2022 ATP Finals

Svar
GoingKronos

Re: 2022 ATP Finals

Legg inn av GoingKronos »

Skraevadottir skrev: tor nov 17, 2022 11:32 pm
GoingKronos skrev: tor nov 17, 2022 11:24 pm
Skraevadottir skrev: tor nov 17, 2022 11:22 pm Hm, ikke helt enig der. Ville ikke stått i første rekke, men ikke siste heller.
Hvem vil du ha bak?
Flere, deriblant definitivt Shapovalov og Tiafoe.
Ja, veldig enig om Shapovalov. Tiafoe syns jeg mest bare er ustabil, og ikke at han nødvendigvis blir tatt av nerver.

Dog skal Fritz ha skryt av 3.settet her, lot seg ikke knekke. Så får vi se om han server det inn nå.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: tor nov 17, 2022 11:51 pm
Skraevadottir skrev: tor nov 17, 2022 11:32 pm
GoingKronos skrev: tor nov 17, 2022 11:24 pm

Hvem vil du ha bak?
Flere, deriblant definitivt Shapovalov og Tiafoe.
Ja, veldig enig om Shapovalov. Tiafoe syns jeg mest bare er ustabil, og ikke at han nødvendigvis blir tatt av nerver.

Dog skal Fritz ha skryt av 3.settet her, lot seg ikke knekke. Så får vi se om han server det inn nå.
Det greide han, og da er han klar for semi mot Nole. Er altså en spiller med 35 % mott topp 10-motstand, som ikke er av de aller beste, men samtidig bedre enn f. eks Ruud og Auger-Aliassime. Og han har 2-2 mot Nadal, for å nevne det, så absolutt ingen dårlig spiller mentalt.

Når det gjelder Tiafoe, så kan en jo diskutere hva nerver betyr oppi det hele, men det var vel i det hele tatt snakk om "det mentale" her, og da inngår mer enn nerver. Tiafoe er en som mangler litt evnen til å konsentrere seg over tid, i hvert fall sammenligna med en del andre, og han gir nok også opp noe enklere enn de aller beste. Så ikke like åpenbar som Shapo, men fortsatt en som skiller seg ut litt negativt når det gjelder det mentale av topp 20-spillerne.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Skraevadottir skrev: fre nov 18, 2022 6:13 am Og han har 2-2 mot Nadal, for å nevne det, så absolutt ingen dårlig spiller mentalt.
Men det var absolutt en kandidat til årets kollaps, mot en skadet Nadal i kvartfinale i Wimbledon så klart han ikke å vinne.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: fre nov 18, 2022 9:11 am
Skraevadottir skrev: fre nov 18, 2022 6:13 am Og han har 2-2 mot Nadal, for å nevne det, så absolutt ingen dårlig spiller mentalt.
Men det var absolutt en kandidat til årets kollaps, mot en skadet Nadal i kvartfinale i Wimbledon så klart han ikke å vinne.
For så vidt enig, men samtidig var det mot Nadal i Grand Slam :p

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Medvedevs mentale styrke fra tidligere sesonger er der rett og slett ikke i år. Åtte strake tap mot topp 10-motstand!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Fyyyyy faen, Medvedev. Taper alle kampene i gruppespillet i tre sett, og alle kampene attpåtil i avgjørende tiebreak, i to av dem like etter at han har servet for kampen og mislyktes. Er det mulig. Total mental kollaps fra russeren. Har heller ikke slått en topp 10-spiller siden Australian Open. Dette må svi noe inn i for en spiller som har hatt det mentale som sin styrke.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: fre nov 18, 2022 5:34 pm
Skraevadottir skrev: fre nov 18, 2022 5:25 pm Fyyyyy faen, Medvedev. Taper alle kampene i gruppespillet i tre sett, og alle kampene attpåtil i avgjørende tiebreak, i to av dem like etter at han har servet for kampen og mislyktes. Er det mulig. Total mental kollaps fra russeren. Har heller ikke slått en topp 10-spiller siden Australian Open. Dette må svi noe inn i for en spiller som har hatt det mentale som sin styrke.
Helt sykt! Har vel ikke fått til noe siden US Open i fjor?
Nja, var jo på vei til en enkel seier mot Nadal i Australian Open i år før publikum ble mongo, og han var også i finalen i sluttspillet i fjor. Så det er først og fremst etter Australian Open i år at nivået hans har falt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Skraevadottir skrev: fre nov 18, 2022 5:25 pm Fyyyyy faen, Medvedev. Taper alle kampene i gruppespillet i tre sett, og alle kampene attpåtil i avgjørende tiebreak, i to av dem like etter at han har servet for kampen og mislyktes. Er det mulig. Total mental kollaps fra russeren. Har heller ikke slått en topp 10-spiller siden Australian Open. Dette må svi noe inn i for en spiller som har hatt det mentale som sin styrke.
Veien fra Kapitol til den tarpeiske klippe er kort. Eller Arx tarpeia Capitoli proxima, som de sa det den gang.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Folk_flesk skrev: fre nov 18, 2022 7:24 pm
Skraevadottir skrev: fre nov 18, 2022 5:25 pm Fyyyyy faen, Medvedev. Taper alle kampene i gruppespillet i tre sett, og alle kampene attpåtil i avgjørende tiebreak, i to av dem like etter at han har servet for kampen og mislyktes. Er det mulig. Total mental kollaps fra russeren. Har heller ikke slått en topp 10-spiller siden Australian Open. Dette må svi noe inn i for en spiller som har hatt det mentale som sin styrke.
Veien fra Kapitol til den tarpeiske klippe er kort. Eller Arx tarpeia Capitoli proxima, som de sa det den gang.
Sant, men nå får vi ikke håpe at Medvedev kaster seg utfor den! :p

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Skraevadottir skrev: fre nov 18, 2022 8:00 pm
Folk_flesk skrev: fre nov 18, 2022 7:24 pm
Skraevadottir skrev: fre nov 18, 2022 5:25 pm Fyyyyy faen, Medvedev. Taper alle kampene i gruppespillet i tre sett, og alle kampene attpåtil i avgjørende tiebreak, i to av dem like etter at han har servet for kampen og mislyktes. Er det mulig. Total mental kollaps fra russeren. Har heller ikke slått en topp 10-spiller siden Australian Open. Dette må svi noe inn i for en spiller som har hatt det mentale som sin styrke.
Veien fra Kapitol til den tarpeiske klippe er kort. Eller Arx tarpeia Capitoli proxima, som de sa det den gang.
Sant, men nå får vi ikke håpe at Medvedev kaster seg utfor den! :p
Nei, han er bare 26. Hadde han vært 30+ så hadde han vel stirret ned i avgrunnen.

Føler karrieren hans er inne i en avgjørende fase. De neste par årene avgjør om han vil kjempe om førsteplassen eller "bare" forbli en topp 10-spiller.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Folk_flesk skrev: fre nov 18, 2022 8:05 pm
Skraevadottir skrev: fre nov 18, 2022 8:00 pm
Folk_flesk skrev: fre nov 18, 2022 7:24 pm

Veien fra Kapitol til den tarpeiske klippe er kort. Eller Arx tarpeia Capitoli proxima, som de sa det den gang.
Sant, men nå får vi ikke håpe at Medvedev kaster seg utfor den! :p
Nei, han er bare 26. Hadde han vært 30+ så hadde han vel stirret ned i avgrunnen.

Føler karrieren hans er inne i en avgjørende fase. De neste par årene avgjør om han vil kjempe om førsteplassen eller "bare" forbli en topp 10-spiller.
Du er nok inne på noe her, ja.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Klart for gresk-russisk duell nå om æren å møte Casper Ruud.

Tsitsipas er overraskende stor favoritt, rundt 1,60 i odds

rommegrot

Legg inn av rommegrot »

Hvem håper vi på her?

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

1-1 i sett, greekeren har vært best, men et dårlig servegame og vi er like langt.

Tror vi skal håpe på Rublev sett med norske øyne.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GoingKronos skrev: fre nov 18, 2022 10:23 pm 1-1 i sett, greekeren har vært best, men et dårlig servegame og vi er like langt.

Tror vi skal håpe på Rublev sett med norske øyne.
Og det går mot det. Er et break opp.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Da ble det altså Rublev. I utgangspunktet positivt for vår mann, skulle en tenke, men Tsitsipas med den formen han viser i viktige kamper nå ville muligens vært bedre. Mentalt sett per nå den svakeste i dette feltet sammen med Medvedev. Rublev har fått seg en liten boost og kommer til å fighte skikkelig. 50/50-oppgjør, vil jeg si, men det er altså en veldig god sjanse for norsk finale her. I fjor var det vel ingen som hadde tro på Ruud mot Medvedev, og da ble han også slått enkelt av en russer som var i en helt annen form enn i år.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Djokovic er i god form, og jeg syns egentlig ikke det går an å argumentere for noen andre som verdens beste tennisspiller for tiden.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Djokovic tar første sett på tiebreak. Tett og jevnt hele veien, men ikke skyhøy kvalitet fra noen av spillerne så langt. Litt for mange feil fra Fritz og noe passiv i de siste to poengene i tiebreaket.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Litt bedre kvalitet på andre sett. Djokovic så til tider ganske sliten ut, men greide å dra det i land etter å vært break ned. Fritz servet vel også for settet, men missa en enkel ball som kunne gitt ham settball. Fritz viser at han hører hjemme i toppen, men Djokovic greier å vinne selv på en middels dag.

Number4

Legg inn av Number4 »

Så kom barna, herregud. Dan Jansen syndromet.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Ale skrev: søn nov 20, 2022 11:22 pm Ruud elsker å tape finaler.
Ruud har 9-6 i finaler på touren. Han har tapt de 4 store finalene han har spilt, ja. Mot tidenes mestvinnende spillere, Nadal og Djokovic, samt mot mannen som avslutter året som verdensener, og som er kandidaten til å vinne enda mer enn de førstnevnte, om noen noen gang skal klare det.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Det snakkes og skrives mye om "neste generasjon", og det har det gjort i minst 5 år. Men la oss ikke glemme at Nadal/Djokovic fremdeles vant 3 av 4 GS i år + Djokovic vant ATP-sluttspillet. Alcaraz vant US Open uten Djokovic til stede. I øvrige Masters-turneringer har det vært mange nye vinnere, men dette har vært normen en stund. Grand Slam er et annet dyr.

Igjen: Det kan ikke være noen tvil om at Djokovic og Nadal fremdeles er "the guys to beat". Nadal har ikke fått til all verden etter French Open, så det er lite spørsmålstegn ved han, men tipper han er tilbake for fullt i Australia på nyåret.

drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: søn nov 20, 2022 11:17 pm Synd at Ruud tapte, men så ganske ensidig ut ut i fra scoren. Da utlikner Djokovic altså Federer sine 6 titler i sluttspillet. Tipper han tar rekorden alene før han legger opp.

Djokovic har vært soleklart best i år når han har spilt fra og med mai, etter en trøblete start på sesongen. Har altså vunnet 5 av de siste 7 turneringene han har stilt opp i. Tipper han er meget revansjesugen i Australian Open, så der blir han nok livsfarlig. Tipper 23-23 etter neste års sesong, og så tar han rekorden alene året etter. Eneste som gjenstår da, er et OL-gull i Paris ;)
Ja, det var i grunn en mer ensidig finale enn ventet. Casper hadde i realiteten ingen sjanser i denne finalen. Djokovic servet veldig bra, og når ballen først var i spill, ble det for passivt fra Casper. Virket for meg litt som om han prøvde litt den samme litt avventende takikken som mot Rublev, og det fungerer ikke mot Djokovic. Den eneste måten å slå han på, er gjennom kontrollert aggresjon. Man må få han vekk fra grunnlinjen rett og slett, ellers blir man spist opp.

En ferdighet Casper mangler litt, og som han så gjerne kunne trengt mot Djokovic på en raskere bane, er litt større kontringsferdigheter. Ute i kantene er han stort sett kun defensiv. Han klarer sjeldent å snu poenget fra en defensiv posisjon. Spesielt er dette et problem på backhandsiden, der han litt for fort tyr til slicen, men også på forehanden blir det for mye spinn og for mye crosscourt på en del av de defensive slagene. Jeg tror dette + det å søke nettet i de riktige situasjonene er ting å forbedre frem mot neste sesong.

drazyc

Legg inn av drazyc »

Skraevadottir skrev: fre nov 18, 2022 5:25 pm Fyyyyy faen, Medvedev. Taper alle kampene i gruppespillet i tre sett, og alle kampene attpåtil i avgjørende tiebreak, i to av dem like etter at han har servet for kampen og mislyktes. Er det mulig. Total mental kollaps fra russeren. Har heller ikke slått en topp 10-spiller siden Australian Open. Dette må svi noe inn i for en spiller som har hatt det mentale som sin styrke.
Virker vel som han fikk seg en liten knekk etter Australian Open-finalen, etter å ha ledet 2-0 i sett før så å tape med massiv publikumsstøtte til Rafa. Og så skal du ikke se bort fra at krigen i Ukraina kan spille inn med utestengelse fra Wimbledon + den skaden han hadde midtveis.

Uansett tror jeg vi har sett det aller beste fra Medvedev. Han er en uortodoks spiller med sine store styrker og samtidig noen markante svakheter. Han vil være en kandidat til store titler også fremover, men det er mange om beinet og jeg mener det er andre spillere som er enda mer talentfulle.

drazyc

Legg inn av drazyc »

LittleSteven skrev: man nov 21, 2022 5:52 pm Interessant og lærerikt innlegg som alltid fra deg :)

Hva tenker du om at The Tennis Podcast i de siste episodene snakker om at Casper er "for snill"? Hører på episodene til The Tennis Podcast der de tar for seg semien og finalen. Alle sier at Ruud mangler "the killer instinct", og at han er altfor ydmyk og beskjeden. Han må bli tøffere for å bli best og respektert som spiller. Så selv om han er en fenomenal tennisspiller blir han likevel ikke respektert. De gir samtidig honnør til Holger Rune. Han spiller brutalt og driter i hvem som står på andre siden av nettet. Ruud må spille like aggressivt, og slutte å være så snill hele tiden. Han omtaler seg selv som underdog stadig vekk og plasserer seg selv bak i feltet.
Jeg personlig er delt der. Jeg skjønner veldig godt hva de mener, men synes de er for brutale og for lite nyanserte. Sammenlignet med Alcaraz og delvis Rune, som begge er ca. 4,5 år yngre, er de jo beist ift. alderen. Men Casper er bare 24 år, og har ennå mye å lære, og man må kanskje ikke sette lista så høyt for han som for disse to og spesielt Alcaraz. Hva tenker du?
Jeg er nok litt enig med dem. Jeg likte ikke helt uttalelsene til Casper i forkant av gårsdagens finale. Virket veldig fornøyd med resultatet, og begynte å snakke om hvor fantastisk sesongen har vært og hvilken perfekt avslutning dette er (noe som selvfølgelig er helt sant, men samtidig ikke den rette innstillingen å ha før en så stor finale). Han mangler nok litt av den uredde innstillingen til å ha full tro på at seier bestandig er mulig. Men vi er alle forskjellige, og Casper må gjøre det på sin måte. Casper er nok en type som må venne seg litt mer til disse anledningene før han kan få ut sitt aller beste, tror jeg. Jeg merket helt klart en nivåforskjell fra Casper mellom semi og finale. Han har jo likevel knukket en kode i år da, ved å prestere mye bedre når det gjelder som mest sammenlignet med tidligere. Og om han først skulle vinne en slik stor tittel, kan det hende at skuldrene senkes til neste gang.

Jeg tror likevel på at det er tennisen som er viktigst. Casper har noen svakheter i spillet sitt, og de aller beste klarer å utnytte det til sin fordel. Så om han bare jobber videre og gjør flere av de små forbedringene, kan det åpne seg flere muligheter.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LittleSteven skrev: man nov 21, 2022 11:39 pm
drazyc skrev: man nov 21, 2022 9:57 pm
LittleSteven skrev: man nov 21, 2022 5:52 pm Interessant og lærerikt innlegg som alltid fra deg :)

Hva tenker du om at The Tennis Podcast i de siste episodene snakker om at Casper er "for snill"? Hører på episodene til The Tennis Podcast der de tar for seg semien og finalen. Alle sier at Ruud mangler "the killer instinct", og at han er altfor ydmyk og beskjeden. Han må bli tøffere for å bli best og respektert som spiller. Så selv om han er en fenomenal tennisspiller blir han likevel ikke respektert. De gir samtidig honnør til Holger Rune. Han spiller brutalt og driter i hvem som står på andre siden av nettet. Ruud må spille like aggressivt, og slutte å være så snill hele tiden. Han omtaler seg selv som underdog stadig vekk og plasserer seg selv bak i feltet.
Jeg personlig er delt der. Jeg skjønner veldig godt hva de mener, men synes de er for brutale og for lite nyanserte. Sammenlignet med Alcaraz og delvis Rune, som begge er ca. 4,5 år yngre, er de jo beist ift. alderen. Men Casper er bare 24 år, og har ennå mye å lære, og man må kanskje ikke sette lista så høyt for han som for disse to og spesielt Alcaraz. Hva tenker du?
Jeg er nok litt enig med dem. Jeg likte ikke helt uttalelsene til Casper i forkant av gårsdagens finale. Virket veldig fornøyd med resultatet, og begynte å snakke om hvor fantastisk sesongen har vært og hvilken perfekt avslutning dette er (noe som selvfølgelig er helt sant, men samtidig ikke den rette innstillingen å ha før en så stor finale). Han mangler nok litt av den uredde innstillingen til å ha full tro på at seier bestandig er mulig. Men vi er alle forskjellige, og Casper må gjøre det på sin måte. Casper er nok en type som må venne seg litt mer til disse anledningene før han kan få ut sitt aller beste, tror jeg. Jeg merket helt klart en nivåforskjell fra Casper mellom semi og finale. Han har jo likevel knukket en kode i år da, ved å prestere mye bedre når det gjelder som mest sammenlignet med tidligere. Og om han først skulle vinne en slik stor tittel, kan det hende at skuldrene senkes til neste gang.

Jeg tror likevel på at det er tennisen som er viktigst. Casper har noen svakheter i spillet sitt, og de aller beste klarer å utnytte det til sin fordel. Så om han bare jobber videre og gjør flere av de små forbedringene, kan det åpne seg flere muligheter.
Enig i mye av det du skriver. Jeg følte den samme mentaliteteten ifm. finalen i RG, om at "det er en drøm å spille mot Nadal i RG-finalen" før kampen, og "jeg trenger å lande litt" dagen etter. "Hit, men ikke lenger"-mentalitet.

Men som jeg skrev i et innlegg ovenfor, så må man huske på at både Lendl og Murray tapte sine fire første GS-finaler. Selv om jeg personlig mener begge disse spillerne er kraftig undervurdert, så er det kanskje i den kategorien Ruud vil befinne seg i sin karriere. Altså som en topp 3/5-spiller maks, med 2-3 GS-titler, om du skjønner. Ikke at det på noen som helst måte er dårlig, men jeg tror Ruud vil oppnå mye ved å bare være der kontinuerlig, og så ta sjansene sine når andre failer. Fordi, hvis man skal være ærlig, så var det litt flaks med trekningen og frafallet i både RG og US. Han slo altså kun 2 topp 20-spillere på sin vei til finalene (én i hver turnering), så jeg tror ikke at han vinner RG ved å slå Nadal eller Djokovic slik deilige Stanimal for eksempel gjorde (gir meg ennå en tennis-boner å tenke på 2015 RG, i tidenes mest harry shorts).

Så jeg er ganske uenig i at "tennisen er det viktigste", fordi når man snakker om de beste kampene de siste 15-20 årene, så har det som regel vært det mentale som avgjorde (derfor Nadal og Djoko nå er foran Fed i antall GS). Men på andre siden skjønner jeg hva du mener, fordi det blir kanskje urettferdig å sette Casper i samme bås som de tre store, samt Alcaraz.
Enig med dere begge i noe og uenig i noe annet. Jeg mener at det ikke er først og fremst det mentale som Ruud må jobbe med, for det er noen andre svakheter i det reint slagtekniske han kan bli bedre på. Det mest åpenbare for meg er backhandslicen. Den er for høy og for treig, og gjør at den kun funker delvis som forsvar, men den kan ikke nøytralisere motstanders momentum på noe vis, slik de beste backhandslicene faktisk kan. Federer er selvsagt kron-eksemplet der, men også en spiller som Berrettini har en bra slice som gjør det der bra. Ellers vil jeg si at Ruud på løp ikke evner 100 % å slå gjennom ballen like bra teknisk som en del andre, som f. eks Alcaraz. Blir litt statisk i teknikken der, så da blir det gjerne enten litt kort eller litt mangel på kraft og spin i de slagene. Så egentlig tenker jeg at det handler enda mer om dette enn det mentale, selv om det er forbedringspotensial også der. Alt i alt vil jeg si at Ruud mangler noe finesse og noe kvalitet, om så enn nyanser, i enkelte slag eller situasjoner.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tennis»