Medias dekning av Fotball-VM

Svar
DoktorS

Re: Medias dekning av Fotball-VM

Legg inn av DoktorS »

Nå orker jeg ikke å lese disse moralgjørmebryterne, Saltvedt, Welhaven osv - men en overskrift fra han Røed-Johansen i Aftenposten fanget blikket i dag - han kommer faktisk med en liten vri - var disse bildene av supporterne som i stor grad sannsynligvis ikke var fra hjemlandet tilhørende draktene, så ille...

Som jeg antydet her inne - nei, hva er det så galt i å skape litt stemning. Om de fikk betalt for det, vel - da kan man tolke det som levende reklameplakater. Men er det bevist at de var betalt? Som han skriver - det er mange fotballdrakter å se på Kontraskjæret under VM også. Jeg har sett mange nordmenn gå med Messi-trøyer...

... så det er noe med denne massesuggesjonen mediene har skapt i Norge. Nå er plutselig ALT GALT med Qatar. Selv det som kan se fint ut, være hyggelig og et bevis for at fotballen er et herlig spill som engasjerer på tvers av generasjoner - selv det skal være bevis på at vier er moralsk og politisk overlegene på absolutt alle områder...

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 10:50 am Nå orker jeg ikke å lese disse moralgjørmebryterne, Saltvedt, Welhaven osv - men en overskrift fra han Røed-Johansen i Aftenposten fanget blikket i dag - han kommer faktisk med en liten vri - var disse bildene av supporterne som i stor grad sannsynligvis ikke var fra hjemlandet tilhørende draktene, så ille...

Som jeg antydet her inne - nei, hva er det så galt i å skape litt stemning. Om de fikk betalt for det, vel - da kan man tolke det som levende reklameplakater. Men er det bevist at de var betalt? Som han skriver - det er mange fotballdrakter å se på Kontraskjæret under VM også. Jeg har sett mange nordmenn gå med Messi-trøyer...

... så det er noe med denne massesuggesjonen mediene har skapt i Norge. Nå er plutselig ALT GALT med Qatar. Selv det som kan se fint ut, være hyggelig og et bevis for at fotballen er et herlig spill som engasjerer på tvers av generasjoner - selv det skal være bevis på at vier er moralsk og politisk overlegene på absolutt alle områder...
Helt enig. Massemedia med nevnte Welhaven og supermoralist Saltvedt i spissen synes å konkurrere med hverandre i å sverte og angripe dette mesterskapet. Som med at fremmedarbeidere ifører seg andre lags drakter. Hva er galt eller uvanlig med det ? NRK sin utsendte til Qatar er fra Afghanistan. Han rapporterte om god stemning på VM plassen i Qatar i går kveld. Engelske medier rapporter om at 5000 engelskmenn er på vei til Qatar, og at det vil komme flere om England gjør det bra. Innbyggere i Qatar likte FIFA presidentens tale i går. Denne påstanden om vestlig dobbeltmoral og hykleri er det kanskje noe i. Det jeg lurer på med disse angrepene mot VM er om det også er et angrep på herrefotballen. Det var lite kritikk under vinter OL i Kina sammenlignet med Qatar. Qatar har arrangert håndball VM og friidretts VM. Hvor var kritikken da ?

Alt er selvfølgelig ikke ok i FIFA og UEFA, men om noe skal endres tror jeg ikke Norge og Klavenes sin stemme betyr all verden som i mange vinteridretter. (Herre) fotball er verdens største og viktigste idrett. Norge er i denne sammenheng en mygg både sportslig og økonomisk. Vi har ikke vært i et mesterskap siden 2000. Om vi som eneste nasjon hadde boikottet Qatar ville få hevet et øyebryn. FIFA handler om stemmereglene. Om man gir et land en stemme vil dagens president bli gjenvalgt i mars 2022, og VM 2030 kan godt ende i et land som ikke prioriterer LHBT bevegelsen for å si det mildt. Vi får ikke eksportert norsk moralsyn til verden innen 2030. Hva da ? VM for europeiske lag pluss Argentina og Brasil ? Er ikke sikker på at Brasil og Argentina velger Europa, og da er VM over. Hva vil Saltvedt & co angripe da ? Jo sportsvaskingen i PL uten å forstå at dette gjelder andre bransjer enn fotball, eller rettere, ikke bry seg. Det er herrefotballen de skal ta.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Mon tro hvordan Tv2 kom i kontakt med han her?
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/na- ... /15282301/

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Real-_- skrev: søn nov 20, 2022 11:36 am Mon tro hvordan Tv2 kom i kontakt med han her?
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/na- ... /15282301/
Kanskje det begynner å gå opp, selv for nordmenn, som har vært bombardert med negative saker (etter min mening propaganda, som har endt med massesuggesjon... ) også forstår at også denne/disse saken/sakene har flere sider. Nettopp ganske enkelt er det slik at det er veldig bra for folk i fattige land uten fremtid, å komme til et annet land å jobbe i stedet for at de og familiene deres sulter ihjel....

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 11:48 am
Real-_- skrev: søn nov 20, 2022 11:36 am Mon tro hvordan Tv2 kom i kontakt med han her?
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/na- ... /15282301/
Kanskje det begynner å gå opp, selv for nordmenn, som har vært bombardert med negative saker (etter min mening propaganda, som har endt med massesuggesjon... ) også forstår at også denne/disse saken/sakene har flere sider. Nettopp ganske enkelt er det slik at det er veldig bra for folk i fattige land uten fremtid, å komme til et annet land å jobbe i stedet for at de og familiene deres sulter ihjel....
De fleste skjønner vel at det er slik det fungerer, på samme måte som i Norge som også har mye arbeidere fra utlandet for å tjene penger. Men gir det Qatar retten til å frata folk alle rettighetene sine mener du?
Finn også gjerne et par som ikke har fått en pokal fra arbeidsgiver og som ikke har tjent over 2,5 ganger minstelønn.

Reddington

Legg inn av Reddington »




Usikker på om jeg har sett noe dummere. Hadde han hatt så store problemer med dette hadde han sagt fra seg arbeidsoppgavene i mesterskapet, men det er nok ikke SÅ viktig at penga ikke rår. Samme med Løkberg og Hegeberg.

Tv2 og NRK har valgt å vise mesterskapet. Stå i det.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Reddington skrev: søn nov 20, 2022 12:09 pm


Usikker på om jeg har sett noe dummere. Hadde han hatt så store problemer med dette hadde han sagt fra seg arbeidsoppgavene i mesterskapet, men det er nok ikke SÅ viktig at penga ikke rår. Samme med Løkberg og Hegeberg.

Tv2 og NRK har valgt å vise mesterskapet. Stå i det.
Tv2 og Børslid har valgt å presse PL og regimer ukritisk inn i de fleste norske stuer. Uke inn og uke ut. Nå har de også, mot supporternes vilje, valgt å tvinge på norsk fotball VAR. Blir ikke mye dummere enn dette.
Om det plager han så mye så er det bare å si fra seg jobben i Qatar, still inn siktet mot norsk fotball som begynner om noen måneder å dyrk den fotballen han "elsket". Ikke verre enn det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Real-_- skrev: søn nov 20, 2022 12:05 pm
DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 11:48 am
Real-_- skrev: søn nov 20, 2022 11:36 am Mon tro hvordan Tv2 kom i kontakt med han her?
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/na- ... /15282301/
Kanskje det begynner å gå opp, selv for nordmenn, som har vært bombardert med negative saker (etter min mening propaganda, som har endt med massesuggesjon... ) også forstår at også denne/disse saken/sakene har flere sider. Nettopp ganske enkelt er det slik at det er veldig bra for folk i fattige land uten fremtid, å komme til et annet land å jobbe i stedet for at de og familiene deres sulter ihjel....
De fleste skjønner vel at det er slik det fungerer, på samme måte som i Norge som også har mye arbeidere fra utlandet for å tjene penger. Men gir det Qatar retten til å frata folk alle rettighetene sine mener du?
Finn også gjerne et par som ikke har fått en pokal fra arbeidsgiver og som ikke har tjent over 2,5 ganger minstelønn.
Nei - jeg tror ikke at folk skjønner at det å være fremmedarbeider i Qatar faktisk i mange tilfeller kan være veldig bra. Jeg hadde selv en ganske hissig diskusjon med en høyst oppegående ex-kollega her på fredag. Hun var, etter min mening, fullstendig hjernevasket av de mange oppslagene i norske medier - hun mente sågar at alle fremmedarbeiderne der hadde slavekontrakter osv osv.

Nå har norske medier over ett år selektivt hentet historier om dårlige arbeidsforhold. Dansk LO og Amnesty slår altså fast at VM har bidratt til at forholdene har blitt noe bedre i Qatar - selvsagt endres ikke alt over natten. Og medienes fokus har selvsagt vært viktig.

Men det er noe som skurrer når mediedekningen går helt ut i det absurde og at man nærmest må forsvare seg for at man i det hele tatt skal se verdens største samlende idrettsarrangement fra sofaen....

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 12:13 pm
Real-_- skrev: søn nov 20, 2022 12:05 pm
DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 11:48 am

Kanskje det begynner å gå opp, selv for nordmenn, som har vært bombardert med negative saker (etter min mening propaganda, som har endt med massesuggesjon... ) også forstår at også denne/disse saken/sakene har flere sider. Nettopp ganske enkelt er det slik at det er veldig bra for folk i fattige land uten fremtid, å komme til et annet land å jobbe i stedet for at de og familiene deres sulter ihjel....
De fleste skjønner vel at det er slik det fungerer, på samme måte som i Norge som også har mye arbeidere fra utlandet for å tjene penger. Men gir det Qatar retten til å frata folk alle rettighetene sine mener du?
Finn også gjerne et par som ikke har fått en pokal fra arbeidsgiver og som ikke har tjent over 2,5 ganger minstelønn.
Nei - jeg tror ikke at folk skjønner at det å være fremmedarbeider i Qatar faktisk i mange tilfeller kan være veldig bra. Jeg hadde selv en ganske hissig diskusjon med en høyst oppegående ex-kollega her på fredag. Hun var, etter min mening, fullstendig hjernevasket av de mange oppslagene i norske medier - hun mente sågar at alle fremmedarbeiderne der hadde slavekontrakter osv osv.

Nå har norske medier over ett år selektivt hentet historier om dårlige arbeidsforhold. Dansk LO og Amnesty slår altså fast at VM har bidratt til at forholdene har blitt noe bedre i Qatar - selvsagt endres ikke alt over natten. Og medienes fokus har selvsagt vært viktig.

Men det er noe som skurrer når mediedekningen går helt ut i det absurde og at man nærmest må forsvare seg for at man i det hele tatt skal se verdens største samlende idrettsarrangement fra sofaen....
Jeg bruker å lytte på P1 på søndager ved anledning, som i dag. Av og til interessante gjester og spennende etiske temaer. I dag selvfølgelig VM i Qatar og boikott. NRK inviterere tre gjester. En fotballfilosof som er 100 % for boikott, og to tidligere kvinnelige fotballspillere / fotballedere som også er på boikott ideen. Kan ikke NRK være objektiv ? Invitere personer som i det minste er klar på at de vil se mesterskapet selv om de mener at Qatar aldri burde fått VM og at FIFA er en korrupt organisjon ? Det er ikke bare i denne saken, men jeg kjenner mer og mer på at jeg ikke kjenner meg igjen i mainstream media sin dekning av mange saker, som fotball VM. Europa og Norge stusser på det som skjer i USA med en Donald T. som får nesten 50 % av stemmene ved siste valg, en flora av konspirasjoner og mer og mer boikott av de tradisjonelle og seriøse mediebedriftene fordi mange ser på de nyheter som presenteres der er propaganda. Selv tror jeg på NRK, VG, Dagbladet m.v., men jeg er mer og mer av den oppfatning at de nyheter vi får presentert er selektive og med en skjult agenda.

I fotball sammeneng så er temaet veldig enkelt. Så lenge hvert land har sin stemme i FIFA fra alle verdens avkroker, så vil man få korrupsjon og bestikkelser. Det er jo helt selvsagt. Dagens president vil bli gjenvalgt i mars 2023, og Saudi-Arabia kan gjerne få VM i 2030. Da rakner VM som institusjon. Saken er at Qatar har fått VM. Get over it, men hvordan berge fotballen utover Europa i fremtiden ? La det være en europeisk idrett med invitasjon av visse utvalgte stater ?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Noe av problemet også, når vinklingen og debatten blir slik som den blir - så blir den som prøver å nyansere det, og se det store bildet, nærmest steinet i sosiale medier. Se bare hvordan Åge Hareide sa at man ikke burde blande idrett og politikk, ganske enkelt ved å sa at det var en dårlig ide å lyse opp en fotballarena i homseflagget før Ungarns kamp. Da rykker de mange godt betalte "kommentatorene" i MSM ut og kaller ham homofob! Han mobbes i Nytt på Nytt. I sosiale medier... vel, det ormebolet der orker jeg ikke.

ur.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 1:20 pm Noe av problemet også, når vinklingen og debatten blir slik som den blir - så blir den som prøver å nyansere det, og se det store bildet, nærmest steinet i sosiale medier. Se bare hvordan Åge Hareide sa at man ikke burde blande idrett og politikk, ganske enkelt ved å sa at det var en dårlig ide å lyse opp en fotballarena i homseflagget før Ungarns kamp. Da rykker de mange godt betalte "kommentatorene" i MSM ut og kaller ham homofob! Han mobbes i Nytt på Nytt. I sosiale medier... vel, det ormebolet der orker jeg ikke.

ur.
Idrett og politikk går hånd i hånd. De som sier noe annet fortjener å bli mobbet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

stc887 skrev: søn nov 20, 2022 1:28 pm
DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 1:20 pm Noe av problemet også, når vinklingen og debatten blir slik som den blir - så blir den som prøver å nyansere det, og se det store bildet, nærmest steinet i sosiale medier. Se bare hvordan Åge Hareide sa at man ikke burde blande idrett og politikk, ganske enkelt ved å sa at det var en dårlig ide å lyse opp en fotballarena i homseflagget før Ungarns kamp. Da rykker de mange godt betalte "kommentatorene" i MSM ut og kaller ham homofob! Han mobbes i Nytt på Nytt. I sosiale medier... vel, det ormebolet der orker jeg ikke.

ur.
Idrett og politikk går hånd i hånd. De som sier noe annet fortjener å bli mobbet.
Ja, mobbing gjør nok verden bedre.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hvordan er dette egentlig mulig, NRK Dagsnytt hevder at Amnesty har sagt dette: "Ifølge Amnesty har minst 6.500 gjestearbeidere mistet livet i Qatar under byggingen av VM-anlegg."

startelver

Legg inn av startelver »

I BBC i dag velger de å fokusere på det positive som har skjedd i Qatar. At man har innført minstelønn for migrantarbeidere og bedre boforhold. Bedre infrastruktur osv.

Kanskje greit å få med noe av utviklingen som kan gavne Qatar.

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 2:02 pm Hvordan er dette egentlig mulig, NRK Dagsnytt hevder at Amnesty har sagt dette: "Ifølge Amnesty har minst 6.500 gjestearbeidere mistet livet i Qatar under byggingen av VM-anlegg."
Skulle likt å se tall på dette, men ikke lett å oppdrive sikkert. Qatar selv opererer med 15k døde i perioden mellom tildeling og 2020. Hvor mange som døde ifbm. selve byggingen av infrastruktur til VM er ikke godt å si.

Edit: til spørsmålet ditt: at journalister gjør jobben sin tror jeg ikke du har kunnet forlange på omtrent ti år.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Petter Myhre får sagt det nå!

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Triste bilder fra Qatar. Savner øl, engelskmenn og basketak.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

startelver skrev: søn nov 20, 2022 2:06 pm I BBC i dag velger de å fokusere på det positive som har skjedd i Qatar. At man har innført minstelønn for migrantarbeidere og bedre boforhold. Bedre infrastruktur osv.

Kanskje greit å få med noe av utviklingen som kan gavne Qatar.
Sportsvaskingen virker allerede ja.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 2:02 pm Hvordan er dette egentlig mulig, NRK Dagsnytt hevder at Amnesty har sagt dette: "Ifølge Amnesty har minst 6.500 gjestearbeidere mistet livet i Qatar under byggingen av VM-anlegg."
Jeg fatter jo ikke at oppegående mennesker faktisk tror at nesten hver fjerde VM-arbeider døde under bygging av stadionanlegg. Det er jo konsentrasjonsleirnivå på dødsraten, og de fleste mennesker som tenker seg littegrann om bør jo forstå at det tallet er helt urimelig å bruke på den måten.

Men at NRK stadig helt ukritisk sier nettopp dette, og hvis de attpåtil feilaktig hevder at Amnesty er kilden, er det nesten litt skremmende. Man kan nesten lire av seg hva som helst negativt om Qatar nå, og det slipper gjennom uten spørsmål. Nå ser jeg stadig flere referere til 15000 døde under bygging av anlegg, og at folk tror på det er helt sinnsykt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GatlingGun skrev: søn nov 20, 2022 4:40 pm
startelver skrev: søn nov 20, 2022 2:06 pm I BBC i dag velger de å fokusere på det positive som har skjedd i Qatar. At man har innført minstelønn for migrantarbeidere og bedre boforhold. Bedre infrastruktur osv.

Kanskje greit å få med noe av utviklingen som kan gavne Qatar.
Sportsvaskingen virker allerede ja.
Mener du å antyde at tre journalister i TV2 skriver propaganda-artikler for Qatar?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 1:20 pm Noe av problemet også, når vinklingen og debatten blir slik som den blir - så blir den som prøver å nyansere det, og se det store bildet, nærmest steinet i sosiale medier. Se bare hvordan Åge Hareide sa at man ikke burde blande idrett og politikk, ganske enkelt ved å sa at det var en dårlig ide å lyse opp en fotballarena i homseflagget før Ungarns kamp. Da rykker de mange godt betalte "kommentatorene" i MSM ut og kaller ham homofob! Han mobbes i Nytt på Nytt. I sosiale medier... vel, det ormebolet der orker jeg ikke.

ur.
Hva er det å nyansere? Vi kan ikke ha en korrupt organisasjon, med en komplett ubrukelig leder, som arrangerer verdens største idrettsarrangement i et korrupt land som konsekvent bryter menneskerettighetene. Det må skje en endring, ellers vil arrangementet gå over i historien. Folk vil ikke finne seg i slikt fanteri i 2022. Det gikk før, men det går ikke nå. FIFA graver sin egen grav.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

TV2 egne moralske alibi, såkalt "sportskommentator", er frekk nok til å kritisere en svart amerikansk skuespiller for å ha snakket om viktigheten av toleranse under åpningsseremonien. Hvordan våger hun, som selv lever av å kommentere VM i fotball, å kritisere hans motiver på denne måten.... Hvorfor pokker sitter hun i studio selv, da???!

https://www.dagbladet.no/sport/apningss ... 8e4135de9a

Jøss - er det et glansbilde i åpnignsseremonien? Hva forventer hun? En times seanse med Klaveness og Saltvedt, som skal fortelle verden om viktige verdier... .

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

Husk Fotball VM 2022- Bakteppet: «Alt du trenger å vite om tidenes mest kontroversielle fotball-VM». På NRK1 nå 19.55.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hoppidioten skrev: søn nov 20, 2022 7:44 pm Husk Fotball VM 2022- Bakteppet: «Alt du trenger å vite om tidenes mest kontroversielle fotball-VM». På NRK1 nå 19.55.
Yama Wolasmal sier at han ikke har møtt noen problemer etter sju dager i landet. Åpenhet og hyggelige folk. Et dansk TV-team kom i klammeri, og som han sier "det gikk viralt".... Det er nettopp det som skjer - alt det negative man klarer å blåse opp blir blåst opp. Godt å se at noen klarer å holde hodet kaldt og være ærlig med det som faktisk skjer der.

Champis

Legg inn av Champis »

Reddington skrev: søn nov 20, 2022 12:09 pm


Usikker på om jeg har sett noe dummere. Hadde han hatt så store problemer med dette hadde han sagt fra seg arbeidsoppgavene i mesterskapet, men det er nok ikke SÅ viktig at penga ikke rår. Samme med Løkberg og Hegeberg.

Tv2 og NRK har valgt å vise mesterskapet. Stå i det.

Jepp, samtlige som skal ha en rolle inn mot mesterskapet har et vanvittig behove for å bare fortelle allmennheten at "men dette gjør jeg med tungt hjerte, og jeg er helt mot Qatar og tildelingen av VM". Ok? Om Børslid synes det er helt fint å dekke mesterskapet eller om han har kvaler med det, driter jeg fullstendig i! Han trenger ikke fortelle meg noe om det.

Eller som Welhaven, som bare måtte skrive en kronikk som framstår som en ren forsvarstale for hvorfor han drar til Qatar for å dekke VM! Helt ufattelig pinlig! Og hvis det er så selvsagt som han skriver at mediene har et ansvar for å være der og lage "kritisk" journalistikk - hvorfor i helvete har han da dette voldsomme behovet for å fortelle oss det? Det er jo en selvfølge i følge han. Så hvorfor må det da tas opp i det hele tatt?

Champis

Legg inn av Champis »

stc887 skrev: søn nov 20, 2022 1:28 pm
DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 1:20 pm Noe av problemet også, når vinklingen og debatten blir slik som den blir - så blir den som prøver å nyansere det, og se det store bildet, nærmest steinet i sosiale medier. Se bare hvordan Åge Hareide sa at man ikke burde blande idrett og politikk, ganske enkelt ved å sa at det var en dårlig ide å lyse opp en fotballarena i homseflagget før Ungarns kamp. Da rykker de mange godt betalte "kommentatorene" i MSM ut og kaller ham homofob! Han mobbes i Nytt på Nytt. I sosiale medier... vel, det ormebolet der orker jeg ikke.

ur.
Idrett og politikk går hånd i hånd. De som sier noe annet fortjener å bli mobbet.

Men det er en grunn til at politiske budskap ikke tolereres i forbindelse med konkurranser, sånn som det ble vist et eksempel på i langrenn i helgen. Og sånn bør det også være, hvis ikke utvikler idretten seg til et totalt kaos med kun politiske ytringer i øst og vest.

Det er tydeligvis bare i fotball det skal være akseptabelt å drive storpolitikk gjennom idretten.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Champis skrev: man nov 21, 2022 2:12 am
stc887 skrev: søn nov 20, 2022 1:28 pm
DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 1:20 pm Noe av problemet også, når vinklingen og debatten blir slik som den blir - så blir den som prøver å nyansere det, og se det store bildet, nærmest steinet i sosiale medier. Se bare hvordan Åge Hareide sa at man ikke burde blande idrett og politikk, ganske enkelt ved å sa at det var en dårlig ide å lyse opp en fotballarena i homseflagget før Ungarns kamp. Da rykker de mange godt betalte "kommentatorene" i MSM ut og kaller ham homofob! Han mobbes i Nytt på Nytt. I sosiale medier... vel, det ormebolet der orker jeg ikke.

ur.
Idrett og politikk går hånd i hånd. De som sier noe annet fortjener å bli mobbet.

Men det er en grunn til at politiske budskap ikke tolereres i forbindelse med konkurranser, sånn som det ble vist et eksempel på i langrenn i helgen. Og sånn bør det også være, hvis ikke utvikler idretten seg til et totalt kaos med kun politiske ytringer i øst og vest.

Det er tydeligvis bare i fotball det skal være akseptabelt å drive storpolitikk gjennom idretten.
Human rights on and of the pitch. Love for all etc er ikke mye politisk. Da kan man argumentere forat IFA og UEFA bedriver politikk pga sine kampanjer mot rasisme eller let's kick homophobia out of football. Basic menneskerettigheter er bare anstendighet og ikke politikk.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er helt absurd, her er hva Stavanger Aftenblad skriver på lederplass: " Ifølge en rapport fra den britiske avisen The Guardian i 2020 har minst 6500 fremmedarbeidere mistet livet under byggingen av de sju stadionene i Qatar siden 2010"

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 10:50 am ... så det er noe med denne massesuggesjonen mediene har skapt i Norge. Nå er plutselig ALT GALT med Qatar. Selv det som kan se fint ut, være hyggelig og et bevis for at fotballen er et herlig spill som engasjerer på tvers av generasjoner - selv det skal være bevis på at vier er moralsk og politisk overlegene på absolutt alle områder...
Alt er galt med Qatar som arrangør. Det finnes ikke en eneste god grunn til at disse burde arrangert VM. Selv om de var et fullverdig demokrati.

Fant for øvrig hva jeg tenkte allerede i juni 2010, et halvår før mesterskapet var tildelt:

https://vgd.no/t/Fotball-EM-2021/158329 ... est&page=2

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KongOlav2 skrev: man nov 21, 2022 6:42 am
DoktorS skrev: søn nov 20, 2022 10:50 am ... så det er noe med denne massesuggesjonen mediene har skapt i Norge. Nå er plutselig ALT GALT med Qatar. Selv det som kan se fint ut, være hyggelig og et bevis for at fotballen er et herlig spill som engasjerer på tvers av generasjoner - selv det skal være bevis på at vier er moralsk og politisk overlegene på absolutt alle områder...
Alt er galt med Qatar som arrangør. Det finnes ikke en eneste god grunn til at disse burde arrangert VM. Selv om de var et fullverdig demokrati.

Fant for øvrig hva jeg tenkte allerede i juni 2010, et halvår før mesterskapet var tildelt:

https://vgd.no/t/Fotball-EM-2021/158329 ... est&page=2
Jeg er helt enig - og tenkte om lag det samme, men det var jo da 10 år frem i tid. Der jo om lag som om Møre og Romsdal skulle arrangere VM...

Men denne tråden handler om medias dekning. Og jeg synes det er ganske så sprøtt at norske medier, NRK Dagsnytt og Stavanger Aftenblad på lederplass benytter så vanvittige feil tall. Det er ikke bare absurd. Det er skremmende å se hvor langt en "etablert sannhet" får bre seg, og ingen tør påpeke det - eller gidder mer.

Akkurat som nevnt på Dagsrevyen i går - at nå er folk i Qatar så lei av kritikken at de gjør som de vil.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»