Team Uno-(se)X

Svar
Trehjulssykkel

Re: Team Uno-(se)X

Legg inn av Trehjulssykkel »

Skader ikke å ta sjansen på Odd Pollen, i beste fall så kan han hente noen poeng og resultater, i verste fall er han bare listefyll slik som mange av rytterne er allerede i dag, så sportslig sett har de ingenting å tape. Hadde jeg vært DS ville jeg heller hatt Veikingen med i et ritt som kanskje kan få et resultat enn en rytter som garantert ikke vil få til noe, og de er vel strengt tatt ikke i posisjon til å være så kresne på hvem de henter.

Uansett om de henter ham eller ikke så trenger de fortsatt minimum en av Foss/Leknessund, helst begge. Det er disse som genererer poeng.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: tor feb 23, 2023 11:49 am Jeg har troen på Hvideberg og tror jeg heller ville prioritert han over Hoelgaard. Det samme med Bystrøm egentlig. Hvideberg har ikke kjørt inn spesielt imponerende resultater i DSM, men han har vist seg å være ganske sterk ved flere tilfeller, så jeg tror han har mye å bidra med.

Så min prioritering av de mulige norske rytterne uten kontrakt neste sesong:
1. Foss
2. Leknessund
3. Bystrøm
4. Hvideberg
5. Hoelgaard
6. Eiking

Når det gjelder Cort er han en glimrende rytter, men han har en fryktelig svak CV når det gjelder endagersritt. Han er nettopp fylt 30 og har flere gode år igjen, så han bør absolutt være en het kandidat.
► Show Spoiler
Hvordan tror du Leknessund vil utvikle seg de kommende årene? For meg ser han ut til å være litt fugl eller fisk. Når ikke helt opp verken i bakkeklassikere eller som sammenlagtrytter.

Om vi ser på kapteiner er det klart at Kristoff og THJ per dags dato er de primære. På sikt tror jeg Wærenskjold også kan bli dette. Han virker i mine øyne svært lovende og kan bli en svært god klassikerrytter. Av nyervervelser mener jeg Foss etter denne sesongen og Skjelmose etter 2024 bør være førstepri. Og laget bygges rundt disse samt THJ og Wærenskjold. Ellers er det å supplere med gode hjelperyttere. Hvideberg og Holgaard tror jeg passer bra i dette bildet. Og kunne gjerne også sett Mikkel Bjerg inn, da han er en absolutt toppklasse hjelperytter, men han har vel så godt betalt i UAE at det er urealistisk.

PS: Valgren har vel også utgående kontrakt etter denne sesongen, men han har prestert såpass labert såpass lenge at jeg anser det som uaktuelt.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Ikke uenig i at Leknessund kanskje mangler den vinnerpotensialet, men han viste i TdF i fjor at han er såpass allround at han kan klare å komme i riktige brudd, og på flere typer profil. Så han hadde vært min pr 1 hvis jeg kunne valgt, deretter Foss og Bystrøm. Hoelgård og Hvideberg føler jeg ikke har truffet med Profflivet, selv om både uflaks, skader og sykdom er en del av forklaringen. Kanskje kan tilbakekomst til UNO få de i gang igjen. Hvideberg er såpass ung at jeg utelukker ikke større ting av han. Liker Eiking, men fakta er han ser bedre ut en det han presterer, så mulig han sånn sett bør fortsette i laget med de peneste syklene, draktene og bartene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Biff_Byford skrev: søn feb 26, 2023 8:42 pm Ikke uenig i at Leknessund kanskje mangler den vinnerpotensialet, men han viste i TdF i fjor at han er såpass allround at han kan klare å komme i riktige brudd, og på flere typer profil. Så han hadde vært min pr 1 hvis jeg kunne valgt, deretter Foss og Bystrøm. Hoelgård og Hvideberg føler jeg ikke har truffet med Profflivet, selv om både uflaks, skader og sykdom er en del av forklaringen. Kanskje kan tilbakekomst til UNO få de i gang igjen. Hvideberg er såpass ung at jeg utelukker ikke større ting av han. Liker Eiking, men fakta er han ser bedre ut en det han presterer, så mulig han sånn sett bør fortsette i laget med de peneste syklene, draktene og bartene.
Blir litt for usikker på Leknessund til at jeg setter ham foran Foss. Egentlig anser jeg både THJ og Wærenskjold som større prospekter enn disse to. Synes både Foss og Leknenssund bør vise fremgang og/eller mer stabilitet i løpet av sesongen for at de skal være klare prioriteringer å hente tilbake. Men foreløpig vil jeg helst ha Foss.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

For meg virker Leknessund å være en ryttertype ganske lik Bob Jungels.

En rytter som i gode sesonger med riktig fokus kan kjøre seg inn topp 10 i en Grand Tour og en ryttertype som med riktig fokus kan være en relevant rytter i Belgiske klassikere der han kommer avgårde i forkant av de største stjernene.

Det er nok først og fremst etapperitt som Paris-Nice og bruddseiere som bør stå på prioriteringslisten.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: søn feb 26, 2023 9:38 pm For meg virker Leknessund å være en ryttertype ganske lik Bob Jungels.

En rytter som i gode sesonger med riktig fokus kan kjøre seg inn topp 10 i en Grand Tour og en ryttertype som med riktig fokus kan være en relevant rytter i Belgiske klassikere der han kommer avgårde i forkant av de største stjernene.

Det er nok først og fremst etapperitt som Paris-Nice og bruddseiere som bør stå på prioriteringslisten.
Er ikke Jungels en god del mer kjøresterk enn Leknessund?

Det jeg egentlig er mest spent på for denne sesongen er hvordan Tobias Foss vil gjøre det i fjellene. Tempoegenskapene er jo top notch, men hvor god er han egentlig når det blir særlig brattere enn 6-7 %, og i hvilken grad er han i stand til å svare på rykk og tempoendringer. Basert på det jeg har sett hittil kan jeg ikke huske å ha sett særlig mange GC-ryttere som virker like diesel som det Foss er. Er han overhodet i stand til å følge på kraftige tempoøkninger?

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

KongOlav2 skrev: søn feb 26, 2023 11:18 pm Er ikke Jungels en god del mer kjøresterk enn Leknessund?
Kjørestyrke er jo ett noe vagt begrep, men de to rittene Leknessund vant i fjor, i Tour de Swiss og Artic Race ble begge vunnet etter relativt lange solobrudd som vitner om stor kjørestyrke.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Leknessund har jo hele tiden matchet Foss (eller helst gjort det bedre) på samme alder.
Altså hvis vi sammenligner Foss sin 2016-sesong med Leknessund sin 2018-sesong og så videre. Både hvis man ser på hva de konkurrerte i, resultater og poeng.

Dette er eksempelvis PCS-poengene deres per alder (ved start av året):

18 år: Leknessund 20p - 16p Foss
19 år: Leknessund 107p - 10p Foss
20 år: Leknessund 183p - 35p Foss
21 år: Leknessund 152p - 85p Foss
22 år: Leknessund 511p - 81p Foss

Så hadde Foss sitt definitive gjennombrudd i 2021-sesongen, som altså vil samsvare med Leknessund sin 2023-sesong. Dette året kom Foss på topp 10 i Giroen og tok en ganske grei seier i NM både på tempo og landevei. Det er ikke utelukket at Leknessund kan fortsette å matche (eller slå) Foss denne sesongen.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Forøvrig kult å se alle rittene som Uno-X er med i i vår. Ingen Strade Bianchi, men det blir Paris-Nice med Kristoff, Wærenskjold, THJ og Tiller bekreftet så langt (tror jeg). Sender vel "reservene" til Catalunya, mens Kristoff, Tiller og resten av brosteinsgjengen kjører alle fem WT-rittene i Belgia. Ingen Baskerland Rundt, men brosteinsgjengen skal til helvete i nord mens THJ skal kjøre alle tre Ardennerklassikerne.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jolla skrev: man feb 27, 2023 9:57 am Forøvrig kult å se alle rittene som Uno-X er med i i vår. Ingen Strade Bianchi, men det blir Paris-Nice med Kristoff, Wærenskjold, THJ og Tiller bekreftet så langt (tror jeg). Sender vel "reservene" til Catalunya, mens Kristoff, Tiller og resten av brosteinsgjengen kjører alle fem WT-rittene i Belgia. Ingen Baskerland Rundt, men brosteinsgjengen skal til helvete i nord mens THJ skal kjøre alle tre Ardennerklassikerne.
Vil tro de har størst sjanser i de litt mindre endagersrittene. Le Samyn i morgen, Dwars door Vlanderen, Scheldeprijs og muligens GW senere. I tillegg ser jeg de skal delta i enda en håndfull mindre endagersritt i Belgia. Her kan det være mulighet for Kristoff, Halvorsen og Wærneskjold (om ikke velten i går merkes godt) kan ha muligheter til å plukke noen poeng.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

KongOlav2 skrev: man feb 27, 2023 10:08 am
Jolla skrev: man feb 27, 2023 9:57 am Forøvrig kult å se alle rittene som Uno-X er med i i vår. Ingen Strade Bianchi, men det blir Paris-Nice med Kristoff, Wærenskjold, THJ og Tiller bekreftet så langt (tror jeg). Sender vel "reservene" til Catalunya, mens Kristoff, Tiller og resten av brosteinsgjengen kjører alle fem WT-rittene i Belgia. Ingen Baskerland Rundt, men brosteinsgjengen skal til helvete i nord mens THJ skal kjøre alle tre Ardennerklassikerne.
Vil tro de har størst sjanser i de litt mindre endagersrittene. Le Samyn i morgen, Dwars door Vlanderen, Scheldeprijs og muligens GW senere. I tillegg ser jeg de skal delta i enda en håndfull mindre endagersritt i Belgia. Her kan det være mulighet for Kristoff, Halvorsen og Wærneskjold (om ikke velten i går merkes godt) kan ha muligheter til å plukke noen poeng.
De har større sjanser i mindre ritt på Europatouren, men etter min mening ikke større sjanser for å samle mange poeng. Det er veldig mange poeng i hederlige 5. plasser i ritt som Gent-Wevelgem eller en 7. plass i sammendraget i Paris-Nice. Men ja, det er mye flere poeng per dag i endagsritt enn etapperitt.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

THJ pådro seg korona i Portugal og selv om han er i trening igjen dukker han ikke opp i Paris-Nice.

Laget blir Kristoff, Wærenskjold, Tiller, Skaarseth, Resell, Gregaard og Charmig. Gregaard og Charmig kan kanskje plassere seg i topp 15 sammenlagt, men ser Arvesen sier at de ikke vil prioritere sammendraget. Kan Kristoff vinne en spurt? Kan Gregaard, Charmig eller Tiller vinne fra brudd?

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Oppløftende 3.plass for Halvorsen i dagens Grand Prix Criquielion i Belgia, bak Sam Welsford og Milan Menten. Welsford vant to etapper i San Juan og var på pallen på en spurtetappe i UAE Tour og Menten vant Le Samyn, så ingen skam å bli slått av disse.

Andre gang han er topp 5 denne sesongen, det virker lovende.

Real-_-

Legg inn av Real-_- »

Overrasker meg litt hvor svak de er på sosiale medier. Ingenting i dag før lagtempoen i ett ganske stort ritt som Paris-Nice. Heller ikke etterpå med resultater e.l.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Hadde litt større tro på Charmig, men det virker som at han rett og slett ikke er god nok til å hevde seg helt i toppen på World Tour-nivå. Synes egentlig han burde være i stand til å klatre på nivå med ryttere som Cavagna, Narvarez, Sobrero etc på en etappe som i dag. Å plassere seg rundt nummer 15 burde vært realistisk, men han er dessverre langt unna det nivået.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det er resultatene i 2023, 2024 og 2025 som blir utslagsgivende for om Uno-X får seg en WT-lisens i 2026.
Det er lenge igjen, men det har ikke vært en god nok start så langt, og Uno-X burde egentlig hatt dobbelt så mye poeng for å holdt følge med DSM som per idag holder den viktige 18. plassen.
UCI Rankings

Bilde

Stor forskjell på Uno-X og det beste PT-laget, altså Lotto Dstny, som i Arnaud De Lie har den 3. beste poengplukkeren i 2023. En veldig imponerende ung herremann.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Ettersom Alpecin har startet sesongen svakt og er bak Uno-X så er det egentlig 17.plassen til Israel som bør regnes som «par».

Ekstremt viktig at Kristoff og Tiller setter i gang poengsankingen i klassikerne etter Paris-Nice og så må vi krysse fingrene for at THJ og Træen virkelig møter opp i Katalonia.

Halvorsen har hatt en fin sesongstart og allerede samlet nesten 8x så mange poeng som i hele fjor og Kristoff har hatt en fin seier og bea poengresultat i Omloop, men ellers er det litt tynt enn så lenge. Først og fremst hadde man nok håpet på en del fler poeng på Charmig etter Valenciana, Algarve og nå er det Paris-Nice som virker å bli ganske poengfattig også.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jolla skrev: ons mar 08, 2023 10:09 pm Det er resultatene i 2023, 2024 og 2025 som blir utslagsgivende for om Uno-X får seg en WT-lisens i 2026.
Det er lenge igjen, men det har ikke vært en god nok start så langt, og Uno-X burde egentlig hatt dobbelt så mye poeng for å holdt følge med DSM som per idag holder den viktige 18. plassen.
UCI Rankings
► Show Spoiler
Stor forskjell på Uno-X og det beste PT-laget, altså Lotto Dstny, som i Arnaud De Lie har den 3. beste poengplukkeren i 2023. En veldig imponerende ung herremann.
Ikke så overraskende at de er et stykke bak. På papiret mener jeg det er kun Astana som er svakere enn Uno-X av WT-lagene. Men de er til gjengjeld råttent svake og burde ikke vært WT-lag i det hele tatt. Dog burde det være rom for å slå det svært aldrende Israel Premier Tech-laget. Men om de faktisk skal bli WT-lag må de nok ha kraftige forsterkninger og gjøre den klart største delen av poengfangsten i 2024 og 2025. Det som er kjipt er at den mest effektive måten å sanke poeng på er også jævlig "kjedelig", nemlig hente sprintere og satse maks mot alle disse endagersrittene på 1.1 og 1.HC-nivå. Rytter som nevnte De Lie samt Jasper Phillipsen henter jo drøssevis med poeng her.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Nå er "ryttere som De Lie og Jasper Phillipsen" enormt gode ryttere. Philipsen er kanskje den beste spurteren i verden og De Lie er et ekstremt talent som er mye mer enn en ren sprinter (ref hans kjøring i Omloop og den ene seieren hans i Etoile Besseges opp den veggen de kjører hvert år), så jeg vet ikke hvor lett det er å hente ryttere som kan sanke regelmessige topp 3 i disse endagersrittene på 1.1 og 1.Pro-nivå.

Halvorsen, Blikra og Fredheim skal kjøre to slike 1.1 ritt neste uke, Danilith Nokere Koerse og Bredene Koksijde Classic. Slik Halvorsen har startet sesongen bør det være muligheter til å håpe på to topp 10 plasseringer her, forhåpentligvis høyt oppe i topp 10. Best sjanse i Bredene vil jeg tro, Nokere Koerse avslutter med en slak motbakkespurt på brostein, så den kan være litt spesiell. Samtidig ikke hardere enn at Merlier vant der i fjor.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: lør mar 11, 2023 9:58 am Nå er "ryttere som De Lie og Jasper Phillipsen" enormt gode ryttere. Philipsen er kanskje den beste spurteren i verden og De Lie er et ekstremt talent som er mye mer enn en ren sprinter (ref hans kjøring i Omloop og den ene seieren hans i Etoile Besseges opp den veggen de kjører hvert år), så jeg vet ikke hvor lett det er å hente ryttere som kan sanke regelmessige topp 3 i disse endagersrittene på 1.1 og 1.Pro-nivå.

Halvorsen, Blikra og Fredheim skal kjøre to slike 1.1 ritt neste uke, Danilith Nokere Koerse og Bredene Koksijde Classic. Slik Halvorsen har startet sesongen bør det være muligheter til å håpe på to topp 10 plasseringer her, forhåpentligvis høyt oppe i topp 10. Best sjanse i Bredene vil jeg tro, Nokere Koerse avslutter med en slak motbakkespurt på brostein, så den kan være litt spesiell. Samtidig ikke hardere enn at Merlier vant der i fjor.
Det finnes både to og tre gradsforskjeller mellom de norske du nevner her og de to jeg nevnte. Uno-X har vel et budsjett å forholde seg til, og da tror jeg denne type rytter og satsing er den som gir mest "value for money". Må si at jeg ikke har den supertroen på at dagens ryttere + Foss og Leknessund er det som kan bringe dem til WT-plass iallfall. Det må sterkere lut til.

Edit: Jeg mene for øvrig ikke at de bør gjøre dette, da jeg synes spurtsatsing er det absolutt kjedeligste som finnes i sykkel. Da håper jeg heller at de f.eks satser mest mulig mot THJ som sammenlagtrytter og Wærenskjold som endagerskaptein og supplerer disse med ryttere. Både en co-kaptein til Foss sammenlagt, samt 1-2 habile endagersryttere som kan supplere Wærenskjold.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Ja, hvis WT skal være realistisk må flere av talentene de allerede har på plass heve seg ytterligere ett nivå og fremforalt prestere jevnere. Nivået er der på mange ryttere til å samle en del poeng, men de er for ujevne dessverre.

THJ hadde en god sesong i fjor, men bør prestere på "topp 10 i WT-enukersritt" jevnt gjennom hele sesongen.
AHJ har vært god i Tyrkia de to siste årene, men må prester stabilt på dette nivået.
Charmig hadde to gode perioder i fjor, rundt Tour of Oman og rundt Sazka Tour. Han må prestere jevnere på dette nivået.
Idar Andersen hadde en veldig bra uke i Frankrike i Mai i fjor. Han må også prestere på dette nivået oftere.
Wærenskjold må komme i gang i endagersritt, han er en ryttertype som kan samle mange poeng.
Blikra og Halvorsen må kjøre de riktige endagersrittene, de er raske nok til å samle bra med poeng hvis de får kjøre de riktige rittene.

Såvidt jeg kan se er det ingen quick fix blant norske eller danske ryttere som er "spurtere" og kan gå inn og dominere 1.1 og 1.Pro ritt og samle massevis av poeng, så jeg heller mot at denne delen av Uno-X's satsing bør rettes mot:
1. Å få Halvorsen og Blikra til å levere mer stabilt, noe som bør bety at man prøver å gi dem mer støtte og bedre hjelp i avslutningen.
2. Å sende Wærenskjold til flere av denne typen ritt.
3. Å utvikle Fredheim, som er ett kjempetalent når det gjelder denne typen ritt.
4. Få noen av de bedre rytterne (Kristoff, Tiller etc) til å kjøre noen flere av denne typen ritt. Spesielt på høsten bør disse kunne samle mye poeng i denne typen ritt.
5. Neste sesong kommer Sakarias Koller Løland opp fra Dare, han virker å være en perfekt ryttertype for denne typen ritt.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Gregaard kom seg ikke med i bruddet idag. Det blir viktig for ham å komme i bruddet imorgen for å sikre klatretrøya si.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Jolla skrev: lør mar 11, 2023 6:27 pm Gregaard kom seg ikke med i bruddet idag. Det blir viktig for ham å komme i bruddet imorgen for å sikre klatretrøya si.
Det klarte han. Dermed reddet han et svakt ritt for Uno-X.

Jeg har vært kritisk til Charmig tidligere og fortsetter med det. Han bør vise mye mellom nå og Touren for å være aktuell for TDF-laget.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det er så bra for poengenes del at Uno-X er med på ritt som idag, selv om det ikke var deres dag. 15., 25., 55. og 56. plass gir totalt 63 UCI-poeng, som er mer enn dobbelt så mange poeng som Uno-X fikk når Kristoff og Wærenskjold tok 1. og 3. plass i Volta ao Algarve.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Dårlig uttelling for Uno-X i dag. Så langt denne sesongen er de faktisk bare sjette best av Pro Team-lagene. Det nivået vil neppe holde til å få invitasjoner til alt de ønsker av ritt i kommende år. Prestasjonene må forbedres kraftig i løpet av sesongen. Samt at nye ryttere må inn til neste år.

Biff_Byford

Legg inn av Biff_Byford »

Ja, men skal sies at i dag gjorde de jobben, eller ett skikkelig forsøk. Men som du sier dårlig uttelling. Vi får håpe på sen formutvikling, både planlagt (TdF) og tilfeldig (sykdom og skader). Evt så holder de ikke godt nok nivå.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Biff_Byford skrev: ons mar 29, 2023 8:54 pm Ja, men skal sies at i dag gjorde de jobben, eller ett skikkelig forsøk. Men som du sier dårlig uttelling. Vi får håpe på sen formutvikling, både planlagt (TdF) og tilfeldig (sykdom og skader). Evt så holder de ikke godt nok nivå.
Jeg tror flere av de mer profilerte rytterne egentlig ikke har potensial til å plukke særlig med poeng annet enn sporadisk. Det gjelder f.eks Træen og de fleste danskene i laget. Charmig er habil, men heller ikke særlig mer enn at han kan bli topp 10 i et av disse 5-dagersritttene, ikke mye mer enn det. Kristoff har nok noe saft igjen i beina, men mindre enn tidligere og tror nesten man må regne med at fjorårssesongen var hans siste virkelig bra sesong.

Jeg har ikke stor tro på at det blir mye poeng i RVV og PR. Ei heller i Ardennene eller Tour of the Alps (som for øvrig er svært tøff i år). De neste par månedene er det i Scheldprijs samt i diverse mindre franske ritt frem til og med Dukerque i mai og mindre belgiske ritt mot slutten av mai og i juni jeg tror de kan plukke en del poeng.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Hvis man ser litt på Dwars og G-W så var Wærenskjold i posisjon til å spurte om 4. plassen i går og Tiller var i spurten om 7.plassen i G-W, men ble "kun" nummer 14 og 15. Begge disse to var i en posisjon der de bare kunne sitte på hjul i en større gruppe de siste 2-3 milene og jeg hadde håpet på mer i disse spurtene. Å være helt i toppen i disse spurtene er det som tidligere har gjort Kristoff til en av de beste poengplukkerne, men det er tydelig at Wærenskjold og Tiller ikke helt er der.

Nå skal det sies at Wærenskjold har kjørt veldig bra i disse to rittene og tydelig tatt steg. I fjor fullførte han ingen ritt på dette nivået og nå er han ikke langt unna å være kompetitiv om topplasseringer. Fortsetter han fremgangen blir han en mann som samler flere topp 10 i disse rittene neste år.

Når det gjelder poengene:
Kristoff var sterk i går, men har fortsatt vært en stor skuffelse. Det samme med Tiller. I fjor hadde han samlet 286 UCI-poeng frem til og med G-W, i år har han kun tatt 58. Kristoff har tatt 312 mot 440 på samme tid i fjor. THJ har tatt 0 poeng mot 211 på samme tid i fjor. Disse tre, som burde være de store poengplukkerne har ikke lyktes og er hovedgrunnen til at Uno-X ligger nesten 1200 poeng bak 18.plassen allerede. Selv om det er 2 sesonger igjen etter i år, bør avstanden ikke bli veldig mye større resten av denne sesongen.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: tor mar 30, 2023 9:04 am Hvis man ser litt på Dwars og G-W så var Wærenskjold i posisjon til å spurte om 4. plassen i går og Tiller var i spurten om 7.plassen i G-W, men ble "kun" nummer 14 og 15. Begge disse to var i en posisjon der de bare kunne sitte på hjul i en større gruppe de siste 2-3 milene og jeg hadde håpet på mer i disse spurtene. Å være helt i toppen i disse spurtene er det som tidligere har gjort Kristoff til en av de beste poengplukkerne, men det er tydelig at Wærenskjold og Tiller ikke helt er der.

Nå skal det sies at Wærenskjold har kjørt veldig bra i disse to rittene og tydelig tatt steg. I fjor fullførte han ingen ritt på dette nivået og nå er han ikke langt unna å være kompetitiv om topplasseringer. Fortsetter han fremgangen blir han en mann som samler flere topp 10 i disse rittene neste år.

Når det gjelder poengene:
Kristoff var sterk i går, men har fortsatt vært en stor skuffelse. Det samme med Tiller. I fjor hadde han samlet 286 UCI-poeng frem til og med G-W, i år har han kun tatt 58. Kristoff har tatt 312 mot 440 på samme tid i fjor. THJ har tatt 0 poeng mot 211 på samme tid i fjor. Disse tre, som burde være de store poengplukkerne har ikke lyktes og er hovedgrunnen til at Uno-X ligger nesten 1200 poeng bak 18.plassen allerede. Selv om det er 2 sesonger igjen etter i år, bør avstanden ikke bli veldig mye større resten av denne sesongen.
Er enig i at Tiller har vært skuffende. Wærenskjold, og mange andre på laget har absolutt hevet seg siden i fjor, men de er jo enda et nummer for små når de beste tråkker til.

Når det gjelder UCI-poeng så hadde de sikkert tjent på å fokusere på litt mindre ritt, men om ambisjonene er å bli WT så er det bare rett og rimelig at de satser i de største rittene. Selv om toppresultatene har uteblitt så har de jo ikke prestert særlig dårligere enn Quickstep, og klart bedre enn andre pro-conti lag (bortsett fra IPT). Problemet er jo at det ikke hjelper stort på UCI-rankingen...

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: tor mar 30, 2023 9:04 am Hvis man ser litt på Dwars og G-W så var Wærenskjold i posisjon til å spurte om 4. plassen i går og Tiller var i spurten om 7.plassen i G-W, men ble "kun" nummer 14 og 15. Begge disse to var i en posisjon der de bare kunne sitte på hjul i en større gruppe de siste 2-3 milene og jeg hadde håpet på mer i disse spurtene. Å være helt i toppen i disse spurtene er det som tidligere har gjort Kristoff til en av de beste poengplukkerne, men det er tydelig at Wærenskjold og Tiller ikke helt er der.

Nå skal det sies at Wærenskjold har kjørt veldig bra i disse to rittene og tydelig tatt steg. I fjor fullførte han ingen ritt på dette nivået og nå er han ikke langt unna å være kompetitiv om topplasseringer. Fortsetter han fremgangen blir han en mann som samler flere topp 10 i disse rittene neste år.

Når det gjelder poengene:
Kristoff var sterk i går, men har fortsatt vært en stor skuffelse. Det samme med Tiller. I fjor hadde han samlet 286 UCI-poeng frem til og med G-W, i år har han kun tatt 58. Kristoff har tatt 312 mot 440 på samme tid i fjor. THJ har tatt 0 poeng mot 211 på samme tid i fjor. Disse tre, som burde være de store poengplukkerne har ikke lyktes og er hovedgrunnen til at Uno-X ligger nesten 1200 poeng bak 18.plassen allerede. Selv om det er 2 sesonger igjen etter i år, bør avstanden ikke bli veldig mye større resten av denne sesongen.
Enig ang Wærenskjold. Synes han har vært grei, og tror han vil bli veldig bra etter hvert. Han og THJ er uten tvil de to rytterne jeg har størst forhåpninger til på litt sikt.

Tiller liker jeg ganske godt, men han mangler det lille ekstra som gjør at han kan være med i toppen litt oftere. Tror egentlig bare Wærenskjold har potensial til dette av dagens ryttere med tanke på endagersritt.

Det er det heller ikke mange av de andre danske og norske rytterne som har. Pedersen primært og SKA sekundært. Og Skjelmose har vist masse i mindre ritt. Vi får se litt hva Leknessund kan utvikle seg til.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»