VM i fotball 2022

Svar
PapaSmurf

Re: VM i fotball 2022

Legg inn av PapaSmurf »

Brezjnev skrev: fre nov 25, 2022 12:22 pm
Everenga skrev: tor nov 24, 2022 2:39 pm
lund skrev: tor nov 24, 2022 2:27 pm

Jeg tror heller det for mange er en kombinasjon av to ting. Den ene er at nok er nok og at Qatar bare er dråpen som fikk begeret til å renne over. Qatar er nok ikke verre enn Russland eller Kina på menneskerettighetsbrudd (spesielt ikke Russland per i dag), men i Russland var det i det minste sportslig gode grunner til å legge mesterskapet der. Der hadde man en infrastruktur og en tradisjon og gode muligheter for gjenbruk og denslags. Qatar har ingenting rett og slett. Derimot har de veldig mye penger, så det er ikke helt uproblematisk å legge seg ut med dem heller.
Altså Russland er en fotballnasjon og helt klart et bedre valg logistikkmessig og gjenbruk og hele greia men det er jo ikke det kritikken mot Qatar går på. Den kjørtes i utgangspunktet på forholdene til arbeiderne og har nå blitt en homorettighetsgreie. Helt legitime grunner til å mislike Qatar men jeg står fortsatt på at det må være en konsekvent linje her. Fra å ikke ha sagt en dritt til arrangørene i Russland og Kina så står nå politikere og fotballkorifeer i kø for å fordømme Qatar.
Det ble sagt og skrevet for lite om dette da Russland arrangerte VM, derfor bør det holdes kjeft nå. Jeg gjorde feil i går, derfor er jeg nødt til å gjøre feil også i dag - det er en forferdelig dum måte å leve livet sitt på, både for mennesker og organisasjoner. En eller annen gang må, eller i hvert fall bør, man begynne å gjøre det som er rett, selv om drittsekkene som er de første til å merke de nye holdningene kanskje blir støtt av at det nettopp der de som er de første til å bli utsatt for den riktige tilnærmingen.
Jeg er enig i at gårsdagens feil ikke skal ha presedens for fremtiden. Hvis ikke vil man aldri oppleve utvikling.

Men samtidig er det noe som skurrer. Når mediene rapporterte fra Russland glattet de over, nå blåser de opp den minste bagatell som kan sverte Qatar.

Så selv om jeg støtter kritikken mot Qatar og i særdeleshet FIFA er det noe falskt over medienes håndtering. Jeg hadde helst sett at de våget å grave skikkelig i fundamentene mer enn at de pøser ut saker som «Israelsk mann fikk stygt blikk fra politimann i Doha» (Den siste fant jeg på sjøl).

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

PapaSmurf skrev: fre nov 25, 2022 12:34 pm
Brezjnev skrev: fre nov 25, 2022 12:22 pm
Everenga skrev: tor nov 24, 2022 2:39 pm

Altså Russland er en fotballnasjon og helt klart et bedre valg logistikkmessig og gjenbruk og hele greia men det er jo ikke det kritikken mot Qatar går på. Den kjørtes i utgangspunktet på forholdene til arbeiderne og har nå blitt en homorettighetsgreie. Helt legitime grunner til å mislike Qatar men jeg står fortsatt på at det må være en konsekvent linje her. Fra å ikke ha sagt en dritt til arrangørene i Russland og Kina så står nå politikere og fotballkorifeer i kø for å fordømme Qatar.
Det ble sagt og skrevet for lite om dette da Russland arrangerte VM, derfor bør det holdes kjeft nå. Jeg gjorde feil i går, derfor er jeg nødt til å gjøre feil også i dag - det er en forferdelig dum måte å leve livet sitt på, både for mennesker og organisasjoner. En eller annen gang må, eller i hvert fall bør, man begynne å gjøre det som er rett, selv om drittsekkene som er de første til å merke de nye holdningene kanskje blir støtt av at det nettopp der de som er de første til å bli utsatt for den riktige tilnærmingen.
Jeg er enig i at gårsdagens feil ikke skal ha presedens for fremtiden. Hvis ikke vil man aldri oppleve utvikling.

Men samtidig er det noe som skurrer. Når mediene rapporterte fra Russland glattet de over, nå blåser de opp den minste bagatell som kan sverte Qatar.

Så selv om jeg støtter kritikken mot Qatar og i særdeleshet FIFA er det noe falskt over medienes håndtering. Jeg hadde helst sett at de våget å grave skikkelig i fundamentene mer enn at de pøser ut saker som «Israelsk mann fikk stygt blikk fra politimann i Doha» (Den siste fant jeg på sjøl).
Når du må finne på saker for å understreke ditt poeng om at mediene er fulle av "de minste bagateller [som blåses opp] for å sverte Qatar" så var kanskje ikke poenget så godt i utgangspunktet. Det sagt så er det klart at med dagens øyne så ser ikke dekningen av Russland-VM så bra ut, men det er altså denne det var noe galt med. Ikke dagens dekning av VM i Qatar, heldigvis har det skjedd en del i holdningene til slikt på bare 4 år. Det kan Qatar og deres nyttige idioter rundt om i verden like eller ikke like, men det er virkeligheten de må forholde seg til.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Brezjnev skrev: fre nov 25, 2022 12:47 pm
PapaSmurf skrev: fre nov 25, 2022 12:34 pm
Brezjnev skrev: fre nov 25, 2022 12:22 pm

Det ble sagt og skrevet for lite om dette da Russland arrangerte VM, derfor bør det holdes kjeft nå. Jeg gjorde feil i går, derfor er jeg nødt til å gjøre feil også i dag - det er en forferdelig dum måte å leve livet sitt på, både for mennesker og organisasjoner. En eller annen gang må, eller i hvert fall bør, man begynne å gjøre det som er rett, selv om drittsekkene som er de første til å merke de nye holdningene kanskje blir støtt av at det nettopp der de som er de første til å bli utsatt for den riktige tilnærmingen.
Jeg er enig i at gårsdagens feil ikke skal ha presedens for fremtiden. Hvis ikke vil man aldri oppleve utvikling.

Men samtidig er det noe som skurrer. Når mediene rapporterte fra Russland glattet de over, nå blåser de opp den minste bagatell som kan sverte Qatar.

Så selv om jeg støtter kritikken mot Qatar og i særdeleshet FIFA er det noe falskt over medienes håndtering. Jeg hadde helst sett at de våget å grave skikkelig i fundamentene mer enn at de pøser ut saker som «Israelsk mann fikk stygt blikk fra politimann i Doha» (Den siste fant jeg på sjøl).
Når du må finne på saker for å understreke ditt poeng om at mediene er fulle av "de minste bagateller [som blåses opp] for å sverte Qatar" så var kanskje ikke poenget så godt i utgangspunktet. Det sagt så er det klart at med dagens øyne så ser ikke dekningen av Russland-VM så bra ut, men det er altså denne det var noe galt med. Ikke dagens dekning av VM i Qatar, heldigvis har det skjedd en del i holdningene til slikt på bare 4 år. Det kan Qatar og deres nyttige idioter rundt om i verden like eller ikke like, men det er virkeligheten de må forholde seg til.
Jeg måtte selvsagt ikke dikte opp en sak, men jeg orket bare ikke åpne en nettavis for å finne en av de mange fillesakene som ikke har substans. Kall det gjerne latskap.

Jeg setter derimot stor pris på de mer dyptgående artiklene som går i strupen på Infantino og FIFA. Det gleder meg også at Europas forbund setter ned foten. 10 år for seint, men Bedre seint enn aldri.

Dessverre er Europa i denne sammenhengen forsvinnende små. Siden alle forbund stiller likt er det ikke rare prosentandelen som steiler.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Ha rman sluttet å tracke distanse spillere/lag løper under kamper i VM? Finner det ikke noen steder.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

PapaSmurf skrev: fre nov 25, 2022 1:45 pm
Brezjnev skrev: fre nov 25, 2022 12:47 pm
PapaSmurf skrev: fre nov 25, 2022 12:34 pm

Jeg er enig i at gårsdagens feil ikke skal ha presedens for fremtiden. Hvis ikke vil man aldri oppleve utvikling.

Men samtidig er det noe som skurrer. Når mediene rapporterte fra Russland glattet de over, nå blåser de opp den minste bagatell som kan sverte Qatar.

Så selv om jeg støtter kritikken mot Qatar og i særdeleshet FIFA er det noe falskt over medienes håndtering. Jeg hadde helst sett at de våget å grave skikkelig i fundamentene mer enn at de pøser ut saker som «Israelsk mann fikk stygt blikk fra politimann i Doha» (Den siste fant jeg på sjøl).
Når du må finne på saker for å understreke ditt poeng om at mediene er fulle av "de minste bagateller [som blåses opp] for å sverte Qatar" så var kanskje ikke poenget så godt i utgangspunktet. Det sagt så er det klart at med dagens øyne så ser ikke dekningen av Russland-VM så bra ut, men det er altså denne det var noe galt med. Ikke dagens dekning av VM i Qatar, heldigvis har det skjedd en del i holdningene til slikt på bare 4 år. Det kan Qatar og deres nyttige idioter rundt om i verden like eller ikke like, men det er virkeligheten de må forholde seg til.
Jeg måtte selvsagt ikke dikte opp en sak, men jeg orket bare ikke åpne en nettavis for å finne en av de mange fillesakene som ikke har substans. Kall det gjerne latskap.

Jeg setter derimot stor pris på de mer dyptgående artiklene som går i strupen på Infantino og FIFA. Det gleder meg også at Europas forbund setter ned foten. 10 år for seint, men Bedre seint enn aldri.

Dessverre er Europa i denne sammenhengen forsvinnende små. Siden alle forbund stiller likt er det ikke rare prosentandelen som steiler.
Jeg synes vel det ligner mer på uredelighet, men du må gjerne kalle det latskap.

At dette, altså menneskerettigheter, pr i dag, og realistisk sett i overskuelig vil være, en europeisk greie gjør behovet for å aksjonere utenom FIFA bare desto større. Det er mange FIFA-medlemmer hvor menneskerettighetssituasjonen er enda betydelig verre enn i Qatar, disse vil selvsagt aldri presse på for å endre dette. Andre forbund er så små at de knapt nok kan kalles miniputter, og vil uansett heie på det som gir dem mest penger i lommen.

Samtidig så var det ikke for å sportsvaske ryktet sitt i Sudan, Liberia, Seychellene og St Lucia at Qatar kjøpte VM. Det er ikke der de store TV- og sponsorpengene er, det er i den delen av verden vi bor. I den sammenhengen, den økonomiske sammenhengen, den sammenhengen som til syvende og sist er den FIFA bryr seg om, der er ikke Europa forsvinnende små. Der ligger det en enorm makt.

Taururu

Legg inn av Taururu »

https://www.nrk.no/sport/iran-song-nasj ... 1.16194835

Det qatarske vektere blander seg altså inn og fratar folk det de mener er en protest mot det iranske regimet. For å si det sånn, det har qatarske vektere ingenting med.

Juventus

Legg inn av Juventus »

Første seieren til Afrika i mesterskapet.

Så langt er poeng pr kamp for de forskjellige områdene slik:
Europa: 1,79
Sør Amerika: 1,75
Asia: 1,25
Afrika 0,84
N/M Amerika: 0,5

De asiatiske lagene har fått en del kritikk, men klarer seg ganske bra så langt. Australia sitt tap teller med siden de er med i Asia sin kvalifisering.

Som forventet er Europa og Sør Amerika på topp. Overraskende nok ble det tap på Argentina i første runde.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Ser denne rundens markering i VM fra FIFA på armbåndene er "save the planet"
https://www.fifa.com/social-impact/camp ... fifa-world

Samtidig viser denne oversikten at Qatar er klimaversting i verden på en soleklar 1.plass https://www.nrk.no/urix/oljenasjonen-de ... 1.16182224

Det var dette med ord og handling. Dette understreker vel bare, nok en gang, at FIFA er en møkkaorganisasjon og at dette VM er en skandale.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Solid innslag av Erik Thorstvedt på Toern nå. Meget solid!

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Så viser det seg at mange som stilte opp som regime-supportere under Iran - Wales var fremmedarbeidere Iran hadde betalt 😅 syntes de var veldig mørke for å være iranere. Dette mesterskapet er virkelig absurd!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Må le. TV2 kjører 60 sekunders oppsumering mellom omgangene, men jeg klager ikke så lenge de ikke har reklame i kampen.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

🇫🇷 - 🇩🇰: VMs første hel-europeiske duell i morgen.

John Garfield

Legg inn av John Garfield »

Synes David Beckham ligner mer og mer på Jan Thomas. Får ta og pusse brillene litt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

JODDEMM skrev: lør nov 26, 2022 1:54 am 🇫🇷 - 🇩🇰: VMs første hel-europeiske duell i morgen.
En skikkelig godbit av en gruppespillskamp. Danskene slo jo Frankrike i NL for ikke lenge siden også. Men basert på første kamp, ser det ut som om Frankrike blir i sterkeste laget. Får håpe danskene kan mobilisere til en skikkelig kamp her.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Dette er overraskende. Hadde forventet dette fra serbere som bøyer seg ned for Putin, ikke fra Kamerun.
https://www.dagbladet.no/sport/vekker-avsky/77870528

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Enzino skrev: lør nov 26, 2022 11:42 am
JODDEMM skrev: lør nov 26, 2022 1:54 am 🇫🇷 - 🇩🇰: VMs første hel-europeiske duell i morgen.
En skikkelig godbit av en gruppespillskamp. Danskene slo jo Frankrike i NL for ikke lenge siden også. Men basert på første kamp, ser det ut som om Frankrike blir i sterkeste laget. Får håpe danskene kan mobilisere til en skikkelig kamp her.
Blir en bra fotballkveld når Argentina kan risikere å bli sendt hjem av Mexico, eller slår Messi & Co. tilbake?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Kverulanten skrev: lør nov 26, 2022 12:23 pm
Enzino skrev: lør nov 26, 2022 11:42 am
JODDEMM skrev: lør nov 26, 2022 1:54 am 🇫🇷 - 🇩🇰: VMs første hel-europeiske duell i morgen.
En skikkelig godbit av en gruppespillskamp. Danskene slo jo Frankrike i NL for ikke lenge siden også. Men basert på første kamp, ser det ut som om Frankrike blir i sterkeste laget. Får håpe danskene kan mobilisere til en skikkelig kamp her.
Blir en bra fotballkveld når Argentina kan risikere å bli sendt hjem av Mexico, eller slår Messi & Co. tilbake?
Ja, nå begynner VM for fullt. Nå er det lag som har kniven på strupen.

anbessa

Legg inn av anbessa »

TheBaseline skrev: lør nov 26, 2022 12:14 pm Dette er overraskende. Hadde forventet dette fra serbere som bøyer seg ned for Putin, ikke fra Kamerun.
Nå er det ikke slik at det MÅ være en politisk markering fordi han har et russisk flagg på skoen. Dobbelt statsborgerskap og sier Russland er hans hjem. Kanskje man skal la "tvilen komme tiltalte til gode"? Om han har sterke bånd til Russland så synes jeg nå han skal få spille med deres flagg diskret plassert på skoen, det kan han for så vidt også om det er en politisk markering, men da er han enten dum eller et rasshøl eller begge deler :lol:

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Kverulanten skrev: lør nov 26, 2022 12:23 pm
Enzino skrev: lør nov 26, 2022 11:42 am
JODDEMM skrev: lør nov 26, 2022 1:54 am 🇫🇷 - 🇩🇰: VMs første hel-europeiske duell i morgen.
En skikkelig godbit av en gruppespillskamp. Danskene slo jo Frankrike i NL for ikke lenge siden også. Men basert på første kamp, ser det ut som om Frankrike blir i sterkeste laget. Får håpe danskene kan mobilisere til en skikkelig kamp her.
Blir en bra fotballkveld når Argentina kan risikere å bli sendt hjem av Mexico, eller slår Messi & Co. tilbake?
Blir en av de beste og mest spennede hittil i VM. Dessverre får jeg ikke sett noe særlig av det, siden jeg skal på julebord. Haha..

Jeg tror Argentina slår tilbake. Men Mexico er ingen lett nøtt å knekke. Så jeg tipper de må slite skikkelig for det i dag. 1-0 eller 2-1 sliteseier tipper jeg.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Ekte fotballglede - vakkert!


Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Heia den som vinner.

startelver

Legg inn av startelver »

Soccermannen skrev: lør nov 26, 2022 4:03 pm Heia den som vinner.
Buksa full av kvinner

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Er Erling den beste fotballspilleren som ikke er med i VM og som mest sannsynlig aldri får spille i et mesterskap?

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

USA❤️


KjetilHelle

Legg inn av KjetilHelle »

Noen som samler på Panini stickers under VM?

anbessa

Legg inn av anbessa »

NRKs studio.
Løkberg synes jeg er god.
Hegerberg er en nytelse å se på, og grei å høre på.
Men hva i all verden er greia med denne Tete? Hva er det han skal tilføre dette studioet? Jeg mistenker at han selv synes han er morsom, men det har han jo på ingen måte.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Hvor dårlig er Japan som taper mot et lag som tapte med 7 mål mot Spania?

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

TheBaseline skrev: søn nov 27, 2022 1:04 pm Hvor dårlig er Japan som taper mot et lag som tapte med 7 mål mot Spania?
Tyskland bør vel tape minst 14-0 i dag?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Soccermannen skrev: søn nov 27, 2022 1:09 pm
TheBaseline skrev: søn nov 27, 2022 1:04 pm Hvor dårlig er Japan som taper mot et lag som tapte med 7 mål mot Spania?
Tyskland bør vel tape minst 14-0 i dag?
Tror faktisk Tyskland vinner. Aner ikke hvorfor, blanding av magefølelse og en dårlig match-up for Spania.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg har dessuten hørt fra Gary Neville at det ikke finnes mål eller målscorere i dette spanske laget.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»