen som var over dobbelt så gamle som dere som var eneste dere hadde råd til?
??? Gud bedre. Skjønner du virkelig ikke at lønna var dårligere og rentene høyere på den tida? Og mange sleit mye på den tida også. Men da tok man reiv i seila. Ikke bare dundret på fordi man "ville" ha det og det..

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 11:19 pm Mange lever godt på oppsparte midler og boligverdier ja, men det betyr i realiteten at bankene eier mye av de millionvillaene.
Hvordan da? Lånene er jo nedbetalt.
Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 11:19 pm En vesentlig forskjell virker dog å være at denne gangen er ikke folk villig til å innse realitetene og justere forbruket og forventningene sine deretter.
Mange har jo rett og slett ikke muligheten til å "justere forbruket". Når man ikke får greie boliger for under 2,5 mill for en enslig, og leiemarkedet er enda dyrere enn å eie igjen og selv folk med snittlønn da vil ha det trangt så sier det seg selv at de med lav lønn rett og slett ikke har mulighet til å justere på noe. Det eneste som står igjen da er vel å flytte ut i campingvogn og leve som lutfattig resten av livet (for den fellen kommer du ikke ut av igjen) i "verdens rikeste land". Og det aller meste av denne inflasjonen er politikerstyrt her i landet. For vi har billig energi som dekker hele vårt forbruk, vi har olje og gass som kan brukes som en brekkstang mot hvilket som helst land vi vil, vi har mer enn nok matproduksjon her i landet til å forsyne oss selv hvis vi byttelåner litt med andre land for å få noe annet enn fisk og havregrøt på bordet, osv.

Inflasjonen i Norge skyldes IKKE høy kjøpekraft i befolkningen generelt slik som Norges bank ser ut til å tru. Den skyldes importerte priser, og noen få som har skodd seg på koronastøtte, og staten som tjener seg søkkrik på å flå egen befolkning, og energipriser utenlands.
Sist redigert av StormEagle den man nov 07, 2022 11:37 pm, redigert 1 gang totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

B.E. skrev: man nov 07, 2022 11:14 pm
pfrog567 skrev: man nov 07, 2022 11:05 pm
Jada, men spørsmålet mitt var om de klager..
Du klager iallfall fælt på en aleneforsørger fra Drammen med tre unger.
Hvor har du det i fra? Han sier selv at familien lener seg stort sett på hans inntekt. Barna jobber vel ikke..

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

StormEagle skrev: man nov 07, 2022 10:31 pm
Dundersalt skrev: man nov 07, 2022 10:11 pm Kjøpte selv min første bolig i 2016, så kan ikke svare på 80-90 tallet selv. Men vet at mine foreldres første bolig var en leilighet på 48 kvadrat i en blokk godt utenfor byen, i en tid der de aller færreste hadde bil og kollektivtilbudet var et helt annet enn i dag.
De oppgraderte senere til et slitt rekkehus på Røa de pusset opp, før de senere kjøpte en rundt 10 år gammel enebolig.

Uansett er en ting sikkert - de kjøpte ikke en bil til tilsvarende et års bruttolønn og alle møbler nye fra butikken fra første dag. Det var ikke realistisk å gjøre på den tiden, og det er ikke realistisk å gjøre nå.
Jeg kjøpte min første leilighet i 2013, og solgte den 8 år senere for en mill høyere pris uten å ha gjort noe som helst med den. En liten slitt leilighet fra 50 tallet. Bare det er ganske utrolig, men det er jo ingen ting mot hva dessertgenerasjonen har opplevd av prisvekst. De aller fleste av de som nå går mot pensjonsalder har boliger med hage og tomt med verdier til MANGE millioner i dagens oppblåste marked ofte med utleieboliger, eller utleie deler i egen bolig i tillegg for å legge til deres allerede oppblåste økonomi. Hvis jeg skulle ha gått inn i markedet fra bar bakke i dag ville jeg nok slitt ganske hardt selv om jeg har en vanlig lønn. Og jeg tviler på at så mange av dagens unge vil få noe som helst annet enn små leiligheter gjennom hele sin livstid, spesielt hvis de forblir enslige. De bygger jo i dag høydensitets blokker selv langt utpå landet i stor stil. Pensjonen er nok også brukt opp lenge før dagens unge når pensjonsalder. Dessert generasjonen er virkelig tidenes mest egoistiske generasjon noen sinne, og i disse dager er de opptatt med å dra stigen opp etter seg og nyte det de har grabbet til seg[/b til de bikker over i sin strandstol i Spania eller Thailand.


Tror ikke de aller fleste pensjonistene har hage og tomt her i Oslo. Dessuten så ser det ut til at mange pensjonister selger huset sitt og flytter inn i leilighet i stedet. Noe som er forståelig, da man skal holde ved like både hus og tomt hele året.
At pensjonister ikke skal få nyte godt av oppsparte midler, kanskje etter et sparsommelig liv, høres merkelig ut. Det skulle da heller bare mangle. De har nok jobbet for pengene og må da få lov til å nyte sitt otium på den måten de selv vil.
Sist redigert av pfrog567 den man nov 07, 2022 11:48 pm, redigert 1 gang totalt.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Nå har ikke jeg fulgt den tråden her tett, men vanligvis bruker noen som var unge på 70 og 80-tallet å komme med lånerentene de måtte forholde seg til på 16-17%. De glemmer å nevne at boligprisene var lave, lønnsøkningen lå på 10-15% i året og rentefradraget var ubegrenset.

Var ikke uvanlig å bygge enebolig i etableringsfasen på 70-tallet. Ofte på én inntekt. I dag er dette utopi.

Så historisk sett er det dagens unge som har det klart tøffest i eiendomsmarkedet. Og renteøkninger legger enda en bør på allerede nedtyngede skuldre.

Noe må gjøres. Vi som greier oss godt kan ikke drite i de som sliter og be dem skjerpe seg. For mange skraper bunnen av kassa uten luksusforbruk og endene møter likevel ikke.

Hodor

Legg inn av Hodor »

Rainmaker skrev: søn nov 06, 2022 2:00 am
Hodor skrev: søn nov 06, 2022 1:07 am
ehall skrev: søn nov 06, 2022 12:28 am

Man kan (burde) ikke lage lover mot alt mulig. Bankene må selv ta ansvar for å sjekke lånetakerne, burde være en selvfølge at de sjekker om lånetakerne tåler en renteheving. Hva har skjedd etter kononra?
Du skriver som om bankene er på låntagernes side.

Bankene er i dag pålagt å kontrollere at låntagere tåler x-prosent over det som til enhver tid er gjeldende rente. Jeg mener x bør settes til ett konsekvent fast tall. 9 prosent (gjerne mindre) uavhengig av styringsrente. Hadde x blitt satt til 6% i 2019 "tror" jeg dette ville dempet prisutviklingen på eiendom siste tre årene og mange hadde hatt noe mer romslig økonomi nå. Men like mange hadde bodd i like mange boliger.

Bankene er virksomheter som jobber for egen profitt. På linje med andre virksomheter. Deres inntektskilde er utlån og de låner ut det de får lov til. Mtp bankenes viktige funksjon, ser jeg ingen problemer med å innføre lover - gitt at det kommer befolkningen til gode
Eventuelt;

Sjekk egen betalingsevne, og ikke ta opp lån dersom rentehevninger knekker privatøkonomien.

Den enkeltes økonomi er deres eget ansvar.
Er ikke direkte uenig. Men bankene er pålagt å teste låntager for et visst antall prosentpoeng over den til enhver tid gjeldende rente. Jeg mener banken heller bør pålegges å til enhver tid teste låntager for et gitt øvre rentenivå, uavhengig av hva renten er på det aktuelle tidspunktet.

Da ville man begrenset den effekten irrasjonelle mennesker har på boligpris-økningen i "gode" tider. Videre ville ikke folk som enda ikke har kommet seg inn på boligmarkedet i like stor grad bli straffet av at de irrasjonelle har kommet inn først og blåst opp boligprisene. Man begrenser også nedsiden et eventuelt boligkrakk får.

De som til syvende og sist ville betalt for et slik tiltak er bankene, som ikke ville fått lov til å låne ut like mye (noe som ville gjenspeilet seg i boligprisene, samt rentene og avdragene den enkelte måtte betale).

StormEagle
Innlegg: 388

Legg inn av StormEagle »

PapaSmurf skrev: man nov 07, 2022 11:46 pm Noe må gjøres.
Ja. Men det er ikke godt å si hva. For som sagt så er det ikke lurt å gi incentiver til å bo alene. Og å med vilje sprekke pyramidespillet som er boligmarkedet, og pensjonssparings systemet (som ikke er "sparing" i det hele tatt) er det vel ingen som vil gjøre. Og dessert generasjonen som er de som sitter i alt av styre og stell her i landet vil da heller aldri i verden ta fra seg selv sine gullpensjoner finansiert av dagens gjeldsbetygede unge voksne som aldri vil få noe slikt og må jobbe til de faller i grava.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»