Medias dekning av Fotball-VM

Svar
DoktorS

Re: Medias dekning av Fotball-VM

Legg inn av DoktorS »

"Den litt skjeve pressedekningen", oppsummerer Wolasmal i Qatar. Regner med at Saltvedt, som sitter i Norge, fortsatt ikke har forstått noe som helst av dette.

Saltvedt med innrømmelse - kanskje har "vi" (han selv i førersete) har kritisert Qatar for mye. Kanskje han kunne han starte med å beklage at han mente at Qatar stod bak at Klaveness ikke kom seg om bord i flyet???

Han mener sågar at han kan lære noe... Kanskje NRK kunne bøte litt på det hele ved å vise Doha og det flotte stadionet nå?
Sist redigert av DoktorS den søn des 18, 2022 3:15 pm, redigert 1 gang totalt.

nottimagiche

Legg inn av nottimagiche »

Et av problemene med mainstream medier i vesten er at altfor mange journalister tar utgangspunkt i vestlig levesett som et ideal når de skal skrive om andre land og kulturer. Da blir det fort skjevhet, som i denne saken har vært tilnærmet ekstrem fordi det var forhåndsbestemt at alt med mesterskapet var forferdelig. Fint med reportasjer som Wolasmal lager, som gir mer nyanserte bilder. Saltvedt kan begynne med å bevege seg utenfor Oslo vest før han skal omtale skråsikkert og moraliserende hva som burde blitt gjort annerledes ute i verden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

nottimagiche skrev: søn des 18, 2022 3:15 pm Et av problemene med mainstream medier i vesten er at altfor mange journalister tar utgangspunkt i vestlig levesett som et ideal når de skal skrive om andre land og kulturer. Da blir det fort skjevhet, som i denne saken har vært tilnærmet ekstrem fordi det var forhåndsbestemt at alt med mesterskapet var forferdelig. Fint med reportasjer som Wolasmal lager, som gir mer nyanserte bilder.
Jeg har ikke sett på TV2, men de har også reportere med opprinnelse utenfor Norge som har forsøkt å nyansere.

Og som jeg sa ganske tidlig i debatten, der jeg viste til et innlegg fra en tidligere journalist i Aftenposten - at det er uheldig at utenriksstoff blir overlatt til sportsjournalister.

lund

Legg inn av lund »

https://www.dagbladet.no/nyheter/refser ... e/78084367

På en måte har han rett, men samtidig ikke. Det mediene nå gjør i dette mesterskapet er rett og slett bare jobben sin. Grunnen til at mange reagerer nå er rett og slett at de ikke i tilstrekkelig grad tidligere har gjort jobben sin. At man ikke har gjort jobben sin godt nok tidligere, betyr ikke at man skal la være å gjøre det nå.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

lund skrev: søn des 18, 2022 3:18 pm https://www.dagbladet.no/nyheter/refser ... e/78084367

På en måte har han rett, men samtidig ikke. Det mediene nå gjør i dette mesterskapet er rett og slett bare jobben sin. Grunnen til at mange reagerer nå er rett og slett at de ikke i tilstrekkelig grad tidligere har gjort jobben sin. At man ikke har gjort jobben sin godt nok tidligere, betyr ikke at man skal la være å gjøre det nå.
Hørte han i Pyro & Pivo podcast for flere uker siden om det samme temaet med Andreas Selliaas og det var noe av det rareste jeg har hørt på lenge. VM i whatsboutism fra Youssef og toppet seg kanskje da han dro inn USA og indianere.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

stc887 skrev: søn des 18, 2022 3:28 pm
lund skrev: søn des 18, 2022 3:18 pm https://www.dagbladet.no/nyheter/refser ... e/78084367

På en måte har han rett, men samtidig ikke. Det mediene nå gjør i dette mesterskapet er rett og slett bare jobben sin. Grunnen til at mange reagerer nå er rett og slett at de ikke i tilstrekkelig grad tidligere har gjort jobben sin. At man ikke har gjort jobben sin godt nok tidligere, betyr ikke at man skal la være å gjøre det nå.
Hørte han i Pyro & Pivo podcast for flere uker siden om det samme temaet med Andreas Selliaas og det var noe av det rareste jeg har hørt på lenge. VM i whatsboutism fra Youssef og toppet seg kanskje da han dro inn USA og indianere.
Han kunne jo ventet 4 år. Da blir det rikelig med muligheter til det. Regner også med at Saltvedt vil følge opp.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Folk_flesk skrev: søn des 18, 2022 3:29 pm
stc887 skrev: søn des 18, 2022 3:28 pm
lund skrev: søn des 18, 2022 3:18 pm https://www.dagbladet.no/nyheter/refser ... e/78084367

På en måte har han rett, men samtidig ikke. Det mediene nå gjør i dette mesterskapet er rett og slett bare jobben sin. Grunnen til at mange reagerer nå er rett og slett at de ikke i tilstrekkelig grad tidligere har gjort jobben sin. At man ikke har gjort jobben sin godt nok tidligere, betyr ikke at man skal la være å gjøre det nå.
Hørte han i Pyro & Pivo podcast for flere uker siden om det samme temaet med Andreas Selliaas og det var noe av det rareste jeg har hørt på lenge. VM i whatsboutism fra Youssef og toppet seg kanskje da han dro inn USA og indianere.
Han kunne jo ventet 4 år. Da blir det rikelig med muligheter til det. Regner også med at Saltvedt vil følge opp.
Tro meg Youssef har allerede startet ref nevnte podcast

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

lund skrev: søn des 18, 2022 3:18 pm https://www.dagbladet.no/nyheter/refser ... e/78084367

På en måte har han rett, men samtidig ikke. Det mediene nå gjør i dette mesterskapet er rett og slett bare jobben sin. Grunnen til at mange reagerer nå er rett og slett at de ikke i tilstrekkelig grad tidligere har gjort jobben sin. At man ikke har gjort jobben sin godt nok tidligere, betyr ikke at man skal la være å gjøre det nå.
Jeg er for menneskerettigheter, men har valgt å se på - kan vi få slippe å høre konstant om faenskapen?

Når man sier Jeg er for (sett inn valgfritt gode tema), men ... så lover det sjelden godt. Så også denne gangen. Nå har jeg ikke sett noen kamper så jeg kan ikke være bastant på hvor "konstant" dette gnålet om menneskerettigheter har vært, men jeg mistenker at han for det første overdriver. For det andre ville det neppe vært så vondt å høre på om han faktisk var så for menneskerettigheter.

Og for å følge opp i artikkelens ånd: Ville han utvist samme grad av frustrasjon om VM ble arrangert i et Sør-Afrika fortsatt styrt med apartheid, og denne faenskapen "konstant" ble kommentert? Det blir spekulasjoner, men jeg mistenker at han heller ville sagt opp jobben på dagen om NRK gikk med på å sportsvaske, selv bare litt, et slik regime.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det vil være en fordel med kritisk dekning av USA, Mexico og Canada også - men la oss håpe at den dekningen blir overlatt til utenrikskorrespondenter og så kan sportskommentatorene holde seg til det de kan. Og vi som vil se fotball kan få se fotball. Og så synes jeg det vil være rett og riktig å vise positive sider ved landene også, inkludert de flotte stadionene de antakelig kommer til å bygge.

lund

Legg inn av lund »

Ofte uenig med Welhaven i ting og tang, men da han begynte som sportskommentator i VG for noen år siden (eller i alle fall ble brukt mer hyppig), så sa han noe som er veldig sant. Han påpekte at sportsjournalister veldig ofte blir for ukritiske og i perioder nærmest som en heiagjeng å regne. Men det er jo slett ikke en sportsjournalists rolle. Hvis man tror at en sportsjournalist ikke skal skrive kritisk sportsjournalistikk, så har man (og mange sportsjournalister for øvrig) misforstått.

Champis

Legg inn av Champis »

lund skrev: søn des 18, 2022 3:18 pm https://www.dagbladet.no/nyheter/refser ... e/78084367

På en måte har han rett, men samtidig ikke. Det mediene nå gjør i dette mesterskapet er rett og slett bare jobben sin. Grunnen til at mange reagerer nå er rett og slett at de ikke i tilstrekkelig grad tidligere har gjort jobben sin. At man ikke har gjort jobben sin godt nok tidligere, betyr ikke at man skal la være å gjøre det nå.

Når sportsjournalister plutselig skal begynne å dekke alle politiske aspekter i et land, så blir det mange krampeaktige forsøk. Hvis det er det som kalles "å gjøre jobben sin", så må jeg si at jeg foretrekker at de ikke gjør jobben sin.
Sist redigert av Champis den man des 19, 2022 1:56 am, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

lund skrev: søn des 18, 2022 3:57 pm Ofte uenig med Welhaven i ting og tang, men da han begynte som sportskommentator i VG for noen år siden (eller i alle fall ble brukt mer hyppig), så sa han noe som er veldig sant. Han påpekte at sportsjournalister veldig ofte blir for ukritiske og i perioder nærmest som en heiagjeng å regne. Men det er jo slett ikke en sportsjournalists rolle. Hvis man tror at en sportsjournalist ikke skal skrive kritisk sportsjournalistikk, så har man (og mange sportsjournalister for øvrig) misforstått.

I så fall tar Welhaven kraftig feil! Er det noe sportsjournalister ikke kan beskyldes for, så er det å være heiagjenger! Tvert i mot, det handler aller mest om å finne flest mulig skandaler og ting som kan kritiseres hele tiden! Og hvis de ikke finner noen skandaler, så prøver de å fyre opp under uenigheter/konflikter og regissere skandalene selv!

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Champis skrev: man des 19, 2022 1:56 am
lund skrev: søn des 18, 2022 3:57 pm Ofte uenig med Welhaven i ting og tang, men da han begynte som sportskommentator i VG for noen år siden (eller i alle fall ble brukt mer hyppig), så sa han noe som er veldig sant. Han påpekte at sportsjournalister veldig ofte blir for ukritiske og i perioder nærmest som en heiagjeng å regne. Men det er jo slett ikke en sportsjournalists rolle. Hvis man tror at en sportsjournalist ikke skal skrive kritisk sportsjournalistikk, så har man (og mange sportsjournalister for øvrig) misforstått.

I så fall tar Welhaven kraftig feil! Er det noe sportsjournalister ikke kan beskyldes for, så er det å være heiagjenger! Tvert i mot, det handler aller mest om å finne flest mulig skandaler og ting som kan kritiseres hele tiden! Og hvis de ikke finner noen skandaler, så prøver de å fyre opp under uenigheter/konflikter og regissere skandalene selv!
Her er jeg enig med siste taler når det kommer på "personalkonflikter" og 100% enig med Wellhaven at man er ukrititisk, naiv og godtroende samt heiagjeng med nisselue på når det kommer til idrettspolitikk, maktkamp, skyggesider osv som krever kunnskap, tid, gravearbeid og ressurser over tid. At Selliaas og Josimar er til stede på alt av UEFA, FIFA, IOC kongresser osv mens andre mediehus knapt vet hva en kongress er det er bekmørkt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Problemet her er jo at de biter seg selv i halen - for stort sett er det veldig, veldig mye negativ med toppidrett. Og den enorme medieomtalen bidrar jo som en katalysator for det hele - og det aller verste er jo pengejaget, statusjaget - så følger usunne treningsmetoder, spisevegring - anlegg og reiser forurenser osv osv. Når man først begynner å moralisere og kritisere så vil man før eller siden ende opp med at toppidretten er både korrumpert, syk og et samfunnsproblem - sett i fulgeperspektiv.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

Jeg syns absolutt at det er bra med mer kritisk presse fra sportsjournalister. Det har f.eks vært altfor lite fokus på idrettspolitikk. Derfor kommer korrupsjon og tildeling til Qatar som en bombe fordi ingen egentlig har brydd seg om idrettspolitikk og idrettens prosesser. Selv etter at Qatar fikk VM og det ble fokus på FIFA er det stort sett bare Selliaas som faktisk har dekket idrettspolitikk ordentlig i Norge.

Problemet med at sportsjournalister har blitt litt vel opptatt av å være kritiske er at enkelte av dem er utelukkende negative (Saltvedt), og har mistet gangsyn, samtidig som de ikke er kunnskapsrike nok til å både være sportsjournalister, politiske journalister og utenriksjournalister.

Det har kommer tydelig fram med Qatar med den til tider ekstremt kunnskapsløse og fordomsfulle dekningen. Det er interessant å lese betraktninger fra sportsjournalister under VM som nærmest virker overrasket over at migrantarbeidere i Qatar også er leger, ingeniører, businessmenn og piloter. Hva trodde de egentlig?

Mest illustrerende for manglende kunnskap hos sportsjournalister var Welhaven sitt stykke der han sammenlignet Marokko sitt landslag og tilskuernes bruk av det palestinske flagg med regnbueflagget. Det kunne vært en interessant tekts om hykleriet til okkupantmakten Marokko, og en generell betraktning rundt hvordan den palestinske saken er like opplagt og ukontroversiell i Midtøsten som det LHBT-rettigheter har blitt hos oss. Istedenfor sammenligner han det å flagge med flagget til et av FIFAs medlemsland etter kampen med å bruke et kapteinsbind som bryter med FIFAs regler.

En god utenriksjournalist ville skrevet en langt mer innsiktsfukk kommentar, men så har heldigvis en del av dem faktisk skrevet litt rundt VM også.

Champis

Legg inn av Champis »

Vuvuzelaen skrev: man des 19, 2022 11:57 am Jeg syns absolutt at det er bra med mer kritisk presse fra sportsjournalister. Det har f.eks vært altfor lite fokus på idrettspolitikk. Derfor kommer korrupsjon og tildeling til Qatar som en bombe fordi ingen egentlig har brydd seg om idrettspolitikk og idrettens prosesser. Selv etter at Qatar fikk VM og det ble fokus på FIFA er det stort sett bare Selliaas som faktisk har dekket idrettspolitikk ordentlig i Norge.

Problemet med at sportsjournalister har blitt litt vel opptatt av å være kritiske er at enkelte av dem er utelukkende negative (Saltvedt), og har mistet gangsyn, samtidig som de ikke er kunnskapsrike nok til å både være sportsjournalister, politiske journalister og utenriksjournalister.

Det har kommer tydelig fram med Qatar med den til tider ekstremt kunnskapsløse og fordomsfulle dekningen. Det er interessant å lese betraktninger fra sportsjournalister under VM som nærmest virker overrasket over at migrantarbeidere i Qatar også er leger, ingeniører, businessmenn og piloter. Hva trodde de egentlig?

Mest illustrerende for manglende kunnskap hos sportsjournalister var Welhaven sitt stykke der han sammenlignet Marokko sitt landslag og tilskuernes bruk av det palestinske flagg med regnbueflagget. Det kunne vært en interessant tekts om hykleriet til okkupantmakten Marokko, og en generell betraktning rundt hvordan den palestinske saken er like opplagt og ukontroversiell i Midtøsten som det LHBT-rettigheter har blitt hos oss. Istedenfor sammenligner han det å flagge med flagget til et av FIFAs medlemsland etter kampen med å bruke et kapteinsbind som bryter med FIFAs regler.

En god utenriksjournalist ville skrevet en langt mer innsiktsfukk kommentar, men så har heldigvis en del av dem faktisk skrevet litt rundt VM også.

Enig i mye av det du skriver her.

guru

Legg inn av guru »

Vuvuzelaen skrev: man des 19, 2022 11:57 am Jeg syns absolutt at det er bra med mer kritisk presse fra sportsjournalister. Det har f.eks vært altfor lite fokus på idrettspolitikk. Derfor kommer korrupsjon og tildeling til Qatar som en bombe fordi ingen egentlig har brydd seg om idrettspolitikk og idrettens prosesser. Selv etter at Qatar fikk VM og det ble fokus på FIFA er det stort sett bare Selliaas som faktisk har dekket idrettspolitikk ordentlig i Norge.

Problemet med at sportsjournalister har blitt litt vel opptatt av å være kritiske er at enkelte av dem er utelukkende negative (Saltvedt), og har mistet gangsyn, samtidig som de ikke er kunnskapsrike nok til å både være sportsjournalister, politiske journalister og utenriksjournalister.

Det har kommer tydelig fram med Qatar med den til tider ekstremt kunnskapsløse og fordomsfulle dekningen. Det er interessant å lese betraktninger fra sportsjournalister under VM som nærmest virker overrasket over at migrantarbeidere i Qatar også er leger, ingeniører, businessmenn og piloter. Hva trodde de egentlig?

Mest illustrerende for manglende kunnskap hos sportsjournalister var Welhaven sitt stykke der han sammenlignet Marokko sitt landslag og tilskuernes bruk av det palestinske flagg med regnbueflagget. Det kunne vært en interessant tekts om hykleriet til okkupantmakten Marokko, og en generell betraktning rundt hvordan den palestinske saken er like opplagt og ukontroversiell i Midtøsten som det LHBT-rettigheter har blitt hos oss. Istedenfor sammenligner han det å flagge med flagget til et av FIFAs medlemsland etter kampen med å bruke et kapteinsbind som bryter med FIFAs regler.

En god utenriksjournalist ville skrevet en langt mer innsiktsfukk kommentar, men så har heldigvis en del av dem faktisk skrevet litt rundt VM også.
Godt skrevet. Det er også ganske interessant å se de som har frontet sin boikott på sosiale medier. Motivet med dette kan man selvsagt bare lure på, men alle liker jo å bli anerkjent for gode holdninger. Problemet er når det er så kunnskapsløst som du her nevner. Jeg reagerer også på det spektakulære hykleriet hos mange. De nøler ikke med å se Premier League og andre sportsarrangement med tvilsomme lag og arrangører. Da er det ikke mye boikott å spore. Ei heller når Johaug og Klæbo herjet i OL i Kina. Det var tydeligvis helt greit å sitte å juble over OL-gullene til Norge samtidig som Uigurene ble torturert i kinesiske konsentrasjonsleire....

Jeg spiller FPL, og følger en del FPL "content creators" på twitter. Der er det noen som har gått hardt ut mot VM, og offentliggjort sin personlige boikott av dette grusomme mesterskapet, og selvsagt fått mye støtte og ros for sin integritet. Den samme gjengen er nå i full gang med å forberede sitt fantasylag før Premier League starter opp i jula igjen, og vil benke seg foran skjermen for å følge Newcastle, City og Chelsea. Det er så ufattelig flaut og pinlig at det er vanskelig å finne ord.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

nottimagiche skrev: søn des 18, 2022 3:15 pm Et av problemene med mainstream medier i vesten er at altfor mange journalister tar utgangspunkt i vestlig levesett som et ideal når de skal skrive om andre land og kulturer. Da blir det fort skjevhet, som i denne saken har vært tilnærmet ekstrem fordi det var forhåndsbestemt at alt med mesterskapet var forferdelig. Fint med reportasjer som Wolasmal lager, som gir mer nyanserte bilder. Saltvedt kan begynne med å bevege seg utenfor Oslo vest før han skal omtale skråsikkert og moraliserende hva som burde blitt gjort annerledes ute i verden.
Jaha, og hva så? Menneskerettigheter er og bør være universelle. Det er ikke slik at jeg forventer vestlige holdninger til homofili og identitet i muslimske land. Men de kunne startet med å avkriminalisere homofiii. Og likeså med kvinners rettigheter. Det finnes ganske mange gradsforskjeller mellom en vestlig feminist og det de driver med i den muslimske verden.

MentalM

Legg inn av MentalM »

guru skrev: tir des 20, 2022 7:47 am
Godt skrevet. Det er også ganske interessant å se de som har frontet sin boikott på sosiale medier. Motivet med dette kan man selvsagt bare lure på, men alle liker jo å bli anerkjent for gode holdninger. Problemet er når det er så kunnskapsløst som du her nevner. Jeg reagerer også på det spektakulære hykleriet hos mange. De nøler ikke med å se Premier League og andre sportsarrangement med tvilsomme lag og arrangører. Da er det ikke mye boikott å spore. Ei heller når Johaug og Klæbo herjet i OL i Kina. Det var tydeligvis helt greit å sitte å juble over OL-gullene til Norge samtidig som Uigurene ble torturert i kinesiske konsentrasjonsleire....

Jeg spiller FPL, og følger en del FPL "content creators" på twitter. Der er det noen som har gått hardt ut mot VM, og offentliggjort sin personlige boikott av dette grusomme mesterskapet, og selvsagt fått mye støtte og ros for sin integritet. Den samme gjengen er nå i full gang med å forberede sitt fantasylag før Premier League starter opp i jula igjen, og vil benke seg foran skjermen for å følge Newcastle, City og Chelsea. Det er så ufattelig flaut og pinlig at det er vanskelig å finne ord.
Om folk vil boikotte VM men se PL går det helt fint i min bok. Det er ikke motsetninger, man har alle sine egne saker man brenner for.

Synes dog mange har vært for moraliserende mot de som har valgt å se VM. Om noen bare vil fokusere på fotballen skal de få lov til det, men også i de som ser på har du de som er moraliserende og går til angrep på de som bevisst velger å ikke se på.

Er man imot skriv et innlegg om hvorfor, men dropp pekefingeren.
Er man for kan man skrive et innlegg som sier hvorfor, men å angripe den andre gruppen blir like dumt.

Jeg ser PL, har kinesisk bil, og boikottet VM.

Hvorfor? Fordi jeg mener fotballen er for alle, og det følte jeg ikke dette mesterskapet stod for.

At mine venner har sett på går helt fint, har ikke prøvd å ødelegge deres VM med moralpreken 24/7

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»