Rangering av landslagene i VM

Svar
Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Rangering av landslagene i VM

Legg inn av Jolla »

Jeg tenkte jeg hadde lyst til å stikke ut hodet og kjøre min powerranking av landene som er med i VM. Lagene er rangert i rekkefølge, men de er i bolker, og innad i bolkene så er det som regel mindre som skiller. Men hvis det er eksempelvis fem lag i samme bolk så er gjerne forskjellen på det første laget i bolken og det siste laget i bolken vel så stort eller større enn der det er hopp mellom bolkene, selv om lagene innad i bolkene er verre å skille.

Istedenfor å kalle tråden "Jolla rangerer landslag" så har jeg veldig lyst til å se andre debattanters mening om styrkeforholdene mellom lag, og gjerne andre debattanters rangeringer.
Merk at dette kun handler om styrkeforhold fra min side (og da medberegnet hvordan de spiller - samt deres trener - ikke kun hvordan spillerne ser ut på papiret), og er ikke ment som et tips til hvilke lag som kommer til å komme lengst i mesterskapet. Jeg har ikke tatt høyde for hvilke grupper lagene er i, eller hvor vanskelig veien til finalen vil være. Det eneste jeg har gjort er å gi Qatar en liten boost siden de er hjemmelag.

LISTEN:

Brasil
Frankrike

Argentina
Belgia
Spania

Nederland
Tyskland
England

Uruguay
Portugal
Danmark

Mexico
Kroatia
Sveits
Ecuador
Serbia

Polen
USA
Japan
Iran

Canada
Marokko
Wales
Senegal

Sør-Korea
Qatar
Costa Rica

Australia
Tunisia
Cameroon
Ghana

Saudi-Arabia

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jolla skrev: ons nov 16, 2022 8:15 pm LISTEN:
Brasil
Frankrike

Argentina
Belgia
Spania
Klarer ikke å se at Belgia er der oppe. Det er mye "has beens" på det belgiske laget. Vertonghen, Alderweireld, Eden Hazard, Witsel er definitivt forbi sine beste år. Og Lukaku er neppe i sin beste form dersom han blir skadefri og får spille.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KongOlav2 skrev: ons nov 16, 2022 10:33 pm
Jolla skrev: ons nov 16, 2022 8:15 pm LISTEN:
Brasil
Frankrike

Argentina
Belgia
Spania
Klarer ikke å se at Belgia er der oppe. Det er mye "has beens" på det belgiske laget. Vertonghen, Alderweireld, Eden Hazard, Witsel er definitivt forbi sine beste år. Og Lukaku er neppe i sin beste form dersom han blir skadefri og får spille.
Pokker, du har rett angående det med Lukaku. Jeg vet ikke hvorfor jeg i hodet mitt ikke tenkte på skadeproblemene og bare regnet med at han kom til å bære laget sammen med De Bruyne. Belgia er jo langt mer avhengige av Lukaku enn England og Portugal er avhengige av Kane og CR.

Kul_Djevel

Legg inn av Kul_Djevel »

1. Uruguay
2. Argentina
3. Tyskland

Det blir plasseringene.

Juventus

Legg inn av Juventus »

Synes ikke Belgia er noe bedre enn Nederland, Tyskland, England, Danmark, Portugal eller Kroatia.

Kroatia er altfor langt ned og kan fortsatt spille ball med de beste på gode dager. Selv om det bare var Nations League vant de jo gruppa foran Frankrike og Danmark.

Usikker på Spania også som har mangler på topp, men sånn er det med de fleste landslag at det er noen mangler.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jolla skrev: ons nov 16, 2022 10:37 pm Pokker, du har rett angående det med Lukaku. Jeg vet ikke hvorfor jeg i hodet mitt ikke tenkte på skadeproblemene og bare regnet med at han kom til å bære laget sammen med De Bruyne. Belgia er jo langt mer avhengige av Lukaku enn England og Portugal er avhengige av Kane og CR.
Belgias største sjanse kom nok egentlig i 2018 da typer som Alderweireld, De Bruyne, Hazard, Lukaku, m.fl. alle kunne eller burde vært nær toppen av karrieren.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Jolla skrev: ons nov 16, 2022 8:15 pm

Saudi-Arabia
Hvorfor har du disse klart på bånn? Er landet som har hatt den lengste oppkjøringen og trolig mest samkjørte lag og er nesten på hjemmebane. I oppkjøringen har de i løpet av den siste måneden slått italiadødarne Nord Makedonia og Island, spilt uavgjort mot Panama, Honduras og Albania, før de gikk på et seint 0-1 for Kroatia i går. Sliter dog med å score mål, med kun 4-3 i målforskjell på de 6 kampene. Men de viser stigning gjennom året, i juni tapte de 0-1 mot Colombia og Venezuela i jun, før de fortsatte med 0-0 både mot Ecuador og USA.
Altså kun 5 baklengsmål på 10 kamper mot kvalifisert motstand i år. Ingen ting som tyder på at kuleramma må frem i Saudiene kamper i VM, men gruppa deres er av de tøffeste, så de ryker vel fort ut, siden de scorer så lite mål.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

netrebske skrev: tor nov 17, 2022 12:32 pm
Jolla skrev: ons nov 16, 2022 8:15 pm

Saudi-Arabia
Hvorfor har du disse klart på bånn?
Fordi jeg synes de andre landene som er med i VM er sterkere. For et snaut år siden så ville jeg nok hatt Tunisia under dem, men jeg synes Tunisia har spilt bra de siste 7-8 månedene, med seiere over land som Chile, Japan og Iran, samt at jeg liker hvordan Tunisia har sett ut bedre enn Saudi-Arabia.

Saudi-Arabia var sterkere enn Australia i kvalifiseringen, så det er noe som bør tas med, men før kvalifiseringen så hadde jeg Australia såpass langt over Saudi-Arabia, at selv om Australia har falt på rankingen min, og Saudi-Arabia har klatret så er fortsatt Australia foran. Jeg liker også et par av VM-debuttantene til Australia i år. Garang Kuol er for eksempel en kar som på sikt kan bli en av Australias beste spillere tror jeg.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Jolla skrev: ons nov 16, 2022 8:15 pm
Ghana

Ikke for å klage på et bra tiltak med rangering, men må få lov å påpeke et par ting til ;)
Ghama nest sist ja. I kveld slo de Sveits som du hadde høyt oppe 2-0.
De to foregående VM som ikke gikk i Europa gikk kun 6 europeiske lag videre fra gruppespillet, kan fort skje igjen i år.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

netrebske skrev: tor nov 17, 2022 10:47 pm
Ghama nest sist ja. I kveld slo de Sveits som du hadde høyt oppe 2-0.
De to foregående VM som ikke gikk i Europa gikk kun 6 europeiske lag videre fra gruppespillet, kan fort skje igjen i år.
Jupp. Kan absolutt skje igjen. Alle kan slå alle.

Er en av de tingene som er så gøy med fotball og sport generelt.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Jolla skrev: tor nov 17, 2022 10:58 pm
netrebske skrev: tor nov 17, 2022 10:47 pm
Ghama nest sist ja. I kveld slo de Sveits som du hadde høyt oppe 2-0.
De to foregående VM som ikke gikk i Europa gikk kun 6 europeiske lag videre fra gruppespillet, kan fort skje igjen i år.
Jupp. Kan absolutt skje igjen. Alle kan slå alle.

Er en av de tingene som er så gøy med fotball og sport generelt.
Yup, og spessielt i landslagsfotballen, mens klubbfotballen har blitt skadet av pengedop.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

netrebske skrev: tor nov 17, 2022 11:04 pm
Jolla skrev: tor nov 17, 2022 10:58 pm
netrebske skrev: tor nov 17, 2022 10:47 pm
Ghama nest sist ja. I kveld slo de Sveits som du hadde høyt oppe 2-0.
De to foregående VM som ikke gikk i Europa gikk kun 6 europeiske lag videre fra gruppespillet, kan fort skje igjen i år.
Jupp. Kan absolutt skje igjen. Alle kan slå alle.

Er en av de tingene som er så gøy med fotball og sport generelt.
Yup, og spessielt i landslagsfotballen, mens klubbfotballen har blitt skadet av pengedop.
Uenig. Synes alle kan slå alle der også, men det spørs vel hvilken klubbfotball du pleier å se på.

Crabsen

Legg inn av Crabsen »

Mulig jeg er helt på jordet, flere lag her jeg ikke har sett på en stund, men jeg rangerer dem ca slik:

1: Brasil, Argentina & Frankrike
2: Tyskland
3: Spania, England, Belgia & Portugal
4: Nederland, Danmark & Uruguay
5: Kroatia, Mexico & Senegal
6: Sveits, Marokko, Ecuador & Polen
7: USA, Serbia, Tunisia & Wales
8: Japan, Canada, Cameroon & Sør-Korea
9: Australia, Iran, Costa Rica & Ghana
10: Qatar & Saudi-Arabia

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crabsen skrev: tor nov 17, 2022 11:19 pm Mulig jeg er helt på jordet, flere lag her jeg ikke har sett på en stund, men jeg rangerer dem ca slik:

1: Brasil, Argentina & Frankrike
2: Tyskland
Klarer ikke å se hva som gjør Argentina helt øverst. På papiret har de jo svakere lag enn på mange, mange år. Er vel omtrent Messi som er en nøkkelspiller hos de aller største og beste lagene i Europa.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Juventus skrev: ons nov 16, 2022 10:44 pm
, men sånn er det med de fleste landslag at det er noen mangler.
Dette synes jeg er et poeng i seg selv.

I 2010 så Spania veldig komplette ut, tilsvarende Tyskland i 2014 og Frankrike i 2018. I år synes jeg ingen av landslagene er uten svakheter.

Her må man virkelig vurdere svakhetene opp mot hverandre.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Jolla skrev: tor nov 17, 2022 11:06 pm
netrebske skrev: tor nov 17, 2022 11:04 pm
Jolla skrev: tor nov 17, 2022 10:58 pm

Jupp. Kan absolutt skje igjen. Alle kan slå alle.

Er en av de tingene som er så gøy med fotball og sport generelt.
Yup, og spessielt i landslagsfotballen, mens klubbfotballen har blitt skadet av pengedop.
Uenig. Synes alle kan slå alle der også, men det spørs vel hvilken klubbfotball du pleier å se på.
Giddet ikke å se pengedopede ligaer som PL

Crabsen

Legg inn av Crabsen »

KongOlav2 skrev: tor nov 17, 2022 11:21 pm
Crabsen skrev: tor nov 17, 2022 11:19 pm Mulig jeg er helt på jordet, flere lag her jeg ikke har sett på en stund, men jeg rangerer dem ca slik:

1: Brasil, Argentina & Frankrike
2: Tyskland
Klarer ikke å se hva som gjør Argentina helt øverst. På papiret har de jo svakere lag enn på mange, mange år. Er vel omtrent Messi som er en nøkkelspiller hos de aller største og beste lagene i Europa.
Mulig du har rett, du har nok litt mer peil på de enn meg. Men av det jeg har hørt og lille har sett syntes jeg de har sett veldig, veldig bra ut, bedre enn de fleste andre store i Europa siste tiden. Det, kombinert med hypen med Argentina før hvert VM (som jeg sikkert har bitet litt på å nå), gjør at jeg setter dem der. Men er nok mer at jeg anser dem som en av favorittene, enn hvor sterk stallen er. Lautaro og Alvarez som alternativer på topp har jeg også stor tro på, selv om det kanskje skranter litt mer bakover

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Skrev et semi-langt innlegg hvor jeg argumenterte for at Costa Rica er et bunn to lag i mesterskapet, men FD følte tydeligvis ikke for å slippe innlegget gjennom.

Nøkkelpunkter: Middels prestasjoner i et svakt CONCACAF hvor man får mange poeng gjennom den enorme hjemmefordelen man har. Snittet på 39% ballbesittelse i kvaliken, til tross for dårlig motstand. Ble fullstendig dominert hjemme av et Canada-lag som hadde 10 mann i de siste 55 minuttene. Ble kjørt av et svakt New Zealand i VM-playoffen. Vant begge kampene totalt ufortjent. Totalt avhengige av at Keylor Navas er i det umulige hjørnet og at Joel Campbell tar vare på kontringsmulighetene. De fleste spillere fra den gylne generasjonen er godt oppe i 30-årene nå og spiller sitt siste VM.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: tor nov 17, 2022 11:57 pm Skrev et semi-langt innlegg hvor jeg argumenterte for at Costa Rica er et bunn to lag i mesterskapet, men FD følte tydeligvis ikke for å slippe innlegget gjennom.
Kjøper den.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Frankrike og Brasil er favoritter, men ikke like overbevist om at Argentina er like heite som mange tror.

Plasserer dem i et sjikt under sammen med et par andre outsidere, Tyskland og Spania. To lag som kan overraske og melde seg på i dette sjiktet er Uruguay og Nederland.

1. Brasil
2. Frankrike

3. Argentina
4. Spania
5. Tyskland

6. Nederland
7. Uruguay

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Det som er sikkert, er at den islamske republikkens lag er det mest hatet laget i VM. Nesten ingen i Iran ønsker å se dem vinne en kamp i VM. De har i motsetning til de fleste idrettsmenn og kvinner tatt avstand fra regimet. Majoriteten i de fleste spørreundersøkelser har også ønsket at dette laget skulle bli utestengt av FIFA.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

jrza59 skrev: fre nov 18, 2022 12:24 am Det som er sikkert, er at den islamske republikkens lag er det mest hatet laget i VM. Nesten ingen i Iran ønsker å se dem vinne en kamp i VM. De har i motsetning til de fleste idrettsmenn og kvinner tatt avstand fra regimet.
Du mener mao at de kommer til å la seg tape i 3 strake kamper?

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Jolla skrev: ons nov 16, 2022 8:15 pm

LISTEN:

Brasil
Frankrike

Argentina
Belgia
Spania

Nederland
Tyskland
England

Uruguay
Portugal
Danmark

Mexico
Kroatia
Sveits
Ecuador
Serbia
Jeg tror du overvurderer Belgia. Tilårskomne forsvarere, Lukuku mangler (iallfall i innledningen) og laget har nok toppet tidligere. Tror også det er store muligheter for at storkanoner som Spania, Nederland, Tyskland og England kan floppe. Det har vært atskillig bedre årganger tidligere. Frankrike har ikke imponert på en stund. Kroatia, og muligens Serbia og Danmark, for langt nede.

jrza59

Legg inn av jrza59 »

Folk_flesk skrev: fre nov 18, 2022 12:40 am
jrza59 skrev: fre nov 18, 2022 12:24 am Det som er sikkert, er at den islamske republikkens lag er det mest hatet laget i VM. Nesten ingen i Iran ønsker å se dem vinne en kamp i VM. De har i motsetning til de fleste idrettsmenn og kvinner tatt avstand fra regimet.
Du mener mao at de kommer til å la seg tape i 3 strake kamper?
Nei. Laget vil nok prøve å vinne, men de er dypt upopulære nå, og dersom de ikke markerer avstand fra regimet før England-kampen, vil nok dette påvirke dem negativt. I går, mens iranere ble skadet, drept og arrestert over hele Iran, hadde laget photo shoots in Qatar der de spøkte og lo. Ser du for deg det ukrainske landslaget gjøre det samme? Ingen andre landslag i Iran har gjort det samme.

Riktignok hadde de iranske spillerne en lavmælt protest mot regimet i treningskamper i oktober, men når de velger å møte presidenten før avreise til VM, så er det fort glemt.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Regner med at hoder kommer til å rulle ( bokstavelig talt ) om Qatar ikke vinner hele skiten.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

TrondLFC skrev: fre nov 18, 2022 8:08 am Regner med at hoder kommer til å rulle ( bokstavelig talt ) om Qatar ikke vinner hele skiten.
Etter at Sadio Mane har kastet inn håndkleet så kan man iallefall frykte at de kan ta andreplassen i gruppa etter Nederland. Håper inderlig det ikke skjer for det ville vært litt av et propaganda-kupp for kongefamilien.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Samuel Eto'o er uenig i min rangering, og spår en markant bedre skjebne for Ghana, Tunisia, Qatar, Marokko, Cameroon og Senegal enn det jeg gjør.

Bilde

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Jolla skrev: fre nov 18, 2022 7:28 pm Samuel Eto'o er uenig i min rangering, og spår en markant bedre skjebne for Ghana, Tunisia, Qatar, Marokko, Cameroon og Senegal enn det jeg gjør.

Bilde
Eto'o korrupt

mashadar

Legg inn av mashadar »

Ja, etter de afrikanske landenes innsats i forrige VM er det virkelig mye som tyder på at vi får en helafrikansk finale, samt 3 av 4 lag i semifinalen. Får da være måte på å tippe med hjertet :)

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

En skudd for baugen for Frankrike at Benzema er bekreftet ute hele mesterskapet.

https://www.nettavisen.no/sport/ny-mare ... 3424333497

Frankrike har en sterk offensiv uansett, så påvirker nok ikke rankingen veldig mye. Men alle lag ville savne en spiss med så høy kvalitet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»