Medias dekning av Fotball-VM

Svar
Hoppidioten

Medias dekning av Fotball-VM

Legg inn av Hoppidioten »

Ja, nå får vi se da hvordan de ulike mediehusene velger å dekke VM. Er vel noen små mindretallige som har varslet boikott, mens de større aktørene har varslet en kritisk linje. Blir det holdt mon tro?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Holder meg til ABC Nyheter den neste måneden. Driter i hvem som vant "VM".

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Ser NRK har sendt Yama Wolasmal til å dekke VM i Qatar. Kadafi Zaman er korrespondent for TV2.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Nrk er jo litt søt nå da. Melder at det blir ekstremt mye folk i landet, fordi det sier myndighetene. Kritisk journalistikk der altså.

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Real-_- skrev: søn nov 13, 2022 7:55 pm Nrk er jo litt søt nå da. Melder at det blir ekstremt mye folk i landet, fordi det sier myndighetene. Kritisk journalistikk der altså.
Tja, hadde nok ikke hatt de elleville prisene på hoteller dersom de ikke hadde ventet stor etterspørsel.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

TrondLFC skrev: lør nov 12, 2022 6:10 pm Holder meg til ABC Nyheter den neste måneden. Driter i hvem som vant "VM".
Det gjør du nok ikke, men du er sikkert velkommen i VM i selvhøytidelighet.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Kverulanten skrev: søn nov 13, 2022 8:25 pm
TrondLFC skrev: lør nov 12, 2022 6:10 pm Holder meg til ABC Nyheter den neste måneden. Driter i hvem som vant "VM".
Det gjør du nok ikke, men du er sikkert velkommen i VM i selvhøytidelighet.
:lol:

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »



Alle har sikkert fått med seg NRK og TV2s promo til VM der Erik Thorstvedt og Ingrid Stenvold snakker om det vakre og det skitne spillet.
Legg merke til forskjellen i rettighetshavernes promovideo til VM i USA.

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Hoppidioten skrev: søn nov 13, 2022 9:57 pm

Alle har sikkert fått med seg NRK og TV2s promo til VM der Erik Thorstvedt og Ingrid Stenvold snakker om det vakre og det skitne spillet.
Legg merke til forskjellen i rettighetshavernes promovideo til VM i USA.
Herlig. Jul og VM!

TheRealArt_Verified

Legg inn av TheRealArt_Verified »

Noen som vet om tv2/nrk vil ha morsomme skråblikk/humorprogram fra vm? Husker de har hatt de før i mesterskap. Innslagene med Roy var legendariske.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

For de som har abonnement, så er dette et godt formulert innlegg å lese (fra BT.no):

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/ ... 1668366646

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GatlingGun skrev: søn nov 13, 2022 11:25 pm For de som har abonnement, så er dette et godt formulert innlegg å lese (fra BT.no):

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/ ... 1668366646
Vissvass. Hvorfor i all verden skulle NRK og TV2 sensurere ting som er langt utenfor deres kontroll.

For øvrig gjentas samme greia om igjen om om igjen - det blir ikke riktig samme hvor mange kommentatorer som gjentar samme feilen:

"Flere tusen har måttet bøte med livet."

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2424

Legg inn av BrannLFC »

Sendes VM på de fleste puber i oslo?

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

DoktorS skrev: man nov 14, 2022 7:41 am
GatlingGun skrev: søn nov 13, 2022 11:25 pm For de som har abonnement, så er dette et godt formulert innlegg å lese (fra BT.no):

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/ ... 1668366646
Vissvass. Hvorfor i all verden skulle NRK og TV2 sensurere ting som er langt utenfor deres kontroll.

For øvrig gjentas samme greia om igjen om om igjen - det blir ikke riktig samme hvor mange kommentatorer som gjentar samme feilen:

"Flere tusen har måttet bøte med livet."
Jo det er rikitg.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 8:50 am
DoktorS skrev: man nov 14, 2022 7:41 am
GatlingGun skrev: søn nov 13, 2022 11:25 pm For de som har abonnement, så er dette et godt formulert innlegg å lese (fra BT.no):

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/ ... 1668366646
Vissvass. Hvorfor i all verden skulle NRK og TV2 sensurere ting som er langt utenfor deres kontroll.

For øvrig gjentas samme greia om igjen om om igjen - det blir ikke riktig samme hvor mange kommentatorer som gjentar samme feilen:

"Flere tusen har måttet bøte med livet."
Og hvor finnes denne dokumentasjonen?

Jo det er rikitg.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 8:50 am
DoktorS skrev: man nov 14, 2022 7:41 am
GatlingGun skrev: søn nov 13, 2022 11:25 pm For de som har abonnement, så er dette et godt formulert innlegg å lese (fra BT.no):

https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/ ... 1668366646
Vissvass. Hvorfor i all verden skulle NRK og TV2 sensurere ting som er langt utenfor deres kontroll.

For øvrig gjentas samme greia om igjen om om igjen - det blir ikke riktig samme hvor mange kommentatorer som gjentar samme feilen:

"Flere tusen har måttet bøte med livet."
Jo det er rikitg.
Og da snakker vi om flere tusen som har måttet bøte med livet mens de arbeidet med VM på en eller annen måte?

Leverer du dokumentasjon på dette vil det være en game changer, og jeg vil kaste meg på boikottbølgen. Jeg har forsøkt å finne relevante tall, men har ikke vært i nærheten av å lykkes.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

PapaSmurf skrev: man nov 14, 2022 11:13 am
GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 8:50 am
DoktorS skrev: man nov 14, 2022 7:41 am

Vissvass. Hvorfor i all verden skulle NRK og TV2 sensurere ting som er langt utenfor deres kontroll.

For øvrig gjentas samme greia om igjen om om igjen - det blir ikke riktig samme hvor mange kommentatorer som gjentar samme feilen:

"Flere tusen har måttet bøte med livet."
Jo det er rikitg.
Og da snakker vi om flere tusen som har måttet bøte med livet mens de arbeidet med VM på en eller annen måte?

Leverer du dokumentasjon på dette vil det være en game changer, og jeg vil kaste meg på boikottbølgen. Jeg har forsøkt å finne relevante tall, men har ikke vært i nærheten av å lykkes.
Om du har fulgt med litt på forskjellige dokumentarer og artikler så finner du dette ganske enkelt. Det er innhentet informasjon fra flere av landene som de døde arbeiderne kom fra, og det er så offisielt som man kan få det.

Men det er jo ikke bare de tusenvis av døde arbeidere som er saken her. Det er så mye annet også.

Jeg bare forstår ikke hvorfor dere er så gira på å forsvare dette korrupte landet og korrupte FIFA.

Investor

Legg inn av Investor »

Real-_- skrev: søn nov 13, 2022 7:55 pm Nrk er jo litt søt nå da. Melder at det blir ekstremt mye folk i landet, fordi det sier myndighetene. Kritisk journalistikk der altså.
Både de og TV2 sier at de skal dekke VM med kritiske reportasjer.
Og så har de skrevet under på dokumenter om at de ikke kan skrive ditt og ikke datt!
Det skal bli veeldig interessant å se hvor lang tid det tar før en journalist blir kastet ut!
For det bør skje, ellers er det null kritisk vinkling!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 11:42 am
PapaSmurf skrev: man nov 14, 2022 11:13 am
GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 8:50 am

Jo det er rikitg.
Og da snakker vi om flere tusen som har måttet bøte med livet mens de arbeidet med VM på en eller annen måte?

Leverer du dokumentasjon på dette vil det være en game changer, og jeg vil kaste meg på boikottbølgen. Jeg har forsøkt å finne relevante tall, men har ikke vært i nærheten av å lykkes.
Om du har fulgt med litt på forskjellige dokumentarer og artikler så finner du dette ganske enkelt. Det er innhentet informasjon fra flere av landene som de døde arbeiderne kom fra, og det er så offisielt som man kan få det.

Men det er jo ikke bare de tusenvis av døde arbeidere som er saken her. Det er så mye annet også.

Jeg bare forstår ikke hvorfor dere er så gira på å forsvare dette korrupte landet og korrupte FIFA.
Jeg tviler ikke på at arbeidere dør i Qatar. Det er 2 millioner av dem der. Men jeg er mest ute etter å vite tallene for de som jobbet med VM på ett eller annet vis.

Dette er jo et fryktelig betent tema, og det er vanskelig å formulere setninger i dette innlegget fordi jeg forsøker å se ting fra Qatars side samtidig som jeg personlig mener folk skal få være den de er og få være glad i den de er glad uavhengig av kjønn. Jeg mener kvinner må få samme muligheter som menn. Og jeg mener alle arbeidere har rett til en trygg hverdag.

Men vi må ta inn over oss at i store deler av verden er det ikke sånn. Og jeg tror ikke det er mulig å presse alle andre land inn i vår vestlige etikk. «Vår måte å se verden på er den eneste farbare vei» er en skummel holdning som jeg frykter kan skape mer splid enn det skaper bedring.

Jeg forsvarer ikke Qatar, jeg bare forklarer at det som er rett og åpenbart for oss ikke nødvendigvis er det for milliarder av mennesker på kloden. Og det kan man ikke bare feie under teppet og si fuck dem. Da vil man aldri hjelpe disse menneskene til å ta skritt mot en bedre og friere situasjon.

Verden er ikke et homogent sted. Samfunnsutviklingen er ikke lik for alle. Historisk sett har vi våre svin på skogen vi og når det kommer til behandling av homofile, kvinner og arbeidere utenfra. Men vi har utviklet oss i en god retning. Det betyr likevel ikke at vi skal forvente og forlange at alle skal være kommet like langt som oss. Slik funker det ikke. Selv om det selvsagt hadde vært fint om det hadde funket slik.

Men jeg forsvarer som sagt ingen. Jeg snakker om realitetene vi står ovenfor. Og jeg har ikke fasit på hvordan man bør takle det faktum at mange land ikke ennå har kommet dit at homofile, kvinner m.fl. opplever å være i beste fall annenklasses borgere. Jeg tror bare ikke en boikott og en langfinger er den beste løsningen.

FIFA er de som bør kritiseres mest i situasjonen vi står oppe i. Dette er andre VM på rad som legges til et land der homofile ikke kan leve fritt. Det bryter med budskapet der fotballen skal være for alle, uansett legning, hudfarge og kjønn.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 11:42 am
PapaSmurf skrev: man nov 14, 2022 11:13 am
GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 8:50 am

Jo det er rikitg.
Og da snakker vi om flere tusen som har måttet bøte med livet mens de arbeidet med VM på en eller annen måte?

Leverer du dokumentasjon på dette vil det være en game changer, og jeg vil kaste meg på boikottbølgen. Jeg har forsøkt å finne relevante tall, men har ikke vært i nærheten av å lykkes.
Om du har fulgt med litt på forskjellige dokumentarer og artikler så finner du dette ganske enkelt. Det er innhentet informasjon fra flere av landene som de døde arbeiderne kom fra, og det er så offisielt som man kan få det.

Men det er jo ikke bare de tusenvis av døde arbeidere som er saken her. Det er så mye annet også.

Jeg bare forstår ikke hvorfor dere er så gira på å forsvare dette korrupte landet og korrupte FIFA.
Du får komme opp med informasjonen her, da - hvis det er så enkelt å finne.

Det er ingen som har sagt at FIFA har tatt en riktig beslutning. Men det er 10 år siden den beslutningen er tatt, og da finner jeg det temmelig meningsløst å holde på med denne gnålingen.

Og ingen av kritikerne kan svare på om hvor grensen for arrangører skal gå.

Skal man av prinsipp heretter aldri arrangere internasjonale sportsarrangementer i land som er diktaturer?
Skal man også av prinsipp heretter aldri arrangere slike i lande der det er "dårlige arbeidsforhold" - og hvems skal så definere dette?
Skal man også innføre et prinsipp der land som ikke diskriminerer f.eks. homofile ikke kan arrangere?

Når det gjelder boikott, er f.eks. Amnesty ikke for dette.

Når noen av oss tilsynelatende argumenterer "for VM i Qatar" handler det om at det som nå dukker opp har en smak av massesuggesjon, bedrevitenhet, arroganse, utvitenhet og en sterkt innslag av dobbeltmoral.

Ser nå til og med at noen er ute og kritisere at NRK i gårsdagens Søndagsrevyn hadde et helt nøytralt innslag om at rikfolk leier seg store båter i Dubai og at det er ventet mange tilskuere, særlig fra de nærliggende landene.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

DoktorS skrev: man nov 14, 2022 12:46 pm
GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 11:42 am
PapaSmurf skrev: man nov 14, 2022 11:13 am

Og da snakker vi om flere tusen som har måttet bøte med livet mens de arbeidet med VM på en eller annen måte?

Leverer du dokumentasjon på dette vil det være en game changer, og jeg vil kaste meg på boikottbølgen. Jeg har forsøkt å finne relevante tall, men har ikke vært i nærheten av å lykkes.
Om du har fulgt med litt på forskjellige dokumentarer og artikler så finner du dette ganske enkelt. Det er innhentet informasjon fra flere av landene som de døde arbeiderne kom fra, og det er så offisielt som man kan få det.

Men det er jo ikke bare de tusenvis av døde arbeidere som er saken her. Det er så mye annet også.

Jeg bare forstår ikke hvorfor dere er så gira på å forsvare dette korrupte landet og korrupte FIFA.
Du får komme opp med informasjonen her, da - hvis det er så enkelt å finne.

Det er ingen som har sagt at FIFA har tatt en riktig beslutning. Men det er 10 år siden den beslutningen er tatt, og da finner jeg det temmelig meningsløst å holde på med denne gnålingen.

Og ingen av kritikerne kan svare på om hvor grensen for arrangører skal gå.

Skal man av prinsipp heretter aldri arrangere internasjonale sportsarrangementer i land som er diktaturer?
Høres ut som et godt prinsipp. Og det virker som om man har tenkt i de baner fremover:

2024: OL i Paris
2026: OL i Milano, VM i USA/Mexico/Canada
2028: OL i Los Angles
2030: OL i Vancouver, Salt Lake City, Sapporo eller Barcelona

Så får vi se hvor VM i 2030 havner. Men jeg tviler på at det blir i et diktatur.

EM i fotball havner jo vanskelig i et dikatur.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den man nov 14, 2022 12:51 pm, redigert 1 gang totalt.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

PapaSmurf skrev: man nov 14, 2022 12:27 pm
GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 11:42 am
PapaSmurf skrev: man nov 14, 2022 11:13 am

Og da snakker vi om flere tusen som har måttet bøte med livet mens de arbeidet med VM på en eller annen måte?

Leverer du dokumentasjon på dette vil det være en game changer, og jeg vil kaste meg på boikottbølgen. Jeg har forsøkt å finne relevante tall, men har ikke vært i nærheten av å lykkes.
Om du har fulgt med litt på forskjellige dokumentarer og artikler så finner du dette ganske enkelt. Det er innhentet informasjon fra flere av landene som de døde arbeiderne kom fra, og det er så offisielt som man kan få det.

Men det er jo ikke bare de tusenvis av døde arbeidere som er saken her. Det er så mye annet også.

Jeg bare forstår ikke hvorfor dere er så gira på å forsvare dette korrupte landet og korrupte FIFA.
Jeg tviler ikke på at arbeidere dør i Qatar. Det er 2 millioner av dem der. Men jeg er mest ute etter å vite tallene for de som jobbet med VM på ett eller annet vis.

Dette er jo et fryktelig betent tema, og det er vanskelig å formulere setninger i dette innlegget fordi jeg forsøker å se ting fra Qatars side samtidig som jeg personlig mener folk skal få være den de er og få være glad i den de er glad uavhengig av kjønn. Jeg mener kvinner må få samme muligheter som menn. Og jeg mener alle arbeidere har rett til en trygg hverdag.

Men vi må ta inn over oss at i store deler av verden er det ikke sånn. Og jeg tror ikke det er mulig å presse alle andre land inn i vår vestlige etikk. «Vår måte å se verden på er den eneste farbare vei» er en skummel holdning som jeg frykter kan skape mer splid enn det skaper bedring.

Jeg forsvarer ikke Qatar, jeg bare forklarer at det som er rett og åpenbart for oss ikke nødvendigvis er det for milliarder av mennesker på kloden. Og det kan man ikke bare feie under teppet og si fuck dem. Da vil man aldri hjelpe disse menneskene til å ta skritt mot en bedre og friere situasjon.

Verden er ikke et homogent sted. Samfunnsutviklingen er ikke lik for alle. Historisk sett har vi våre svin på skogen vi og når det kommer til behandling av homofile, kvinner og arbeidere utenfra. Men vi har utviklet oss i en god retning. Det betyr likevel ikke at vi skal forvente og forlange at alle skal være kommet like langt som oss. Slik funker det ikke. Selv om det selvsagt hadde vært fint om det hadde funket slik.

Men jeg forsvarer som sagt ingen. Jeg snakker om realitetene vi står ovenfor. Og jeg har ikke fasit på hvordan man bør takle det faktum at mange land ikke ennå har kommet dit at homofile, kvinner m.fl. opplever å være i beste fall annenklasses borgere. Jeg tror bare ikke en boikott og en langfinger er den beste løsningen.

FIFA er de som bør kritiseres mest i situasjonen vi står oppe i. Dette er andre VM på rad som legges til et land der homofile ikke kan leve fritt. Det bryter med budskapet der fotballen skal være for alle, uansett legning, hudfarge og kjønn.
Realitetene er at kvinne - og LHQBTY-fiendtlige (er det riktig?) Qatar har kjøpt VM gjennom lobbyering mot FIFA og stor-politisk korrupsjon verden over. Qatar har brukt 2100 milliarder kroner på å få fremmedarbeidere til å bygge veier, hoteller, stadioner og annen infrastruktur. Og dette under helt forferdelige og umenneskelige leveforhold og arbeidsmiljø-messige forhold.

For å sette dette i litt perspektiv; da Russland arrangerte VM i 2018 brukte de 1/10 av dette.

Å si at "alle land kan ikke være like, og vi må respektere at ikke alle land har vestlig kultur" holder rett og slett ikke mål. Man kan like gjerne arrangere VM i Nord-Korea og da, basert på den argumentasjonen.

Slik som det er blitt nå, så har Qatar og alle andre personer og land involvert i korrupsjonen tjent på dette. Til tross for all den negative journalistikken og fakta som har kommet frem fra diverse dokumentarer. Lederne av Qatar har til og med stått frem i intervjuer med krokodille-tårer og påstått at de blir angrepet av rasisme-baserte kampanjer.

Nei, nei, nei. Jeg forstår ikke hvordan folk klarer å sette seg ned og nyte dette her. Jeg er svært overrasket over hvor mange som faktisk ikke bryr seg et fnugg.

Det er helt forbanna jævlig. Det finnes ikke nyanser. Det er bare 100% forbanna drit.

Jeg skulle ønske jeg var mer opplyst tidligere.

Det man kan håpe i framtiden er et mer gjennomsiktig og strengere FIFA, færre sure og gretne gamle menn som tror de vet best og flere pionerer og visjonære som feks Lise Klaveness til å styre dem i en bedre retning.

Hadde bare Qatar blitt tildelt VM på en rettferdig måte, gjort permanente grep for å bedre leveforhold for fremmedarbeidere, like rettigheter for kvinner og LHQBTY-personer samt hatt en realistisk plan for fremtiden etter VM så hadde saken vært en annen.

lund

Legg inn av lund »

Er ikke dette veldig enkelt da? Ifølge FIFAs egne prinsipper (som Infantino var frekk nok til å vise til da han bare de andre landene om å i praksis holde kjeft under VM), så kan og skal ikke et land som Qatar arrangere VM da de rett og slett ikke oppfyller kriteriene. Hadde de fulgt de prinsippene de påstår de har, så hadde heller aldri dette vært noe å diskutere.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

"Å si at "alle land kan ikke være like, og vi må respektere at ikke alle land har vestlig kultur" holder rett og slett ikke mål. Man kan like gjerne arrangere VM i Nord-Korea og da, basert på den argumentasjonen."

Nei, Nord-Korea er ikke innafor. Det samme er ikke Russland nå. Men Qatar er et land som er alliert med vesten. Norge har gjennom del statlige eide selskaper, Hydro - store investeringer der.

Hvorfor er fotballen, som samler folk på tvers av alle nasjoner, være de første som trekker seg ut?

lund

Legg inn av lund »

DoktorS skrev: man nov 14, 2022 12:46 pm
GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 11:42 am
PapaSmurf skrev: man nov 14, 2022 11:13 am

Og da snakker vi om flere tusen som har måttet bøte med livet mens de arbeidet med VM på en eller annen måte?

Leverer du dokumentasjon på dette vil det være en game changer, og jeg vil kaste meg på boikottbølgen. Jeg har forsøkt å finne relevante tall, men har ikke vært i nærheten av å lykkes.
Om du har fulgt med litt på forskjellige dokumentarer og artikler så finner du dette ganske enkelt. Det er innhentet informasjon fra flere av landene som de døde arbeiderne kom fra, og det er så offisielt som man kan få det.

Men det er jo ikke bare de tusenvis av døde arbeidere som er saken her. Det er så mye annet også.

Jeg bare forstår ikke hvorfor dere er så gira på å forsvare dette korrupte landet og korrupte FIFA.
Du får komme opp med informasjonen her, da - hvis det er så enkelt å finne.

Det er ingen som har sagt at FIFA har tatt en riktig beslutning. Men det er 10 år siden den beslutningen er tatt, og da finner jeg det temmelig meningsløst å holde på med denne gnålingen.

Og ingen av kritikerne kan svare på om hvor grensen for arrangører skal gå.

Skal man av prinsipp heretter aldri arrangere internasjonale sportsarrangementer i land som er diktaturer?
Skal man også av prinsipp heretter aldri arrangere slike i lande der det er "dårlige arbeidsforhold" - og hvems skal så definere dette?
Skal man også innføre et prinsipp der land som ikke diskriminerer f.eks. homofile ikke kan arrangere?

Når det gjelder boikott, er f.eks. Amnesty ikke for dette.

Når noen av oss tilsynelatende argumenterer "for VM i Qatar" handler det om at det som nå dukker opp har en smak av massesuggesjon, bedrevitenhet, arroganse, utvitenhet og en sterkt innslag av dobbeltmoral.

Ser nå til og med at noen er ute og kritisere at NRK i gårsdagens Søndagsrevyn hadde et helt nøytralt innslag om at rikfolk leier seg store båter i Dubai og at det er ventet mange tilskuere, særlig fra de nærliggende landene.
Man skal av prinsipp ikke arrangere i land som ikke oppfyller prinsippene og kriteriene til organisasjonen som tildeler mesterskapene. Verre enn det er jo faktisk ikke.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

"Hadde bare Qatar blitt tildelt VM på en rettferdig måte, gjort permanente grep for å bedre leveforhold for fremmedarbeidere, like rettigheter for kvinner og LHQBTY-personer samt hatt en realistisk plan for fremtiden etter VM så hadde saken vært en annen."

Igjen. ALLE er enige om at tildelingen var feil. Det er gjort grep og forholdene er forbedret, det melder Amnesty. Noe av grunnen til dette er at VM har satt fokus på problemet. Forholdene er best i regionen.

Igjen - hvilke rettigheter for kvinner skal være utslagsgivende for "boikott" - hva med abortlover ?

Synes det er helt merkelig en så viktig verdensbegivenhet som VM i fotball skal bli ødelagt fordi noen ikke kan akseptere at andre land og nasjoner har den samme holdningen til homofile som vi hadde i Norge for 50 år siden.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 12:50 pm
Realitetene er at kvinne - og LHQBTY-fiendtlige (er det riktig?) Qatar har kjøpt VM gjennom lobbyering mot FIFA og stor-politisk korrupsjon verden over. Qatar har brukt 2100 milliarder kroner på å få fremmedarbeidere til å bygge veier, hoteller, stadioner og annen infrastruktur. Og dette under helt forferdelige og umenneskelige leveforhold og arbeidsmiljø-messige forhold.

For å sette dette i litt perspektiv; da Russland arrangerte VM i 2018 brukte de 1/10 av dette.

Å si at "alle land kan ikke være like, og vi må respektere at ikke alle land har vestlig kultur" holder rett og slett ikke mål. Man kan like gjerne arrangere VM i Nord-Korea og da, basert på den argumentasjonen.

Slik som det er blitt nå, så har Qatar og alle andre personer og land involvert i korrupsjonen tjent på dette. Til tross for all den negative journalistikken og fakta som har kommet frem fra diverse dokumentarer. Lederne av Qatar har til og med stått frem i intervjuer med krokodille-tårer og påstått at de blir angrepet av rasisme-baserte kampanjer.

Nei, nei, nei. Jeg forstår ikke hvordan folk klarer å sette seg ned og nyte dette her. Jeg er svært overrasket over hvor mange som faktisk ikke bryr seg et fnugg.

Det er helt forbanna jævlig. Det finnes ikke nyanser. Det er bare 100% forbanna drit.

Jeg skulle ønske jeg var mer opplyst tidligere.

Det man kan håpe i framtiden er et mer gjennomsiktig og strengere FIFA, færre sure og gretne gamle menn som tror de vet best og flere pionerer og visjonære som feks Lise Klaveness til å styre dem i en bedre retning.

Hadde bare Qatar blitt tildelt VM på en rettferdig måte, gjort permanente grep for å bedre leveforhold for fremmedarbeidere, like rettigheter for kvinner og LHQBTY-personer samt hatt en realistisk plan for fremtiden etter VM så hadde saken vært en annen.
Jeg er mye enig med deg. Men realitetene er uansett slik at store deler av verden henger etter når det kommer til like rettigheter for alle.

Alle mennesker ser ikke verden på samme måte. Det som er rett og åpenbart for oss i Vesten er alt annet enn rett og åpenbart for andre.

Det sees på som vestlig arroganse når vi sier at vår etikk er den rette, følg den eller fuck off.

Men på FIFAs kongress bør man finne noen punkter som en nasjon må oppfylle før de kan få tildelt et mesterskap. Men her er det 211 forbund som skal si sitt, og det er ikke opplagt hvilke punkter man kan enes om.

I ytterste konsekvens må man avslutte hele ideen om et verdensmesterskap siden man er på så forskjellige steder i samfunnsutviklingen og man skal kansellere alle som ikke har et samfunn som er slik vi vil ha det. For nå boikotter man Qatar som arrangørland, neste gang vil man kanskje nekte Marokko å delta frem til de gir kvinner sterkere rettigheter?

Jeg skulle ønske jeg så på denne situasjonen som rett frem og kjempeenkel. Men jeg syns den er komplisert. Ikke komplisert fordi jeg er usikker på om homofile og kvinner fortjener rettigheter på lik linje med hetero menn, men fordi jeg ikke tror vi vil oppnå bedring gjennom splittelse.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Vel, f.eks. har jo Josimar-generalen Melnæs tatt til orde for at man ikke lenger kan arrangere verken OL eller VM. Så der har man agenda. Om man tror det vil føre til at verden blir et bedre sted, så tror jeg virkelig at man tar grundig feil.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Litt forskjellig lesestoff som var kjempeenkelt å finne på nettet.


Forferdelige arbeids- og leveforhold:https://www.bbc.com/news/world-middle-east-32822016

Mangel på presse-frihet:
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-32775563

Washington Post (2015) melder 1200 døde arbeidere, spådde minst 4000 flere i prene fremover. De fikk rett:
https://www.washingtonpost.com/news/won ... orruption/

Grundig og dyptgående journalistikk fra the Guardian, som inkluderer rapporter fra mange av landene fremmedarbeiderne har opphav fra. Dette er den mest grundige artikkelen som er utgitt som jeg kan finne:
https://www.theguardian.com/global-deve ... d-cup-2022

Data from India, Bangladesh, Nepal and Sri Lanka revealed there were 5,927 deaths of migrant workers in the period 2011–2020. Separately, data from Pakistan’s embassy in Qatar reported a further 824 deaths of Pakistani workers, between 2010 and 2020.

The total death toll is significantly higher, as these figures do not include deaths from a number of countries which send large numbers of workers to Qatar, including the Philippines and Kenya. Deaths that occurred in the final months of 2020 are also not included.


Qatariske myndigheter:
A report from Qatar government’s own lawyers in 2014 recommended that it commission a study into the deaths of migrant workers from cardiac arrest, and amend the law to “allow for autopsies … in all cases of unexpected or sudden death”. The government has done neither.

Et eksempel på hvor jævlig det er/har vært:
Screenshot_20221114_131917.jpg
Sarkozy, PSG og Qatar. Mer korrupsjon. Samtalene endte til slutt med PSG med nytt eierskap fulgt av masse suksess, VM til Qatar

Litt mer bakgrunn:
https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... -world-cup

"Homoseksualitet er en skade i sinnet"
https://www.reuters.com/lifestyle/sport ... 022-11-08/


Men hey, kos dere med VM og sportsvaskingen deres!

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

PapaSmurf skrev: man nov 14, 2022 1:18 pm
GatlingGun skrev: man nov 14, 2022 12:50 pm
Realitetene er at kvinne - og LHQBTY-fiendtlige (er det riktig?) Qatar har kjøpt VM gjennom lobbyering mot FIFA og stor-politisk korrupsjon verden over. Qatar har brukt 2100 milliarder kroner på å få fremmedarbeidere til å bygge veier, hoteller, stadioner og annen infrastruktur. Og dette under helt forferdelige og umenneskelige leveforhold og arbeidsmiljø-messige forhold.

For å sette dette i litt perspektiv; da Russland arrangerte VM i 2018 brukte de 1/10 av dette.

Å si at "alle land kan ikke være like, og vi må respektere at ikke alle land har vestlig kultur" holder rett og slett ikke mål. Man kan like gjerne arrangere VM i Nord-Korea og da, basert på den argumentasjonen.

Slik som det er blitt nå, så har Qatar og alle andre personer og land involvert i korrupsjonen tjent på dette. Til tross for all den negative journalistikken og fakta som har kommet frem fra diverse dokumentarer. Lederne av Qatar har til og med stått frem i intervjuer med krokodille-tårer og påstått at de blir angrepet av rasisme-baserte kampanjer.

Nei, nei, nei. Jeg forstår ikke hvordan folk klarer å sette seg ned og nyte dette her. Jeg er svært overrasket over hvor mange som faktisk ikke bryr seg et fnugg.

Det er helt forbanna jævlig. Det finnes ikke nyanser. Det er bare 100% forbanna drit.

Jeg skulle ønske jeg var mer opplyst tidligere.

Det man kan håpe i framtiden er et mer gjennomsiktig og strengere FIFA, færre sure og gretne gamle menn som tror de vet best og flere pionerer og visjonære som feks Lise Klaveness til å styre dem i en bedre retning.

Hadde bare Qatar blitt tildelt VM på en rettferdig måte, gjort permanente grep for å bedre leveforhold for fremmedarbeidere, like rettigheter for kvinner og LHQBTY-personer samt hatt en realistisk plan for fremtiden etter VM så hadde saken vært en annen.
Jeg er mye enig med deg. Men realitetene er uansett slik at store deler av verden henger etter når det kommer til like rettigheter for alle.

Alle mennesker ser ikke verden på samme måte. Det som er rett og åpenbart for oss i Vesten er alt annet enn rett og åpenbart for andre.

Det sees på som vestlig arroganse når vi sier at vår etikk er den rette, følg den eller fuck off.

Men på FIFAs kongress bør man finne noen punkter som en nasjon må oppfylle før de kan få tildelt et mesterskap. Men her er det 211 forbund som skal si sitt, og det er ikke opplagt hvilke punkter man kan enes om.

I ytterste konsekvens må man avslutte hele ideen om et verdensmesterskap siden man er på så forskjellige steder i samfunnsutviklingen og man skal kansellere alle som ikke har et samfunn som er slik vi vil ha det. For nå boikotter man Qatar som arrangørland, neste gang vil man kanskje nekte Marokko å delta frem til de gir kvinner sterkere rettigheter?

Jeg skulle ønske jeg så på denne situasjonen som rett frem og kjempeenkel. Men jeg syns den er komplisert. Ikke komplisert fordi jeg er usikker på om homofile og kvinner fortjener rettigheter på lik linje med hetero menn, men fordi jeg ikke tror vi vil oppnå bedring gjennom splittelse.
Så det du sier er at man skal akseptere korrupsjon og mangel på demokrati og primære menneskerettigheter?

Du forsvarer en verden som jeg og majoriteten av menneskeheten ikke ønsker å leve i.

Har du ikke ryddet rommet ditt og gjort lekser, nei da får du ikke gå ut å leke med de andre i nabolaget.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»