Medlem av et politisk parti..?

Svar
GatlingGun

Medlem av et politisk parti..?

Legg inn av GatlingGun »

Dette er et helt partipolitisk objektivt innlegg, og er kun ment til å informere og forespørre om informasjon.

Det er kun ca. 2% av befolkningen i Norge som er medlem av et politisk parti. Der er også enda færre enn det som faktisk møter opp på medlemsmøtene hvert lokallag kaller inn til. Det er i medlemsmøtene partipolitikken etableres og formes og det er der man virkelig kan utgjøre en forskjell.

En stemme der kan være verdt 250 ganger så mye som en vanlig stemmeseddel i urnen fra de resterende 98% (minus de ikke-stemmeberettigede).

Resten av befolkningen har svært lite eller ingen påvirkning på aktuelle saker som blir tatt med eller ikke i de forskjellige partiprogrammene.

Jeg er litt nysgjerrig over hvor mange av dere her inne som er medlem i et parti, hvorfor og hvorfor ikke dere er medlem.

Hvorfor er det så få medlemmer i det politiske landskapet i Norge?




Hvordan tas beslutninger i et politisk parti?

Beslutninger i politiske parti fattes ved voteringer (avstemming) der man som medlem kan stemme for eller imot de forslag som partiet skal ta stilling til. De forslag som får flere JA-stemmer enn NEI-stemmer blir partiets beslutning.


Hvor mye kan jeg påvirke som medlem av et politisk parti?

Som ordinært medlem kan du ved å møte på møtene ha svært stor påvirkning på f.eks:

Partiets valgprogram i kommunevalget
Hvilke personer som skal være partiets kandidater ved valg (samt hvor høyt/lavt de skal stå på listen)
Hvem som skal sitte i lokalpartiets styre
Hvem som skal sitte i lokalpartiets programkomite
Hvem som skal sitte i lokalpartiets nominasjonskomite
Hvem som skal sitte i partiets Fylkesstyre
Hvem som skal sitte i partiets kandidater til Fylkestingsvalg
++
Hvis du i tillegg takker ja til å bli valgt inn i partiets styre, komiteer e.l vil du kunne påvirke enda sterkere.




For å lære mer om hvordan demokratiet i Norge fungerer, kan dere starte med å høre på denne podcasten:

https://www.suscon.no/podcast

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 12:56 pm
Jeg er litt nysgjerrig over hvor mange av dere her inne som er medlem i et parti, hvorfor og hvorfor ikke dere er medlem.
Aktivt støttemedlem som i et svakt øyeblikk takket ja til å stå på partiets liste i det kommende kommunevalg.

Centrist

Legg inn av Centrist »

GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 12:56 pm Jeg er litt nysgjerrig over hvor mange av dere her inne som er medlem i et parti, hvorfor og hvorfor ikke dere er medlem.
Aldri vært medlem i et parti selv om det til tider frister. Problemet er:
1. Ingen parti passer "godt nok"
2. De partiene som kunne vært aktuelt har solgt sjelen sin gjennom ulike løsninger, f.eks. Venstre under pandemien.
3. De partiene som kunne vært aktuelt har dessuten politikere som burde vært kastet ut av det partiet for lenge siden, og innehar svært liten kompetanse. Det vitner om et politisk landskap som ikke nødvendigvis innehar de rette elementene for en faktisk politisk debatt. Mimir Kristjannson sa i WWU at det verste med å være aktiv i politikken var at man ikke kunne diskutere politikk. Absolutt noe sant i det utsagnet.
4. De minipartiene som kunne være aktuelle er for radikale og dessuten så langt unna makt at det personlig ville vært lite å hente.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Centrist skrev: man nov 07, 2022 2:31 pm
GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 12:56 pm Jeg er litt nysgjerrig over hvor mange av dere her inne som er medlem i et parti, hvorfor og hvorfor ikke dere er medlem.
Aldri vært medlem i et parti selv om det til tider frister. Problemet er:
1. Ingen parti passer "godt nok"
2. De partiene som kunne vært aktuelt har solgt sjelen sin gjennom ulike løsninger, f.eks. Venstre under pandemien.
3. De partiene som kunne vært aktuelt har dessuten politikere som burde vært kastet ut av det partiet for lenge siden, og innehar svært liten kompetanse. Det vitner om et politisk landskap som ikke nødvendigvis innehar de rette elementene for en faktisk politisk debatt. Mimir Kristjannson sa i WWU at det verste med å være aktiv i politikken var at man ikke kunne diskutere politikk. Absolutt noe sant i det utsagnet.
4. De minipartiene som kunne være aktuelle er for radikale og dessuten så langt unna makt at det personlig ville vært lite å hente.
Jeg er ingen fan av å overtale folk til ting, og iallefall ikke partivalg, men dersom du har tid så kan du jo sette deg litt inn i politikken til INP. Som verken er radikale eller håpløse.

Om det ikke faller i smak så er det selvsagt helt ok å stemme et annet parti 😄✌️

Argumentet mot at det ikke er vits å stemme på et lite parti fordi de er små faller litt på sin egen urimelighet https://inpartiet.no/aktuelt/teller-ikke-min-stemme. Om alle tenkte slik hvor ville vi vært idag?

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Noe av det som slår meg mest er vel nettopp mye av det som har kommet frem tidligere i tråden, men også flere ting:

- Det diskuteres for lite politikk i partiene. Partiideologene blir som regel alltid ofre for boilere og pragmatikere. Dermed ender ideologer mer opp i Minerva, Civita (de som ikke er flinke nok til å skrive for Minerva), Agenda, Manifest etc.Eller de finner seg rett og slett noe annet å gjøre.

- Flere nystartede parti virker å fremstå som at de skal tilbake til fornuften som noen av partiene stod for før. Så går det bare noen uker før disse folkene fremstår som klin gærne. Det gjelder f.eks Alliansen, FI, Sentrum, INP, NyeBorgerlige etc. Spesielt hendelser som pandemien og andre problemer fremprovoserer mye rart fra den kanten.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

GiPazzini_85 skrev: man nov 07, 2022 3:10 pm Noe av det som slår meg mest er vel nettopp mye av det som har kommet frem tidligere i tråden, men også flere ting:

- Det diskuteres for lite politikk i partiene. Partiideologene blir som regel alltid ofre for boilere og pragmatikere. Dermed ender ideologer mer opp i Minerva, Civita (de som ikke er flinke nok til å skrive for Minerva), Agenda, Manifest etc.Eller de finner seg rett og slett noe annet å gjøre.

- Flere nystartede parti virker å fremstå som at de skal tilbake til fornuften som noen av partiene stod for før. Så går det bare noen uker før disse folkene fremstår som klin gærne. Det gjelder f.eks Alliansen, FI, Sentrum, INP, NyeBorgerlige etc. Spesielt hendelser som pandemien og andre problemer fremprovoserer mye rart fra den kanten.
Jeg er litt spent på begrunnelsen din på hvorfor INP fremstår som klin gærne.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Er det én ting Norge trenger mer av så er det flere partimedlemmer på tvers av partiene. Folk som ikke har vært politiker hele livet og som kan være mer med på å forme politikken som rådes.

Det er på medlemsmøtene politikken endres og formes og det er der man kan utgjøre en forskjell.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

INP framstår mest som noe en tidligere konserntillitsvalgt som nå ikke har så mye å gjøre og noen kompiser stiftet på en hyttetur, så på f eks AP sitt program for å lage en liste over saker AP mente noe om, så skrev de ned hva de mente om disse og vips så hadde de et program.

M.A.O: et hobbyprosjekt. Nå var vel De Grønne på tilsvarende nivå for noen tiår siden og har fremdeles ikke blitt helt "voksne" enda, så det kan jo bli noe mer, men tror det må bli under ny ledelse.

Selv så synes jeg ingen partier står for noe jeg kan støtte gjennom medlemskap. Eventuelt så er jeg bare for lat til å bli med å påvirke.

Centrist

Legg inn av Centrist »

GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 3:01 pm Jeg er ingen fan av å overtale folk til ting, og iallefall ikke partivalg, men dersom du har tid så kan du jo sette deg litt inn i politikken til INP. Som verken er radikale eller håpløse.

Om det ikke faller i smak så er det selvsagt helt ok å stemme et annet parti 😄✌️

Argumentet mot at det ikke er vits å stemme på et lite parti fordi de er små faller litt på sin egen urimelighet https://inpartiet.no/aktuelt/teller-ikke-min-stemme. Om alle tenkte slik hvor ville vi vært idag?
Kjennskapen til partiene i Norge er relativt høy, i hvert fall i forhold til gjennomsnittet her, inkludert de mindre partiene som INP. Stemte Liberalistene sist valg, selv om de er vel radikal for min smak. Det var mer enn antitesis til den utviklingen Norge tok under pandemien.
På ideologisk grunnlag står jeg nok for langt unna INP til at det skal være aktuelt å stemme på de, om noe bli politisk aktiv.

Jeg kan godt stemme på et mindre parti, men det er noe annet med politisk deltakelse. MDG startet jo som et knøttlite parti en gang i tiden før de nå har fått nasjonal innflytelse. Men hvis jeg selv skulle blitt politisk aktiv skulle det vært i en slik posisjon og med en slik påvirkningskraft hvor man kunne gjøre en ideologisk endring.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Zorbeltuss skrev: man nov 07, 2022 5:23 pm INP framstår mest som noe en tidligere konserntillitsvalgt som nå ikke har så mye å gjøre og noen kompiser stiftet på en hyttetur, så på f eks AP sitt program for å lage en liste over saker AP mente noe om, så skrev de ned hva de mente om disse og vips så hadde de et program.

M.A.O: et hobbyprosjekt. Nå var vel De Grønne på tilsvarende nivå for noen tiår siden og har fremdeles ikke blitt helt "voksne" enda, så det kan jo bli noe mer, men tror det må bli under ny ledelse.

Selv så synes jeg ingen partier står for noe jeg kan støtte gjennom medlemskap. Eventuelt så er jeg bare for lat til å bli med å påvirke.
Da har du ikke nok kjennskap til partiet og hvilke verdier og saker de står for, kan jeg trygt melde.

Partiet nærmer seg 8000 betalende medlemmer og har stiftet fylkeslag i alle landets fylker. Bare i Vestland fylke for eksempel, er de representert med 19 lokallag.

"Åja enda en miniparti med gamle gubber ja, og vips stemplet som noe useriøst fjas. Åh de er for små til å utgjøre en forskjell. Jeg kan vurdere å stemme på dem om de blir store nok."

Hvordan i all verden skal de vokse uten medlemmer og stemmer mener du?

Jeg misliker slike holdninger.

Jeg følelser majoriteten av folk ikke orker å sette seg nok inn i emner og saker og dømmer altfor fort. Det syns jeg er en uting og litt av grunnen til at de samme ideologiske styringspartiene har fått holde på så lenge som de har.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 6:21 pm Da har du ikke nok kjennskap til partiet og hvilke verdier og saker de står for, kan jeg trygt melde.
Først og fremst min vurdering av programmet deres som framstår som noe en enkeltperson og noen kompiser har snekret sammen på noen kvelder.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 3:11 pm
GiPazzini_85 skrev: man nov 07, 2022 3:10 pm Noe av det som slår meg mest er vel nettopp mye av det som har kommet frem tidligere i tråden, men også flere ting:

- Det diskuteres for lite politikk i partiene. Partiideologene blir som regel alltid ofre for boilere og pragmatikere. Dermed ender ideologer mer opp i Minerva, Civita (de som ikke er flinke nok til å skrive for Minerva), Agenda, Manifest etc.Eller de finner seg rett og slett noe annet å gjøre.

- Flere nystartede parti virker å fremstå som at de skal tilbake til fornuften som noen av partiene stod for før. Så går det bare noen uker før disse folkene fremstår som klin gærne. Det gjelder f.eks Alliansen, FI, Sentrum, INP, NyeBorgerlige etc. Spesielt hendelser som pandemien og andre problemer fremprovoserer mye rart fra den kanten.
Jeg er litt spent på begrunnelsen din på hvorfor INP fremstår som klin gærne.
Er bare ta en titt på hva en del personer med tilhørighet i partiet skriver på alskens sider på FB rundt korona, klima m.m.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

GiPazzini_85 skrev: man nov 07, 2022 7:58 pm
GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 3:11 pm
GiPazzini_85 skrev: man nov 07, 2022 3:10 pm Noe av det som slår meg mest er vel nettopp mye av det som har kommet frem tidligere i tråden, men også flere ting:

- Det diskuteres for lite politikk i partiene. Partiideologene blir som regel alltid ofre for boilere og pragmatikere. Dermed ender ideologer mer opp i Minerva, Civita (de som ikke er flinke nok til å skrive for Minerva), Agenda, Manifest etc.Eller de finner seg rett og slett noe annet å gjøre.

- Flere nystartede parti virker å fremstå som at de skal tilbake til fornuften som noen av partiene stod for før. Så går det bare noen uker før disse folkene fremstår som klin gærne. Det gjelder f.eks Alliansen, FI, Sentrum, INP, NyeBorgerlige etc. Spesielt hendelser som pandemien og andre problemer fremprovoserer mye rart fra den kanten.
Jeg er litt spent på begrunnelsen din på hvorfor INP fremstår som klin gærne.
Er bare ta en titt på hva en del personer med tilhørighet i partiet skriver på alskens sider på FB rundt korona, klima m.m.
Medlemmer eller folk som står på valglister du tenker på? Partileder er ganske klar på at det ikke vil aksepteres useriøse folk i rekkene på valglistene, og har ettertrykkelig informert om at INP skal være et snilt parti i den forstand.

Majoriteten av INP-folk som skal stille til valg er vanlige mennesker som ikke har noen egen agenda eller konspirasjonsteorier.

Jeg har også vært svært skeptisk til nye partier, også til INP men over tid så har mange brikker begynt å falle på plass og jeg ser nå at partiet er kommet for å bli.

De har som standpunkt og mål å ligge i sentrum av politikken, og å ikke ekstreme krefter slippe til. De har allerede kastet vekk en liten haug med narsissister fra andre partier (både erablerte og nyopprettede partier) som vil tjene seg selv.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 8:33 pm
GiPazzini_85 skrev: man nov 07, 2022 7:58 pm
GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 3:11 pm

Jeg er litt spent på begrunnelsen din på hvorfor INP fremstår som klin gærne.
Er bare ta en titt på hva en del personer med tilhørighet i partiet skriver på alskens sider på FB rundt korona, klima m.m.
Medlemmer eller folk som står på valglister du tenker på? Partileder er ganske klar på at det ikke vil aksepteres useriøse folk i rekkene på valglistene, og har ettertrykkelig informert om at INP skal være et snilt parti i den forstand.

Majoriteten av INP-folk som skal stille til valg er vanlige mennesker som ikke har noen egen agenda eller konspirasjonsteorier.

Jeg har også vært svært skeptisk til nye partier, også til INP men over tid så har mange brikker begynt å falle på plass og jeg ser nå at partiet er kommet for å bli.

De har som standpunkt og mål å ligge i sentrum av politikken, og å ikke ekstreme krefter slippe til. De har allerede kastet vekk en liten haug med narsissister fra andre partier (både erablerte og nyopprettede partier) som vil tjene seg selv.
Dette her blir for løsrevet fra hvordan ting egentlig er. Det mange INP-medlemmer holder på med i sosiale medier er godt inne i konspi-land og i så fall gjør ikke partilederen jobben sin dersom intensjonen er å pælme ut useriøse folk. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at partileder da også har sin egen agenda med partiet. Partiet ellers bærer også preg av tung populisme fordekt som en form for "nostalgi".

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GiPazzini_85 skrev: tir nov 08, 2022 7:04 am Partiet ellers bærer også preg av tung populisme fordekt som en form for "nostalgi".
Hva tenker du på her? Har aldri satt meg særlig inn i deres politikk.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

KongOlav2 skrev: tir nov 08, 2022 7:06 am
GiPazzini_85 skrev: tir nov 08, 2022 7:04 am Partiet ellers bærer også preg av tung populisme fordekt som en form for "nostalgi".
Hva tenker du på her? Har aldri satt meg særlig inn i deres politikk.
Brodden mot MdG og ellers et ønske om å gå bort fra klimafokus for å holde oljenæringen i gang.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 8:33 pm
GiPazzini_85 skrev: man nov 07, 2022 7:58 pm
GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 3:11 pm

Jeg er litt spent på begrunnelsen din på hvorfor INP fremstår som klin gærne.
Er bare ta en titt på hva en del personer med tilhørighet i partiet skriver på alskens sider på FB rundt korona, klima m.m.
Medlemmer eller folk som står på valglister du tenker på? Partileder er ganske klar på at det ikke vil aksepteres useriøse folk i rekkene på valglistene, og har ettertrykkelig informert om at INP skal være et snilt parti i den forstand.

Majoriteten av INP-folk som skal stille til valg er vanlige mennesker som ikke har noen egen agenda eller konspirasjonsteorier.

Jeg har også vært svært skeptisk til nye partier, også til INP men over tid så har mange brikker begynt å falle på plass og jeg ser nå at partiet er kommet for å bli.

De har som standpunkt og mål å ligge i sentrum av politikken, og å ikke ekstreme krefter slippe til. De har allerede kastet vekk en liten haug med narsissister fra andre partier (både erablerte og nyopprettede partier) som vil tjene seg selv.
Et såpass lite parti mener jeg må dømmes ut ifra deres folkevalgte i større grad enn deres program. Der kommer ikke INP spesielt godt ut. De er vel først og fremst et protestparti mot det grønne skiftet og er dominert av oljefanatikere og Motvind-medlemmer. De har en påfallende høy andel folkevalgte som ikke er i stand til å oppføre seg.

Jeg spår en lignende utvikling som FNB. Vokser de seg store nok så kommer de til å implodere i interne konflikter og maktkamp mellom folk som ikke er skikket til å drive politikk.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GiPazzini_85 skrev: tir nov 08, 2022 7:22 am
Brodden mot MdG og ellers et ønske om å gå bort fra klimafokus for å holde oljenæringen i gang.
Ok. Jeg registrerte på hjemmesiden deres at de virker glad i tradisjonell industri og voldsom motstander av alt som er nytt, spesielt vindkraft. Virker som du sier som en gjeng nostalgikere ja. Vi skal klare oss med vannkraft, olje og gass, tradisjonell kraftkrevende industri, etc. De har jo et eget menypunkt på sine hjemmesider om vindkraft, og virker som ekstrem motstander av dette, i den grad de faktisk vil reversere store deler av de utbyggingene som allerede er gjort.

Og jeg kjenner også type retorikk fra debatter jeg har sett ang industri og kraftutbygging. De omfavner de gamle aluminiums- og smelteverkene for alle penga, men er sterk motstander av bygging av mer eller mindre all ny kraftkrevende virksomhet, uavhengig av hva det dreier seg om. Og til tross for at enkelte noe av den nye virksomheten fort kan gi klart flere arbeidsplasser og mer avkastning per MW forbruk enn de tradisjonelle smelteverkene.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

KongOlav2 skrev: tir nov 08, 2022 8:05 am
GiPazzini_85 skrev: tir nov 08, 2022 7:22 am
Brodden mot MdG og ellers et ønske om å gå bort fra klimafokus for å holde oljenæringen i gang.
Ok. Jeg registrerte på hjemmesiden deres at de virker glad i tradisjonell industri og voldsom motstander av alt som er nytt, spesielt vindkraft. Virker som du sier som en gjeng nostalgikere ja. Vi skal klare oss med vannkraft, olje og gass, tradisjonell kraftkrevende industri, etc. De har jo et eget menypunkt på sine hjemmesider om vindkraft, og virker som ekstrem motstander av dette, i den grad de faktisk vil reversere store deler av de utbyggingene som allerede er gjort.

Og jeg kjenner også type retorikk fra debatter jeg har sett ang industri og kraftutbygging. De omfavner de gamle aluminiums- og smelteverkene for alle penga, men er sterk motstander av bygging av mer eller mindre all ny kraftkrevende virksomhet, uavhengig av hva det dreier seg om. Og til tross for at enkelte noe av den nye virksomheten fort kan gi klart flere arbeidsplasser og mer avkastning per MW forbruk enn de tradisjonelle smelteverkene.
Jeg tror ikke nødvendigvis at vindkraft er fremtiden, i alle fall ikke utifra effekten nå. Men den kan nok være grei supplementskraft. Problemet er bare markedet der er veldig "stagnant" med tanke på at havvind har en tendens til å forplante seg nokså likt hos de forskjellige vindproduserende landene samtidig som at når det er tørke og dårlige tider for vannkraften så har det også en tendens til å være for lite vind til å kompenesere delvis med vindkraft. Men det er klart når man allerede har satt opp noe så bør man kunne bruke dette for å spe på med i markedet. Men i fremtiden kreves det at man både i Norge og ellers i Europa begynner å se på flere alternative kraftkilder ved siden av nye sparetiltak rettet mot husstandene og spesielt mot ferieboliger. Det kan hende at vi klarer å gå tilbake til noe som er i nærheten av det prisnivået vi hadde før prisoppgangen, men en bør samtidig se på kraft som en del av beredskapen, både på nasjonalt plan og i Europa. Det siste halvåret har vist oss at vi ikke har gjort hjemmeleksa vår der, verken her i Norge eller i EU.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Man kan iallefall trygt si at forhåndsdømming som enkelte holder på med her, ikke har noe for seg. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i hva dere påstår om INP-folk.

Det er vanlige folk uten ekstreme tendenser som vil det beste for Norge.

De ønsker at det skal være et krav i framtiden om minst 5 års arbeidserfaring for alle som sitter på Stortinget, og at man maks kan sitte på Stortinget i 8 år om gangen.

De ønsker å si opp eller i verste fall reforhandle EØS-avtalen samt ACER.

Norge er et land som er 100% avhengig av vannkraft og den skal vi slutte med å legge ut på det åpne markedet slik vi gjør nå gjennom ACER. Vi skal kun eksportere i tider der vi ikke trenger kraften mest selv.

Dette er bare noen av de få tingene som er på agendaen.

Partiet er farget av at det er vanlige og ordentlige folk, som ikke har master i retorikk og ansvarsfraskrivelse, så jeg er klar over at de da kan oppfattes som en gjeng med amatører. Og de er jo det, amatører som ofrer mye tid og penger for å forsøke å vri politikken i en annen retning.

For slik som det er nå så produserer AS Norge bare flere og flere broilere og er dette virkelig til det beste for Norge?

Dere får værsågod stemme på et av de etablerte broiler-partiene, men er dere medlem så er dere med på å forme partipolitikken.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Det har ikke noe med retorikken å gjøre, det er bare innholdet som så åpenbart ikke er utformet av noen med god kunnskap om hvordan Norge fungerer.

Jeg er enig i at det er for mange broilere og at politikk som karrierevei skaper en type person som blir en slags nikkedukke for parti-ideologien, fikk se den forsøplingen ta rot under Solberg og Støre har ikke snudd trenden. Samtidig så har de "ikke-populistiske partiene" som Høyre og AP velutviklede kunnskapsapparat og nettverk om det meste som de kan lene seg på, så jeg tar mye heller nikkedukker derfra enn noen glade amatører fra INP som hverken har peiling eller mulighet til å søke hjelp i organisasjonen.

Det er jo mulig at INP dersom de evner å rekruttere smarte og unge folk kan bli et seriøst alternativ når nåværende ledelse gir seg og slipper disse til samtidig som en bygger opp en skikkelig organisasjon.

malvolio

Legg inn av malvolio »

GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 12:56 pm Jeg er litt nysgjerrig over hvor mange av dere her inne som er medlem i et parti, hvorfor og hvorfor ikke dere er medlem.


Du stiller et interessant og viktig spørsmål. Jeg er ikke medlem av et politisk parti, men i et par tilfeller har jeg vurdert å bli det. I disse tilfellene har de aktuelle partiene relativt raskt skyndt seg å fjerne sine synspunkter fra mine. Og så ser jeg jo at det er et paradoks her: om jeg hadde vært medlem, kunne jeg prøvd å påvirke partiet til å ta de standpunktene jeg synes ville være best, i stedet for bare å klage over at de ikke gjør det.

Generelt liker jeg ikke partidisiplin, jeg ønsker ikke at noen skal fortelle meg hva jeg "skal" mene om en sak. (Jeg vil gjerne slippe å måtte forsvare offentlig noe jeg faktisk er hakkende uenig i, bare fordi jeg kanskje er blitt nedstemt internt i partiet).

Jeg liker heller ikke (om jeg faktisk skulle stilt som kandidat til noe) at mitt privatliv (enda så udramatisk det er) skulle bli av offentlig interesse.

Så selv om jeg innser at det kanskje objektivt sett er et dårlig valg, har jeg valgt å ikke være medlem av et parti.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

malvolio skrev: tir nov 08, 2022 1:15 pm
GatlingGun skrev: man nov 07, 2022 12:56 pm Jeg er litt nysgjerrig over hvor mange av dere her inne som er medlem i et parti, hvorfor og hvorfor ikke dere er medlem.


Du stiller et interessant og viktig spørsmål. Jeg er ikke medlem av et politisk parti, men i et par tilfeller har jeg vurdert å bli det. I disse tilfellene har de aktuelle partiene relativt raskt skyndt seg å fjerne sine synspunkter fra mine. Og så ser jeg jo at det er et paradoks her: om jeg hadde vært medlem, kunne jeg prøvd å påvirke partiet til å ta de standpunktene jeg synes ville være best, i stedet for bare å klage over at de ikke gjør det.

Generelt liker jeg ikke partidisiplin, jeg ønsker ikke at noen skal fortelle meg hva jeg "skal" mene om en sak. (Jeg vil gjerne slippe å måtte forsvare offentlig noe jeg faktisk er hakkende uenig i, bare fordi jeg kanskje er blitt nedstemt internt i partiet).

Jeg liker heller ikke (om jeg faktisk skulle stilt som kandidat til noe) at mitt privatliv (enda så udramatisk det er) skulle bli av offentlig interesse.

Så selv om jeg innser at det kanskje objektivt sett er et dårlig valg, har jeg valgt å ikke være medlem av et parti.
Har tenkt akkurat de samme tankene selv lenge, men tenker å gjøre et seriøst forsøk som medlem fremover. Jeg har ingen intensjoner om å stå på noen valgliste, men vil veldig gjerne være med på å stemme frem eller bort aktuelle saker på agendaen.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Essensen i norsk politikk er at Europabevegelsen er vårt største parti i og utenfor stortinget. Partiets fotsoldater er div. partier fra borgerlig side og ut til høyre, samt nyhetsmedia den 4. statsmakt.
Prioritert oppgave for denne maktkonstellasjonen er mest mulig norsk integrering til EU, helt uavhengig av konsekvenser og hensyn til hva befolkningen vil.
Aktuelt eksempel er problemet med sinnsykt høye ustabile strømpriser som danner grunnlag for en ødeleggende inflasjon. Fra hele landet kommer det protester, det eksisterer ingen generell oppslutning om saken. Det eneste som kan få slutt på denne ødeleggende saken er å si opp EØS-avtalen, slik at nordmenn kan begynne å styre i Norge igjen. Dette sier EU-partiene AP, Høyre, Frp, Krf, Venstre og MDG tvert nei til, mens befolkningen er maktesløs.
Så lenge media driver med hemmelighold og desinformasjon og støtter opp om Europabevegelsens handlinger, er det ikke mulig å endre denne ulykksalige situasjonen for landet.
Stortingsvalgene har for lengst blitt en parodi i forhold til de virkelig viktige sakene og styringen av landet. Det er svært lenge siden velgerne hadde innflytelse gjennom valg til stortinget. Demokratiet forvitrer, slik Makt- og Demokratiutredningen konkluderte allerede i 2003.

NB. Var medlem i et av av våre største partier for lenge siden, meldte meg ut etter ett år. Var bare kamp mellom fløyer, intriger, baksnakkelser, kameraderi, osv. Den som trives i slikt miljø må være uredelig og ekstremt uærlig. Men det går nok an å gjøre karriere under slike omstendigheter for spesielt interesserte. :)

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Jeg var medlem av et politisk parti i forrige årtusen, men velger rett og slett ikke bruke penger på det. Har heller ikke tid til å involvere meg, liker heller ikke det norske partidemokratiet, i motsetning til personlig valgte representanter. Siden jeg er konservativ stemmer jeg ikke på noen Stortingspartier, men det er viktig å stemme så jeg finner alltid et parti.

ulefos

Legg inn av ulefos »

GatlingGun skrev: tir nov 08, 2022 9:58 am Man kan iallefall trygt si at forhåndsdømming som enkelte holder på med her, ikke har noe for seg.
vil du si at jeg forhåndsdømmer deg hvis jeg sier at det du driver med er medlemsverving?

jeg hørte at Kristiansands representant for INP i går kveld, og det var ikke akkurat oppløftende

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

ulefos skrev: tir nov 08, 2022 8:21 pm
GatlingGun skrev: tir nov 08, 2022 9:58 am Man kan iallefall trygt si at forhåndsdømming som enkelte holder på med her, ikke har noe for seg.
vil du si at jeg forhåndsdømmer deg hvis jeg sier at det du driver med er medlemsverving?

jeg hørte at Kristiansands representant for INP i går kveld, og det var ikke akkurat oppløftende
Nei det var jo ikke meningen at det var det denne tråden skulle handle om. Jeg bare fant det litt vanskelig å unngå å kommentere på enkeltes innlegg. Beklager.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Jeg var medlem av AP i 1 år da jeg var student. Jeg ble tatt godt imot studentlaget, men det var to årsaker til at det ble med det ene møtet, og støttemedlemskap resten av året:

- For det første var alle andre der så mye flinkere enn meg. Alle må jo starte en plass, men alle hadde politisk erfaring, enten fra kommunestyret, eller at de hadde vært politisk aktiv i flere år. Jeg følte rett og slett at jeg var langt unna like politisk interessert som dem.

- Dette var i et valgår og jeg ble spurt om jeg ville bli med på stands. Det ville jeg ikke, da jeg ikke så lyst på å måtte forsvare det av partiets politikk som jeg var uenig i.

Men selv om det ble med det ene møtet var det en interessant erfaring å få en sniktitt på hvordan politiske debatter innad i et parti kan være.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

ulefos skrev: tir nov 08, 2022 8:21 pm
GatlingGun skrev: tir nov 08, 2022 9:58 am Man kan iallefall trygt si at forhåndsdømming som enkelte holder på med her, ikke har noe for seg.
vil du si at jeg forhåndsdømmer deg hvis jeg sier at det du driver med er medlemsverving?

jeg hørte at Kristiansands representant for INP i går kveld, og det var ikke akkurat oppløftende

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»