Elever tør ikke gå i skolekantinen

Svar
bundetrente

Elever tør ikke gå i skolekantinen

Legg inn av bundetrente »

....visstnok på grunn av russegrupper som ekskluderer dem.
Lenger nede er to linker, den første en vanlig VG artikkel og så et debattinnlegg fra ei dame fra et eller annet forbund.

Jeg reagerer på følgende sitat:
"Utestengelseskultur er et utrygghetsfenomen.
Når elever ikke har det trygt og godt på skolen er det brudd på deres rettigheter i opplæringsloven, uansett årsak."


Her setter hun altså opp et premiss, som hele resten av hennes innlegg hviler på. Jeg har imidlertid noen spørsmål.
Har hele vårt samfunn plutselig bestemt at det å få følelsene sine såret er det samme som utrygghet "utrygghet"?
Hvilke andre områder vil det i så fall gjelde for? Her kan man, med samme logikk, føle seg "utrygg" om kjæresten din ikke smiler til deg når du kommer hjem om kvelden.
Hva er det denne kritikken håper å oppnå? Skal folk tvinges til å "leke" med noen de ikke vil leke med?
Og vil de som blir ekskludert egentlig anstrenge seg for å få lov til å leke med noen som ikke vil leke med dem?

Ingen hater russen mer enn det jeg gjør, men det er snart på tide at vi slutter å problematisere hver minste lille bidige ting. Eksklusjon er en helt naturlig, nødvendig og sunn del av livet. Hver gang man bestemmer seg for hva man skal ha til middag, hvilken kanal man skal se på på TV, hvem man gifter seg med, hvem man handler hos, osv.. Alt vi gjør består av ekskludering, og (grøss) diskriminering.

Det er ingen menneskerett å bli inkludert i absolutt alt. Hadde det vært det, så hadde det igjen krenket forsamlingsfriheten til andre. Om det hadde vært snakk om mobbing, som er noe helt annet enn eksludering, hadde jeg vært enig i at det var et problem.

At denne skolen innfører "tiltak" for å løse dette, sender feil signal og kommer bare til å gjøre vondt verre.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a ... ssegrupper
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Mo ... n-russetid

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»