Debatten tar opp fattigdom i dag - ingen partier stiller

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Debatten tar opp fattigdom i dag - ingen partier stiller

Legg inn av greyserpent »

Reddington skrev: lør des 03, 2022 12:36 pm
greyserpent skrev: lør des 03, 2022 12:32 pm
Reddington skrev: lør des 03, 2022 12:26 pm

Ser ut som VG må ha skrevet feil da de oppga 2k i barnebidrag og ikke trygd. Ca 2k i barnetrygd per måned for to barn over seks år stemmer vel med satsene?

Hvor barnebidraget blir av er derimot ikke godt å si. Det skrives at hun er eneforsørger for to barn i artikkelen, men dette betyr kanskje ikke at far ikke er inne i bildet i det hele tatt.
Man får dobbel barnetrygd om man er enslig forsørger, som artikkelen gir inntrykk av.
Og hvor er barnebidraget? Alle har vel krav på dette?
Du har nok mer peiling på dette med barnebidrag og barnetrygd enn meg. Jeg forholdt meg til regnestykket som VG presenterte, men det høres jo litt merkelig ut ja.

Edit: kan det være at hun presenteres som eneforsørger fordi hun ikke har noen samboer å dele sine utgifter med, men at far har barna 50% og derfor lavere barnetrygd og intet bidrag?
Helt sikkert, men da er hun jo ikke eneforsørger.

Reddington

Legg inn av Reddington »

greyserpent skrev: lør des 03, 2022 12:39 pm
Reddington skrev: lør des 03, 2022 12:36 pm
greyserpent skrev: lør des 03, 2022 12:32 pm

Man får dobbel barnetrygd om man er enslig forsørger, som artikkelen gir inntrykk av.
Og hvor er barnebidraget? Alle har vel krav på dette?
Du har nok mer peiling på dette med barnebidrag og barnetrygd enn meg. Jeg forholdt meg til regnestykket som VG presenterte, men det høres jo litt merkelig ut ja.

Edit: kan det være at hun presenteres som eneforsørger fordi hun ikke har noen samboer å dele sine utgifter med, men at far har barna 50% og derfor lavere barnetrygd og intet bidrag?
Helt sikkert, men da er hun jo ikke eneforsørger.
Gjør det ikke akkurat mer sympatisk å be andre mennesker skaffe seg et bedre forhold til egen økonomi.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Reddington skrev: lør des 03, 2022 12:42 pm
greyserpent skrev: lør des 03, 2022 12:39 pm
Reddington skrev: lør des 03, 2022 12:36 pm

Du har nok mer peiling på dette med barnebidrag og barnetrygd enn meg. Jeg forholdt meg til regnestykket som VG presenterte, men det høres jo litt merkelig ut ja.

Edit: kan det være at hun presenteres som eneforsørger fordi hun ikke har noen samboer å dele sine utgifter med, men at far har barna 50% og derfor lavere barnetrygd og intet bidrag?
Helt sikkert, men da er hun jo ikke eneforsørger.
Gjør det ikke akkurat mer sympatisk å be andre mennesker skaffe seg et bedre forhold til egen økonomi.
Enig.

MentalM

Legg inn av MentalM »

TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 11:40 am
B.O.B. skrev: lør des 03, 2022 11:35 am Denne artikkelen om Brita som snyter på fattige og har et sprekkfullt kjøleskap var det rareste jeg har sett. Hun er gjeldsfri, har råd til hest og ferier og alt annet hun synes hun og barna må ha. Likevel tenker hun at hun kan hente ut mat som er tiltenkt de fattige. Jeg skrev for noen dager siden at jeg mente at det var mange på disse matstasjonene som bare var frekke, og her var hun altså. Uten skam. Det var som en annen her skrev, skulle likt å se hvordan livet hennes var uten gratis bolig.
Da kunne hun heller vært et ansikt utad for kommunalt ansatte som må på matstasjon for å få mat i magen.
Jepp. Jeg er offentlig ansatt. Har mastergrad og tjener såvidt over 600k. Får utbetalt 35k i månrden etter skatt. Lån og regniner utgjør mer enn 20k. Er alene så jeg lever på en inntekt. Det er jo boliglånet som er verst, som har økt med 1300 kr på ett år, og jeg har et lavt boliglån på bare en million.
Skal innrømme det er tall du presenterer som høres merkelige ut.

Tjener du 600k er du på gj.snittslønnen i Norge, og godt over medianlønnen. Da er man langt unna fattigdom.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KongOlav2 skrev: lør des 03, 2022 10:52 am
TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 10:39 am Hun får utdelt mat. Kan da ikke være et mål om at man må få utdelt mat?!
Hvorfor det? Alternativet kunne fort vært at mer mat ble kastet. Ideelle organisasjoner har mulighet til å samle inn mat som er til overs, nærmer seg datomerking, etc., fra butikker og restauranter, og deretter dele ut denne maten gratis. Det mener jeg bare er av det gode, uavhengig av den økonomiske situasjonen eller ikke.
? Merkelig oppfatning av situasjonen. Det er ikke snakk om å bare dele ut mat som ellers ville blitt kastet, det er jo selvsagt også mat som kjøpes inn, ofte til gunstig pris, som gis videre til folk som er i nød. Ikke til folk som prioriterer dyre hobbyer i stedet for å handle mat til seg og sine.

Jeg har jo fått gjentatt målrettet reklame der Frelsesarmeen ber om penger for å kjøpe mat til de som ikke har råd til mat.

Denne reportasjen må være et dilemma for Frelsesarmeen.

startelver

Legg inn av startelver »

Pernille skrev: fre des 02, 2022 11:01 pm
peraleks skrev: fre des 02, 2022 10:11 pm Jeg ser at forskning.no tar for seg 6000 fiktive søknader men fremdeles viser ssb til at arbeidsløsheten blant unge er større enn hos eldre.

Jeg tror og at det er et veldig sammensatt problem, blant annet har man sett en eksplosjon innenfor IKT i løpet av disse 30 årene og det generelle kunnskapsnivået blant de over 50 på dette området er mildt sagt så som så, jeg kan derfor til dels forstå den vegringen diverse selskaper har for å ansette i denne aldersgruppen.
Det er likefullt diskriminering og på linje med at folk med innvandrerbakgrunn har mindre sannsynlighet for å bli kalt inn til intervju enn etniske nordmenn, f.eks. fordi det finnes en "forståelse" av at utlendinger har større problemer med å tilpasse seg enn etniske nordmenn.

Det finnes forøvrig mange +50-åringer med utmerket kompetanse på EDB.
Pernille har skjønt det. Takk for støtten.

startelver

Legg inn av startelver »

Ellers er denne Brita ikke blant de fattigste i Norge så en merkelig vinkling fra VG.

Hun er så heldig at hun har en fast jobb, selv om inntekten er lav er den høyere enn de som mottar NAV-støtte.

Og hadde hun droppet hesten til 4000 kroner måneden kunne hun funnet på mye rart av fritidstilbud til barna eller kjøpt seg noe.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

DoktorS skrev: lør des 03, 2022 1:29 pm ? Merkelig oppfatning av situasjonen. Det er ikke snakk om å bare dele ut mat som ellers ville blitt kastet, det er jo selvsagt også mat som kjøpes inn, ofte til gunstig pris, som gis videre til folk som er i nød. Ikke til folk som prioriterer dyre hobbyer i stedet for å handle mat til seg og sine.

Jeg har jo fått gjentatt målrettet reklame der Frelsesarmeen ber om penger for å kjøpe mat til de som ikke har råd til mat.

Denne reportasjen må være et dilemma for Frelsesarmeen.
Ok, jeg trodde de opererte mer slik som Matsentralen. Jeg ser iallfall ikke på det som noe spesielt problem at hun får billig/gratis mat på slike steder.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

startelver skrev: lør des 03, 2022 2:28 pm Ellers er denne Brita ikke blant de fattigste i Norge så en merkelig vinkling fra VG.

Hun er så heldig at hun har en fast jobb, selv om inntekten er lav er den høyere enn de som mottar NAV-støtte.

Og hadde hun droppet hesten til 4000 kroner måneden kunne hun funnet på mye rart av fritidstilbud til barna eller kjøpt seg noe.
Men det har vært mange medieskriverier i Norge med betydelig bedre råd enn henne som har sutret storveis over økte priser på ulike felt. Da synes jeg det er greit at man også får en artikkel med en som er blant de med en av de dårligst betalte jobbene og som klarer seg greit. Ser man på det forbruket som er satt opp i artikkelen er det temmelig nøkternt utenom det hesteholdet.

startelver

Legg inn av startelver »

KongOlav2 skrev: lør des 03, 2022 2:51 pm
startelver skrev: lør des 03, 2022 2:28 pm Ellers er denne Brita ikke blant de fattigste i Norge så en merkelig vinkling fra VG.

Hun er så heldig at hun har en fast jobb, selv om inntekten er lav er den høyere enn de som mottar NAV-støtte.

Og hadde hun droppet hesten til 4000 kroner måneden kunne hun funnet på mye rart av fritidstilbud til barna eller kjøpt seg noe.
Men det har vært mange medieskriverier i Norge med betydelig bedre råd enn henne som har sutret storveis over økte priser på ulike felt. Da synes jeg det er greit at man også får en artikkel med en som er blant de med en av de dårligst betalte jobbene og som klarer seg greit. Ser man på det forbruket som er satt opp i artikkelen er det temmelig nøkternt utenom det hesteholdet.
Selvsagt , at de som faktisk eier hytter i dette landet sutrer over strømregningen, slike artikler trenger vi ihvertfall ikke. Selg hytta er mitt råd.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Pernille skrev: fre des 02, 2022 11:01 pm
peraleks skrev: fre des 02, 2022 10:11 pm Jeg ser at forskning.no tar for seg 6000 fiktive søknader men fremdeles viser ssb til at arbeidsløsheten blant unge er større enn hos eldre.

Jeg tror og at det er et veldig sammensatt problem, blant annet har man sett en eksplosjon innenfor IKT i løpet av disse 30 årene og det generelle kunnskapsnivået blant de over 50 på dette området er mildt sagt så som så, jeg kan derfor til dels forstå den vegringen diverse selskaper har for å ansette i denne aldersgruppen.
Det er likefullt diskriminering og på linje med at folk med innvandrerbakgrunn har mindre sannsynlighet for å bli kalt inn til intervju enn etniske nordmenn, f.eks. fordi det finnes en "forståelse" av at utlendinger har større problemer med å tilpasse seg enn etniske nordmenn.

Det finnes forøvrig mange +50-åringer med utmerket kompetanse på EDB.
Er det diskriminering når man f.eks. velger noen i 30-årene basert på bedre kompetanse innenfor IKT igjen, innenfor stillinger hvor dette er relevant?

Pernille

Legg inn av Pernille »

peraleks skrev: lør des 03, 2022 4:51 pm Er det diskriminering når man f.eks. velger noen i 30-årene basert på bedre kompetanse innenfor IKT igjen, innenfor stillinger hvor dette er relevant?
Stikkordet her er saklig grunn. Det er usaklig å anta at en 30-åring er uten videre bedre på data enn en 50-åring. Det er derimot saklig å legge vekt på kompetanse, men det er uheldig hvis noen blir automatisk forbigått i en ansettelsesprosess på grunn av antakelser og generaliseringer om at alder alene sier noe om hvor kvalifisert du er.

Ikke er det lov i henhold til likestillingsloven heller.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 10:59 am
Rainmaker skrev: lør des 03, 2022 10:48 am
TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 10:41 am
Jeg er i 30-årene, får utbetalt 35k etter skatt og jeg sliter. Ikke akkurat mye å leve for når man er enslig.
Noe er "funky" med utgiftene dine i såfall.
Jeg har mer enn 20k i faste månedlige utgifter: boliglån, "husleie" (bor i borettslag), studielån, forsikringer osv. Dette er realiteten til yngre enslige. Tror ikke folk skjønner at dette er den nye fattige generasjonen. Og jeg har fast jobb, men det hjelper ingenting når faste utgifter øker mye mer enn lønnsoppgjørene hvert år.
Klarer du deg ikke med 15k etter at faste utgifter er betalt, må du være en kandidat for "Luksusfellen". Og kaller deg "fattig".. Gud bedre, du må nå ha mistet gangsynet totalt.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Winnowill skrev: lør des 03, 2022 11:28 am
TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 10:59 am
Rainmaker skrev: lør des 03, 2022 10:48 am

Noe er "funky" med utgiftene dine i såfall.
Jeg har mer enn 20k i faste månedlige utgifter: boliglån, "husleie" (bor i borettslag), studielån, forsikringer osv. Dette er realiteten til yngre enslige. Tror ikke folk skjønner at dette er den nye fattige generasjonen. Og jeg har fast jobb, men det hjelper ingenting når faste utgifter øker mye mer enn lønnsoppgjørene hvert år.
Da har du fortsatt type 15.000 Kr til annet så hvordan du sliter skjønner jeg ikke.
Yngre enslige er visst blitt den "nye fattige generasjonen" nå.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

greyserpent skrev: lør des 03, 2022 12:21 pm
Queenie skrev: lør des 03, 2022 12:19 pm
greyserpent skrev: lør des 03, 2022 12:18 pm

Nei, det står ingenting om barnetrygd i dette regnestykket. Og den er på mer enn 2000 for en alenemor med 2 unger.

Hvordan får man til å betale kun 2k i barnebidrag for 2 unger? Jeg er ufør og betaler mer enn det dobbelte!
Vedkommende har ikke sitert artikkelen riktig, det står 2000 i barnetrygd. Håper det er oppklarende nok for deg.
Barnetrygden for 2 barn er på mer enn 2000 kroner for en alenemor. Og hvor er da barnebidraget? Om ikke barnefar har 50% samvær, som vil slå godt ut på et matbudsjett.

Man får nemlig inntrykk av at dette supermennesket klarer alt helt selv.
I flere av disse reportasjene om alenemødre, så nevnes ikke barnebidraget i det hele tatt. Og det er merkelig greie, for det er omtrent som fedrene til barna ikke bidrar med noe som helst.
Jeg tipper at disse alenemødrene bruker mer og har mer å rutte med enn fedrene i disse sakene. Så far sliter kanskje mer enn mor.

For øvrig synes jeg hun Brita er frekkere enn flatlusa når hun henter gratis mat hos Frelsesarmeen, for å dyrke sin hobby, hest.
Sist redigert av pfrog567 den lør des 03, 2022 8:44 pm, redigert 2 ganger totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

pfrog567 skrev: lør des 03, 2022 8:27 pm
TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 10:59 am
Rainmaker skrev: lør des 03, 2022 10:48 am

Noe er "funky" med utgiftene dine i såfall.
Jeg har mer enn 20k i faste månedlige utgifter: boliglån, "husleie" (bor i borettslag), studielån, forsikringer osv. Dette er realiteten til yngre enslige. Tror ikke folk skjønner at dette er den nye fattige generasjonen. Og jeg har fast jobb, men det hjelper ingenting når faste utgifter øker mye mer enn lønnsoppgjørene hvert år.
Klarer du deg ikke med 15k etter at faste utgifter er betalt, må du være en kandidat for "Luksusfellen". Og kaller deg "fattig".. Gud bedre, du må nå ha mistet gangsynet totalt.
Ikke bare det, huslånet utgjør kun 5000 i mnd. Dette er lattegenerasjonen. Det er sunt for karakteren å ha smakt litt på å spare penger, da vil trange tider være veldig lite skummelt.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

pfrog567 skrev: lør des 03, 2022 8:37 pm
greyserpent skrev: lør des 03, 2022 12:21 pm
Queenie skrev: lør des 03, 2022 12:19 pm

Vedkommende har ikke sitert artikkelen riktig, det står 2000 i barnetrygd. Håper det er oppklarende nok for deg.
Barnetrygden for 2 barn er på mer enn 2000 kroner for en alenemor. Og hvor er da barnebidraget? Om ikke barnefar har 50% samvær, som vil slå godt ut på et matbudsjett.

Man får nemlig inntrykk av at dette supermennesket klarer alt helt selv.
I flere av disse reportasjene om alenemødre, så nevnes ikke barnebidraget i det hele tatt. Og det er merkelig greie, for det er omtrent som fedrene til barna ikke bidrar med noe som helst.
Jeg tipper at disse alenemødrene bruker mer og har mer å rutte med en fedrene i disse sakene. Så far sliter kanskje mer enn mor.
Jeg har selv vært alenefar og merket hvor urettferdig barnebidrag er.
Jeg fikk ingen verdens ting fra mor, men når en av ungene ville flytte til henne, mens en ville bo hos meg, så måtte jeg betale 5000 i bidrag mens hun betalte null for det barnet jeg tok meg av.
Helt sinnsykt urettferdig. Eneste forskjellen var at jeg valgte å jobbe mens mor jukset ved å hevde at hun bodde alene, men var i et forhold. Helt sykt hvordan mor får fordeler som en alenefar aldri kan få.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Henningsen skrev: lør des 03, 2022 8:45 pm
pfrog567 skrev: lør des 03, 2022 8:37 pm
greyserpent skrev: lør des 03, 2022 12:21 pm
Man får nemlig inntrykk av at dette supermennesket klarer alt helt selv.
I flere av disse reportasjene om alenemødre, så nevnes ikke barnebidraget i det hele tatt. Og det er merkelig greie, for det er omtrent som fedrene til barna ikke bidrar med noe som helst.
Jeg tipper at disse alenemødrene bruker mer og har mer å rutte med en fedrene i disse sakene. Så far sliter kanskje mer enn mor.
Jeg har selv vært alenefar og merket hvor urettferdig barnebidrag er.
Jeg fikk ingen verdens ting fra mor, men når en av ungene ville flytte til henne, mens en ville bo hos meg, så måtte jeg betale 5000 i bidrag mens hun betalte null for det barnet jeg tok meg av.
Helt sinnsykt urettferdig. Eneste forskjellen var at jeg valgte å jobbe mens mor jukset ved å hevde at hun bodde alene, men var i et forhold. Helt sykt hvordan mor får fordeler som en alenefar aldri kan få.
Ja, vet om noen som holder på med dette. Synes synd på fedrene jeg. For jeg vet om flere alenemødre som liksom "sliter", men likevel så er det nye klær til seg selv, sminke osv som blir prioritert fremfor noe som kunne ha blitt brukt på småbarna.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Rainmaker skrev: ons nov 30, 2022 11:11 am Når det er sagt, er jeg mildt sagt skeptisk til hele konseptet om AI, og skjønner ikke manges nesegruse begeistring for AI. Mulig jeg er dystopisk anlagt, men jeg tror/frykter AI vil bli menneskehetens undergang...
Her er vi helt på linje.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 11:31 am
Winnowill skrev: lør des 03, 2022 11:28 am
TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 10:59 am
Jeg har mer enn 20k i faste månedlige utgifter: boliglån, "husleie" (bor i borettslag), studielån, forsikringer osv. Dette er realiteten til yngre enslige. Tror ikke folk skjønner at dette er den nye fattige generasjonen. Og jeg har fast jobb, men det hjelper ingenting når faste utgifter øker mye mer enn lønnsoppgjørene hvert år.
Da har du fortsatt type 15.000 Kr til annet så hvordan du sliter skjønner jeg ikke.
Bare mat koster minimum 4k i måneden. På toppen kommer klær, tannlege osv. Sitter ikke igjen med mye.
Har du behov for å kjøpe klær hver måned? Og har du så problemer med tennene at du må gå til tannlegen hver måned, så må det være like greit å kjøpe gebiss med en gang.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

pfrog567 skrev: lør des 03, 2022 8:50 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 8:45 pm
pfrog567 skrev: lør des 03, 2022 8:37 pm

I flere av disse reportasjene om alenemødre, så nevnes ikke barnebidraget i det hele tatt. Og det er merkelig greie, for det er omtrent som fedrene til barna ikke bidrar med noe som helst.
Jeg tipper at disse alenemødrene bruker mer og har mer å rutte med en fedrene i disse sakene. Så far sliter kanskje mer enn mor.
Jeg har selv vært alenefar og merket hvor urettferdig barnebidrag er.
Jeg fikk ingen verdens ting fra mor, men når en av ungene ville flytte til henne, mens en ville bo hos meg, så måtte jeg betale 5000 i bidrag mens hun betalte null for det barnet jeg tok meg av.
Helt sinnsykt urettferdig. Eneste forskjellen var at jeg valgte å jobbe mens mor jukset ved å hevde at hun bodde alene, men var i et forhold. Helt sykt hvordan mor får fordeler som en alenefar aldri kan få.
Ja, vet om noen som holder på med dette. Synes synd på fedrene jeg. For jeg vet om flere alenemødre som liksom "sliter", men likevel så er det nye klær til seg selv, sminke osv som blir prioritert fremfor noe som kunne ha blitt brukt på småbarna.
Dette vet jeg alt om. Har vært i en situasjon hvor jeg hadde ansvar for ett barn mens "mor" hadde ansvar for det andre... hun tjente grovt på det og brukte hver bidige krone fra bidrag til seg selv uten at hun måtte betale ei krone til meg som alenefar.
Hun brukte alt på røyk, og kafe-turer til seg selv uten at ei krine gikk til mitt barn.
Det er en ganske ekstrem historie om hvordan fedre blir nedprioritert fremfor barnemor..
Man har null rettigheter som alenefar, mens mor sitter med alle trumfkort.
Det er faktisk ganske så sykt

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: lør des 03, 2022 8:57 pm
pfrog567 skrev: lør des 03, 2022 8:50 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 8:45 pm

Jeg har selv vært alenefar og merket hvor urettferdig barnebidrag er.
Jeg fikk ingen verdens ting fra mor, men når en av ungene ville flytte til henne, mens en ville bo hos meg, så måtte jeg betale 5000 i bidrag mens hun betalte null for det barnet jeg tok meg av.
Helt sinnsykt urettferdig. Eneste forskjellen var at jeg valgte å jobbe mens mor jukset ved å hevde at hun bodde alene, men var i et forhold. Helt sykt hvordan mor får fordeler som en alenefar aldri kan få.
Ja, vet om noen som holder på med dette. Synes synd på fedrene jeg. For jeg vet om flere alenemødre som liksom "sliter", men likevel så er det nye klær til seg selv, sminke osv som blir prioritert fremfor noe som kunne ha blitt brukt på småbarna.
Dette vet jeg alt om. Har vært i en situasjon hvor jeg hadde ansvar for ett barn mens "mor" hadde ansvar for det andre... hun tjente grovt på det og brukte hver bidige krone fra bidrag til seg selv uten at hun måtte betale ei krone til meg som alenefar.
Hun brukte alt på røyk, og kafe-turer til seg selv uten at ei krine gikk til mitt barn.
Det er en ganske ekstrem historie om hvordan fedre blir nedprioritert fremfor barnemor..
Man har null rettigheter som alenefar, mens mor sitter med alle trumfkort.
Det er faktisk ganske så sykt
Aner ikke hvordan reglene fungerer her, men:

"Forelderen som ikke bor sammen med barnet, skal være med å forsørge barnet ved å betale et månedlig bidrag. Det er barnet som har rett på bidraget. Forelderen som barnet bor sammen med betaler barnets kostnader og får bidraget på vegne av barnet."
https://www.nav.no/barnebidrag

Dette skulle tilsi at du har rett på barnebidrag når en av barna flytter hjem til mor.

Ellers er dette helt vilt:

https://solverud.no/2015/01/07/barnebidrag-barn-18-ar/

Barnebidrag til barn over 18 år.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Pernille skrev: lør des 03, 2022 7:52 pm
peraleks skrev: lør des 03, 2022 4:51 pm Er det diskriminering når man f.eks. velger noen i 30-årene basert på bedre kompetanse innenfor IKT igjen, innenfor stillinger hvor dette er relevant?
Stikkordet her er saklig grunn. Det er usaklig å anta at en 30-åring er uten videre bedre på data enn en 50-åring. Det er derimot saklig å legge vekt på kompetanse, men det er uheldig hvis noen blir automatisk forbigått i en ansettelsesprosess på grunn av antakelser og generaliseringer om at alder alene sier noe om hvor kvalifisert du er.

Ikke er det lov i henhold til likestillingsloven heller.
Men igjen, antagelser og generaliseringer er ikke en saklig grunn.
Å ikke ansette en på 50 + fordi vedkommende ikke når opp på kompetansekravene under intervjurundene vil ellers være en saklig grunn.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: lør des 03, 2022 9:11 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 8:57 pm
pfrog567 skrev: lør des 03, 2022 8:50 pm

Ja, vet om noen som holder på med dette. Synes synd på fedrene jeg. For jeg vet om flere alenemødre som liksom "sliter", men likevel så er det nye klær til seg selv, sminke osv som blir prioritert fremfor noe som kunne ha blitt brukt på småbarna.
Dette vet jeg alt om. Har vært i en situasjon hvor jeg hadde ansvar for ett barn mens "mor" hadde ansvar for det andre... hun tjente grovt på det og brukte hver bidige krone fra bidrag til seg selv uten at hun måtte betale ei krone til meg som alenefar.
Hun brukte alt på røyk, og kafe-turer til seg selv uten at ei krine gikk til mitt barn.
Det er en ganske ekstrem historie om hvordan fedre blir nedprioritert fremfor barnemor..
Man har null rettigheter som alenefar, mens mor sitter med alle trumfkort.
Det er faktisk ganske så sykt
Aner ikke hvordan reglene fungerer her, men:

"Forelderen som ikke bor sammen med barnet, skal være med å forsørge barnet ved å betale et månedlig bidrag. Det er barnet som har rett på bidraget. Forelderen som barnet bor sammen med betaler barnets kostnader og får bidraget på vegne av barnet."
https://www.nav.no/barnebidrag

Dette skulle tilsi at du har rett på barnebidrag når en av barna flytter hjem til mor.

Ellers er dette helt vilt:

https://solverud.no/2015/01/07/barnebidrag-barn-18-ar/

Barnebidrag til barn over 18 år.
Jeg var alene med barna i 6 år og fikk null i barnebidrag. Mor fikk 5000 når en av barna flyttet til henne, mens jeg hadde det andre.
Mor snyltet på nav riktignok, uten at de tok affære.
Systemet er veldig rigget i fordel for mor. Som alenefar møter man motstand, og får veldig lite hjelp.
I tilfellet med barn, så har man ikke likestilling. Far blir nedprioritert til de grader.

peraleks

Legg inn av peraleks »

MentalM skrev: lør des 03, 2022 12:47 pm
TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 11:40 am
B.O.B. skrev: lør des 03, 2022 11:35 am Denne artikkelen om Brita som snyter på fattige og har et sprekkfullt kjøleskap var det rareste jeg har sett. Hun er gjeldsfri, har råd til hest og ferier og alt annet hun synes hun og barna må ha. Likevel tenker hun at hun kan hente ut mat som er tiltenkt de fattige. Jeg skrev for noen dager siden at jeg mente at det var mange på disse matstasjonene som bare var frekke, og her var hun altså. Uten skam. Det var som en annen her skrev, skulle likt å se hvordan livet hennes var uten gratis bolig.
Da kunne hun heller vært et ansikt utad for kommunalt ansatte som må på matstasjon for å få mat i magen.
Jepp. Jeg er offentlig ansatt. Har mastergrad og tjener såvidt over 600k. Får utbetalt 35k i månrden etter skatt. Lån og regniner utgjør mer enn 20k. Er alene så jeg lever på en inntekt. Det er jo boliglånet som er verst, som har økt med 1300 kr på ett år, og jeg har et lavt boliglån på bare en million.
Skal innrømme det er tall du presenterer som høres merkelige ut.

Tjener du 600k er du på gj.snittslønnen i Norge, og godt over medianlønnen. Da er man langt unna fattigdom.
Med 14-15 k igjen etter faste utgifter skal det ganske så enkelt ikke være mulig å slite.
Bør være en sterk wake up-call for vedkommende i forhold til hva pengene brukes på etter at de faste utgiftene er betalt.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Henningsen skrev: lør des 03, 2022 9:17 pm
peraleks skrev: lør des 03, 2022 9:11 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 8:57 pm

Dette vet jeg alt om. Har vært i en situasjon hvor jeg hadde ansvar for ett barn mens "mor" hadde ansvar for det andre... hun tjente grovt på det og brukte hver bidige krone fra bidrag til seg selv uten at hun måtte betale ei krone til meg som alenefar.
Hun brukte alt på røyk, og kafe-turer til seg selv uten at ei krine gikk til mitt barn.
Det er en ganske ekstrem historie om hvordan fedre blir nedprioritert fremfor barnemor..
Man har null rettigheter som alenefar, mens mor sitter med alle trumfkort.
Det er faktisk ganske så sykt
Aner ikke hvordan reglene fungerer her, men:

"Forelderen som ikke bor sammen med barnet, skal være med å forsørge barnet ved å betale et månedlig bidrag. Det er barnet som har rett på bidraget. Forelderen som barnet bor sammen med betaler barnets kostnader og får bidraget på vegne av barnet."
https://www.nav.no/barnebidrag

Dette skulle tilsi at du har rett på barnebidrag når en av barna flytter hjem til mor.

Ellers er dette helt vilt:

https://solverud.no/2015/01/07/barnebidrag-barn-18-ar/

Barnebidrag til barn over 18 år.
Jeg var alene med barna i 6 år og fikk null i barnebidrag. Mor fikk 5000 når en av barna flyttet til henne, mens jeg hadde det andre.
Mor snyltet på nav riktignok, uten at de tok affære.
Systemet er veldig rigget i fordel for mor. Som alenefar møter man motstand, og får veldig lite hjelp.
I tilfellet med barn, så har man ikke likestilling. Far blir nedprioritert til de grader.
Mulig det ikke er noe utbetalinger når mor går på NAV?
Men høres ellers helt vilt ut at du ikke skal få noe på 6 år men møte på 5000 kr når en av barna flytter til mor.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

peraleks skrev: lør des 03, 2022 9:27 pm
Henningsen skrev: lør des 03, 2022 9:17 pm
peraleks skrev: lør des 03, 2022 9:11 pm

Aner ikke hvordan reglene fungerer her, men:

"Forelderen som ikke bor sammen med barnet, skal være med å forsørge barnet ved å betale et månedlig bidrag. Det er barnet som har rett på bidraget. Forelderen som barnet bor sammen med betaler barnets kostnader og får bidraget på vegne av barnet."
https://www.nav.no/barnebidrag

Dette skulle tilsi at du har rett på barnebidrag når en av barna flytter hjem til mor.

Ellers er dette helt vilt:

https://solverud.no/2015/01/07/barnebidrag-barn-18-ar/

Barnebidrag til barn over 18 år.
Jeg var alene med barna i 6 år og fikk null i barnebidrag. Mor fikk 5000 når en av barna flyttet til henne, mens jeg hadde det andre.
Mor snyltet på nav riktignok, uten at de tok affære.
Systemet er veldig rigget i fordel for mor. Som alenefar møter man motstand, og får veldig lite hjelp.
I tilfellet med barn, så har man ikke likestilling. Far blir nedprioritert til de grader.
Mulig det ikke er noe utbetalinger når mor går på NAV?
Men høres ellers helt vilt ut at du ikke skal få noe på 6 år men møte på 5000 kr når en av barna flytter til mor.
Ja, det er faktisk helt sykt.
Men sånn er faktisk virkeligheten uansett hvor sykt det høres ut.
Som alenefar stiller man fryktelig svakt. Man møter veldig mye fordommer, om man kan kalle det det
Men nå tok jeg valget om å jobbe fullt, og prioriterte det, mulig det ikke var lurt, men jeg ville prioritere å jobbe.
Men det er faktisk sånn det fungerer...

Hodor

Legg inn av Hodor »

MentalM skrev: lør des 03, 2022 12:47 pm
TheBaseline skrev: lør des 03, 2022 11:40 am
B.O.B. skrev: lør des 03, 2022 11:35 am Denne artikkelen om Brita som snyter på fattige og har et sprekkfullt kjøleskap var det rareste jeg har sett. Hun er gjeldsfri, har råd til hest og ferier og alt annet hun synes hun og barna må ha. Likevel tenker hun at hun kan hente ut mat som er tiltenkt de fattige. Jeg skrev for noen dager siden at jeg mente at det var mange på disse matstasjonene som bare var frekke, og her var hun altså. Uten skam. Det var som en annen her skrev, skulle likt å se hvordan livet hennes var uten gratis bolig.
Da kunne hun heller vært et ansikt utad for kommunalt ansatte som må på matstasjon for å få mat i magen.
Jepp. Jeg er offentlig ansatt. Har mastergrad og tjener såvidt over 600k. Får utbetalt 35k i månrden etter skatt. Lån og regniner utgjør mer enn 20k. Er alene så jeg lever på en inntekt. Det er jo boliglånet som er verst, som har økt med 1300 kr på ett år, og jeg har et lavt boliglån på bare en million.
Skal innrømme det er tall du presenterer som høres merkelige ut.

Tjener du 600k er du på gj.snittslønnen i Norge, og godt over medianlønnen. Da er man langt unna fattigdom.
Ikke uenig, men lønn er jo ikke hele historien. Er forskjell på å tjene 600k i dag og samtidig på vei til å kjøpe første bolig, kontra en som har vært boligeier i x antall år. De unge får etter litt arbeidserfaring gjerne fine lønninger, men mye forsvinner til å finansiere boligprisveksten som de litt eldre nyter godt av etter å ha trukket stigen opp etter seg

Hodor

Legg inn av Hodor »

Rainmaker skrev: lør des 03, 2022 10:06 am Og her har vi ei dame med to barn, som klarer seg tilsynelatende helt ok med litt mer utbetalt enn ett par av eksemplene fra tidligere i tråden.

Det viser at det lar seg gjøre.

https://www.vg.no/nyheter/i/Knr9yo/de-n ... -paa-krita
Kjøpe eiendom med arv ja. Det skal jeg også få til. Går i tenkeboksen og tar et oppgjør med meg selv nå. Har hun klart det så skal jeg få det til på et vis jeg også

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Hodor skrev: søn des 04, 2022 1:01 am
Rainmaker skrev: lør des 03, 2022 10:06 am Og her har vi ei dame med to barn, som klarer seg tilsynelatende helt ok med litt mer utbetalt enn ett par av eksemplene fra tidligere i tråden.

Det viser at det lar seg gjøre.

https://www.vg.no/nyheter/i/Knr9yo/de-n ... -paa-krita
Kjøpe eiendom med arv ja. Det skal jeg også få til. Går i tenkeboksen og tar et oppgjør med meg selv nå. Har hun klart det så skal jeg få det til på et vis jeg også
:lol:

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»