Team Uno-(se)X

Svar
dorian

Re: Team Uno-(se)X

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: lør mai 28, 2022 2:03 pm Mads Pedersen til Uno? Ville vært en syk signering og en bankers TdF-invite (+ haugevis av WT-ritt) til neste år. Ville vært en bedre signering enn Kristoffer.
Det ville vel ikke endret så mye med tanke på TdF? De vil vel fremdeles prioritere de franske lagene (forståelig nok).

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

dorian skrev: søn mai 29, 2022 5:34 pm
Trehjulssykkel skrev: lør mai 28, 2022 2:03 pm Mads Pedersen til Uno? Ville vært en syk signering og en bankers TdF-invite (+ haugevis av WT-ritt) til neste år. Ville vært en bedre signering enn Kristoffer.
Det ville vel ikke endret så mye med tanke på TdF? De vil vel fremdeles prioritere de franske lagene (forståelig nok).
Det kommer nok til et punkt der Uno X ikke kan utelates. I år tror jeg det var rimelig 50/50 mellom BB og Uno. Med Mads Pedersen og THJ som trekkplaster så har jeg vanskelig for å tro at de vil bli utelatt, det ville blitt for dumt og ASO ville fått mye kritikk.

Dauphine neste uke blir jo en god mulighet til å vise at Uno X er et mye bedre lag enn BB ovenfor ASO.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: søn mai 29, 2022 9:14 pm Dauphine neste uke blir jo en god mulighet til å vise at Uno X er et mye bedre lag enn BB ovenfor ASO.
Om Uno X faktisk hadde vært mye bedre enn BB så hadde det blitt mer diskusjon, men sånn er det jo ikke. De har en alt for tynn stall, presterer overhodet ikke i spurtene, og det er lite som skiller dem fra BB og andre lag på det nivået på UCI World Ranking. Senest i går tok BB andreplassen i GP Marcel Klint, mens Uno X så vidt klarte å få en en mann i topp 20. Prestasjonene til "b-laget" de siste to årene, f. eks. i den franske cupen, har jo vært fullstendig begredelig (og da har jeg ikke glemt Idar Andersens seier nå nylig).

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trehjulssykkel skrev: lør mai 28, 2022 2:03 pm Mads Pedersen til Uno? Ville vært en syk signering og en bankers TdF-invite (+ haugevis av WT-ritt) til neste år. Ville vært en bedre signering enn Kristoffer.
Hvor kommer dette ryktet fra?

Ville jo vært en strålende signering, men lurer på hvor realistisk det er. Trodde SKA fra et meget dysfunksjonelt DSM var det beste de kunne fått til.

Uansett må de jo fokusere satsingen om de ønsker å bli et WT-lag snart. Dagens regler og ikke minst poengsystem favoriserer jo kraftig de som har gode sprintere og etapperyttere som kan vinne mindre endagersritt og etapperitt. En topp sprinter og en meget god temporytter som kunne vunnet typiske flate 5-dagersritt med en enkelt tempo kunne gitt dem langt flere poeng enn habile endagers- og sammenlagtryttere som kunne gitt dem topp 10-plasseringer i større endagersritt og enukersritt.

dorian

Legg inn av dorian »

KongOlav2 skrev: man mai 30, 2022 9:32 am Hvor kommer dette ryktet fra?
Intervju med TV2: https://www.tv2.no/sport/14826003/
Tror han bare ville skryte av Uno-X, jeg kan aldri tenke meg at han signerer for dem.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

dorian skrev: man mai 30, 2022 2:03 pm Tror han bare ville skryte av Uno-X, jeg kan aldri tenke meg at han signerer for dem.
Ok. Jeg tviler også på det om ikke Uno plutselig har fått tak i langt mer midler.

Det skal bli interessant å se hva som skjer i tiden fremover. Det viktigste er jo om de faktisk har tenkt å bli et WT-lag, og hvordan det vil påvirke nysigneringer til neste år? Eller om de heller synes det er nok å være et PT-lag med invitasjoner, og evt spisse troppen og satsingen slik at de får invitasjoner til enda flere ritt. Samt om de fortsetter den rene norsk-danske satsingen, eller om de i mindre eller større grad vil fravike denne.

På en måte håper jeg nesten ikke de satser på å bli WT-lag heller for jeg tror det kan føre til at de vil/må hente ryttertyper jeg ikke liker. Og kanskje i for stor grad droppe satsingen på primært skandinaviske ryttere. Jeg tror ikke de ville hentet inn masse utlendinger, men om det skal komme noen ser jeg helst at det er i en spisset satsing rettet primært mot endagersritt og deretter evt sammenlagtritt på litt lengre sikt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

dorian skrev: man mai 30, 2022 9:20 am
Trehjulssykkel skrev: søn mai 29, 2022 9:14 pm Dauphine neste uke blir jo en god mulighet til å vise at Uno X er et mye bedre lag enn BB ovenfor ASO.
Om Uno X faktisk hadde vært mye bedre enn BB så hadde det blitt mer diskusjon, men sånn er det jo ikke. De har en alt for tynn stall, presterer overhodet ikke i spurtene, og det er lite som skiller dem fra BB og andre lag på det nivået på UCI World Ranking. Senest i går tok BB andreplassen i GP Marcel Klint, mens Uno X så vidt klarte å få en en mann i topp 20. Prestasjonene til "b-laget" de siste to årene, f. eks. i den franske cupen, har jo vært fullstendig begredelig (og da har jeg ikke glemt Idar Andersens seier nå nylig).
Nja, Uno-X er nok egentlig ganske klart bedre enn BB.

Uno-X har for eksempel vunnet 6 seiere i år (1 x .Pro, 4 x .1 og 1 x .2) mot BBs 3 (1 x .1 og 2 x .2) og med klart høyere rangering på seierne. For eksempel 2 av seierne til BB kom i Alpes Isère Tour, ett ritt der både Jumbo, Alpecin, FdJ, Israel, Ag2r, DSM og Uno-X var til stede. Med utviklingslagene sine! Altså seiere i ett fryktelig lite imponerende startfelt. Den siste seieren kom i Rwanda der kun Israel av WT-lagene var til stede. Sammenlignbare med de tre seierene til Uno-X i Tyrkia, men Uno-X har også 3 seiere i sterke startfelt (9 WT-lag i Besseges, 7 WT-lag i Oman og 4 WT-lag i Boucles de l'Aulne)

På UCI-rankingen har Uno-X har Uno-X kjørt inn 1553 poeng mot BBs 1308, noe som altså er ca 20% mer.
På World Tour nivå i år har Uno-X har hatt 2 ryttere topp 10 i Katalonia og Tiller nummer 6 i Omloop. BB har en 2.plass på en bruddetappe i Paris-Nice og deretter en 12. plass i Frankfurt på World Tour-nivå.

Jeg er helt enig i at "B-laget" til Uno-X har skuffet (spesielt Halvorsen og Larsen), men de er neppe noe svakere enn "B-laget" til BB. Og A-laget til Uno-X har prestert klart bedre enn A-laget til BB i år.

Om Uno-X hadde stilt i Touren med THJ, Træen, Gregaard, Eg, Tiller, Skaarseth, Charmig og AHJ/Andersen så tror jeg de hadde gjort det bedre enn det BB kommer til å gjøre nå i sommer.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: man mai 30, 2022 2:36 pm Nja, Uno-X er nok egentlig ganske klart bedre enn BB.

Uno-X har for eksempel vunnet 6 seiere i år (1 x .Pro, 4 x .1 og 1 x .2) mot BBs 3 (1 x .1 og 2 x .2) og med klart høyere rangering på seierne. For eksempel 2 av seierne til BB kom i Alpes Isère Tour, ett ritt der både Jumbo, Alpecin, FdJ, Israel, Ag2r, DSM og Uno-X var til stede. Med utviklingslagene sine! Altså seiere i ett fryktelig lite imponerende startfelt. Den siste seieren kom i Rwanda der kun Israel av WT-lagene var til stede. Sammenlignbare med de tre seierene til Uno-X i Tyrkia, men Uno-X har også 3 seiere i sterke startfelt (9 WT-lag i Besseges, 7 WT-lag i Oman og 4 WT-lag i Boucles de l'Aulne)

På UCI-rankingen har Uno-X har Uno-X kjørt inn 1553 poeng mot BBs 1308, noe som altså er ca 20% mer.
På World Tour nivå i år har Uno-X har hatt 2 ryttere topp 10 i Katalonia og Tiller nummer 6 i Omloop. BB har en 2.plass på en bruddetappe i Paris-Nice og deretter en 12. plass i Frankfurt på World Tour-nivå.

Jeg er helt enig i at "B-laget" til Uno-X har skuffet (spesielt Halvorsen og Larsen), men de er neppe noe svakere enn "B-laget" til BB. Og A-laget til Uno-X har prestert klart bedre enn A-laget til BB i år.

Om Uno-X hadde stilt i Touren med THJ, Træen, Gregaard, Eg, Tiller, Skaarseth, Charmig og AHJ/Andersen så tror jeg de hadde gjort det bedre enn det BB kommer til å gjøre nå i sommer.
Selvfølgelig er de bedre enn BB, poenget er at de ikke er så mye bedre at de automatisk bør foretrekkes til TdF. Uno-X er svært langt unna å være kvaliserte mtp sportslige kvaliteter, og da har BB helt klart en større verdi for ASO. Må de velge mellom et norsk lag med en topp 20-kandidat og et fransk lag som leverer varene som de gjorde i fjor, så er ikke valget veldig vanskelig.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

dorian skrev: man mai 30, 2022 9:20 am
Trehjulssykkel skrev: søn mai 29, 2022 9:14 pm Dauphine neste uke blir jo en god mulighet til å vise at Uno X er et mye bedre lag enn BB ovenfor ASO.
Om Uno X faktisk hadde vært mye bedre enn BB så hadde det blitt mer diskusjon, men sånn er det jo ikke. De har en alt for tynn stall, presterer overhodet ikke i spurtene, og det er lite som skiller dem fra BB og andre lag på det nivået på UCI World Ranking. Senest i går tok BB andreplassen i GP Marcel Klint, mens Uno X så vidt klarte å få en en mann i topp 20. Prestasjonene til "b-laget" de siste to årene, f. eks. i den franske cupen, har jo vært fullstendig begredelig (og da har jeg ikke glemt Idar Andersens seier nå nylig).
Tynn stall i forhold til hva? Jeg snakker sammenlignet med BB, som har enda mindre å by på hvis du sammenligner alle rytterne.

Det er ingen tvil om at Uno X er et mye bedre (toppet) lag enn BB. Slik Uno X kjørte i Katalonia er noe vi aldri kommer til å se fra BB med to stykker topp 10.

Det samme med Tour of Norway, jeg har sett noen av de mindre franske rittene og jeg har fortsatt til gode å se noen som helst form for dominant lagkjøring fra BB slik Uno X nettopp har vist.

Uno X er overlegne i antall seire også, 1 vs 5.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

dorian skrev: man mai 30, 2022 7:25 pm
george_hincapie skrev: man mai 30, 2022 2:36 pm Nja, Uno-X er nok egentlig ganske klart bedre enn BB.

Uno-X har for eksempel vunnet 6 seiere i år (1 x .Pro, 4 x .1 og 1 x .2) mot BBs 3 (1 x .1 og 2 x .2) og med klart høyere rangering på seierne. For eksempel 2 av seierne til BB kom i Alpes Isère Tour, ett ritt der både Jumbo, Alpecin, FdJ, Israel, Ag2r, DSM og Uno-X var til stede. Med utviklingslagene sine! Altså seiere i ett fryktelig lite imponerende startfelt. Den siste seieren kom i Rwanda der kun Israel av WT-lagene var til stede. Sammenlignbare med de tre seierene til Uno-X i Tyrkia, men Uno-X har også 3 seiere i sterke startfelt (9 WT-lag i Besseges, 7 WT-lag i Oman og 4 WT-lag i Boucles de l'Aulne)

På UCI-rankingen har Uno-X har Uno-X kjørt inn 1553 poeng mot BBs 1308, noe som altså er ca 20% mer.
På World Tour nivå i år har Uno-X har hatt 2 ryttere topp 10 i Katalonia og Tiller nummer 6 i Omloop. BB har en 2.plass på en bruddetappe i Paris-Nice og deretter en 12. plass i Frankfurt på World Tour-nivå.

Jeg er helt enig i at "B-laget" til Uno-X har skuffet (spesielt Halvorsen og Larsen), men de er neppe noe svakere enn "B-laget" til BB. Og A-laget til Uno-X har prestert klart bedre enn A-laget til BB i år.

Om Uno-X hadde stilt i Touren med THJ, Træen, Gregaard, Eg, Tiller, Skaarseth, Charmig og AHJ/Andersen så tror jeg de hadde gjort det bedre enn det BB kommer til å gjøre nå i sommer.
Selvfølgelig er de bedre enn BB, poenget er at de ikke er så mye bedre at de automatisk bør foretrekkes til TdF. Uno-X er svært langt unna å være kvaliserte mtp sportslige kvaliteter, og da har BB helt klart en større verdi for ASO. Må de velge mellom et norsk lag med en topp 20-kandidat og et fransk lag som leverer varene som de gjorde i fjor, så er ikke valget veldig vanskelig.
"Svært langt unno å være kvalifisert mtp sportslige kvalitetet"

Da begynner jeg å lure på hva du legger til grunn for sportslige kvaliteter. BB sin eneste kvalitet er å være franske. Å kaste seg med noen håpløse brudd hadde til og med Novo Nordisk klart.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: man mai 30, 2022 7:52 pm "Svært langt unno å være kvalifisert mtp sportslige kvalitetet"

Da begynner jeg å lure på hva du legger til grunn for sportslige kvaliteter. BB sin eneste kvalitet er å være franske. Å kaste seg med noen håpløse brudd hadde til og med Novo Nordisk klart.
Sportslige kvaliteter i form av å havne høyt nok opp på World Ranking. Jeg sier ikke at de er dårlige, men de er jo ikke i nærheten av å være der.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

dorian skrev: man mai 30, 2022 8:53 pm
Trehjulssykkel skrev: man mai 30, 2022 7:52 pm "Svært langt unno å være kvalifisert mtp sportslige kvalitetet"

Da begynner jeg å lure på hva du legger til grunn for sportslige kvaliteter. BB sin eneste kvalitet er å være franske. Å kaste seg med noen håpløse brudd hadde til og med Novo Nordisk klart.
Sportslige kvaliteter i form av å havne høyt nok opp på World Ranking. Jeg sier ikke at de er dårlige, men de er jo ikke i nærheten av å være der.
Hvordan kan du mene at Uno-X ikke er i «nærheten av å være der» når det gjelder World Ranking.
Det er 22 lag invitert til Touren. Uno-X er nummer 22 på den løpende rankingen 2020-2022 og nummer 20 hvis vi kun ser på årets poengfangst.

Rent sportslig er de dermed innenfor å være kvalifisert. Man kan argumentere for at BB er franske og dermed fortjener å gå foran, men man kan IKKE argumentere for at Uno-X sportslig sett ikke er kvalifisert for å være blant de 22 Tour-lagene.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: man mai 30, 2022 11:05 pm Hvordan kan du mene at Uno-X ikke er i «nærheten av å være der» når det gjelder World Ranking.
Det er 22 lag invitert til Touren. Uno-X er nummer 22 på den løpende rankingen 2020-2022 og nummer 20 hvis vi kun ser på årets poengfangst.

Rent sportslig er de dermed innenfor å være kvalifisert. Man kan argumentere for at BB er franske og dermed fortjener å gå foran, men man kan IKKE argumentere for at Uno-X sportslig sett ikke er kvalifisert for å være blant de 22 Tour-lagene.
Vi kan vel utelukke at de havner i topp 18 og blir WT-lag neste år. Så da er spørsmålet om de blir topp to pro-lag. Er det realistisk? I år var det Arkea og AlpecinFenix som kvalifiserte seg, og jeg vil påstå at Uno-X er langt unna å være på samme nivå.

Når jeg sier de ikke er sportslig kvalifisert så er det bare UCI-reglene jeg mener. Selvfølgelig er jeg enig i at de realistisk sett kan være blant de 22 beste lagene, og at de er mer enn gode nok til å være med. Men det holder jo ikke, så lenge de to siste plassene går til wildcards.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Diskusjonen her gikk ikke på om Uno X er gode nok til å bli WT eller ikke, men om de er mer eller mindre kvalifiserte til å være med i Touren sammenlignet med BB. Arkea og de andre PCT og WT-lagene er irrelevant i denne diskusjonen.

Uno X er bedre enn BB på de objektive kriteriene (UCI poeng, antall seire, topplasseringer på WT-nivå), samt de mer subjektive kriteriene (er med på å skape ritt og kjøre offensivt, sykkelprofiler ala THJ for å nevne noe).

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: tir mai 31, 2022 12:24 pm Diskusjonen her gikk ikke på om Uno X er gode nok til å bli WT eller ikke, men om de er mer eller mindre kvalifiserte til å være med i Touren sammenlignet med BB. Arkea og de andre PCT og WT-lagene er irrelevant i denne diskusjonen.

Uno X er bedre enn BB på de objektive kriteriene (UCI poeng, antall seire, topplasseringer på WT-nivå), samt de mer subjektive kriteriene (er med på å skape ritt og kjøre offensivt, sykkelprofiler ala THJ for å nevne noe).
Ingen er vel uenig i at de er gode nok, og jeg vil selvfølgelig mye, mye heller ha dem med enn BB. Men for ASO er Uno-X åpenbart ikke bedre mtp de subjektive kriteriene. Den kjøringen BB viste frem i fjor er definitivt mer verdt for dem enn hva de enn forventer av Uno-X. Og i Frankrike vil jeg nok tro at Bonnamour er en mye viktigere profil enn THJ.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

At kriteriene for ASO er i favør BB er det ingen tvil om. Men de har tidligere droppet franske lag for utenlandske (sist med Wanty da de var PCT), så ASO er heldigvis ikke helt rigide.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

AHJ ute av Dauphine med corona

dorian

Legg inn av dorian »

Sodajr skrev: tor jun 02, 2022 9:29 pm AHJ ute av Dauphine med corona
Han har virkelig hatt en del motgang i år. Det var tydeligvis mange som ble smittet under Tour of Norway, håper virkelig resten av Uno-X laget har sluppet unna.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Liten oppdatering med tanke på overganger.

I følge PCS har følgende 21 ryttere kontrakt med Uno-X for 2023:
1 ANDERSEN Idar
2 CHARMIG Anthon
3 DVERSNES Fredrik
4 EG Niklas
5 GREGAARD Jonas
6 GUDMESTAD Tord
7 HALVORSEN Kristoffer
8 HANSEN Lasse Norman
9 HINDSGAUL Jacob
10 HOLTER Ådne
11 JOHANNESSEN Anders Halland
12 JOHANNESSEN Tobias Halland
13 LARSEN Niklas
14 LEVY William Blume
15 RESELL Erik Nordsæter
16 SANDER HANSEN Marcus (Dare 2022)
17 SKAARSETH Anders
18 TILLER Rasmus
19 TRÆEN Torstein
20 WÆRENSKJOLD Søren
21 FREDHEIM Stian (Dare 2022)

Det betyr at følgende ryttere i årets stall ikke har kontrakt for neste sesong:
Jonas Abrahamsen
Erlend Blikra
Morten Hulgaard
Kristian Kulset
Sindre Kulset
Lars Saugstad
Iver Skaarseth
Torjus Sleen
Martin Urianstad
Syver Wærsted

Av disse 10 mente jeg i mars at det var helt opplagt at man prøver å få med Hulgaard videre. Han har ikke vist seg særlig frem enda i år, men bør ligge godt an uansett.
Torjus Sleen gjorde en glimrende innsats i Katalonia og har gjort det veldig bra også i Dauphine nå. Han er en rytter som ikke bidrar med resultat selv og man kan ikke ha for mange slike ryttere, men nå er det to etapperitt på rad på WT-nivå der han har prestert bra som hjelper, så jeg vil definitivt ha med han videre.

Så mener jeg det er på tide å ta litt tøffe valg og etter årets sesong er det riktig å takke av Kristian Kulset og Iver Skaarseth. Det kan godt hende de er kjempeviktige ryttere for gruppen sosialt og sånn, men da får de hoppe inn i støtteapparatet i stedet. De har (dessverre) ikke vist seg å være gode nok for det nivået Uno-X er på nå. Det frister å sette Wærsted, Saugstad, Sindre Kulset og Abrahamsen også i denne kategorien, men de er nok litt bedre ryttere. Urianstad og Blikra er jeg usikre på hvor jeg vil plassere, men de er i grenseland de også. Spesielt Blikra som er 25 år bør levere flere topp 10 plasseringer i massespurter fremover om han skal få fornyet tillit).

Av disse 10 kan man fort stå igjen med at kun 2-3 stykker får fornyet kontrakten, men jeg tipper 5 (Hulgaard, Sleen, Urianstad, Abrahamsen og Sindre Kulset). Da er man oppe på 26 ryttere.

Fra Dare er det bekreftet at Marcus Sander Hansen og Stian Fredheim skal flyttes opp til hovedlaget neste sesong. De tre neste på listen er Sakarias Koller Løland som er født i 2001 og den danske duoen Dalby og Bevort som er født i 2003. Koller Løland kan være aktuell, mens de to danskene er såpass unge at de fint kan kjøre i Dare også neste sesong.

Så da har man 4 plasser igjen (evt 3 om man velger å flytte opp Løland også allerede) til å hente kvalitet utenfra.
Det har gått rykter om Mads Pedersen, men det er urealistisk.
Mattias Skjelmose hadde vært en drømmesignering, men også urealistisk.
Det har vært snakket om Kristoff, men jeg tror hans førstevalg er å bli værende i Wanty.
Søren Kragh Andersen hadde vært en drømmesignering, men det virker til å være veldig lite rykter om han og dermed er det kanskje ingen grunn til å forvente at det skal skje.
En annen potensiell drømmesignering er Mikkel Bjerg, men han har nok veldig fin lønn i UAE og er neppe interessert i å gå ned på Pro-nivå.
Andreas Kron tror jeg også er uaktuell, men for en signering det hadde vært.

Av dansker er det egentlig 3 ryttere jeg ser på som realistiske:
- Alexander Kamp (egentlig uspektakulær, men ble nummer 5 i Amstel)
- Casper Pedersen (solid rytter, men ikke særlig med resultater i år)
- Andreas Stokbro (kjempesesong i Team Coop nå og har erfaring fra WT)

Carl Fredrik Hagen og Amund Grøndahl Jansen kan være gode kandidater, jeg tror det er fint med litt rutine i gjengen også. Hagen en av få danske / norske ryttere som er tilgjengelig som har brukbare klatreferdigheter og kan ta en viktig hjelperolle rundt THJ.

Så hvisman får inn 2-3 stykker av de 5 sistnevnte tror jeg man må konkludere med ett bra overgangsvindu. Får man Kristoff også er det helt enormt. Kommer Kristoff må det også komme inn en mann som kan brukes i opptrekksfasen. Amund har jo litt erfaring, men det burde nok være en rytter mellom Amund og Kristoff i ett opptrekk.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Burde vel helst få inn minst én stor signering hvis de har ambisjoner om WT. Leste tidligere at Sykkelsjefen har klokketro på sin måte å utvikle ryttere på, men det kan kun ta laget så så langt. Da blir det veldig mye press på ryttere som Tiller og THJ, og på resten av de unge rytterne om å ta store steg. Men det kan jo hende det var noe han sa som spill for galleriet.

Ryttere fra "nest øverste hylle" som Calle og Amund kommer ikke til å samle noe mer poeng enn de rytterne som er der i dag.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trehjulssykkel skrev: lør jun 11, 2022 8:22 pm Burde vel helst få inn minst én stor signering hvis de har ambisjoner om WT. Leste tidligere at Sykkelsjefen har klokketro på sin måte å utvikle ryttere på, men det kan kun ta laget så så langt. Da blir det veldig mye press på ryttere som Tiller og THJ, og på resten av de unge rytterne om å ta store steg. Men det kan jo hende det var noe han sa som spill for galleriet.

Ryttere fra "nest øverste hylle" som Calle og Amund kommer ikke til å samle noe mer poeng enn de rytterne som er der i dag.
Det meste kommer vel an på hvor mye penger og hvor store ambisjoner de har. Siden stort sett alle de beste danske og norske rytterne utenom Vingegaard og Asgreen, har utgående kontrakt enten etter denne eller neste sesong, ville jo WT-status i 2024 vært et ganske ideelt tidspunkt for Uno-X. Men da må de ha gode nok resultater og sanke nok poeng, samt få inn minst et halvdusin ryttere av høyere kvalitet.

Enkelte ryttere tror jeg blir vanskelig å få tak i uansett. Mads Pedersen har såpass høy stjerne at jeg ikke tror han går til et ikke WT-lag neste sesong. Og Mikkel Bjerg har sikkert såpass høy lønn i UAE at man måtte betalt ham lønn som en kaptein i Uno-X, og det tror jeg ikke han er verdt. Men om ambisjonene er tilstede og de faktisk vil bli et WT-lag i 2024, bør de ha mål om å skaffe seg f.eks typer som Søren Kragh Andersen, Mathias Skjelmose Jensen, Andreas Kron og deretter Tobias Foss, Andreas Leknessund og Mikkel Honore etter neste sesong. Såpass tror jeg må/bør til om man vil bli et WT-lag i 2024 og med en hovedvekt på norske og danske ryttere.

Om det blir typer som Hagen, Grøndahl Jansen og Casper Pedersen, frykter jeg det blir litt tynt. De kunne eventuelt supplert med en ikke-skandinavisk sprinter eller to som kunne sanket mye poeng i mindre ritt, men det ville jo kanskje vært en suboptimal løsning og neppe gitt det laget som man ønsker å gå inn med i WT-tropp i 2024. Skal man opp til den statusen, vil det være mye artigere om det skjer med f.eks THJ og Skjelmose som kapteiner i GC og type SKA med støtte fra Tiller, Hoelgaard, Kron, Honore, m.fl. i endagersritt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

De lagene som får WT-status neste sesong beholder den statusen i 3 år. Dermed er de avhengig av at lag kollapser neste år for at det skal være mulig med WT-status 2024.
Altså er behovet etter “raske” poeng neste sesong ikke så viktig, men det må samles poeng over hele treårsperioden 2023-2025 slik at de er inne på topp 18 etter 2025-sesongen.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Det er de 10 beste (altså de som plukker mest UCI-poeng) hver år som teller.

Kjernen for poengplukking neste sesong bør være THJ, Tiller, Træen, Charmig og AHJ. Kanskje også Skaarseth (topp 30 i både G-W, RvV og P-R, samt 2.plass på en etappe i Dauphine vitner om at han har tatt steg).
Så er det utrolig viktig å få i gang Halvorsen og Wærenskjold neste sesong, da de er ryttere som bør kunne sanke mange topp 10-plasseringer i lettere endagersritt.
Da har man 8 mann som bør skaffe bra med poeng. Så helst en nysignering som går rett inn som stor poengplukker (Kristoff, Kragh Andersen, Kron, Skjelmose er jo drømmesigneringer med dette målet) og en nysignering som kan skaffe OK med poeng (Carl Fredrik Hagen eller Stokbro bør fungere bra).

Det største forbedringspotensialet poengmessig er nok faktisk å hente på å få bedre hjelperyttere, slik at Tiller presterer enda bedre i vårklassikerne og at THJ kommer enda litt høyere opp i de rittene han kjører.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 10:22 pm De lagene som får WT-status neste sesong beholder den statusen i 3 år. Dermed er de avhengig av at lag kollapser neste år for at det skal være mulig med WT-status 2024.
Altså er behovet etter “raske” poeng neste sesong ikke så viktig, men det må samles poeng over hele treårsperioden 2023-2025 slik at de er inne på topp 18 etter 2025-sesongen.
Er ikke dette en rullerende ordning? Er altså alle lag som får WT-status neste år "untouchable" i tre år, og at kun poeng de neste tre årene teller? Helt merkelig i så måte. Burde jo vært slik at poeng i årene 21-23 bestemte WT-status i 2024. Tåpelig at poeng tatt i 2020 skal bestemme hve som får WT-status i 2025, mens poeng tatt i 2023 og 2024 ikke har betydning i det hele tatt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

KongOlav2 skrev: lør jun 11, 2022 10:57 pm Er ikke dette en rullerende ordning? Er altså alle lag som får WT-status neste år "untouchable" i tre år, og at kun poeng de neste tre årene teller? Helt merkelig i så måte. Burde jo vært slik at poeng i årene 21-23 bestemte WT-status i 2024. Tåpelig at poeng tatt i 2020 skal bestemme hve som får WT-status i 2025, mens poeng tatt i 2023 og 2024 ikke har betydning i det hele tatt.
Nei, ikke en rullerende ordning mår det gjelder WT-status, men tre år av gangen. Bakgrunnen er at det skal være mer forutsigbart for lagene og at det dermed skal bli lettere å kunne fikse sponsorer. Om det vil fungere får vi se i fremtiden… Selvsagt kommer UCI opp med teite regler.

Derimot, så er det jo sånn at det best rangerte ProTeamet hvert år får wild card til alle WT-ritt kommende år. Denne ordningen er rullerende og gjelder bare ett år.

Så en fornuftig plan for Uno-X er cirka sånn:
2023: ProTeam
2024: ProTeam, være det beste ProTeamet denne sesongen.
2025: ProTeam med WC til alle WT-ritt etter å være beste ProTeam i 2024
2026: WT-lag etter å ha sikret topp 18 på poeng i 2023-2025.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 11:24 pm Nei, ikke en rullerende ordning mår det gjelder WT-status, men tre år av gangen. Bakgrunnen er at det skal være mer forutsigbart for lagene og at det dermed skal bli lettere å kunne fikse sponsorer. Om det vil fungere får vi se i fremtiden… Selvsagt kommer UCI opp med teite regler.

Derimot, så er det jo sånn at det best rangerte ProTeamet hvert år får wild card til alle WT-ritt kommende år. Denne ordningen er rullerende og gjelder bare ett år.

Så en fornuftig plan for Uno-X er cirka sånn:
2023: ProTeam
2024: ProTeam, være det beste ProTeamet denne sesongen.
2025: ProTeam med WC til alle WT-ritt etter å være beste ProTeam i 2024
2026: WT-lag etter å ha sikret topp 18 på poeng i 2023-2025.
Blæh. Det var en rimelig en håpløs ordning. Da kan et lag som har vært fullstendig ræva denne sesongen (Astana), og har maks 3 ryttere som kan plukke en del poeng, ha WT-status helt frem til utgangen av 2025 fordi de plukket mye poeng så langt tilbake som i 2020. Håper iallfall at IRT ryker. Og gjerne at svært dysfunksjonelle DSM også kollapser og ryker etter denne sesongen.

Da er nok de rytterne du nevnte noen av de mer realistiske ja. Aldri om Pedersen, SKA, Skjelmose velger Uno-X om de må være ProTeam i tre år til. Noe av det bedre de kan håpe på blir da de du nevne + kanskje Hoelgaard tilbake etter neste sesong. Absolutt maks en Kron eller Honore som vil få langt mer utstrakte kapteinsroller. Og jeg tviler da meget sterkt på at de klarer å holde på THJ etter at kontrakten utløper i 2024.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

KongOlav2 skrev: lør jun 11, 2022 11:32 pm Og jeg tviler da meget sterkt på at de klarer å holde på THJ etter at kontrakten utløper i 2024.
Hvis Uno-X i 2024 (helst i 23 også selvsagt) får kjøre Touren, de store ukesrittene til ASO (Paris-Nice, Catalunya og Dauphine), Ardennerklassikerne og noe mer spennende mot slutten av sesongen (Lombardia og andre italienske bakkeklassikere) og gjør det såpass bra at de kan forvente innbydelse til disse rittene igjen året etterpå er det ingen grunn for THJ å dra noe sted da han får kjøre de rittene han ønsker.

Eller hvis Uno-X er beste ProTeam i 2024 og får automatisk invitasjon til alle WT-ritt i 2025.

Å ikke være WT-lag er ikke nødvendigvis en begrensing for å beholde gode ryttere så sant man leverer godt nok til å få de riktige invitasjonene. Men det er opplagt at Uno-X bør gjøre alt de kan for å samle nok poeng i 2023-2025 for å sikre WT-status fra 2026.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 11:24 pm
KongOlav2 skrev: lør jun 11, 2022 10:57 pm Er ikke dette en rullerende ordning? Er altså alle lag som får WT-status neste år "untouchable" i tre år, og at kun poeng de neste tre årene teller? Helt merkelig i så måte. Burde jo vært slik at poeng i årene 21-23 bestemte WT-status i 2024. Tåpelig at poeng tatt i 2020 skal bestemme hve som får WT-status i 2025, mens poeng tatt i 2023 og 2024 ikke har betydning i det hele tatt.
Nei, ikke en rullerende ordning mår det gjelder WT-status, men tre år av gangen. Bakgrunnen er at det skal være mer forutsigbart for lagene og at det dermed skal bli lettere å kunne fikse sponsorer. Om det vil fungere får vi se i fremtiden… Selvsagt kommer UCI opp med teite regler.

Derimot, så er det jo sånn at det best rangerte ProTeamet hvert år får wild card til alle WT-ritt kommende år. Denne ordningen er rullerende og gjelder bare ett år.

Så en fornuftig plan for Uno-X er cirka sånn:
2023: ProTeam
2024: ProTeam, være det beste ProTeamet denne sesongen.
2025: ProTeam med WC til alle WT-ritt etter å være beste ProTeam i 2024
2026: WT-lag etter å ha sikret topp 18 på poeng i 2023-2025.
Hvis det er slik så lurer jeg på hvorfor Sykkelsjefen flere ganger har sagt "hvis vi ikke får WT status i 2023 så søker vi for 2024" osv. Har han ikke fått med seg reglene eller er dette noe helt nytt?

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Trehjulssykkel skrev: søn jun 12, 2022 2:26 am
george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 11:24 pm Nei, ikke en rullerende ordning mår det gjelder WT-status, men tre år av gangen. Bakgrunnen er at det skal være mer forutsigbart for lagene og at det dermed skal bli lettere å kunne fikse sponsorer. Om det vil fungere får vi se i fremtiden… Selvsagt kommer UCI opp med teite regler.

Derimot, så er det jo sånn at det best rangerte ProTeamet hvert år får wild card til alle WT-ritt kommende år. Denne ordningen er rullerende og gjelder bare ett år.

Så en fornuftig plan for Uno-X er cirka sånn:
2023: ProTeam
2024: ProTeam, være det beste ProTeamet denne sesongen.
2025: ProTeam med WC til alle WT-ritt etter å være beste ProTeam i 2024
2026: WT-lag etter å ha sikret topp 18 på poeng i 2023-2025.
Hvis det er slik så lurer jeg på hvorfor Sykkelsjefen flere ganger har sagt "hvis vi ikke får WT status i 2023 så søker vi for 2024" osv. Har han ikke fått med seg reglene eller er dette noe helt nytt?
Jeg har også stusset litt på hvordan de har uttalt seg tidligere, så kan hende de ikke helt skjønte hvordan systemet var ment å fungere. Endringen ble offentliggjort i slutten av 2018 og var tydelig at den skulle gjelde fra 2020 (altså første treårsperiode 20-22), så ingen grunn til at lagene ikke skal ha fått det med seg.
Nå er det vel noen måneder siden sist de uttalte seg om noe sånt, så vil tro de har skjønt hvor landet ligger.

Slik det ser ut ryker to av dagens 18 WT-lag da Alpecin og Arkea ligger langt inne på topp 18. De som ligger dårligst an er Lotto og Israel, mens EF, BileExchange, Cofidis og Movistar ikke er langt unna.
Total Energy ligger som en klar nummer 21, mens Uno-X ligger som nummer 22.

Jeg antar at det er slik at dersom ett lag kollapser så vil lagene som er utenfor topp 18 kunne søke og da blir Uno-X altså nummer 4 på listen slik det ser ut.
Når det gjelder kriterier er det mange kriterier som går i Uno-X favør, når det gjelder finansiell stabilitet, etisksk profil (typisk UCI, jævlig vagt), og noen kriterier som går på organisasjon og administrasjon av laget, er nok Uno-X helt i toppen. Problemet er at disse virker å kun gjelde som at «OK» er like bra som «Perfekt» og da faller det på sportslige kriterier.

Blant de lagene som ser ut til å skaffe WT-lisens neste år lever Astana alltid farlig. Der er det økonomiske problemer og forsinkede lønninger nesten hvert år.
Bile Exchange er avhengig av han rikingen Gerry Ryan og i fjor var det store spørsmålstegn rundt laget, men han virker motivert for å fortsette noen år til.
DSM er som nevnt over ett ganske «dysfunksjonelt» lag, men det gjelder nok først og fremst friksjon mellom ryttere og støtteapparat. Som organisasjon virker de til å ha struktur og økonomi i orden og DSM er sponsor ut 2024 i hvertfall.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: lør jun 11, 2022 11:42 pm
KongOlav2 skrev: lør jun 11, 2022 11:32 pm Og jeg tviler da meget sterkt på at de klarer å holde på THJ etter at kontrakten utløper i 2024.
Hvis Uno-X i 2024 (helst i 23 også selvsagt) får kjøre Touren, de store ukesrittene til ASO (Paris-Nice, Catalunya og Dauphine), Ardennerklassikerne og noe mer spennende mot slutten av sesongen (Lombardia og andre italienske bakkeklassikere) og gjør det såpass bra at de kan forvente innbydelse til disse rittene igjen året etterpå er det ingen grunn for THJ å dra noe sted da han får kjøre de rittene han ønsker.

Eller hvis Uno-X er beste ProTeam i 2024 og får automatisk invitasjon til alle WT-ritt i 2025.

Å ikke være WT-lag er ikke nødvendigvis en begrensing for å beholde gode ryttere så sant man leverer godt nok til å få de riktige invitasjonene. Men det er opplagt at Uno-X bør gjøre alt de kan for å samle nok poeng i 2023-2025 for å sikre WT-status fra 2026.
Det er mulig, men derson THJ imponerer i en GT og i enukersritt i 2024, og deretter et lag som JV eller Ineos kommer og tilbyr ham trippel lønn og en kapteinsrolle med klart bedre hjelperyttere enn i Uno-X, så tror jeg ikke nødvendigvis han blir der.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»