Januarvinduet ‘23 - Liverpool FC

Svar
Ministeren

Januarvinduet ‘23 - Liverpool FC

Legg inn av Ministeren »

Det er straks VM-pause, klubben er lagt ut for salg og januarvinduet venter rundt hjørnet. Sesongtråden bugner over av spekulasjoner, og da er det dags for en dedikert transfertråd.

Vil vi hente noen? Blir Naby som en ny spiller å regne? Treffer Markant på sine besserwisser-påstander? Vil bermen av motstanderfans hovere dersom penger brukes? Har Kwames noen spenstige afrikanere å anbefale?

Jeg er villig til å svare ja på samtlige spørsmål.

For en enkel sjel som av prinsipp holder seg borte fra Twitter, er FriDiskusjon kilden til ryktene som uunngåelig vil komme. Intet rykte for lite, intet for stort. La tråden flomme over av spekulasjoner!

Som en anekdote, da jeg har null å bidra med til trådens tema, kan det nevnes at undertegnede en gang ble kjøpt for en pakke Hubba Bubba og en Cola. Dette var på Tine Fotballskole en gang på 90-tallet og jeg har aldri før, eller etter, følt meg mer ønsket.

Kjør tråd.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Håper man bruker VM-pausen til å starte prosessen mot en midtbanespiller og at denne kommer allerede første uken i januar.

Ministeren

Legg inn av Ministeren »

Jeg vil da håpe og anta at selve prosessen allerede er godt i gang, i den forstand at man allerede har identifisert den/de aktuelle spillerne.

Er det for øvrig noen som har peiling på hvordan en slik prosess fungerer? Hvordan lodder man stemningen hos den aktuelle spiller? Jeg har fått med meg at Neville og co ble sendt på runder under landslagspauser, men interessant dersom noen med innsikt kan si to ord om dette.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Ministeren skrev: tir nov 08, 2022 8:16 pm Jeg vil da håpe og anta at selve prosessen allerede er godt i gang, i den forstand at man allerede har identifisert den/de aktuelle spillerne.

Er det for øvrig noen som har peiling på hvordan en slik prosess fungerer? Hvordan lodder man stemningen hos den aktuelle spiller? Jeg har fått med meg at Neville og co ble sendt på runder under landslagspauser, men interessant dersom noen med innsikt kan si to ord om dette.
I utgangspunktet har en klubb ikke lov til å diskutere en overgang med en spiller eller hans representanter uten å først rette en formell forespørsel til nåværende klubb. Allikevel er det vel en kjent sak at det syndes mye med dette, såklart "tapping up"

Godt beskrevet hos Goal her
https://www.goal.com/en/news/what-is-ta ... vkszgir94u

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

KongOlav2 skrev: tir nov 08, 2022 8:13 pm Håper man bruker VM-pausen til å starte prosessen mot en midtbanespiller og at denne kommer allerede første uken i januar.
Det må være mulig. Har veldig lyst på Matteo Guendouzi. Ellers har jeg blitt småforelsket i hele midtbanen til Real Sociedad denne høsten. Brais Mendez hadde passet ekstremt godt inn. Han må være det nærmest man kommer en Gini, da han var på høyden i Liverpool, i fotballen i dag. Pluss scoringene hans fra Castle-tiden.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

markantovertak skrev: tir nov 08, 2022 9:05 pm
KongOlav2 skrev: tir nov 08, 2022 8:13 pm Håper man bruker VM-pausen til å starte prosessen mot en midtbanespiller og at denne kommer allerede første uken i januar.
Det må være mulig. Har veldig lyst på Matteo Guendouzi. Ellers har jeg blitt småforelsket i hele midtbanen til Real Sociedad denne høsten. Brais Mendez hadde passet ekstremt godt inn. Han må være det nærmest man kommer en Gini, da han var på høyden i Liverpool, i fotballen i dag. Pluss scoringene hans fra Castle-tiden.
Da Guendouzi forlot Arsenal ble det jo snakket om relativt begredelige holdninger. Det må ha forbedret seg rimelig kraftig om han skal være aktuell for Liverpool i januar.

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

KongOlav2 skrev: tir nov 08, 2022 9:11 pm
markantovertak skrev: tir nov 08, 2022 9:05 pm
KongOlav2 skrev: tir nov 08, 2022 8:13 pm Håper man bruker VM-pausen til å starte prosessen mot en midtbanespiller og at denne kommer allerede første uken i januar.
Det må være mulig. Har veldig lyst på Matteo Guendouzi. Ellers har jeg blitt småforelsket i hele midtbanen til Real Sociedad denne høsten. Brais Mendez hadde passet ekstremt godt inn. Han må være det nærmest man kommer en Gini, da han var på høyden i Liverpool, i fotballen i dag. Pluss scoringene hans fra Castle-tiden.
Da Guendouzi forlot Arsenal ble det jo snakket om relativt begredelige holdninger. Det må ha forbedret seg rimelig kraftig om han skal være aktuell for Liverpool i januar.
Slikt snakk er stort sett uinteressant. Det er mange som har en agenda når det ikke funker som man håpet på.

Det er ingenting som tyder på at noen av disse er på listen til Liverpool. Kun en digresjon fra meg uansett.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

markantovertak skrev: tir nov 08, 2022 9:28 pm Slikt snakk er stort sett uinteressant. Det er mange som har en agenda når det ikke funker som man håpet på.

Det er ingenting som tyder på at noen av disse er på listen til Liverpool. Kun en digresjon fra meg uansett.
Hva med andre franske spillere? Fofana i Monaco er tatt i VM-troppen og er vel DM. Kunne han vært et alternativ til en Fabinho som fungerer uhyre dårlig så langt denne sesongen? Og den som statsmessig imponerer mest i L1 denne sesongen er vel Enzo le Fee i Lorient. Har du sett noe til ham?

Faquarl

Legg inn av Faquarl »

Det snakkes om å forlenge kontrakten til Firmino..

Nei takk. Han har vist glimt i år, men det har vært helt musestille de siste kampene, og det blir nok sånn for han resten av karrieren. Har ikke motoren som gjorde han så spesiell lengre. Trodde han kom til å spille som tier i år, men det går overhodet ikke.

(Regner med at det blir hattrick i dag)

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

KongOlav2 skrev: lør nov 12, 2022 1:52 pm
markantovertak skrev: tir nov 08, 2022 9:28 pm Slikt snakk er stort sett uinteressant. Det er mange som har en agenda når det ikke funker som man håpet på.

Det er ingenting som tyder på at noen av disse er på listen til Liverpool. Kun en digresjon fra meg uansett.
Hva med andre franske spillere? Fofana i Monaco er tatt i VM-troppen og er vel DM. Kunne han vært et alternativ til en Fabinho som fungerer uhyre dårlig så langt denne sesongen? Og den som statsmessig imponerer mest i L1 denne sesongen er vel Enzo le Fee i Lorient. Har du sett noe til ham?
Tørr ikke mene noe om Enzo Le Fee, knapt sett ham spille. Og iallfall ikke lagt merke til ham.
Fofana har jeg sett, og tenkt at han er en spiller som typisk West Ham/Aston Villa kjøper. Har tenkt at Evertons Onana eller Fulhams Palhinha har sett mer spennende ut tidligere.

Jeg synes vi hele tiden må ha i bakhue at det er fryktelig vanskelig å kjøpe gode nok spillere til Liverpool. De må hq noe litt ekstra.
Ser det er en liten link til Seko Fofana. Det er naturlig, han har x-faktor, og er ikke kun god som de andre nevnt her. Han har noe ekstra som kan dyrkes fram enda mer.

Min favoritt i akkurat den kategorien nå er Sociedads Brais Mendez. Kjente knapt til ham før sesongen startet, men han har noe spesielt, som det er litt vanskelig å definere. Se en kamp med Soviedad. Det samme har også Seko Fofana, mens Youssouf Fofana bare er god.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

markantovertak skrev: lør nov 12, 2022 2:41 pm Tørr ikke mene noe om Enzo Le Fee, knapt sett ham spille. Og iallfall ikke lagt merke til ham.
Fofana har jeg sett, og tenkt at han er en spiller som typisk West Ham/Aston Villa kjøper. Har tenkt at Evertons Onana eller Fulhams Palhinha har sett mer spennende ut tidligere.

Jeg synes vi hele tiden må ha i bakhue at det er fryktelig vanskelig å kjøpe gode nok spillere til Liverpool. De må hq noe litt ekstra.
Ser det er en liten link til Seko Fofana. Det er naturlig, han har x-faktor, og er ikke kun god som de andre nevnt her. Han har noe ekstra som kan dyrkes fram enda mer.

Min favoritt i akkurat den kategorien nå er Sociedads Brais Mendez. Kjente knapt til ham før sesongen startet, men han har noe spesielt, som det er litt vanskelig å definere. Se en kamp med Soviedad. Det samme har også Seko Fofana, mens Youssouf Fofana bare er god.
Mendez bør jo i så fall suppleres med noen mer utpreget defensive på midten. For det er der det skorter mest i dag. Spesielt når Fabinho har vært så uhyre middelmådig så langt denne sesongen. Jeg er per dags dato av den oppfatning av at to midtbanespillere inn i 2022 er et must. Og en av de bør absolutt være en som har bevist at han tåler å spille dag inn og dag ut i PL. Jeg er møkk lei av spillere som er ute med skader kontinuerlig, og/eller knapt har god nok fitness til å spille mer enn en kamp i uka.

Den aller mest åpenbare her må være Declan Rice. Og dernest Caicedo selv om han har relativt kort fartstid i PL og er litt ung. Typemessig virker han ganske riktig. Et tredje og billigere alternativ kunne vært Ruben Neves. Har ikke spesielt stor tro på at han vil være en absolutt toppklassespiller, men med kun ett år igjen av kontrakten til neste sommer vil han ikke bli så dyr. Og han har spilt nesten 5 år i PL knapt uten skader. Bare en god stallspiller/rollespiller inn som alltid er tilgjengelig er et steg frem fra den midtbanen vi har i dag med 4-5 spillere som er fra litt til veldig mye skadeplaget.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Ministeren skrev: tir nov 08, 2022 8:08 pm
Har Kwames noen spenstige afrikanere å anbefale?
Jeg har pratet med både herr og fru Kwames, og ifølge dem så bør Karim Konaté, Issahaku Abdul Fatawu, Ernest Nuamah, Mohammed Kudus, Edmund Addo og Souaibou Marou signeres sporenstreks.

Faktisk burde samtlige ha vært signert av klubben igår!

Det skal sies at herr Kwame ville ha foretrukket Iddrisu Baba fremfor Edmund Addo, men han er ikke like ung som resten.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Hvorfor eksisterer denne tråden egentlig? Dere vet jo like godt som meg at dere ikke kommer til å bruke noe penger, og at det vil være null spillere inn iløpet av vintervinduet!

Men ja, Naby blir som en ny signering, og forlengelsen av kontrakten til Firmino vil gjøre at dere kan si at dere har signert en spiss også.

Faquarl

Legg inn av Faquarl »

Svakt å ikke nevne Ayew minst en gang, @Jolla!

Tror selv at vi kjøper en midtbanespiller på utgående kontrakt i januar, men at storkjøpet ikke kommer før til sommern.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KongOlav2 skrev: lør nov 12, 2022 1:52 pm Og den som statsmessig imponerer mest i L1 denne sesongen er vel Enzo le Fee i Lorient. Har du sett noe til ham?
Av unge, offensive midtbanespillere i L1 denne sesongen så er den som har imponert meg mest Désiré Doué fra Rennais.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jolla skrev: lør nov 12, 2022 4:41 pm
KongOlav2 skrev: lør nov 12, 2022 1:52 pm Og den som statsmessig imponerer mest i L1 denne sesongen er vel Enzo le Fee i Lorient. Har du sett noe til ham?
Av unge, offensive midtbanespillere i L1 denne sesongen så er den som har imponert meg mest Désiré Doué fra Rennais.
Høres ut som et kvinnfolk!

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KongOlav2 skrev: lør nov 12, 2022 4:43 pm
Jolla skrev: lør nov 12, 2022 4:41 pm
KongOlav2 skrev: lør nov 12, 2022 1:52 pm Og den som statsmessig imponerer mest i L1 denne sesongen er vel Enzo le Fee i Lorient. Har du sett noe til ham?
Av unge, offensive midtbanespillere i L1 denne sesongen så er den som har imponert meg mest Désiré Doué fra Rennais.
Høres ut som et kvinnfolk!
Enig! Men det gjør Ángel Di María også (hvis du tenker på det som et engelsk navn.)

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Dundersalt skrev: tir nov 08, 2022 8:36 pm
Allikevel er det vel en kjent sak at det syndes mye med dette, såklart "tapping up"
Jeg vil si at denne regelen ikke bare brytes mye, men (bortimot) alltid.

Det høres utenkelig ut for meg at en større overgang skjer uten at det har vært noen form for kontakt direkte eller indirekte mellom en spiller (eller representanter for en spiller) og en kjøpende klubb (eller representanter for en kjøpende klubb) før et bud er akseptert.

Det er kun et fåtall ganger hvor en spiller blir fortalt av egen klubb at de har akseptert et bud på ham fra klubb X, og at de gjerne vil at spilleren skal snakke med klubb X. Dette skjer hovedsaklig når det er klubben som prøver å bli kvitt spilleren og/eller leie ut en ung spiller, og da altså klubbene som velger overgangen heller enn at det er spilleren som velger overgangen.


Angående de særegne spanske utkjøpsklausulene så har man den situasjonen at det i realiteten er umulig at de blir utløst med mindre det har vært kontakt mellom spiller og kjøpende klubb før klausulen er blitt utløst - ettersom at det er spilleren selv som må kjøpe seg ut av kontrakten.

TerryMcDermott

Legg inn av TerryMcDermott »

--- Han lille pjokken her til høyre er det vel bare å signere med en gang. Lio Gerrard.

fugletitteren

Legg inn av fugletitteren »

TerryMcDermott skrev: søn nov 13, 2022 6:22 pm --- Han lille pjokken her til høyre er det vel bare å signere med en gang. Lio Gerrard.
Er han også bra på å skli?

markantovertak

Legg inn av markantovertak »

Jolla skrev: lør nov 12, 2022 5:17 pm
Dundersalt skrev: tir nov 08, 2022 8:36 pm
Allikevel er det vel en kjent sak at det syndes mye med dette, såklart "tapping up"
Jeg vil si at denne regelen ikke bare brytes mye, men (bortimot) alltid.

Det høres utenkelig ut for meg at en større overgang skjer uten at det har vært noen form for kontakt direkte eller indirekte mellom en spiller (eller representanter for en spiller) og en kjøpende klubb (eller representanter for en kjøpende klubb) før et bud er akseptert.

Dette skyldes to ting.
Vi tror regelen er annerledes enn den håndteres. Klubben godtar at man sier i fra at man tar kontakt. Man trenger ikke tillatelse.

Det er også veldig ofte lite jevnbyrdige parter. En stor klubb ønsker en spiller i en mindre klubb. Da spiller økonomi en såpass stor rolle at den lille klubben godtar mye. Det er heller ikke spesielt gunstig med sure spillere.

Så tappingregelen er der, men klubbene har funnet en fornuftig måte å løse ting på. Utfordringen er når to store klubber barker sammen rundt en spiller. Det ser vi i blant.

tbb
Innlegg: 3376

Legg inn av tbb »

markantovertak skrev: søn nov 13, 2022 8:02 pm
Jolla skrev: lør nov 12, 2022 5:17 pm
Dundersalt skrev: tir nov 08, 2022 8:36 pm
Allikevel er det vel en kjent sak at det syndes mye med dette, såklart "tapping up"
Jeg vil si at denne regelen ikke bare brytes mye, men (bortimot) alltid.

Det høres utenkelig ut for meg at en større overgang skjer uten at det har vært noen form for kontakt direkte eller indirekte mellom en spiller (eller representanter for en spiller) og en kjøpende klubb (eller representanter for en kjøpende klubb) før et bud er akseptert.

Dette skyldes to ting.
Vi tror regelen er annerledes enn den håndteres. Klubben godtar at man sier i fra at man tar kontakt. Man trenger ikke tillatelse.

Det er også veldig ofte lite jevnbyrdige parter. En stor klubb ønsker en spiller i en mindre klubb. Da spiller økonomi en såpass stor rolle at den lille klubben godtar mye. Det er heller ikke spesielt gunstig med sure spillere.

Så tappingregelen er der, men klubbene har funnet en fornuftig måte å løse ting på. Utfordringen er når to store klubber barker sammen rundt en spiller. Det ser vi i blant.
Det er vel poenget til Jolla når han skriver at regelen brytes ofte? Praksis avviker fra regelboken. Iht regelboken trenger man tillatelse. Skriftlig.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg synes regelen egentlig er ubrukelig slik den er nedtegnet den dag idag. Det må finnes rom for fleksibilitet. Den er også formulert på en slik måte at den gir all makt til arbeidsgiver og ikke makt til arbeidstaker.

Det at regelen i praksis ikke eksisterer / blir referert til annet enn når klubber vil ha noe å klage på når de føler seg dårlig behandlet er et eksempel på at man her har et "sovende" regelverk som enten bør kuttes, eller aller helst endret slik at regelverket har en effekt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jolla skrev: lør nov 12, 2022 4:46 pm Enig! Men det gjør Ángel Di María også (hvis du tenker på det som et engelsk navn.)
Ser at han bare er 17 år gammel. Vi trenger nok litt mer rutine enn som så.

Måtte i så fall bare blitt et suppleringskjøpt til 1-2 mer rutinerte spillere.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KongOlav2 skrev: søn nov 13, 2022 9:30 pm
Jolla skrev: lør nov 12, 2022 4:46 pm Enig! Men det gjør Ángel Di María også (hvis du tenker på det som et engelsk navn.)
Ser at han bare er 17 år gammel. Vi trenger nok litt mer rutine enn som så.

Måtte i så fall bare blitt et suppleringskjøpt til 1-2 mer rutinerte spillere.
Joda, poenget var å si en ung spiller som jeg ser en lys fremtid for. Han er ikke klar til å være et klart førstevalg for Rennais enda, så da er han ikke der at han kan rotere jevnt for Liverpool.

Téji Savanier er jo som alltids elsk, men han burde nok ha flyttet på seg for 5-6 sesonger siden hvis han skulle ha spilt for en toppklubb. En av de mest undervurderte spillerne i verden de siste årene. En harmoni av kaos og teknisk brillianse i en tettpakket kropp.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Syntes att det er viktigt å få en midtbane mann i Januar og minimum 1 til sommeren..3 ryker på midtbanen i Ox,Milner,Keita
Og noen Afrikanere skal vi ikke ha,når vi ikke var smarte og hentet 1 år yngre Andre Ayew det året all ville ha Mata,så da driter jeg i det
har fulgt overraskelse laget SC Freiburg i Bundesliga,ettersom kona har noen venner i Tyskland
og en midtbanemann gjør det bra der i Daniel Kofi Kyereh eller bare Kofi

The Kwames

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

og er Ghaneser som Kudus i Ajax..men vi er bra forspent på topp...midtbanen det er der vi må forsterke gjerne en billig Kofi Kyereh
og 2 som går rett inn på laget

The Kwames

Guarnere

Legg inn av Guarnere »

Midtbane viktigst ja. Men bra forspent på topp er vi ikke.

På forsvars og keeperplass ser det forsåvidt greit ut. Med dobbel dekning over rekka.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Fra spøk til alvor så er Karim Konaté en kar som klubber bør ha et øye til. Jeg tror han og Dijon Karemi tar plassene til Sesko/Okafor og Sucic/Kjærgaard i RB Salzburg fra og med neste sommer.

Brukeravatar
Eldon
Innlegg: 4239

Legg inn av Eldon »

Hvor mange minutter tror dere Laimer får for oss før han er ute med skade resten av sesongen?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»