Hvilken juleribbe er best?

Svar
fargerik

Hvilken juleribbe er best?

Legg inn av fargerik »

Det er så mange forskjellige ribber der ute.
Hva mener forum er beste ribbe av det vi finner i butikkene fremover?
Jeg husker ikke hva jeg har kjøpt opp gjennom åra, men noen har vært bedre enn andre.
Noen tips?
Gjester på julaften, så jeg ønsker å smelle til med god ribbe.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tenker du på type (tynn/familie etc.. ) eller produsent?

Tynnribbe er det som gjelder. Ellers må man nesten bare se litt rundt om i butikken, finn noe som har en god del fett, særlig rett under svoren. Har prøvd forskjellige leverandører, og jeg tror ikke det ene er så mye bedre enn det andre.

Har skrevet litt om dette før - TV2 Hjelper deg og TV2s kokk skrytte av en ribbe der hun mente "denne grisen smaker man har hatt det godt", det var en First Price. Samtidig ble det vel dårlig karakter til Kolonihagen en gang også, selv om den er tre ganger så dyr som en annen.

I tillegg til fett er det også greit å få med seg at det er bein i ribba, så det ikke er buklist man ender opp med...

Meny har vel ferskvaredisker rundt om - og har man en butikk man stoler på, så det kanskje det hyggeligste - den kan godt fryses ned på egen hånd også. Ellers synes jeg Gilde jevnt over har ganske gode produkter.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Benfri og uten kotelettkam.

Jallaskar

Legg inn av Jallaskar »

fargerik skrev: tir nov 08, 2022 5:24 pm Hva mener forum er beste ribbe av det vi finner i butikkene fremover?
Saueribbe, saltet og tørket og skåret opp langs ribbeina.....

Men du mente sikkert svineribbe. Tynnribbe med godt fettlag er det jeg foretrekker. Merke spiller mindre rolle.
Sist redigert av Jallaskar den tir nov 08, 2022 6:25 pm, redigert 1 gang totalt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tynnribbe med et vesentlig innslag av fett.
Prisen har ikke all verdens å si.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Slakterens

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

fargerik skrev: tir nov 08, 2022 5:24 pm Det er så mange forskjellige ribber der ute.
Hva mener forum er beste ribbe av det vi finner i butikkene fremover?
Jeg husker ikke hva jeg har kjøpt opp gjennom åra, men noen har vært bedre enn andre.
Noen tips?
Gjester på julaften, så jeg ønsker å smelle til med god ribbe.


Den absolutt beste ribba er av edelgris. Kjøtt av edelgris har en helt egen god smak, ulik annen gris.

morrisey

Legg inn av morrisey »

fargerik skrev: tir nov 08, 2022 5:24 pm Det er så mange forskjellige ribber der ute.
Hva mener forum er beste ribbe av det vi finner i butikkene fremover?
Jeg husker ikke hva jeg har kjøpt opp gjennom åra, men noen har vært bedre enn andre.
Noen tips?
Gjester på julaften, så jeg ønsker å smelle til med god ribbe.
Den beste ribba er tørket, av lam og kalles pinnekjøtt ;)

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg tok et valg i går, jeg. Det ble Gilde juleribbe, med knekte bein og godt med fett.
Ferdig rutet gjør alt litt lettere ;.)
Ligger trygt i fryseren.
Kjekt å være ute i god tid så ikke julekvelden kommer som kjerringa.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ribbe ble også i år kjøpt inn hos slakteren på meny. Fikk velge stykke med passende fettlag, før han rutet..saltet og pepret, for så å vakuumpakke stykket.
3,5 kilo.. det holder bel til oss2

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»