Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av Korgutt »

Jaauda skrev: fre jul 07, 2023 10:49 am
Korgutt skrev: fre jul 07, 2023 10:34 am @Nordlys Hva er egentlig innvendingene mot Thallejordet? Ikke bare fra din side men sånn generelt sett? Er det utelukkende et kostnadsspørsmål eller kommer andre faktorer inn her også?
Hovedinnvendingen mot Thallejordet fra deler av det politiske miljøet er at det ligger i tilknytning til Rønvikjotdene, som er noe av den beste matjorden i Nordland. Det har vært årelang politisk strid rundt bevaring av dette området. Både Universitet (80-tallet) Sykehus 2010-tallet og flere andre prosjekter er foreslått her.
Så er det en del andre innvendinger også, akkurat Thallejordet er kanskje litt lite, vanskelige parkeringsforhold i nærheten, eldreboliger kloss inntil etc.
Takk for utfyllende svar.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Nordlys skrev: fre jul 07, 2023 10:31 am @Korgutt Det er 8000 sitteplasser på Aspmyra nå. Og så mener jeg ikke at den er bra nok som den er i dag, men at man kan rive deler av den og gjenbruke annet.

Det går faktisk ikke å overbevise meg om at det er så vanskelig å få til at man heller bruker en milliard på Thallejordet. Enkelt og greit.
Mye bra med Aspmyra, absolutt. SNN må jo rives om ikke lenge, og bedre skjerming for vær bør være prioritert.
Hovedproblemet for Glimt er vel en komplisert eierstruktur på tomta. Både kommunen og G Lorentzen eier deler av området så vidt jeg har skjønt.
Da blir det fort mange kokker og vanskelig å få fremdrift.
Jeg tror på Frode T når han sier det trenges ny stadion, men skulle ønske den kunne vente til flyplassarealet frigjøres.
Så er jo det en gambling. Hvor Glimt er hen i 2030 er ikke godtene si.

dani07

Legg inn av dani07 »

Aspmyra har jo vært diskutert i det evige om at det ikke er mulig å gjøre noe med. Delvis pga betongen, delvis pga nærheten til flyplassen, og delvis pga den ekstremt kompliserte eierstrukturen.
Så får man ta til seg den informasjonen som man vil. Noen mener det er et utspill fra Glimt for å fortsette med sine nye planer, andre mener det stemmer.

Det har f.eks vært lansert leilighetsplaner av personer som eier deler av dette tidligere. Det er noen som planlegger 12 leiligheter i den delen det allerede er leiligheter på, mens en annen aktør/eier har lansert planer om 99 (!) leiligheter tilknyttet stadionanlegget.

Så vidt jeg vet, så er Aspmyra eid av Kommunen, Glimt, Lorentzen på ene siden, og Gunvald Johansen på andre siden.

Akkurat i stadionplanene så føler jeg Glimt står fast i en kinkig situasjon. Det er veldig dyrt å løse ut de nåværende eierne av Aspmyra, samtidig som det er veldig dyrt å bygge rundt eksisterende betong.
Så er det ingen reelle gode alternativer, og Thallejordet har en mildt sagt elendig infrastruktur til trafikk pr idag.
Så er det vel også noe om at Glimt har ikke råd til å bygge en stadion til 400-500 millioner hvor de skal være eneste leietaker, men klarer ikke skape interesse nok til å få med seg flere.

Så har Glimt vært vel stormannsgale på denne stadion. De har bare forventet at samtlige klubber/idrettslag som driver med andre ting enn fotball skulle hive seg med på planene, uansett hvor lite penger eller behov de har. De har vel vært på alt som kan krype og gå av idrettslag, fra hockey til basket osv, og det er vel absolutt ingen som har vært interessert. Det eneste de konkret har signert med, er en veldig liten aktør innenfor bærekraftig dyrking av et eller annet. Som selvfølgelig ikke bidrar med noe penger, for de har jo ingen penger.

Det som skjer pr idag, er at man betaler mye, for en stadion man ikke eier, og alt av oppgraderinger man gjør, er oppgraderingen som man ikke får merverdien av, kun bruksverdien på. Og det er ikke heldig.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Jevn Burøya med jorda og bygg der....

Nordlys

Legg inn av Nordlys »


Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Nordlys skrev: fre jul 07, 2023 4:08 pm
Har dere kalkulert inn at noen må bringe han på trening og kamper da? Han kan jo foreløpig ikke kjøre bil.
https://www.nettavisen.no/sport/tobias- ... -95-664897

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Korgutt skrev: fre jul 07, 2023 4:19 pm
Nordlys skrev: fre jul 07, 2023 4:08 pm
Har dere kalkulert inn at noen må bringe han på trening og kamper da? Han kan jo foreløpig ikke kjøre bil.
https://www.nettavisen.no/sport/tobias- ... -95-664897
Han blir nok bosatt i gangavstand til stadion.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Nordlys skrev: tor jul 06, 2023 10:47 am Indreløper. Da er nok Holse-overgangen død.
Levde den noen gang, foruten en twitter-spekulasjon av tvilsom karakter?

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Glimt2020 skrev: tor jul 06, 2023 11:12 am
Dewaz skrev: tor jul 06, 2023 11:08 am
lund skrev: tor jul 06, 2023 11:02 am Tenker man akkurat nå og kvaliteten på spilleren, så burde nok Glimt gått for Holse. Tenker man på videresalgspotensial er nok Gulliksen det beste valget.
Du glemmer det viktigste her. Spilleren må ville det selv også. Med mindre noe har endret seg drastisk, så kommer ikke Holse til å ville bo i Bodø, eller vrake RBK bare for å spille videre i ES.

Vet ikke hva klubben tenker, men med de summene Glimt håver inn for spillerne sine så er det ikke noen grunn til å slippe Holse for noe under 60 mill. Helst 70-80, siden de er i samme liga.
Glimt kommer selvsagt aldri til å betale slike summer for Holse.

Hva er det som er så galt med å bo i Bodø vs Trondheim? Det er jo forsåvidt et mye bedre utstillingsvindu i Bodø hvis han etterhvert ønsker å reise ut.
Hva er galt med Bodø? Nei, er man født og oppvokst i Bodø så... For andre som besøker byen blir den litt...trist og liten. Fotballaget er derimot suverent best i Norge.

stoodeh

Legg inn av stoodeh »

Dårlig timing å drive med byggeprosjekter nå. Er vel dobbelt så dyrt som det var for noen år siden.

dani07

Legg inn av dani07 »

Bodø som by har hatt en ganske stor utvikling de siste 10 årene, så jeg tror ikke de som flytter hit nå opplever den som grå og trist. Men at vi var en ekstremt grå by er det liten tvil om.
Jeg flyttet til Oslo i 2006, og tilbake igjen i 2017. Det var 2 forskjellige byer, for å si det mildt.

Men at det ikke er en spennende by om du kommer fra Trondheim, Bergen, Stavanger eller Oslo er helt greit. Det vil jo alltid være en nedgradering til de byene, rent by-teknisk.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

stoodeh skrev: fre jul 07, 2023 4:52 pm Dårlig timing å drive med byggeprosjekter nå. Er vel dobbelt så dyrt som det var for noen år siden.
Byggevarer var betydelig dyrere under korona enn de er nå.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

dani07 skrev: fre jul 07, 2023 5:01 pm Bodø som by har hatt en ganske stor utvikling de siste 10 årene, så jeg tror ikke de som flytter hit nå opplever den som grå og trist. Men at vi var en ekstremt grå by er det liten tvil om.
Jeg flyttet til Oslo i 2006, og tilbake igjen i 2017. Det var 2 forskjellige byer, for å si det mildt.

Men at det ikke er en spennende by om du kommer fra Trondheim, Bergen, Stavanger eller Oslo er helt greit. Det vil jo alltid være en nedgradering til de byene, rent by-teknisk.
Nå er vel ikke verken Molde, Drammen eller Skien (for å ta noen) direkte fyrverkeri av noen byer, men det spilles nå tidvis bra fotball der åkkesom.

dani07

Legg inn av dani07 »

Jeg stortrives på Aspmyra rent plasseringsmessig, men det som vil være et stort problem med å være på Aspmyra er:

-SNN må rives
-Havet (?) eller hva det heter bak mål mot leilighetene kan ikke bli en stor tribune, da det er leiligheter med vinduer ut.
-LSN tribunen har allerede ganske dårlige fasiliteter til kiosk og lignende, og klarer ikke helt å se hvordan de skal forbedre det med nåværende struktur.

Med en gang det er kø i kioskene på LNS, så kommer jo ikke publikum seg forbi, for å gå til sin inngang.
I tillegg så er søylene på Myra dårlig gjennomført. De som er mot bankgata er lengre ned enn de som er mot flyplassen, og det ødelegger sikten for mange plasser. Det gjelder de 6 søylene som er nærmest bankgata. De er nede på rad 7, så de blokkerer for alle radene fra 7 og oppover.

Om man bruker 80 millioner på å beholde Aspmyra, og river SNN + gamle Toyota, så kan man lage enn full stadion med å bygge sving på LNS mot Havet, Sving inn mot ny tribune på Toyota, sving inn mot ny tribune SNN og sving fra SNN til Havet. Da stenges lyden inne og vinden ute, så får man tak over mesteparten av stadion, uten at man bygger like høyt som SNN er. Det tror jeg burde blitt ca 8000-1000 tilskuere, så er Havet den eneste delen som er oppriktig dårlig. Om man da klarer å gjøre 1/3 av Havet tribunen ålreit, så ville man kunne brukt den til bortesupportere og resten som påfyll på de virkelig utsolgte kampene, slik Toyota og Havet brukes idag.

Om det er mulig eller realistisk har jeg ingen anelse om. Men da tror jeg man kan klare seg på ca 400-500 millioner, inkludert alt.

Roedgata

Legg inn av Roedgata »

Kalle73 skrev: fre jul 07, 2023 5:04 pm
dani07 skrev: fre jul 07, 2023 5:01 pm Bodø som by har hatt en ganske stor utvikling de siste 10 årene, så jeg tror ikke de som flytter hit nå opplever den som grå og trist. Men at vi var en ekstremt grå by er det liten tvil om.
Jeg flyttet til Oslo i 2006, og tilbake igjen i 2017. Det var 2 forskjellige byer, for å si det mildt.

Men at det ikke er en spennende by om du kommer fra Trondheim, Bergen, Stavanger eller Oslo er helt greit. Det vil jo alltid være en nedgradering til de byene, rent by-teknisk.
Nå er vel ikke verken Molde, Drammen eller Skien (for å ta noen) direkte fyrverkeri av noen byer, men det spilles nå tidvis bra fotball der åkkesom.
Ikke undervurder fyrverkeriet i Drammen. Rundt kvart på tre i helgene er det greie odds for at pinneraketten får fly.

dani07

Legg inn av dani07 »

Det er jo ikke for å øke antall seter man ønsker ny stadion.
Det er jo mye som er galt med dagens sett ifht at man er i Norgestoppen og spiller i Europa regelmessig.

-Toalettfasiliteter
-Kioskfasiliteter
-Innganger
-Slusing av mennesker inn og ut
-Trafikkavvikling før og etter kamp

Og ikke minst at man på grunn av eierstrukturen ikke tjener penger spesielt med penger på Aspmyra, selv om publikumsmassen øker.

Antall seter er ikke et argument for å bygge ny, og det tror jeg heller aldri har vært målet. Er ingen skisser jeg har sett som har vært større enn 10k seter, og det er forsåvidt en grei økning om man uansett må gjøre en bygging.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Korgutt skrev: fre jul 07, 2023 4:19 pm
Nordlys skrev: fre jul 07, 2023 4:08 pm
Har dere kalkulert inn at noen må bringe han på trening og kamper da? Han kan jo foreløpig ikke kjøre bil.
Mange av Glimt-spillerne flytter inn i bygget som ligger inntil banen på kortsiden. Praktisk som fy.
K. Knutsen bor vel 250 m fra Aspmyra.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

dani07 skrev: fre jul 07, 2023 8:29 pm Det er jo ikke for å øke antall seter man ønsker ny stadion.
Det er jo mye som er galt med dagens sett ifht at man er i Norgestoppen og spiller i Europa regelmessig.

-Toalettfasiliteter
-Kioskfasiliteter
-Innganger
-Slusing av mennesker inn og ut
-Trafikkavvikling før og etter kamp

Og ikke minst at man på grunn av eierstrukturen ikke tjener penger spesielt med penger på Aspmyra, selv om publikumsmassen øker.

Antall seter er ikke et argument for å bygge ny, og det tror jeg heller aldri har vært målet. Er ingen skisser jeg har sett som har vært større enn 10k seter, og det er forsåvidt en grei økning om man uansett må gjøre en bygging.
Her leverer du klasse Dani. Stadiondiskusjonen kan du.

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Glimt har vel uttalt at det blir mellom 8000-10000. De skjønner jo at dagens tall er rundt max, men 8000 er UEFA-standard, så da blir det minimum det.

Man kan jo gjøre som planen Forest Green har, bygg for 5000, med muligheter for opp til 10000 om suksessen kommer/vedvarer. Glimt kan starte med 8000, så har man litt å gå på.

Bilde

Borealis88

Legg inn av Borealis88 »

Aspmyra var vel så fragmentert at det ikke lot seg gjøre å kjøre et veldig helhetlig opplegg?

Det er forskjell på å oppgradere stadion når man eier hele sulamitten, og ikke er tvunget til å ha skole, leiligheter og kontor sju meter bak mål?

Aspmyra ble vel ikke bygd for 20 år sia, men renovert/utbygd? Og det var vel noen kommunale retningslinjer de måtte oppfylle?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

dani07 skrev: fre jul 07, 2023 6:35 pm Jeg stortrives på Aspmyra rent plasseringsmessig, men det som vil være et stort problem med å være på Aspmyra er:

-SNN må rives
-Havet (?) eller hva det heter bak mål mot leilighetene kan ikke bli en stor tribune, da det er leiligheter med vinduer ut.
-LSN tribunen har allerede ganske dårlige fasiliteter til kiosk og lignende, og klarer ikke helt å se hvordan de skal forbedre det med nåværende struktur.

Med en gang det er kø i kioskene på LNS, så kommer jo ikke publikum seg forbi, for å gå til sin inngang.
I tillegg så er søylene på Myra dårlig gjennomført. De som er mot bankgata er lengre ned enn de som er mot flyplassen, og det ødelegger sikten for mange plasser. Det gjelder de 6 søylene som er nærmest bankgata. De er nede på rad 7, så de blokkerer for alle radene fra 7 og oppover.

Om man bruker 80 millioner på å beholde Aspmyra, og river SNN + gamle Toyota, så kan man lage enn full stadion med å bygge sving på LNS mot Havet, Sving inn mot ny tribune på Toyota, sving inn mot ny tribune SNN og sving fra SNN til Havet. Da stenges lyden inne og vinden ute, så får man tak over mesteparten av stadion, uten at man bygger like høyt som SNN er. Det tror jeg burde blitt ca 8000-1000 tilskuere, så er Havet den eneste delen som er oppriktig dårlig. Om man da klarer å gjøre 1/3 av Havet tribunen ålreit, så ville man kunne brukt den til bortesupportere og resten som påfyll på de virkelig utsolgte kampene, slik Toyota og Havet brukes idag.

Om det er mulig eller realistisk har jeg ingen anelse om. Men da tror jeg man kan klare seg på ca 400-500 millioner, inkludert alt.
Jeg kom til Bodø forleden dag på familiebesøk. Dere må gjerne skrive om et nytt stadion. Nevøen til min kone kom fra turnering i Piteå sist helg. Piteå med 26 000 innbyggere har to hockeyhaller, 8 innendørs håndballhaller som brukes til alt fra hånd- og volleyball til futsal. En innendørs fotball hall med kunstgress. 11’er bane. En ditto for 7’er fotball. To svømmehaller med 25 meters basseng. En innendørs friidrettsarena, med 200 meter løpebane. Gressbaner og kunstgress over hele byen som bl a brukes under Piteå Summer Games. Bodø, ifølge min «nevø» har ? Bydelene sentrum og Røvik har noen gymsaler fra 1950, 60 og 70 tallet. En sprengt Nordlandshall. Kunstgressbaner - bortsett fra en - som ikke brøytes/kan brøytes fordi de er gamle, eller manglende tilgang til banene med hjullaster med skjær. Har vært på sightseeing. Med disse fullstendig fraværende treningsfasilitetene er det ikke merkelig at byen sliter med rekruttering, og enda merkeligere at byen de senere år har fått frem Berg, JP Hauge, Bjørkan, Øyvann, Schjelderup m fl.

Hadde jeg vært glad i sport og fotballentusiast i Bodø ville jeg heller sloss for en billigere fornying av Aspmyra og investeringer i nye treningsfasiliteter. Om det jeg er blitt fortalt er korrekt er det henimot en skandale. Ikke bare for topp og elite, men også for bredde og forebygging av bl a fedme og psykiske lidelser blant unge. Kulturhovedstad 2024 skal dere være, for felegnikkere og snobbete finkultur, men idretten ?

dani07

Legg inn av dani07 »

Eneste idrettsanlegget vi har fått på 30 år i Bodø er den nye klatrehallen. Alt annet er eldgammelt og dårlig.
Eller nei, Bodø Spektrum for håndball kom i 2004. Ellers er påstanden korrekt.

Mørkvedmarka kunstgress er vel også nyeste fotballbane, tror jeg. Og den er pusset opp i 2008.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Du har vel den flerbrukshallen på Bodø VGS også. Bygget rundt 2015. Det var jo en fantastisk utbedring av fotballbanene rundt 2010 da det bke lagt om fra grus til kunstgress i hele byen. Så viser det seg at grunnarbeidet har vært så som så flere steder og banene er i dårlig stand nå.

Vet ikke hvilke planer kommunen har, men kunstgressbanene er vel modne for utskiftning uansett nå. De holder ikke evig.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Tobias Gulliksen er en kommende klasse-spiller.
Litt merkelig at utlandet ikke har vært hardere på.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

Desverre har vi politikerr i byen som mange andre plasser, kunst og kultur er fine plasser å slenge masse penger på som ikke gagner mange samt fikse egne arbeidsplasser og ta opp masse gjeld istede for å vedlikeholde det man har og bygge etter det behovet man har. Har blitt fjernet flere idrettsplasser de siste årene også, og fotballøkker er nesten ikke tilstede samt man har fått det grønne skiftet på hjernen her også, så da kaster man bort ekstra penger på tullete tilltak i den retningen istede for å fikse det som trengs. Det meste av kommunalt eid infrastruktur har et etterslep på vedlikehold som bare har økt under de rødgrønne og gjelden har bygget srg kraftig opp så ser lite sannsynlighet for at idretten blir prioritert de neste årene for å si det sånn!


Når det gjelder Aspmyra eller et nytt stadion så er det ikke kommunen som tar den regningen eller deler av det, men heller får leieinntekter samt at B/G tar alle regninger og oppgraderinger. Største problemene med dagens stadion er at det ikke bare er 3 eiere men 9 stk. som man da skla bli enige med om å kjøpe ut, så gjorde man det kukstykket på slutten av 90 tallet at man gikk for leiligheter og butikk på ene kortsiden og et borettslag på den andre siden som gjør at man kan ikke bygge ut på noen av sidene og ikke får en helhetlig stadion.
På siden med butikk og leiligheter ligger helt oppe i banen og man har ikke plass og får ikke tak over, mens på motsatt side kan man ikke bygge tak pga. borettslaget på den andre siden og rettighetene de har på bygge høyde og annet som står i vedtektene samt at de eier grunnen helt inntil dagens tribune som er på maks høyde.
SNN(gammle hovedteibunen) er gammel for å si det mildt og har vært brukt på dispensasjon siden 90 tallet en gang og skulle vært revet for over 20 år siden, her er det en eier som vill bygge leiligheter og har store økonomiske inntreser at det skjer, lite villig til å selge sin del som bare blir dyrer og dyrer for hvert år.
Nye hovedtribunen er det flere eiere og et sammensurium i bygningsmassen av ting. Problemet er at det et ikke plass nokk i dag til alt B/G trenger av lokaler til diverse i den bygningsmassen som er samt at det er flere andre som er inne i byggene som må ut og da må man leie disse lokalene også for minimum samme sum som dagens leietakere samt oppgradere til klubbens bruk uten å få verdien av det. Man har heller ikke treningsfasiliteter annet enn Aspmyra matta pdd. som man egentlig trenger samt man har for lite til klubbens barne og ungdomsavdeling.

Og side men ikke minst, skal man bygge om Aspmyra så må en ha en annen plass å spille i byggeperioden og hvor skal det være her i byen? Vi har bare Aspmyra, Nordlandshallen, Mørkved lia og Junkern sin banen i Stordalen som ikke en gang de får lov til å bruke. Sist gang i 1992 brukte vi Nordlandshallen men da må den først fikses og kaste ut en del barne og ungfomsklubber for å få plass. Mørkvedlia, har bare bane og ingen fasiliteter med unntak av mørkvedhallen, men her mp man da også kaste ut alt av klubber som bruker den samt studentene ved Universitetet. Så jeg personlig ser ikke på å bygge Aspmyra opp som et reelt valg. Er ikke spesielt glad i hovdejordet heller fordi det er for lite og mener man burde ha bygget en skikkelig idrettsplass på jorden for alt av idretter med park rundt og gjort dette helhetlig, men slikt må man ikke tenke her i byen for da går jordvernerne i vranglås forsi disse jordene produsserer så jævelsk mye mat(gress) til oss.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Tobias Gulliksen får prøvd seg på et enda høyere nivå, og da kan han fort bli aktuell for landslaget. Eller ut i Europa for den saks skyld mener Saltvedt i NRK.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7842

Legg inn av Big George »

Victor Boniface forlater Union St. Gilloise, som han i 2022 kom til fra Bodø/Glimt. Bayer Leverkusen bekrefter spissen klar for klubben, som betyr gode penger, trolig 22 millioner kr i Glimt-kassen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»