Ocean Viking

Svar
Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Re: Ocean Viking

Legg inn av B.E. »

Texas_John skrev: lør nov 19, 2022 1:35 pm
B.E. skrev: lør nov 19, 2022 1:06 pm
Texas_John skrev: lør nov 19, 2022 9:26 am
For de som har litt begreper om historie, geografi, kultur og demografi i dette området gir det mening å skrive MENA og Afrika.

Å skrive "MENA og resten av Afrika" slik du foreslår virker relativt upresist, da du omtaler det de fleste forbinder med det ekte Afrika som "resten av Afrika".

Why don’t we think of north Africa as part of Africa? https://www.theguardian.com/commentisfr ... ed-history
Jeg vet ikke hvorfor du tenker som Iman Amrani. Men jeg tenker iallfall på Nord-Afrika som del av Afrika. Jeg har aldri hørt noen andre ikke gjør det heller.


Det er vel omtrent like kunnskapsløst som å tenke Nord-Europa er ikke en del av Europa :lol:


https://no.wikipedia.org/wiki/Nord-Europa
Det man tenker på som det ekte, originale Afrika er nok først og fremst svarte folkegruppe, ikke arabiske.

Nord-Afrika er relativt nylig erobret av islamsk ekspansjon, på samme måte som Spania og Portugal var erobret av islam i 800 år fremt til middelalderen.

Jeg vet ikke hvilke fargenyanse nordafrikanere i oldtidens Egypt hadde for 5000 år siden.

Men Kleopatra ser da ikke ut som en typisk afrikansk-amerikaner?


Bilde

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Fordomsfull skrev: lør nov 19, 2022 11:50 am – I praksis støttet Norge og andre allierte opp om rasistiske islamister som drepte afrikanere og tvang flere hundre tusen svarte til å flykte fra Libya, sier han til NTB."
Uten å hylle diktatoren Gaddafi som også stod bak terror i Europa, så er det åpenbart at alternativet var enda verre slik det alltid er i muslimske land.
Et folk som ønsker seg en islamsk stat og enda verre forhold for kvinner, slik vi ser i Afghanistan o.a. muslimske land. Vesten må nå ha lært å holde seg unna disse landene, la dem få det som de vil - og lukke døren for dem i alle sammenhenger.

Men dette er en kraftig avsporing fra tråden som omhandler fattigdomsmigranter fra Afrika sør for Sahara og Midt-Østen.
Det er ikke libyere som setter seg i disse båtene for å bli plukket opp av NGO'ene som frakter dem videre til Europa.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Texas_John skrev: lør nov 19, 2022 1:35 pm
B.E. skrev: lør nov 19, 2022 1:06 pm
Texas_John skrev: lør nov 19, 2022 9:26 am
For de som har litt begreper om historie, geografi, kultur og demografi i dette området gir det mening å skrive MENA og Afrika.

Å skrive "MENA og resten av Afrika" slik du foreslår virker relativt upresist, da du omtaler det de fleste forbinder med det ekte Afrika som "resten av Afrika".

Why don’t we think of north Africa as part of Africa? https://www.theguardian.com/commentisfr ... ed-history
Jeg vet ikke hvorfor du tenker som Iman Amrani. Men jeg tenker iallfall på Nord-Afrika som del av Afrika. Jeg har aldri hørt noen andre ikke gjør det heller.


Det er vel omtrent like kunnskapsløst som å tenke Nord-Europa er ikke en del av Europa :lol:


https://no.wikipedia.org/wiki/Nord-Europa
Det man tenker på som det ekte, originale Afrika er nok først og fremst svarte folkegruppe, ikke arabiske.

Nord-Afrika er relativt nylig erobret av islamsk ekspansjon, på samme måte som Spania og Portugal var erobret av islam i 800 år fremt til middelalderen.
"Afrikaner" er synonymt med subsaharisk afrikaner dvs. neger.
I ærligheten navn er heller ikke boere og briter i Sør-Afrika det første man tenker på som "afrikanere". Så også med arabere og berber-folk mm. i det ørkenpregede Nord-Afrika.
Skjønner ikke hvorfor BE skal kverulere om dette basert på kun geografi.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Interessant, jeg registrerer at mediene har begynt å skrive båt-migranter om båt-migranter.
Fort kort tid siden var dette begrep forbeholdt "rasister" i alternative medier.
Mener de fremdeles at båt-migranter har krav på opphold i Europa?

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: lør nov 19, 2022 11:50 am ...regimet som hadde brakt velstand, i stor grad fjernet analfabetismen, hadde laget verdens mest avanserte og største rør&kanalsystem som førte vann fra innsjøer under bakken,
Imponerende saker, men da er det jo på tide at libyere reiser tilbake for å bygge opp landet sitt. Å bare stikke av fra problemene løser sjeldent noe som helst.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Pernille skrev: lør nov 19, 2022 9:44 pm
Fordomsfull skrev: lør nov 19, 2022 11:50 am ...regimet som hadde brakt velstand, i stor grad fjernet analfabetismen, hadde laget verdens mest avanserte og største rør&kanalsystem som førte vann fra innsjøer under bakken,
Imponerende saker, men da er det jo på tide at libyere reiser tilbake for å bygge opp landet sitt. Å bare stikke av fra problemene løser sjeldent noe som helst.
Jeg antar det menes det samme som at arabere i oljestatene har "bygget verdens høyeste bygning" osv.
De har har ikke funnet opp -eller bygget noe som helst. Arabere har kun revet ned det andre har bygget opp -og ødeleggelsen av kunstskatter fra før-islamsk tid fortsetter den dag i dag.
De gamle egyptere, syrere, irakere osv. var ikke arabere.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: lør nov 19, 2022 10:05 pm
Pernille skrev: lør nov 19, 2022 9:44 pm
Fordomsfull skrev: lør nov 19, 2022 11:50 am ...regimet som hadde brakt velstand, i stor grad fjernet analfabetismen, hadde laget verdens mest avanserte og største rør&kanalsystem som førte vann fra innsjøer under bakken,
Imponerende saker, men da er det jo på tide at libyere reiser tilbake for å bygge opp landet sitt. Å bare stikke av fra problemene løser sjeldent noe som helst.
Jeg antar det menes det samme som at arabere i oljestatene har "bygget verdens høyeste bygning" osv.
De har har ikke funnet opp -eller bygget noe som helst. Arabere har kun revet ned det andre har bygget opp -og ødeleggelsen av kunstskatter fra før-islamsk tid fortsetter den dag i dag.
De gamle egyptere, syrere, irakere osv. var ikke arabere.
Noen ganger virker du rett og slett en smule, eh - lett; forstår du virkelig ikke verdien av at SVÆRE områder med svært mye ørken og lite vann - som etter 30 års arbeide, får vann? Og så mye vann at de kan dyrke mat og få vann til dyrene og slik ha tilgang til både mat og drikke og få vannet til samme pris som i Bergen?! Vannet er slik, mye viktigere enn olje.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Fordomsfull skrev: lør nov 19, 2022 11:07 pm
Neptun skrev: lør nov 19, 2022 10:05 pm
Pernille skrev: lør nov 19, 2022 9:44 pm

Imponerende saker, men da er det jo på tide at libyere reiser tilbake for å bygge opp landet sitt. Å bare stikke av fra problemene løser sjeldent noe som helst.
Jeg antar det menes det samme som at arabere i oljestatene har "bygget verdens høyeste bygning" osv.
De har har ikke funnet opp -eller bygget noe som helst. Arabere har kun revet ned det andre har bygget opp -og ødeleggelsen av kunstskatter fra før-islamsk tid fortsetter den dag i dag.
De gamle egyptere, syrere, irakere osv. var ikke arabere.
Noen ganger virker du rett og slett en smule, eh - lett; forstår du virkelig ikke verdien av at SVÆRE områder med svært mye ørken og lite vann - som etter 30 års arbeide, får vann? Og så mye vann at de kan dyrke mat og få vann til dyrene og slik ha tilgang til både mat og drikke og få vannet til samme pris som i Bergen?! Vannet er slik, mye viktigere enn olje.
Jo, jeg forstår at vi trenger vann. De gjør vel de fleste.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Neptun skrev: lør nov 19, 2022 11:17 pm
Fordomsfull skrev: lør nov 19, 2022 11:07 pm
Neptun skrev: lør nov 19, 2022 10:05 pm

Jeg antar det menes det samme som at arabere i oljestatene har "bygget verdens høyeste bygning" osv.
De har har ikke funnet opp -eller bygget noe som helst. Arabere har kun revet ned det andre har bygget opp -og ødeleggelsen av kunstskatter fra før-islamsk tid fortsetter den dag i dag.
De gamle egyptere, syrere, irakere osv. var ikke arabere.
Noen ganger virker du rett og slett en smule, eh - lett; forstår du virkelig ikke verdien av at SVÆRE områder med svært mye ørken og lite vann - som etter 30 års arbeide, får vann? Og så mye vann at de kan dyrke mat og få vann til dyrene og slik ha tilgang til både mat og drikke og få vannet til samme pris som i Bergen?! Vannet er slik, mye viktigere enn olje.
Jo, jeg forstår at vi trenger vann. De gjør vel de fleste.
Verdens største ingeniørbragd, verdens største vanningsanlegg i et finurlig nettverk med rør og brønner 500 meter nede i bakken - der før ubeboelige områder får en tilførsel på 6 500 000 m3 vann i døgnet og med et slikt forbruk, som har en varighet på 5000 år, skaper liv der det tidligere bare var ørken og ubeboelige.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Xpoolman skrev: lør nov 19, 2022 8:12 am Nå er det virkelig på tide at denne ferjetrafikken blir avsluttet !
Stadig flere land nekter å ta imot Ocean Viking, men den fikk legge til kai i Toulon i Frankrike sist uke.
20 av migrantene som var ombord får nå komme til Norge og EU innkaller til krisemøte angående trafikken.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -til-norge
Så lenge ikke alle havner blånekter å ta i mot dette skipet og andre av samme type så er det kjørt.

Afrika har i dag 1.3 mrd mennesker, til 2100 skal det bli 4 mrd mennesker i Afrika, vi kan bare tenke oss hva det betyr.

Det blir heldigvis ikke mitt problem.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Neptun skrev: lør nov 19, 2022 10:05 pm Jeg antar det menes det samme som at arabere i oljestatene har "bygget verdens høyeste bygning" osv.
De har har ikke funnet opp -eller bygget noe som helst. Arabere har kun revet ned det andre har bygget opp -og ødeleggelsen av kunstskatter fra før-islamsk tid fortsetter den dag i dag.
De gamle egyptere, syrere, irakere osv. var ikke arabere.
Jeg tenker at det må være mye bedre om alle disse fantastiske ressursene med ingeniører, leger, lærere, sykepleiere og andre høyt utdannede heller reiser tilbake for å gjenoppbygge sine egne land framfor å gå på NAV eller jobbe som taxisjåfører eller bærplukkere her.

Dessuten er jo hele Europa gjennomsyret av hvithet, hvite privilegier, strukturell rasisme og fremmedfiendtlighet. Kan ikke være mye gøy å oppholde seg her under slike forhold.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

kytec skrev: søn nov 20, 2022 12:30 am
Xpoolman skrev: lør nov 19, 2022 8:12 am Nå er det virkelig på tide at denne ferjetrafikken blir avsluttet !
Stadig flere land nekter å ta imot Ocean Viking, men den fikk legge til kai i Toulon i Frankrike sist uke.
20 av migrantene som var ombord får nå komme til Norge og EU innkaller til krisemøte angående trafikken.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -til-norge
Så lenge ikke alle havner blånekter å ta i mot dette skipet og andre av samme type så er det kjørt.

Afrika har i dag 1.3 mrd mennesker, til 2100 skal det bli 4 mrd mennesker i Afrika, vi kan bare tenke oss hva det betyr.

Det blir heldigvis ikke mitt problem.
Ikke godt å si hva fremtiden bringer.

Men Europa er et av de mest befolkede områdene i verden. Så skal noen flytte fra Afrika som er mye mindre befolket enn Europa, så er det vel greiest om de flytter til Amerika som er minst befolket.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

For folk som er interesserte i båter som plukker opp flyktninger, så har vel Norge en viss tradisjon for dette.

For eksempel var eksplosjonen i Halifax en kollisjon mellom et norsk skip som pleide frakte flyktninger mellom Europa og Amerika under 1. verdenskrig, og et skip fullastet med eksplosiver.

https://no.wikipedia.org/wiki/Eksplosjonen_i_Halifax
https://en.wikipedia.org/wiki/Halifax_Explosion


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Pernille skrev: søn nov 20, 2022 6:18 am
Neptun skrev: lør nov 19, 2022 10:05 pm
Dessuten er jo hele Europa gjennomsyret av hvithet, hvite privilegier, strukturell rasisme og fremmedfiendtlighet. Kan ikke være mye gøy å oppholde seg her under slike forhold.
Så lenge de har NAV så er de fornøyd.

Kutt ut NAV og de er på første fly hjem.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: søn nov 20, 2022 12:30 am
Xpoolman skrev: lør nov 19, 2022 8:12 am Nå er det virkelig på tide at denne ferjetrafikken blir avsluttet !
Stadig flere land nekter å ta imot Ocean Viking, men den fikk legge til kai i Toulon i Frankrike sist uke.
20 av migrantene som var ombord får nå komme til Norge og EU innkaller til krisemøte angående trafikken.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -til-norge
Så lenge ikke alle havner blånekter å ta i mot dette skipet og andre av samme type så er det kjørt.

Afrika har i dag 1.3 mrd mennesker, til 2100 skal det bli 4 mrd mennesker i Afrika, vi kan bare tenke oss hva det betyr.

Det blir heldigvis ikke mitt problem.
Det e så mye som kan endre denne spådommen; noen påfølgende dødelige pandemier og/eller- at en som utvklingshjelp til Niger, sender solcelleanlegg - slik at de får mye&billig strøm - som de kan tilby til industri-etablering. Industrietablering gir jobber og salg av produkter og inntekter - som gir øket levestandard, som virker være en sikker metode til å få ned fødselstallene.
Det er den første perioden i mitt liv at ekspertene ikke er engstelige for overbefolkning på kloden lengre og det har antageligvis sammenheng med at alle stater i hele verden, inkludert i de afrikanske statene der det fødes flest. De siste har gått fra å føre 6-8 unger i snitt, til å føde ca 6 barn i snitt.
I én oppgang i en 4 etasjers boligblokk med 2 leiligheter i hver etasje, var det 4 familier med 6 unger og i de andre leilighetene bodde og barnefamilier. Der hadde ungene alltid noen å leke med. I følge forskerne er det kun innvandring som vil opprettholde folketallet i Norge.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 8:10 am
Det e så mye som kan endre denne spådommen; noen påfølgende dødelige pandemier og/eller- at en som utvklingshjelp til Niger, sender solcelleanlegg - slik at de får mye&billig strøm - som de kan tilby til industri-etablering. Industrietablering gir jobber og salg av produkter og inntekter - som gir øket levestandard, som virker være en sikker metode til å få ned fødselstallene.
Men da vil vel folketallet gå ned, og det er vel ikke så bra?

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 8:10 am
kytec skrev: søn nov 20, 2022 12:30 am
Xpoolman skrev: lør nov 19, 2022 8:12 am Nå er det virkelig på tide at denne ferjetrafikken blir avsluttet !
Stadig flere land nekter å ta imot Ocean Viking, men den fikk legge til kai i Toulon i Frankrike sist uke.
20 av migrantene som var ombord får nå komme til Norge og EU innkaller til krisemøte angående trafikken.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... -til-norge
Så lenge ikke alle havner blånekter å ta i mot dette skipet og andre av samme type så er det kjørt.

Afrika har i dag 1.3 mrd mennesker, til 2100 skal det bli 4 mrd mennesker i Afrika, vi kan bare tenke oss hva det betyr.

Det blir heldigvis ikke mitt problem.
Det e så mye som kan endre denne spådommen; noen påfølgende dødelige pandemier og/eller- at en som utvklingshjelp til Niger, sender solcelleanlegg - slik at de får mye&billig strøm - som de kan tilby til industri-etablering. Industrietablering gir jobber og salg av produkter og inntekter - som gir øket levestandard, som virker være en sikker metode til å få ned fødselstallene.
Det er den første perioden i mitt liv at ekspertene ikke er engstelige for overbefolkning på kloden lengre og det har antageligvis sammenheng med at alle stater i hele verden, inkludert i de afrikanske statene der det fødes flest. De siste har gått fra å føre 6-8 unger i snitt, til å føde ca 6 barn i snitt.
I én oppgang i en 4 etasjers boligblokk med 2 leiligheter i hver etasje, var det 4 familier med 6 unger og i de andre leilighetene bodde og barnefamilier. Der hadde ungene alltid noen å leke med. I følge forskerne er det kun innvandring som vil opprettholde folketallet i Norge.
Så du mener vi er avhengige av flere NAV-klinenter for å opprettholde folketallet?

Vel det står i alle fall ikke på meg/oss.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

kytec skrev: man nov 21, 2022 8:28 am
Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 8:10 am
kytec skrev: søn nov 20, 2022 12:30 am

Så lenge ikke alle havner blånekter å ta i mot dette skipet og andre av samme type så er det kjørt.

Afrika har i dag 1.3 mrd mennesker, til 2100 skal det bli 4 mrd mennesker i Afrika, vi kan bare tenke oss hva det betyr.

Det blir heldigvis ikke mitt problem.
Det e så mye som kan endre denne spådommen; noen påfølgende dødelige pandemier og/eller- at en som utvklingshjelp til Niger, sender solcelleanlegg - slik at de får mye&billig strøm - som de kan tilby til industri-etablering. Industrietablering gir jobber og salg av produkter og inntekter - som gir øket levestandard, som virker være en sikker metode til å få ned fødselstallene.
Det er den første perioden i mitt liv at ekspertene ikke er engstelige for overbefolkning på kloden lengre og det har antageligvis sammenheng med at alle stater i hele verden, inkludert i de afrikanske statene der det fødes flest. De siste har gått fra å føre 6-8 unger i snitt, til å føde ca 6 barn i snitt.
I én oppgang i en 4 etasjers boligblokk med 2 leiligheter i hver etasje, var det 4 familier med 6 unger og i de andre leilighetene bodde og barnefamilier. Der hadde ungene alltid noen å leke med. I følge forskerne er det kun innvandring som vil opprettholde folketallet i Norge.
Så du mener vi er avhengige av flere NAV-klinenter for å opprettholde folketallet?

Vel det står i alle fall ikke på meg/oss.
For det første så siterer jeg hva 'de', ekspertene og her - det som vises til hos SSB. 'De' sier at for å opprettholde folketallet i Norge, må fødselsraten være 2,10; 2 for å opprettholde men fordi også noen dør tidlig i barneårene, 2,10. I 2009 var fødselsraten i Norge 1,98 og har siden gått nedover. I 2020 var fødselsraten 1,48, men i 2021 økte den ifølge SSB - massivt med 0,07 til 1,55. Som imidlertid er godt under å opprettholde folketallet i Norge.
Her har jeg ikke uttrykt en eneste selvstendig mening, kun sitert ekspertene/SSB. Det var og deres utsagn jeg viste til mht at - bare innvandring kan opprettholde eller øke folketallet i Norge. Det er innvandrergrupper i Norge med høyere arbeidsdeltagelse enn nordmenn, så hvorfor du snakker om NAV-klienter som en innvending mot å opprettholde folketallet, - aner jeg ikke. Alle blir NAV-klienter før eller siden, som når 'de går av med pensjon'.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: søn nov 20, 2022 6:18 am
Neptun skrev: lør nov 19, 2022 10:05 pm Jeg antar det menes det samme som at arabere i oljestatene har "bygget verdens høyeste bygning" osv.
De har har ikke funnet opp -eller bygget noe som helst. Arabere har kun revet ned det andre har bygget opp -og ødeleggelsen av kunstskatter fra før-islamsk tid fortsetter den dag i dag.
De gamle egyptere, syrere, irakere osv. var ikke arabere.
Jeg tenker at det må være mye bedre om alle disse fantastiske ressursene med ingeniører, leger, lærere, sykepleiere og andre høyt utdannede heller reiser tilbake for å gjenoppbygge sine egne land framfor å gå på NAV eller jobbe som taxisjåfører eller bærplukkere her.

Dessuten er jo hele Europa gjennomsyret av hvithet, hvite privilegier, strukturell rasisme og fremmedfiendtlighet. Kan ikke være mye gøy å oppholde seg her under slike forhold.
Du virker å ha mange fine tanker, men jeg tror ikke de som flykter - bryr seg noe særlig. Jeg for min del synes at alle bør være snille med hverandre og ikke slåss, krige eller skade andre.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Guttorm123 skrev: man nov 21, 2022 8:20 am
Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 8:10 am
Det e så mye som kan endre denne spådommen; noen påfølgende dødelige pandemier og/eller- at en som utvklingshjelp til Niger, sender solcelleanlegg - slik at de får mye&billig strøm - som de kan tilby til industri-etablering. Industrietablering gir jobber og salg av produkter og inntekter - som gir øket levestandard, som virker være en sikker metode til å få ned fødselstallene.
Men da vil vel folketallet gå ned, og det er vel ikke så bra?
Det er nok et problem at vi blir veldig mange gamle som dagens unge skal fø på til vi dauer. For å motvirke det kan vi, de unge/yngre - enten pule mer uten prevensjon og øke antallet fødsler. Eller staten kan øke innvandringen og få flere hender i for eksempel helsevesenet. Eller staten kan gi oss gamle en sprøyte når vi går av med pensjon eller noen år seinere, så vi sovner inn og ikke våkner. Det siste vil være god økonomi for staten, som sparer pensjon og alle sykdomsutgiftene - som nettopp de/vi gamle er storforbrukere av. Og om de istedetfor å bruke energi på brenne oss opp, kjører oss gjennom en kvern og bruker dette oppmalte i komposter. Som etter det er blitt til jord, harves inn i beitejordene til dyrene - går vi inn i kretsløpet. Slik får slik evige liv og er på et vis, nyttige.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 9:18 am Det er nok et problem at vi blir veldig mange gamle som dagens unge skal fø på til vi dauer. For å motvirke det kan vi, de unge/yngre - enten pule mer uten prevensjon og øke antallet fødsler. Eller staten kan øke innvandringen og få flere hender i for eksempel helsevesenet. Eller staten kan gi oss gamle en sprøyte når vi går av med pensjon eller noen år seinere, så vi sovner inn og ikke våkner. Det siste vil være god økonomi for staten, som sparer pensjon og alle sykdomsutgiftene - som nettopp de/vi gamle er storforbrukere av. Og om de istedetfor å bruke energi på brenne oss opp, kjører oss gjennom en kvern og bruker dette oppmalte i komposter. Som etter det er blitt til jord, harves inn i beitejordene til dyrene - går vi inn i kretsløpet. Slik får slik evige liv og er på et vis, nyttige.
Det er myte at generell innvandring vil bidra i noen som helst positiv forstand her, først og fremst fordi innvandrerne blir gamle og uføre de også og dermed legger de beslag på de samme tjenestene de var ment å dekke opp for. Økonomisk går det heller ikke i hop fordi innvandrere tar i snitt ut mer enn det de putter inn i "potten" og dermed bidrar de til å øke de offentlige utgiftene enda mer. Det blir litt som å tisse i buksene for å holde varmen, for å bruke et gammelt uttrykk.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 9:18 am
Guttorm123 skrev: man nov 21, 2022 8:20 am
Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 8:10 am
Det e så mye som kan endre denne spådommen; noen påfølgende dødelige pandemier og/eller- at en som utvklingshjelp til Niger, sender solcelleanlegg - slik at de får mye&billig strøm - som de kan tilby til industri-etablering. Industrietablering gir jobber og salg av produkter og inntekter - som gir øket levestandard, som virker være en sikker metode til å få ned fødselstallene.
Men da vil vel folketallet gå ned, og det er vel ikke så bra?
Det er nok et problem at vi blir veldig mange gamle som dagens unge skal fø på til vi dauer. For å motvirke det kan vi, de unge/yngre - enten pule mer uten prevensjon og øke antallet fødsler. Eller staten kan øke innvandringen og få flere hender i for eksempel helsevesenet. Eller staten kan gi oss gamle en sprøyte når vi går av med pensjon eller noen år seinere, så vi sovner inn og ikke våkner. Det siste vil være god økonomi for staten, som sparer pensjon og alle sykdomsutgiftene - som nettopp de/vi gamle er storforbrukere av. Og om de istedetfor å bruke energi på brenne oss opp, kjører oss gjennom en kvern og bruker dette oppmalte i komposter. Som etter det er blitt til jord, harves inn i beitejordene til dyrene - går vi inn i kretsløpet. Slik får slik evige liv og er på et vis, nyttige.
Noen påfølgende dødelige pandemier fikser vel dette?

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Guttorm123 skrev: man nov 21, 2022 9:30 am
Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 9:18 am
Guttorm123 skrev: man nov 21, 2022 8:20 am

Men da vil vel folketallet gå ned, og det er vel ikke så bra?
Det er nok et problem at vi blir veldig mange gamle som dagens unge skal fø på til vi dauer. For å motvirke det kan vi, de unge/yngre - enten pule mer uten prevensjon og øke antallet fødsler. Eller staten kan øke innvandringen og få flere hender i for eksempel helsevesenet. Eller staten kan gi oss gamle en sprøyte når vi går av med pensjon eller noen år seinere, så vi sovner inn og ikke våkner. Det siste vil være god økonomi for staten, som sparer pensjon og alle sykdomsutgiftene - som nettopp de/vi gamle er storforbrukere av. Og om de istedetfor å bruke energi på brenne oss opp, kjører oss gjennom en kvern og bruker dette oppmalte i komposter. Som etter det er blitt til jord, harves inn i beitejordene til dyrene - går vi inn i kretsløpet. Slik får slik evige liv og er på et vis, nyttige.
Noen påfølgende dødelige pandemier fikser vel dette?
Du kan sikkert få dø av en smittsom eller av annen sykdom, om du ønsker det.

Fordomsfull

Legg inn av Fordomsfull »

Pernille skrev: man nov 21, 2022 9:27 am
Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 9:18 am Det er nok et problem at vi blir veldig mange gamle som dagens unge skal fø på til vi dauer. For å motvirke det kan vi, de unge/yngre - enten pule mer uten prevensjon og øke antallet fødsler. Eller staten kan øke innvandringen og få flere hender i for eksempel helsevesenet. Eller staten kan gi oss gamle en sprøyte når vi går av med pensjon eller noen år seinere, så vi sovner inn og ikke våkner. Det siste vil være god økonomi for staten, som sparer pensjon og alle sykdomsutgiftene - som nettopp de/vi gamle er storforbrukere av. Og om de istedetfor å bruke energi på brenne oss opp, kjører oss gjennom en kvern og bruker dette oppmalte i komposter. Som etter det er blitt til jord, harves inn i beitejordene til dyrene - går vi inn i kretsløpet. Slik får slik evige liv og er på et vis, nyttige.
Det er myte at generell innvandring vil bidra i noen som helst positiv forstand her, først og fremst fordi innvandrerne blir gamle og uføre de også og dermed legger de beslag på de samme tjenestene de var ment å dekke opp for. Økonomisk går det heller ikke i hop fordi innvandrere tar i snitt ut mer enn det de putter inn i "potten" og dermed bidrar de til å øke de offentlige utgiftene enda mer. Det blir litt som å tisse i buksene for å holde varmen, for å bruke et gammelt uttrykk.
Nå skrev jeg ingenting om generell innvandring, men antydet at innvandrere og lå høyere på sysselsettingsraten enn nordmenn. Heller ikke anbefalte jeg noesomhelst, annet enn å peke på hvordan staten kunne spare mye penger og unngå masse utgifter og herunder pensjonsutbetalinger mm.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 9:38 am
Nå skrev jeg ingenting om generell innvandring, men antydet at innvandrere og lå høyere på sysselsettingsraten enn nordmenn. Heller ikke anbefalte jeg noesomhelst, annet enn å peke på hvordan staten kunne spare mye penger og unngå masse utgifter og herunder pensjonsutbetalinger mm.
Barn skal gå på skole og i barnehage, studenter skal kunne fortsette studiene og voksne skal ut i arbeid, sier statsministeren om ukrainske flyktninger i Norge.

Hadde han bare sagt det samme om alle innvandrere...,

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge ... t-i-arbeid

Pernille

Legg inn av Pernille »

Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 9:38 am
Pernille skrev: man nov 21, 2022 9:27 am
Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 9:18 am Det er nok et problem at vi blir veldig mange gamle som dagens unge skal fø på til vi dauer. For å motvirke det kan vi, de unge/yngre - enten pule mer uten prevensjon og øke antallet fødsler. Eller staten kan øke innvandringen og få flere hender i for eksempel helsevesenet. Eller staten kan gi oss gamle en sprøyte når vi går av med pensjon eller noen år seinere, så vi sovner inn og ikke våkner. Det siste vil være god økonomi for staten, som sparer pensjon og alle sykdomsutgiftene - som nettopp de/vi gamle er storforbrukere av. Og om de istedetfor å bruke energi på brenne oss opp, kjører oss gjennom en kvern og bruker dette oppmalte i komposter. Som etter det er blitt til jord, harves inn i beitejordene til dyrene - går vi inn i kretsløpet. Slik får slik evige liv og er på et vis, nyttige.
Det er myte at generell innvandring vil bidra i noen som helst positiv forstand her, først og fremst fordi innvandrerne blir gamle og uføre de også og dermed legger de beslag på de samme tjenestene de var ment å dekke opp for. Økonomisk går det heller ikke i hop fordi innvandrere tar i snitt ut mer enn det de putter inn i "potten" og dermed bidrar de til å øke de offentlige utgiftene enda mer. Det blir litt som å tisse i buksene for å holde varmen, for å bruke et gammelt uttrykk.
Nå skrev jeg ingenting om generell innvandring, men antydet at innvandrere og lå høyere på sysselsettingsraten enn nordmenn. Heller ikke anbefalte jeg noesomhelst, annet enn å peke på hvordan staten kunne spare mye penger og unngå masse utgifter og herunder pensjonsutbetalinger mm.
Du tar altså feil på begge punkter. Viktig å ikke lyve vet du. :)

Pernille

Legg inn av Pernille »

kytec skrev: søn nov 20, 2022 7:13 pm
Så lenge de har NAV så er de fornøyd.

Kutt ut NAV og de er på første fly hjem.
Hadde det bare vært så enkelt, men dessverre er det nok veldig mange som likevel velger å reise til Europa vel vitende om at de ikke har særlig mange andre muligheter enn å livnære seg med kriminalitet eller i den svarte økonomien. Dette vil jo da ha negative konsekvenser for samfunnet og de som allerede bor i landet.

- Jeg visste at jeg ville leve som ulovlig migrant i Europa, uten rettigheter. Men jeg ville likevel dra fordi jeg kjenner folk som jobber svart og tjener mer enn vi tjener i Libanon. Jeg var overbevist om at familien min ville få et bedre liv i Europa, selv om vi hadde oppholdt oss ulovlig der.

I den andre enden står mennskesmuglerne som driver en internasjonal bisniss som drar inn milliarder av dollar hvert år. De lover ofte gull og grønne skoger for å lokke til seg desperate kunder:

- smugleren jeg inngikk avtale med lovte at han hadde en stor og fin båt. Vi skulle til og med få en egen lugar med toalett. Det var solcellepaneler på båten, slik at vi også hadde strøm på veien.

Men slik gikk det jo ikke. Etter å ha gitt smuglerne huset sitt ble de skyflet ombord på en rustholk av en båt hvor de måtte bo på dekk inntil hele båten sank på grunn av høy sjø. En skikkelig tragisk historie, men løsningen er ikke å frakte dem til Europa ettersom det bare vil oppfordre til at enda flere reiser.

- Ingen bør dra, selv om de blir lovet et stort skip. Ikke risikerer barna og familien din. Bli i Libanon om du så må leve på oliven. Ikke tenk på å dra.

https://www.nrk.no/urix/xl/flyktninger- ... 1.16156843

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 9:18 amEller staten kan gi oss gamle en sprøyte når vi går av med pensjon eller noen år seinere, så vi sovner inn og ikke våkner. Det siste vil være god økonomi for staten, som sparer pensjon og alle sykdomsutgiftene - som nettopp de/vi gamle er storforbrukere av. Og om de istedetfor å bruke energi på brenne oss opp, kjører oss gjennom en kvern og bruker dette oppmalte i komposter. Som etter det er blitt til jord, harves inn i beitejordene til dyrene - går vi inn i kretsløpet. Slik får slik evige liv og er på et vis, nyttige.
Fra et samfunnsøkonomisk synspunkt burde man kanskje latt Covid herje fritt - og bare brukt vaksiner og respiratorer på pasienter under pensjonsalder. Det ville nok rensket godt opp... men det hadde jo vært synd på gamlemor og gamlefar da.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 8:46 am
kytec skrev: man nov 21, 2022 8:28 am
Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 8:10 am
Det er innvandrergrupper i Norge med høyere arbeidsdeltagelse enn nordmenn, så hvorfor du snakker om NAV-klienter som en innvending mot å opprettholde folketallet, - aner jeg ikke. Alle blir NAV-klienter før eller siden, som når 'de går av med pensjon'.
Det er det nok, men det er ikke asylsøkere fra Midtøsten og Afrika. Afikanere har derimot svart belte i å ligge uten beskyttelse og det er derfor de skal tredoble antallet mennesker på det afrikanske kontinentet de neste 80 åra.

Dersom barnefødsler (som vi åpenbart behøver) blir en profesjon så ligger de greit an til å bli gode arbeidstakere.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Artaxerxes skrev: man nov 21, 2022 12:46 pm
Fordomsfull skrev: man nov 21, 2022 9:18 am
Fra et samfunnsøkonomisk synspunkt burde man kanskje latt Covid herje fritt - og bare brukt vaksiner og respiratorer på pasienter under pensjonsalder. Det ville nok rensket godt opp... men det hadde jo vært synd på gamlemor og gamlefar da.
Svenskene prøvde jo den taktikken. Det gikk vel så som så, ikke så veldig mange døde.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»