Medias dekning av Fotball-VM

Svar
oddvar_kjempebra

Re: Medias dekning av Fotball-VM

Legg inn av oddvar_kjempebra »

DoktorS skrev: ons nov 23, 2022 10:06 am
oddvar_kjempebra skrev: ons nov 23, 2022 9:08 am
DoktorS skrev: ons nov 23, 2022 8:59 am

Selvsagt. Men mitt ørlille poeng er altså at jeg mener at seerne bør få mest mulig informasjon om mesterskapet.

Den selektive journalistikken og dekningen NRK bedriver her er en diktaturstat verdig.
Da tror jeg ikke du helt skjønner hvordan en diktaturstat fungerer. NRK og TV2 er to uavhengige mediabedrifter som selv har bestemt hvordan de vil presentere dette mesterskapet. Det kalles eiendomsrett. De eier bildene som kommer og de står fritt til å vise hva de vil. De må uansett prioritere hardt da det av praktiske årsaker kun er brøkdeler av de bilder som produserers som kan vises.

Og så kan du som bruker av deres tjenester klage på hvordan de fremstiller dette mesterskapet og eventuelt boikotte sendingene deres.

Så er det et generelt problem at NRK helt og TV2 (delvis) er finanisert av skattepenger. Det liker jo ikke jeg. Men det kommer ihvertfall med veldig få føringer. Så det er jo det motsatte av et diktatur.
jezzzzzzzzzzz. Selvsagt kan NRK og TV2 bestemme. Men det er politiske grunner til at det gjør det slik, og jeg mener det er et fullstendig galt valg.

Om man har evne til å prøve å forstå - NRK og TV2 beskylder FIFA og arrangørland for å være selektive i utvelgelsen av TV-bilder. Og så gjør NRK og TV2 akkurat det samme.

FIFA og arrangørlandet velger bildene som setter dem i et godt lys - som er helt vanlig, uansett arrangement, dette gjør jo Norge også - sågar har jo NRK lagt inn en "rev i løypa" for å lage sendingen mer spennende.

Men så er altså NRK og TV2 selektive den andre veien, og nekter å vise bilder av stadion og av byer i Qatar.

Ensrettingen er jo gått så langt at man ikke klarer å forstå dobbeltheten en gang.
Du påstod det var en diktaturstat verdig det NRK og TV2 bedriver. Det er en merkelig sammenligning da NRK og TV2 jo kun utøver sin eiendomsrett. Man kan godt være kritisk til hvordan de velger bilder, men å sammenligne det med hvordan dikaturstater holder på blir litt for dumt.

Champis

Legg inn av Champis »

MentalM skrev: ons nov 23, 2022 10:29 am
DoktorS skrev: ons nov 23, 2022 10:06 am jezzzzzzzzzzz. Selvsagt kan NRK og TV2 bestemme. Men det er politiske grunner til at det gjør det slik, og jeg mener det er et fullstendig galt valg.

Om man har evne til å prøve å forstå - NRK og TV2 beskylder FIFA og arrangørland for å være selektive i utvelgelsen av TV-bilder. Og så gjør NRK og TV2 akkurat det samme.

FIFA og arrangørlandet velger bildene som setter dem i et godt lys - som er helt vanlig, uansett arrangement, dette gjør jo Norge også - sågar har jo NRK lagt inn en "rev i løypa" for å lage sendingen mer spennende.

Men så er altså NRK og TV2 selektive den andre veien, og nekter å vise bilder av stadion og av byer i Qatar.

Ensrettingen er jo gått så langt at man ikke klarer å forstå dobbeltheten en gang.
Det er jo ikke nødvendigvis vanlig å viser bilder av byer og stadioner i sportsarrangementer på TV?

Ser sjeldent mange bilder av utsiden av stadion eller hva som skjer i byen når jeg ser Villa kamper.

Det er politiske grunner til at FIFA ikke ønsker å vise tomme stadioner, det er politiske (og moralske i mine øyne) årsaker til at NRK og TV2 vil vise så lite som mulig.

Lurer på hvordan FIFA klarer å forsvare hykleriet sitt om forbud av politiske symboler (som regnbueflagg er nå) samtidig som Qatarslag åpenlyst støtter Palestinasaken i åpningskampen (uten at jeg har en mening den eller andre veien).

Nå er heldigvis FIFA under sterkt press ved at Tysklands fotballforbund går til sak mot dem, Hjulmand, Mæhle, Flick, Kjær, Vertonghen og van Dijk har alle sagt ifra hvor tullete det er. Hjulmand og Vertonghen gikk rimelig langt i sine påstander om sensurering. Så får vi håpe dette får FIFA til å endre kurs.

Det er ikke så vanlig på Villa-kamper, nei - men det er veldig vanlig med ganske mange bilder og repportasjer fra utenfor selve arenaen når det arrangeres VM og OL.

Der jeg støtter kritikken fra DoktorS, er at jeg også synes NRK og TV2 burde vise et bredere spekter av det FIFA/Qatar prøver å formidle. Hvis det også inneholder tydelig propaganda (som det for øvrig er på de aller fleste mesterskap), så er vel det noe folk forstår når de ser det? Så kan man ta stilling til disse tingene selv. Og hvis det produseres noe som er egnet til å skape debatt, hvorfor i huleste skal vi skjermes fra det?

Som du seier, det er politiske og moralske grunner til at NRK og TV2 velger å sensurere. Men hvorfor skal det være sånn? Skal NRK og TV" velge hva som er best politisk og mest moralsk? Eller bør folk kunne vurdere dette selv? For min del fremstår det mest som sensur av typen vi gjerne ikke tror skjer i land som Norge.

Champis

Legg inn av Champis »

KongOlav2 skrev: ons nov 23, 2022 10:38 am
Champis skrev: ons nov 23, 2022 10:32 am Slutt med det tullet der! Det er ikke sånn at alle som er uenige med en er nyttige idioter av et regime! Se og få stramma opp måten man debatterer på!
Fyren har tydeligvis bestemt seg for å finne noe galt og kritisere alle artikler som er kritiske til hva som helst av det som skjer i Qatar. Og attpåtil med tåpelig stråmenn som "man samtidig slår seg på brystet og forteller at alt er perfekt i Norge og i enkelte Europeiske land.".

Det er sykt mye galt med mesterskapet i Qatar. Jævlig mye mer enn fremmedarbeidernes situasjon. Da er det også ganske greit at det blir satt fokus på dette. F.eks er et av mine ankepunkter at de legger mesterskapet til et land total uten fotball- og supporterkultur. Da er det ikke feil å påpeke at FIFA ikke vil vise bilder fra tomme tribuner på stadionene.

Helt greit å påpeke dette.

Men er det noe som er helt sikkert, så er det at det blir satt fokus på mye som er galt i Qatar. Det er blir vel gjort langt, langt, langt mer av dette under dette VM'et enn i noe annet mesterskap i verdenshistorien tidligere. Så det er ikke akkurat problemet. Det er mer et problem at det da er lett å gå over i en modus hvor absolutt alt er galt og alt skal tolkes i den retningen, og så mister man litt perspektivet på hva som er fornuftig og ikke. Personlig synes jeg en del av det mediene holder på med for tiden grenser til propaganda og politisering som vi sjelden har forbundet et sterkt demokrati med tidligere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Champis skrev: ons nov 23, 2022 10:48 am Helt greit å påpeke dette.

Men er det noe som er helt sikkert, så er det at det blir satt fokus på mye som er galt i Qatar. Det er blir vel gjort langt, langt, langt mer av dette under dette VM'et enn i noe annet mesterskap i verdenshistorien tidligere. Så det er ikke akkurat problemet. Det er mer et problem at det da er lett å gå over i en modus hvor absolutt alt er galt og alt skal tolkes i den retningen, og så mister man litt perspektivet på hva som er fornuftig og ikke. Personlig synes jeg en del av det mediene holder på med for tiden grenser til propaganda og politisering som vi sjelden har forbundet et sterkt demokrati med tidligere.
Omtrent alt er galt med et VM i Qatar. Selv om det var et fullverdig demokrati, finnes det ikke en eneste god grunn for at de skulle fått mesterskapet.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Champis skrev: ons nov 23, 2022 10:41 am
Det er ikke så vanlig på Villa-kamper, nei - men det er veldig vanlig med ganske mange bilder og repportasjer fra utenfor selve arenaen når det arrangeres VM og OL.

Der jeg støtter kritikken fra DoktorS, er at jeg også synes NRK og TV2 burde vise et bredere spekter av det FIFA/Qatar prøver å formidle. Hvis det også inneholder tydelig propaganda (som det for øvrig er på de aller fleste mesterskap), så er vel det noe folk forstår når de ser det? Så kan man ta stilling til disse tingene selv. Og hvis det produseres noe som er egnet til å skape debatt, hvorfor i huleste skal vi skjermes fra det?

Som du seier, det er politiske og moralske grunner til at NRK og TV2 velger å sensurere. Men hvorfor skal det være sånn? Skal NRK og TV" velge hva som er best politisk og mest moralsk? Eller bør folk kunne vurdere dette selv? For min del fremstår det mest som sensur av typen vi gjerne ikke tror skjer i land som Norge.
Som @oddvar_kjempebra skrev for et par innlegg siden.

Det er en dårlig sammenligning å peke på at det er lignende diktaturstater. TV2/NRK utøver kun rettighetene sine, de sensurerer absolutt ingenting. Eneste sensuren som har foregått i mesterskapet er vaktene som nekter journalister å filme hvor de ønsker. (jeg velger det å nekte regnbuesymbol som ikke sensur hvis jeg legger godviljen til).

Det har vært bevist korrupsjon i tildelingen av mesterskapet, så at aktører da velger å sende så lite som mulig fra de som er tildelt mesterskapet tenker jeg er godt innafor. Er du uenig i det får du sende inn klage til NRK og TV2. Ville derimot unnlatt å si det minner om diktaturstater, for det er virkelig ikke realiteten.

Champis

Legg inn av Champis »

MentalM skrev: ons nov 23, 2022 10:53 am
Champis skrev: ons nov 23, 2022 10:41 am
Det er ikke så vanlig på Villa-kamper, nei - men det er veldig vanlig med ganske mange bilder og repportasjer fra utenfor selve arenaen når det arrangeres VM og OL.

Der jeg støtter kritikken fra DoktorS, er at jeg også synes NRK og TV2 burde vise et bredere spekter av det FIFA/Qatar prøver å formidle. Hvis det også inneholder tydelig propaganda (som det for øvrig er på de aller fleste mesterskap), så er vel det noe folk forstår når de ser det? Så kan man ta stilling til disse tingene selv. Og hvis det produseres noe som er egnet til å skape debatt, hvorfor i huleste skal vi skjermes fra det?

Som du seier, det er politiske og moralske grunner til at NRK og TV2 velger å sensurere. Men hvorfor skal det være sånn? Skal NRK og TV" velge hva som er best politisk og mest moralsk? Eller bør folk kunne vurdere dette selv? For min del fremstår det mest som sensur av typen vi gjerne ikke tror skjer i land som Norge.
Som @oddvar_kjempebra skrev for et par innlegg siden.

Det er en dårlig sammenligning å peke på at det er lignende diktaturstater. TV2/NRK utøver kun rettighetene sine, de sensurerer absolutt ingenting. Eneste sensuren som har foregått i mesterskapet er vaktene som nekter journalister å filme hvor de ønsker. (jeg velger det å nekte regnbuesymbol som ikke sensur hvis jeg legger godviljen til).

Det har vært bevist korrupsjon i tildelingen av mesterskapet, så at aktører da velger å sende så lite som mulig fra de som er tildelt mesterskapet tenker jeg er godt innafor. Er du uenig i det får du sende inn klage til NRK og TV2. Ville derimot unnlatt å si det minner om diktaturstater, for det er virkelig ikke realiteten.

Hæ? Påpeke at det er lignende diktaturstater??? Hvor leser du dette???

Eh, jo - de sensuerer, det innrømmer de jo selv også. De sier jo at de er vant til å stort sett bare sende det de får tilsendt, men at de nå tenker annerledes.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

startelver skrev: ons nov 23, 2022 10:25 am BBC radio sender direkte fra VM fra kl 8 til 21 hver eneste dag.
Det er ganske utrolig egentlig. De har hentet eksperter som Klinsmann og andre kjente profiler.
Alle kamper kommenteres direkte.

Nå har jeg hørt på mye av det men ikke mye kritikk i sendingene om at det arrangeres i Qatar.

Britene synes tydeligvis dette er helt greit.
Og sånn bør det egentlig være. Nå har en hatt 12 år til å kritisere at Qatar fikk mesterskapet, og det er på tide at hovedfokuset er på fotballen som spilles i et VM.
Er en politisk korrekt bør det nok settes av 5 min. pr. time til å få fram noe kritikkverdig om regimet, men gjerne noe nytt og ikke samme gnålet om att og om att.

Ellers er det jo litt interessant hva som hadde skjedd med arbeiderne i Qatar hvis landet ikke hadde drevet med såkalt sportsvasking og arrangert diverse mesterskap.
Har vilkårene blitt bedre eller dårligere etter at statens brudd på menneskerettigheter mv. er kommet i medias søkelys?

startelver

Legg inn av startelver »

Regnbuefarger skal tillates under VM fra og med 2. gruppespilldag. Det har FIFA gått med på.

https://www.vg.no/sport/i/JQrO86/britis ... er-i-qatar

Her ser vi en belgisk politiker i går sammen med Infantino, og hun har på seg armbindet.

Bilde


anbessa

Legg inn av anbessa »

Solid levert av Thorstvedt! Spikeren på hodet. Bull's eye. Innertier.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

anbessa skrev: fre nov 25, 2022 9:12 pm
Solid levert av Thorstvedt! Spikeren på hodet. Bull's eye. Innertier.
Det er jo forsiktig sagt ganske betenkelig at ingen journalister, i Europa, nordvest, har stilt spørsmål om hvorfor de prøver å kjøpe seg ut ved å betale FIFA for å få spille med regnbuebåndene. Og hvorfor de mener at landene i denne delen av verden skal få lov til å ha et buskap på kapteinbåndet, når det uttrykkelig står i reglementet at landene i sluttspillet skal spille med kapteinbånd som er godkjent av FIFA.

I stedet har man bare samme greiene, der kommentatorene overgår hverandre, i å skrike "FIFA" (fy!) høyest mulig, og setter seg på en slags uangripelig moralsk pidestall....

lund

Legg inn av lund »

DoktorS skrev: fre nov 25, 2022 9:42 pm
anbessa skrev: fre nov 25, 2022 9:12 pm
Solid levert av Thorstvedt! Spikeren på hodet. Bull's eye. Innertier.
Det er jo forsiktig sagt ganske betenkelig at ingen journalister, i Europa, nordvest, har stilt spørsmål om hvorfor de prøver å kjøpe seg ut ved å betale FIFA for å få spille med regnbuebåndene. Og hvorfor de mener at landene i denne delen av verden skal få lov til å ha et buskap på kapteinbåndet, når det uttrykkelig står i reglementet at landene i sluttspillet skal spille med kapteinbånd som er godkjent av FIFA.

I stedet har man bare samme greiene, der kommentatorene overgår hverandre, i å skrike "FIFA" (fy!) høyest mulig, og setter seg på en slags uangripelig moralsk pidestall....
Regnbuebåndene er strengt tatt i tråd med FIFAs påståtte prinsipper og verdier, da handler det ikke å kjøpe seg ut. Da handler det om at FIFA faktisk følger sine egne prinsipper. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

lund skrev: fre nov 25, 2022 9:47 pm
DoktorS skrev: fre nov 25, 2022 9:42 pm
anbessa skrev: fre nov 25, 2022 9:12 pm
Solid levert av Thorstvedt! Spikeren på hodet. Bull's eye. Innertier.
Det er jo forsiktig sagt ganske betenkelig at ingen journalister, i Europa, nordvest, har stilt spørsmål om hvorfor de prøver å kjøpe seg ut ved å betale FIFA for å få spille med regnbuebåndene. Og hvorfor de mener at landene i denne delen av verden skal få lov til å ha et buskap på kapteinbåndet, når det uttrykkelig står i reglementet at landene i sluttspillet skal spille med kapteinbånd som er godkjent av FIFA.

I stedet har man bare samme greiene, der kommentatorene overgår hverandre, i å skrike "FIFA" (fy!) høyest mulig, og setter seg på en slags uangripelig moralsk pidestall....
Regnbuebåndene er strengt tatt i tråd med FIFAs påståtte prinsipper og verdier, da handler det ikke å kjøpe seg ut. Da handler det om at FIFA faktisk følger sine egne prinsipper. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.
Det er faktisk FIFA som bestemmer. Hvorvidt de er i tråd med deres egne prinsipper er det FIFA som bestemmer, det avgjøres ikke i et kommentarfelt i Norge, og en fri tolkning av "streng tatt". Og ikke minst, det avgjørende her, er at FIFA bestemmer hvilke kapteinbånd som er tillatt i sluttspillet.

Forbundene har skrevet under på dette. Hvis de ikke kan stå for det, får de reise hjem, ta straffen eller ta opp saken senere.

lund

Legg inn av lund »

DoktorS skrev: fre nov 25, 2022 9:56 pm
lund skrev: fre nov 25, 2022 9:47 pm
DoktorS skrev: fre nov 25, 2022 9:42 pm

Det er jo forsiktig sagt ganske betenkelig at ingen journalister, i Europa, nordvest, har stilt spørsmål om hvorfor de prøver å kjøpe seg ut ved å betale FIFA for å få spille med regnbuebåndene. Og hvorfor de mener at landene i denne delen av verden skal få lov til å ha et buskap på kapteinbåndet, når det uttrykkelig står i reglementet at landene i sluttspillet skal spille med kapteinbånd som er godkjent av FIFA.

I stedet har man bare samme greiene, der kommentatorene overgår hverandre, i å skrike "FIFA" (fy!) høyest mulig, og setter seg på en slags uangripelig moralsk pidestall....
Regnbuebåndene er strengt tatt i tråd med FIFAs påståtte prinsipper og verdier, da handler det ikke å kjøpe seg ut. Da handler det om at FIFA faktisk følger sine egne prinsipper. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.
Det er faktisk FIFA som bestemmer. Hvorvidt de er i tråd med deres egne prinsipper er det FIFA som bestemmer, det avgjøres ikke i et kommentarfelt i Norge, og en fri tolkning av "streng tatt". Og ikke minst, det avgjørende her, er at FIFA bestemmer hvilke kapteinbånd som er tillatt i sluttspillet.

Forbundene har skrevet under på dette. Hvis de ikke kan stå for det, får de reise hjem, ta straffen eller ta opp saken senere.
Ja, nettopp. FIFA bestemmer hvilke prinsipper de har gjennom de prinsippene de uttaler at de har. Da er det i direkte strid med prinsippene de påstår de har å nekte dem dette. Man burde nesten ta dem på ordet og tro dem på hvilke prinsipper de har synes du ikke det? Ei heller er det en fri tolkning å vise til konkrete uttalelser fra FIFA om temaet.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

lund skrev: fre nov 25, 2022 10:00 pm
DoktorS skrev: fre nov 25, 2022 9:56 pm
lund skrev: fre nov 25, 2022 9:47 pm

Regnbuebåndene er strengt tatt i tråd med FIFAs påståtte prinsipper og verdier, da handler det ikke å kjøpe seg ut. Da handler det om at FIFA faktisk følger sine egne prinsipper. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.
Det er faktisk FIFA som bestemmer. Hvorvidt de er i tråd med deres egne prinsipper er det FIFA som bestemmer, det avgjøres ikke i et kommentarfelt i Norge, og en fri tolkning av "streng tatt". Og ikke minst, det avgjørende her, er at FIFA bestemmer hvilke kapteinbånd som er tillatt i sluttspillet.

Forbundene har skrevet under på dette. Hvis de ikke kan stå for det, får de reise hjem, ta straffen eller ta opp saken senere.
Ja, nettopp. FIFA bestemmer hvilke prinsipper de har gjennom de prinsippene de uttaler at de har. Da er det i direkte strid med prinsippene de påstår de har å nekte dem dette. Man burde nesten ta dem på ordet og tro dem på hvilke prinsipper de har synes du ikke det? Ei heller er det en fri tolkning å vise til konkrete uttalelser fra FIFA om temaet.
Dette gir lite mening. Det er opplagt at spillerne ikke kan velge å kle seg ut som en påfugl, selv om det er innenfor de uttalte verdiene til FIFA.
Mener du seriøst at spillerne skal kunne stille med diverse slagord på drakten, så lenge det er innenfor verdiene til FIFA?

lund

Legg inn av lund »

Kverulanten skrev: fre nov 25, 2022 10:20 pm
lund skrev: fre nov 25, 2022 10:00 pm
DoktorS skrev: fre nov 25, 2022 9:56 pm

Det er faktisk FIFA som bestemmer. Hvorvidt de er i tråd med deres egne prinsipper er det FIFA som bestemmer, det avgjøres ikke i et kommentarfelt i Norge, og en fri tolkning av "streng tatt". Og ikke minst, det avgjørende her, er at FIFA bestemmer hvilke kapteinbånd som er tillatt i sluttspillet.

Forbundene har skrevet under på dette. Hvis de ikke kan stå for det, får de reise hjem, ta straffen eller ta opp saken senere.
Ja, nettopp. FIFA bestemmer hvilke prinsipper de har gjennom de prinsippene de uttaler at de har. Da er det i direkte strid med prinsippene de påstår de har å nekte dem dette. Man burde nesten ta dem på ordet og tro dem på hvilke prinsipper de har synes du ikke det? Ei heller er det en fri tolkning å vise til konkrete uttalelser fra FIFA om temaet.
Dette gir lite mening. Det er opplagt at spillerne ikke kan velge å kle seg ut som en påfugl, selv om det er innenfor de uttalte verdiene til FIFA.
Mener du seriøst at spillerne skal kunne stille med diverse slagord på drakten, så lenge det er innenfor verdiene til FIFA?
Det gir tvert imot særdeles mye mening. Hvis de mener det de sier, så burde de tillatt det. Nå har de med dette vist at de faktisk ikke mener det. Hva påfugl skulle ha med dette å gjøre må gudene vite.

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

lund skrev: fre nov 25, 2022 10:25 pm
Kverulanten skrev: fre nov 25, 2022 10:20 pm
lund skrev: fre nov 25, 2022 10:00 pm

Ja, nettopp. FIFA bestemmer hvilke prinsipper de har gjennom de prinsippene de uttaler at de har. Da er det i direkte strid med prinsippene de påstår de har å nekte dem dette. Man burde nesten ta dem på ordet og tro dem på hvilke prinsipper de har synes du ikke det? Ei heller er det en fri tolkning å vise til konkrete uttalelser fra FIFA om temaet.
Dette gir lite mening. Det er opplagt at spillerne ikke kan velge å kle seg ut som en påfugl, selv om det er innenfor de uttalte verdiene til FIFA.
Mener du seriøst at spillerne skal kunne stille med diverse slagord på drakten, så lenge det er innenfor verdiene til FIFA?
Det gir tvert imot særdeles mye mening. Hvis de mener det de sier, så burde de tillatt det. Nå har de med dette vist at de faktisk ikke mener det. Hva påfugl skulle ha med dette å gjøre må gudene vite.
Men svare på siste spørsmålet som opplagt har sammenheng med uttrykket å se ut som en påfugl gidder du ikke.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

lund skrev: fre nov 25, 2022 9:47 pm
DoktorS skrev: fre nov 25, 2022 9:42 pm
anbessa skrev: fre nov 25, 2022 9:12 pm
Solid levert av Thorstvedt! Spikeren på hodet. Bull's eye. Innertier.
Det er jo forsiktig sagt ganske betenkelig at ingen journalister, i Europa, nordvest, har stilt spørsmål om hvorfor de prøver å kjøpe seg ut ved å betale FIFA for å få spille med regnbuebåndene. Og hvorfor de mener at landene i denne delen av verden skal få lov til å ha et buskap på kapteinbåndet, når det uttrykkelig står i reglementet at landene i sluttspillet skal spille med kapteinbånd som er godkjent av FIFA.

I stedet har man bare samme greiene, der kommentatorene overgår hverandre, i å skrike "FIFA" (fy!) høyest mulig, og setter seg på en slags uangripelig moralsk pidestall....
Regnbuebåndene er strengt tatt i tråd med FIFAs påståtte prinsipper og verdier, da handler det ikke å kjøpe seg ut. Da handler det om at FIFA faktisk følger sine egne prinsipper. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.
Hva er egentlig poenget med regnbueflagget i et islamsk land styrt av sharia regler, selv om sharia ifølge Amnesty ikke praktiseres like rigid i Qatar som i f eks Afghanistan under Taliban og i Saudi-Arabia ? Kun for å provosere eller tror Lise Klavenes at Qatar sine myndigheter og landets innbyggere vil snu i spørsmålet på homofili fordi vesten sier det ? Homofili er straffbart i Qatar og i mange andre land i verden slik det var etter en sovende straffebestemmelse i Norge til 1972. Europeere har reist rundt i verden med sverd og bibel. Hugget ned og drept tusenvis av mennesker i Guds navn. Etter hærene overtok prestene. Nå skal vi forkynne et nytt budskap til de edle, men primitive villmenn. Det liberale verdisyn.

At vi i vesten sloss mot forfølgelse, tortur og fengselsstraffer av mennesker med avvikende livssyn (konvertitter), annen seksuell legning osv er helt på sin plass. Hvordan og hvorfor vi i nord Europa skal pålegge mennesker i Qatar å endre sin kollektive moral eller synet på homofili er arroganse. Vestlig arroganse hvor vi hever oss over andre med vår klassiske selvgodhet. Thorstvedt sa på TV 2 i dag at vi nå får konsentrere oss om fotball, og at vesten ikke har rett i alt. De kritiske reportasjene om FIFA og Qatar VM er repeterende. Klavenes ikke fornøyd osv.. TV 2 fokuserte i dag på kvinnefotballens kår i Qatar. Den er ikke bra, men hva med Norge ? Jentefotballen er på full fremmarsj i Norge. Heldigvis, men hvor står denne idretten i innvandrertette (muslimske) bydeler i Oslo tror du ? Kanskje vi kan begynne her hjemme før vi kritiserer andre ?

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Problemet med dekningen her er at feil folk fra Vesten har tatt over kritikken av Qatar og det har rett og slett blitt for "woke". Her burde man hatt hovedfokus på menneskerettighetsbrudd og slavelignende tilstander og så hadde det vært nok i stedet for alt regnbuefokuset. At dette har blitt til en diskusjon rundt hvor vidt man kan ha regnbuer på et kapteinsbind er en tåkelegging av særdeles alvorligere forhold i Qatar som bare Qatar og FIFA tjener på. Dessverre er woke-folkene i Vesten for korka til å forstå dette.

Jeg ser ikke på VM-kampene på lik linje med at jeg heller ikke så på vinter-OL (som var enda verre enn Qatar). Jeg har derimot noen forhåpninger med tanke på at dette mesterskapet skal bli en fadese:

- Vertsnasjonen slås ut tidlig i mesterskapet. Der fikk jeg ønsket mitt oppfylt allerede etter andre kamp og godt er det. Det første gang at vertsnasjonen blir så til de grader satt på plass i gruppespillet. Nå er det bare å håpe at dette "dopede" ikke-landslaget blir smadret i siste kamp.
- Det blir en kommersiell fadese på TV-fronten. Så langt ser i alle fall seertallene ut til å være blant de laveste på veldig lang tid.
- Det blir en kommersiell fadese fra tribunen. Så langt har vel verdenssamfunnet fått sett at det er både betalte fans og bortskjemte qatarere som ikke eier tribunekultur.
- De vestlige landene dominerer turneringen. Dette av det at Infantino og FIFA jobber på høygir for at dette skal bli en suksess for ikke-vestlige land og dermed kan man sole seg i glansen av dette i stedet for å fokusere på Vesten både kritiserer Qatar og FIFA ved siden av å dominere fotballen sportslig sett. Så langt er det vel altfor tidlig å si noe om dette.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Nå skal liksom Thorsvedt bli en slags kapasitet ved å komme noen "vektige" ord. "Tilfeldig? Neppe!" for å bruke en gammel "Hallo i uken"-frase.

Det er flere ting å bemerke i denne talen til Thorstvedt.

- For det første så er ikke Thorstvedt noen kapasitet i denne sammenhengen. Plutselig skal han liksom være det og da bør folk ane ugler i mosen. Her har man jobbet på spreng på TV2-kammerset med å preppe Thorstvedt og vi kan nok vente oss lignende fra den kanten fremover.

- For det andre så er det ikke tilfeldig at dette kommer nå før helgen. TV2 risikerer, sammen med NRK, å miste markedsandeler på sportssiden denne helgen da Viasat sender alt av vintersport. Så langt har TV2 og NRK prøvd å bygge tillit gjennom en slags kritisk NRK Super-fremstilling av forholdene i Qatar. Det har tydeligvis ikke vært tilstrekkelig for at nok folk skal se på fotball-VM, så nå må det endres strategi.

- Thorstvedt nevner det at Infantino ikke har noen motkandidater til Infantino og går til angrep på kritikerne. I beste fall viser det dumskapen til Thorstvedt, i verste fall er det tåkelegging av forholdene i FIFA og de kontinentale forbundene. Det er ikke tilfeldig at Infantino sa at han følte seg afrikansk for noen dager siden. Han har en tett allianse med Patrice Motsepe som har lagt under seg det afrikanske fotballforbundet samtidig som han har arvet CONCACAF-forbindelsene til Blatter. Da kan man egentlig gjøre som man vil i FIFA. Og Thorstvedt burde vite bedre med tanke på all smøringen som foregikk da Infantino skulle bli FIFA-president og Ceferin ta over UEFA. Ved valget av UEFA-president var det heller ikke noen valgkamp og Infantino-vennen Ceferin hadde heller ikke noe program slik som hans motkandidater, som etter hvert ga opp, hadde. Her har også Kjetil Siem en rolle der han tok med seg de nordiske fotballpresidentene for en smøremiddag i Milano for å instruere nordiske fotballedere til å gå for Ceferin. Der og da var det bare den færøyske fotballpresidenten som stilte seg kritisk til dette. Når ting er så gjennomkorrupt at mer ærlige folk gir opp så får Thorstvedt heller ta tak i det.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

GiPazzini_85 skrev: lør nov 26, 2022 7:07 am

Jeg ser ikke på VM-kampene på lik linje med at jeg heller ikke så på vinter-OL (som var enda verre enn Qatar). Jeg har derimot noen forhåpninger med tanke på at dette mesterskapet skal bli en fadese:


- Det blir en kommersiell fadese på TV-fronten. Så langt ser i alle fall seertallene ut til å være blant de laveste på veldig lang tid.
- Det blir en kommersiell fadese fra tribunen. Så langt har vel verdenssamfunnet fått sett at det er både betalte fans og bortskjemte qatarere som ikke eier tribunekultur.
Her er jeg (dessverre?) ikke av samme oppfatning som deg. Er overrasket over hvor mye folk og liv det faktisk er på tribunene, men mulig jeg hadde veldig lave forventninger. Bortskjemte qatarer som ikke eier tribunekultur kan jeg være enig, men bortskjemte folk som ikke eier tribunekultur finnes andre steder også. Mulig de hadde urealistiske forventninger til landslaget, og skuffelsen desto større.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

sexxes skrev: lør nov 26, 2022 11:21 am
GiPazzini_85 skrev: lør nov 26, 2022 7:07 am

Jeg ser ikke på VM-kampene på lik linje med at jeg heller ikke så på vinter-OL (som var enda verre enn Qatar). Jeg har derimot noen forhåpninger med tanke på at dette mesterskapet skal bli en fadese:


- Det blir en kommersiell fadese på TV-fronten. Så langt ser i alle fall seertallene ut til å være blant de laveste på veldig lang tid.
- Det blir en kommersiell fadese fra tribunen. Så langt har vel verdenssamfunnet fått sett at det er både betalte fans og bortskjemte qatarere som ikke eier tribunekultur.
Her er jeg (dessverre?) ikke av samme oppfatning som deg. Er overrasket over hvor mye folk og liv det faktisk er på tribunene, men mulig jeg hadde veldig lave forventninger. Bortskjemte qatarer som ikke eier tribunekultur kan jeg være enig, men bortskjemte folk som ikke eier tribunekultur finnes andre steder også. Mulig de hadde urealistiske forventninger til landslaget, og skuffelsen desto større.
Mulig. Jeg gjengir bare det jeg leser her og der da jeg ikke ser kampene.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

GiPazzini_85 skrev: lør nov 26, 2022 7:07 am Problemet med dekningen her er at feil folk fra Vesten har tatt over kritikken av Qatar og det har rett og slett blitt for "woke". Her burde man hatt hovedfokus på menneskerettighetsbrudd og slavelignende tilstander og så hadde det vært nok i stedet for alt regnbuefokuset. At dette har blitt til en diskusjon rundt hvor vidt man kan ha regnbuer på et kapteinsbind er en tåkelegging av særdeles alvorligere forhold i Qatar som bare Qatar og FIFA tjener på. Dessverre er woke-folkene i Vesten for korka til å forstå dette.

Jeg ser ikke på VM-kampene på lik linje med at jeg heller ikke så på vinter-OL (som var enda verre enn Qatar). Jeg har derimot noen forhåpninger med tanke på at dette mesterskapet skal bli en fadese:

- Vertsnasjonen slås ut tidlig i mesterskapet. Der fikk jeg ønsket mitt oppfylt allerede etter andre kamp og godt er det. Det første gang at vertsnasjonen blir så til de grader satt på plass i gruppespillet. Nå er det bare å håpe at dette "dopede" ikke-landslaget blir smadret i siste kamp.
- Det blir en kommersiell fadese på TV-fronten. Så langt ser i alle fall seertallene ut til å være blant de laveste på veldig lang tid.
- Det blir en kommersiell fadese fra tribunen. Så langt har vel verdenssamfunnet fått sett at det er både betalte fans og bortskjemte qatarere som ikke eier tribunekultur.
- De vestlige landene dominerer turneringen. Dette av det at Infantino og FIFA jobber på høygir for at dette skal bli en suksess for ikke-vestlige land og dermed kan man sole seg i glansen av dette i stedet for å fokusere på Vesten både kritiserer Qatar og FIFA ved siden av å dominere fotballen sportslig sett. Så langt er det vel altfor tidlig å si noe om dette.
Her er jeg faktisk mye enig i innlegget ditt. Det er woke bevegelsen som har overtatt kritikken av Qatar, som med dette symbolske kaptein regnbueflagget. Er det virkelig noen som tror at dette symbolet vil gjøre noe fra eller til på muslimer eller innbyggere i Qatar sitt syn på homofili? . Et syn vi i vesten har nada med så lenge de homofile ikke forfølges og mishandles. Det andre er kvinnefotballens kår i Qatar. Kan de ikke begynne på Grorud før de kritiserer andre land. På meg virker det også som om Klavenes blir mer og mer woke. Om hun tror Norge er en fotballpolitisk stormakt bør hun realitetsorienteres. Vi er det verken finansielt eller sportslig.

Denne woke dominansen overskygger de virkelige problemene i Qatar og en rekke andre land i verden. Behandling av kvinner, og det handler ikke om kvinnefotball, behandling av homofile, og det handler om straff og forfølgelse ikke om full legalisering, og det handler om arbeidstakere.

Du tar feil rundt rammene rundt kamper. Fullt i går USA vs UK, og god stemning. Fullt i Brasil kampen. Stadion kledd i gult med lyden av fest og sambatrommer. Gode gressbaner og mye bra spill. Ser frem til fortsettelsen som Danmark Frankrike i dag, og Argentina kl 2000.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

https://www.nrk.no/sport/fifa-skryter-a ... 1.16197291

NRK kan avsløre at Qatar sin fanfest kun serverer øl etter 19, men at den ellers er som alle andre tidligere fanfester under VM. Vinklingen er at man kan betale blodpris for å sitte i skyggen. Dette ved at man kjøpe VIP-pakke som inkluderer VIP-plasser, mat og drikke som er gyldig hele dagen. Blodpris naturligvis, men ikke akkurat "betale 5000 for skygge".

Saltvedt er som alltid like kul og gjennomtenkt, og kaller opplegget, som altså ikke skiller seg fra andre VM, for en "ren, umorsom vits". Han lurer blant annet på hvor parasollene er på et arrangement der folk skal se på storskjerm...

Man burde jo kunne forvente at de i hvert fall sjekker hvordan en fanfest har sett ut tidligere, og forstår hva opplegget er. Disse fanfestene er lagt opp til at tusenvis skal stå og se kamp samtidig, litt sånn som VG-lista på Rådhusplassen. Det er ikke en lounge.

Men Saltvedt kan jo kun reagere med enten voldsom skuffelse eller raseri. Hadde FIFA gjort slutt på verdens sult ved å sørge for at alle hadde tilgang på brød, så hadde Saltvedt vært rasende fordi det ikke var pizza.

Igjen, når det er så mye å ta Qatar på, også på selve arrangementet og opplegget rundt, så trenger man ikke å konsturere problemer.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Vuvuzelaen skrev: man nov 28, 2022 1:06 pm Men Saltvedt kan jo kun reagere med enten voldsom skuffelse eller raseri. Hadde FIFA gjort slutt på verdens sult ved å sørge for at alle hadde tilgang på brød, så hadde Saltvedt vært rasende fordi det ikke var pizza.
:lol:
Godt gjort de ikke fant noen som var misfornøyde når det tydeligvis var så fryktelig dårlig. Og er Saltvedt for fin på det til å sitte på asfalten? Merkelig fyr.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Herregud for et trist opplegg, men sånn blir det når man selger mesterskapet til et steinrikt araberland.

Så kan man jo lure på hvorfor en australsk supporter reiser halve kloden rundt for å stå på en glovarm parkeringsplass å se laget sitt spille ball :lol:

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Selv ikke her klarer man å være helt etterrettelig, selv om det er en viss opplysning om at stort sett hele verden gir blaffen....Man bruker "Europa" i overskriften, så skriver man mer nøyaktig Nord-Europa. Men det er jo egentlig bare Danmark og Tyskland av de deltakende landene som har vært tydelige.

https://www.tv2.no/sport/fotball/fotbal ... /15328368/

Ellers kan man jo legge merke til hvordan andre lands TV-dekning kjøres opp av NRK.no - denne lå mange timer på topp på NRK.no... Verdt å merke seg overskriften her - "hånte" - det kan jo så være - men det kan også være "parodierte" eller "tullet med" osv - når norske journalister har lagt hele VM, FIFA og Qatar - helge regionen for hat, så er det ikke så rart alt blir tolket i verste mening. Det kunne jo bare være - som mange mener - at politikk bør holdes utenfor arenaene..

https://www.nrk.no/sport/qatarsk-tv-han ... 1.16205180

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Endelig, en som tør være litt mot strømmen av medier....

https://www.dagbladet.no/sport/tar-vm-o ... e/77925658

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Yes, endelig en artikkel som falt DoctorSutre i smak :lol:

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

DoktorS skrev: søn des 04, 2022 10:06 pm Endelig, en som tør være litt mot strømmen av medier....

https://www.dagbladet.no/sport/tar-vm-o ... e/77925658
Synes denne var … interessant … for å si det mildt.

Jeg har aldri sett liknende, og det viser en grunnleggende mangel på respekt for fotball-VM som institusjon.

Synes også at han bommer på en del poenger her, som om at Nord-Europa ønsker at makten skal tilhøre «oss» her oppe. Da virker det ikke som om at han har fått med seg kritikken av Infantino i det hele tatt, men ønsker kun å lage ett eget poeng på siden av denne debatten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»