Støttetråden for oss som boikotter VM

Svar
GatlingGun

Re: Støttetråden for oss som boikotter VM

Legg inn av GatlingGun »

Champis skrev: søn nov 27, 2022 5:27 pm
GatlingGun skrev: søn nov 27, 2022 5:23 pm
Champis skrev: søn nov 27, 2022 5:16 pm


Enig.

Men legger merke til at det var det eneste du hadde å komme med, så regner med jeg traff blink.
Og likevel et mye bedre bidrag i tråden enn både du og andre har kommet med! Sjukt!

Ok...

Jeg bare synes det var litt merkelig av deg å skrive at det er en annen kultur i Qatar og at vi bare må akseptere det. Er jo litt festlig at du ikke vil kommentere det noe mer. Sånn er det når man blir avslørt.
Festlig at jeg har bidratt til at du har syntes noe var festlig da.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Helloween skrev: søn nov 27, 2022 10:26 pm Ironisk at de som boikotter VM er de samme som vil at muslimer skal ta over Norge.
Øhh…okay? Jeg kan ikke snakke for de andre med jeg tror ikke mange av oss vil det? Jeg vil det i alle fall ikke. Men jeg tipper du mener dette fordi noen av oss stemmer på venstresiden?

Centrist

Legg inn av Centrist »

Crazy Horse skrev: søn nov 27, 2022 12:04 pm Uavhenig av arbeidet til NFF har jentefotball vært på fremmarsj i hele Norge de siste 10-15 år med ett unntak; i de innvandrertette bydelene i Oslo. Hva gjelder homofili og menneskerettigheter så er det etter det jeg har forstått et skille mellom menneskerettighetskonvensjoner fra FN med utgangspunkt i konvensjonen fra 1948, og EMK, eller den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. FN erklæringen fra 1948 må sees i sammenheng med en rekke tilleggskonvensjoner. Er legaliserng av homofili en universell menneskerett (FN), nedfelt i konvensjoner ratifisert av et flertall av medlemsstatene i FN ? Jeg kan ikke se dette. Forfølgelse, tortur, fengselsstraffer etc av homofile vil åpenbart være i strid med de universelle menneskerettighetene, men neppe det å forby homofili eller reklame for homfili (Russland 2014), så lenge straffen er forholdsmessig f.eks. ved ileggelse av bøter. Om Qatar og andre muslimske land forbyr homofile så kan jeg for det første ikke se at vesten har noe som helst med dette å gjøre. Det er et indre verdimessig anliggende. For det andre tror jeg ikke at et slikt forbud er i strid med FN sine menneskerettighetserklæringer, i motsetning til forfølgelse og uforholdsmessig straffenivå. FIFA presidenten hadde i sin tale rett i en ting. Europa har ingen grunn til å være stolt av all sin fortid, som å reise rundt i Nord og Syd-Amerika og Midt-Østen med kors og sverd, senere prester og bibel.
Ikke veldig interessert i det folkerettslige rundt VM for å være ærlig. Om Qatars internasjonale forpliktelser, kan man lese mer her: https://indicators.ohchr.org/

Ingen er folkerettslig forpliktet til å legalisere homofilt ekteskap; FN har intet slik juridiksjon jf. suverenitetsprinsippet. Dog har en rekke stater signert under på erklæringen fra 1948 som gir ett uttrykk for en verdensomfattende oppfatning av hvordan man ønsker å videreutvikle samfunnet. Man kan godt kritisere pronsippene for å være "for" Vestlige, og at Qatar ikke har signert under ol., men poenget er at Qatar bryter med verdenssamfunnet. I særs stor grad. Det er ett politisk spørsmål i hvor sterk man ønsker nasjonalstater skal være og hvor langt man skal verne om suverenitetsprinsippet, men at vi skal lukke øyene for menneskerettighetsbrudd under argumentasjonen at det er "et indre verdimessig anliggende" virker noe simpelt.

De aller fleste politiske saker i diktaturer ol. er prinsipialt anliggende det indre for staten. Det betyr ikke at verdenssamfunnet skal lukke øynene eller rope whataboutism. Uten sammenlinging forøvrig, Hitlers fremgang på 30-tallet, Rwanda i 94 og Putin 2022? Qatar var også særs invovlert i Yemen inntill 2017. Det er ikke indre nærliggende, men har en verdisammenheng i hvilket styresett Qatar ønsker å frembringe for Midtøsten.

Selvfølgelig har ikke Europa noen grunn til å være stolt av sin fortid med kolonialisme mv. Jeg klarer allikevel ikke se hvilken relevans dette har til diskusjonen om hvorvidt menneskerettighetsbrudd i Qatar er et indre anliggende eller ei.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

trønderen skrev: søn nov 27, 2022 10:47 pm
Helloween skrev: søn nov 27, 2022 10:26 pm Ironisk at de som boikotter VM er de samme som vil at muslimer skal ta over Norge.
Øhh…okay? Jeg kan ikke snakke for de andre med jeg tror ikke mange av oss vil det? Jeg vil det i alle fall ikke. Men jeg tipper du mener dette fordi noen av oss stemmer på venstresiden?
Jeg vil personlig si at det ikke er så ironisk heller.

De i befolkningen som bryr seg mest om at folk over hele verden bør ha menneskerettigheter og ha et godt liv er gjerne de som er mest kritiske til de islamske regimene, og undertrykkelsen og de dårlige kårene som er relativt vanlige i den muslimske verden, og har gjerne mest forståelse og empati i sitt hjerte til å ønske det godt for folk som bor i disse muslimske landene, og dermed også er åpne for at de skal ha lov og mulighet til å immigrere til og integrere seg i den vestlige verden.

Mens de folkene som gjerne deler menneskesynet til disse islamske regimene - altså at alle som er annerledes bør holde seg for seg, og har lyst å ha en ethnostat med kun folk med samme livssyn og konservative idéer - gjerne ikke har noe særlig problem med undertrykkelse så lenge det skjer der nede og ikke der de bor.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Jolla skrev: søn nov 27, 2022 11:24 pm
trønderen skrev: søn nov 27, 2022 10:47 pm
Helloween skrev: søn nov 27, 2022 10:26 pm Ironisk at de som boikotter VM er de samme som vil at muslimer skal ta over Norge.
Øhh…okay? Jeg kan ikke snakke for de andre med jeg tror ikke mange av oss vil det? Jeg vil det i alle fall ikke. Men jeg tipper du mener dette fordi noen av oss stemmer på venstresiden?
Jeg vil personlig si at det ikke er så ironisk heller.

De i befolkningen som bryr seg mest om at folk over hele verden bør ha menneskerettigheter og ha et godt liv er gjerne de som er mest kritiske til de islamske regimene, og undertrykkelsen og de dårlige kårene som er relativt vanlige i den muslimske verden, og har gjerne mest forståelse og empati i sitt hjerte til å ønske det godt for folk som bor i disse muslimske landene, og dermed også er åpne for at de skal ha lov og mulighet til å immigrere til og integrere seg i den vestlige verden.

Mens de folkene som gjerne deler menneskesynet til disse islamske regimene - altså at alle som er annerledes bør holde seg for seg, og har lyst å ha en ethnostat med kun folk med samme livssyn og konservative idéer - gjerne ikke har noe særlig problem med undertrykkelse så lenge det skjer der nede og ikke der de bor.
Fredrick Nietzsches herremoral og slavemoral

Bilde

Ja mange muslimer flykter fra herremoral, men de har store problemer med å godta Deres svake slavemoral. Eksempel fra da Marokko slo Belgia og marokkanere ville gni det inn med å ødelegge eiendom i selve Belgia, vanlig oppførsel fra denne gruppen med bilbrenning etc.
Så står slavemoralens forkjempere og snakker om trang trangboddhet og manglende fritidsklubber, mens den opplagte årsaken er muslimsk/arabisk kultur.

Hadde FIFA fått styre som de selv egentlig ville så hadde VM fortsatt blitt arrangert annenhver gang i Nord/sør Amerika og Europa slik det var i alle år før i tiden.

Å boikotte VM er patetisk

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Dette gikk jo bra...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Henningsen skrev: man nov 28, 2022 11:06 am Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:
24/7

Lezah

Legg inn av Lezah »

Så; har mange latt seg verve til Vigrid nå?

Helloween

Legg inn av Helloween »

Henningsen skrev: man nov 28, 2022 11:06 am Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:
Hvis vi tenker oss en vanlig norsk mann som går på jobb og betaler sin skatt, har barn og kone. Spiser middag klokken fem.

Hva i himmelens navn har han med noen i Qatar å gjøre ?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Lezah skrev: man nov 28, 2022 12:14 pm Så; har mange latt seg verve til Vigrid nå?
Nei de er for pinglete, om man skal joine verstingene så er det Gravid som gjelder.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Lezah skrev: man nov 28, 2022 12:14 pm Så; har mange latt seg verve til Vigrid nå?
Fortsatt usikker på om det blir SIAN eller Refugees welcome etter å ha lest argumentene her inne.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Man kan kalle det boikott eller hva man vil. Faktum at årstiden alene gjør dette vanskelig å følge med på for de aller fleste. November/desember er en tid med mange forpliktelser i tillegg til at "ingen" har ferie. Korrupsjonen og sportsvaskingen gjør det bare enda mindre interessant. PL-abonnementet ble for øvrig sagt opp her i huset da Newcastle ble kjøpt av Saudi-Arabia.

startelver

Legg inn av startelver »

Blir jo spennende å se om Man United og Liverpool skulle havne på arabiske hender på en eller annen måte.

Da er det mange fans som må kaste inn håndkledet.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Helloween skrev: søn nov 27, 2022 10:26 pm Ironisk at de som boikotter VM er de samme som vil at muslimer skal ta over Norge.
Haha, dette var det eneste vi manglet i denne tråden.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Henningsen skrev: man nov 28, 2022 11:06 am Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:
Ikke minst så har vi nå blitt anklaget for å være både pro-muslimske og rasistiske mot muslimer i qatar.

Jeg lurer på hva det neste er, seriemordere?
Brezjnev skrev: man nov 28, 2022 11:00 am Dette gikk jo bra...
Jeg trodde at kamptrådene under vm kanskje ville bli preget av folk som skulle moralisere, noe jeg håpet at ikke skulle skje, selv om jeg boikotter.

Dette så jeg virkelig ikke for meg.
Sist redigert av Tjaaah den man nov 28, 2022 6:52 pm, redigert 3 ganger totalt.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Tjaaah skrev: man nov 28, 2022 6:48 pm
Henningsen skrev: man nov 28, 2022 11:06 am Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:
Ikke minst så har vi nå blitt anklaget for å være både pro-muslimske og rasistiske mot muslimer i qatar.

Jeg lurer på hva det neste er, seriemordere?
Likegyldighet mot muslimer er ennå ledig.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Hallo Rodrygo.. Skal ikke være mulig å bomme der.

Obs! Feil tråd.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

GatlingGun skrev: man nov 28, 2022 6:50 pm
Tjaaah skrev: man nov 28, 2022 6:48 pm
Henningsen skrev: man nov 28, 2022 11:06 am Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:
Ikke minst så har vi nå blitt anklaget for å være både pro-muslimske og rasistiske mot muslimer i qatar.

Jeg lurer på hva det neste er, seriemordere?
Likegyldighet mot muslimer er ennå ledig.
Det er for passiv-aggressivt.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Tjaaah skrev: man nov 28, 2022 6:48 pm
Henningsen skrev: man nov 28, 2022 11:06 am Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:
Ikke minst så har vi nå blitt anklaget for å være både pro-muslimske og rasistiske mot muslimer i qatar.

Jeg lurer på hva det neste er, seriemordere?
Brezjnev skrev: man nov 28, 2022 11:00 am Dette gikk jo bra...
Jeg trodde at kamptrådene under vm kanskje ville bli preget av folk som skulle moralisere, noe jeg håpet at ikke skulle skje, selv om jeg boikotter.

Dette så jeg virkelig ikke for meg.
Ikke at jeg er blant de mest erfarne, men jeg hadde inntrykk av at tråd-disiplinen på fotballforumene var ganske god. Greit nok at folk velger å se på selv om jeg avstår, men at de skulle bli så krenkt av at noen av oss velger annerledes var uventet.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Tjaaah skrev: man nov 28, 2022 6:48 pm
Henningsen skrev: man nov 28, 2022 11:06 am Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:
Ikke minst så har vi nå blitt anklaget for å være både pro-muslimske og rasistiske mot muslimer i qatar.

Jeg lurer på hva det neste er, seriemordere?
Jeg trodde at kamptrådene under vm kanskje ville bli preget av folk som skulle moralisere, noe jeg håpet at ikke skulle skje, selv om jeg boikotter.

Dette så jeg virkelig ikke for meg.
[/quote]



Nei, jeg så ikke helt for meg dette jeg heller, at de som ga f i boikott skulle moralisere mot de som boikotter...
Men nå får de til helvete se og bestemme seg.

Er vi som boikotter rasister, muslimofober eller proislamister..?
Bestem dere liksom!

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Henningsen skrev: man nov 28, 2022 7:43 pm
Tjaaah skrev: man nov 28, 2022 6:48 pm
Henningsen skrev: man nov 28, 2022 11:06 am Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:
Ikke minst så har vi nå blitt anklaget for å være både pro-muslimske og rasistiske mot muslimer i qatar.

Jeg lurer på hva det neste er, seriemordere?
Jeg trodde at kamptrådene under vm kanskje ville bli preget av folk som skulle moralisere, noe jeg håpet at ikke skulle skje, selv om jeg boikotter.

Dette så jeg virkelig ikke for meg.
[/quote]



Nei, jeg så ikke helt for meg dette jeg heller, at de som ga f i boikott skulle moralisere mot de som boikotter...
Men nå får de til helvete se og bestemme seg.

Er vi som boikotter rasister, muslimofober eller proislamister..?
Bestem dere liksom!
Er selv mer glad i müsli og boreslam enn muslimer og islam.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Brezjnev skrev: man nov 28, 2022 7:33 pm Ikke at jeg er blant de mest erfarne, men jeg hadde inntrykk av at tråd-disiplinen på fotballforumene var ganske god. Greit nok at folk velger å se på selv om jeg avstår, men at de skulle bli så krenkt av at noen av oss velger annerledes var uventet.
Jeg er mest på fotball - norsk. Det er et veldig rolig og sivilisert forum, hvor alle etterhvert kjenner hverandre godt, og de verste ufinhetene er vel omtrent at vi kan hovere litt når vi vinner. PL-forumet er nok en del mer belastet, og dette lekker ofte over til internasjonale kamper. Men de herjingene her er alikevel veldig overraskende. Ikke minst det at moraliseringen stort sett går i den retningen den gjør.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Brezjnev skrev: man nov 28, 2022 7:33 pm
Tjaaah skrev: man nov 28, 2022 6:48 pm
Henningsen skrev: man nov 28, 2022 11:06 am Alltid en eller annen idiot som skal ha alle tråder til å handle om innvandring og muslimer, med negativt fortegn selvfølgelig.
Hjelpe meg så ensporet de er. :roll:
Ikke minst så har vi nå blitt anklaget for å være både pro-muslimske og rasistiske mot muslimer i qatar.

Jeg lurer på hva det neste er, seriemordere?
Brezjnev skrev: man nov 28, 2022 11:00 am Dette gikk jo bra...
Jeg trodde at kamptrådene under vm kanskje ville bli preget av folk som skulle moralisere, noe jeg håpet at ikke skulle skje, selv om jeg boikotter.

Dette så jeg virkelig ikke for meg.
Ikke at jeg er blant de mest erfarne, men jeg hadde inntrykk av at tråd-disiplinen på fotballforumene var ganske god. Greit nok at folk velger å se på selv om jeg avstår, men at de skulle bli så krenkt av at noen av oss velger annerledes var uventet.
Jeg blir ikke krenket av noen verdens ting. Irritert er et bedre ord. Jeg blir ikke irritert - eller krenket - av at folk ikke vil se VM. Nær sagt selvfølgelig ikke. Det er da menneskers frie valg. Det som irriterer meg er at enkelte - dog ikke her etter det jeg kan se - omtaler folk som velger å se VM som nærmest onde. Absurde påstander på Twitter fra den aggressive woke bevegelsen. Jeg ser VM med stadig bedre samvittighet. Særlig når man nærmest blir kalt ond uten empati. («Living is easy with eyes closed. Misunderstanding all you see, strawberry fields forever» ). Så mange kamper som mulig.

aderyn

Legg inn av aderyn »

Har selv valg å boikotte VM i år, og lever greit med det, men jeg vet at jeg sannsynligvis kommer til å se VM i USA om 4 år. Er dette hyklersk? Har prøvd å spørre meg selv det spørsmålet men vanskelig å komme til en god konklusjon synes jeg. Tipper det er en del folk i samme bås.

Personlig har jeg sett mer mot de menneskerettighetsbruddene som har direkte konsekvens av at VM avholdes. Altså i hovedsak stadionbyggingen. Dette kommer jo ikke til å bli et særlig stort problem om 4 år, i land med noenlunde gode arbeidsforhold for arbeidere (kan vel diskutere Mexico men får satse på at slavearbeid ikke blir brukt der). Men samtidig har man alt faenskapet USA har bedrevet i andre land som totalt sett har hatt langt større ødeleggelse enn det Qatar har gjort mot fremmedarbeiderne. Men samtidig hvis man skal begynne å trekke frem alt jævelskap land har drevet med utenom arrangeringen av mesterskapet så er det ikke mange land igjen med en akseptabel CV til å avholde VM, og man kan drive med slik whataboutism i all tid. Selv de mest moralske landene i verden, som typ Norge har gjort noe man kan ta oss på.¨

Derfor jeg har endt på den beslutningen om at jeg boikotter Qatar men kommer til å se USA VM om 4 år. Lett er det jo ikke, har lurt på om det er hyklersk, eller en dum konklusjon, og skjønner at det vil oppfates slik av enkelte men man må nesten sette seg ned selv å bedømme selv hvilke kritererier man dømemer ut i fra. Vanskelig å komme frem til en perfekt løsning.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

aderyn skrev: tir nov 29, 2022 1:30 am i land med noenlunde gode arbeidsforhold for arbeidere (kan vel diskutere Mexico men får satse på at slavearbeid ikke blir brukt der).
Jeg vil tro arbeidere utnyttes vel så mye i USA, som i Mexico.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

For min del handler dette vel så mye om mafiaorganisasjonen fifa som landene som arrangerer,
Qatar er sånt sett toppen av isfjellet her.
Kan fint innrømme at det først er i de senere år at jeg har fått et større og større fokus på det som blir drevet med i toppfotballen og merker med det at interessen daler i takt med dette.

Med mindre det blir en total kollaps i fifa har jeg sansynligvis allerede sett mitt siste VM.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Crazy Horse skrev: tir nov 29, 2022 12:51 am
Brezjnev skrev: man nov 28, 2022 7:33 pm
Tjaaah skrev: man nov 28, 2022 6:48 pm

Ikke minst så har vi nå blitt anklaget for å være både pro-muslimske og rasistiske mot muslimer i qatar.

Jeg lurer på hva det neste er, seriemordere?



Jeg trodde at kamptrådene under vm kanskje ville bli preget av folk som skulle moralisere, noe jeg håpet at ikke skulle skje, selv om jeg boikotter.

Dette så jeg virkelig ikke for meg.
Ikke at jeg er blant de mest erfarne, men jeg hadde inntrykk av at tråd-disiplinen på fotballforumene var ganske god. Greit nok at folk velger å se på selv om jeg avstår, men at de skulle bli så krenkt av at noen av oss velger annerledes var uventet.
Jeg blir ikke krenket av noen verdens ting. Irritert er et bedre ord. Jeg blir ikke irritert - eller krenket - av at folk ikke vil se VM. Nær sagt selvfølgelig ikke. Det er da menneskers frie valg. Det som irriterer meg er at enkelte - dog ikke her etter det jeg kan se - omtaler folk som velger å se VM som nærmest onde. Absurde påstander på Twitter fra den aggressive woke bevegelsen. Jeg ser VM med stadig bedre samvittighet. Særlig når man nærmest blir kalt ond uten empati. («Living is easy with eyes closed. Misunderstanding all you see, strawberry fields forever» ). Så mange kamper som mulig.
Du har altså fått kjeft av noen helt andre, et helt annet sted - så da bestemte du deg for å ødelegge for dem som denne tråden er ment for. Til det er det egentlig veldig mye å kommentere, men jeg nøyer meg med å spørre om det er noen måte vi kan hjelpe deg til å komme over det slik at du lar den være i fred, vil du ha trøst? En digital klem, skal vi stryke deg digitalt over håret og si at de som sier du er dum er de som virkelig er dumme sjæl?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

TrondLFC skrev: tir nov 29, 2022 6:22 am For min del handler dette vel så mye om mafiaorganisasjonen fifa som landene som arrangerer,
Qatar er sånt sett toppen av isfjellet her.
Kan fint innrømme at det først er i de senere år at jeg har fått et større og større fokus på det som blir drevet med i toppfotballen og merker med det at interessen daler i takt med dette.

Med mindre det blir en total kollaps i fifa har jeg sansynligvis allerede sett mitt siste VM.
Hvorfor bare ramme din eventuelle interesse for fotball, og ikke andre næringer ? Fotballen trenger verken deg eller meg. Boikottilhengerne fokuserte på dårlig TV tall fra utvalgte kamper for noen dager siden, bl a åpningskampen til Tyskland og at kun 8 mill så England vs Irak i engelsk arbeidstid. Hele 13 millioner mennesker i UK så Wales vs USA. I USA så 13 millioner denne kampen på kanalen Fox. I tillegg 4,5 millioner på en spansktalende kanal i USA, eller henimot 19 millioner. Det er bra for soccer i USA. Rekorden er fortsatt finalen i VM for kvinner i 2015 mellom USA og Japan med 25 millioner seere.

Om man skal boikotte så ta for deg multinasjonale selskap og profittbegjær, og det gjelder også norske bedrifter og fond. Norge og norske bedrifter selger våpen for store beløp til Qatar hvert år. Det norske Oljefondet er tungt inne i Qatar med en betydelig portefølje i landet, som i hotellbransjen. Norske bedrifter tilllater å ha eiere fra alle verdens avkroker og diktaturer så lenge de ikke er på sanksjonslister. Norske bedrifter og internasjonal kapital søker dit avkastningen er best. Forutsatt at ting er lovlig så bryr de seg ikke allverden om menneskerettigheter i landet de investerer i (norske Yara har inntil nylig og vel fortsatt eid fabrikker i diktaturet Belarus). Miljø, dyr, klima og arbeidstakere behandles stort sett innenfor rammene i de land de opererer i og ikke etter norske moralske standarder og norsk lov.

Jeg er ingen tilhenger av turbokapitalismen. Jeg bare nevner noe av det som skjer. Internasjonal herrefotball er endel av dette. Jeg fatter bare ikke hvorfor jeg skal ta offeret med å boikotte noe som betyr mye for meg, VM og internasjonal fotball, og ikke alt det andre. Min og summen av norske stemmer betyr lite for FIFA. Jeg er forøvrig sikker på at VM vil bli en kommersiell knallsuksess rundt om i verden denne gang også, uavhengig av hva nordmenn gjør.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Hvordan går det kjære medboikottere? Har det gått greit så langt? For meg går det bedre og bedre.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»