Legalisering av narkotika.

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Re: Legalisering av narkotika.

Legg inn av newsflash »

FranciscoM skrev: tor nov 24, 2022 5:27 pm Har du noen holdepunkter for at legalisering av tyngre stoffer tar fler liv og at det vil skape flere brukere?

Ut i fra det jeg har lest skjer de fleste dødsfallene i dag på grunn av urene stoffer, eller at brukerne kjøper og får i seg et annet stoff enn de er ute etter. Regulering vil med andre ord redde liv.
Tja, jeg legger jo et av de grunnleggende fundamentene for økonomi til grunn, myndighetenes regulering påvirker etterspørselen av en vare. Det gjelder selvfølgelig også for narkotiske stoffer. Dermed er det ingen tvil om at en legalisering vil medføre at flere kjøper og bruker disse stoffene.

Tyngre narkotiske stoffer er såpass avhengighetsskapende og med så store skadevirkninger at jo flere som bruker, jo flere er det som får ødelagt livet.

MajoritetenTarFeill

Legg inn av MajoritetenTarFeill »

newsflash skrev: tor nov 24, 2022 4:28 pm
FranciscoM skrev: tor nov 24, 2022 1:08 pm Hvilke ulemper kommer i skyggen av den viktigste fordelen, at det redder hundrevis av liv?
Du misforstår dersom du tror det at flere begynner med tyngre narkotiske stoffer redder liv.
De fleste starter med alkohol. Du får det ikke stort tyngre enn den

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 5:58 pm
newsflash skrev: tor nov 24, 2022 4:28 pm
FranciscoM skrev: tor nov 24, 2022 1:08 pm Hvilke ulemper kommer i skyggen av den viktigste fordelen, at det redder hundrevis av liv?
Du misforstår dersom du tror det at flere begynner med tyngre narkotiske stoffer redder liv.
De fleste starter med alkohol. Du får det ikke stort tyngre enn den
Javisst :p

MajoritetenTarFeill

Legg inn av MajoritetenTarFeill »

newsflash skrev: tor nov 24, 2022 6:00 pm
MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 5:58 pm
newsflash skrev: tor nov 24, 2022 4:28 pm

Du misforstår dersom du tror det at flere begynner med tyngre narkotiske stoffer redder liv.
De fleste starter med alkohol. Du får det ikke stort tyngre enn den
Javisst :p
Jeg sier at alkohol er et av de tyngste rusmidlene som finnes. Vanedannende, skadelig, og er et av rusmidlene man legger bråk med noe en er påvirket.

Det er det jeg sier. Og at det er det rusmiddelet de fleste starter med.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 6:13 pm
newsflash skrev: tor nov 24, 2022 6:00 pm
MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 5:58 pm

De fleste starter med alkohol. Du får det ikke stort tyngre enn den
Javisst :p
Jeg sier at alkohol er et av de tyngste rusmidlene som finnes. Vanedannende, skadelig, og er et av rusmidlene man legger bråk med noe en er påvirket.

Det er det jeg sier. Og at det er det rusmiddelet de fleste starter med.
Ja, alkohol er et heftig rusmiddel, og det skjer masse bråk i fylla, men det er vel ikke rent lite bråk når noen klikker i vinkel i amfetamin eller kokainrus heller...

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 6:32 pm
MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 6:13 pm
newsflash skrev: tor nov 24, 2022 6:00 pm

Javisst :p
Jeg sier at alkohol er et av de tyngste rusmidlene som finnes. Vanedannende, skadelig, og er et av rusmidlene man legger bråk med noe en er påvirket.

Det er det jeg sier. Og at det er det rusmiddelet de fleste starter med.
Ja, alkohol er et heftig rusmiddel, og det skjer masse bråk i fylla, men det er vel ikke rent lite bråk når noen klikker i vinkel i amfetamin eller kokainrus heller...
Enig. Og det er rent tragisk å se en i amfetaminrus som f.eks. graver og graver i jorda eller kryper rundt på gulvet i timevis.. Har sett det noen ganger.

Da er det noe helt annet med folk som tar seg en rev i ny og ne. Ikke noe tull med dem.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

pfrog567 skrev: tor nov 24, 2022 6:53 pm
Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 6:32 pm
MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 6:13 pm

Jeg sier at alkohol er et av de tyngste rusmidlene som finnes. Vanedannende, skadelig, og er et av rusmidlene man legger bråk med noe en er påvirket.

Det er det jeg sier. Og at det er det rusmiddelet de fleste starter med.
Ja, alkohol er et heftig rusmiddel, og det skjer masse bråk i fylla, men det er vel ikke rent lite bråk når noen klikker i vinkel i amfetamin eller kokainrus heller...
Enig. Og det er rent tragisk å se en i amfetaminrus som f.eks. graver og graver i jorda eller kryper rundt på gulvet i timevis.. Har sett det noen ganger.

Da er det noe helt annet med folk som tar seg en rev i ny og ne. Ikke noe tull med dem.
Etter en rev blir man bare fredelig og rolig.
Amfetamin fucker opp hodet. Mange som får skikkelig 'oppheng' og gjør ting om igjen og om igjen. Ofte vasking e.l og de gnukker og gnukker som gærne :lol:

MajoritetenTarFeill

Legg inn av MajoritetenTarFeill »

Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 6:32 pm
MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 6:13 pm
newsflash skrev: tor nov 24, 2022 6:00 pm

Javisst :p
Jeg sier at alkohol er et av de tyngste rusmidlene som finnes. Vanedannende, skadelig, og er et av rusmidlene man legger bråk med noe en er påvirket.

Det er det jeg sier. Og at det er det rusmiddelet de fleste starter med.
Ja, alkohol er et heftig rusmiddel, og det skjer masse bråk i fylla, men det er vel ikke rent lite bråk når noen klikker i vinkel i amfetamin eller kokainrus heller...
Holder på knappen på benzo som den den største uro-makeren av illegale rusmidler.

Kor det gjelder amf, så blir nå de fleste veldig lite aggressive av det. De som har vert våken i dagesvis derimot kan være litt annerledes. Men det er jo noe annet.

Alkoholrus er den eneste tilstanden jeg har vert borti bråk i. Slik er det nå med meg.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 7:00 pm
Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 6:32 pm
MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 6:13 pm

Jeg sier at alkohol er et av de tyngste rusmidlene som finnes. Vanedannende, skadelig, og er et av rusmidlene man legger bråk med noe en er påvirket.

Det er det jeg sier. Og at det er det rusmiddelet de fleste starter med.
Ja, alkohol er et heftig rusmiddel, og det skjer masse bråk i fylla, men det er vel ikke rent lite bråk når noen klikker i vinkel i amfetamin eller kokainrus heller...
Holder på knappen på benzo som den den største uro-makeren av illegale rusmidler.

Kor det gjelder amf, så blir nå de fleste veldig lite aggressive av det. De som har vert våken i dagesvis derimot kan være litt annerledes. Men det er jo noe annet.

Alkoholrus er den eneste tilstanden jeg har vert borti bråk i. Slik er det nå med meg.
"Apedop" som benzo har jeg ingen erfaring med.

Der er mange speedfreaker som blir veldig uforutsigbare, mens andre igjen er snille som lam. Hard bruk over lang tid er uansett ikke bra, egentlig uansett hvilket rusmiddel man bruker.

Hadde alkohol kommet på markedet i dag, så ville det blitt totalforbudt tror jeg.
Det er veldig mye skader, bråk osv pga det rusmiddelet.
Cannabis er vel minst.
Tror samfunnet hadde hatt godt av om fler røyket en rev istedetfor å drikke seg fulle.

Durek

Legg inn av Durek »

Tuller dere med innleggene om benzo??
Hva er benzodiazepiner?
Benzodiazepiner utgjør to grupper legemidler: Angstdempende midler og sovemidler. Angstdempende midler er diazepam (Stesolid, Valium, Vival), oksazepam (Sobril) og alprazolam (Xanor). Sovemidler er nitrazepam (Apodorm) og de beslektede midlene zopiklon (Imovane, Zopiclone, Zopitin) og zolpidem (Stilnoct, Zolpidem).
Tror neppe det er noen form for "apedop"

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Durek skrev: søn nov 27, 2022 9:07 pm Tuller dere med innleggene om benzo??
Hva er benzodiazepiner?
Benzodiazepiner utgjør to grupper legemidler: Angstdempende midler og sovemidler. Angstdempende midler er diazepam (Stesolid, Valium, Vival), oksazepam (Sobril) og alprazolam (Xanor). Sovemidler er nitrazepam (Apodorm) og de beslektede midlene zopiklon (Imovane, Zopiclone, Zopitin) og zolpidem (Stilnoct, Zolpidem).
Tror neppe det er noen form for "apedop"
"Apedop" er bare en betegnelse på medisiner, typisk antidepressiver, angstdempende osv som noen bruker for en slags ruseffekt. De typisk flater ut humørsvingninger f.eks

Bliss

Legg inn av Bliss »

Durek skrev: søn nov 27, 2022 9:07 pm Tuller dere med innleggene om benzo??
Hva er benzodiazepiner?
Benzodiazepiner utgjør to grupper legemidler: Angstdempende midler og sovemidler. Angstdempende midler er diazepam (Stesolid, Valium, Vival), oksazepam (Sobril) og alprazolam (Xanor). Sovemidler er nitrazepam (Apodorm) og de beslektede midlene zopiklon (Imovane, Zopiclone, Zopitin) og zolpidem (Stilnoct, Zolpidem).
Tror neppe det er noen form for "apedop"
Benzo er apedop numero uno når det brukes for rus (større mengder sammen med alkohol). Folk blir faktisk tilbakestående av det, omtrent som Quaalude-scenen fra Wolf of Wall Street når DiCaprio går direkte til "cerebral parese-fasen".

Durek

Legg inn av Durek »

Ok. Trodde det var mere type antipsykotika som ble regnet som apedop

Bliss

Legg inn av Bliss »

I Nederland lokkes ungdommer med farlig narkotika for å rekrutteres inn i kriminelle gjenger. Politiet advarer og ber ungdommen våge å si nei. Stoffet det er snakk om er ... snus.

https://www.nettavisen.no/video/her-adv ... -95-786560

Centrist

Legg inn av Centrist »

https://www.tk.no/venstre-senterungdomm ... 51-1264384

Dette må være noe av det merkeligste jeg har lest på lang tid. La oss ta det punktvis:

1. "Blir framtida bedre og tryggere hvis alle unge kan ta en joint med cannabis når og hvor som helst?" Ingen har proklamert for dette. Om noe vil jo et uregulert marked gjøre det enklere for at "alle unge" kan ta en joint når og hvor som helst. Et regulert marked med 18års aldersgrense vil gjøre tilgangen mye striktere. Hvor mange 10-åringen ser man gatelangs med vodka i hånda?

2. "Avhengighet av cannabis kan aldri reverseres, kun reduseres litt ved hjelp av andre skadelige stoffer." Det er en god grunn til at dette ikke er underbygget kilder. Nettopp fordi de ikke finnes.

3. "Bruk av cannabis/hasj/marihuana utløser oftest blant unge schizofreni med hallusinasjoner og vrangforestillinger. Jeg opplevde flere ganger at de unge som jeg var kamerat med, plutselig ble helt krakilske og bla. angrep meg med jaktkniv. At jeg hadde jobbet lenge for å skaffe gjengen et sted de kunne drive med sine hobbyer osv. men holde seg rusfrie, det var glemt." Haha.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Er det mulig :
"Altfor mange vil ikke lytte til de med erfaring. Avhengighet av cannabis kan aldri reverseres, kun reduseres litt ved hjelp av andre skadelige stoffer."

Når man klarer å skrive noe så kunnskapsløst og hinsides dumt, så er man fritatt fra å bli tatt seriøst i debatten, da har man redusert seg selv til en klovn.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Den som kan litt historie vet at det er legalisert nok narkotika som det er. Til medisinsk bruk.

Bliss

Legg inn av Bliss »



Måtte se originalen fra Senterungdommen noen ganger før hjernen ville akseptere at det faktisk ikke er en parodi. Nydelig tilsvar fra Svenneby i Unge Høyre.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Centrist skrev: lør des 10, 2022 7:28 pm https://www.tk.no/venstre-senterungdomm ... 51-1264384

Dette må være noe av det merkeligste jeg har lest på lang tid. La oss ta det punktvis:

1. "Blir framtida bedre og tryggere hvis alle unge kan ta en joint med cannabis når og hvor som helst?" Ingen har proklamert for dette. Om noe vil jo et uregulert marked gjøre det enklere for at "alle unge" kan ta en joint når og hvor som helst. Et regulert marked med 18års aldersgrense vil gjøre tilgangen mye striktere. Hvor mange 10-åringen ser man gatelangs med vodka i hånda?

2. "Avhengighet av cannabis kan aldri reverseres, kun reduseres litt ved hjelp av andre skadelige stoffer." Det er en god grunn til at dette ikke er underbygget kilder. Nettopp fordi de ikke finnes.

3. "Bruk av cannabis/hasj/marihuana utløser oftest blant unge schizofreni med hallusinasjoner og vrangforestillinger. Jeg opplevde flere ganger at de unge som jeg var kamerat med, plutselig ble helt krakilske og bla. angrep meg med jaktkniv. At jeg hadde jobbet lenge for å skaffe gjengen et sted de kunne drive med sine hobbyer osv. men holde seg rusfrie, det var glemt." Haha.
Er dette et leserinnlegg fra 1982, som gikk i glemmeboken frem til nå?

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Bliss skrev: tir des 13, 2022 1:11 am

Måtte se originalen fra Senterungdommen noen ganger før hjernen ville akseptere at det faktisk ikke er en parodi. Nydelig tilsvar fra Svenneby i Unge Høyre.
Svenneby fremstår som god politiker. SP ungdommen som statister for Foreldre oppropet mot narkotika.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

stc887 skrev: tir des 13, 2022 1:49 am
Bliss skrev: tir des 13, 2022 1:11 am

Måtte se originalen fra Senterungdommen noen ganger før hjernen ville akseptere at det faktisk ikke er en parodi. Nydelig tilsvar fra Svenneby i Unge Høyre.
Svenneby fremstår som god politiker. SP ungdommen som statister for Foreldre oppropet mot narkotika.
Svenneby er fullstendig på jordet sier nå jeg. Legalisering fører dessverre til økt forbruk og det er ikke veien å gå.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 6:13 pm
newsflash skrev: tor nov 24, 2022 6:00 pm
MajoritetenTarFeill skrev: tor nov 24, 2022 5:58 pm

De fleste starter med alkohol. Du får det ikke stort tyngre enn den
Javisst :p
Jeg sier at alkohol er et av de tyngste rusmidlene som finnes. Vanedannende, skadelig, og er et av rusmidlene man legger bråk med noe en er påvirket.

Det er det jeg sier. Og at det er det rusmiddelet de fleste starter med.
Her tar du litt feil kaffe sigaretter og sukker er også en avhengighet.

Hver .. dør .. åpner en ny dør som forårsaker mer og mer avhengighet.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 7:00 pm
pfrog567 skrev: tor nov 24, 2022 6:53 pm
Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 6:32 pm

Ja, alkohol er et heftig rusmiddel, og det skjer masse bråk i fylla, men det er vel ikke rent lite bråk når noen klikker i vinkel i amfetamin eller kokainrus heller...
Enig. Og det er rent tragisk å se en i amfetaminrus som f.eks. graver og graver i jorda eller kryper rundt på gulvet i timevis.. Har sett det noen ganger.

Da er det noe helt annet med folk som tar seg en rev i ny og ne. Ikke noe tull med dem.
Etter en rev blir man bare fredelig og rolig.
Amfetamin fucker opp hodet. Mange som får skikkelig 'oppheng' og gjør ting om igjen og om igjen. Ofte vasking e.l og de gnukker og gnukker som gærne :lol:
Kanskje er de rusmisbrukere med liten erfaring med bruk. (varmt vann øker kroppstemperaturen og som et resultat begynner blodet i wien med narkotika å sirkulere raskere, noe som gir eufori) Men narkomane med lang brukshistorie liker ikke å vaske seg, de går rundt skitne og stinkende. Det ser ut til at de er redde for vann.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Heroin Zombie

Til alle de som sier at narkotika ikke er farlig, anbefaler jeg å se denne videoen, en dose heroin der koster $ 5.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Vind skrev: tir des 13, 2022 3:29 am Heroin Zombie

Til alle de som sier at narkotika ikke er farlig, anbefaler jeg å se denne videoen, en dose heroin der koster $ 5.
Ingen (seriøse) sier det er ufarlig. Poenget er at "narkotika" (btw idiotisk felles betegnelse) ikke diferansierer hvor farlig det er og heller ikke sier noe om mengden eller hyppigheten samt hvor farlig stoffer er blandet med andre stoffer inkludert alkohol.

https://www.thelancet.com/cms/attachmen ... r4_lrg.jpg
The outcome of this study shows that the previous national rankings based on the relative harms of different drugs are endorsed throughout the EU. The results indicates that EU and national drug policy measures should focus on drugs with the highest overall harm, including alcohol and tobacco, whereas drugs such as cannabis and ecstasy should be given lower priority including a lower legal classification.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25922421/

Jeg er personlig usikker på om å legalisere heroin, amfetamin osv er veien å gå men det bør i hvert fall avkriminaliseres asap zulu for vi kan ikke fengsle/straffe oss ut av problemet det har vi prøvd på
siden Nixon kom på "War on drugs" for over 50 år siden og det funker ikke.
På tide å ta inn over seg evidens basert forskning selv om det sikkert er vondt for flere som har arbeidet og arbeider kontraproduktivt i forebyggende og frykter/er redd for at er de eneste ikke argumentene de har å komme med pluss egne erfaringer som ikke backed opp av tall/data/forskning.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

stc887 skrev: tir des 13, 2022 8:17 am
Vind skrev: tir des 13, 2022 3:29 am Heroin Zombie

Til alle de som sier at narkotika ikke er farlig, anbefaler jeg å se denne videoen, en dose heroin der koster $ 5.
Ingen (seriøse) sier det er ufarlig. Poenget er at "narkotika" (btw idiotisk felles betegnelse) ikke diferansierer hvor farlig det er og heller ikke sier noe om mengden eller hyppigheten samt hvor farlig stoffer er blandet med andre stoffer inkludert alkohol.

https://www.thelancet.com/cms/attachmen ... r4_lrg.jpg
The outcome of this study shows that the previous national rankings based on the relative harms of different drugs are endorsed throughout the EU. The results indicates that EU and national drug policy measures should focus on drugs with the highest overall harm, including alcohol and tobacco, whereas drugs such as cannabis and ecstasy should be given lower priority including a lower legal classification.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25922421/

Jeg er personlig usikker på om å legalisere heroin, amfetamin osv er veien å gå men det bør i hvert fall avkriminaliseres asap zulu for vi kan ikke fengsle/straffe oss ut av problemet det har vi prøvd på
siden Nixon kom på "War on drugs" for over 50 år siden og det funker ikke.
På tide å ta inn over seg evidens basert forskning selv om det sikkert er vondt for flere som har arbeidet og arbeider kontraproduktivt i forebyggende og frykter/er redd for at er de eneste ikke argumentene de har å komme med pluss egne erfaringer som ikke backed opp av tall/data/forskning.
Spørsmålet om nikotinavhengighet for lenge siden måtte avvikles. Europa sliter med dette problemet, men for sakte. Dessverre er bruken av nikotin hos barn fortsatt på et svært høyt nivå. Merk at jeg bruker nikotin theremin og ikke tobakk da mange moderne sigaretter ikke bruker tobakk. De bruker alger og på en eller annen måte kjemiske tilsetningsstoffer med nikotin. Jeg synes kjemikerne i tobakksselskapene gjorde en god jobb med denne komponenten der disse algene er gjennomvåt. De som røyker lenge og husker den virkelige smaken av tobakk. Kjemikaliene i nye sigaretter sies å være svært vanedannende.

Politiet i Philadelphia kjempet mot narkotikahandlere. De tok dem og satte dem i fengsel. Men dette ga ikke noe positivt resultat. Etter en stund var fengslene fulle. Men det var ikke færre narkohandlere i gatene. Derfor er det som myndighetene bestemte at heroinmisbrukere rett og slett skulle dø i .. naturlig utvalg ..


Det var en tid da syv narkomane om dagen døde på gatene i Philadelphia. Politiet vil helst ikke blande seg inn i denne situasjonen.

I noen land er narkotikasmugling straffet med døden. Jeg lurer på hvordan det står til med distribusjon av narkotika.

P. S Minner meg om et sitat av Pablo Escobar. Hvis du ikke bruker narkotika, så er ikke dette din fortjeneste, dette er vår mangel.

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

newsflash skrev: tir nov 22, 2022 7:51 pm
TheStoyvva skrev: tir nov 22, 2022 7:43 pm Godt spørsmål. Dårlig research. Annerledes smak. Hvem vet.

Jeg skjønner ikke at noen bryr seg så mye om hav andre gjør innenfor sine egne 4 vegger at de støtter dette forbudet

Det er som sagt vanskelig å vite hvordan andre tenker.
Jasså du, noen foretrekker å sniffe lim i stedet for designerdop pga annerledes smak og dårlig research...

Dersom du virkelig har deltatt i debatten angående dette i nærmere ti år, så er det jo merkelig at du ikke har satt deg bedre inn i dette. For det handler selvfølgelig om pris. Selv om en legaliserer narkotika, så vil det eksistere et illegalt marked for de som ikke har penger til å kjøpe legalt. En ser det med alkohol også, fullt legalt, allikevel så kjøper folk både smuglersprit og heimbrent.

Skal en bli kvitt det illegale markedet så må en altså både legalisere narkotika og gi det bort.

Tror du det er en god samfunnsutvikling?
Narkotika i grunnplanet er uhyrlig billig å produsere. Så de som ville ,hadde nok mer en råd dersom det ble fritt. Men...blander staten seg in..de robber jo rett ut folk med sine polvarepriser.. "Noe "som koster i produksjon pr liter kr 18, blir til kr 399, kaller jeg det rent ut å robbe folk. Summasumarum...narkotika og karteller får de aldri slutt på slik det drives i dag. Det må bli fritt...til dagens pris kr 2,50 pr gram på apotek eller tilsvarende utsalgsteder.

Bliss

Legg inn av Bliss »

På tide å legalisere cannabis?

Dette er overskriften til Willy Pedersens kronikk i Aftenposten fra i går. Snakker vi homage til den legendariske VGD-tråden med samme navn?

Pedersen snakker om de positive erfaringene fra Canada og deres ferske evaluering av sin legalisering. Lovlig omsatt cannabis står nå for 2/3 av cannabismarkedet i Canada og tar stadig mer av markedet. Debutalderen for cannabis har gått opp etter legalisering, ungdommene blir altså mer beskyttet, stikk i strid med hva hysterikerne som dominerer debatten i Norge tror. Folk er mer informerte om de helseskadelige effektene og har nå tillit til myndighetene siden de informeres med saklig informasjon, ikke skremselspropaganda som ingen har trodd på siden 80-tallet.

Pedersen mener hans egne funn fra Norge er et speilbilde av funnene gjort i Canada, som førte til at de legaliserte. Minoriteter rammes hardest av forbudet og cannabis-salg blir som et treningsprogram for unge tenåringer som lokkes inn i kriminalitet.

"Jeg har forsket på temaet i mange år. Jeg er blitt stadig mer opptatt av skadene som ikke skyldes stoffet selv, men alt rundt, særlig den illegale økonomien og reaksjonssystemet."

"Som del av prosjektet intervjuet vi også nesten 100 personer som satt inne med lange narkodommer. En av dem var i 40-årene og hadde vært en av de største importørene av cannabis til Norge. Han var reflektert og belest og visste at flere delstater i USA hadde legalisert cannabis.

Jeg spurte hvordan han ville reagert dersom Norge legaliserte cannabis. Han svarte med et skjevt smil: «Da ville jeg gått med sørgebånd. Hasj er melkekua vår. Det er kjøpere over hele landet, greie folk som betaler godt. Heroin og amfetamin er knyttet til vold og faenskap, jeg prøver å unngå det.»"

https://www.aftenposten.no/meninger/kro ... e-cannabis

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

MajoritetenTarFeill skrev: tir nov 22, 2022 5:15 pm Har hørt denne skepsisen mange ganger. Har aldri hørt en god begrunnelse

Forbudet hjelper jo ikke på forbruket.

Hadde satt pris på å høre en eneste fordel med forbudet.

Spesielt siden det betyr kaller en stor del av av befolkningen for kriminelle pga ting de gjør i egen stue, og som ikke skader andre.

Antar at man leser hele trådstarten.

Så kan noen gi en god grunn til at man kaller mennesker for utilregnelige hvis de tar en strek hjemme hos seg selv, på fritiden, uten barn og kikke kjører bil.
Blir vel som om vinmonopolet blir lagt ned og deres produkter, som i Danmark etc selges i vanlige butikker ,tilogmed på bensinsatsjoner 24 timer. En hel gjeng vil drikke seg ihjel den første tida ,så flater det ut og blir rolig. med narkotiika vil prisene bli latterlig billige og karteller og langere forsvinne fra overflaten. Politiet kan evne seg på annen kriminalitet. Trur det ville gå fint. Narko er i utgangspunktet en svært billig vare pr kg å produsere, og da under kontroll

Centrist

Legg inn av Centrist »

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... tte-foerst

En av de mer saklige kronikkene på forbud-siden. Derimot misser artikkelforfatterne en del viktige poeng.
- Cannabisbruken i Canada er en erstatning for alkholbruket. Ikke udelt positivt det heller, men i allefall ikke så negativt som de forsøker å fremstille det. Det er helt sentralt når kronikken ikke debatterer de faktiske skadene relatert til cannabis, nettopp fordi de er like omfattende eller mindre som alkohol. Det er faktisk ikke så ille som moralistene skal ha det til at folk ruser seg på cannabis kontra alkohol.

- Veldig lite fokus på liberaliseringspunktet, og individets rett til å styre egen hverdag.

- + En rekke mer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»