Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Svar
Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Re: Julen nærmer seg, sutringen er igang.

Legg inn av Rainmaker »

peraleks skrev: man des 05, 2022 12:19 am
seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Champis skrev: søn des 04, 2022 11:45 pm


Nå skal det vel sies at det var snakk om inntekt på 900 000 kr totalt på de to foreldrene, bare så det er sagt. Ganske stor forskjell på det og det å alene tjene 900 000.
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Altså nå har folk blitt opplyst om nøyaktig hvordan regningen deres fungerer i en 10-15 forskjellige mail og annet fra Tibber, samt flere nyhetsartikler i tillegg.

Regningen i November ble f.eks. komisk lav(et par hundrelapper for min del) fordi anslaget deres i Oktober tok høyde for langt kaldere vær enn hva som ble tilfellet de 15 første dagene av November. Det vil riktignok ikke folk snakke om selvfølgelig.

Ikke betaler du noe mer for strømmen heller, faktureringen fungerer bare på en annen måte.
Jeg er ikke Tibberkunde, men har lest litt om saken.

Slik jeg forstår så blir de fakturert " på forhånd" basert på estimert forbruk og strømpris. Burde jo være greit å forholde seg til, selv om jeg personlig har brent meg på "forhåndsfakturering" før, med Norges-Energi, og holder meg unna denslags modeller av den grunn. De hadde en litt rar modell der man betalte inn fast beløp, og så ble det avregnet kvartalsvis(?), dette førte til at jeg i bunn og grunn mistet kontrollen, og jeg gikk ut av ordningen og selskapet etter et halvt års tid. Betaler heller som vanlig heretter.

I Tibber saken virker det som det er litt annet opplegg, og at det de evt. har betalt inn for mye godskrives på neste regning. Det virker også som dette er basert på sikrere tall enn det opplegget NorgesEnergi hadde, og at de da egentlig ikke betaler mer enn de skulle, bare tidligere enn "normalt".

Stemmer dette?

Rossoneri

Legg inn av Rossoneri »

Rainmaker skrev: man des 05, 2022 12:36 pm
peraleks skrev: man des 05, 2022 12:19 am
seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Altså nå har folk blitt opplyst om nøyaktig hvordan regningen deres fungerer i en 10-15 forskjellige mail og annet fra Tibber, samt flere nyhetsartikler i tillegg.

Regningen i November ble f.eks. komisk lav(et par hundrelapper for min del) fordi anslaget deres i Oktober tok høyde for langt kaldere vær enn hva som ble tilfellet de 15 første dagene av November. Det vil riktignok ikke folk snakke om selvfølgelig.

Ikke betaler du noe mer for strømmen heller, faktureringen fungerer bare på en annen måte.
Jeg er ikke Tibberkunde, men har lest litt om saken.

Slik jeg forstår så blir de fakturert " på forhånd" basert på estimert forbruk og strømpris. Burde jo være greit å forholde seg til, selv om jeg personlig har brent meg på "forhåndsfakturering" før, med Norges-Energi, og holder meg unna denslags modeller av den grunn. De hadde en litt rar modell der man betalte inn fast beløp, og så ble det avregnet kvartalsvis(?), dette førte til at jeg i bunn og grunn mistet kontrollen, og jeg gikk ut av ordningen og selskapet etter et halvt års tid. Betaler heller som vanlig heretter.

I Tibber saken virker det som det er litt annet opplegg, og at det de evt. har betalt inn for mye godskrives på neste regning. Det virker også som dette er basert på sikrere tall enn det opplegget NorgesEnergi hadde, og at de da egentlig ikke betaler mer enn de skulle, bare tidligere enn "normalt".

Stemmer dette?
Tibber estimerer ett forbruk, i dette tilfelle, fra 1. - 14. desember - hos meg utgjør det 501,60 kWt (ca. 50 % av mitt forbruk i desember 2021, 976 kWh), dette blir satt inn med en forventet pris, 423,43 øre/kWt på min faktura for desember. Faktura har forfall 14. desember, så er egentlig begrenset med betaling på forskudd, sett bort fra evt. avvik på forbruk og pris.

Når faktura for januar kommer blir faktisk forbruk og pris oppgitt og så redusert med tidligere betalt, før forventet forbruk for januar blir lagt til.

På desember faktura for meg var mitt faktisk forbruk x pris i november = kr 908,13, så ble dette redusert med kr 841,64 som var beregnet på forrige faktura (prisene var vel lavere enn forventet i november).

Strømstøtte og linjeleie mv. får jeg fra BKK.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Rainmaker skrev: man des 05, 2022 12:36 pm
peraleks skrev: man des 05, 2022 12:19 am
seriemester2013 skrev: søn des 04, 2022 11:53 pm
Datteren min fikk regning på 14000 fra Tibber, skal love deg at mannen hennes byttet selskap på dagen.
De har aldri hatt forbruket det ble estimert etter heller, men nå skulle det bli kaldere og mer strøm skulle visstnok brukes.
De har vedfyring oppe og nede, og gasskomfyr.
Helt vilt hvordan Tibber behandler kundene sine
Altså nå har folk blitt opplyst om nøyaktig hvordan regningen deres fungerer i en 10-15 forskjellige mail og annet fra Tibber, samt flere nyhetsartikler i tillegg.

Regningen i November ble f.eks. komisk lav(et par hundrelapper for min del) fordi anslaget deres i Oktober tok høyde for langt kaldere vær enn hva som ble tilfellet de 15 første dagene av November. Det vil riktignok ikke folk snakke om selvfølgelig.

Ikke betaler du noe mer for strømmen heller, faktureringen fungerer bare på en annen måte.
Jeg er ikke Tibberkunde, men har lest litt om saken.

Slik jeg forstår så blir de fakturert " på forhånd" basert på estimert forbruk og strømpris. Burde jo være greit å forholde seg til, selv om jeg personlig har brent meg på "forhåndsfakturering" før, med Norges-Energi, og holder meg unna denslags modeller av den grunn. De hadde en litt rar modell der man betalte inn fast beløp, og så ble det avregnet kvartalsvis(?), dette førte til at jeg i bunn og grunn mistet kontrollen, og jeg gikk ut av ordningen og selskapet etter et halvt års tid. Betaler heller som vanlig heretter.

I Tibber saken virker det som det er litt annet opplegg, og at det de evt. har betalt inn for mye godskrives på neste regning. Det virker også som dette er basert på sikrere tall enn det opplegget NorgesEnergi hadde, og at de da egentlig ikke betaler mer enn de skulle, bare tidligere enn "normalt".

Stemmer dette?
Dette stemmer.
Beløpet du eventuelt har betalt for mye trekkes direkte fra på neste regning.
Dette førte igjen til at November-regningen ble svært lav da estimatet de hadde gjort i Oktober for de første 15 dagene i November var altfor høyt i forhold til hva som faktisk ble vær-situasjonen.

For Desember nå så tar de utgangspunkt i kaldere vær og høyere strømbruk enn hva jeg så langt ligger på f.eks. slik at Januar-regningen igjen kommer til å få et kjempetrekk fra det større beløpet jeg nå betaler inn for Desember.

Med det sagt, jeg skulle gjerne sett at man kjørte fra 1-31/30 hver måned for enkeltheten sin skyld, det som gjør det levelig pdd. er at tibber-appen er bortimot et lysår foran resten av gjengen.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

Texas_John skrev: lør nov 05, 2022 11:20 am
GiPazzini_85 skrev: lør nov 05, 2022 11:06 am
Planck skrev: lør nov 05, 2022 9:54 am Mann på 33 som er heldig å ha kone, 3 barn og 550k i inntekt.
Må droppe alkohol og godteri.

Første julen jeg gruer meg til.
Det er noe med det å ikke eie skam som brer om seg. Det er vel ikke disse som Frelsesarmeen skal dele ut matposer til. "Teste ut tilbudet". Fy faen...
Familien lever jo på under det de ville fått hvis de gikk på sosialhjelp.
550000kr og ikke klare seg? Da er det noe galt et sted. Kanskje en ide å legge opp et budsjett? Men trenden ser ut til å øke...at man får for lite i lønn, med andre ord ,man blir fort bortskjemt og forlangende.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Skal man bruke ekstra mye penger til jul, må man spare til det resten av året.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

B.O.B. skrev: søn des 11, 2022 9:58 am Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960
I følge artikkelen har hun 7000 til overs når boutgifter er betalt, altså får man det inntrykket at hun betaler 13 000 i boutgifter. Og det ser ut til at hun bor i Porsgrunn, som er en av de billigste byene av litt størrelse i Norge. Det høres merkelig dyrt ut.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Jeg skjønner ikke helt, er disse virkelig så fattige?
7000 til overs, hun har bil og egen leilighet. Enten må hun ha endel utgifter til medisiner, kjøre veldig mye eller så skjønner ikke jeg helt hva som skal ta så mye av pengene når hun er enslig uten barn?

Hvor blir det av artiklene om de som står på bar bakke når alle utgifter er betalt, de som faktisk er fattige?

Centrist

Legg inn av Centrist »

B.O.B. skrev: søn des 11, 2022 9:58 am Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960
Hun bor altså alene og betaler over 13 000kr i måneden for husleie/lån, strøm og felleskostander? I Porsgrunn! Null sympati fra meg. Flytt. Betal mindre i husleie/lån.

Har du lav inntekt, må forbruket og utgiftene være derav. Med 7000 igjen har hun nesten like mye som studenter i utgangspunktet når denne gruppen også må betale husleie.

Trygdeavtalene kan umulig være rettet mot slike tilfeller som dette.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Centrist skrev: søn des 11, 2022 12:17 pm
B.O.B. skrev: søn des 11, 2022 9:58 am Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960
Hun bor altså alene og betaler over 13 000kr i måneden for husleie/lån, strøm og felleskostander? I Porsgrunn! Null sympati fra meg. Flytt. Betal mindre i husleie/lån.

Har du lav inntekt, må forbruket og utgiftene være derav. Med 7000 igjen har hun nesten like mye som studenter i utgangspunktet når denne gruppen også må betale husleie.

Trygdeavtalene kan umulig være rettet mot slike tilfeller som dette.
Vel, hun flytter jo. Til Montenegro.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Winnowill skrev: søn des 11, 2022 12:12 pm Jeg skjønner ikke helt, er disse virkelig så fattige?
7000 til overs, hun har bil og egen leilighet. Enten må hun ha endel utgifter til medisiner, kjøre veldig mye eller så skjønner ikke jeg helt hva som skal ta så mye av pengene når hun er enslig uten barn?

Hvor blir det av artiklene om de som står på bar bakke når alle utgifter er betalt, de som faktisk er fattige?
Enig med deg. Må være en av de "luksus-fattige" dette. Hva skal hun med bil når hun bor i lille Porsgrunn? Hun er jo ufør og kan sikkert ta en by-buss hvis hun bor for langt unna til å ta "apostlenes hester" fatt til lege, apotek osv.
Dessuten skal hun flytte til billige Montenegro i neste år. Etter solgt leilighet i Norge og får med seg trygda i tillegg. Så da er vel saken biff.
Men noen vil vel stå frem i media, så de får litt "ekstra" til jul..
Sist redigert av pfrog567 den søn des 11, 2022 12:24 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Ikke bare rikingene son flytter altså. Folks forventninger til levestandarden de skal ha når de ikke kan forsørge seg selv er vel det største samfunnsproblemet i Norge.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Winnowill skrev: søn des 11, 2022 12:18 pm
Centrist skrev: søn des 11, 2022 12:17 pm Hun bor altså alene og betaler over 13 000kr i måneden for husleie/lån, strøm og felleskostander? I Porsgrunn! Null sympati fra meg. Flytt. Betal mindre i husleie/lån.
Vel, hun flytter jo. Til Montenegro.
Hehe, ja, forsåvidt. Tenke innenlands først. Må ærlig innrømme at jeg er svært skeptisk til disse trygdeavtalene som gjør dette mulig.

Folk har tydeligvis svært store problemer med å innfinne seg i at levestandarden i Norge ikke kan være som sjeikene i Abu Dhabi for hvermansen. For å sette det på spissen.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Centrist skrev: søn des 11, 2022 12:17 pm
B.O.B. skrev: søn des 11, 2022 9:58 am Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960
Hun bor altså alene og betaler over 13 000kr i måneden for husleie/lån, strøm og felleskostander? I Porsgrunn! Null sympati fra meg. Flytt. Betal mindre i husleie/lån.

Har du lav inntekt, må forbruket og utgiftene være derav. Med 7000 igjen har hun nesten like mye som studenter i utgangspunktet når denne gruppen også må betale husleie.

Trygdeavtalene kan umulig være rettet mot slike tilfeller som dette.
Får selv full ufør og jobber det jeg har kapasitet til ved siden av. Klarer meg greit også nå, har ingen grunn til å mase meg til oppmerksomhet i media.

Skremmende at overforbrukere får spalteplass.

Noen har hatt det godt for lenge..

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Centrist skrev: søn des 11, 2022 12:17 pm
B.O.B. skrev: søn des 11, 2022 9:58 am Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960
Hun bor altså alene og betaler over 13 000kr i måneden for husleie/lån, strøm og felleskostander? I Porsgrunn! Null sympati fra meg. Flytt. Betal mindre i husleie/lån.

Har du lav inntekt, må forbruket og utgiftene være derav. Med 7000 igjen har hun nesten like mye som studenter i utgangspunktet når denne gruppen også må betale husleie.

Trygdeavtalene kan umulig være rettet mot slike tilfeller som dette.
Nå kan jo strøm utgjøre en betydelig del av denne regningen i disse dager. Man kjører jo klovnepriser på strøm nå.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Winnowill skrev: søn des 11, 2022 12:18 pm
Centrist skrev: søn des 11, 2022 12:17 pm
B.O.B. skrev: søn des 11, 2022 9:58 am Siste ut i sutringen er Irene (52) som får nesten 21.000 utbetalt, like mye som en kommunalt ansatt. Hun må flytte stakkars for hun klarer ikke leve et liv i luksus her her hjemme siden hun bare har 7000,- når alle regninger er betalt. Etter opptreden på TV fikk hun 6000 av naive idioter, og de skal hun bruke på julegaver til nieser og litt på seg selv.

Makan!

https://www.dagbladet.no/nyheter/flytte ... e/77921960
Hun bor altså alene og betaler over 13 000kr i måneden for husleie/lån, strøm og felleskostander? I Porsgrunn! Null sympati fra meg. Flytt. Betal mindre i husleie/lån.

Har du lav inntekt, må forbruket og utgiftene være derav. Med 7000 igjen har hun nesten like mye som studenter i utgangspunktet når denne gruppen også må betale husleie.

Trygdeavtalene kan umulig være rettet mot slike tilfeller som dette.
Vel, hun flytter jo. Til Montenegro.
Korriger meg om det er fei, men trygd kan man ikke ta med seg utenfor Norge? Eller det kun begrenset til midl.tidig ytelser som arbeidsløshetstrygd etc..??

I

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

pfrog567 skrev: søn des 11, 2022 12:23 pm
Winnowill skrev: søn des 11, 2022 12:12 pm Jeg skjønner ikke helt, er disse virkelig så fattige?
7000 til overs, hun har bil og egen leilighet. Enten må hun ha endel utgifter til medisiner, kjøre veldig mye eller så skjønner ikke jeg helt hva som skal ta så mye av pengene når hun er enslig uten barn?

Hvor blir det av artiklene om de som står på bar bakke når alle utgifter er betalt, de som faktisk er fattige?
Enig med deg. Må være en av de "luksus-fattige" dette. Hva skal hun med bil når hun bor i lille Porsgrunn? Hun er jo ufør og kan sikkert ta en by-buss hvis hun bor for langt unna til å ta "apostlenes hester" fatt til lege, apotek osv.
Dessuten skal hun flytte til billige Montenegro i neste år. Etter solgt leilighet i Norge og får med seg trygda i tillegg. Så da er vel saken biff.
Men noen vil vel stå frem i media, så de får litt "ekstra" til jul..
Med 20 000 utbetalt i måneden er det drøyt å bruke en betegnelse som "luksus-fattig", men det virker å være deler av historien vi ikke får vite her. Samt et par ting som journalistene godt kunne gravd litt mer i.

Hun bor i en leilighet som hun eier, den ble kjøpt i 2007. Felleskostnadene er på om lag 4 000 (naboleilighetens felleskostnader er 6 065, og den er 50% større enn hennes). Da har hun altså 9 000 i "boligutgifter" på toppen av dette? Det er ikke mer enn 640 000 i heftelser på leiligheten, og oppvarming regner jeg med ligger i felleskostnadene. Jeg forstår det ikke.

En annen ting jeg undres over i disse fattighistoriene er hvordan folk uansett regner bil som et grunnleggende behov, nesten viktigere enn mat. I Norge er det en del som faktisk har et slikt behov, men da naboleiligheten til denne damen ble solgt skrev megler: Fra leiligheten er det gangavstand til både dagligvareforretning (Kiwi) på Stridsklev senter, bussholdeplass og Stridsklevhallen.

Det er en ærlig sak å ønske seg den betydelig mer romslige økonomien hun antakeligvis får ved å flytte til Montenegro, men både hun og Dagbladet kan godt drite i å late som om det er myndighetene som tvinger henne til å gjøre det nærmest for å overleve. Jeg er også trygg på at vi ikke har tapt Irene for alltid; etter hvert som behovet for helsetjenester øker med alderen regner jeg med at hjemlengselen gjør det samme.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Scuderia skrev: søn des 11, 2022 12:53 pm Korriger meg om det er fei, men trygd kan man ikke ta med seg utenfor Norge? Eller det kun begrenset til midl.tidig ytelser som arbeidsløshetstrygd etc..??
Edit.
Jeg er ganske sikker at det er et av poengene med EØS, det skal ikke være hindringer å bevege seg over grensene, inklusive trygd. Er mange pensjonister i Sør-Europa som flykter fra kulda.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Brezjnev skrev: søn des 11, 2022 1:12 pm
pfrog567 skrev: søn des 11, 2022 12:23 pm
Winnowill skrev: søn des 11, 2022 12:12 pm Jeg skjønner ikke helt, er disse virkelig så fattige?
7000 til overs, hun har bil og egen leilighet. Enten må hun ha endel utgifter til medisiner, kjøre veldig mye eller så skjønner ikke jeg helt hva som skal ta så mye av pengene når hun er enslig uten barn?

Hvor blir det av artiklene om de som står på bar bakke når alle utgifter er betalt, de som faktisk er fattige?
Enig med deg. Må være en av de "luksus-fattige" dette. Hva skal hun med bil når hun bor i lille Porsgrunn? Hun er jo ufør og kan sikkert ta en by-buss hvis hun bor for langt unna til å ta "apostlenes hester" fatt til lege, apotek osv.
Dessuten skal hun flytte til billige Montenegro i neste år. Etter solgt leilighet i Norge og får med seg trygda i tillegg. Så da er vel saken biff.
Men noen vil vel stå frem i media, så de får litt "ekstra" til jul..
Med 20 000 utbetalt i måneden er det drøyt å bruke en betegnelse som "luksus-fattig", men det virker å være deler av historien vi ikke får vite her. Samt et par ting som journalistene godt kunne gravd litt mer i.

Så lenge hun er alene og har ingen barn, samt har en bil hun sikkert ikke er avhengig av, så er hun ikke "fattig" heller. Derav uttrykket "luksus-fattig".

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

ehall skrev: søn des 11, 2022 1:12 pm
Scuderia skrev: søn des 11, 2022 12:53 pm Korriger meg om det er fei, men trygd kan man ikke ta med seg utenfor Norge? Eller det kun begrenset til midl.tidig ytelser som arbeidsløshetstrygd etc..??
Edit.
Jeg er ganske sikker at det er et av poengene med EØS, det skal ikke være hindringer å bevege seg over grensene, inklusive trygd. Er mange pensjonister i Sør-Europa som flykter fra kulda.
Ja, det stemmer. Hele poenget med EØS er at nordmenn skal kunne ta med seg trygda og flytte til Alfaz del Pi.

Kongemannen

Legg inn av Kongemannen »

Trodde en skulle få litt ekstra å rutte med da en fikk halv skatt i desember. Men nei da plutselig dukker det opp ekstraregninger og lovnader om økte kostnader. Noreg ett sant helvete.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Kongemannen skrev: søn des 11, 2022 3:43 pm Trodde en skulle få litt ekstra å rutte med da en fikk halv skatt i desember. Men nei da plutselig dukker det opp ekstraregninger og lovnader om økte kostnader. Noreg ett sant helvete.
Du ble overrasket over at det kom regninger? Skjønt, "ekstra-regninger" er kanskje noe nytt som ikke eksisterte før 2022? Høres uansett ut som økonomi-planlegging i verdensklasse.

Blir vel Montenegro på deg også.
Sist redigert av Folk_flesk den søn des 11, 2022 3:54 pm, redigert 1 gang totalt.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Kongemannen skrev: søn des 11, 2022 3:43 pm Trodde en skulle få litt ekstra å rutte med da en fikk halv skatt i desember. Men nei da plutselig dukker det opp ekstraregninger og lovnader om økte kostnader. Noreg ett sant helvete.
I forhold til andre land i verden er det liten tvil om at Norge, og våre innbyggere, kommer dårlig ut. Jo lenger nede i kjellerleiligheten man sitter jo mer avsondret fra virkeligheten. På tross av internet og greier. Sikkert dårlig dekning.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Kongemannen skrev: søn des 11, 2022 3:43 pm Trodde en skulle få litt ekstra å rutte med da en fikk halv skatt i desember. Men nei da plutselig dukker det opp ekstraregninger og lovnader om økte kostnader. Noreg ett sant helvete.
Jeg er sikker på at Laila bare vil synes det er hyggelig om du holder henne med selskap i Montenegro. Tenker at dere ville kommet veldig godt overens i eksiltilværelsen, kanskje dere kan lage podcasten Dette er Podgorica?

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Det sier litt om den offentlige samtalen at det ikke er en eneste politiker eller annen stemme i debatten som tørr å stå opp og si at disse menneskene faktisk har dekket sine behov og at deres forventninger til hva staten skal dekke for dem i tøffe perioder er virkelighetsfjerne. Istedenfor kappes de om å gråte krokodilletårer om hvor fælt det er å høre at mennesker uten jobb, men med egen bolig, bil og matbudsjett på 4-5.000 har lite igjen når disse og andre vanlige kostnadene er dekket.

Jeg har jobb, og lever likevel på 16.000 i måneden. Så sparer jeg resten. Jeg har ikke bil, men har har det ellers komfortabelt og kunne sikkert kuttet noen tusenlapper hvis jeg måtte.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DuncanE skrev: søn des 11, 2022 3:29 pm
ehall skrev: søn des 11, 2022 1:12 pm
Scuderia skrev: søn des 11, 2022 12:53 pm Korriger meg om det er fei, men trygd kan man ikke ta med seg utenfor Norge? Eller det kun begrenset til midl.tidig ytelser som arbeidsløshetstrygd etc..??
Edit.
Jeg er ganske sikker at det er et av poengene med EØS, det skal ikke være hindringer å bevege seg over grensene, inklusive trygd. Er mange pensjonister i Sør-Europa som flykter fra kulda.
Ja, det stemmer. Hele poenget med EØS er at nordmenn skal kunne ta med seg trygda og flytte til Alfaz del Pi.
De må oppholde seg minst seks måneder pr, år i Norge for å ha rett til helsetjenester, da.
Men det er vel like greit helsevesen som de blir innmeldt i i utlandet, kanskje.
Har de for eksempel et "Radiumhospitalet" i Montenegro som er gratis?

peraleks

Legg inn av peraleks »

fargerik skrev: søn des 11, 2022 4:59 pm
DuncanE skrev: søn des 11, 2022 3:29 pm
ehall skrev: søn des 11, 2022 1:12 pm

Edit.
Jeg er ganske sikker at det er et av poengene med EØS, det skal ikke være hindringer å bevege seg over grensene, inklusive trygd. Er mange pensjonister i Sør-Europa som flykter fra kulda.
Ja, det stemmer. Hele poenget med EØS er at nordmenn skal kunne ta med seg trygda og flytte til Alfaz del Pi.
De må oppholde seg minst seks måneder pr, år i Norge for å ha rett til helsetjenester, da.
Men det er vel like greit helsevesen som de blir innmeldt i i utlandet, kanskje.
Har de for eksempel et "Radiumhospitalet" i Montenegro som er gratis?
Aner ikke, men regjeringen.no viser til følgende:

https://www.regjeringen.no/no/tema/uten ... box2859110

Opphold i Montenegro medfører ingen spesielle sykdomsfarer. Den materielle standarden ved offentlige sykehus er varierende og ligger ofte under det man er vant til i Norge. Det finnes private klinikker hvor standarden er noe høyere. Generelt er terskelen lavere for å anbefale operasjon eller inngrep enn i Norge.

Jeg vil nok tro at når 52 plutselig begynner å nærme seg 70 igjen så vil det nok være et vesentlig mye høyere ønske om å vende hjem igjen.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Solvgutt1 skrev: søn des 11, 2022 3:58 pm Det sier litt om den offentlige samtalen at det ikke er en eneste politiker eller annen stemme i debatten som tørr å stå opp og si at disse menneskene faktisk har dekket sine behov og at deres forventninger til hva staten skal dekke for dem i tøffe perioder er virkelighetsfjerne. Istedenfor kappes de om å gråte krokodilletårer om hvor fælt det er å høre at mennesker uten jobb, men med egen bolig, bil og matbudsjett på 4-5.000 har lite igjen når disse og andre vanlige kostnadene er dekket.

Jeg har jobb, og lever likevel på 16.000 i måneden. Så sparer jeg resten. Jeg har ikke bil, men har har det ellers komfortabelt og kunne sikkert kuttet noen tusenlapper hvis jeg måtte.
Ser at i Dagbladets artikkel linkes det til TV2 som omtalte "fattige" Laila først. Der sier hun at når strøm, mat og andre nødvendige utgifter er betalt, sitter hun igjen med 3000 kr i måneden.
Leser man videre så sier hun: "Jeg reiser aldri på noen ferie, jeg har ikke noe sosialt liv og har så vidt råd til en kopp kaffe med venner."
Lurer på hva disse 3000 kr hun har til rådighet hver måneden går til da.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Solvgutt1 skrev: søn des 11, 2022 3:58 pm Det sier litt om den offentlige samtalen at det ikke er en eneste politiker eller annen stemme i debatten som tørr å stå opp og si at disse menneskene faktisk har dekket sine behov og at deres forventninger til hva staten skal dekke for dem i tøffe perioder er virkelighetsfjerne. Istedenfor kappes de om å gråte krokodilletårer om hvor fælt det er å høre at mennesker uten jobb, men med egen bolig, bil og matbudsjett på 4-5.000 har lite igjen når disse og andre vanlige kostnadene er dekket.

Jeg har jobb, og lever likevel på 16.000 i måneden. Så sparer jeg resten. Jeg har ikke bil, men har har det ellers komfortabelt og kunne sikkert kuttet noen tusenlapper hvis jeg måtte.
Lov til å spørre hvordan du lever på 16k? Tviler ikke på det, men når jeg ser over mitt budsjett er det ganske lite å hente på de faste utgiftene som ligger på tett opp mot 15k i måneden. Dette er da altså lån (et ganske lite et også faktisk), fellesutgifter, kommunale avgifter, strøm, forsikringer etc.

Og nei, jeg klager ikke. Går solid i "pluss" hver måned. Men interessant å høre hvordan andre lever betydelig billigere enn meg.

fargerik

Legg inn av fargerik »

peraleks skrev: søn des 11, 2022 5:30 pm
fargerik skrev: søn des 11, 2022 4:59 pm
DuncanE skrev: søn des 11, 2022 3:29 pm

Ja, det stemmer. Hele poenget med EØS er at nordmenn skal kunne ta med seg trygda og flytte til Alfaz del Pi.
De må oppholde seg minst seks måneder pr, år i Norge for å ha rett til helsetjenester, da.
Men det er vel like greit helsevesen som de blir innmeldt i i utlandet, kanskje.
Har de for eksempel et "Radiumhospitalet" i Montenegro som er gratis?
Aner ikke, men regjeringen.no viser til følgende:

https://www.regjeringen.no/no/tema/uten ... box2859110

Opphold i Montenegro medfører ingen spesielle sykdomsfarer. Den materielle standarden ved offentlige sykehus er varierende og ligger ofte under det man er vant til i Norge. Det finnes private klinikker hvor standarden er noe høyere. Generelt er terskelen lavere for å anbefale operasjon eller inngrep enn i Norge.

Jeg vil nok tro at når 52 plutselig begynner å nærme seg 70 igjen så vil det nok være et vesentlig mye høyere ønske om å vende hjem igjen.
Tenkte mer på at man i Norge f. eks. får gratis operasjon, strålebehandling, cellegift og kreftmedisin som er dyr når man får kreft. Kreft kan man da få i en alder av 52.
Man mister denne retten når man bosetter seg i utlandet.
Men for all del....jeg aner intet om Montenegro. Kanskje slikt er gratis der også?
Det er ihvertfall noe hver og en bør undersøke før de forlater landet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»