Seleção brasileira – Det brasilianske landslaget i VM

Svar
Enzino
Innlegg: 5989

Seleção brasileira – Det brasilianske landslaget i VM

Legg inn av Enzino »

Denne tråden er opprettet for diskusjoner rundt det Brasilianske landslaget i VM. Spilleruttak, formasjoner, taktikk, enkeltspilleres prestasjoner, etc. Selvsagt spesielt for oss som elsker det brasilianske landslaget, men sikkert noen mer negative som også vil mene noe.

I Brasil er fotballen veldig nært religion. Og store deler av befolkningen på over 200 millioner følger tett, når landslaget spiller. Særlig i mesterskap. For veldig mange er sporten den eneste potensielle veien ut av fattigdom. Det skaper en drive for å lykkes som overgår mye, og Brasil har til nesten alle tider produsert veldig mange spillere med høy kvalitet.

Brasil har vunnet flest VM-titler i historien med 5, og har nest flest finaler med 7 (Tyskland har 8).

Men før de vant første tittel, klarte de i 1950 å tape siste kampen i gruppespill to, som fungerte som en finale mot Uruguay hvor de kun trengte U for å bli verdensmestre, og ledet 1-0 til pausen, men tapte til slutt 1-2 foran 200.000 tilskuere på Maracanã stadion i Rio de Janeiro. Hele landet sørget i mange dager.


Deretter kom det titler på løpende bånd. Først de tre VM’ene hvor Pele spilte i 1958, 1962 og 1970.
Klipp fra finalene her:
1958:
1962:
1970:

Så gikk det en stund før de vant i 1994, og så til slutt i 2002. Det er altså 20 år siden de vant tittelen, og dermed statistisk sett på tide igjen.

1994-finalen ble avgjort på straffer etter 0-0:


Mens 2002 ble finalen (hadde nær sagt selvsagt) avgjort av mål fra Ronaldo Nazario, som også ble mesterskapets toppscorer med 8 mål (første gang toppscoreren endte på over 6 mål siden Lato i 1974):


De mislykkes som kjent med å nå finalen hjemme i 2014 da et svekket Brasil med Neymar på sykehuset og Thiago Silva suspendert for kort, gikk på det som antakelig er VM-historiens største sjokk resultat da de tapte 1-7 for Tyskland i Belo Horizonte.


Ved forrige korsvei i Russland 2018 ble det exit med tap 1-2 for Belgia i kvartfinalen anført av en opplagt KdB.


Historisk sett mener også mange at Brasils lag i 1982 er det beste landslaget som ikke har vunnet VM. Zico, Socrates, Eder og Falcão er navn som de fleste i den eldre garde har hørt og har et forhold til. Dette laget feiet gjennom gruppespill 1 med seire over Sovjet, Skottland og New Zeeland. Deretter slo de erkerival Argentina 3-1 i første gruppespills-kamp etter en ekstremt fartsfylt affære som førte til at en purung Maradona ble provosert til å stemple en brasilianer og ble utvist mot slutten av kampen (han kom som de fleste vet grusomt sterkt tilbake ved neste korsvei i 1986, men det som antakelig er den mest overlegne forestillingen fra en enkeltspiller i VM-historien).


Dermed skulle det holde med uavgjort mot Italia for å nå semifinalen. Som de fleste kampene med dette laget var det åpent i begge endene og 0-1 ble utlignet av Socrates, 1-2 ble utliknet av Falcão, men da Rossi scoret hat-trick til 2-3 hadde ikke brassene flere utlikninger i seg. Selv forelsket jeg meg i dette laget, og tapet mot Italia var en kjempenedtur.

Italia feide deretter over Polen i semi (2-0) og Vest-Tyskland (3-2) i finalen og ble verdensmestre. Paul Rossi ble toppscorer med 6 mål.


Tilbake til nåtid. Etter noen år med svakere generasjoner, har de nå fått opp mange flere gode spillere de senere årene. Spillestyrken i stallen har gjort at Brasil er bookienes favoritt til å vinne dette mesterskapet:
https://www.oddschecker.com/football/world-cup/winner

Troppen som Tite tok ut til mesterskapet er som følger:

Målvakter
Alisson, Liverpool
Ederson, Manchester City
Weverton, Palmeiras

Forsvar
Dani Alves, Pumas
Danilo, Juventus
Marquinhos, Paris Saint-Germain
Eder Militao, Real Madrid
Thiago Silva, Chelsea
Bremer, Juventus
Alex Sandro, Juventus
Alex Telles, Sevilla

Midtbane/Angrep
Lucas Paqueta, West Ham
Fred, Manchester United
Bruno Guimaraes, Newcastle United
Casemiro, Manchester United
Fabinho, Liverpool
Raphinha, FC Barcelona
Antony, Manchester United
Gabriel Martinelli, Arsenal
Vinicius Junior, Real Madrid
Richarlison, Tottenham
Gabriel Jesus, Arsenal
Pedro, Flamengo
Neymar, Paris Saint-Germain
Rodrygo, Real Madrid
Everton Ribeiro, Flamengo

Tradisjonen tro er troppen bedreforspent offensivt enn defensivt. Men midtbanespillerne Casemiro, Fred, Guimaraes, Fabinho vil bli brukt som alternativer for å skape balanse i laget. Det som er litt mer atypisk Brasil er at de har mesterskapets beste keeper-duo. Allison i målet er en matchvinner, som er ekstremt god i 1 mot 1, noe kritikerne av kvaliteten på forsvaret nok vil si at han og Brasil vil få flittig bruk for når det drar seg til.

På tross av Flamengo-sympatier pga. personlig tilknytning til Rio, er jeg høyst kritisk til uttakene av de to Flamengo-spillerne Pedro og Everton Riberio. Særlig uttaket av sistnevnte er helt uforståelig for meg, og jeg mistenker at det ligger noe politikk internt i brasiliansk fotball bak at Flamenco-spillere tydeligvis må med.

Å tippe formasjon for dette laget er nesten umulig. I kvalifiseringen og oppkjøringskampene har Tite spilt laget i både 4-3-3, 4-4-2, 4-2-2-2 og 4-2-3-1. Formasjonene og rollene offensivt er veldig flytende, og som en annen debattant så treffene beskrev det, så spiller Neymar i fri rolle uansett hvor han står i hvilken formasjon.

Allisson er bankers i mål. Stopperparet blir etter all sannsynlighet Silva og Marquinhos. Det betyr at høyre back bekles av Militão eller kanskje Danilo. På venstre back har Tite vekslet mellom Alex Telles og Alex Sandro.

De offensive spillerne som virker bankers er Neymar, Raphina, Vini jr og Paquetá. Casemiro er førstevalg som balanserende. Den siste plassen har enten blitt bekledd av Fred der Tite har prioritert det defensive, mens av en mer offensiv i kamper mot antatt svakere lag. De senere kampene har Richarlison blitt prioritert i disse tilfellene. Jeg skulle heller gjerne sett at Jesus skulle få spille, basert på form i PL (men han har hatt måltørke, på tross av mange veldig gode kamper, så mulig det spiller inn).

Brasil er blitt trukket i gruppe G med Serbia (24/11), Sveits (28/11) og Kamerun (2/12). Dette er en gruppe med tre andre lag som Brasil normalt sett skal slå. Dermed må det kunne forventes en ganske grei gruppeseier.

Gruppen er for øvrig komisk lik den gruppen de trakk i 2018, hvor Costa-Rica istedenfor Kamerun var trekningen. Brasil spilte da uavgjort 1-1 i åpningskampen mot Sveits, og slo Serbia 2-0 i den siste kampen. Det ideelle scenarioet er selvsagt å vinne de to første kampene og dermed kunne rullere på laget mot Kamerun. Det er høyst mulig, men krever at laget spiller på sitt beste.

Dersom Brasil vinner gruppen venter lag nummer to i gruppe H bestående av Portugal, Ghana, Uruguay og Sør-Korea i 8-delsfinalen. Skulle Brasil mot formodning bli nummer to i gruppen, venter vinneren av denne gruppen.

For oss som håper på en finale mellom Brasil og erkerivalen Argentina er det verdt å merke seg at dersom begge vinner sin gruppe, vil de kunne møtes i en eventuell semi-finale (13/12). En slik semi-finale vil i så fall bli en kopi av Copa America finalen i fjor som Argentina vant 1-0 etter scoring av Di Maria.

Brasil taper veldig sjelden kamper i gruppespillet i VM, og Norge er det eneste landet som har slått Brasil i gruppespill siden 1966 da Pele ble skadet og både Ungarn og Portugal slo Brasil med de samme sifrene 3-1. Tar med et klipp fra den famøse 2-1 kampen i Marseille i 1998 også:


VAI BRASIL!!!

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Jeg husker såvidt VM 1982, men to av målene mot Argentina er klassikere. Eders skudd fra 30-35 meter (?) er det ene. Treffpunkt med yttersiden/vrist (?) så hardt har jeg i ettertid aldri sett utført slik. Andre og tyngre baller i 82 enn i 2022. Det andre målet er Zico sin boksåpnerpasning hvor han frispiller Junior. Fantastisk vektet pasning i det ene ledige rommet. Har vist den til dribleglade unge spillere

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

BUUUUUUU!

Brazil suger!!!!

BUUUUUUUU!

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Crazy Horse skrev: søn nov 20, 2022 7:18 pm Det andre målet er Zico sin boksåpnerpasning hvor han frispiller Junior.
Den er stas. Han hadde en ikke altfor verst pasning til kaptein Sócrates ved 1-1 mot Italia også. Ellers var han svak da brasilianerne behøvde genialiteten hans som mest. Den andreomgangen han leverte i den avgjørende kampen i andre gruppespill var nesten ynkelig.

Italia gjennomførte en nær perfekt taktisk match. Antognoni ble snytt for 4-2-målet. Tidligere hadde Sócrates, da han hadde gått fram som spiss etter at Serginho var blitt byttet ut, rullet en ball i nettet. Den "scoringen" ble avblåst for offside. Det var sikkert korrekt nok all den tid det knapt ga protester fra brasilianerne, men jeg har til gode å se annulleringen fra en vinkel som kunne gitt et entydig svar. Hadde den vært tellende, så hadde det betydd 3-3 drøyt ti minutter før slutt.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

mikemodano skrev: søn nov 20, 2022 8:38 pm
Tidligere hadde Sócrates, da han hadde gått fram som spiss etter at Serginho var blitt byttet ut, rullet en ball i nettet. Den "scoringen" ble avblåst for offside. Det var sikkert korrekt nok all den tid det knapt ga protester fra brasilianerne, men jeg har til gode å se annulleringen fra en vinkel som kunne gitt et entydig svar. Hadde den vært tellende, så hadde det betydd 3-3 drøyt ti minutter før slutt.
Jeg er 99% sikker på at det var offside etter å ha tittet på det her:



(som forøvrig er hele kampen)

Etter 1:35:35:

Socrates er ikke synlig i bilde i det 10-dels sekundet ballen blir slått, men 1-2 10-deler etterpå kan man se skyggen hans før han selv blir synlig, og den er ca. 1 meter innenfor den italienske forsvareren.

Selv om jeg så gjerne skulle kunne si at det Brasil-laget ble snytt. For dæven de var gode, og jeg digget dem det året.

Men de var veldig lite taktiske og organiserte, og det falt de på dessverre. Hadde alt det talentet vært hakket bedre organisert, ville de vunnet VM ganske lett.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Enzino skrev: søn nov 20, 2022 10:20 pm Socrates er ikke synlig i bilde i det 10-dels sekundet ballen blir slått, men 1-2 10-deler etterpå kan man se skyggen hans før han selv blir synlig, og den er ca. 1 meter innenfor den italienske forsvareren.
Jeg tenderer nok til å dele oppfatningen din, selv om det hadde vært fint med en mer avslørende vinkel.
Enzino skrev: søn nov 20, 2022 10:20 pm Selv om jeg så gjerne skulle kunne si at det Brasil-laget ble snytt. For dæven de var gode, og jeg digget dem det året.
Gode var de. Og tidvis ganske spektakulære. Åtte av (de 15) scoringene deres kom imidlertid mot Skottland og New Zealand. Det var unike individualister i elleveren deres, og trolig har man i et verdensmesterskap aldri sett en slik stjernespekket midtbane verken før eller siden, men samtidig var nok troen på egne ferdigheter i overkant (for så vidt berettiget) slik at man i akkurat litt for stor grad ignorerte enkelte defensive aspekter ved spillet. De fem på midten, Toninho Cerezo, Falcão, Sócrates, Zico og Éder (jeg pleier å kalle det 4-5-1, det Telê Santana satte dem opp i), spilte for eksempel aldri sammen verken før turneringen eller siden igjen. Hvor grundige var forberedelsene? Stolte man akkurat litt for mye på egne ferdigheter, samtidig som man tok akkurat litt for lite hensyn til at motstanderne også kunne ha ess i ermet (som den Rossi som hadde vært målløs i de første fire kampene) ?

Misforstå meg rett: Jeg er stor fan av dette laget selv. Det var de som fikk meg interessert i fotball. Naiviteten bidro imidlertid til å felle dem. Og Cerezo. Han var involvert i samtlige tre baklengs i den avgjørende matchen.

Lykke til med tråden. Jeg tror det er best for alle parter at jeg trekker meg ut, siden jeg har minimalt å bidra med hva gjelder årets utgave.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Da nærmer vi oss oppstart for Brasil i dette VM.

Ser det påstås et sted på nettet at oppstillingen er lekket, men tviler veldig på om det er noe i det. Dog ser line-up'en troverdig ut, og det er et godt guestimate.

Alisson; Danilo, Thiago Silva, Marquinhos, Alex Sandro; Casemiro, Lucas Paqueta; Raphinha, Richarlison, Neymar, Vinicius Junior

Jeg er egentlig kun usikker på høyre back hvor jeg ville trodd Miletao skal spille, og videre litt usikker på Richarlison. Resten av de offensive starter nesten garantert. Midtstopperpar og keeper er nok bankers.

Leste i et invervju på en brasiliansk nettside for fotball at Thiago Silva sier han er i storslag. Det ville han vel antakelig sagt uansett... haha... Men har troa på at han kan gjøre et godt mesterskap på det som mest sannsynlig blir siste forsøk.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

mikemodano skrev: søn nov 20, 2022 10:38 pm
Enzino skrev: søn nov 20, 2022 10:20 pm Socrates er ikke synlig i bilde i det 10-dels sekundet ballen blir slått, men 1-2 10-deler etterpå kan man se skyggen hans før han selv blir synlig, og den er ca. 1 meter innenfor den italienske forsvareren.
Jeg tenderer nok til å dele oppfatningen din, selv om det hadde vært fint med en mer avslørende vinkel.
Enzino skrev: søn nov 20, 2022 10:20 pm Selv om jeg så gjerne skulle kunne si at det Brasil-laget ble snytt. For dæven de var gode, og jeg digget dem det året.
Gode var de. Og tidvis ganske spektakulære. Åtte av (de 15) scoringene deres kom imidlertid mot Skottland og New Zealand. Det var unike individualister i elleveren deres, og trolig har man i et verdensmesterskap aldri sett en slik stjernespekket midtbane verken før eller siden, men samtidig var nok troen på egne ferdigheter i overkant (for så vidt berettiget) slik at man i akkurat litt for stor grad ignorerte enkelte defensive aspekter ved spillet. De fem på midten, Toninho Cerezo, Falcão, Sócrates, Zico og Éder (jeg pleier å kalle det 4-5-1, det Telê Santana satte dem opp i), spilte for eksempel aldri sammen verken før turneringen eller siden igjen. Hvor grundige var forberedelsene? Stolte man akkurat litt for mye på egne ferdigheter, samtidig som man tok akkurat litt for lite hensyn til at motstanderne også kunne ha ess i ermet (som den Rossi som hadde vært målløs i de første fire kampene) ?

Misforstå meg rett: Jeg er stor fan av dette laget selv. Det var de som fikk meg interessert i fotball. Naiviteten bidro imidlertid til å felle dem. Og Cerezo. Han var involvert i samtlige tre baklengs i den avgjørende matchen.

Lykke til med tråden. Jeg tror det er best for alle parter at jeg trekker meg ut, siden jeg har minimalt å bidra med hva gjelder årets utgave.
7 mål på 3 kamper mot Sovjet, Argentina og Italia var ikke akkurat dårlig det. Men mot sovjet var de vel ganske heldige med dommeravgjørelsene?

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Fin artikkel om seleção i dagens VG:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/MoA1l ... r-oss-alle

Synes det er absurd å kritisere for at spillerne smiler og har det gøy på trening. I dag har jeg troa på litt sambafotball mot Serbia.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

Enzino skrev: tor nov 24, 2022 9:07 am Fin artikkel om seleção i dagens VG:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/MoA1l ... r-oss-alle

Synes det er absurd å kritisere for at spillerne smiler og har det gøy på trening. I dag har jeg troa på litt sambafotball mot Serbia.
Vanskelig å spille sambafotball mot Serbia. Får de første målet, så kan de sikkert gjøre mye gøy, men jeg mistenker at det blir veldig mye frispark og frustrasjon først og fremst. Tror Brasil vil spille relativt konservativt og satse på at de på topp kan score når/hvis de får litt rom. Kjedelig gruppe de fikk, hvor kamper mot Serbia og Sveits er samme som i 18 og neppe fører til noe særlig med mål.

(famous last words)

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Om Brasil klarer å balansere det offensive eller kreative med balanse og defensiv struktur - noe jeg tror de klarer med spillere som Casemiro sentralt - vinner de over Serbia. De kan gå hele veien, men det vil ofte være noe tilfeldig hvem som vinner VM. Det vil alltid bli tette og jevne kamper, særlig i utslagsrundene. Spent på Brasil i kveld.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

k9b skrev: tor nov 24, 2022 9:32 am
Enzino skrev: tor nov 24, 2022 9:07 am Fin artikkel om seleção i dagens VG:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/MoA1l ... r-oss-alle

Synes det er absurd å kritisere for at spillerne smiler og har det gøy på trening. I dag har jeg troa på litt sambafotball mot Serbia.
Vanskelig å spille sambafotball mot Serbia. Får de første målet, så kan de sikkert gjøre mye gøy, men jeg mistenker at det blir veldig mye frispark og frustrasjon først og fremst. Tror Brasil vil spille relativt konservativt og satse på at de på topp kan score når/hvis de får litt rom. Kjedelig gruppe de fikk, hvor kamper mot Serbia og Sveits er samme som i 18 og neppe fører til noe særlig med mål.

(famous last words)
Nja. Nå var ikke mitt hovedpoeng med Samba-fotball mange mål. Det var mer at jeg håper sterkt (kanskje mer håp enn tro, så troa er muligens et litt villedende ord å bruke), at vi kan få se det offensive galleriet med Neymar i spissen spille ut litt av registeret sitt, og spille på seg selvtillit. Det at det er veldig god stemining i troppen og på treningene, betyr ofte et Brasil som vil leke litt på banen hvis de får til.

Serbia er et svakere lag enn Sveits da. Sveits er vel bedre nå enn for 4 år siden og bedre enn på lenge. Ingen har vel glemt at de slo ut de franske favoritttene i EM på straffer etter en opphenting av dimensjoner. Og de har vært gode i NL hvor de blant annet slo Spania borte og scoret 9 poeng på 6 kamper i gruppe med Spania, Portugal og Tjekkia.

Brasil slo Serbia 2-0 for 4 år siden i Russland. Sånn sett en mer behagelig åpningskamp enn i 2018. Men åpningskamp er åpningskamp, og da er det en del nerver som skal håndteres osv, så hvem vet. Argentina og Tyskland kan skrive under på det i dette VMet så langt.

Jeg er forsiktig optimist, og veldig spent på lagoppstillingen.

P.S: OT her, men så deilig det var å se et Frankrike spille ut det offensive registeret sitt. Begrenset motstand selvsagt, men likevel. Det er sånn jeg mener Frankrike skal spille med det spillermaterialet. Håper det samme av England også når motstanden blir sterkere, og av Brasil fra kamp 1. Da kan dette bli et fantastisk underholdende VM! :-)

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 10:09 am Om Brasil klarer å balansere det offensive eller kreative med balanse og defensiv struktur - noe jeg tror de klarer med spillere som Casemiro sentralt - vinner de over Serbia. De kan gå hele veien, men det vil ofte være noe tilfeldig hvem som vinner VM. Det vil alltid bli tette og jevne kamper, særlig i utslagsrundene. Spent på Brasil i kveld.
Det er omtrent det eneste jeg er usikker på i opptillingen. Om Tite prioriterer defensiv trygghet og setter Fred (eller Fabinho/Guimaraes) ved siden av Casemiro som balanserende, eller om det skal inn 5 primært offensive spillere.

Jeg tror på det sistnevnte. Dessverre tror jeg Tite prioriterer Richardlison på topp. Jeg ser poenget med å ha en spiller på topp som kan ta duellene og skape rom for de andre offensive. Men jeg mener Jesus hadde gjort en minst like god jobb til dette, etter å ha sett ham gjøre nøyaktig det på skyhøyt nivå i Arsenal denne høsten (hvor han har vært instrumentell for at spillere som Saka, Martinelli, Ødegaard og Xhaka har blomstret offensivt).

Jeg er vel over 90% sikker på at kvarteten Neymar, Paquetá, Vinicius og Raphina starter.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Enzino skrev: tor nov 24, 2022 11:36 am
Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 10:09 am Om Brasil klarer å balansere det offensive eller kreative med balanse og defensiv struktur - noe jeg tror de klarer med spillere som Casemiro sentralt - vinner de over Serbia. De kan gå hele veien, men det vil ofte være noe tilfeldig hvem som vinner VM. Det vil alltid bli tette og jevne kamper, særlig i utslagsrundene. Spent på Brasil i kveld.
Det er omtrent det eneste jeg er usikker på i opptillingen. Om Tite prioriterer defensiv trygghet og setter Fred (eller Fabinho/Guimaraes) ved siden av Casemiro som balanserende, eller om det skal inn 5 primært offensive spillere.

Jeg tror på det sistnevnte. Dessverre tror jeg Tite prioriterer Richardlison på topp. Jeg ser poenget med å ha en spiller på topp som kan ta duellene og skape rom for de andre offensive. Men jeg mener Jesus hadde gjort en minst like god jobb til dette, etter å ha sett ham gjøre nøyaktig det på skyhøyt nivå i Arsenal denne høsten (hvor han har vært instrumentell for at spillere som Saka, Martinelli, Ødegaard og Xhaka har blomstret offensivt).

Jeg er vel over 90% sikker på at kvarteten Neymar, Paquetá, Vinicius og Raphina starter.
Bare spar meg for Fred. Fatter ikke hva han gjør i denne troppen ? Langt heller Fabinho ved siden av Casemiro som balanserende spillere. Fred er hjelpeløs offensivt, og slår ballen bort i annenhver offensive pasning Fabinho er mye tryggere med ball. Er verken Man U eller Liverpool supporter. Leeds. Har ikke noe med klubbfølelse. Jeg synes bare Fred er oppskrytt og for dårlig til å hjelpe Man U tilbake i toppen av PL

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 12:19 pm Bare spar meg for Fred. Fatter ikke hva han gjør i denne troppen ? Langt heller Fabinho ved siden av Casemiro som balanserende spillere. Fred er hjelpeløs offensivt, og slår ballen bort i annenhver offensive pasning Fabinho er mye tryggere med ball. Er verken Man U eller Liverpool supporter. Leeds. Har ikke noe med klubbfølelse. Jeg synes bare Fred er oppskrytt og for dårlig til å hjelpe Man U tilbake i toppen av PL
Fabinho har vært svak denne sesongen. Til tider svært dårlig. Godt mulig Guimaraes er det beste valget ved siden av Casemiro.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

KongOlav2 skrev: tor nov 24, 2022 12:20 pm
Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 12:19 pm Bare spar meg for Fred. Fatter ikke hva han gjør i denne troppen ? Langt heller Fabinho ved siden av Casemiro som balanserende spillere. Fred er hjelpeløs offensivt, og slår ballen bort i annenhver offensive pasning Fabinho er mye tryggere med ball. Er verken Man U eller Liverpool supporter. Leeds. Har ikke noe med klubbfølelse. Jeg synes bare Fred er oppskrytt og for dårlig til å hjelpe Man U tilbake i toppen av PL
Fabinho har vært svak denne sesongen. Til tider svært dårlig. Godt mulig Guimaraes er det beste valget ved siden av Casemiro.
Fred har vært prioritert både i kvalifiseringen og i oppkjøringen når Tite har skulle ha en dobbel pivot. Så tipper han er prioritert fortsatt, selv om jeg mener at Guimaraes per i nå er en bedre spiller basert på høsten i PL. Fabinho måtte nok vært i form som litt lengre tilbake for å være aktuell ja.

Så enig med @Crazy Horse at jeg helst ikke vil se Fred der. Men Tite har sine favoritter, og det ser man tydelig utfra hvordan han har valgt oppstillinger det siste året. Så tror vi får se Fred i kampene Brasil skal spille med dobbel pivot og litt mindre hodeløst kaste seg i angrep.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Enzino skrev: tor nov 24, 2022 12:27 pm Fred har vært prioritert både i kvalifiseringen og i oppkjøringen når Tite har skulle ha en dobbel pivot. Så tipper han er prioritert fortsatt, selv om jeg mener at Guimaraes per i nå er en bedre spiller basert på høsten i PL. Fabinho måtte nok vært i form som litt lengre tilbake for å være aktuell ja.

Så enig med @Crazy Horse at jeg helst ikke vil se Fred der. Men Tite har sine favoritter, og det ser man tydelig utfra hvordan han har valgt oppstillinger det siste året. Så tror vi får se Fred i kampene Brasil skal spille med dobbel pivot og litt mindre hodeløst kaste seg i angrep.
Fred i stedet for Guimaraes og ingen Gabriel Jesus. Jeg kan ikke si helt at jeg skjønner det.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

KongOlav2 skrev: tor nov 24, 2022 12:29 pm
Enzino skrev: tor nov 24, 2022 12:27 pm Fred har vært prioritert både i kvalifiseringen og i oppkjøringen når Tite har skulle ha en dobbel pivot. Så tipper han er prioritert fortsatt, selv om jeg mener at Guimaraes per i nå er en bedre spiller basert på høsten i PL. Fabinho måtte nok vært i form som litt lengre tilbake for å være aktuell ja.

Så enig med @Crazy Horse at jeg helst ikke vil se Fred der. Men Tite har sine favoritter, og det ser man tydelig utfra hvordan han har valgt oppstillinger det siste året. Så tror vi får se Fred i kampene Brasil skal spille med dobbel pivot og litt mindre hodeløst kaste seg i angrep.
Fred i stedet for Guimaraes og ingen Gabriel Jesus. Jeg kan ikke si helt at jeg skjønner det.
Jeg forstår mye av det Tite gjør. Og det er vanskelig å ta ham på resultatene. Han er vel en Copa-America finale i fra å være feilfri de senere årene.

Men at Fred prioriteres, og enda mer at Richarlison prioriteres, får jeg litt grå hår av. Så vi er helt på linje her. La oss håpe at han gjør noen vrier utover i mesterskapet, men jeg har mine tvil. For øvrig tror jeg Jesus kan være et helvete å møte som super-sub. Hvis Richarlison har revet og slitt i midtstopperne i 60-70 min, og den mye mer mobile og uforutsigbare Jesus kommer inn når de er blitt slitnei hode og kropp, skal det være en del forsvarsspillere som kan bli skikkelig svimle. Så mulig det er en del av vurderingen.

Jeg har jo før VM tippet at Brasil vinner og at Jesus blir matchvinner i finalen fra innbytterbenken. Det tipset står jeg på helt til det motsatte er bevist! :D

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

k9b skrev: tor nov 24, 2022 9:32 am
Vanskelig å spille sambafotball mot Serbia. Får de første målet, så kan de sikkert gjøre mye gøy, men jeg mistenker at det blir veldig mye frispark og frustrasjon først og fremst. Tror Brasil vil spille relativt konservativt og satse på at de på topp kan score når/hvis de får litt rom. Kjedelig gruppe de fikk, hvor kamper mot Serbia og Sveits er samme som i 18 og neppe fører til noe særlig med mål.

(famous last words)
Ble vel som du trodde i første og som jeg håpe-trodde i andre omgang.

Call it a draw? :D

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Enzino skrev: tor nov 24, 2022 12:27 pm
KongOlav2 skrev: tor nov 24, 2022 12:20 pm
Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 12:19 pm Bare spar meg for Fred. Fatter ikke hva han gjør i denne troppen ? Langt heller Fabinho ved siden av Casemiro som balanserende spillere. Fred er hjelpeløs offensivt, og slår ballen bort i annenhver offensive pasning Fabinho er mye tryggere med ball. Er verken Man U eller Liverpool supporter. Leeds. Har ikke noe med klubbfølelse. Jeg synes bare Fred er oppskrytt og for dårlig til å hjelpe Man U tilbake i toppen av PL
Fabinho har vært svak denne sesongen. Til tider svært dårlig. Godt mulig Guimaraes er det beste valget ved siden av Casemiro.
Fred har vært prioritert både i kvalifiseringen og i oppkjøringen når Tite har skulle ha en dobbel pivot. Så tipper han er prioritert fortsatt, selv om jeg mener at Guimaraes per i nå er en bedre spiller basert på høsten i PL. Fabinho måtte nok vært i form som litt lengre tilbake for å være aktuell ja.

Så enig med @Crazy Horse at jeg helst ikke vil se Fred der. Men Tite har sine favoritter, og det ser man tydelig utfra hvordan han har valgt oppstillinger det siste året. Så tror vi får se Fred i kampene Brasil skal spille med dobbel pivot og litt mindre hodeløst kaste seg i angrep.
Og her kan vi vel antakelig konkludere med at Tite kan troppen sin bedre enn en gjennomsnittlig debattant på FD. :lol:

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Neymar ute resten av gruppespillet. Skal vi få se Neymardrakta på lagbilder denne gangen og?

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Soccermannen skrev: fre nov 25, 2022 6:01 pm Neymar ute resten av gruppespillet. Skal vi få se Neymardrakta på lagbilder denne gangen og?
Dette brasilianske landslaget har så mange strenger å spille på offensivt, at det svekker ikke laget i nærheten av like mye som en slik skade ville gjort på de to forrige versjonene.

Tipper Fred går inn sentralt på midten sammen med Casemiro mot Sveits, og at Paquetá skal være playmaker. Han har spilt ren 10er under Tite før.

Så blir lagoppstillingen mot Kamerun veldig avhengig av om Brasil har vunnet gruppa allerede eller ikke.

Neymar har x-faktoren til å avgjøre jevne kamper mot veldig gode lag sent i turneringen, så vi får virkelig håpe den hevelsen går ned raskt og at han blir klar til cup-spillet (tar nærmest for gitt at Brasil kommer dit).

Det var litt interessant. Jeg snakket med en brasiliank venninne i dag, og hun sier at veldig mange brasilianere er dritt lei hele Neymar. Det blir for mye drama, og utenomsportlige ting. Han gikk jo hardt ut med sitt synpunkt i det kontroversielle og polariserende presidentvalget som nettopp var der. Det var ikke spesielt smart for populariteten i hjemlandet.

Det virker som om mange brasilianere også mener at laget er godt nok til å vinne VM uten ham. Og det kan selvsagt skje, selv om jeg tror sannsynligheten for å løfte pokalen er større hvis han spiller.

Og så hylles selvsagt Richarlison unisont i Brasil i går og i dag. Akkurat det kan man jo forstå.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Soccermannen skrev: fre nov 25, 2022 6:01 pm Neymar ute resten av gruppespillet. Skal vi få se Neymardrakta på lagbilder denne gangen og?
Jepp, og et nytt 1-7 nederlag :lol:

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Enzino skrev: fre nov 25, 2022 6:18 pm
Soccermannen skrev: fre nov 25, 2022 6:01 pm Neymar ute resten av gruppespillet. Skal vi få se Neymardrakta på lagbilder denne gangen og?
Dette brasilianske landslaget har så mange strenger å spille på offensivt, at det svekker ikke laget i nærheten av like mye som en slik skade ville gjort på de to forrige versjonene.

Tipper Fred går inn sentralt på midten sammen med Casemiro mot Sveits, og at Paquetá skal være playmaker. Han har spilt ren 10er under Tite før.

Så blir lagoppstillingen mot Kamerun veldig avhengig av om Brasil har vunnet gruppa allerede eller ikke.

Neymar har x-faktoren til å avgjøre jevne kamper mot veldig gode lag sent i turneringen, så vi får virkelig håpe den hevelsen går ned raskt og at han blir klar til cup-spillet (tar nærmest for gitt at Brasil kommer dit).

Det var litt interessant. Jeg snakket med en brasiliank venninne i dag, og hun sier at veldig mange brasilianere er dritt lei hele Neymar. Det blir for mye drama, og utenomsportlige ting. Han gikk jo hardt ut med sitt synpunkt i det kontroversielle og polariserende presidentvalget som nettopp var der. Det var ikke spesielt smart for populariteten i hjemlandet.

Det virker som om mange brasilianere også mener at laget er godt nok til å vinne VM uten ham. Og det kan selvsagt skje, selv om jeg tror sannsynligheten for å løfte pokalen er større hvis han spiller.

Og så hylles selvsagt Richarlison unisont i Brasil i går og i dag. Akkurat det kan man jo forstå.
Håper ikke på Fred. Han holder ikke mål verken i Man eller for Brasil. Han klarte i løpet av den korte tiden han spilte mot Serbia å slå ballen bort 3 ganger. Han har nok defensive kvaliteter, men offensivt er han en katastrofe. Etter min mening da, men den har nok begrenset vekt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

netrebske skrev: fre nov 25, 2022 6:59 pm
Soccermannen skrev: fre nov 25, 2022 6:01 pm Neymar ute resten av gruppespillet. Skal vi få se Neymardrakta på lagbilder denne gangen og?
Jepp, og et nytt 1-7 nederlag :lol:
Neymar er ikke skuespiller hele tiden. Synes de pro russiske serberne slapp billig unna, som i den taklingen når Neymar forserte mot Serbias mål i stor fart. Ja midtstopperen tok ballen, men han tok da også Neymar, og det var da han ble skadet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kunne heller sett Guimaraes inn og en treer på midten med Casemiro dypt og Paqueta og Guimaraes som indreløpere. Vinicius, Raphinha og Richarlison på topp.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

KongOlav2 skrev: fre nov 25, 2022 10:54 pm Kunne heller sett Guimaraes inn og en treer på midten med Casemiro dypt og Paqueta og Guimaraes som indreløpere. Vinicius, Raphinha og Richarlison på topp.
Jeg ville heller sett Guimaraes enn Fred.

Men Tite har brukt mange av de samme spillerne over tid, som kjenner hverandre relasjonelt og har gitt kontinuitet, og ikke minst resultater. Derfor tviler jeg på at han går vekk fra den oppskriften. Tite’s Brasil er rett og slett veldig vanskelige å slå. Det er en egenskap de nok ønsker å beholde og kapitalisere på utover i mesterskapet.

Og så tror jeg Tite er mye mer opptatt av hva enspiller har levert i den gule trøya enn i klubblaget. Richarlison er jo stjerneeksemplet.

Fred får mye tyn.og jeg er ingen stor fan av det jeg ser i PL, man han har funket i den rollen for Seleção over lang tid. Ikke at han har imponert voldsomt, men han har vært en brikke i et kollektiv som funker og som skaper resultater.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Enzino skrev: lør nov 26, 2022 7:23 am
KongOlav2 skrev: fre nov 25, 2022 10:54 pm Kunne heller sett Guimaraes inn og en treer på midten med Casemiro dypt og Paqueta og Guimaraes som indreløpere. Vinicius, Raphinha og Richarlison på topp.
Jeg ville heller sett Guimaraes enn Fred.

Men Tite har brukt mange av de samme spillerne over tid, som kjenner hverandre relasjonelt og har gitt kontinuitet, og ikke minst resultater. Derfor tviler jeg på at han går vekk fra den oppskriften. Tite’s Brasil er rett og slett veldig vanskelige å slå. Det er en egenskap de nok ønsker å beholde og kapitalisere på utover i mesterskapet.

Og så tror jeg Tite er mye mer opptatt av hva enspiller har levert i den gule trøya enn i klubblaget. Richarlison er jo stjerneeksemplet.

Fred får mye tyn.og jeg er ingen stor fan av det jeg ser i PL, man han har funket i den rollen for Seleção over lang tid. Ikke at han har imponert voldsomt, men han har vært en brikke i et kollektiv som funker og som skaper resultater.
Problemet mitt med Fred, både for Man U (er Leeds supporter) og Brasil, er alle balltapene. Alle feilpasningene. I hver kamp gjør han store feil.

Ser at Neymar kanskje er ute resten av VM. Merkelig at dommerne i 2022 ikke slår mer ned på at stjernespillere sparkes ned. Trodde man lærte av dette med Pele i 1966 eller var det 62, og Maradona blant annet i 1982. Serberne var noen fordømte råtasser, og håper de ryker rett ut etter gruppespillet.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Crazy Horse skrev: søn nov 27, 2022 4:51 pm
Problemet mitt med Fred, både for Man U (er Leeds supporter) og Brasil, er alle balltapene. Alle feilpasningene. I hver kamp gjør han store feil.

Ser at Neymar kanskje er ute resten av VM. Merkelig at dommerne i 2022 ikke slår mer ned på at stjernespillere sparkes ned. Trodde man lærte av dette med Pele i 1966 eller var det 62, og Maradona blant annet i 1982. Serberne var noen fordømte råtasser, og håper de ryker rett ut etter gruppespillet.
Jeg tror ikke du kan overføre direkte det du har sett av Fred i PL til Brasil. I kampen mot Serbia var han ikke noe verre enn noen andre når det gjaldt feilpasninger. Jeg er som sagt ikke noen fan av spilleren, jeg bare forsøker å se dette så objektivt som mulig.

Det funker dessverre fortsatt å sparke enkeltspillere ut av kampene og VM.

Tite har gått ut og kritisert dommerne i etterkant av Serbia-kampen.
https://www.bbc.com/sport/football/63698283

Og det kan man godt forstå:
"Since his first World Cup in 2014, Neymar has been fouled 53 times in the competition, at least 11 more than any other player."

Ganske ekstremt statistikk. Nå har Neymar en spillestil som innbyr til det, siden han elsker å holde på og skjerme unna ballen. Men det er liten tvil om at han ikke får den beskyttelsen han burde.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Med Brasil allerede klare for utslagsrundene før siste kamp, får vi antakelig se en litt annen line-up i kveldens kamp mot Kamerun. Selv om man teoretisk sett kan tape gruppeseieren med tap og Sveits samtidig slår Serbia, samt at minst en av kampene ender med 2 måls margin eller mer.

Neymar, Danilo og Alex Sandro er ute med skader. Det ryktes at Martinelli har imponert på trening og skal få en start, men det gjenstår å se. Et annent spenningsmoment er om Jesus får en start og Richarlison hviles. Tilsvarende om kanskje Bruno Guimaraes kan få en start på sentral midtbane og om Tite ønsker å rullere på midtstopperplass. Og vil Tite rulle på keeperplass, eller skal Allison som ennå ikke har sluppet inn et mål i VM så langt bare få fortsette?

Når det gjelder skaden til Neymar stopper ikke spekulasjonene, men det eneste vi vet helt sikkert er at han ikke spiller i kveld. Noen mener han antakelig er ute hele mesterskapet, andre mener han har en god sjanse til å nå 8-delsfinalen, mens atter andre spekulerer i at han først blir klar til kvartfinalen (gitt at Brasil kommer seg dit selvsagt). Brasils assistent-manager har uttalt at avgjørelsene på Neymar, Danilo og Alex Sandro om videre spill i mesterskapet, vil bli tatt etter kampen mot Kamerun.

Jeg har vært ganske sikker på line-up til Brasils kamper så langt og har stort sett truffet veldig bra. I dag er jeg mye mer usikker. Tite rullerer normalt sett lite, og har ikke vært i en slik situasjon siden siste gruppspillskamp mot Ecuador i Copa America 2021. Da rullerte han ganske mye på et lag som allerede hadde 3 strake seire og hadde vunnet gruppen før siste gruppespillskamp. Men i den turneringen rullerte han ganske mye tidligere i gruppespillet også, f.eks. fikk alle 3 keepere starte matcher.

Derfor ekstremt usikker på dagens lag, men gjetter på noe i nærheten av det her:

----------------------- Ederson

Militao - Marquinos - Bremer - Alex Telles

----------- Guimaraes - Paquetá

Antonhy ------- Rodrygo ---------- Martinelli

---------------------- Jesus

Et altenativ kan være å starte med Fred for Paquetá i pivot'en og at sistnevnte blir flyttet opp og tar plassen til Rodrygo. Men sistnevnte var vesentlig friskere enn Paquetá i den rollen sist. Fabinho kan faktisk også være et alternativ i pivot'en, men det er mindre sannsynlig.

Tipper at både Thiago Silva og Casemiro får hvile, for å ikke risikere belastning og skader. De blir veldig viktige videre i mesterskapet, og særlig Silva har kommet til en alder hvor han neppe bør presses for mye på kampbelastning.

Så sitter spillere som Vini jr, Richarlison og Raphina klare på benken som offensivt skyts ved behov. Casemiro kommer nok inn hvis man har en 1 måls ledelse som skal beskyttes.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»