Technotråden/edm og chillout og de ulike sjangrene

Svar
Henningsen

Technotråden/edm og chillout og de ulike sjangrene

Legg inn av Henningsen »

Det er enkelte som har musikkpreferanser utover det normale. Jeg er definitivt en av dem.
Håper man kan ha plass til en tråd for det som faller inn under edm, altså teknologisk musikk enten det er dansbart eller mer av den rolige typen.
Det er et utall sjangre å velge blandt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

I kveld så lytter jeg til merv fra eat static som er en foregangsfigur innen psychedelic trance. Kveldens sett er eat static live fra ozora fra 2017. Gratis på soundcloud.
Psychedelic trance innen full on sjangeren.
Meget bra live set! En av få artister jeg ikke har hatt gleden av å se live

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Henningsen skrev: lør nov 05, 2022 6:29 pm Det er enkelte som har musikkpreferanser utover det normale. Jeg er definitivt en av dem.
Håper man kan ha plass til en tråd for det som faller inn under edm, altså teknologisk musikk enten det er dansbart eller mer av den rolige typen.
Det er et utall sjangre å velge blandt.
Absolutely. Jeg hører på de mer sære sjangerne alt etter hvilken form jeg er i. Shpongle vil alltid være noe jeg vender tilbake til.


Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Knaberaps skrev: lør nov 05, 2022 6:34 pm
Henningsen skrev: lør nov 05, 2022 6:29 pm Det er enkelte som har musikkpreferanser utover det normale. Jeg er definitivt en av dem.
Håper man kan ha plass til en tråd for det som faller inn under edm, altså teknologisk musikk enten det er dansbart eller mer av den rolige typen.
Det er et utall sjangre å velge blandt.
Absolutely. Jeg hører på de mer sære sjangerne alt etter hvilken form jeg er i. Shpongle vil alltid være noe jeg vender tilbake til.

Shpongle er jo en av foregangsgruppene innen psykedelisk tekno. Helt unikt, og man finner ingen ting som ligner. Raja ram er en av de som startet ikoniske sjangre som goatrance f.eks.
Shpongle gutta har hatt noen meget interessante prosjekter i samarbeid med eat static, som de har kalt shponglestatic. Litt mer 'dansbart' enn shpongle.men helt rått.
Sjekk ut livesettet jeg nevnte,det er meget bra psychedelic trance. Bassen bør føles i brystet og man bør lytte til mid og høye frekvensene.
Dyktige musikere dette! Innovativt

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Knaberaps skrev: lør nov 05, 2022 6:34 pm
Henningsen skrev: lør nov 05, 2022 6:29 pm Det er enkelte som har musikkpreferanser utover det normale. Jeg er definitivt en av dem.
Håper man kan ha plass til en tråd for det som faller inn under edm, altså teknologisk musikk enten det er dansbart eller mer av den rolige typen.
Det er et utall sjangre å velge blandt.
Absolutely. Jeg hører på de mer sære sjangerne alt etter hvilken form jeg er i. Shpongle vil alltid være noe jeg vender tilbake til.

Hvilke shpongle album liker du best?
Jeg er forøvrig mest fan av de psykedeliske sidene av edm.
Eat static er en av de råere, men mye hardere enn f,eks shpongle som er en kombo av folkmusic og psykedelisk.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Henningsen skrev: lør nov 05, 2022 6:44 pm Hvilke shpongle album liker du best?
Jeg har hørt mest på deres første "Are you Shpongeled" fra 1998 mens ellers er det temmelig sporadisk. Lastet den tilfeldigvis ned på Kazaa i 2005 og falt pladask. Ellers går det litt i Infected Mushroom, Talamasca, Astrix, og noe Day Din. Siden det straks er jobb, så har jeg ikke tid på å høre eller lete etter gode eksempler, men følger tråden utover.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Knaberaps skrev: lør nov 05, 2022 6:56 pm
Henningsen skrev: lør nov 05, 2022 6:44 pm Hvilke shpongle album liker du best?
Jeg har hørt mest på deres første "Are you Shpongeled" fra 1998 mens ellers er det temmelig sporadisk. Lastet den tilfeldigvis ned på Kazaa i 2005 og falt pladask. Ellers går det litt i Infected Mushroom, Talamasca, Astrix, og noe Day Din. Siden det straks er jobb, så har jeg ikke tid på å høre eller lete etter gode eksempler, men følger tråden utover.
Shpongle er foregangsgrupper innen det teknologiske. De andre du nevner er mer innen den progressive og komersielle delen av psytrance.
Sjekk ut eat static, det er mye mer psykedelisk, og undergrunn. Liva@ozora 2017 main stage er meget bra!

Israelsk psytrance var legendarisk i gamle dager. Bl.a infected mushroom.
Har veldig lyst til å oppleve en av gatefestene i israel, i tillegg til historiske sights.

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Henningsen skrev: lør nov 05, 2022 7:01 pm Men sjekk ut eat static. Det ligger masse
Det skal jeg virkelig gjøre når anledningen byr seg. Alltid på utkikk etter noe nytt...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Knaberaps skrev: lør nov 05, 2022 7:04 pm
Henningsen skrev: lør nov 05, 2022 7:01 pm Men sjekk ut eat static. Det ligger masse
Det skal jeg virkelig gjøre når anledningen byr seg. Alltid på utkikk etter noe nytt...
Anbefales, det er stor musikalsk kunst. De er jo en del av de som startet undergunns tecnobevegelsen og fortsatt er blandt de råeste.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

For en litt mer typisk definisjon av hva fechno er (det er en egen sjanger innen edm) så sjekk ut richie hawtin, eller hamns alias " plasficman"
Det er techno som er minimalistic og techno...
Meget bra!

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Jeg må bare legge til en låt.
Om jeg måtte velge en låt innen det technologiske musikklandskapet så må det være denne: Sven Vath : Ritual of life.


Bør høres høyt på et bra system. Lukk øynene og lytt.
Det er mykt og hardt, vakkert og creepy skummelt, svevende og rått. Det er litt 'urkraft' i denne låta.
Velanvendte 10 minutter

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

En skikkelig gammel klassiker. Mer på 'chillout' siden av techno, men en psykedelisk klassiker
The Orb : Little fluffy clouds :D

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Et livesett av den mer moderne varianten av psytance fra 'undergrunnen'

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Henningsen skrev: man nov 07, 2022 10:07 pm Jeg må bare legge til en låt.
Om jeg måtte velge en låt innen det technologiske musikklandskapet så må det være denne: Sven Vath : Ritual of life.

Bør høres høyt på et bra system. Lukk øynene og lytt.
Det er mykt og hardt, vakkert og creepy skummelt, svevende og rått. Det er litt 'urkraft' i denne låta.
Velanvendte 10 minutter
Hører med en gang at jeg for min del bør være i en annen modus enn hverdagsmodus for å høre på dette. Men når man først er i gang, så er det deiligt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Knaberaps skrev: tir nov 08, 2022 1:43 pm
Henningsen skrev: man nov 07, 2022 10:07 pm Jeg må bare legge til en låt.
Om jeg måtte velge en låt innen det technologiske musikklandskapet så må det være denne: Sven Vath : Ritual of life.

Bør høres høyt på et bra system. Lukk øynene og lytt.
Det er mykt og hardt, vakkert og creepy skummelt, svevende og rått. Det er litt 'urkraft' i denne låta.
Velanvendte 10 minutter
Hører med en gang at jeg for min del bør være i en annen modus enn hverdagsmodus for å høre på dette. Men når man først er i gang, så er det deiligt.
Hehe, ja det er ikke helt tirsdagsvibber over dette :lol:
Håper denne tråden kan utvikle seg til å innholde en del forslag med tid og stunder, og kom på dette settet nå av en eller annen grunn.
Det er rock'n roll og fullt kjør det settet der

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Jeg føler jeg mangler litt meir historie om inngangen til Techno/Chill/Rave osv,for å gi det litt substans
hva var bakgrunnen osv...hvor begynte det,i stedet for å slenge ut masse linker?

Datapop/Disco/House/Rave/Techno og i alle masse subsjangere?
det var til trådstarter

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

meningen må jo være til trådstarter, til hva som var grunnen til
att han elsket Techno,hvor startet det for trådstarter f.eks
gi litt bakgrunn..og hva er edm?

Techno er jo svært kan bli alt fra tja??
Krautrock til elektronisk/Hip Hop/Chill/Rave/House/Dance sound osb
slike spørsmål jeg stiller,kanskje jeg lytter mer..noen av linkene var bra faktisk
undersjangere? innen ambient/Elektronika
liker att trådstarter forteller en historie ..hvor for han ble intressert i sjangeren Techno
hva var påvirkningen osv,det er for meg intressant noen ganger

The Kwames

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Her går det i trance og house siden 1995.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

The Kwames skrev: tir nov 08, 2022 4:12 pm Jeg føler jeg mangler litt meir historie om inngangen til Techno/Chill/Rave osv,for å gi det litt substans
hva var bakgrunnen osv...hvor begynte det,i stedet for å slenge ut masse linker?

Datapop/Disco/House/Rave/Techno og i alle masse subsjangere?
det var til trådstarter

The Kwames
Flott! Jeg skal se om jeg får sagt noe om dette ved anledning.
Bra innspill!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

I tenårene gikk det mye i ulike CD samlere fra tampen av 90 og utover tidlig 00-tallet, der særlig Goliath serien, Happy 2b Hardcore, Ravemeister, Rave Mission og ikke minst Hard-Trance X-Plosion skivene, var av typen utgivelser som sjeldent skuffet, og veldig kjekt å få raska med seg, når en først var over i Sverige.

Skulle ønske at man hadde vært flinkere i å beholde langt flere av de nevnte, for utrolig mye gull og deilig nostalgi var det å finne igjen, men mista vel litt interessen for musikken, spesielt når rock og metal virkelig begynte å overta rundt sommerh-høst 2002.

Likevel, enkelte låter henger godt igjen, særlig de som hadde ei fin måte å bygge seg opp, med god stemning, fine melodier og bruk av piano.
Aeon - Masterpiece Of Emotion (2001)

Condor - On My Own (Les Voix Mix) (2001)

Begge disse var fra ei 2001 skive innen nevnte Hard Trance X-Plosion serie, og ble spilt mye under lengre bilturer på vintertid. Deilig å bare sitte i baksetet og drømme seg bort, med musikken i ørene.
Lava - Autumn (The Fall Mix)

Favoritten fra samtlige Rave Mission album, og spilte nærmest "i hjel" under sommer 2000.
Scott Brown - Elysium Plus

Tror denne var med i ei forkorta (altfor kort) utgave, på en av de mange Happy 2be Hardcore skivene, og føltes ut som ei perfekt blanding av trance og happy hardcore.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Sven Vath ble nevnt tidligere i tråden, og en artist man ofte har tenkt at man burde få handlet inn et par album fra, men hvor skal man starte?
Har jo ei grei samler, der innehar både hans egne låter, og ulike remikser for andre artister, samt forskjellige prosjekter.
Morsomme er jo at det var gjennom Scooter og No Fate (1997) man omsider fant veien til Sven, kun for å finne ut igjen at hans Struggle Continues mix av nevnte låt, var igjen en meget god remiks av ei enda tidligere rap/hip hop låt, blanda med tidlig trance av Zyon.

Uansett, den man er aller mest glad i, er nok den drømmeaktige Ballet Fusion (1994), der også durer og går i oppunder 10 minutter, da med ei fantastisk oppbygning, rik på variasjon og nei, utrolig vakker og behagelig musikk.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Frank.N.Steen skrev: tir nov 08, 2022 9:23 pm Sven Vath ble nevnt tidligere i tråden, og en artist man ofte har tenkt at man burde få handlet inn et par album fra, men hvor skal man starte?
Har jo ei grei samler, der innehar både hans egne låter, og ulike remikser for andre artister, samt forskjellige prosjekter.
Morsomme er jo at det var gjennom Scooter og No Fate (1997) man omsider fant veien til Sven, kun for å finne ut igjen at hans Struggle Continues mix av nevnte låt, var igjen en meget god remiks av ei enda tidligere rap/hip hop låt, blanda med tidlig trance av Zyon.

Uansett, den man er aller mest glad i, er nok den drømmeaktige Ballet Fusion (1994), der også durer og går i oppunder 10 minutter, da med ei fantastisk oppbygning, rik på variasjon og nei, utrolig vakker og behagelig musikk.
Albumet "Accident i paradise" er et must have. Det er for det meste ambient/chillout med bare et par mer upbeat låter. Masse etniske elementer, atmosfæriske lydlandskap og mye kunstnerisk frihet..

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Henningsen skrev: tir nov 08, 2022 9:47 pm Albumet "Accident i paradise" er et must have. Det er for det meste ambient/chillout med bare et par mer upbeat låter. Masse etniske elementer, atmosfæriske lydlandskap og mye kunstnerisk frihet..
Får vurdere å høre litt nærmere av hva som ligger oppe på Youtube fra det albumet, for dersom resten av skiva er i noenlunde samme gate som Ballet Fusion, så høres jo det meget interessant ut.

Scoopex var et navn en ofte fant igjen på diverse sen 90 og tidlig 00-talls dance og trance samlere, men hvor den herlige In My Dream (1997) har alltids gitt det lille ekstra "kicket". Usikker på hvor mange utgaver og remikser det ble lagd, men hendte ofte man ble forvirra, for ene ligna ikke på den andre, men heldigvis litt lettere i dag.

Gjennom Ayla og Liebe, samt ATB remiksen, fant man mye senere ut om Cosmic Baby og Liebe (1992), der albumet Stellar Supreme virket å kombinere mer oppløftende techno med drømmeaktig trance, og sistnevnte var nok de man likte best, særlig gjennom det vakre sporet Sea of Tranquility:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Trance samleren Connected Vol. 1 av DJ Stein H, var svære saker i vinter 2000, spesielt som oppvarming til ungdomsfester, eller bare sitte å spille Playstation og ha den som motiverende bakgrunnsmusikk, og det kom vel ei oppfølger året etter, men den huskes som en mindre nedtur.
Uansett, utrolig mye flotte, fengende og deilige spor, men det var nok først og fremst den fine flyten, som gjorde at man falt for albumet til å begynne med.

De største låtene, er nok enda litt større, da i forlengede versjoner, og disse har man enda ikke greid å gå lei siden:

Alpha Breed - Epic Future (2000)

Chakra - Love Shines Through (Original Mix) (1999)

Katana - Silence (Signum Remix) (1999)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ikke lett å komme seg ut av nostalgibobla på Youtube, særlig når man først har havna dypt utpå, gjennom besøk via gamle favoritter og slagere.
Og få har vel maktet å gjenskape, samt desto viktigere, beholde den deilige, søtladne og smått naive drømmende godfølelsen, som det disse klassikerne gjorde i verste ungdomstiden på tidlig 00-tallet. Nærmest beskrivelse blir vel som ei herlig forelskelsesrus, og nei, om bare all trance og dance musikk kunne nå den type høyder, da ville en nok aldri hørt på noe annet igjen.
Scooter - I'm Raving (Taucher remix) (1997)

Cygnus X - Superstring (Rank 1 Remix) (2000)

Gouryella - Walhalla (Vocal Extended Mix) (1999)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

iiO - Rapture (Riva Remix) (2001)

Dukka opp et par til, og hvor iiO hadde vel ei svær hit mot tampen av 2001, men av sikkert et mindre hav av ulike versjoner, så foretrakk en helt klart Riva remixen, der medfulgte i en større trance samler.
Ravelab Feat Purwien - Send Me An Angel (Vocal Club Mix) (1999)

Var inkludert som ei bonus singel CD på ei random house eller techno samler man aldri gadd å høre helt gjennom, men glad man omsider ga nevnte låt litt mer opmerksomhet.
The Conductor & The Cowboy - Feeling This Way (Original Mix) (2000)

En av disse man ble først gjort oppmerksom på, gjennom mange søvnløse netter med Radio Oslo i øregangene, og der de ofte spilte mye fin og oppbyggende trance og dance ut i de sene timer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En av de aller siste dance og trance singlene man kjøpte inn, og usikker på hvor det ble av den, men kunne sikkert sagt om utallige andre, og nå for lengst bortkomne ungdomsminner:
Charly Lownoise & Mental Theo Present Starsplash - Wonderful Days (2001 Remix)

Kjente vel til noe av duoens musikk, hvert fall Stars, men likte også ei som gikk vel kun under navnet: Live in London. Men ganske annerledes musikk og stil enn det de drev på med utover 00-tallet.

En i klassen lasta ned masser av diverse midten av 90-talls techno, dance, happy hardcore og lignende, i såpass svære mengder at en rakk jo aldri å henge med, men fant nå hvert fall ut at navn som Marusha, Ravers Nature, RMB, Dune og Blumchen var ikke så fælt, men lite slår følelsen av å først høre Marusha, samt Dune:
Marusha - Deep (1995)

Dune - Can't Stop Raving (1995)

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Her er et hørbart liveset fra Richie Hawtin.
Dette er minimalistisk techno på sitt beste.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Litt historie om House.
House var den første sjangeren i det som skulle eksplodere i popularitet, utbredelse og antall sjangre.
Til og begynne med startet det veldig begrenset som en subkultur og en undergrunnsbevegelse.
Opphavet til begrepet "House" vet man egentlig ikke så mye om, men man har et par teorier man ofte refererer til.
Opprinnelsen daterer man til slutten av 70-tallet og starten av 80-tallet og det var en gradvis utvikling. Opprinnelsen var disco som var på hell og spesielt Chicago er anerkjent som stedet 'det hele begynte '

Man hadde en utvikling i teknologisk utstyr, og spesielt platespillerne man brukte til avspilling hadde betydning. Gamle spillere brukte tid å komme opp i fart og tålte dårlig manipulering som scratching og 'looping'
Nettopp det at man kunne dele opp sanger og plukke ut de mest repetitive delene for å få en mer fast og rigid rytme og blande inn elementer fra andre sanger gjorde at man fikk en mer dansbar gjentagende rytme.
Spesielt dj'ene på the warehouse i Chicago var pådrivere for dette og det fenget og utviklet seg til en undergrunnsbevegelse.
Den ene teorien til begrepet er at man bare forkortet 'the music played at The Warehouse' ned til det som ble House Music.

Alternativ nr to bak begrepet er at den teknologiske utviklingen gjorde at flere kunne skaffe seg platespillere og utstyret man trengte på privat basis og på den måten mikset og eksperementerte med plater og platespillere og utviklet denne nye undergrunnsmusikken hjemme i husene sine. Altså en alternativ forklaring på begrepet 'House music'

Den rette forklaringen vet man ikke, men både måten å fremføre musikken og utviklingen av nytt teknologisk utstyr skulle drive utviklingen i musikken på en ganske eksplosiv måte både i utbredelse og i ulike retninger med en jungel av sjangre slik det kjennes i dag med både kommersielle og mer undergrunnsrettede sjangre.
For min del er det den mer undergrunnsrettede delen som er interessant.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Frank.N.Steen skrev: tir nov 08, 2022 9:23 pm Sven Vath ble nevnt tidligere i tråden, og en artist man ofte har tenkt at man burde få handlet inn et par album fra, men hvor skal man starte?
Har jo ei grei samler, der innehar både hans egne låter, og ulike remikser for andre artister, samt forskjellige prosjekter.
Morsomme er jo at det var gjennom Scooter og No Fate (1997) man omsider fant veien til Sven, kun for å finne ut igjen at hans Struggle Continues mix av nevnte låt, var igjen en meget god remiks av ei enda tidligere rap/hip hop låt, blanda med tidlig trance av Zyon.

Uansett, den man er aller mest glad i, er nok den drømmeaktige Ballet Fusion (1994), der også durer og går i oppunder 10 minutter, da med ei fantastisk oppbygning, rik på variasjon og nei, utrolig vakker og behagelig musikk.
Jeg har den CD-plata. Kjøpte den i 1994. Den heter The Harlequin, the Robot, and the Ballet Dancer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»