TV tallene

Svar
Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

TV tallene

Legg inn av newsflash »

Fra Tyskland meldes det at Tysklands åpningskamp ble sett av 9,2 millioner, det er en kraftig nedgang fra forrige gang Tyskland spilte åpningskamp i VM, den ble sett av 25,9 millioner.

https://www.dagbladet.no/sport/tallene- ... t/77850156

Vi ser den samme tendensen i Norge, etter onsdagens kamper har NRK vist syv kamper. Snittet på antall seere ligger på 188.000 så langt. I 2018 hadde NRK et snitt på 521.000 etter gruppespillet var ferdig.

https://www.vg.no/sport/i/nQ91AL/tv-tal ... vm-i-qatar

Er det boikotten som har effekt? Er eller er det bare det at årstiden rett og slett er feil?

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Sikkert en god kombo.

Teller man med streaming eller er det kun lineære tall som blir brukt?

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

En god kombinasjon kanskje, av at det boikottes, og at VM ikke bør spilles like før jul.
Jeg velger å se på det som at boikott funker.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Mange årsaker tror jeg.

En del land har VM på betal TV, der er gratisstreamer en stor del av årsaken. Vet ikke om Tyskland har det på betal TV eller ikke.

Boikott har nok tatt vekk en del som ikke ville sett alle kampene men noen højdare.

Tiden på året gjør at ingen har ferie

Generell nedsnakking gjør at det ikke er kult å se VM og det tar vekk en del folk som ikke er veldig interessert men liker å være inne med det populære.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Det er nok en kombinasjon av flere årsaker ja, men uansett er det jo gledelige tall for oss som håper at lave TV-tall kan ha en effekt på FIFA.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Everenga skrev: tor nov 24, 2022 8:42 pm

En del land har VM på betal TV, der er gratisstreamer en stor del av årsaken. Vet ikke om Tyskland har det på betal TV eller ikke.
EU har regler for idrettsarrangement som ikke kan gå på betal-tv, så i det minste eget lands kamper skal gå på åpne kanaler. Jeg tror også åpningskamper, og semi/finale.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Henningsen skrev: tor nov 24, 2022 8:40 pm En god kombinasjon kanskje, av at det boikottes, og at VM ikke bør spilles like før jul.
Jeg velger å se på det som at boikott funker.
Tror boikott har svært lite å si. Mer streaming - lovlig eller ulovlig nå enn i 2018 - og årstid. VM skal spilles om sommeren, ikke før jul. For egen del er jeg glad jeg ikke er med på denne boikotten etter å ha sett en av de bedre fotballkampene jeg har sett i 2022. Slo gnister av Brasil i dag. Fotballmagi. I tillegg har Brasil noe nytt denne gang. Gode på gjenvinning.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

188.000 er jo forøvrig SINNSYKT LAVT
En reprise av da-capo med Vidar-Lønn Arnesen har vel høyere seertall enn det?

lund

Legg inn av lund »

VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 10:09 pm 96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.
Ja, det er jo et veldig merkelig argument. Fotball-VM går jo delvis ferien når folk reiser bort. På denne tiden av året er det jo ikke så mye annet å gjøre.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 10:09 pm 96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.
To av fire kamper går midt i folks arbeidstid. Adventstiden er travel for mange. VM konkurrerer med andre TV tilbud som håndball EM og vintersport og realityserier - eller C kjendiser som gjør ting de ikke kan eller ligger med hverandre. VM arrangeres på et helt nytt tidspunkt. Med kamper som dagens Brasil - Serbia og morgendagens kl 2000 kamp England vs USA, tror jeg seertallene går opp. Som fotballnerd er jeg svært glad for at jeg så 2. omgangen mellom Brasil og Serbia i dag. En av de bedre omgangene jeg har sett på en fotballbane, og i hvertfall en høydare i 2022. Merker meg at vi som nå ser VM kalles onde blant annet på kvinneguiden i dag. Jeg lever fint med den etiketten når man får se kamper som idag.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Everenga skrev: tor nov 24, 2022 8:42 pm Mange årsaker tror jeg.

En del land har VM på betal TV, der er gratisstreamer en stor del av årsaken. Vet ikke om Tyskland har det på betal TV eller ikke.

Boikott har nok tatt vekk en del som ikke ville sett alle kampene men noen højdare.

Tiden på året gjør at ingen har ferie

Generell nedsnakking gjør at det ikke er kult å se VM og det tar vekk en del folk som ikke er veldig interessert men liker å være inne med det populære.
Generell nedsnakking ? Hvor ? I MSM media som lar C kjendiser jeg aldri har hørt om fortelle at de vil boikotte. På min arbeidsplass og blant de jeg trener fotball med for fin, gymsal og cageball, ser alle VM. Ikke like mye som i juni, juli, men de største kampene.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 10:38 pm
VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 10:09 pm 96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.
To av fire kamper går midt i folks arbeidstid. Adventstiden er travel for mange. VM konkurrerer med andre TV tilbud som håndball EM og vintersport og realityserier - eller C kjendiser som gjør ting de ikke kan eller ligger med hverandre. VM arrangeres på et helt nytt tidspunkt. Med kamper som dagens Brasil - Serbia og morgendagens kl 2000 kamp England vs USA, tror jeg seertallene går opp. Som fotballnerd er jeg svært glad for at jeg så 2. omgangen mellom Brasil og Serbia i dag. En av de bedre omgangene jeg har sett på en fotballbane, og i hvertfall en høydare i 2022. Merker meg at vi som nå ser VM kalles onde blant annet på kvinneguiden i dag. Jeg lever fint med den etiketten når man får se kamper som idag.
Tja. Håndball EM sluttet jo før VM da. Vintersporten har vel ikke helt kommet igang enda heller.
235.000 på en åpningskamp for VM er LAVT. Ser man norske seertall i sammeheng med Tyskland mener jeg det er åpenbart at boikott spiller inn.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 11:22 pm
Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 10:38 pm
VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 10:09 pm 96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.
To av fire kamper går midt i folks arbeidstid. Adventstiden er travel for mange. VM konkurrerer med andre TV tilbud som håndball EM og vintersport og realityserier - eller C kjendiser som gjør ting de ikke kan eller ligger med hverandre. VM arrangeres på et helt nytt tidspunkt. Med kamper som dagens Brasil - Serbia og morgendagens kl 2000 kamp England vs USA, tror jeg seertallene går opp. Som fotballnerd er jeg svært glad for at jeg så 2. omgangen mellom Brasil og Serbia i dag. En av de bedre omgangene jeg har sett på en fotballbane, og i hvertfall en høydare i 2022. Merker meg at vi som nå ser VM kalles onde blant annet på kvinneguiden i dag. Jeg lever fint med den etiketten når man får se kamper som idag.
Tja. Håndball EM sluttet jo før VM da. Vintersporten har vel ikke helt kommet igang enda heller.
235.000 på en åpningskamp for VM er LAVT. Ser man norske seertall i sammeheng med Tyskland mener jeg det er åpenbart at boikott spiller inn.
Tyskland spilte åpningskampen kl 1400 på en ukedag. At tyskerne tar seg fri fra arbeid for å se fotball før jul tror jeg ikke. Statistikk kan brukes, og statistikk kan misbrukes om man ikke går inn bak tall. I dagens kamp på VM sin største arena med kapasitet på 80000 - hvilket er sykt i et land uten fotballkultur - var det tilnærmet fullt. Masse gult på tribunen, eller brasilianske fans. Tror dette blir en idrettsfest ute i verden som alltid med fotball VM. Norge er ikke akkurat verdens navle, og vi er en miniputt i fotballsammenheng. Jeg gledet meg stort over dagens kamp, særlig 2. omgang, selv om noen påstår at jeg er ond som ser VM (latter), så får andre gjøre hva de vil.

lund

Legg inn av lund »

Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 11:30 pm
VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 11:22 pm
Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 10:38 pm

To av fire kamper går midt i folks arbeidstid. Adventstiden er travel for mange. VM konkurrerer med andre TV tilbud som håndball EM og vintersport og realityserier - eller C kjendiser som gjør ting de ikke kan eller ligger med hverandre. VM arrangeres på et helt nytt tidspunkt. Med kamper som dagens Brasil - Serbia og morgendagens kl 2000 kamp England vs USA, tror jeg seertallene går opp. Som fotballnerd er jeg svært glad for at jeg så 2. omgangen mellom Brasil og Serbia i dag. En av de bedre omgangene jeg har sett på en fotballbane, og i hvertfall en høydare i 2022. Merker meg at vi som nå ser VM kalles onde blant annet på kvinneguiden i dag. Jeg lever fint med den etiketten når man får se kamper som idag.
Tja. Håndball EM sluttet jo før VM da. Vintersporten har vel ikke helt kommet igang enda heller.
235.000 på en åpningskamp for VM er LAVT. Ser man norske seertall i sammeheng med Tyskland mener jeg det er åpenbart at boikott spiller inn.
Tyskland spilte åpningskampen kl 1400 på en ukedag. At tyskerne tar seg fri fra arbeid for å se fotball før jul tror jeg ikke. Statistikk kan brukes, og statistikk kan misbrukes om man ikke går inn bak tall. I dagens kamp på VM sin største arena med kapasitet på 80000 - hvilket er sykt i et land uten fotballkultur - var det tilnærmet fullt. Masse gult på tribunen, eller brasilianske fans. Tror dette blir en idrettsfest ute i verden som alltid med fotball VM. Norge er ikke akkurat verdens navle, og vi er en miniputt i fotballsammenheng. Jeg gledet meg stort over dagens kamp, særlig 2. omgang, selv om noen påstår at jeg er ond som ser VM (latter), så får andre gjøre hva de vil.
Så lenge man har kapasitet på stadion, så er det ikke så veldig sykt at man greier å samle 80 000 fra et land som har 215 millioner innbyggere.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: tor nov 24, 2022 10:10 pm
VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 10:09 pm 96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.
Ja, det er jo et veldig merkelig argument. Fotball-VM går jo delvis ferien når folk reiser bort. På denne tiden av året er det jo ikke så mye annet å gjøre.
Fellesferien starter vel normalt etter gruppespilet er ferdig. VM pleier å starte rundt 10.juni, når skolene enda har over en uke igjen til ferien. Folk ser vanligvis en del mer tv i november enn i juni, så tror nok det negative fokuset spiller en betydelig rolle.

lund

Legg inn av lund »

netrebske skrev: tor nov 24, 2022 11:36 pm
lund skrev: tor nov 24, 2022 10:10 pm
VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 10:09 pm 96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.
Ja, det er jo et veldig merkelig argument. Fotball-VM går jo delvis ferien når folk reiser bort. På denne tiden av året er det jo ikke så mye annet å gjøre.
Fellesferien starter vel normalt etter gruppespilet er ferdig. VM pleier å starte rundt 10.juni, når skolene enda har over en uke igjen til ferien. Folk ser vanligvis en del mer tv i november enn i juni, så tror nok det negative fokuset spiller en betydelig rolle.
Ja, den aller mest organiserte ferien er vel i juli, men jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig blant mange å starte ferien en eller annen gang i juni ja. Uansett brukes det jo i fotballen (fortrinnsvis den norske) som unnskyldning/forklaring for lavere tilskuertall (og sannsynligvis også seertall) nettopp dette med fellesferien. Det ville være rart om det ikke spilte inn at kanalene nærmest ber om unnskyldning for at de sender mesterskapet.

Kærlighed

Legg inn av Kærlighed »

newsflash skrev: tor nov 24, 2022 8:36 pm Er det boikotten som har effekt? Er eller er det bare det at årstiden rett og slett er feil?
Kombinasjon av begge deler.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

lund skrev: tor nov 24, 2022 11:33 pm
Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 11:30 pm
VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 11:22 pm

Tja. Håndball EM sluttet jo før VM da. Vintersporten har vel ikke helt kommet igang enda heller.
235.000 på en åpningskamp for VM er LAVT. Ser man norske seertall i sammeheng med Tyskland mener jeg det er åpenbart at boikott spiller inn.
Tyskland spilte åpningskampen kl 1400 på en ukedag. At tyskerne tar seg fri fra arbeid for å se fotball før jul tror jeg ikke. Statistikk kan brukes, og statistikk kan misbrukes om man ikke går inn bak tall. I dagens kamp på VM sin største arena med kapasitet på 80000 - hvilket er sykt i et land uten fotballkultur - var det tilnærmet fullt. Masse gult på tribunen, eller brasilianske fans. Tror dette blir en idrettsfest ute i verden som alltid med fotball VM. Norge er ikke akkurat verdens navle, og vi er en miniputt i fotballsammenheng. Jeg gledet meg stort over dagens kamp, særlig 2. omgang, selv om noen påstår at jeg er ond som ser VM (latter), så får andre gjøre hva de vil.
Så lenge man har kapasitet på stadion, så er det ikke så veldig sykt at man greier å samle 80 000 fra et land som har 215 millioner innbyggere.
VM vil bli en idrettsfest denne gangen også. En fest jeg vil glede meg over. Det er nok av tragedier i verden, som krigen i Ukraina. Greit å se andre headlinerne i nyhetsbilde. Gjestearbeiderne fikk det gradvis bedre i Qatar etter en tragisk start, særlig etter 2016. Så får land i Nord Vest Europa mase på med regnbueflagg. Verden er mer enn det liberale nord vest Europa, som det var det i sin tid med korstogene og misjonærer. Den gang eksporterte vi kristendommen som åndelig verdi. I dag våre liberale verdier som verden eventuelt trenger. Men for all del, synes det er bra at FIFA settes på plass som den korrupte organisasjonen den er. Det er løsningen for å unngå at verre land enn Qatar, som Saudi Arabia, får VM i 2030. At VM og OL i fremtiden legges til land som ikke respekterer de ukrenkelige menneskerettighetene fullt ut, må vi leve med. Man forandrer ikke institusjoner eller en generasjon mennesker på et vink eller ved en tildeling. Alternativet er at demokratier tildeles alt.

Nå arrangerer Qatar VM, og det får man ikke gjort noe med. Jeg skal som fotballelsker glede meg over mye fin fotball, som Brasil i dag, og spenning og lidenskap, selv om jeg er ond (sic).

lund

Legg inn av lund »

Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 11:56 pm
lund skrev: tor nov 24, 2022 11:33 pm
Crazy Horse skrev: tor nov 24, 2022 11:30 pm

Tyskland spilte åpningskampen kl 1400 på en ukedag. At tyskerne tar seg fri fra arbeid for å se fotball før jul tror jeg ikke. Statistikk kan brukes, og statistikk kan misbrukes om man ikke går inn bak tall. I dagens kamp på VM sin største arena med kapasitet på 80000 - hvilket er sykt i et land uten fotballkultur - var det tilnærmet fullt. Masse gult på tribunen, eller brasilianske fans. Tror dette blir en idrettsfest ute i verden som alltid med fotball VM. Norge er ikke akkurat verdens navle, og vi er en miniputt i fotballsammenheng. Jeg gledet meg stort over dagens kamp, særlig 2. omgang, selv om noen påstår at jeg er ond som ser VM (latter), så får andre gjøre hva de vil.
Så lenge man har kapasitet på stadion, så er det ikke så veldig sykt at man greier å samle 80 000 fra et land som har 215 millioner innbyggere.
VM vil bli en idrettsfest denne gangen også. En fest jeg vil glede meg over. Det er nok av tragedier i verden, som krigen i Ukraina. Greit å se andre headlinerne i nyhetsbilde. Gjestearbeiderne fikk det gradvis bedre i Qatar etter en tragisk start, særlig etter 2016. Så får land i Nord Vest Europa mase på med regnbueflagg. Verden er mer enn det liberale nord vest Europa, som det var det i sin tid med korstogene og misjonærer. Den gang eksporterte vi kristendommen som åndelig verdi. I dag våre liberale verdier som verden eventuelt trenger. Men for all del, synes det er bra at FIFA settes på plass som den korrupte organisasjonen den er. Det er løsningen for å unngå at verre land enn Qatar, som Saudi Arabia, får VM i 2030. At VM og OL i fremtiden legges til land som ikke respekterer de ukrenkelige menneskerettighetene fullt ut, må vi leve med. Man forandrer ikke institusjoner eller en generasjon mennesker på et vink eller ved en tildeling. Alternativet er at demokratier tildeles alt.

Nå arrangerer Qatar VM, og det får man ikke gjort noe med. Jeg skal som fotballelsker glede meg over mye fin fotball, som Brasil i dag, og spenning og lidenskap, selv om jeg er ond (sic).
Og alt dette hadde hva med innlegget mitt å gjøre?

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Voldsom nedgang i tv-tallene: kan det hende at mye av grunnen er tidspunktet på året?

At man ikke automatisk kan dra sammenligningen helt opp til VM 2018-tallene?

Skal jeg tenke mitt, så tror jeg tallene hadde gått markant ned uansett! Joda: november/desember "sitter vi bare å ser på TV uansett", men man er liksom ikke i samme VM/EM-modus som når mesterskapet går i juni og juli!

Har fulgt mer eller mindre med på alle kampene unntatt England-Iran og 1.omgangen av Frankrike-Australia hvor strømmen var borte pga. snø på strømlinjene (!) Bare det siste her er et eksempel på hvor spesielt det er med et Fotball-VM på denne tida av året :D

Og mange av disse 11- og 14-kampene innbyr heller ikke til de store seerskarene på en hverdag i slutten av november, og om man har hatt mulighet til å få med seg flesteparten av disse: så har man kanskje bortprioritert disse kampene fordi der kommer 2 nye kamper både klokka 17 og 20?

Selv er jeg meget interessert for å si det sånn- men 4 kamper hver dag med 3 timer mellom hver kampstart blir litt i overkant! Og i morgen, for ikke å snakke om i helgen: da er det i tillegg full rulle med vintersport fra Ruka fra klokka 9 til langt utpå ettermiddagen + fartsrenn i alpint fra Nord-Amerika på kvelden! Du verden for en kabal det blir for å få med seg det meste!

Antagelig blir det endel fotball uansett når jeg blir drita lei alle de "ørsmå" reklameavbruddene på TV3 mens "Du kan se hele sendingen uten reklameavbrudd på Viaplay!"


Joda- TV-boikotten har nok litt innvirkning på TV-tallene (for øyeblikket i alle fall), men har nok kanskje mye mindre "av æren" enn mange vil ha det til?

Ellers så er kanskje jeg (og flere med meg) en eksklusiv liten flokk som får med seg VM i Qatar mens vi tilsynelatende blir stemplet som onde mennesker på kvinneguiden? 😊
Om det er seriøst ment eller ei, så er det bare å ta det med knusende ro! Man kan fint se på og hygge seg med årets VM uten å verken støtte Qatar eller FIFA!

Om man ikke kan tenke seg å se på av samme grunn er jo selvsagt opp til hver enkelt- men hadde nok sprukket om jeg selv hadde startet VM med å boikotte sendingene 🙂

Champis

Legg inn av Champis »

VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 10:09 pm 96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.

Du tror ikke årstiden har noe særlig effekt? Det tipper jeg, både fordi mange synes det er helt feil tidspunkt for et VM, men også fordi det ikke er noen som har ferie under mesterskapet, som det vanligvis er. Det har selvsagt masse å si på seertallene.

Champis

Legg inn av Champis »

lund skrev: tor nov 24, 2022 10:10 pm
VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 10:09 pm 96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.
Ja, det er jo et veldig merkelig argument. Fotball-VM går jo delvis ferien når folk reiser bort. På denne tiden av året er det jo ikke så mye annet å gjøre.

Så hvis folk har ferie, så mener du at det fortsatt ikke er større sjanse for at de ser kamper kl. 11.00 og 14.00 enn når de ikke har ferie? Mulig det ikke er så mye å gjøre på jobb for enkelte på denne tiden av året, men da får du snakke for deg selv!

lund

Legg inn av lund »

Champis skrev: fre nov 25, 2022 1:37 am
lund skrev: tor nov 24, 2022 10:10 pm
VivaLV skrev: tor nov 24, 2022 10:09 pm 96,5% ser altså ikke på VM.
Trur det er åpenbart det er boikotten.
Var skeptisk til VM i november/desember, men med den mørke årstiden er det jo topp å sitte inne og se på TV. Så trur ikke det i seg selv har så mye effekt.
Ja, det er jo et veldig merkelig argument. Fotball-VM går jo delvis ferien når folk reiser bort. På denne tiden av året er det jo ikke så mye annet å gjøre.

Så hvis folk har ferie, så mener du at det fortsatt ikke er større sjanse for at de ser kamper kl. 11.00 og 14.00 enn når de ikke har ferie? Mulig det ikke er så mye å gjøre på jobb for enkelte på denne tiden av året, men da får du snakke for deg selv!
Jeg er heldigvis min egen sjef, så det bestemmer jeg i stor grad selv. Nå snakket jeg først og fremst om de to kveldskampene, som etter hva jeg har fått med meg også har hatt en betydelig nedgang generelt. Så har det vel tidligere ikke vært sånn at man har slitt med lave seertall på dagtid (også i ukedager) i andre type mesterskap på vinterstid, så det burde være nok av potensielle seere.
Tipper Going Kronos`s forklaring i en annen tråd er nærmest sanheten.

Vuvuzelaen

Legg inn av Vuvuzelaen »

Jeg tror boikotten helt klart har en del å si. Ikke nødvendigvis fordi det er så fryktelig mange som ville sett VM som aktivt boikotter, men fordi det har bidratt til at VM rett og slett ikke er så kult å se på. Det er veldig mange som aldri ser fotball ellers, men som ser på de store mesterskapene. Jeg tror mange av disse er borte nå.

Men de tallene jeg har sett for TV-tall har jo vært europeiske. Hvordan ser det ut i reaten av verden? Jeg har inntrykk av at boikottdebatten og den veldig alvorstyngende stemningen rundt VM er et veldig nordvesteuropeisk fenomen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Hvor store er vanligvis svingningene? Det må jo være enorme forskjeller i Europa på TV tall i 1998, 2006, 2010 og 2018 hvor kampene gikk på ettermiddag/ kveld og 2002 da de gikk grytidlig om morgenen eller på formiddagen.

Husker jegi 2002 sto på en pub i Liverpool med en pint klokka 6 om morgenen (det var midlertidig endring i skjenkebestemmelsene) og ventet på England-Sverige. Det føltes veldig feil.
Sist redigert av Everenga den fre nov 25, 2022 9:43 am, redigert 1 gang totalt.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Vuvuzelaen skrev: fre nov 25, 2022 9:37 am Jeg tror boikotten helt klart har en del å si. Ikke nødvendigvis fordi det er så fryktelig mange som ville sett VM som aktivt boikotter, men fordi det har bidratt til at VM rett og slett ikke er så kult å se på. Det er veldig mange som aldri ser fotball ellers, men som ser på de store mesterskapene. Jeg tror mange av disse er borte nå.

Men de tallene jeg har sett for TV-tall har jo vært europeiske. Hvordan ser det ut i reaten av verden? Jeg har inntrykk av at boikottdebatten og den veldig alvorstyngende stemningen rundt VM er et veldig nordvesteuropeisk fenomen.
Det første avsnittet var det jeg prøvde å si lenger opp på en mye mer klønete måte. :D

Tror du har veldig rett i begge deler. Det er ikke noe stas med VMet og da faller de som ikke ellers ser fotball fra. Men som du sier er dette en nordvesteuropeisk greie.

Moist

Legg inn av Moist »

Ikke så rart egentlig at FIFA legger mesterskapene i midtøsten og asia når man ser på hvor interessen vokser mest.

Afrika og Midtøsten har 66% vekst i TV tallene og Asia står for halvparten av alle TV titterne

https://digitalhub.fifa.com/m/2589b77c2 ... g5-pdf.pdf

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Moist skrev: fre nov 25, 2022 9:49 am Ikke så rart egentlig at FIFA legger mesterskapene i midtøsten og asia når man ser på hvor interessen vokser mest.
Ja det var nok den enorme fotballinteressen i Qatar som gjorde at de fikk tildelt mesterskapet :lol:

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Moist skrev: fre nov 25, 2022 9:49 am Ikke så rart egentlig at FIFA legger mesterskapene i midtøsten og asia når man ser på hvor interessen vokser mest.

Afrika og Midtøsten har 66% vekst i TV tallene og Asia står for halvparten av alle TV titterne

https://digitalhub.fifa.com/m/2589b77c2 ... g5-pdf.pdf
Qatar har absolutt null fotballhistorie og fotballkultur.

Hvis det skulle vært noe i Midt-Østen, burde det kanskje vært i Iran om landet var mer demokratisk.

Og uansett har alle landene der utfordringen med at det er grisevarmt på sommeren.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball-VM i Qatar 2022»