VM i fotball 2022

Svar
Crazy Horse

Re: VM i fotball 2022

Legg inn av Crazy Horse »

startelver skrev: lør des 10, 2022 6:11 pm Hele dette mesterskapet skulle aldri vært arrangert, ikke i Qatar og ikke i desember!

Ikke rart at det blir tidenes mest overraskende mesterskap. Marokko og Kroatia i finale?
Ingenting vil overraske lenger.
Jeg synes det har vært et bra mesterskap. Mange gode og ikke minst spennende kamper. Det som har irritert meg mest er denne evige kritikken av Qatar, selv om ting etterhvert ble bedre. Hva poenget er med å kritisere nå og ikke tidligere, skjønner jeg ikke. Etter VM er det en organisasjon som bør gås i sømmene, og det er FIFA. Hvilke kriterier bør settes til den eller de nasjoner som tildeles store mesterskap ? Jeg tenker da på menneskerettigheter, miljø, klima, gjenbruk osv, og for det andre avstemningsregler for å unngå korrupsjon. I forhold til det første; hvor bør listen legges ? Denne listen bør også gjelde OL og VM i andre grener enn herrefotball, selvfølgelig.

Om listen i forhold til arbeidsmiljø, likestilling og LHBT + bevegelsen legges som i nord Europa må alt av mesterskap legges til liberale og demokratiske land. Vil vi det ? Fotballen klarer aldri å endre synet på eksempelvis homofili i verdens største religion, islam, over natten. For det andre så er jeg rimelig spent på om dette boikott greiene nå også vil ramme IOC, OL, VM i andre idrettsgrener enn herrefotball osv.. Jeg tviler. På meg virker det som om agendaen til enkelte aktører i media er å ta herrefotballen mer enn noe annet i forhold til etiske valg. Ta sjakk og tennis som tillater utøvere fra det verste regimet i Europa siden Hitler å delta. Her satte FIFA/UEFA ned foten, kritikk og boikott av sjakk og tennis ?

Om media kan se verden utover visse land nordvest for alpene har VM vært en stor suksess, også i TV tall. Verden er faktisk mer enn Skandinavia og Tyskland.

startelver

Legg inn av startelver »

Crazy Horse skrev: søn des 11, 2022 12:24 pm
startelver skrev: lør des 10, 2022 6:11 pm Hele dette mesterskapet skulle aldri vært arrangert, ikke i Qatar og ikke i desember!

Ikke rart at det blir tidenes mest overraskende mesterskap. Marokko og Kroatia i finale?
Ingenting vil overraske lenger.
Jeg synes det har vært et bra mesterskap. Mange gode og ikke minst spennende kamper. Det som har irritert meg mest er denne evige kritikken av Qatar, selv om ting etterhvert ble bedre. Hva poenget er med å kritisere nå og ikke tidligere, skjønner jeg ikke. Etter VM er det en organisasjon som bør gås i sømmene, og det er FIFA. Hvilke kriterier bør settes til den eller de nasjoner som tildeles store mesterskap ? Jeg tenker da på menneskerettigheter, miljø, klima, gjenbruk osv, og for det andre avstemningsregler for å unngå korrupsjon. I forhold til det første; hvor bør listen legges ? Denne listen bør også gjelde OL og VM i andre grener enn herrefotball, selvfølgelig.

Om listen i forhold til arbeidsmiljø, likestilling og LHBT + bevegelsen legges som i nord Europa må alt av mesterskap legges til liberale og demokratiske land. Vil vi det ? Fotballen klarer aldri å endre synet på eksempelvis homofili i verdens største religion, islam, over natten. For det andre så er jeg rimelig spent på om dette boikott greiene nå også vil ramme IOC, OL, VM i andre idrettsgrener enn herrefotball osv.. Jeg tviler. På meg virker det som om agendaen til enkelte aktører i media er å ta herrefotballen mer enn noe annet i forhold til etiske valg. Ta sjakk og tennis som tillater utøvere fra det verste regimet i Europa siden Hitler å delta. Her satte FIFA/UEFA ned foten, kritikk og boikott av sjakk og tennis ?

Om media kan se verden utover visse land nordvest for alpene har VM vært en stor suksess, også i TV tall. Verden er faktisk mer enn Skandinavia og Tyskland.
Jeg tror egentlig det som ødela var disse migrantarbeiderne som døde , det var kun der kritikken lå i årene før VM. Det var det man snakket om. Man snakket ikke så mye om at et muslimsk land har andre tradisjoner enn vestlige land.
Det mener jeg faktisk er noe vi må leve med. Vi må respektere andre kulturer, men ikke når det er alvorlige brudd på menneskerettighetene. Ingen land er perfekte.

USA og Mexico har også sine svin på skogen og det er neste stopp.

Uansett , det skal arrangeres på sommerstid når det er tradisjoner for VM i fotball. Det å legge det til Jul omtrent er helt høl i huet og ødelegger fotballsesongen vi er vant til. Så dette må bli siste gangen!

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

startelver skrev: søn des 11, 2022 5:40 pm
Crazy Horse skrev: søn des 11, 2022 12:24 pm
startelver skrev: lør des 10, 2022 6:11 pm Hele dette mesterskapet skulle aldri vært arrangert, ikke i Qatar og ikke i desember!

Ikke rart at det blir tidenes mest overraskende mesterskap. Marokko og Kroatia i finale?
Ingenting vil overraske lenger.
Jeg synes det har vært et bra mesterskap. Mange gode og ikke minst spennende kamper. Det som har irritert meg mest er denne evige kritikken av Qatar, selv om ting etterhvert ble bedre. Hva poenget er med å kritisere nå og ikke tidligere, skjønner jeg ikke. Etter VM er det en organisasjon som bør gås i sømmene, og det er FIFA. Hvilke kriterier bør settes til den eller de nasjoner som tildeles store mesterskap ? Jeg tenker da på menneskerettigheter, miljø, klima, gjenbruk osv, og for det andre avstemningsregler for å unngå korrupsjon. I forhold til det første; hvor bør listen legges ? Denne listen bør også gjelde OL og VM i andre grener enn herrefotball, selvfølgelig.

Om listen i forhold til arbeidsmiljø, likestilling og LHBT + bevegelsen legges som i nord Europa må alt av mesterskap legges til liberale og demokratiske land. Vil vi det ? Fotballen klarer aldri å endre synet på eksempelvis homofili i verdens største religion, islam, over natten. For det andre så er jeg rimelig spent på om dette boikott greiene nå også vil ramme IOC, OL, VM i andre idrettsgrener enn herrefotball osv.. Jeg tviler. På meg virker det som om agendaen til enkelte aktører i media er å ta herrefotballen mer enn noe annet i forhold til etiske valg. Ta sjakk og tennis som tillater utøvere fra det verste regimet i Europa siden Hitler å delta. Her satte FIFA/UEFA ned foten, kritikk og boikott av sjakk og tennis ?

Om media kan se verden utover visse land nordvest for alpene har VM vært en stor suksess, også i TV tall. Verden er faktisk mer enn Skandinavia og Tyskland.
Jeg tror egentlig det som ødela var disse migrantarbeiderne som døde , det var kun der kritikken lå i årene før VM. Det var det man snakket om. Man snakket ikke så mye om at et muslimsk land har andre tradisjoner enn vestlige land.
Det mener jeg faktisk er noe vi må leve med. Vi må respektere andre kulturer, men ikke når det er alvorlige brudd på menneskerettighetene. Ingen land er perfekte.

USA og Mexico har også sine svin på skogen og det er neste stopp.

Uansett , det skal arrangeres på sommerstid når det er tradisjoner for VM i fotball. Det å legge det til Jul omtrent er helt høl i huet og ødelegger fotballsesongen vi er vant til. Så dette må bli siste gangen!
Jeg synes det var helt greit at fotballsesongen kunne avsluttes tidlig i november istedenfor desember. Egentlig greit å kunne bruke sommeren til andre ting også. Så akkurat på det punktet er jeg uenig med de fleste.
Ellers kan det bli varmt i Mexico og USA på sommeren også. Se ikke bort i fra at de plutselig må endre tidspunkt, evt la fler av kampene spilles i Canada.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

sexxes skrev: søn des 11, 2022 8:35 pm
Jeg synes det var helt greit at fotballsesongen kunne avsluttes tidlig i november istedenfor desember. Egentlig greit å kunne bruke sommeren til andre ting også. Så akkurat på det punktet er jeg uenig med de fleste.
Ellers kan det bli varmt i Mexico og USA på sommeren også. Se ikke bort i fra at de plutselig må endre tidspunkt, evt la fler av kampene spilles i Canada.
At fotballsesongen avsluttes tidlig i november i stedet for november? Hvem er det aktuelt for? Norge og noen land til?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

sexxes skrev: søn des 11, 2022 8:35 pm
Jeg synes det var helt greit at fotballsesongen kunne avsluttes tidlig i november istedenfor desember. Egentlig greit å kunne bruke sommeren til andre ting også. Så akkurat på det punktet er jeg uenig med de fleste.
Jeg er heller ikke så til de grader avvisende til tidspunktet på året som jeg var da dette først kom på tale: klart- ideelt sett burde det vært i oktober/første halvdel av november fremfor slutten av november/desember sånn like før jul og med stappfulle vintersporthelger, men har vel med diverse ligaer, europacuper osv. som utelukker et «tidlig høst-mesterskap»?

Men føler mer EM/VM-stemning med mesterskap på sommeren, men: der ryker mange fine sommerdager og kvelder der man kunne vært ute å nytt sommeren: isteden blir det å sitte inne og glo på TVen, evt «håpe» at der er for varmt til å være ute slik at man kan sitte inne å se på fotball med god samvittighet :D

Skjønt- om 3,5 år blir vel mye av kampene på sen kveld og nattestid- så ikke så mange sommer-ettermiddager som går tapt pga fotball i alle fall.

Sånn sett er årets VM i Qatar perfekt mtp kamptidspunktet for oss her i Norge 😊

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

sexxes skrev: søn des 11, 2022 8:35 pm
startelver skrev: søn des 11, 2022 5:40 pm
Crazy Horse skrev: søn des 11, 2022 12:24 pm

Jeg synes det har vært et bra mesterskap. Mange gode og ikke minst spennende kamper. Det som har irritert meg mest er denne evige kritikken av Qatar, selv om ting etterhvert ble bedre. Hva poenget er med å kritisere nå og ikke tidligere, skjønner jeg ikke. Etter VM er det en organisasjon som bør gås i sømmene, og det er FIFA. Hvilke kriterier bør settes til den eller de nasjoner som tildeles store mesterskap ? Jeg tenker da på menneskerettigheter, miljø, klima, gjenbruk osv, og for det andre avstemningsregler for å unngå korrupsjon. I forhold til det første; hvor bør listen legges ? Denne listen bør også gjelde OL og VM i andre grener enn herrefotball, selvfølgelig.

Om listen i forhold til arbeidsmiljø, likestilling og LHBT + bevegelsen legges som i nord Europa må alt av mesterskap legges til liberale og demokratiske land. Vil vi det ? Fotballen klarer aldri å endre synet på eksempelvis homofili i verdens største religion, islam, over natten. For det andre så er jeg rimelig spent på om dette boikott greiene nå også vil ramme IOC, OL, VM i andre idrettsgrener enn herrefotball osv.. Jeg tviler. På meg virker det som om agendaen til enkelte aktører i media er å ta herrefotballen mer enn noe annet i forhold til etiske valg. Ta sjakk og tennis som tillater utøvere fra det verste regimet i Europa siden Hitler å delta. Her satte FIFA/UEFA ned foten, kritikk og boikott av sjakk og tennis ?

Om media kan se verden utover visse land nordvest for alpene har VM vært en stor suksess, også i TV tall. Verden er faktisk mer enn Skandinavia og Tyskland.
Jeg tror egentlig det som ødela var disse migrantarbeiderne som døde , det var kun der kritikken lå i årene før VM. Det var det man snakket om. Man snakket ikke så mye om at et muslimsk land har andre tradisjoner enn vestlige land.
Det mener jeg faktisk er noe vi må leve med. Vi må respektere andre kulturer, men ikke når det er alvorlige brudd på menneskerettighetene. Ingen land er perfekte.

USA og Mexico har også sine svin på skogen og det er neste stopp.

Uansett , det skal arrangeres på sommerstid når det er tradisjoner for VM i fotball. Det å legge det til Jul omtrent er helt høl i huet og ødelegger fotballsesongen vi er vant til. Så dette må bli siste gangen!
Jeg synes det var helt greit at fotballsesongen kunne avsluttes tidlig i november istedenfor desember. Egentlig greit å kunne bruke sommeren til andre ting også. Så akkurat på det punktet er jeg uenig med de fleste.
Ellers kan det bli varmt i Mexico og USA på sommeren også. Se ikke bort i fra at de plutselig må endre tidspunkt, evt la fler av kampene spilles i Canada.
Vel. Mexico arrangerte som kjent VM i 1986. Det første VM jeg fulgte fra A til Å. Kanskje det mest minnerike VM av de alle.

startelver

Legg inn av startelver »

Kan ikke tenke meg at dette eksperimentet blir gjentatt.

jakral

Legg inn av jakral »

Helt i skyggen av tirsdagens semifinale foregikk det noe banebrytende i VM-statistikkens verden. I 40 år har topp 4 på maratontabellen vært uforandret med Brasil på topp foran Tyskland på andre, Italia på tredje og Argentina på fjerde, men i går kveld gikk Argentina forbi Italia med seieren over Kroatia. Det var ganske utenkelig for bare få år siden, men to mislykkede VM-kvalifiseringer på rad gir utslag.

Live-tabellen nå:

247 - Brasil
225 - Tyskland
157 - Argentina
156 - Italia
127 - Frankrike
118 - England
110 - Spania
104 - Nederland
88 - Uruguay
73 - Belgia

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Hvordan regnes maraton-tabellen ut?
3p for seier, 1p for uavgjort?
Skilles det på kamper med ekstraomganger og straffekonk versus de som er avgjort etter 90?

jakral

Legg inn av jakral »

george_hincapie skrev: ons des 14, 2022 10:23 am Hvordan regnes maraton-tabellen ut?
3p for seier, 1p for uavgjort?
Ja.
Skilles det på kamper med ekstraomganger og straffekonk versus de som er avgjort etter 90?
Ja, kamper som går til straffekonk regnes som uavgjort statistisk. Det er tre poeng for seier enten det skjer innenfor 90 min eller ekstraomganger.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Synes egentlig en 2-1 splitt i poeng for seier i ekstraomganger/straffekonk hadde vært noe. Eller kanskje ikke for straffekonk - men synes at lag fortjener et poeng hvis de kom seg til full tid (regulær) med uavgjort, og synes vel egentlig ikke at lag som ikke maktet å vinne kampen etter 90 minutter fortjener tre poeng.

startelver

Legg inn av startelver »

Hvor sensasjonelt vil det være med Marokko i finalen? En dag for historiebøkene?

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

startelver skrev: ons des 14, 2022 4:41 pm Hvor sensasjonelt vil det være med Marokko i finalen? En dag for historiebøkene?
Det er allerede sensasjonelt min mann......

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Mr.Meep skrev: ons des 14, 2022 4:45 pm
startelver skrev: ons des 14, 2022 4:41 pm Hvor sensasjonelt vil det være med Marokko i finalen? En dag for historiebøkene?
Det er allerede sensasjonelt min mann......
...og vil være ytterligere historisk som det første landet utenfor Europa og Sør-Amerika som tar seg til en VM-Finale!

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Ståle surret noe om at Saudi Arabia kjemper om å få VM i 2030, men det stemmer da ikke, da et kontinent ikke kan ha mesterskap så teyt, så 2034 er første mulighet for saudiene.
Men ser det er aktuelt med en søknad sammen med Hellas og Egypt.. Kan vel aldri bli aktuelt.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Infantino har visstnok prøvd å få den regelen endret slik at Kina kan avholde VM i 2030.

Er noen veldig rare konstellasjoner som kan dukke opp på søkersiden inn mot det mesterskapet, men er vel Spania og Portugal som virker som den eneste seriøse kandidaten til å faktisk kunne påta seg noe så stort uten at det blir noe voldsomt surr.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Zorbeltuss skrev: tor des 15, 2022 12:16 am Infantino har visstnok prøvd å få den regelen endret slik at Kina kan avholde VM i 2030.

Er noen veldig rare konstellasjoner som kan dukke opp på søkersiden inn mot det mesterskapet, men er vel Spania og Portugal som virker som den eneste seriøse kandidaten til å faktisk kunne påta seg noe så stort uten at det blir noe voldsomt surr.
Dem vil jo gjerne ha med Ukraina i den søknaden, mens Marokko også vurderere å enten søke med Spania og Portugal, eller sammen med Tunisia og Algerie.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

VM i 2030 skal selvfølgelig foregå blant landene som var med i VM-finalen i VM 1930.

Argentina og Uruguay (og Chile og Paraguay som slengte seg med).

Så skal VM i 2034 avholdes i Italia (forhåpentligvis uten Saudi-Arabia med på laget) før Kina eller Sørøstasia skal få muligheten i 2038.

Bohemis

Legg inn av Bohemis »

I forhold til debatten om tidspunkt på året:

Vil bare nevne at i finalelandet Argentina, og i mange andre fotballinteresserte land, så er dette det første VMet som noengang har blitt spilt på sommeren.

Verden er større enn Europa.

Champis

Legg inn av Champis »

Bohemis skrev: tor des 15, 2022 1:35 am I forhold til debatten om tidspunkt på året:

Vil bare nevne at i finalelandet Argentina, og i mange andre fotballinteresserte land, så er dette det første VMet som noengang har blitt spilt på sommeren.

Verden er større enn Europa.

Så er det nok ganske mye større forskjell for folk i Europa på om det blir spilt på sommeren eller vinteren kontra hvor stor forskjell det er for folk i Argentina.

startelver

Legg inn av startelver »

VM i Argentina hadde da ikke vært så dumt ?

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Champis skrev: tor des 15, 2022 8:17 am
Bohemis skrev: tor des 15, 2022 1:35 am I forhold til debatten om tidspunkt på året:

Vil bare nevne at i finalelandet Argentina, og i mange andre fotballinteresserte land, så er dette det første VMet som noengang har blitt spilt på sommeren.

Verden er større enn Europa.

Så er det nok ganske mye større forskjell for folk i Europa på om det blir spilt på sommeren eller vinteren kontra hvor stor forskjell det er for folk i Argentina.
Hvordan da?

Champis

Legg inn av Champis »

sexxes skrev: tor des 15, 2022 4:28 pm
Champis skrev: tor des 15, 2022 8:17 am
Bohemis skrev: tor des 15, 2022 1:35 am I forhold til debatten om tidspunkt på året:

Vil bare nevne at i finalelandet Argentina, og i mange andre fotballinteresserte land, så er dette det første VMet som noengang har blitt spilt på sommeren.

Verden er større enn Europa.

Så er det nok ganske mye større forskjell for folk i Europa på om det blir spilt på sommeren eller vinteren kontra hvor stor forskjell det er for folk i Argentina.
Hvordan da?

Forskjellen på kald vinter og varm sommer er ganske mye større enn forskjellen på en varm sommer og en litt kjøligere sommer.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Champis skrev: tor des 15, 2022 6:35 pm
sexxes skrev: tor des 15, 2022 4:28 pm
Champis skrev: tor des 15, 2022 8:17 am


Så er det nok ganske mye større forskjell for folk i Europa på om det blir spilt på sommeren eller vinteren kontra hvor stor forskjell det er for folk i Argentina.
Hvordan da?

Forskjellen på kald vinter og varm sommer er ganske mye større enn forskjellen på en varm sommer og en litt kjøligere sommer.
Men hva har det å si om det kald vinter eller varm sommer her? Er jo ikke her kampene spilles. Ellers finnes det steder i Argentina som ikke har varme sommere. Det har jeg erfaring med.

Champis

Legg inn av Champis »

sexxes skrev: tor des 15, 2022 8:06 pm
Champis skrev: tor des 15, 2022 6:35 pm
sexxes skrev: tor des 15, 2022 4:28 pm
Hvordan da?

Forskjellen på kald vinter og varm sommer er ganske mye større enn forskjellen på en varm sommer og en litt kjøligere sommer.
Men hva har det å si om det kald vinter eller varm sommer her? Er jo ikke her kampene spilles. Ellers finnes det steder i Argentina som ikke har varme sommere. Det har jeg erfaring med.

Tror du ikke det har noe å si for folk om fotball-VM går når det er sol og fint vær eller 20 kuldegrader? Det er hvert fall jeg ganske sikker på. Så ja, jeg tror absolutt det er viktigere for europeere at det går på sommeren kontra vinteren enn det er for Sør-Amerikanere at det går på vinteren kontra sommeren.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Da er det altså bestemt. Sukk...

Diskuter her:
viewtopic.php?t=5032


Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Også har det visstnok vært tidenes beste VM, men det sa jo den griske fotballødeleggende pampen allerede før VM starta. Fyren har ikke det minste peiling på hva han prater om, kun soling i glans av maktpersoner, penger og griskhet er det som står i huet på ham.
Og VM for klubblag? Spar meg.

startelver

Legg inn av startelver »

VM for klubblag er jo det samme som Champions League, EL , Conference , Asia CL og SA pakket i ett. Utrolig latterlig.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

Champis skrev: tor des 15, 2022 8:46 pm
sexxes skrev: tor des 15, 2022 8:06 pm
Champis skrev: tor des 15, 2022 6:35 pm


Forskjellen på kald vinter og varm sommer er ganske mye større enn forskjellen på en varm sommer og en litt kjøligere sommer.
Men hva har det å si om det kald vinter eller varm sommer her? Er jo ikke her kampene spilles. Ellers finnes det steder i Argentina som ikke har varme sommere. Det har jeg erfaring med.

Tror du ikke det har noe å si for folk om fotball-VM går når det er sol og fint vær eller 20 kuldegrader? Det er hvert fall jeg ganske sikker på. Så ja, jeg tror absolutt det er viktigere for europeere at det går på sommeren kontra vinteren enn det er for Sør-Amerikanere at det går på vinteren kontra sommeren.
Tja, når det er sol og fint vær vil man jo gjerne gjøre andre ting. Er det 20 kuldegrader er det vel mer sannsynlig man sitter inne foran TV.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Akkurat nå sitter det et par knøler på et Argentinsk debattforum.

Den ene klager sin nød over at VM er om sommeren i år, og at det er feil på alle mulige måter - for da mangler VM-følelsen av å sitte inne med et pledd og se på VM som han pleier.

Mens den andre snakker om at det er fortjent at også Europeere skal få kjenne på hvor fantastisk det er å endelig få oppleve et VM på den korrekte årstiden, og at verden er større enn kun sørlige Argentina.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»