Innblandet i bilulykke i Sverige

Svar
Queenie

Innblandet i bilulykke i Sverige

Legg inn av Queenie »

Er det noen som har kjennskap til svenske lover og regler ift bilulykke i Sverige og den svenske veitrafikkloven? Jeg var uforskyldt innblandet i en bilulykke i Sverige nylig med det som så langt er ukjent gjerningsperson, heldigvis hadde jeg englevakt, men materielle skader ble det (fillesak ift fart og skadepotensiale tatt i betraktning). Men bekjente påstår at dette dekkes helt i Sverige, noen som vet?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ingen?

Cabal

Legg inn av Cabal »

Sjekke med forsikringsselskapet ditt?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Cabal skrev: man nov 14, 2022 9:18 am Sjekke med forsikringsselskapet ditt?
Har selvfølgelig forsikring, men en venninne påstår at de dekker hele beløpet, også egenandel osv.

Cabal

Legg inn av Cabal »

Queenie skrev: man nov 14, 2022 9:25 am
Cabal skrev: man nov 14, 2022 9:18 am Sjekke med forsikringsselskapet ditt?
Har selvfølgelig forsikring, men en venninne påstår at de dekker hele beløpet, også egenandel osv.
Ja, sjekk med dem, selvfølgelig. Ikke FD.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Queenie skrev: man nov 14, 2022 9:25 am
Cabal skrev: man nov 14, 2022 9:18 am Sjekke med forsikringsselskapet ditt?
Har selvfølgelig forsikring, men en venninne påstår at de dekker hele beløpet, også egenandel osv.
Tror nok forsikringsselskapet vet dette bedre enn en venninne... så sjekk med dem.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Hørt om en en spesiell ordning som dekker parkeringskader når gjerningsbilisten stikker av. Ingen erfaring, og gamle kilder. Verdt å sjekke.

SUV

Legg inn av SUV »

Queenie skrev: man nov 14, 2022 9:25 am
Cabal skrev: man nov 14, 2022 9:18 am Sjekke med forsikringsselskapet ditt?
Har selvfølgelig forsikring, men en venninne påstår at de dekker hele beløpet, også egenandel osv.
Hvem ville du stolt mest på at hadde rett angående forsikringsregler for ditt forsikringsselskap?
- Forsikringsselskapet ditt?
- En venninne?
- Tilfeldige debattanter på et anonymt debattforum?

Jeg tror jeg ville satset på den første.

Forsikringer kan enten dekke mye og være dyr, eller dekke lite og vøre billigere. Det kan jo godt hende Sverige har andre regler sånn at forsikringsselskapene der borte må dekke materielle skader påført av ukjent gjerningsmann/dame, akkurat som det vel dekkes personskader her hjemme når det er ukjent gjerningsmann/dame. Men da må jo forsikringa bli litt dyrere også, og som nordmann har man ikke betalt inn for slikt og er dermed sannsynligivs ikke omfattet av dette hvis det nå stemmer at det er sånn reglene er i Sverige.

For det ville jo være litt rart om svenske forsikringsselskaper dekker skader på en nordmanns bil når nordmannen ikke har betalt inn noe for å ha dekning for slikt.

SUV

Legg inn av SUV »

Queenie skrev: man nov 14, 2022 12:56 am Er det noen som har kjennskap til svenske lover og regler ift bilulykke i Sverige og den svenske veitrafikkloven? Jeg var uforskyldt innblandet i en bilulykke i Sverige nylig med det som så langt er ukjent gjerningsperson, heldigvis hadde jeg englevakt, men materielle skader ble det (fillesak ift fart og skadepotensiale tatt i betraktning). Men bekjente påstår at dette dekkes helt i Sverige, noen som vet?
Du som har tilgang til tidsmaskin burde vel egentlig bare reist tilbake i tid og vært på et annet sted akkurat da ulykken skjedde sik at du ikke ble involvert :-)

For jeg ser på klokkeslettene dine at du har skrevet første innlegget ditt etter at du skrev det andre innlegget ditt.

Cabal

Legg inn av Cabal »

SUV skrev: man nov 14, 2022 8:48 pm For jeg ser på klokkeslettene dine at du har skrevet første innlegget ditt etter at du skrev det andre innlegget ditt.
14 nov 2022 00:56 er etter 14 nov 2022 09:17 ? Verden er virkelig blitt rar.

SUV

Legg inn av SUV »

Cabal skrev: man nov 14, 2022 8:59 pm
SUV skrev: man nov 14, 2022 8:48 pm For jeg ser på klokkeslettene dine at du har skrevet første innlegget ditt etter at du skrev det andre innlegget ditt.
14 nov 2022 00:56 er etter 14 nov 2022 09:17 ? Verden er virkelig blitt rar.
Klokkeslettene er vel forresten kanskje riktige likevel. Det er bare engelskmennene som har en merkelig måte å regne klokkeslett på der 12 kommer for 9 når det står samme dato og samme am ved klokkeslettene fordi de surrer med å telle videre på høyt tall når de er igang på ny dag (56 minutter over midnatt er 12:56 am), mens vi ville sagt at klokka var 0:56 og det ville vært helt ulogisk å si at klokka er 24:56 når den er 56 minutter over midnatt.

Men det er jo mye som er rart i landet der de kjøer på feil side av veien.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Cabal skrev: man nov 14, 2022 8:59 pm
SUV skrev: man nov 14, 2022 8:48 pm For jeg ser på klokkeslettene dine at du har skrevet første innlegget ditt etter at du skrev det andre innlegget ditt.
14 nov 2022 00:56 er etter 14 nov 2022 09:17 ? Verden er virkelig blitt rar.
🤣

Ribba

Legg inn av Ribba »

SUV skrev: man nov 14, 2022 9:29 pm Klokkeslettene er vel forresten kanskje riktige likevel. Det er bare engelskmennene som har en merkelig måte å regne klokkeslett på der 12 kommer for 9 når det står samme dato og samme am ved klokkeslettene fordi de surrer med å telle videre på høyt tall når de er igang på ny dag (56 minutter over midnatt er 12:56 am), mens vi ville sagt at klokka var 0:56 og det ville vært helt ulogisk å si at klokka er 24:56 når den er 56 minutter over midnatt.

Men det er jo mye som er rart i landet der de kjøer på feil side av veien.
Engelsmennene bruker 24-timers og 12-timers klokken ca. som vi gjør, så der er 24-timers klokken normalen og det er også det som blir brukt i digitalt format.

Amerikanerne derimot bruker 12-timers klokken som normalen, og bruker bare 24-timers klokken i en del spesifikke miljøer, f-eks militæret, vitenskapelig kontekst og liknende.

Så dette er nok et amerikansk fenomen, ikke britisk.

Everenga

Legg inn av Everenga »

SUV skrev: man nov 14, 2022 9:29 pm
Cabal skrev: man nov 14, 2022 8:59 pm
SUV skrev: man nov 14, 2022 8:48 pm For jeg ser på klokkeslettene dine at du har skrevet første innlegget ditt etter at du skrev det andre innlegget ditt.
14 nov 2022 00:56 er etter 14 nov 2022 09:17 ? Verden er virkelig blitt rar.
Klokkeslettene er vel forresten kanskje riktige likevel. Det er bare engelskmennene som har en merkelig måte å regne klokkeslett på der 12 kommer for 9 når det står samme dato og samme am ved klokkeslettene fordi de surrer med å telle videre på høyt tall når de er igang på ny dag (56 minutter over midnatt er 12:56 am), mens vi ville sagt at klokka var 0:56 og det ville vært helt ulogisk å si at klokka er 24:56 når den er 56 minutter over midnatt.

Men det er jo mye som er rart i landet der de kjøer på feil side av veien.
Det er selvfølgelig britenes skyld at du driter på leggen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»