Norge avsto fra å stemme over Israel-resolusjon i FN

Svar
OrmenLange
Innlegg: 1805

Norge avsto fra å stemme over Israel-resolusjon i FN

Legg inn av OrmenLange »

Norge avsto fra å stemme over Israel-resolusjon i FN

Menneskerettigheter er ikke så viktige når det er palestinerne det går utover...

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Så bra at så mange land nå enten stemmer imot eller avstår fra å stemme på disse endeløse og skammelige anti-israel resolusjonene i FN!!! En dag så er det vel bare diktaturene og de muslimske landa igjen som stemmer for galskapen. Forbryterstatene er opptatt av å stadig opprette komiteer og alt mulig i FN for å dekke over egne kriminelle forhold, det har vært kjent i lang tid. Skulle det vært noe som helst troverdighet over det så skulle det også kommet resolusjoner mot Tyrkia sin okkupasjon av Nord-Kypros og en masse andre saker, men det gjør det ikke. Da handler det ikke lenger om rettferdighet.

Jeg vil støtte det eneste demokratiet og rettsstaten i midtøsten, selv om de ikke er perfekte så er det der det foregår noe av fornuft i midtøsten.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

OrmenLange skrev: søn nov 13, 2022 5:42 pm
Menneskerettigheter er ikke så viktige når det er palestinerne det går utover...
Er ikke du en av de som har forsvart Russland sine utallige drap på sivile, enorme ødeleggelser, tortur og alt mulig annet i Ukraina? Så du kan da umulig reagere noe spesielt på en av de mindre dødelige konfliktene i verden?

Hvis palestinerne hadde sendt tusenvis av raketter inn i russiske eller kinesiske byer så hadde det ikke vært noe Gazastripe igjen i det hele tatt. Det vet du veldig godt.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 6:28 pm
OrmenLange skrev: søn nov 13, 2022 5:42 pm
Menneskerettigheter er ikke så viktige når det er palestinerne det går utover...
Er ikke du en av de som har forsvart Russland sine utallige drap på sivile, enorme ødeleggelser, tortur og alt mulig annet i Ukraina? Så du kan da umulig reagere noe spesielt på en av de mindre dødelige konfliktene i verden?

Hvis palestinerne hadde sendt tusenvis av raketter inn i russiske eller kinesiske byer så hadde det ikke vært noe Gazastripe igjen i det hele tatt. Det vet du veldig godt.
70 år med utallige drap på sivile, enorme ødeleggelser, tortur og alt mulig annet og du lukker øya

OrmenLange
Innlegg: 1805

Legg inn av OrmenLange »

Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 6:28 pm
OrmenLange skrev: søn nov 13, 2022 5:42 pm
Menneskerettigheter er ikke så viktige når det er palestinerne det går utover...
Er ikke du en av de som har forsvart Russland sine utallige drap på sivile, enorme ødeleggelser, tortur og alt mulig annet i Ukraina?
Nei, det stemmer slett ikke.

OrmenLange
Innlegg: 1805

Legg inn av OrmenLange »

Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 6:22 pm Så bra at så mange land nå enten stemmer imot eller avstår fra å stemme på disse endeløse og skammelige anti-israel resolusjonene i FN!!! En dag så er det vel bare diktaturene og de muslimske landa igjen som stemmer for galskapen.
98 land stemte for resolusjonen, 17 stemte mot, og 51 avstod. Den ble altså vedtatt med stort flertall.

Norge avstod å stemme fordi "teksten henviser til Tempelhøyden med den muslimske benevnelsen (Haram al-Sharif), ikke også den jødiske benevnelsen (Temple Mount)". Har du hørt makan til fjolleri.
Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 6:22 pm Jeg vil støtte det eneste demokratiet og rettsstaten i midtøsten, selv om de ikke er perfekte så er det der det foregår noe av fornuft i midtøsten.
Ja, når demokratier bryter menneskerettighetene er det ikke så nøye... :roll:

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

OrmenLange skrev: søn nov 13, 2022 8:07 pm
Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 6:22 pm Så bra at så mange land nå enten stemmer imot eller avstår fra å stemme på disse endeløse og skammelige anti-israel resolusjonene i FN!!! En dag så er det vel bare diktaturene og de muslimske landa igjen som stemmer for galskapen.
98 land stemte for resolusjonen, 17 stemte mot, og 51 avstod. Den ble altså vedtatt med stort flertall.

Norge avstod å stemme fordi "teksten henviser til Tempelhøyden med den muslimske benevnelsen (Haram al-Sharif), ikke også den jødiske benevnelsen (Temple Mount)". Har du hørt makan til fjolleri.
Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 6:22 pm Jeg vil støtte det eneste demokratiet og rettsstaten i midtøsten, selv om de ikke er perfekte så er det der det foregår noe av fornuft i midtøsten.
Ja, når demokratier bryter menneskerettighetene er det ikke så nøye... :roll:
50 automatiske stemmer fra muslimske land fulle av antisemittisme hver gang uansett innhold er et problem ja. Men at alle skandinaviske land avstod fra å stemme, samt alle store viktige land i vesten enten stemte klart mot eller avstod fra å stemme er en stor opptur tross alt.

At selv Norge avstod fra å stemme er en stor og meget gledelig overraskelse.

Så takk for at du informerte om denne gledelige nyheten. Forøvrig, det er bare i Israel man finner gode menneskerettigheter der nede. Så du har det bak/frem som du har med Ukraina/Russland konflikten.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

OrmenLange skrev: søn nov 13, 2022 5:42 pm Norge avsto fra å stemme over Israel-resolusjon i FN

Menneskerettigheter er ikke så viktige når det er palestinerne det går utover...
Nei, og du hadde vel ikke ventet at Norge skulle behandle palestinere og ukrainere likt?

Gi Ukraina all mulig hjelp mot russiske fascister, gi sionistiske fascister all mulig hjep til fortsatt undertrykkelse av palestinerne.

Leve dobbeltmoralen, hykleriet og skinnhelligheten.

joplina

Legg inn av joplina »

Ka9nen skrev: søn nov 13, 2022 6:22 pm Så bra at så mange land nå enten stemmer imot eller avstår fra å stemme på disse endeløse og skammelige anti-israel resolusjonene i FN!!! En dag så er det vel bare diktaturene og de muslimske landa igjen som stemmer for galskapen. Forbryterstatene er opptatt av å stadig opprette komiteer og alt mulig i FN for å dekke over egne kriminelle forhold, det har vært kjent i lang tid. Skulle det vært noe som helst troverdighet over det så skulle det også kommet resolusjoner mot Tyrkia sin okkupasjon av Nord-Kypros og en masse andre saker, men det gjør det ikke. Da handler det ikke lenger om rettferdighet.

Jeg vil støtte det eneste demokratiet og rettsstaten i midtøsten, selv om de ikke er perfekte så er det der det foregår noe av fornuft i midtøsten.

Fritt fra Arnulf Øverland's "Du må ikke sove":
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der og glemme!
Tilgi dem ikke; de vet hva de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!


Militær okkupasjon og en grunnbefolkning under militær lov - innmuret, inngjerdet, under en hinsides blokade, jevnlig bombet, systematisk Land Grab med våpen, underlegger seg alle grunnvannsbassenger med våpen og fordriver grunnbefolkning fra hus og hjem der de turer frem og stjeler land og vann "for egen sikkerhet".

Og du sitter der og skriver så tafatt at du antagelig ikke tror på deg selv - at selv om israel ikke er perfekte så er det så bra at så mange land enten stemmer i mot eller avstår fra å stemme på resolusjoner mot israel.

FN står opp til halsen med Russland/Ukraina og alt det medfører for Vesten og vestens befolkning med energikriser og inflasjon og og en aktiv trussel om 3'e verdenskrig. israels herrefolk-okkupasjon og krigskolonisering går i glemmeboken ..IGJEN.
Og det tåler du så inderlig vel...
Men det er jo ikke akkurat noen nyhet da

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

joplina skrev: man nov 14, 2022 9:11 am Fritt fra Arnulf Øverland's "Du må ikke sove":
Jeg har i alle fall sovet. Jeg skylder deg svar på et innlegg og jeg lovet at du skulle få svar, så glemte jeg det. Nå husker jeg ikke lenger hva det var og det har forsvunnet langt bakover. Var det noe viktig? Jeg tror jeg skrev noe som kunne oppfattes som om jeg mente du hadde sagt eller påstått noe du ikke hadde sagt eller påstått.

joplina

Legg inn av joplina »

Karatel skrev: man nov 14, 2022 11:09 am
joplina skrev: man nov 14, 2022 9:11 am Fritt fra Arnulf Øverland's "Du må ikke sove":
Jeg har i alle fall sovet. Jeg skylder deg svar på et innlegg og jeg lovet at du skulle få svar, så glemte jeg det. Nå husker jeg ikke lenger hva det var og det har forsvunnet langt bakover. Var det noe viktig? Jeg tror jeg skrev noe som kunne oppfattes som om jeg mente du hadde sagt eller påstått noe du ikke hadde sagt eller påstått.
Jeg husker ikke heller :)

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Her må palestinerne innse at det beste er å finne en diplomatisk løsning.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

joplina skrev: man nov 14, 2022 9:11 am
FN står opp til halsen med Russland/Ukraina og alt det medfører for Vesten og vestens befolkning med energikriser og inflasjon og og en aktiv trussel om 3'e verdenskrig. israels herrefolk-okkupasjon og krigskolonisering går i glemmeboken ..IGJEN.
Og det tåler du så inderlig vel...
Men det er jo ikke akkurat noen nyhet da
Når Kreml gang på gang hinter om atomkrig og slakter titusener i Ukraina samt begår krigsforbrytelser i en skala vi ikke har sett på tiår så er det kanskje ikke så rart at en av de mindre dødelige konfliktene i verden ikke opptar folk allverden akkurat nå?

At geniet Abbas går ut offentlig og støtter Putin sin krig mot Ukraina hjelper kanskje heller ikke på? Begge sider begått feil i midtøsten, ikke bare Israel og ikke bare palestinerne. Mens Putin sin krig er en uprovosert angrepskrig som er helt unødvendig og ufattelig brutal.

Kan jo snu litt på kritikken din, hvorfor ser vi ikke deg i Ukraina-tråden? Tåler du så inderlig vel at titusener av liv går tapt i Ukraina for yatcher og Putin sitt ego og stormannsgalskap?
Sist redigert av Ka9nen den man nov 14, 2022 5:33 pm, redigert 1 gang totalt.

Syrlig
Innlegg: 283

Legg inn av Syrlig »

OrmenLange skrev: søn nov 13, 2022 8:07 pm
Ja, når demokratier bryter menneskerettighetene er det ikke så nøye... :roll:
En apartheidstat er ikke et demokrati.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Solvgutt1 skrev: man nov 14, 2022 1:17 pm Her må palestinerne innse at det beste er å finne en diplomatisk løsning.
Hjelper uansett ikke så lenge Israel fortsetter å velge høyreekstreme regjeringer. Nå er den avdankete skurken Netanyahu tilbake igjen i nok en hårreisende koalisjon. Den dagen han oppriktig går for en tostatsløsning vil det gå ekspresstog til månen.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: man nov 14, 2022 5:38 pm
Hjelper uansett ikke så lenge Israel fortsetter å velge høyreekstreme regjeringer.
Det er nå engang Netanyahu og co som ble valgt. Da må han nesten få lov til å danne regjering.

Man kunne jo like gjerne sagt: "hjelper ikke så lenge palestinerne velger islamistiske terrororganisasjoner". Men der er det vel også slutt på valg, for er man valgt en gang så er man valgt for alltid..

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: man nov 14, 2022 6:00 pm
Folk_flesk skrev: man nov 14, 2022 5:38 pm
Hjelper uansett ikke så lenge Israel fortsetter å velge høyreekstreme regjeringer.
Det er nå engang Netanyahu og co som ble valgt. Da må han nesten få lov til å danne regjering.

Man kunne jo like gjerne sagt: "hjelper ikke så lenge palestinerne velger islamistiske terrororganisasjoner". Men der er det vel også slutt på valg, for er man valgt en gang så er man valgt for alltid..
Så de palestinske velgerne kan iallefall unnskylde seg med at de ikke har fått brukt stemmeretten på lenge. For de israelske velgerne er det ingen unnskyldning.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: man nov 14, 2022 6:10 pm
Så de palestinske velgerne kan iallefall unnskylde seg med at de ikke har fått brukt stemmeretten på lenge. For de israelske velgerne er det ingen unnskyldning.
Abbas skylder på at folk vil stemme for Hamas og dermed gjøre gjøre vondt verre. Har han for en gangs skyld et poeng? Meningsmålinger så ut til å støtte han

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

joplina skrev: man nov 14, 2022 1:07 pm
Karatel skrev: man nov 14, 2022 11:09 am
joplina skrev: man nov 14, 2022 9:11 am Fritt fra Arnulf Øverland's "Du må ikke sove":
Jeg har i alle fall sovet. Jeg skylder deg svar på et innlegg og jeg lovet at du skulle få svar, så glemte jeg det. Nå husker jeg ikke lenger hva det var og det har forsvunnet langt bakover. Var det noe viktig? Jeg tror jeg skrev noe som kunne oppfattes som om jeg mente du hadde sagt eller påstått noe du ikke hadde sagt eller påstått.
Jeg husker ikke heller :)
Når ingen av oss husker det så nøye, er det vel ingen grunn til å bla seg tilbake og rote fram gamle innlegg nå? Hvis jeg skrev noe som kunne leses som om jeg tilla deg meninger du ikke hadde, beklager jeg det, ber om unnskyldning og trekker det tilbake. Greit?

joplina

Legg inn av joplina »

Karatel skrev: man nov 14, 2022 8:11 pm
joplina skrev: man nov 14, 2022 1:07 pm
Karatel skrev: man nov 14, 2022 11:09 am

Jeg har i alle fall sovet. Jeg skylder deg svar på et innlegg og jeg lovet at du skulle få svar, så glemte jeg det. Nå husker jeg ikke lenger hva det var og det har forsvunnet langt bakover. Var det noe viktig? Jeg tror jeg skrev noe som kunne oppfattes som om jeg mente du hadde sagt eller påstått noe du ikke hadde sagt eller påstått.
Jeg husker ikke heller :)
Når ingen av oss husker det så nøye, er det vel ingen grunn til å bla seg tilbake og rote fram gamle innlegg nå? Hvis jeg skrev noe som kunne leses som om jeg tilla deg meninger du ikke hadde, beklager jeg det, ber om unnskyldning og trekker det tilbake. Greit?
Alt er i den skjønneste orden. Når ingen av oss husker hva det dreide seg om så var det åpenbart ikke noe viktig - tenker jeg ;)

joplina

Legg inn av joplina »

Ka9nen skrev: man nov 14, 2022 5:19 pm
joplina skrev: man nov 14, 2022 9:11 am
FN står opp til halsen med Russland/Ukraina og alt det medfører for Vesten og vestens befolkning med energikriser og inflasjon og og en aktiv trussel om 3'e verdenskrig. israels herrefolk-okkupasjon og krigskolonisering går i glemmeboken ..IGJEN.
Og det tåler du så inderlig vel...
Men det er jo ikke akkurat noen nyhet da
Når Kreml gang på gang hinter om atomkrig og slakter titusener i Ukraina samt begår krigsforbrytelser i en skala vi ikke har sett på tiår så er det kanskje ikke så rart at en av de mindre dødelige konfliktene i verden ikke opptar folk allverden akkurat nå?

At geniet Abbas går ut offentlig og støtter Putin sin krig mot Ukraina hjelper kanskje heller ikke på? Begge sider begått feil i midtøsten, ikke bare Israel og ikke bare palestinerne. Mens Putin sin krig er en uprovosert angrepskrig som er helt unødvendig og ufattelig brutal.

Kan jo snu litt på kritikken din, hvorfor ser vi ikke deg i Ukraina-tråden? Tåler du så inderlig vel at titusener av liv går tapt i Ukraina for yatcher og Putin sitt ego og stormannsgalskap?

For å ta det siste først ; sjekk forum du befinner deg på og tråd du er aktiv i nå. Det burde være rimelig oppklarende.
Forøvrig velger enhver hvilke forum og debatter de ønsker å delta i. Hvis noen ikke deltar eller er aktiv i forum og debatter så er det en ignorant skivebom å trekke konklusjoner om hva disse skulle mene om noe de ikke deler meninger om - eller bruke det faktum at de ikke ytrer seg som et bevis på meninger og holdninger om det de ikke ytrer seg om.
- Men du ytrer deg HER. Det er forskjellen, enten du ser det eller ikke.

Jeg tror at tafattheten vedrørende resolusjoner mot israel i disse tider dreier seg om USA og Nato.
Navlestrengen mellom USA og israel er tjukk og feit og untouchable...og med krigen i Ukraina så stryker man USA etter hårene.
Jeg tror faktisk de fleste land i verden syns at israel er frekkere enn flatlus' med sin krigskåte væpnede koloniseringsagenda som ensidig går ut over den palestinske grunnbefolkning. Det var ikke palestinerne som tok til å innvandre til området for å skape en egen stat i allerede befolkede områder.
Å ta seg tid til å sjekke dagsaktuelle kart over området forteller en jævla tragisk - og pågående- historie.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

joplina skrev: man nov 14, 2022 11:46 pm
For å ta det siste først ; sjekk forum du befinner deg på og tråd du er aktiv i nå. Det burde være rimelig oppklarende.
Forøvrig velger enhver hvilke forum og debatter de ønsker å delta i. Hvis noen ikke deltar eller er aktiv i forum og debatter så er det en ignorant skivebom å trekke konklusjoner om hva disse skulle mene om noe de ikke deler meninger om - eller bruke det faktum at de ikke ytrer seg som et bevis på meninger og holdninger om det de ikke ytrer seg om.
- Men du ytrer deg HER. Det er forskjellen, enten du ser det eller ikke.
For det første var det du som dro inn Russland/Ukraina i det hele tatt. Jeg forsøkte bare å forklare deg hvorfor folk ikke virker å være veldig opptatt av Israel/Palestina akkurat nå, som var det du etterlyste. Det er selvsagt pga en krig i Ukraina som er langt mer alvorlig og ødeleggende enn MØ-konflikten, der atomtrussel henger der som en bakomforliggende trussel mot oss alle. Det må vel være greit, du og Karatel har heller ikke enerett på å avspore selv om dere tror det.

Dessuten er det absolutt relevant at palestinernes president Abbas går ut og viser sin støtte til Putin sin ødeleggende og uprovoserte krig. Om ikke det forteller det meste om palestinsk lederskap så vet ikke jeg hva som gjør det.

Flott at hele skandinavia gikk sammen og avstod fra å stemme denne gangen. Når Abbas støtter krigen mot Ukraina og i realiteten mot oss så bør det til slutt få konsekvenser også for han. Det var riktignok ille nok fra før dette vanstyre og dårlige avgjørelser som blir tatt av både han og islamistgruppen på Gaza med sine linker til Iran, en part som forskyner Russland med droner som tar livet av mange sivile og sivil infrastruktur i Ukraina. Så jeg vil si: på høy tid!

"bruke det faktum at de ikke ytrer seg som et bevis på meninger og holdninger om det de ikke ytrer seg om."

Det var bare et spørsmål, ikke en anklage. Jeg vet ikke hva du mener og var derfor interessert i å snu på spørsmålet siden du begynte å holde meg ansvarlig for "manglende engasjement" med dikt fra Øverland og greier. Også må jeg innrømme har jeg blitt nysgjerrig fordi dine meddebattanter er veldig aktive i å kverrulere, argumentere og avspore på vegne av Kreml i tråden om Ukraina. Den type holdninger var jeg ikke klar over at de hadde da jeg debatterte dere på VGD, så det kom som en stor overraskelse på meg. Å være nysgjerrig på hva folk mener må vel være lov det og.

Brukeravatar
Keva
Innlegg: 444

Legg inn av Keva »

joplina skrev: man nov 14, 2022 11:46 pmFor å ta det siste først ; sjekk forum du befinner deg på og tråd du er aktiv i nå. Det burde være rimelig oppklarende.
Forøvrig velger enhver hvilke forum og debatter de ønsker å delta i. Hvis noen ikke deltar eller er aktiv i forum og debatter så er det en ignorant skivebom å trekke konklusjoner om hva disse skulle mene om noe de ikke deler meninger om - eller bruke det faktum at de ikke ytrer seg som et bevis på meninger og holdninger om det de ikke ytrer seg om.
- Men du ytrer deg HER. Det er forskjellen, enten du ser det eller ikke.

Jeg tror at tafattheten vedrørende resolusjoner mot israel i disse tider dreier seg om USA og Nato.
Navlestrengen mellom USA og israel er tjukk og feit og untouchable...og med krigen i Ukraina så stryker man USA etter hårene.
Jeg tror faktisk de fleste land i verden syns at israel er frekkere enn flatlus' med sin krigskåte væpnede koloniseringsagenda som ensidig går ut over den palestinske grunnbefolkning. Det var ikke palestinerne som tok til å innvandre til området for å skape en egen stat i allerede befolkede områder.
Å ta seg tid til å sjekke dagsaktuelle kart over området forteller en jævla tragisk - og pågående- historie.
Nå er det jo kjente takter fra gamle VGD at Israels ukritiske klakører uavlatelig benytter seg av FLYTT FOKUS! som beste strategi når de ikke finner argumenter for sin merkverdige kritikkløshet overfor Israel. Og da er det ikke nøye om man kommer med prinsipielle merkverdigheter og selvmotsigelser.

aicat

Legg inn av aicat »

Pinlig at den norske regjering ikke løfter en finger for å få slutt på IOFs terror mot sivile palestinere:
IDF – tåregass mot barn som leker.
https://www.facebook.com/groups/1454180 ... &ref=notif

Eksempel på daglig terrorisme.


Eksempel bosetterterror


Fjerning av oliventrær
https://visualizingpalestine.org/visuals/olive-harvest

aicat

Legg inn av aicat »

Siden vi nå først er inne på dette med avstemninger i saker som angår Palestina-Israel konflikten, er det interessant å se hvilke land som stemmer for / mot i saker som angår Palestina-konflikten.
Nylig var det en avstemning i Hovedforsamlingen om Palestina skulle gies rettigheter til selvbestemmesle slik dette er nedfelt i FN-pakten.
"The United Nations voted overwhelmingly; 163-5 - to approve a draft resolution in favor of Palestinian self-determination, with Israel and the United States voting against."
USA og Israel mot resten av verden altså - om vi da ser bort fra de tre øystatene i Stillehavet; Mikronesia, Marshalløyene og Nauru - som kun overlever på USA sine almisser for at USA i sin tid brukte disse statene sine atoller som prøve-sprengningsområder for sine hydrogenbomber. Kanskje da forstålig at de ikke tør bite i hånden som gir deg mat.
Men dette viser med all tydelighet hva en samlet verden faktisk mener - da med untak av rouge-staten USA og apartheidregimet i Israel.
At ikke israelerne selv ser at den politikken de fører - før eller siden vil føre til en total isolasjon av landet deres og et endelig farvel med zionismen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

aicat skrev: lør nov 19, 2022 6:30 pm Siden vi nå først er inne på dette med avstemninger i saker som angår Palestina-Israel konflikten, er det interessant å se hvilke land som stemmer for / mot i saker som angår Palestina-konflikten.
Nylig var det en avstemning i Hovedforsamlingen om Palestina skulle gies rettigheter til selvbestemmesle slik dette er nedfelt i FN-pakten.
"The United Nations voted overwhelmingly; 163-5 - to approve a draft resolution in favor of Palestinian self-determination, with Israel and the United States voting against."
USA og Israel mot resten av verden altså - om vi da ser bort fra de tre øystatene i Stillehavet; Mikronesia, Marshalløyene og Nauru - som kun overlever på USA sine almisser for at USA i sin tid brukte disse statene sine atoller som prøve-sprengningsområder for sine hydrogenbomber. Kanskje da forstålig at de ikke tør bite i hånden som gir deg mat.
Men dette viser med all tydelighet hva en samlet verden faktisk mener - da med untak av rouge-staten USA og apartheidregimet i Israel.
At ikke israelerne selv ser at den politikken de fører - før eller siden vil føre til en total isolasjon av landet deres og et endelig farvel med zionismen.
Gledelig å se at du er tilbake, men som du ser er debatten om Midtøsten gått nærmest i dvale, delvis fordi krigen i Ukraina får all oppmerksomhet, men først og fremst fordi det ikke finnes noen som på en saklig og rasjonell måte kan tale Israels sak og forsvare sionistene og Israel. Slike er jo nærmest umulig å finne, da stopper det hele opp.

Det må som kjent alltid være minst to parter for at det skal bli debatt og diskusjon, her mangler den parten som kan argumentere for Israel, da får du få eller ingen svar på dine gode innlegg. At vi som er enige med deg svarer, blir det ingen debatt av.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

aicat skrev: ons nov 16, 2022 5:21 pm Pinlig at den norske regjering ikke løfter en finger for å få slutt på IOFs terror mot sivile palestinere:
IDF – tåregass mot barn som leker.
https://www.facebook.com/groups/1454180 ... &ref=notif

Eksempel på daglig terrorisme.


Eksempel bosetterterror


Fjerning av oliventrær
https://visualizingpalestine.org/visuals/olive-harvest
Dersom disse oliventrærne ble felt av bevæpnede israelere, skulle palestinerne etter folkeretten ha full rett til å angripe dem for å stanse ødeleggelsen av palestinsk eiendom.

"Palestinerne kan i gitte tilfeller også ha folkeretten på sin side dersom de angriper israelske bosettere i de okkuperte områdene.

Det forutsetter at bosetterne er bevæpnet og «angriper palestinske personer eller palestinsk eiendom, da vil både palestinsk sikkerhetspersonell og sivile palestinere som deltar i stridigheter ha lov til å angripe dem», ifølge Hellestveit."

Hvis du leser denne artikkelen, ser du at Cecilie Hellestveit får støtte og medhold av Røde Kors i det meste hun sier.

https://forsvaretsforum.no/israel-pales ... and/208191

"Eksperter: Palestinerne har rett til å yte væpnet motstand
Palestinerne er i sin fulle rett til å angripe militære israelske mål, både i Israel og på den okkuperte Vestbredden, slår folkerettseksperter fast."

"FNs hovedforsamling understreket i 1973 folks rett til å kjempe for frigjøring fra utenlandske okkupasjon, «inkludert ved væpnet kamp»."

Hamas er i sin fulle rett til å skyte raketter mot militære mål i Israel.

"FN slår fast at Gazastripen fortsatt er å anse som okkupert av Israel, og Hamas er derfor i sin fulle rett til å skyte raketter mot militære mål i Israel, sier Hellestveit.

– Raketter som kan styres og rettes mot militære mål er lovlige. De som sendes på måfå eller som ikke kan rettes presist mot et mål, er brudd med reglene for krigføring, sier hun.

Hellestveit utelukker rett nok ikke at også raketter uten styringsmekanisme kan være lovlige, dersom det befinner seg militære mål i området de avfyres mot. Men det vil være tvilsomt, mener hun.

Amnesty ønsker ikke å ta stilling til spørsmål om palestinernes generelle rett til bruk av militærmakt, men Røde Kors fastslår at Hamas har rett til å skyte raketter mot militære mål, selv om det er omstridt.

– Hva som kvalifiserer som styringsmekanisme, er ikke definert, konstaterer Røde Kors."

Her også er Hellestveit og Røde Kors enige:

"Palestinerne kan også gjennomføre målrettede likvidasjoner av militære ledere i Israel, mener Hellestveit.

– Det kommer an på stridighetenes karakter, men normalt ja, sier hun.

– En militære leder anses som et legitimt militært mål i en væpnet konflikt, sier Røde Kors, som heller ikke utelukker at det til tider kan være legitimt å likvidere politiske ledere."

"Kniv- og bilangrep
Sivile palestinere som forsøker å kjøre ned israelske soldater i de okkuperte områdene, eller som truer soldater med kniv, bryter ikke folkeretten, ifølge Hellestveit.

– Men folkeretten gir israelske myndigheter betydelig handlingsrom i hvordan de kan svare på slike militære sikkerhetstrusler, sier hun."

Her er Hellestveit, Amnesty og Røde Kors enige:

" Når Hamas-soldater behandles på sykehus, eller besøker sårede der, har sykehuset immunitet og kan ikke angripes av den grunn. Dersom Hamas har en militær kommandosentral i sykehusets kjeller, mister sykehuset immuniteten, men det er kun kjelleren som kan angripes. I tillegg må det varsles på forsvarlig måte i forkant, sier Hellestveit.

Amnesty og Røde Kors er enige, men understreker at den militære trusselen fra slike steder må være stor for å rettferdiggjøre angrep mot slike mål."

Du er den her på FD som vet og kan mest om folkeretten, krigens lover og Genevekonvensjonene. Er du enig med Cecilie Hellestveit og Røde Kors?

Palestinerne har jo også FNs ord på at de, i likhet med alle andre folk, har rett til å gjøre væpnet motstand mot utenlandsk okkupasjon.

aicat

Legg inn av aicat »

Enig med både ICRC og Hellestveit. Det er jo også helt i tråd med Genèvekonvensjonen som slår fast at det er helt legalt å bruke våpenmakt mot en fremmed okkupants soldater og militære installasjoner og våpenplatformer. Reglene fremgår av 1. tp art 44.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Man bør ikke blande politikk og okkupasjon.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

aicat skrev: man nov 21, 2022 1:50 pm Enig med både ICRC og Hellestveit. Det er jo også helt i tråd med Genèvekonvensjonen som slår fast at det er helt legalt å bruke våpenmakt mot en fremmed okkupants soldater og militære installasjoner og våpenplatformer. Reglene fremgår av 1. tp art 44.
Noe annet svar hadde jeg ikke ventet fra deg, jeg mener dette er noe som sier seg selv. document.no har en rasende kommentar til denne artikkelen og kaller den skandaløs, der i gården er de åpenbart helt ute av stand til å forstå at de samme lover og regler gjelder for alle uten unntak og at Israel ikke har noen særrettigheter som ingen andre har. Hva Miff mener, har jeg ikke funnet, men jeg har vel ikke lett godt nok.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Midtøsten»