Technotråden/edm og chillout og de ulike sjangrene

Svar
Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Re: Technotråden/edm og chillout og de ulike sjangrene

Legg inn av B.E. »

Henningsen skrev: lør nov 19, 2022 7:43 pm Her er et sett med ganske typisk Goatrance. Mye likheter, men samtidig ikke
Det er akkurat det samme. Bonka-bonka-bonka basstromme. Og firkantpulser med filtere.

Du ødelegger hørselen :lol:

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

B.E. skrev: lør nov 19, 2022 7:47 pm
Henningsen skrev: lør nov 19, 2022 7:43 pm Her er et sett med ganske typisk Goatrance. Mye likheter, men samtidig ikke
Det er akkurat det samme. Bonka-bonka-bonka basstromme. Og firkantpulser med filtere.

Du ødelegger hørselen :lol:
Yes, it is the same, only different ;)

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Henningsen skrev: lør nov 19, 2022 7:52 pm
B.E. skrev: lør nov 19, 2022 7:47 pm
Henningsen skrev: lør nov 19, 2022 7:43 pm Her er et sett med ganske typisk Goatrance. Mye likheter, men samtidig ikke
Det er akkurat det samme. Bonka-bonka-bonka basstromme. Og firkantpulser med filtere.

Du ødelegger hørselen :lol:
Yes, it is the same, only different ;)
Mye større forskjell mellom:

Goa Trance Psy Techno <----- VS ------> Gabber Hardcore Rotterdam Techno

, da. :D


Henningsen

Legg inn av Henningsen »

B.E. skrev: lør nov 19, 2022 8:09 pm
Henningsen skrev: lør nov 19, 2022 7:52 pm
B.E. skrev: lør nov 19, 2022 7:47 pm

Det er akkurat det samme. Bonka-bonka-bonka basstromme. Og firkantpulser med filtere.

Du ødelegger hørselen :lol:
Yes, it is the same, only different ;)
Mye større forskjell mellom:

Goa Trance Psy Techno <----- VS ------> Gabber Hardcore Rotterdam Techno

, da. :D
Ja, dette er to helt forskjellige sjangre så da er forskjellende mye større. Mens goa og foresttrance f.eks er undersjangre av 'trance' så er gabber/hardcore en helt annen sjanger akkurat som techno igjen er enda en annen, som skiller seg tilsvarende ut med sin seregenhet.
Hver 'hovedsjanger' har et hav av undersjangre under seg. Det har etter hvert blitt en jungel av sjangre og undersjangre at flere går i hverandre tilslutt.
Det vil være mye mindre skille mellom undersjangrene enn mellom "hovedsjangrene"

Noe annet som har endret seg siden goatiden er lydbildet, og selve lydbehandlingen. Nå får man et mye renere og mer polert lydbilde. Både hvordan man lager lydene og hvordan man etterbehandler disse er under stadig utvikling, samt at mixing og mastering er på et annet nivå, og det er også tIlgjengelig for alle som har en litt ok laptop.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Henningsen skrev: lør nov 19, 2022 8:57 pm
B.E. skrev: lør nov 19, 2022 8:09 pm
Henningsen skrev: lør nov 19, 2022 7:52 pm

Yes, it is the same, only different ;)
Mye større forskjell mellom:

Goa Trance Psy Techno <----- VS ------> Gabber Hardcore Rotterdam Techno

, da. :D
Ja, dette er to helt forskjellige sjangre så da er forskjellende mye større. Mens goa og foresttrance f.eks er undersjangre av 'trance' så er gabber/hardcore en helt annen sjanger akkurat som techno igjen er enda en annen, som skiller seg tilsvarende ut med sin seregenhet.
Hver 'hovedsjanger' har et hav av undersjangre under seg. Det har etter hvert blitt en jungel av sjangre og undersjangre at flere går i hverandre tilslutt.
Det vil være mye mindre skille mellom undersjangrene enn mellom "hovedsjangrene"

Noe annet som har endret seg siden goatiden er lydbildet, og selve lydbehandlingen. Nå får man et mye renere og mer polert lydbilde. Både hvordan man lager lydene og hvordan man etterbehandler disse er under stadig utvikling, samt at mixing og mastering er på et annet nivå, og det er også tIlgjengelig for alle som har en litt ok laptop.
Man hadde lydkort i PC-en også på 90-tallet. Største forskjellen er vel mest at lydkortet er integrert på hovedkortet i dag.


Hvilken sjanger hører denne sjangeren under?

Trance-Gabba-Jazz-Psy-Techno-Goa-House


Og har noen funnet opp en sjanger som heter Spytekno? Om ikke tar jeg patent på Spytekno og Puketechno :lol:

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Utover de små nattetimer når energien er på vei ned eller utover dagen derpå er det litt mer chill musikk som hører til.
Psychill eller psybient. Godt for avslapping...


Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 3:30 pm Psychill eller psybient.
Hahaha det er ingen forskjell mellom psy og ikke psy.


Psy er en betegnelse som er lagt til i senere tid av musikkbransjen, for å øke levetiden på den samme gamle musikken.

Resultatet er at psykotiske psykedeliske (p)syrehoder, tror de hører ny musikk som egentlig er fra 90-tallet

:lol: :lol: :lol:

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

B.E. skrev: søn nov 20, 2022 3:54 pm
Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 3:30 pm Psychill eller psybient.
Hahaha det er ingen forskjell mellom psy og ikke psy.


Psy er en betegnelse som er lagt til i senere tid av musikkbransjen, for å øke levetiden på den samme gamle musikken.

Resultatet er at psykotiske psykedeliske (p)syrehoder, tror de hører på ny musikk som egentlig er fra 90-tallet

:lol: :lol: :lol:
Hvilke sjangre er chill og bient...

Hadde vært veldig kjedelig å hørt på de samme 4 skivene i 25 år da... Jeg er glad det lages ny musikk, og at man utvikler produksjonsteknikkene)
Godt mulig du ikke klarer å høre forskjell på mye av dette, det er helt greit. (Det er ganske store forskjeller på goa og foresttrance f.eks)

MEN...

Du kunne kanskje heller bidra med noe god musikk i stedet, enten det ble laget i går eller for 20 år siden.
Den kan bli en smule mer produktivt 😉

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 4:03 pm
B.E. skrev: søn nov 20, 2022 3:54 pm
Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 3:30 pm Psychill eller psybient.
Hahaha det er ingen forskjell mellom psy og ikke psy.


Psy er en betegnelse som er lagt til i senere tid av musikkbransjen, for å øke levetiden på den samme gamle musikken.

Resultatet er at psykotiske psykedeliske (p)syrehoder, tror de hører på ny musikk som egentlig er fra 90-tallet

:lol: :lol: :lol:
Hvilke sjangre er chill og bient...

Hadde vært veldig kjedelig å hørt på de samme 4 skivene i 25 år da... Jeg er glad det lages ny musikk, og at man utvikler produksjonsteknikkene)
Godt mulig du ikke klarer å høre forskjell på mye av dette, det er helt greit. (Det er ganske store forskjeller på goa og foresttrance f.eks)

MEN...

Du kunne kanskje heller bidra med noe god musikk i stedet, enten det ble laget i går eller for 20 år siden.
Den kan bli en smule mer produktivt 😉
Jeg fant et diagram eller kart her i dag. Der kan du se at omtrent alle sjangerne og undersjangerne ble oppfunnet før år 2000.

Bilde

Der kan du og se at Psytrance er Goatrance, og som er egentlig en underkategori av trance.

Dessuten har jeg laget så mye musikk at jeg ikke gidder å bidra med noe spesielt. Det er rett før jeg blir døv og ørene faller av :lol:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En av mange impulsive CD samlere, som ble med hjem etter besøk over i Sverige, da mye grunnet tøffe albumcover og titler, og mulig ei spin-off av Thunderdome serien med alle de ikoniske skrekkfigurene på plateomslaget. Uansett, tror jeg aldri maktet å gå gjennom hele denne dobbeltskiva, ble litt for mye av det samme, over og over igjen, men enkelte spor har jo blitt hengende igjen.

Kunne ikke unngå å se at nevnte samler også inneholdt et bidrag fra "norske" Baba Nation, og mulig det skapte litt forvirring blant fans av gjengangerne på VG Lista Topp 20 et par år senere, for ja, plutselig fikk man noe helt annet i Paranoia:




Henningsen

Legg inn av Henningsen »

B.E. skrev: søn nov 20, 2022 4:11 pm
Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 4:03 pm
B.E. skrev: søn nov 20, 2022 3:54 pm

Hahaha det er ingen forskjell mellom psy og ikke psy.


Psy er en betegnelse som er lagt til i senere tid av musikkbransjen, for å øke levetiden på den samme gamle musikken.

Resultatet er at psykotiske psykedeliske (p)syrehoder, tror de hører på ny musikk som egentlig er fra 90-tallet

:lol: :lol: :lol:
Hvilke sjangre er chill og bient...

Hadde vært veldig kjedelig å hørt på de samme 4 skivene i 25 år da... Jeg er glad det lages ny musikk, og at man utvikler produksjonsteknikkene)
Godt mulig du ikke klarer å høre forskjell på mye av dette, det er helt greit. (Det er ganske store forskjeller på goa og foresttrance f.eks)

MEN...

Du kunne kanskje heller bidra med noe god musikk i stedet, enten det ble laget i går eller for 20 år siden.
Den kan bli en smule mer produktivt 😉
Jeg fant et diagram eller kart her i dag. Der kan du se at omtrent alle sjangerne og undersjangerne ble oppfunnet før år 2000.

Bilde

Der kan og se at Psytrance er Goatrance, som egentlig er en underkategori av trance.

Dessuten har jeg laget så mye musikk at jeg ikke gidder å bidra med noe spesielt. Det er rett før jeg blir døv og ørene faller av :lol:
Det er jo akkurat det jeg har sagt også...
Og om du ikke gidder bidra som du selv sier, så er det vel like greit å holde seg unna, og ikke spamme ned tråden med fjas. Du kunne jo f.eks bidra med noe av det du sier du har laget.
Det blir bare for dumt sånn du holder på nå.

https://psytranceguide.com/

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 4:21 pm
B.E. skrev: søn nov 20, 2022 4:11 pm
Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 4:03 pm

Hvilke sjangre er chill og bient...

Hadde vært veldig kjedelig å hørt på de samme 4 skivene i 25 år da... Jeg er glad det lages ny musikk, og at man utvikler produksjonsteknikkene)
Godt mulig du ikke klarer å høre forskjell på mye av dette, det er helt greit. (Det er ganske store forskjeller på goa og foresttrance f.eks)

MEN...

Du kunne kanskje heller bidra med noe god musikk i stedet, enten det ble laget i går eller for 20 år siden.
Den kan bli en smule mer produktivt 😉
Jeg fant et diagram eller kart her i dag. Der kan du se at omtrent alle sjangerne og undersjangerne ble oppfunnet før år 2000.

Bilde

Der kan du og se at Psytrance er Goatrance, og som er egentlig en underkategori av trance..

Dessuten har jeg laget så mye musikk at jeg ikke gidder å bidra med noe spesielt. Det er rett før jeg blir døv og ørene faller av :lol:
Det er jo akkurat det jeg har sagt også...
Og om du ikke gidder bidra som du selv sier, så er det vel like greit å holde seg unna, og ikke spamme ned tråden med fjas.
Det blir bare for dumt sånn du holder på nå.

https://psytranceguide.com/
Nei, det har du ikke. Du mente det var forskjell på Goatrance og Psytrance.

Og med linken beviser du jo bare at psy er noe som er lagt til i ettertid uten noen forskjell.


Psy er en betegnelse som er lagt til i senere tid av musikkbransjen, for å øke levetiden på den samme gamle musikken.

Resultatet er at psykotiske psykedeliske (p)syrehoder, tror de hører ny musikk som egentlig er fra 90-tallet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Et par favoritter fra tidlig 00-tallet:

Blank & Jones - DJ's, Fans & Freaks (Cosmic Gate Remix)

Tubular Knights - The Last Crusade (Plastic Angel Remix)

Vincent De Moor - No Hesitation (2000)

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

B.E. skrev: søn nov 20, 2022 4:34 pm
Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 4:21 pm
B.E. skrev: søn nov 20, 2022 4:11 pm

Jeg fant et diagram eller kart her i dag. Der kan du se at omtrent alle sjangerne og undersjangerne ble oppfunnet før år 2000.

Bilde

Der kan du og se at Psytrance er Goatrance, og som er egentlig en underkategori av trance..

Dessuten har jeg laget så mye musikk at jeg ikke gidder å bidra med noe spesielt. Det er rett før jeg blir døv og ørene faller av :lol:
Det er jo akkurat det jeg har sagt også...
Og om du ikke gidder bidra som du selv sier, så er det vel like greit å holde seg unna, og ikke spamme ned tråden med fjas.
Det blir bare for dumt sånn du holder på nå.

https://psytranceguide.com/
Nei, det har du ikke. Du mente det var forskjell på Goatrance og Psytrance.

Og med linken beviser du jo bare at psy er noe som er lagt til i ettertid uten noen forskjell.


Psy er en betegnelse som er lagt til i senere tid av musikkbransjen, for å øke levetiden på den samme gamle musikken.

Resultatet er at psykotiske psykedeliske (p)syrehoder, tror de hører ny musikk som egentlig er fra 90-tallet.
Artig at du skal fortelle meg hva jeg mente.

Men hvordan mener du er beste prossesseringen av en bass som skal brukes i fullon, og hvordan gjør man enklest en phase-allignment mellom kick og bass etter dagens standard?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

B.E. skrev: søn nov 20, 2022 4:34 pm
Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 4:21 pm
B.E. skrev: søn nov 20, 2022 4:11 pm

Jeg fant et diagram eller kart her i dag. Der kan du se at omtrent alle sjangerne og undersjangerne ble oppfunnet før år 2000.

Bilde

Der kan du og se at Psytrance er Goatrance, og som er egentlig en underkategori av trance..

Dessuten har jeg laget så mye musikk at jeg ikke gidder å bidra med noe spesielt. Det er rett før jeg blir døv og ørene faller av :lol:
Det er jo akkurat det jeg har sagt også...
Og om du ikke gidder bidra som du selv sier, så er det vel like greit å holde seg unna, og ikke spamme ned tråden med fjas.
Det blir bare for dumt sånn du holder på nå.

https://psytranceguide.com/
Nei, det har du ikke. Du mente det var forskjell på Goatrance og Psytrance.

Og med linken beviser du jo bare at psy er noe som er lagt til i ettertid uten noen forskjell.


Psy er en betegnelse som er lagt til i senere tid av musikkbransjen, for å øke levetiden på den samme gamle musikken.

Resultatet er at psykotiske psykedeliske (p)syrehoder, tror de hører ny musikk som egentlig er fra 90-tallet.
Du kunne jo fortelle hva du mener er historikken bak. Det er vel ganske grei konsensus i bransjen hvordan utviklingen har vært.

Men jeg synes dette blir en håpløst lite givende avsporing.
Du sier selv du ikke er interessert i å bidra, så da kan du vel bare holde deg unna...

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 4:50 pm Du kunne jo fortelle hva du mener er historikken bak. Det er vel ganske grei konsensus i bransjen hvordan utviklingen har vært.

Men jeg synes dette blir en håpløst lite givende avsporing.
Du sier selv du ikke er interessert i å bidra, så da kan du vel bare holde deg unna...
Vel, i OP skriver du ikke noe om å bidra med låter, som du åpenbart ønsker, angående Elektronisk Danse Musikk (EDM), Techno og de ulike sjangerne.


Jeg velger å bidra med kunnskap.


Her har du et gammelt skjermskudd jeg tok for mange år siden. Slik lager man elektronisk musikk, også på 80 og 90-tallet :D

Bilde

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

B.E. skrev: søn nov 20, 2022 5:25 pm
Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 4:50 pm Du kunne jo fortelle hva du mener er historikken bak. Det er vel ganske grei konsensus i bransjen hvordan utviklingen har vært.

Men jeg synes dette blir en håpløst lite givende avsporing.
Du sier selv du ikke er interessert i å bidra, så da kan du vel bare holde deg unna...
Vel, i OP skriver du ikke noe om å bidra med låter, som du åpenbart ønsker, angående Elektronisk Danse Musikk (EDM), Techno og de ulike sjangerne.


Jeg velger å bidra med kunnskap.


Her har du et gammelt skjermskudd jeg tok for mange år siden. Slik lager man elektronisk musikk, også på 80 og 90-tallet :D

Bilde
Kunnskap er velkomment det, men jeg har kanskje ikke opplevd de helt store konstruktive bidragene.
Selv bruker jeg Logic. Bruker du eksterne modulære synther eller er det integrerte plugins i FL Studio?
.......


Her er forøvrig historien rundt goatrance, slik de fleste har oppfattet den


Og
http://www.isratrance.com/articles/shor ... e-a15.html

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 5:33 pm Her er forøvrig historien rundt goatrance, slik de fleste har oppfattet den

Ja, nemlig som jeg har sagt hele tiden og du fornektet. Psy / Goa Trance er det samme. Og er en veldig kjent og vanlig kategori under trance-sjangeren, sammen med Hard Trance.

Selv er jeg ikke spesielt imponert over Trance, det var vel heller mer eller mindre på 90-tallet, da det var nytt og spennende 8-)


Spy :lol:

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

B.E. skrev: søn nov 20, 2022 7:35 pm
Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 5:33 pm Her er forøvrig historien rundt goatrance, slik de fleste har oppfattet den

Ja, nemlig som jeg har sagt hele tiden og du fornektet. Psy / Goa Trance er det samme. Og er en veldig kjent og vanlig kategori under trance-sjangeren, sammen med Hard Trance.

Selv er jeg ikke spesielt imponert over Trance, det var vel heller mer eller mindre på 90-tallet, da det var nytt og spennende 8-)


Spy :lol:
Enig i at den linken er innenfor sjangrene spy"trance" he he forferdelig dårlig...

Debatten rundt psytrance vs Goa er jo delte meninger om. Mest presist er vel å si at Goa utviklet seg til det man nå kaller psytrance. Men underveis så 'mistet' man de lange rivende riffene som er typisk for Goa. Det ble jo populært underveis og det ble mer korte lyder, mer minimalistisk osv, og da blir det utviklet til psytrance.
Men som sagt, ikke alle er enige i overgangen. Det er en stadig pågående diskusjon.
Mange mener Goa døde med kommersialiseringen, og det er kanskje riktig når man tenker på opphavet.
Musikk utvikler seg konstant, akkurat som jungelen av 'undersjangre'
Begge våre synspunkter har støtte i bransjen og blant artister, og hva man kaller det spiller egentlig veldig liten rolle.

"In the history of Goa trance, the mid-’90s was the successful peak of Goa Trance. As the scene was booming, tourists visiting Goa started to outnumber the Goans. Towards the end of this decade, Goa trance witnessed a decline. A ‘commercial death’ with the newly formed psytrance sound. This new sound was rather minimalistic once the multi-layered melodies of Goa trance were stripped away. Many of the original Goa projects started to fade, while others adapted within the psytrance genre."

Jeg var svak for den gamle goa'en, mindre av det mer moderne variantene, av det som lages nå så er det mye likt. Men foresttrance og noe fullon synes jeg fenger, det er noen låter som skiller seg fra mengden.

Ellers synes jeg noe techno er veldig bra, richie hawtin f. Eks setter sammen mye bra sett. Og så er hardtekno litt kult når man er skikkelig i gang. Kombinasjonen av kick og rumble og percussion i techno en kan gi noen herlige effekter.

Hvilke sjangre er favorittene for din del?

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

de kan spille så mye trance de vil
jeg går tilbake til start
--

Cultural Vibe
--
Fast Eddie
Kenny Jason

-
Mario Reyes
--


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »


Mystery - Fingers Inc

avslutter med noe kvasi saker
fra Jamie Principal
--

--


The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

anbefales i små doser med sofaen
---

Liz Torres

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »



Kvasi Liz Torres

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

funk it up...ok
Sadie Nine
--


The Kwames

Titaanzink

Legg inn av Titaanzink »

Trance og funk er ikke noe for meg. Jeg er mest glad i 90-talls ambient house og hører gjerne på den i 25 år til.






Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Henningsen skrev: søn nov 20, 2022 8:04 pm Hvilke sjangre er favorittene for din del?
Vel, bryr meg egentlig ikke så mye sjangere.

Men den første eller siste låta på plata, eller introen og outroen er ofte den beste :D


Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Mye bra som er lagt til nylig.
Gøy med litt forskjellig og variasjon 👍

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

hvordan poster man ting fra soundcloud her ?

Edit: fant ut
Sist redigert av Ostemanden den man nov 21, 2022 10:22 pm, redigert 1 gang totalt.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »


Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »





Mekket på en gammel Numark Mixpro II

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»