Ekstravagant ridder

Svar
DoktorS

Ekstravagant ridder

Legg inn av DoktorS »

Hørt om Arme Riddere? Ingen rett jeg var kjent med fra oppveksten. Men altså - det er i hovedsak brød, gammalt, helst loff, duppet i en røre av egg og melk/fløte. Så stekes det i smør. Og serveres gjerne med syltetøy.

For meg har det ofte vært en slags "trøstemat" søndager, da jeg har vært fysen på noe godt, men ikke hatt noe annet enn litt brød (loff fra helga) og litt melk/fløte til overs...

Men det er jo veldig godt! Til og med gjerne bedre enn vafler og pannekaker, fordi man gjennom stekingen får en ganske sprø skorpe. Og man kan variere smaken litt, f.eks ved å tilsette kanel, sitronskall, muskat - etc etter smak.

Men det var først i dag, etter middag, da jeg hadde pommes frites til biffen, at jeg kom på det geniale - rett og slett å fritere loffskiver duppet i egg, fløte og sukker....

Altså - blande 1 egg og ca 1 dl kremfløte, end el sukker, litt sitronskall, samt litt salt, Maldon - la loff trekke i dette et par minutter. Stek i Olje til gyllen, og litt sprø i kanten. La det trekke av på Torky, og legg litt SMØR på toppen .Server med syltetøys.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

French toast er best

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»