Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
rdzzl

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av rdzzl »

Lykke til i drittklubben da, Ola. Håper han gjør det bedre enn jeg tror, selv om det virker mest sannsynlig at han innen 2024 spiller i en klubb mer på nivå med det JPH gjør i dag.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

boombis skrev: man nov 21, 2022 12:24 pm Jeg så en plass tall som tydet på at de defensive bidragene fra indreløper fra mindre i år kontra i fjor. Og det kan jo stemme, for vi har jo savnet balansespilleren Fet, i hvert fall i hjemlig serie.
Det er noen tall som tilsier at det defensive bidraget er lavt ift. ligagjennomsnittet.

Jeg tror det er nyanser i det. Glimt-spillere forsvarer seg mindre enn andre lag fordi vi har mest ball. Det gir færre defensive involveringer. I tillegg har vi møtt mye lav blokk i 5-3-2 hvor indreløperne våre tidvis opererer på offsidelinja og havner derfor bak ball når/hvis det oppstår brudd. Fet er unmatched på gjenvinning av indreløperne våre, men jeg ser ingen grunn til at eksempelvis Grønbæk ikke skal kunne bli like god der. Han har tempo og aggressivitet i bøtter og spann.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Nordlys skrev: søn nov 20, 2022 6:23 pm @Solvgutt1 Sterkt. Gleder meg til å se Brann i 2023!
De fineste sesongene for bergenserne er de der Brann spiller på nivå 2: de dominerer og vinner nesten alle kampene, og ingen kan motbevise at de faktisk er Europas beste lag! Selv fjerde runde i cupen skal jo ikke spilles før klubben er tilbake i Eliteserien...

boombis

Legg inn av boombis »

Ja, jeg er litt spent på hvordan vi stokker midtbanen til neste år.

Forresten, noe som har hørt noe fra Glimt i Øyne-gjengen? Virker som om prosjektet har dødd.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@boombis Jeg er på twitter og selv om jeg prøver å få algoritmene til å holde seg unna supportershitshowet som foregår der så lekker noe gjennom.

Kort oppsummert så har jeg skjønt det som at en av medlemmene i podcasten (riktig eller uriktig) hadde spredt rykter om en eller flere medsupportere i diverse mediakanaler. Disse ble sinte og ønsket podcasten lagt ned. Tror det er ca. der landet ligger akkurat nå.

Wallez

Legg inn av Wallez »

En utfordring når man setter sammen troppen for våren er at vi bare kan registrere 3 nye spillere til sluttspill i Conference League der vi trenger en slagkraftig tropp. Spesielt mtp. at Haikin, Sampsted og Solbakken alle går gratis, mens Pellegrino er usikker. I tillegg har vi Brice, Saltnes Pellegrino og Fet som alle vil kunne slite med å være i kampform i februar pga. skader og operasjoner.

Keeper: i dag har man bare en seniorkeeper, så her kommer det en ny signering. Selv om Faye Lund er lovende, så håper jeg at man ikke stoler blindt på han som ren førstekeeper. Med mindre han har vist helt fantastisk nivå på trening håper jeg man ser til "gamle kjente" i Selvik og Wahlstedt, spillere som Glimt har prøvd seg på tidligere. Spesielt sistnevnte er veldig spennende om man klarer å lokke han til Bodø.

Venstre back: Brice flyttes nok endelig til høyre for å erstatte Sampsted, og da spørs det om Glimt endelig klarer å lande en ny venstreback. Drømmen her er selvfølgelig å hente Bjørkan hjem fra tribunen i Tyskland/Nederland.

Indreløper: jeg synes man har slitt veldig med balansen på midtbanen med Vetlesen og Saltnes/Grønbæk. Vetlesen blir nok solgt til utlandet i vinter, og jeg tror at Grønbæk vil fylle rollen som offensiv høyre indreløper fra første stund. Men ved siden av han føler jeg at vi trenger en balanserende type som Fet, men usikker på om man kan stole på kampformen hans allerede i vårsesongen. Da håper jeg heller at man går for Zafeiris som både er en kriger og har ferdigheter med ball. Alderen tilsier også at toppnivået hans er høyere enn for eksempel Fet.

Med ny kontrakt til Pellegrino vil troppen kunne se slik ut, der man har et ekstremt slagkraftig lag med solid dobbel dekning i nesten alle posisjoner. Det er skummelt å spekulere for mye i overgangssummer og økonomi, men Vetlesen bør være så attraktiv at salget hans kan finansiere de 3 foreslåtte kjøpene. Lønnsmessig vil man nok også komme ganske jevnt ut med kjøp og frigitte/solgte spillere. Spillere som ikke er nevnt her kan være aktuelle for salg eller utlån.

Dette er nok noe strengt for Sjøvold som vil havne langt bak i køen. Men han er vel ikke registrert til Europa-spill, slik jeg har forstått registreringen? Tenker at et utlån kan være veldig gunstig for hans del hvis han ikke er tiltenkt en sentral rolle allerede kommende sesong.

Førsteellever:
Wahlstedt
Brice – Lode – Høibråten – Bjørkan
Grønbæk – Berg – Zafeiris
Mvuka – Espejord – Pellegrino

Reserver
Faye Lund
Sery – Amundsen – Moe – Kubr
Saltnes – Hagen – Fet
Zugelj – Salvesen – Sørli

Ut:
• Haikin (gratis)
• Sampsted (gratis)
• Solbakken (gratis)
• Vetlesen (50 mill +)

Inn:
• Wahlstedt
• Bjørkan
• Zafeiris

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Wallez Velkommen på forumet!

Jeg er enig i alt du skriver. All tre forsterkningene er mine drømmesigneringer. I tillegg ønsker jeg meg en til venstrekant. Vi må ha to stykker som er best på den sida. Sørli tror jeg er et lukket kapittel i Glimt.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »



Solbakken i blitzregnet i Roma. Han blir mannsmarkert av pressesjefen til Mourinho. En liten del av meg mistenker at de kommer til å stenge han inne i en fuktig og kald kjeller. Da er det godt med videobevis som innskrenker søkeområdet hvertfall.

Wallez

Legg inn av Wallez »

@Nordlys Takk for det :)

Helt enig, spesielt siden Mvuka og Zugelj se best ut på høyresiden. Pellegrino har jo også slitt litt med fysikken, så det er nok ikke fornuftig å satse på at han skal spille 90 minutter to ganger i uka. Koomson og Sørli bør nok selges.

Det har vært snakk om August Mikkelsen, spent på om man ser på han som høyre indreløper eller venstre ving. Umiddelbart tenker jeg indreløper, men samtidig ligner ferdighetene hans på Zinckernagel som ble omskolert fra tier til ving i Glimt.

Et annet scenario er jo at Pelle ikke signerer ny kontrakt, mens en av Fet og Saltnes er klar allerede til sesongstart. Da kan det være mer fornuftig å hente Mikkelsen eller en mer tradisjonell venstreving.

Utover dette ønsker vel de fleste å se Amundsen i en mer fremtredende rolle, men det er ikke så mye som tyder på at Kjetil gir han den tilliten allerede fra sesongstart.

boombis

Legg inn av boombis »

Nordlys skrev: man nov 21, 2022 2:37 pm

Solbakken i blitzregnet i Roma. Han blir mannsmarkert av pressesjefen til Mourinho. En liten del av meg mistenker at de kommer til å stenge han inne i en fuktig og kald kjeller. Da er det godt med videobevis som innskrenker søkeområdet hvertfall.
Du er her altså...

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Wallez Jeg har ikke troa på Mikkelsen på VV. Tror ikke han vil drible like godt derfra som inne sentralt i banen. Kantdribling er litt mer fysisk betinget og der tror jeg Mikkelsen faller litt gjennom. Hvertfall om man skal tenke internasjonalt nivå. Zincker hadde litt bedre tempo og steg imo.

Tewelde på Odd hadde vært interessant der. Ørjasæter også. Men tror neste år kommer litt tidlig for begge om de skal starte regelmessig. En liten joker er jo hvis JPH fortsetter å få lite spilletid i Belgia. Det hadde vært ei lita drømmesignering til.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

boombis skrev: man nov 21, 2022 2:57 pm Du er her altså...
Nuno Santos kommer helt sikkert til å understreke at det ikke er personlig :lol:

Wallez

Legg inn av Wallez »

@Nordlys Godt poeng angående Mikkelsen. Tror du Grønbæk - Berg - Mikkelsen kunne fungert på midten? Er redd for at man kan bli veldig sårbare bakover, og at en arbeidshest som Fet eller Zafeiris kunne passet bedre.

JPH hadde vært en drøm. Men ja, det kan godt hende at man må se til utlandet etter venstreving, spesielt dersom Pelle ikke signerer ny kontrakt.

For øvrig er det fryktelig trist å se Solbakken i Roma. Skjønner godt at han vil til utlandet, men jeg blir sjokkert om han kommer seg inn i varmen i noen minutter før det er rett ut i fryseboksen. Bortsett fra Lode mener at Solbakken er den "dårligste" utenlandseksporten siden Layouni, og mange av disse har slitt tungt etter overgangen.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Wallez Jeg tror Mikkelsen vil være en god spiller for Glimt, men han er ikke min foretrukne signering. Delvis pga det defensive.

boombis

Legg inn av boombis »

Nordlys skrev: man nov 21, 2022 3:06 pm
boombis skrev: man nov 21, 2022 2:57 pm Du er her altså...
Nuno Santos kommer helt sikkert til å understreke at det ikke er personlig :lol:
I så fall er det vel bare å lære av kongen!

Champis

Legg inn av Champis »

Solvgutt1 skrev: søn nov 20, 2022 11:26 am
Nordlys skrev: lør nov 19, 2022 9:17 pm Bilde

Denne grafen er interessant når vi ser etter ny back. Forklarer interessen for Maatta. Og forklarer også hvorfor det er tullete å klage på Wembangomo. Han er den perfekte Glimt-back. Tror Accelerations er det Glimt-trenerne først og fremst prioriterer, men Kamanzi er spennende. Venstreback kommer vi ikke til å hente internt i Eliteserien.

Tråd med flere grafer for de som vil sjekke ut.
Knust av Wolfe hele ES-gjengen

Synes en del av disse oversiktene ikke er så veldig interessante. Hva skal liksom en slik framstilling vise? Hvor mange situasjoner man har hvor man akselererer med ballen eller prøver å drible pr. kamp? Det kan si noe om hvilke spillertype det er, men ikke veldig mye om nivået.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Champis skrev: man nov 21, 2022 7:31 pm
Solvgutt1 skrev: søn nov 20, 2022 11:26 am
Nordlys skrev: lør nov 19, 2022 9:17 pm Bilde

Denne grafen er interessant når vi ser etter ny back. Forklarer interessen for Maatta. Og forklarer også hvorfor det er tullete å klage på Wembangomo. Han er den perfekte Glimt-back. Tror Accelerations er det Glimt-trenerne først og fremst prioriterer, men Kamanzi er spennende. Venstreback kommer vi ikke til å hente internt i Eliteserien.

Tråd med flere grafer for de som vil sjekke ut.
Knust av Wolfe hele ES-gjengen

Synes en del av disse oversiktene ikke er så veldig interessante. Hva skal liksom en slik framstilling vise? Hvor mange situasjoner man har hvor man akselererer med ballen eller prøver å drible pr. kamp? Det kan si noe om hvilke spillertype det er, men ikke veldig mye om nivået.
Det forteller mye om kapasitet.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Champis @Solvgutt1 Det forteller noe om potensialet/kapasiteten til spillerne. Det er flere grafer om man følger lenka. Hvor mange vellykkede defensive og offensive involveringer spillerne har, hvor mange og hvor gode progressive pasninger som slås, hvor presise innlegg som slås osv. osv.

Glimt f. eks. trenger sidebacker som er gode til å drible og akselerere forbi sin markør. Noen spillere behersker det, andre ikke. Ved å se på en slik graf kan man sile ut hvilke spillere som kan passe spillestilen når man rekrutterer nye spillere.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: man nov 21, 2022 8:19 pm @Champis @Solvgutt1 Det forteller noe om potensialet/kapasiteten til spillerne. Det er flere grafer om man følger lenka. Hvor mange vellykkede defensive og offensive involveringer spillerne har, hvor mange og hvor gode progressive pasninger som slås, hvor presise innlegg som slås osv. osv.

Glimt f. eks. trenger sidebacker som er gode til å drible og akselerere forbi sin markør. Noen spillere behersker det, andre ikke. Ved å se på en slik graf kan man sile ut hvilke spillere som kan passe spillestilen når man rekrutterer nye spillere.

En del av de andre parameterne har en ørliten verdi. Men antall ganger man akselerere med ball er forsøker seg på driblinger sier veldig lite om kvaliteten på spilleren.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Champis Da tar du feil. Det sier en hel del om hvilke spillere det er interessant å scoute videre. Dårlige driblere dribler som hovedregel sjeldnere. Derfor er slike tall bra for å finne spennende caser. Akselerasjoner sier noe om hvorvidt spilleren er flink til å drive med ball eller ikke. Det kan være et angrepsvåpen brukt rett. Akselerasjoner er tett knyttet til Progressive Runs som måler spilleres evne til å flytte ballen signifikant oppover banen for sitt lag. Hvilket er et alternativ til pasningsspill for å nærme seg motstanderens mål.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Nordlys skrev: man nov 21, 2022 1:34 pm @boombis Jeg er på twitter og selv om jeg prøver å få algoritmene til å holde seg unna supportershitshowet som foregår der så lekker noe gjennom.

Kort oppsummert så har jeg skjønt det som at en av medlemmene i podcasten (riktig eller uriktig) hadde spredt rykter om en eller flere medsupportere i diverse mediakanaler. Disse ble sinte og ønsket podcasten lagt ned. Tror det er ca. der landet ligger akkurat nå.
Tror jeg følger en av de som er misfornøyd med denne podcasten og vil ha den lagt ned.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: man nov 21, 2022 8:54 pm @Champis Da tar du feil. Det sier en hel del om hvilke spillere det er interessant å scoute videre. Dårlige driblere dribler som hovedregel sjeldnere. Derfor er slike tall bra for å finne spennende caser. Akselerasjoner sier noe om hvorvidt spilleren er flink til å drive med ball eller ikke. Det kan være et angrepsvåpen brukt rett. Akselerasjoner er tett knyttet til Progressive Runs som måler spilleres evne til å flytte ballen signifikant oppover banen for sitt lag. Hvilket er et alternativ til pasningsspill for å nærme seg motstanderens mål.

Jeg kjenner ganske godt til speiderjobbingen som gjøre både i Norge og en del internasjonalt, og dette er ikke parametere man bruker særlig tid på. Man ser selvsagt på hvordan kvaliteten i disse situasjonene er, men man er ikke opptatt av kvantitet på hvor mange situasjoner man er i. Som sagt, i beste fall sier dette kun bittelitt om evt. spillertype. Men hvilker spillertyper som er verdt å scoute har man veldig god kontroll på via helt andre parametere.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Champis Hvilke parametre da? Nå har jeg sjansen til å lære noe.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: man nov 21, 2022 10:04 pm @Champis Hvilke parametre da? Nå har jeg sjansen til å lære noe.

En del klubber bruker jo datascouter til å mate inn en mengde data på alt av spillere inn i diverse programmer for å få fram profiler de mener kan passe. Dette som en slags utsilingsprosess før man bruker scouter til å se de aktuelle spillerne over tid. Aalborg har f.eks. via sitt samarbeid med datakyndige folk på universitetet utviklet sitt eget program hvor spillere kommer godt eller dårlig ut, ut fra de parameterne de har satt i hver posisjon på banen som de er opptatt av. Så det er stort sett en sammensetning av minst 15-20 forskjellige parametere som skal kunne gi en profil på spilleren. Men da tas det utgangspunkt i statistikker som måler kvalitet, altså grad av suksess.

Wallez

Legg inn av Wallez »

@Champis Skjønner ikke helt kritikken din av dataene fra Scandinavian Scout. De store aktørene bruker millioner på spilleranalyse både av egne spillere og potensielle kjøp, og da kverner de data som er beregnet for analyse av et kvalifisert personell. Det er klart at en gratis Twitter-analyse beregnet på vanlige supportere ikke gir samme dybde.

Men det finnes absolutt ingen fasit på hvilke parametere man bør analysere for å finne potensielt gode spillere. Alle har tilgang på nesten uendelige mengder data på spillere over hele verdenen, så det å kunne se trender og hente ut meningsfylte analyser fra parametere som andre aktører ikke vektlegger er jo hele nøkkelen til å få et konkurransefortrinn her. Det er klart at hver enkelt datasett fra Scandinavian Scout hver for seg ikke gir noen fasit på noe som helst, men det er jo veldig interessant for mange av oss som er godt over snittet interessert i fotball, og gir vanlige dødelige en mulighet til å få et lite innblikk i tallene bak fotballen.

Helt konkret gir i hvert fall dataene fra Scandinavian Scout meg følgende tanker:
* Anton Saletros har vært ekstremt solid i Eliteserien i flere år, og de ekstreme tallene hans støtter opp rundt dette. Bør absolutt være på blokka til Glimt i vinter.
* Patrick Berg har levert betydelig bedre enn Elias Hagen, og forskjellen er størst på de defensive parameterene.
* Isak Määttä kom litt fra ingenting og ble plutselig jaktet av både Glimt og utenlandske klubber. Dataene støtter absolutt dette.

Champis

Legg inn av Champis »

Wallez skrev: tir nov 22, 2022 11:57 am @Champis Skjønner ikke helt kritikken din av dataene fra Scandinavian Scout. De store aktørene bruker millioner på spilleranalyse både av egne spillere og potensielle kjøp, og da kverner de data som er beregnet for analyse av et kvalifisert personell. Det er klart at en gratis Twitter-analyse beregnet på vanlige supportere ikke gir samme dybde.

Men det finnes absolutt ingen fasit på hvilke parametere man bør analysere for å finne potensielt gode spillere. Alle har tilgang på nesten uendelige mengder data på spillere over hele verdenen, så det å kunne se trender og hente ut meningsfylte analyser fra parametere som andre aktører ikke vektlegger er jo hele nøkkelen til å få et konkurransefortrinn her. Det er klart at hver enkelt datasett fra Scandinavian Scout hver for seg ikke gir noen fasit på noe som helst, men det er jo veldig interessant for mange av oss som er godt over snittet interessert i fotball, og gir vanlige dødelige en mulighet til å få et lite innblikk i tallene bak fotballen.

Helt konkret gir i hvert fall dataene fra Scandinavian Scout meg følgende tanker:
* Anton Saletros har vært ekstremt solid i Eliteserien i flere år, og de ekstreme tallene hans støtter opp rundt dette. Bør absolutt være på blokka til Glimt i vinter.
* Patrick Berg har levert betydelig bedre enn Elias Hagen, og forskjellen er størst på de defensive parameterene.
* Isak Määttä kom litt fra ingenting og ble plutselig jaktet av både Glimt og utenlandske klubber. Dataene støtter absolutt dette.

Dataene støtter mange ting, men det er mange ting de ikke støtter også. Det er lett å bruke slike ting til å få bekreftelser for sine egne tanker, men så ser man bort fra alt det som ikke bekrefter det man ha tenkt.

Jeg er helt enig i at de forskjellige statistikkene kan gi noe, og spesielt de som måler kvalitet. Min kritikk gikk mer på de statistikkene som måler kvantitet. Det kan si noe om spilleren, men tallene kan like godt være preget av spillestilen til laget vedkommende spiller i f.eks.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@Champis Wembangomo hadde akkurat samme stats for Sandefjord i fjor. Spillere som kommer i nærheten av Glimt-backene på grafen jeg la ut er høyinteressante fordi de gjør mange slike aksjoner i lag som 1. ikke har det som et viktig prinsipp i sin spillestil og 2. ikke legger forholdene like godt til rette for å lykkes. Disse spillerne er kjempeinteressante for Glimt fordi de med bedre tilrettelegging kan få dette enda bedre frem. Har de lav feilprosent er det bare enda mer interessant.

Champis

Legg inn av Champis »

Så da er konklusjonen at spillere som Rafn, Ranger, Nilsen, Walstad og Gjertsen er interessante spillere for Glimt? Dette er veldig forskjellige backtyper.

thewaterfall

Legg inn av thewaterfall »

Nordlys skrev: tir nov 22, 2022 2:47 pm @Champis Wembangomo hadde akkurat samme stats for Sandefjord i fjor. Spillere som kommer i nærheten av Glimt-backene på grafen jeg la ut er høyinteressante fordi de gjør mange slike aksjoner i lag som 1. ikke har det som et viktig prinsipp i sin spillestil og 2. ikke legger forholdene like godt til rette for å lykkes. Disse spillerne er kjempeinteressante for Glimt fordi de med bedre tilrettelegging kan få dette enda bedre frem. Har de lav feilprosent er det bare enda mer interessant.
Vil bare spørre om en ting her:

Har du kontroll på hvordan lagene til de spillerne som ligger nære Glimt-backene spiller?

Siden du hevder at de lagene ikke har det som et viktig prinsipp og ikke legger forholdene godt til rette for å lykkes for spillerne.

Offensive backer er vel noe de fleste lag forsøker å ha til en viss grad?

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

@thewaterfall Så tydelig bruk av back i isolert 1v1-situasjon mot oppasser tror jeg ikke jeg har sett av noe annet lag så lenge jeg har sett på fotball. Det er et hovedprinsipp i spillestilen.

Så ja, jeg er sikker på det.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»