VM i fotball 2022

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

VM i fotball 2022

Legg inn av Korgutt »

Vi er altså kommet til det 22.verdensmesterskapet i fotball og 32 nasjoner skal gjøre opp om tittelen i mesterskapet som foregår i Qatar. Åpningskampen spilles søndag 20.november og avsluttes med finale søndag 18.desember. Regjerende mester er Frankrike som slo Kroatia 4-2 i finalen for 4 år siden.

Det er 8 puljer med 4 nasjoner i hver gruppe og gruppene ser slik ut.

GRUPPE A:
Qatar
Equador
Senegal
Frankrike

GRUPPE B:
England
Iran
USA
Wales

GRUPPE C:
Argentina
Saudi-Arabia
Mexico
Polen

GRUPPE D:
Frankrike
Australia
Danmark
Tunisia

GRUPPE E:
Spania
Costa Rica
Tyskland
Japan

GRUPPE F:
Belgia
Canada
Marokko
Kroatia

GRUPPE G:
Brasil
Serbia
Sveits
Kamerun

GRUPPE H:
Portugal
Ghana
Uruguay
Sør-Korea

KAMPOPPSETT:
https://digitalhub.fifa.com/m/464f16f85 ... hedule.pdf

Ut fra oppsettet kan man lese at puljevinnerne i Gruppe A, C, E og G er på samme halvdel sammen med toerne i gruppe B,D,E og H.
På andre halvdel er gruppevinnerne i B, D, E og H samt toerne i A, C, E og G.
Kjør debatt. Hvem vinner VM?

Hoppidioten

Legg inn av Hoppidioten »

B laget har startet på som gjennomgang av gruppene. De gikk gjennom gruppe E idag og gruppe G i går.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

# korgutt, det er Nederland som er fjerdelag i gruppe A, ikke Frankrike der og..
Hvordan vil det gi seg utslag av at de beste lagene ikke har noen precamp før VM, vil de mindre landene som har hatt det ha en fordel her? 1 uke fra seriekamp til VM-kamp er jo helt unikt.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: søn nov 13, 2022 12:15 pm # korgutt, det er Nederland som er fjerdelag i gruppe A, ikke Frankrike der og..
Hvordan vil det gi seg utslag av at de beste lagene ikke har noen precamp før VM, vil de mindre landene som har hatt det ha en fordel her? 1 uke fra seriekamp til VM-kamp er jo helt unikt.
Det har du jo helt rett i.
Saudi-Arabia vs Kroatia spilles på onsdag.
https://www.uefa.com/european-qualifier ... s-croatia/
Oman vs Tyskland spilles på onsdag.
https://www.uefa.com/european-qualifier ... s-germany/
Polen vs Chile spilles også på onsdag.
https://www.uefa.com/european-qualifier ... -vs-chile/
Mexico vs Sverige og Albania vs Italia spilles også samme dag.
Ghana vs Sveits samt Portugal og Spania skal i aksjon på torsdag.
Så er en del nasjoner som faktisk skal i aksjon nå til uken.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Ja men det vanlige har vel vært 3 ukers forberedelse.
For saudienes del, så er kroatiaoppgjøret deres sjette oppgjør siden 22.oktober da Nord Makedonia ble slått 1-0, deretter 1-1 mot Albania, Honduras 0-0, Island 1-0 og 0-0 mot Panama.
Arrangørlandets helter har i samme periode vunnet 4 av 4 kamper; Guatemala 2-0, Honduras 1-0, Panama 2-1 og Albania 1-0. Sterke resultater dette, så kan nok overraske i VM.
Andre treningskamper som involverer VM-lag wom er spilt de siste dager:
Kamerun -Jamaica 1-1, Mexico -Irak 4-0, Costa Rica - Nigeria 2-0, Iran - Nicaragua 1-0, Sør Korea - Island 1-0, Bahrain - Canada 2-2 og Ecuador - Irak 0-0.
Treningskamper neste dager med lag om involverer VM lag som ikke er nevnt ovenfor: Iran - Tunisia, Japan - Canada, Irak - Costa Rica, Portugal - Nigeria, Kamerun - Panama, Belgia - Egypt og Bahrain -Serbia.
Men Albania og Italia er da ikke med i VM, så hvorfor den nevnes er ikke godt å si.
Sist redigert av netrebske den søn nov 13, 2022 1:30 pm, redigert 2 ganger totalt.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Korgutt skrev: lør nov 12, 2022 9:23 pm Vi er altså kommet til det 22.verdensmesterskapet i fotball og 32 nasjoner skal gjøre opp om tittelen i mesterskapet som foregår i Qatar. Åpningskampen spilles søndag 20.november og avsluttes med finale søndag 18.desember. Regjerende mester er Frankrike som slo Kroatia 4-2 i finalen for 4 år siden.

Det er 8 puljer med 4 nasjoner i hver gruppe og gruppene ser slik ut.

GRUPPE A:
Qatar
Equador
Senegal
Frankrike

GRUPPE B:
England
Iran
USA
Wales

GRUPPE C:
Argentina
Saudi-Arabia
Mexico
Polen

GRUPPE D:
Frankrike
Australia
Danmark
Tunisia

GRUPPE E:
Spania
Costa Rica
Tyskland
Japan

GRUPPE F:
Belgia
Canada
Marokko
Kroatia

GRUPPE G:
Brasil
Serbia
Sveits
Kamerun

GRUPPE H:
Portugal
Ghana
Uruguay
Sør-Korea

KAMPOPPSETT:
https://digitalhub.fifa.com/m/464f16f85 ... hedule.pdf

Ut fra oppsettet kan man lese at puljevinnerne i Gruppe A, C, E og G er på samme halvdel sammen med toerne i gruppe B,D,E og H.
På andre halvdel er gruppevinnerne i B, D, E og H samt toerne i A, C, E og G.
Kjør debatt. Hvem vinner VM?
Argentina for ever. Har vært laget mitt sinden 1978 og er det fortsatt. Går for gull.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Kjetil-e skrev: søn nov 13, 2022 1:22 pm
Argentina for ever. Har vært laget mitt sinden 1978 og er det fortsatt. Går for gull.
Nå følte jeg meg ung. Argentina har vært mitt landslag siden VM 2006. Og man har aldri hatt et såpass godt balansert lag som nå under Scaloni.
Jeg hadde null tro på seier i Copa-finalen ifjor. Men med tanke på at Brasil er bortimot verdens beste landslag (sammen med Frankrike og ett/to andre), og Argentina klarte å hamle opp med dem så har jeg litt troen.

Laget i 2010 skulle jo ha vært bedre, men Maradona valgte uforståelig nok å ikke ta med Cambiasso og kaptein Zanetti som nettopp hadde vunnet trippelen med Inter.

coldballs

Legg inn av coldballs »

Jeg har lyst til å kjøre en VM-tippe-konkurranse på jobben, og lurer derfor om noen har hatt tilgang til et av disse utmerkede excel-arkene som pleier å sirkulere for slikt i forkant av mesterskap?

Ev. om det finnes noen gode nettsider hvor vi kan registrere våre tips og ha liga?

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Jolla skrev: søn nov 13, 2022 1:34 pm Laget i 2010 skulle jo ha vært bedre, men Maradona valgte uforståelig nok å ikke ta med Cambiasso og kaptein Zanetti som nettopp hadde vunnet trippelen med Inter.
Var ikke behov for Zanetti når man kunne kjøre Uruk-haien Jonas Gutierrez på backen i stedet si…

Argentina har vært mitt sympatilag siden 98, Ariel Ortega var en av mine første utenlandske fotballhelter.

Hva kan man forvente av Argentina i år? Synes laget virker rimelig solid. Martinez er en bra målvakt og det finnes kvalitetsspillere i alle ledd. Copa America-triumfen tyder på at de kan fungere som en enhet også. Hadde vært en eventyrslutt om Messi kan løfte trofeet etter finalen.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

george_hincapie skrev: søn nov 13, 2022 3:01 pm
Hva kan man forvente av Argentina i år?
Jeg er en forsiktig optimist, etter å ha vært pessimistisk i endel mesterskap etter 2016.

Laget ser kanskje ikke like eksplosivt ut som tidligere årganger, men det har vært en soliditet over laget etter at en sentrallinje etablerte seg med galningen Dibu Martínez, Romero, Paredes, De Paul, Lo Celso, Messi og Lautaro Martínez. Det at lagoppstillingen ikke lenger var Messi+Di María+9 tilfeldig valgte i en gjeng av 40 spillere er en stor bonus.

Dibu Martínez
Montiel/Molina - Romero - Licha Martínez - Tagliafico
De Paul - G Rodríguez/Paredes - Enzo F
Messi
Lautaro Martínez - J Álvarez

Synes jeg at ser veldig sterkt ut. Så spørs det om Cristian Romero (som er langt bedre for Argentina enn for Spurs enn så lenge) er i form når mesterskapet starter. Også et spørsmål om River-gutta Álvarez og Enzo Fernández tar plassene til Lo Celso og Di María som har vært såpass faste for Scaloni såpass lenge. Lo Celso er ute med skade, så han blir ikke med, men kanskje en kar som Nico González eller Mac Allister som er mer lik Lo Celso tar den plassen.
Og det er nok kanskje nærliggende å tro at i åpningskampen så stiller Argentina slik man stilte mot Italia i Superfinalen (bare med Licha heller enn Romero grunnet Romero sin skade, og en erstatter for Lo Celso), altså denne elleveren:

Dibu Martínez
Molina - Licha Martínez - Otamendi - Tagliafico
Di María - De Paul - G Rodríguez - Mac Allister
Messi - Lautaro Martínez

Det er jo råsterkt det også. Otamendi har vært et beist for Benfica denne sesongen, og Di María har ikke spilt seg ut av landslaget, men skulle gjerne sett at Enzo og Álvarez ble relativt faste iløpet av mesterskapet.
Det eneste virkelige aberet jeg har til laguttaket til Scaloni er at superinnbytter Ángel Correa ikke kom med i uttaket, nettopp fordi han er såpass god som innbytter (og han uansett ikke hadde hatt en startplass.) Jeg liker idéen om Dybala som en kar som starter kamper, men elsker ikke idéen om ham som innbytter eller en kar som sitter hele kampen på benken, og jeg tror at det er der han kommer til å være grunnet hvordan resten av laget ser ut.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Forøvrig så stiller Uruguay med den tøffeste og vakreste troppannonseringsvideoen i mesterskapet


Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Jolla skrev: søn nov 13, 2022 1:34 pm
Kjetil-e skrev: søn nov 13, 2022 1:22 pm
Argentina for ever. Har vært laget mitt sinden 1978 og er det fortsatt. Går for gull.
Nå følte jeg meg ung. Argentina har vært mitt landslag siden VM 2006. Og man har aldri hatt et såpass godt balansert lag som nå under Scaloni.
Jeg hadde null tro på seier i Copa-finalen ifjor. Men med tanke på at Brasil er bortimot verdens beste landslag (sammen med Frankrike og ett/to andre), og Argentina klarte å hamle opp med dem så har jeg litt troen.

Laget i 2010 skulle jo ha vært bedre, men Maradona valgte uforståelig nok å ikke ta med Cambiasso og kaptein Zanetti som nettopp hadde vunnet trippelen med Inter.
Er 06 første VM du har minner fra og eller?

Når vi snakker om Argentina og fotball-VM frister det meg å legge ut denne visa til Sverre Kjelsberg laget i forbindelse med VM i 1978.

Så vidt jeg skjønner har noen nå laget ny tekst til denne med henblikk på at VM går i Qatar.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Kjetil-e skrev: søn nov 13, 2022 4:29 pm
Er 06 første VM du har minner fra og eller?
98 er første VM jeg husker. Men jeg fantes ikke fotballinteressert før jeg fikk This is Football 2001. Fotball var alltid noe jeg hadde følt meg påtvunget i barndommen ettersom at det var det som de kule drev på med, samt at min storebror var blant de aller beste fotballspillerne i distriktet. Jeg likte data, spill, matte, teori og skole.

Igjennom This is Football-spillene på playstation så ble jeg interessert i Inter Milano (grunnet draktfarge), og i VM 2002 så heiet jeg på Tyrkia med Rüstü Recber og Hakan Sükür. Det der tåsparket til Ronaldo i semifinalen gjør fortsatt vondt, og virket som om det var den eneste måten Recber kom til å slippe inn mål i den kampen, for han sto som en gud.

I 2006 så var det igjen via noen av mine favorittspillere som jeg ble kjent med gjennom Inter - Cambiasso og Crespo - at jeg valgte å følge Argentina. Og i det mesterskapet så falt jeg pladask for en mann som heter Maxi Rodríguez. Og fra ham (og Messi) begynte jeg å følge med på La Liga på fulltid, og laget i mitt hjerte ble Atlético Madrid etterhvert. Kun Agüero skal ha mye av æren for det skal sies (sammen med Rodríguez).

ejor

Legg inn av ejor »

coldballs skrev: søn nov 13, 2022 2:52 pm Jeg har lyst til å kjøre en VM-tippe-konkurranse på jobben, og lurer derfor om noen har hatt tilgang til et av disse utmerkede excel-arkene som pleier å sirkulere for slikt i forkant av mesterskap?

Ev. om det finnes noen gode nettsider hvor vi kan registrere våre tips og ha liga?
Vet ikke om det er et slikt regneark du tenker på, men dette ser i alle fall lovende ut med hensyn til kampoppsett og registrering av resultater.
'
https://hermann-baum.de/excel/WorldCup2022/en/

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: søn nov 13, 2022 4:24 pm
george_hincapie skrev: søn nov 13, 2022 3:01 pm
Hva kan man forvente av Argentina i år?
Jeg er en forsiktig optimist, etter å ha vært pessimistisk i endel mesterskap etter 2016.

Laget ser kanskje ikke like eksplosivt ut som tidligere årganger, men det har vært en soliditet over laget etter at en sentrallinje etablerte seg med galningen Dibu Martínez, Romero, Paredes, De Paul, Lo Celso, Messi og Lautaro Martínez. Det at lagoppstillingen ikke lenger var Messi+Di María+9 tilfeldig valgte i en gjeng av 40 spillere er en stor bonus.

Dibu Martínez
Montiel/Molina - Romero - Licha Martínez - Tagliafico
De Paul - G Rodríguez/Paredes - Enzo F
Messi
Lautaro Martínez - J Álvarez

Synes jeg at ser veldig sterkt ut. Så spørs det om Cristian Romero (som er langt bedre for Argentina enn for Spurs enn så lenge) er i form når mesterskapet starter. Også et spørsmål om River-gutta Álvarez og Enzo Fernández tar plassene til Lo Celso og Di María som har vært såpass faste for Scaloni såpass lenge. Lo Celso er ute med skade, så han blir ikke med, men kanskje en kar som Nico González eller Mac Allister som er mer lik Lo Celso tar den plassen.
Og det er nok kanskje nærliggende å tro at i åpningskampen så stiller Argentina slik man stilte mot Italia i Superfinalen (bare med Licha heller enn Romero grunnet Romero sin skade, og en erstatter for Lo Celso), altså denne elleveren:

Dibu Martínez
Molina - Licha Martínez - Otamendi - Tagliafico
Di María - De Paul - G Rodríguez - Mac Allister
Messi - Lautaro Martínez

Det er jo råsterkt det også. Otamendi har vært et beist for Benfica denne sesongen, og Di María har ikke spilt seg ut av landslaget, men skulle gjerne sett at Enzo og Álvarez ble relativt faste iløpet av mesterskapet.
Det eneste virkelige aberet jeg har til laguttaket til Scaloni er at superinnbytter Ángel Correa ikke kom med i uttaket, nettopp fordi han er såpass god som innbytter (og han uansett ikke hadde hatt en startplass.) Jeg liker idéen om Dybala som en kar som starter kamper, men elsker ikke idéen om ham som innbytter eller en kar som sitter hele kampen på benken, og jeg tror at det er der han kommer til å være grunnet hvordan resten av laget ser ut.
Argentina går nok til semi eller finale, litt avhengig av trekningen. De er en av 3 realistiske kandidater til å gå hele veien imo.

Selv drømmer jeg om en finale som blir reprise og revansje på forrige Copa America-finale.

Nesten litt rart at de to lagene aldri har møttes i en VM-finale ennå, og nå ser de Europeiske lagene såpass svake ut at det er en god mulighet. Frankrike tror jeg rett og slett har for svak midtbane men de er sterke ellers så ser ut som Europas beste bet. Tyskland er midt i et generasjonsskifte. Spania har ikke angrep, så der blir det mye possession med Barcelona dominert midtbane, men lite sjanser ut av det tror jeg. England er nå engang England og coachen heter utrolig nok fortsatt Gareth "Dinosaur" Southgate. Italia sitter i Roma og sutter på EM-trofeet.

Klimaet er også i favør Sør-Amerika, men det er selvsagt Brasilianerne som profiterer på å være vokst opp i varmen, mer enn Argentina.

Brasil ser ut som det sterkeste laget på papiret, selv om forsvaret kunne sett enda bedre ut, særlig VB har de egentlig ingen med absolutt topp klasse. Thiago Silva tipper jeg hever seg til maks-nivået sitt i det som antakelig blir siste VM.

Lite spørsmålstegn ved sentral defensiv midtbane, om Cassemiro fortsatt holder høyt nok nivå. Tror ellers Bruno Guimaraes kan bli en åpenbaring i dette VMet hvis han får spilletid. Har prestert på høyt nivå i PL såvidt jeg har fortstått (har ikke fått sett ham nok, men har imponert meg de gangen jeg har sett ham).

Angrepet, vel det er uten sammeligning best i verden imo, både de på banen og ikke minst holder alternativene fra benken nesten like høyt nivå. Antar at de starter med i hvert fall Neymar, Vinicius jr, Raphina og Paqueta. Men kommer veldig an på formasjon. Neymar har spilt indreløper, Paqueta har spilt dyp playmaker, indreløper og ving i kvalet. Tite har mange strenger å spille på, og velger nok formasjon og spillere etter motstander.

Dekningsspillerne offensivt heter da Rodrygo, Anthony, Jesus, Martinelli, og Richardlison. De fleste av dem ville plasset i nesten alle andre lag i VM. Neymar er Neymar, men faktisk vil dette angrepet lukte krutt selv om han skulle bli skadet som i 2014. De har mange på benken som kan komme inn og endre kampbildet, eller som kan overta ved skader, suspensjoner eller hvis en av førstevalgene viser dårlig form og leveranse innledningsvis.

De har også har verdens nest beste keeper i Alisson (sorry Liverpool-fans, holder Courtois et ørlite hakk bedre), og mesterskapets beste reservekeeper i Ederson.

Det verste er at jeg vil unne Messi et gull her, fordi den karrieren ville fortjent et slikt punktum.

Men jeg holder som alltid - når Norge ikke er i mesterskap - med Brasil, og skal se semi og finale i Rio de Janeiro (potensielt sammen med brasilianske venner hvis Brasil spiller), så jeg vil veldig gjerne oppleve den festen som blir hvis Brasil vinner. :lol:

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Tchouameni+Camavinga.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

For meg er listen over lag jeg holder med alltids som følger:

1: Argentina

2. - 9: Resten av spansktalende sør-amerikanske land

10: Norge
11: Spania


Tredje-sist: Brasil
Nest-sist: England
Sist: Portugal

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Enzino skrev: tir nov 15, 2022 12:50 am
Jolla skrev: søn nov 13, 2022 4:24 pm
george_hincapie skrev: søn nov 13, 2022 3:01 pm
Hva kan man forvente av Argentina i år?
Jeg er en forsiktig optimist, etter å ha vært pessimistisk i endel mesterskap etter 2016.

Laget ser kanskje ikke like eksplosivt ut som tidligere årganger, men det har vært en soliditet over laget etter at en sentrallinje etablerte seg med galningen Dibu Martínez, Romero, Paredes, De Paul, Lo Celso, Messi og Lautaro Martínez. Det at lagoppstillingen ikke lenger var Messi+Di María+9 tilfeldig valgte i en gjeng av 40 spillere er en stor bonus.

Dibu Martínez
Montiel/Molina - Romero - Licha Martínez - Tagliafico
De Paul - G Rodríguez/Paredes - Enzo F
Messi
Lautaro Martínez - J Álvarez

Synes jeg at ser veldig sterkt ut. Så spørs det om Cristian Romero (som er langt bedre for Argentina enn for Spurs enn så lenge) er i form når mesterskapet starter. Også et spørsmål om River-gutta Álvarez og Enzo Fernández tar plassene til Lo Celso og Di María som har vært såpass faste for Scaloni såpass lenge. Lo Celso er ute med skade, så han blir ikke med, men kanskje en kar som Nico González eller Mac Allister som er mer lik Lo Celso tar den plassen.
Og det er nok kanskje nærliggende å tro at i åpningskampen så stiller Argentina slik man stilte mot Italia i Superfinalen (bare med Licha heller enn Romero grunnet Romero sin skade, og en erstatter for Lo Celso), altså denne elleveren:

Dibu Martínez
Molina - Licha Martínez - Otamendi - Tagliafico
Di María - De Paul - G Rodríguez - Mac Allister
Messi - Lautaro Martínez

Det er jo råsterkt det også. Otamendi har vært et beist for Benfica denne sesongen, og Di María har ikke spilt seg ut av landslaget, men skulle gjerne sett at Enzo og Álvarez ble relativt faste iløpet av mesterskapet.
Det eneste virkelige aberet jeg har til laguttaket til Scaloni er at superinnbytter Ángel Correa ikke kom med i uttaket, nettopp fordi han er såpass god som innbytter (og han uansett ikke hadde hatt en startplass.) Jeg liker idéen om Dybala som en kar som starter kamper, men elsker ikke idéen om ham som innbytter eller en kar som sitter hele kampen på benken, og jeg tror at det er der han kommer til å være grunnet hvordan resten av laget ser ut.
Argentina går nok til semi eller finale, litt avhengig av trekningen. De er en av 3 realistiske kandidater til å gå hele veien imo.

Selv drømmer jeg om en finale som blir reprise og revansje på forrige Copa America-finale.

Nesten litt rart at de to lagene aldri har møttes i en VM-finale ennå, og nå ser de Europeiske lagene såpass svake ut at det er en god mulighet. Frankrike tror jeg rett og slett har for svak midtbane men de er sterke ellers så ser ut som Europas beste bet. Tyskland er midt i et generasjonsskifte. Spania har ikke angrep, så der blir det mye possession med Barcelona dominert midtbane, men lite sjanser ut av det tror jeg. England er nå engang England og coachen heter utrolig nok fortsatt Gareth "Dinosaur" Southgate. Italia sitter i Roma og sutter på EM-trofeet.

Klimaet er også i favør Sør-Amerika, men det er selvsagt Brasilianerne som profiterer på å være vokst opp i varmen, mer enn Argentina.

Brasil ser ut som det sterkeste laget på papiret, selv om forsvaret kunne sett enda bedre ut, særlig VB har de egentlig ingen med absolutt topp klasse. Thiago Silva tipper jeg hever seg til maks-nivået sitt i det som antakelig blir siste VM.

Lite spørsmålstegn ved sentral defensiv midtbane, om Cassemiro fortsatt holder høyt nok nivå. Tror ellers Bruno Guimaraes kan bli en åpenbaring i dette VMet hvis han får spilletid. Har prestert på høyt nivå i PL såvidt jeg har fortstått (har ikke fått sett ham nok, men har imponert meg de gangen jeg har sett ham).

Angrepet, vel det er uten sammeligning best i verden imo, både de på banen og ikke minst holder alternativene fra benken nesten like høyt nivå. Antar at de starter med i hvert fall Neymar, Vinicius jr, Raphina og Paqueta. Men kommer veldig an på formasjon. Neymar har spilt indreløper, Paqueta har spilt dyp playmaker, indreløper og ving i kvalet. Tite har mange strenger å spille på, og velger nok formasjon og spillere etter motstander.

Dekningsspillerne offensivt heter da Rodrygo, Anthony, Jesus, Martinelli, og Richardlison. De fleste av dem ville plasset i nesten alle andre lag i VM. Neymar er Neymar, men faktisk vil dette angrepet lukte krutt selv om han skulle bli skadet som i 2014. De har mange på benken som kan komme inn og endre kampbildet, eller som kan overta ved skader, suspensjoner eller hvis en av førstevalgene viser dårlig form og leveranse innledningsvis.

De har også har verdens nest beste keeper i Alisson (sorry Liverpool-fans, holder Courtois et ørlite hakk bedre), og mesterskapets beste reservekeeper i Ederson.

Det verste er at jeg vil unne Messi et gull her, fordi den karrieren ville fortjent et slikt punktum.

Men jeg holder som alltid - når Norge ikke er i mesterskap - med Brasil, og skal se semi og finale i Rio de Janeiro (potensielt sammen med brasilianske venner hvis Brasil spiller), så jeg vil veldig gjerne oppleve den festen som blir hvis Brasil vinner. :lol:
Dersom Argentina i gruppe C og Brasil i gruppe G vinner sine respektive puljer så vil de møtes i semifinalen.
Argentina er i gruppe med Mexico, Polen og Saudi-Arabia.
Brasil i gruppe med Serbia, Sveits og Kamerun.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Argentina kan vel fort bli nr 2 bak Mexico i sin gruppe. Mexicanerne ryker alltid i åttedelsfinaler, enten de er gruppevinnere eller toer, har skjedd 7 ganger på rad fra 1994.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

netrebske skrev: tir nov 15, 2022 6:13 am Argentina kan vel fort bli nr 2 bak Mexico i sin gruppe. Mexicanerne ryker alltid i åttedelsfinaler, enten de er gruppevinnere eller toer, har skjedd 7 ganger på rad fra 1994.
Dersom Argentina blir nummer 2 så vil de møte vinneren fra gruppe D i 1/8-finalene. Nasjonene der er Frankrike, Danmark, Tunisia og Australia. Og Mexico vil sånn sett møte nummer 2 fra denne puljen.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Korgutt skrev: tir nov 15, 2022 2:16 am
Enzino skrev: tir nov 15, 2022 12:50 am
Jolla skrev: søn nov 13, 2022 4:24 pm

Jeg er en forsiktig optimist, etter å ha vært pessimistisk i endel mesterskap etter 2016.

Laget ser kanskje ikke like eksplosivt ut som tidligere årganger, men det har vært en soliditet over laget etter at en sentrallinje etablerte seg med galningen Dibu Martínez, Romero, Paredes, De Paul, Lo Celso, Messi og Lautaro Martínez. Det at lagoppstillingen ikke lenger var Messi+Di María+9 tilfeldig valgte i en gjeng av 40 spillere er en stor bonus.

Dibu Martínez
Montiel/Molina - Romero - Licha Martínez - Tagliafico
De Paul - G Rodríguez/Paredes - Enzo F
Messi
Lautaro Martínez - J Álvarez

Synes jeg at ser veldig sterkt ut. Så spørs det om Cristian Romero (som er langt bedre for Argentina enn for Spurs enn så lenge) er i form når mesterskapet starter. Også et spørsmål om River-gutta Álvarez og Enzo Fernández tar plassene til Lo Celso og Di María som har vært såpass faste for Scaloni såpass lenge. Lo Celso er ute med skade, så han blir ikke med, men kanskje en kar som Nico González eller Mac Allister som er mer lik Lo Celso tar den plassen.
Og det er nok kanskje nærliggende å tro at i åpningskampen så stiller Argentina slik man stilte mot Italia i Superfinalen (bare med Licha heller enn Romero grunnet Romero sin skade, og en erstatter for Lo Celso), altså denne elleveren:

Dibu Martínez
Molina - Licha Martínez - Otamendi - Tagliafico
Di María - De Paul - G Rodríguez - Mac Allister
Messi - Lautaro Martínez

Det er jo råsterkt det også. Otamendi har vært et beist for Benfica denne sesongen, og Di María har ikke spilt seg ut av landslaget, men skulle gjerne sett at Enzo og Álvarez ble relativt faste iløpet av mesterskapet.
Det eneste virkelige aberet jeg har til laguttaket til Scaloni er at superinnbytter Ángel Correa ikke kom med i uttaket, nettopp fordi han er såpass god som innbytter (og han uansett ikke hadde hatt en startplass.) Jeg liker idéen om Dybala som en kar som starter kamper, men elsker ikke idéen om ham som innbytter eller en kar som sitter hele kampen på benken, og jeg tror at det er der han kommer til å være grunnet hvordan resten av laget ser ut.
Argentina går nok til semi eller finale, litt avhengig av trekningen. De er en av 3 realistiske kandidater til å gå hele veien imo.

Selv drømmer jeg om en finale som blir reprise og revansje på forrige Copa America-finale.

Nesten litt rart at de to lagene aldri har møttes i en VM-finale ennå, og nå ser de Europeiske lagene såpass svake ut at det er en god mulighet. Frankrike tror jeg rett og slett har for svak midtbane men de er sterke ellers så ser ut som Europas beste bet. Tyskland er midt i et generasjonsskifte. Spania har ikke angrep, så der blir det mye possession med Barcelona dominert midtbane, men lite sjanser ut av det tror jeg. England er nå engang England og coachen heter utrolig nok fortsatt Gareth "Dinosaur" Southgate. Italia sitter i Roma og sutter på EM-trofeet.

Klimaet er også i favør Sør-Amerika, men det er selvsagt Brasilianerne som profiterer på å være vokst opp i varmen, mer enn Argentina.

Brasil ser ut som det sterkeste laget på papiret, selv om forsvaret kunne sett enda bedre ut, særlig VB har de egentlig ingen med absolutt topp klasse. Thiago Silva tipper jeg hever seg til maks-nivået sitt i det som antakelig blir siste VM.

Lite spørsmålstegn ved sentral defensiv midtbane, om Cassemiro fortsatt holder høyt nok nivå. Tror ellers Bruno Guimaraes kan bli en åpenbaring i dette VMet hvis han får spilletid. Har prestert på høyt nivå i PL såvidt jeg har fortstått (har ikke fått sett ham nok, men har imponert meg de gangen jeg har sett ham).

Angrepet, vel det er uten sammeligning best i verden imo, både de på banen og ikke minst holder alternativene fra benken nesten like høyt nivå. Antar at de starter med i hvert fall Neymar, Vinicius jr, Raphina og Paqueta. Men kommer veldig an på formasjon. Neymar har spilt indreløper, Paqueta har spilt dyp playmaker, indreløper og ving i kvalet. Tite har mange strenger å spille på, og velger nok formasjon og spillere etter motstander.

Dekningsspillerne offensivt heter da Rodrygo, Anthony, Jesus, Martinelli, og Richardlison. De fleste av dem ville plasset i nesten alle andre lag i VM. Neymar er Neymar, men faktisk vil dette angrepet lukte krutt selv om han skulle bli skadet som i 2014. De har mange på benken som kan komme inn og endre kampbildet, eller som kan overta ved skader, suspensjoner eller hvis en av førstevalgene viser dårlig form og leveranse innledningsvis.

De har også har verdens nest beste keeper i Alisson (sorry Liverpool-fans, holder Courtois et ørlite hakk bedre), og mesterskapets beste reservekeeper i Ederson.

Det verste er at jeg vil unne Messi et gull her, fordi den karrieren ville fortjent et slikt punktum.

Men jeg holder som alltid - når Norge ikke er i mesterskap - med Brasil, og skal se semi og finale i Rio de Janeiro (potensielt sammen med brasilianske venner hvis Brasil spiller), så jeg vil veldig gjerne oppleve den festen som blir hvis Brasil vinner. :lol:
Dersom Argentina i gruppe C og Brasil i gruppe G vinner sine respektive puljer så vil de møtes i semifinalen.
Argentina er i gruppe med Mexico, Polen og Saudi-Arabia.
Brasil i gruppe med Serbia, Sveits og Kamerun.
Dårlig formulert av meg å kalle det trekningen. Den har vært klar lenge selvsagt. Poenget mitt var at det kommer an på om alt går som forventet eller ikke i gruppespillet, så det kommer sånn sett an på hvilke lag de møter.

Jeg tror nok Brasil er favoritt i et innbyrdes møte, hvis ikke mye rart har skjedd på veien dit. (Men hvis f.eks. Neymar er skadet og Silva suspendert - hei 1-7 i 2014 i Belo Horizonte - og Messi har løftet seg opp til karrierens peak, kan det være motsatt). Dermed tror jeg Argentina ryker i en semi hvis det blir favorittserier i begge gruppene. Men det kan skje ting i andre grupper også, så en av dem plutselig får en lei nøtt i kvarten. Hvis det er en ting som er sikkert i et Mesterskap, så er det at det kommer noen overraskelser. Enkelte lag som flopper og enkelte lag som spiller over evne. Hvem trodde f.eks at Sveits skulle eliminere det Franske stjernegalleriet i EM sist?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Da er alle troppene på plass
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_FIFA ... Cup_squads

* England sitt ligasystem (som også inkluderer Wales) med klart flest spillere i VM med 163 dvs. nesten 20% av spillerne.
* Spania og Tyskland på 86 og 81 følger deretter
* Italia med den klart største andelen spillere av landene som ikke kvalifiserte seg (70)- langt foran Tyrkia med 19

* Dansk liga med 8 spillere i VM og eneste nordiske liga representert i Qatar dvs...
...for første gang siden 1990 er det ingen spillere "fra Norge" dvs. Eliteserien som er representert i VM!
* Heller ikke svenske klubber er representert i årets VM- noe de må tilbake til 1998 for å finne sist gang det skjedde.
* Og norsk + svensk liga må i fellesskap tilbake til 1986 for å finne sitt siste VM uten spillere fra disse 2 ligaene!

* over 70% av spillerne representerer en europeisk klubb- og Bayern München med sine 17 spillere er klubben med flest spillere i VM- like foran Barcelona og Manchester City på 16. Al-Sadd fra vertsnasjonen på 4.plass med 15.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Ale skrev: man nov 14, 2022 6:13 am Har på følelsen av at Argentina vinner. Messi er i kanonslag, forsvaret er bra; Lisandro Martínez tror jeg vil ha et enormt mesterskap. Et sultent lag, med god miks av gammelt og ungt. Meget spent på Julián Álvarez, herlig spillertype.
Tror det er Brasil sin tur. De har en gruppe de bør vinne, selv om Kamerun, Sveits og Serbia ikke er walk over. Vinner de gruppen er veien videre lettere. Neymar er en god spiller, men jeg håper for Brasil sin del at han spiller ballen oftere og raskere og slutter å leke. Neymar i Russland husker jeg for all rullingen og dette fordømte skuespillet. Med den troppen Brasil mønstrer er jeg spent på hvem som starter. Fred har jeg aldri forstått. Visse defensive kvaliteter, men det har også landsmannen på midtbanen i Man U, men offensive ?

startelver

Legg inn av startelver »

Nyhetskanalen Al-Jazeera som eies av Qatar har allerede startet med VM-feiringen og her skal barna frem i lyset.


Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Crazy Horse skrev: tir nov 15, 2022 11:03 pm
Tror det er Brasil sin tur. De har en gruppe de bør vinne, selv om Kamerun, Sveits og Serbia ikke er walk over. Vinner de gruppen er veien videre lettere. Neymar er en god spiller, men jeg håper for Brasil sin del at han spiller ballen oftere og raskere og slutter å leke. Neymar i Russland husker jeg for all rullingen og dette fordømte skuespillet. Med den troppen Brasil mønstrer er jeg spent på hvem som starter. Fred har jeg aldri forstått. Visse defensive kvaliteter, men det har også landsmannen på midtbanen i Man U, men offensive ?
Skal man dømme fra kvalik kampene, er Fred en spiller som kun brukes når Brasil går ut i mest defensive formasjon (eller mer presist, minst offensive) mot tøffeste motstand.

Med andre ord fikk han veldig lite spilletid, siden Brasil er bedre enn de fleste lagene de møter i kvaliken sin, og den andre kampen mot Argentina ble avlyst siden den først ble utsatt pga covid-gate og så var begge lagene kvalifisert.

Og jeg lurer på om ikke Guimaraes vil tre inn i de typen kamper i stedet for Fred i dette VMet.

I gruppespillet tror jeg derimot at Brasil kun stiller med 1 balanserende spiller av de 6 fremste, som i de fleste kvalik kampene og i en av de to siste treningskampene i Afrika, og det blir nok høyst sannsynlig Cassemiro.

Viktig at Neymar får i gang samspillet med resten av det offensive galleriet ja. Tror som nevnt Vinicius, Rahpina og Paquetá er bankers.

Siste plassen blir da enten en mer balanserende som Fred, Fabinho eller Guimaraes, eller en offensiv anlegg spiller. Overraskende for meg har Richarlison vært prioritert foran både Rodrygo og Jesus i sistnevnte tilfelle.

Formasjon er også veldig vanskelig å spå. De har spilt 4-2-3-1, 4-3-3, 4-2-2-2 og 4-4-2. så man kan trygt si at Tite er fleksibel på formasjon.

Hvis jeg skal tippe laget mot Serbia basert på de siste lagoppstillingene blir det:

Allisson
Militão - Marquinhos - Thiago Silva - Alex Sandro
Paquetá - Casemiro - Neymar
Raphina - Richarlison - Vinicius

Personlig synes jeg Jesus har vært bedre enn Richarlison i ligaen, og håper vi ser han på topp i stedet.

Har vurdert å opprette en Brasil-tråd, for oss som har spesiell interesse av dem.

ballee
Innlegg: 307

Legg inn av ballee »

Enzino skrev: ons nov 16, 2022 12:47 am
Crazy Horse skrev: tir nov 15, 2022 11:03 pm
Tror det er Brasil sin tur. De har en gruppe de bør vinne, selv om Kamerun, Sveits og Serbia ikke er walk over. Vinner de gruppen er veien videre lettere. Neymar er en god spiller, men jeg håper for Brasil sin del at han spiller ballen oftere og raskere og slutter å leke. Neymar i Russland husker jeg for all rullingen og dette fordømte skuespillet. Med den troppen Brasil mønstrer er jeg spent på hvem som starter. Fred har jeg aldri forstått. Visse defensive kvaliteter, men det har også landsmannen på midtbanen i Man U, men offensive ?
Skal man dømme fra kvalik kampene, er Fred en spiller som kun brukes når Brasil går ut i mest defensive formasjon (eller mer presist, minst offensive) mot tøffeste motstand.

Med andre ord fikk han veldig lite spilletid, siden Brasil er bedre enn de fleste lagene de møter i kvaliken sin, og den andre kampen mot Argentina ble avlyst siden den først ble utsatt pga covid-gate og så var begge lagene kvalifisert.

Og jeg lurer på om ikke Guimaraes vil tre inn i de typen kamper i stedet for Fred i dette VMet.

I gruppespillet tror jeg derimot at Brasil kun stiller med 1 balanserende spiller av de 6 fremste, som i de fleste kvalik kampene og i en av de to siste treningskampene i Afrika, og det blir nok høyst sannsynlig Cassemiro.

Viktig at Neymar får i gang samspillet med resten av det offensive galleriet ja. Tror som nevnt Vinicius, Rahpina og Paquetá er bankers.

Siste plassen blir da enten en mer balanserende som Fred, Fabinho eller Guimaraes, eller en offensiv anlegg spiller. Overraskende for meg har Richarlison vært prioritert foran både Rodrygo og Jesus i sistnevnte tilfelle.

Formasjon er også veldig vanskelig å spå. De har spilt 4-2-3-1, 4-3-3, 4-2-2-2 og 4-4-2. så man kan trygt si at Tite er fleksibel på formasjon.

Hvis jeg skal tippe laget mot Serbia basert på de siste lagoppstillingene blir det:

Allisson
Militão - Marquinhos - Thiago Silva - Alex Sandro
Paquetá - Casemiro - Neymar
Raphina - Richarlison - Vinicius

Personlig synes jeg Jesus har vært bedre enn Richarlison i ligaen, og håper vi ser han på topp i stedet.

Har vurdert å opprette en Brasil-tråd, for oss som har spesiell interesse av dem.
Enzino skrev: ons nov 16, 2022 12:47 am
Crazy Horse skrev: tir nov 15, 2022 11:03 pm
Tror det er Brasil sin tur. De har en gruppe de bør vinne, selv om Kamerun, Sveits og Serbia ikke er walk over. Vinner de gruppen er veien videre lettere. Neymar er en god spiller, men jeg håper for Brasil sin del at han spiller ballen oftere og raskere og slutter å leke. Neymar i Russland husker jeg for all rullingen og dette fordømte skuespillet. Med den troppen Brasil mønstrer er jeg spent på hvem som starter. Fred har jeg aldri forstått. Visse defensive kvaliteter, men det har også landsmannen på midtbanen i Man U, men offensive ?
Skal man dømme fra kvalik kampene, er Fred en spiller som kun brukes når Brasil går ut i mest defensive formasjon (eller mer presist, minst offensive) mot tøffeste motstand.

Med andre ord fikk han veldig lite spilletid, siden Brasil er bedre enn de fleste lagene de møter i kvaliken sin, og den andre kampen mot Argentina ble avlyst siden den først ble utsatt pga covid-gate og så var begge lagene kvalifisert.

Og jeg lurer på om ikke Guimaraes vil tre inn i de typen kamper i stedet for Fred i dette VMet.

I gruppespillet tror jeg derimot at Brasil kun stiller med 1 balanserende spiller av de 6 fremste, som i de fleste kvalik kampene og i en av de to siste treningskampene i Afrika, og det blir nok høyst sannsynlig Cassemiro.

Viktig at Neymar får i gang samspillet med resten av det offensive galleriet ja. Tror som nevnt Vinicius, Rahpina og Paquetá er bankers.

Siste plassen blir da enten en mer balanserende som Fred, Fabinho eller Guimaraes, eller en offensiv anlegg spiller. Overraskende for meg har Richarlison vært prioritert foran både Rodrygo og Jesus i sistnevnte tilfelle.

Formasjon er også veldig vanskelig å spå. De har spilt 4-2-3-1, 4-3-3, 4-2-2-2 og 4-4-2. så man kan trygt si at Tite er fleksibel på formasjon.

Hvis jeg skal tippe laget mot Serbia basert på de siste lagoppstillingene blir det:

Allisson
Militão - Marquinhos - Thiago Silva - Alex Sandro
Paquetá - Casemiro - Neymar
Raphina - Richarlison - Vinicius

Personlig synes jeg Jesus har vært bedre enn Richarlison i ligaen, og håper vi ser han på topp i stedet.

Har vurdert å opprette en Brasil-tråd, for oss som har spesiell interesse av dem.
Flott lesning, jeg har vært stor Brasil-fan i alle år (og det er mange) Husker med frysninger på ryggen en del fantastiske utgaver av Brasil-laget fra flere tiår tilbake spes.. Håper de slår til i dette VM med underholdende kvalitets- fotball :D

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Enzino skrev: ons nov 16, 2022 12:47 am
Crazy Horse skrev: tir nov 15, 2022 11:03 pm
Tror det er Brasil sin tur. De har en gruppe de bør vinne, selv om Kamerun, Sveits og Serbia ikke er walk over. Vinner de gruppen er veien videre lettere. Neymar er en god spiller, men jeg håper for Brasil sin del at han spiller ballen oftere og raskere og slutter å leke. Neymar i Russland husker jeg for all rullingen og dette fordømte skuespillet. Med den troppen Brasil mønstrer er jeg spent på hvem som starter. Fred har jeg aldri forstått. Visse defensive kvaliteter, men det har også landsmannen på midtbanen i Man U, men offensive ?
Skal man dømme fra kvalik kampene, er Fred en spiller som kun brukes når Brasil går ut i mest defensive formasjon (eller mer presist, minst offensive) mot tøffeste motstand.

Med andre ord fikk han veldig lite spilletid, siden Brasil er bedre enn de fleste lagene de møter i kvaliken sin, og den andre kampen mot Argentina ble avlyst siden den først ble utsatt pga covid-gate og så var begge lagene kvalifisert.

Og jeg lurer på om ikke Guimaraes vil tre inn i de typen kamper i stedet for Fred i dette VMet.

I gruppespillet tror jeg derimot at Brasil kun stiller med 1 balanserende spiller av de 6 fremste, som i de fleste kvalik kampene og i en av de to siste treningskampene i Afrika, og det blir nok høyst sannsynlig Cassemiro.

Viktig at Neymar får i gang samspillet med resten av det offensive galleriet ja. Tror som nevnt Vinicius, Rahpina og Paquetá er bankers.

Siste plassen blir da enten en mer balanserende som Fred, Fabinho eller Guimaraes, eller en offensiv anlegg spiller. Overraskende for meg har Richarlison vært prioritert foran både Rodrygo og Jesus i sistnevnte tilfelle.

Formasjon er også veldig vanskelig å spå. De har spilt 4-2-3-1, 4-3-3, 4-2-2-2 og 4-4-2. så man kan trygt si at Tite er fleksibel på formasjon.

Hvis jeg skal tippe laget mot Serbia basert på de siste lagoppstillingene blir det:

Allisson
Militão - Marquinhos - Thiago Silva - Alex Sandro
Paquetá - Casemiro - Neymar
Raphina - Richarlison - Vinicius

Personlig synes jeg Jesus har vært bedre enn Richarlison i ligaen, og håper vi ser han på topp i stedet.

Har vurdert å opprette en Brasil-tråd, for oss som har spesiell interesse av dem.
Neymar indreløper i en 4-3-3 formasjon ? Ville ikke vært VB Sandro da. Merkelig at ikke Jesus er med. Richarlison har ikke imponert meg veldig i ligaen.

Brasil er alltid forbundet med myter om eldre utgaver, som 1970 og 1982. Draktene alene er nesten forbundet med tunneler og brassespark. Et av de fineste målene jeg vet om fra VM historien er ikke - eller kanskje ved siden av - langskudd fra 40 meter og dribleraid, men en pasning. Fotball er som kjent et lagspill. Tenker på Zico sin gjennombruddspasning til Junior på løp fra VB plassen. Han åpner hele forsvaret til Argentina med denne boksåpner pasningen, og Junior skårer. Ligger på YouTube.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Crazy Horse skrev: ons nov 16, 2022 8:18 am
Enzino skrev: ons nov 16, 2022 12:47 am
Crazy Horse skrev: tir nov 15, 2022 11:03 pm
Tror det er Brasil sin tur. De har en gruppe de bør vinne, selv om Kamerun, Sveits og Serbia ikke er walk over. Vinner de gruppen er veien videre lettere. Neymar er en god spiller, men jeg håper for Brasil sin del at han spiller ballen oftere og raskere og slutter å leke. Neymar i Russland husker jeg for all rullingen og dette fordømte skuespillet. Med den troppen Brasil mønstrer er jeg spent på hvem som starter. Fred har jeg aldri forstått. Visse defensive kvaliteter, men det har også landsmannen på midtbanen i Man U, men offensive ?
Skal man dømme fra kvalik kampene, er Fred en spiller som kun brukes når Brasil går ut i mest defensive formasjon (eller mer presist, minst offensive) mot tøffeste motstand.

Med andre ord fikk han veldig lite spilletid, siden Brasil er bedre enn de fleste lagene de møter i kvaliken sin, og den andre kampen mot Argentina ble avlyst siden den først ble utsatt pga covid-gate og så var begge lagene kvalifisert.

Og jeg lurer på om ikke Guimaraes vil tre inn i de typen kamper i stedet for Fred i dette VMet.

I gruppespillet tror jeg derimot at Brasil kun stiller med 1 balanserende spiller av de 6 fremste, som i de fleste kvalik kampene og i en av de to siste treningskampene i Afrika, og det blir nok høyst sannsynlig Cassemiro.

Viktig at Neymar får i gang samspillet med resten av det offensive galleriet ja. Tror som nevnt Vinicius, Rahpina og Paquetá er bankers.

Siste plassen blir da enten en mer balanserende som Fred, Fabinho eller Guimaraes, eller en offensiv anlegg spiller. Overraskende for meg har Richarlison vært prioritert foran både Rodrygo og Jesus i sistnevnte tilfelle.

Formasjon er også veldig vanskelig å spå. De har spilt 4-2-3-1, 4-3-3, 4-2-2-2 og 4-4-2. så man kan trygt si at Tite er fleksibel på formasjon.

Hvis jeg skal tippe laget mot Serbia basert på de siste lagoppstillingene blir det:

Allisson
Militão - Marquinhos - Thiago Silva - Alex Sandro
Paquetá - Casemiro - Neymar
Raphina - Richarlison - Vinicius

Personlig synes jeg Jesus har vært bedre enn Richarlison i ligaen, og håper vi ser han på topp i stedet.

Har vurdert å opprette en Brasil-tråd, for oss som har spesiell interesse av dem.
Neymar indreløper i en 4-3-3 formasjon ? Ville ikke vært VB Sandro da. Merkelig at ikke Jesus er med. Richarlison har ikke imponert meg veldig i ligaen.

Brasil er alltid forbundet med myter om eldre utgaver, som 1970 og 1982. Draktene alene er nesten forbundet med tunneler og brassespark. Et av de fineste målene jeg vet om fra VM historien er ikke - eller kanskje ved siden av - langskudd fra 40 meter og dribleraid, men en pasning. Fotball er som kjent et lagspill. Tenker på Zico sin gjennombruddspasning til Junior på løp fra VB plassen. Han åpner hele forsvaret til Argentina med denne boksåpner pasningen, og Junior skårer. Ligger på YouTube.
Ja, sprøtt, ikke sant? Neymar har spilt indreløper, falsk 9er, ren 10er, men utrolig nok ikke ving i 4-3-3 i løpet av kampene det siste året.

Jeg føler dette er litt typisk klassisk school Brasiliansk som du selv sier. Men kan være at Tite mener Serbia og de andre lagene i gruppa er sterkere enn motstanden i kvalet og treningskampene, og dermed endrer på formasjonen slik at Casemiro får Fred, Fabinho eller Guimaraes ved siden av seg. Da spiller nok Neymar ren 10 er foran dem. Med Raphina og Vini på kantene. Men har litt vanskelig for å se at Tite setter Paqueta ut av laget også. Kanskje Vini må starte på benken som i aller siste oppkjøringskamp til VM mot Tunisia?

Nei det er så mange valgmuligheter at laget er nesten umulig å tippe sikkert.

Enig med deg. Vil heller ha Jesus enn Richarlison i fronten i begge de formasjonene. Men sistnevnte har fått mye spilletid og gjort det bra. Mye bedre på Brasil enn på Tottenham de siste månedene.

Hørtes ut som pasningen til 3-0 målet, i 3-1 kampen mot Argentina i 82 VM. Eder sitt frispark i forkant av 1-0 er et av de sykere i VM historien. Om den egentlig var inne eller ikke, da den spratt ned på linjen før Zico kom og pirket ballen inn fra kloss hold får vi aldri vite.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Enzino skrev: ons nov 16, 2022 9:01 am
Crazy Horse skrev: ons nov 16, 2022 8:18 am
Neymar indreløper i en 4-3-3 formasjon ?
Ja, sprøtt, ikke sant? Neymar har spilt indreløper, falsk 9er, ren 10er, men utrolig nok ikke ving i 4-3-3 i løpet av kampene det siste året.
Du kan plassere Neymar som en høyreback på papiret hvis du har lyst. Det forandrer ikke det faktum at han har en fri rolle og er playmaker og hovedangriperen som spillet skal igjennom.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Jolla skrev: ons nov 16, 2022 12:41 pm
Enzino skrev: ons nov 16, 2022 9:01 am
Crazy Horse skrev: ons nov 16, 2022 8:18 am
Neymar indreløper i en 4-3-3 formasjon ?
Ja, sprøtt, ikke sant? Neymar har spilt indreløper, falsk 9er, ren 10er, men utrolig nok ikke ving i 4-3-3 i løpet av kampene det siste året.
Du kan plassere Neymar som en høyreback på papiret hvis du har lyst. Det forandrer ikke det faktum at han har en fri rolle og er playmaker og hovedangriperen som spillet skal igjennom.
Det er riktig. Så Brasils formasjoner er relativt flytende. Men man ser på sammensetningen av spillere om det er en offensiv eller defensiv versjon. Som oftest har de spilt med kun en midtbansepiller med mest defensive fibre, men når det drar seg til mot tøff motstand spiller de nok med to slike vil jeg tro i hvert fall fra start i kampene.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»