Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
PapaSmurf

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av PapaSmurf »

Dewaz skrev: ons des 07, 2022 11:58 am
PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 10:53 am
lund skrev: ons des 07, 2022 10:51 am Mannsverk er utvilsomt lengre fremme i utviklingen og jeg tror han kommer til å nå lengre enn Wassberg (ser på mannsverk som en fremtidig landslagsspiller, med helt andre egenskaper enn Wassberg), men det er tydelig at det er en del som ikke har så god oversikt over Wassberg. Han er ikke et talent på dusinet. Grunnteknikken han har er det ytterst få i Eliteserien som kan matche. Hans største utfordring akkurat nå er fysikken, men det er også ganske naturlig i den vekstfasen han er i.
Jeg innrømmer glatt at jeg vet for lite om han til å uttale meg.
Likevel kommer du farende med påstander om at jeg ikke kan vurdere Mannsverk fordi jeg misliker Molde. Latterlig.

Jeg har sett begge på aldersbestemte landslag. Jeg har sett Wassberg i Brann, og jeg fulgte Mannsverk sine kamper aktivt i den siste sesongen han hadde i OBOS. Og ikke minst i Molde, hvor jeg mener han er langt unna å være like imponerende.
Jeg er ærlig, du er bare påståelig.

Vi MFK-fans her inne ler jo av deg og dine spådommer og generelle uttalelser om MFK og klubbens spillere. Du her blitt et slags forum-meme.

Grunnen til det er jo at bordet fanger når man konsekvent snakker klubben og dens prestasjoner ned. Troverdigheten kollapser. Derfor forventer ikke jeg at mine meninger om RBK blir tillagt spesielt mye vekt, plager meg ikke det minste at jeg ikke sees på som troverdig der. Litt rart at du ikke vurderer din standing på samme måte.

HarryH

Legg inn av HarryH »

Nedslående at ikke alle her har den store trua på Mannsverk, men vi får forsøke å trøste oss med at Kjetil Knutsen har uttalt at han er ekstremt imponert over årdølen.

Der fikk jeg også vridd debatten over til noe Bodø/Glimt-relatert.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Jeg syns både Mannsverk og Kniklas er høyaktuelle for A-landslaget innen to år.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

I en stor turnering som EM og VM er det typevalg som ofte veier mest. En skikkelig tøff defensiv midtbanespiller som Mannsverk er med i diskusjonen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

HarryH skrev: ons des 07, 2022 12:06 pm Nedslående at ikke alle her har den store trua på Mannsverk, men vi får forsøke å trøste oss med at Kjetil Knutsen har uttalt at han er ekstremt imponert over årdølen.

Der fikk jeg også vridd debatten over til noe Bodø/Glimt-relatert.
Bra. Det er lett at det sklir ut. Glimts interesse for en Brann-spiller handler plutselig om en RBK-supporter som ikke har blitt nevneverdig imponert over en MFK-spiller.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Champis skrev: ons des 07, 2022 12:59 am
Gunder skrev: tir des 06, 2022 10:55 pm
Solvgutt1 skrev: tir des 06, 2022 4:05 pm
Sivert Mannsverk var en 19-åring som hadde spilt OBOS-fotball da han gikk til Molde. Wassberg spilte også ni kamper i Eliteserien i fjor, som 17-åring, og hadde flere gode prestasjoner der. Blant annet borte mot nettopp Glimt.

Det er greit å påpeke at han spilte i OBOS i år, men også greit å ta med at han konkurrerte om plassen på laget som satte poengrekord, målrekord og rekord for færrest innslupne lag i OBOS-ligaen. Ikke et typisk OBOS-lag. Han konkurrerte mot Felix Horn Myhre og Mathias Rasmussen, som ikke er typiske OBOS-liga-spillere. Så hadde han noe skadeproblemer som gjorde ham utilgjengelig i en rekke kamper.
Alle respekt for Wassberg, men han kan ikke sammenlignes med Mannsverk. Han preget kamper i OBOS og mange eksperter spådde stor fremtid for han mens han spilte for Sogndal der nede i OBOS. Der alt for mange spillere har vært glade amatører i årets sesong.
Wassberg er langt fra god nok for første laget til Glimt, men de kan ha fremtidsplaner for ham. Til sammenligning forhandler Rosenborg med en 20 år gammel finsk midtbanespiller som har spilt blant annet mot Sevilla og Roma i Europa i år. Det er annet enn å møte Åsene for Wassberg sin del.

At en spiller har spilt én eller to kamper mot god europeisk motstand, har absolutt nada å si. Det er heller ikke sånn at Wassberg er "langt fra god nok for førstelaget til Glimt". Det er dessuten litt spesielt å melde det når du ikke har sett han spille omtrent.

To andre bra lag er Ludogorets og Real Betis. 20 år gammel har han vært kaptein i noen kamper for et finsk lag som som har spilt gruppespill i EL i høst. Gruppe C for å være informativ. Dansk klubb ble slått ut i playoff.

Jeg kan ikke huske hvor mange av Brann sine kamper jeg har sett på mandager. Sett ham flere ganger enn Mannsverk. Den ene har ikke imponert meg, mens den andre har vært Molde sin beste spiller. Nivå forskjellen mellom de to er såpass stor, at jeg ikke ser for meg Wassberg spille på midtbanen til Glimt fra start første seriekamp. En annen ting, er at det har vært gledelig å ha sett ham spille, som Rosenborg supporter.

Stonesy

Legg inn av Stonesy »

Dewaz skrev: ons des 07, 2022 11:58 am
PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 10:53 am
lund skrev: ons des 07, 2022 10:51 am Mannsverk er utvilsomt lengre fremme i utviklingen og jeg tror han kommer til å nå lengre enn Wassberg (ser på mannsverk som en fremtidig landslagsspiller, med helt andre egenskaper enn Wassberg), men det er tydelig at det er en del som ikke har så god oversikt over Wassberg. Han er ikke et talent på dusinet. Grunnteknikken han har er det ytterst få i Eliteserien som kan matche. Hans største utfordring akkurat nå er fysikken, men det er også ganske naturlig i den vekstfasen han er i.
Jeg innrømmer glatt at jeg vet for lite om han til å uttale meg.
Likevel kommer du farende med påstander om at jeg ikke kan vurdere Mannsverk fordi jeg misliker Molde. Latterlig.

Jeg har sett begge på aldersbestemte landslag. Jeg har sett Wassberg i Brann, og jeg fulgte Mannsverk sine kamper aktivt i den siste sesongen han hadde i OBOS. Og ikke minst i Molde, hvor jeg mener han er langt unna å være like imponerende.
......Mens dere lovpriser den nye finnen som kom på plass i dag og som garantert ingen av dere har hørt noe om før.
Du er og blir en original figur Dewaz, vet ikke om jeg skal le eller gråte, men frykter at du er mer seriøs i dine uttalelser enn noen tør å tro på.
Det lyser bitterhet av deg lang vei selv om jeg tidlig varslet deg om at den "spikrede overgangen" med Mannsverk til Rosenborg ikke kom til å skje.

Når Mannsverk selges for opp mot 100 MNOK så er jeg sikker på at du fortsatt står på ditt. Klovn.
Sist redigert av Stonesy den ons des 07, 2022 12:56 pm, redigert 1 gang totalt.

lund

Legg inn av lund »

Gunder skrev: ons des 07, 2022 12:31 pm
Champis skrev: ons des 07, 2022 12:59 am
Gunder skrev: tir des 06, 2022 10:55 pm
Alle respekt for Wassberg, men han kan ikke sammenlignes med Mannsverk. Han preget kamper i OBOS og mange eksperter spådde stor fremtid for han mens han spilte for Sogndal der nede i OBOS. Der alt for mange spillere har vært glade amatører i årets sesong.
Wassberg er langt fra god nok for første laget til Glimt, men de kan ha fremtidsplaner for ham. Til sammenligning forhandler Rosenborg med en 20 år gammel finsk midtbanespiller som har spilt blant annet mot Sevilla og Roma i Europa i år. Det er annet enn å møte Åsene for Wassberg sin del.

At en spiller har spilt én eller to kamper mot god europeisk motstand, har absolutt nada å si. Det er heller ikke sånn at Wassberg er "langt fra god nok for førstelaget til Glimt". Det er dessuten litt spesielt å melde det når du ikke har sett han spille omtrent.

To andre bra lag er Ludogorets og Real Betis. 20 år gammel har han vært kaptein i noen kamper for et finsk lag som som har spilt gruppespill i EL i høst. Gruppe C for å være informativ. Dansk klubb ble slått ut i playoff.

Jeg kan ikke huske hvor mange av Brann sine kamper jeg har sett på mandager. Sett ham flere ganger enn Mannsverk. Den ene har ikke imponert meg, mens den andre har vært Molde sin beste spiller. Nivå forskjellen mellom de to er såpass stor, at jeg ikke ser for meg Wassberg spille på midtbanen til Glimt fra start første seriekamp. En annen ting, er at det har vært gledelig å ha sett ham spille, som Rosenborg supporter.
Du hadde nok ikke blitt så imponert om du så Mvukas kamper for Åsane heller.

Dewaz

Legg inn av Dewaz »

Verdt å bite merke i hvordan moldenserne her inne aldri klarer å holde seg til tema, men alltid går etter person. Man kan ha meninger om spillere uavhengig av klubbtilhørighet, eller man kan projisere egen manglende evne til nettopp det.. og det slår aldri feil hvilken av valgene de lander på. Stusselig gjeng.

Selve konseptet med at en MFK-spiller ikke til enhver tid er den beste, den mest lovende, virker være helt urealistisk. Alle skal på landslaget. Og når Glimt hadde vunnet ligaen to år på rad og leder serien tidligere i år; joda, MFK var landets beste lag. 1/10 bakkekontakt som bare må oppleves!

Stonesy

Legg inn av Stonesy »

Dewaz skrev: ons des 07, 2022 1:13 pm Verdt å bite merke i hvordan moldenserne her inne aldri klarer å holde seg til tema, men alltid går etter person. Man kan ha meninger om spillere uavhengig av klubbtilhørighet, eller man kan projisere egen manglende evne til nettopp det.. og det slår aldri feil hvilken av valgene de lander på. Stusselig gjeng.

Selve konseptet med at en MFK-spiller ikke til enhver tid er den beste, den mest lovende, virker være helt urealistisk. Alle skal på landslaget. Og når Glimt hadde vunnet ligaen to år på rad og leder serien tidligere i år; joda, MFK var landets beste lag. 1/10 bakkekontakt som bare må oppleves!
Kanskje på tide å dra i gang "battle" 2023 da på samme måte som vi gjorde i 2022 mellom Skarsem og Mannsverk.
Hva med å kjøre en for 2023 mellom Mannsverk og den nye finnen deres?

PS: Ingen som går mer etter person her inne enn det du selv gjør så kanskje på tide å åpne gluggene litt:):)

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Mannsverk er klasse. Noe annet er ikke sant.

Gunder

Legg inn av Gunder »

PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 12:21 pm
HarryH skrev: ons des 07, 2022 12:06 pm Nedslående at ikke alle her har den store trua på Mannsverk, men vi får forsøke å trøste oss med at Kjetil Knutsen har uttalt at han er ekstremt imponert over årdølen.

Der fikk jeg også vridd debatten over til noe Bodø/Glimt-relatert.
Bra. Det er lett at det sklir ut. Glimts interesse for en Brann-spiller handler plutselig om en RBK-supporter som ikke har blitt nevneverdig imponert over en MFK-spiller.
Har neppe vært snakk om Mannsverk hvis det ikke har vært for Solvgutt1. Han svarte meg, med å dra inn Mannsverk til sammenligning med Wassberg. Jeg svarte med å si at Mannsverk er langt bedre spiller. Deretter har det vært mye Wassberg og Mannsverk på forumet.
Sist redigert av Gunder den ons des 07, 2022 1:45 pm, redigert 1 gang totalt.

boombis

Legg inn av boombis »

Mannsverk har tatt steg ja. Så er spørsmålet om Branngutten kan gjøre det samme. Det tror jeg.

Om han gjør det best i Brann eller i en annen klubb skal ikke jeg ha så store formeninger om, for Glimt sin del kan man jo argumentere både for og mot.

Men foreløpig så går vi for In Knutsen we trust!

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 10:46 am
Dewaz skrev: ons des 07, 2022 9:20 am
PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 12:52 am Mannsverk er en type talent man sjelden ser. Wassberg er et talent, men ikke et som har hatt storklubber flyvende inn til Flesland slik Haukåsen fikk storfint besøk.
Synes ikke Mannsverk har vist noe etter overgangen som skulle tilsi i en slik kategorisering av talentet. Det er jo ord man brukte om Ødegaard og Haaland, og i enda nyere tid Nusa og Schjelderup (Glimt gikk glipp av 200 mill her) blant annet. Mannsverk og Wassberg er for meg i litt samme farvann hva gjelder talent. Helt umulig å si hvilke steg de tar de neste to årene, og om de kommer til å spille sine beste år i Malmö eller Dortmund. De største talentene har alltid et litt mer forutsigbart karriereløp enn det (med mindre skader slår inn).

Mannsverk har mer hype i øyeblikket, men det er for mange variabler i fotball til å peke på interesse fra utlandet (som vi vet 5% om) som noen avgjørende faktor om man skal argumentere for hvem som er mest lovende. Wassberg er mer enn to år yngre, i en større OBOS-klubb enn Mannsverk var, under en trener som (i hvert fall i RBK) heller ville spilt selv enn å slippe til en unggutt. Og ikke har han landet på en fast posisjon heller (har spilt venstre back/wing på aldersbestemt, høyrekant blant annet i Brann).
Uten Mannsverk hadde ikke Molde vunnet serien i år. Han er ekstremt viktig. Men det er liksom den midtbanerollens forbannelse det at han ikke legges så mye merke til. Den usynlige gigant var det vel en ganske stor engelsk manager som sa om rollen.

Men vi som følger laget tett ser hvordan han passerer ledd uten å stresse, måten han stopper mostanderne på, hvordan han har mye bedre tid enn alle andre rundt seg og hvordan han dikterer tempoet i kampene han spiller. Mannsverk var enorm i 2022.

Og som jeg har sagt før Dewaz, denne aversjonen din mot MFK blinder deg og gjør at du blir så utrolig lite troverdig i din omtale. Jeg var slik sjøl når det kom til RBK tidligere, men jeg har modnet litt, muligens fordi det er så lenge siden de var en trussel mot MFK.

Så Mannsverk hadde æren alene for minst 25% av poengene til Molde i år?? Spesielt å melde, med det laget man har. Så vi snakker altså omtrent verdens viktigste spiller for et lag gjennom tidende - viktigere enn Maradona for Napoli der altså.

Stonesy

Legg inn av Stonesy »

boombis skrev: ons des 07, 2022 1:43 pm Mannsverk har tatt steg ja. Så er spørsmålet om Branngutten kan gjøre det samme. Det tror jeg.
Personlig er jeg mest spent på om Dewaz tar noen steg i 2023.

Champis

Legg inn av Champis »

Gunder skrev: ons des 07, 2022 12:31 pm
Champis skrev: ons des 07, 2022 12:59 am
Gunder skrev: tir des 06, 2022 10:55 pm
Alle respekt for Wassberg, men han kan ikke sammenlignes med Mannsverk. Han preget kamper i OBOS og mange eksperter spådde stor fremtid for han mens han spilte for Sogndal der nede i OBOS. Der alt for mange spillere har vært glade amatører i årets sesong.
Wassberg er langt fra god nok for første laget til Glimt, men de kan ha fremtidsplaner for ham. Til sammenligning forhandler Rosenborg med en 20 år gammel finsk midtbanespiller som har spilt blant annet mot Sevilla og Roma i Europa i år. Det er annet enn å møte Åsene for Wassberg sin del.

At en spiller har spilt én eller to kamper mot god europeisk motstand, har absolutt nada å si. Det er heller ikke sånn at Wassberg er "langt fra god nok for førstelaget til Glimt". Det er dessuten litt spesielt å melde det når du ikke har sett han spille omtrent.

To andre bra lag er Ludogorets og Real Betis. 20 år gammel har han vært kaptein i noen kamper for et finsk lag som som har spilt gruppespill i EL i høst. Gruppe C for å være informativ. Dansk klubb ble slått ut i playoff.

Jeg kan ikke huske hvor mange av Brann sine kamper jeg har sett på mandager. Sett ham flere ganger enn Mannsverk. Den ene har ikke imponert meg, mens den andre har vært Molde sin beste spiller. Nivå forskjellen mellom de to er såpass stor, at jeg ikke ser for meg Wassberg spille på midtbanen til Glimt fra start første seriekamp. En annen ting, er at det har vært gledelig å ha sett ham spille, som Rosenborg supporter.

Finnen kan være en utmerket spiller, men at han har spilt kamp mot noen gode utenlandske lag i år har ekstremt lite å si. Det jeg reagerte mest på, var din påstand om at Wassberg er langt unna en start 11'er i Glimt - det mener jeg er helt feil. Ikke sikkert han ville vært foretrukket fra start pr. nå, nei - men det betyr ikke at han trenger å være langt unna kvalitetsmessig.

Jeg liker Mannsverk godt, og jeg tror han kan få en mege bra karriere utenlands og på A-landslaget. Men jeg synes ikke han har vært Moldes beste spiller i år. Han har vært meget god på sitt beste, men har fortsatt en del å gå på mtp. å ha full oversikt i spillet og unngå enkelte balltap, ligge mer riktig defensivt etc. Jeg synes det er andre spiller i Molde som har imponert mer.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: ons des 07, 2022 1:51 pm
PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 10:46 am
Dewaz skrev: ons des 07, 2022 9:20 am

Synes ikke Mannsverk har vist noe etter overgangen som skulle tilsi i en slik kategorisering av talentet. Det er jo ord man brukte om Ødegaard og Haaland, og i enda nyere tid Nusa og Schjelderup (Glimt gikk glipp av 200 mill her) blant annet. Mannsverk og Wassberg er for meg i litt samme farvann hva gjelder talent. Helt umulig å si hvilke steg de tar de neste to årene, og om de kommer til å spille sine beste år i Malmö eller Dortmund. De største talentene har alltid et litt mer forutsigbart karriereløp enn det (med mindre skader slår inn).

Mannsverk har mer hype i øyeblikket, men det er for mange variabler i fotball til å peke på interesse fra utlandet (som vi vet 5% om) som noen avgjørende faktor om man skal argumentere for hvem som er mest lovende. Wassberg er mer enn to år yngre, i en større OBOS-klubb enn Mannsverk var, under en trener som (i hvert fall i RBK) heller ville spilt selv enn å slippe til en unggutt. Og ikke har han landet på en fast posisjon heller (har spilt venstre back/wing på aldersbestemt, høyrekant blant annet i Brann).
Uten Mannsverk hadde ikke Molde vunnet serien i år. Han er ekstremt viktig. Men det er liksom den midtbanerollens forbannelse det at han ikke legges så mye merke til. Den usynlige gigant var det vel en ganske stor engelsk manager som sa om rollen.

Men vi som følger laget tett ser hvordan han passerer ledd uten å stresse, måten han stopper mostanderne på, hvordan han har mye bedre tid enn alle andre rundt seg og hvordan han dikterer tempoet i kampene han spiller. Mannsverk var enorm i 2022.

Og som jeg har sagt før Dewaz, denne aversjonen din mot MFK blinder deg og gjør at du blir så utrolig lite troverdig i din omtale. Jeg var slik sjøl når det kom til RBK tidligere, men jeg har modnet litt, muligens fordi det er så lenge siden de var en trussel mot MFK.

Så Mannsverk hadde æren alene for minst 25% av poengene til Molde i år?? Spesielt å melde, med det laget man har. Så vi snakker altså omtrent verdens viktigste spiller for et lag gjennom tidende - viktigere enn Maradona for Napoli der altså.
Jeg står på mitt. Han var den eneste spilleren som fungerte som balanserende midtbanespiller. Resten man forsøkte i rollen var svake.

Men jeg forstår at du nok en gang forsøker å gjøre fotball om til matematikk. Fotballens mekanismer er langt mer kompliserte enn som så. Det å ha Mannsverk på banen løftet også de andre spillerne som fikk spille i sine vante roller. I tillegg ga han en trygghet til stopperne som gjorde at de kunne slå seg mer løs. I kampene Mannsverk var ute ble stopperspillet langt mer statisk.

Gunder

Legg inn av Gunder »

Berg og Lode er best betalte spillere i Glimt. Årslønnen deres er 10 millioner. Fantasilønninger skriver lokalavisen.
Forøvrig tjener Knutsen fire ganger så mye som Rekdal. Står ikke ikke i avisen, men kopi så jeg lagt inn på Twitter.


https://www.an.no/dersom-det-virkelig-s ... -4-1653814

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Alltid vanskelig å vurdere midtbanespillere. Hvor god de er i Norge betyr lite om de ikke tar nivåer når de kommer ut. Hvor står Mannsverk sammenlignet med f eks en Markus Henriksen, eller Alex Tettey som slo igjennom som relativt unge? Begge fikk greie karrierer i utlandet, men kanskje ikke så bra som man spådde.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Gunder skrev: ons des 07, 2022 2:09 pm Berg og Lode er best betalte spillere i Glimt. Årslønnen deres er 10 millioner. Fantasilønninger skriver lokalavisen.
Forøvrig tjener Knutsen fire ganger så mye som Rekdal. Står ikke ikke i avisen, men kopi så jeg lagt inn på Twitter.


https://www.an.no/dersom-det-virkelig-s ... -4-1653814
Spørsmålet er om Glimt legger seg på et nivå som tåler en sesong eller to utenfor pallen. Hvis de tåler det, så er det bærekraftig nok, men hvis klubben er avhengig av å spille i Europa hver sesong for å unngå store problemer så er det mer et korthus enn et solid byggverk.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Gunder skrev: ons des 07, 2022 2:09 pm Forøvrig tjener Knutsen fire ganger så mye som Rekdal. Står ikke ikke i avisen, men kopi så jeg lagt inn på Twitter.
Riktig nok lønna Rekdal hadde i Ham/Kam, som var sponset av blant annet Ståle Solbakken. Tjener nok mer i RBK, men neppe på Knutsen-nivå.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 2:01 pm
Champis skrev: ons des 07, 2022 1:51 pm
PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 10:46 am

Uten Mannsverk hadde ikke Molde vunnet serien i år. Han er ekstremt viktig. Men det er liksom den midtbanerollens forbannelse det at han ikke legges så mye merke til. Den usynlige gigant var det vel en ganske stor engelsk manager som sa om rollen.

Men vi som følger laget tett ser hvordan han passerer ledd uten å stresse, måten han stopper mostanderne på, hvordan han har mye bedre tid enn alle andre rundt seg og hvordan han dikterer tempoet i kampene han spiller. Mannsverk var enorm i 2022.

Og som jeg har sagt før Dewaz, denne aversjonen din mot MFK blinder deg og gjør at du blir så utrolig lite troverdig i din omtale. Jeg var slik sjøl når det kom til RBK tidligere, men jeg har modnet litt, muligens fordi det er så lenge siden de var en trussel mot MFK.

Så Mannsverk hadde æren alene for minst 25% av poengene til Molde i år?? Spesielt å melde, med det laget man har. Så vi snakker altså omtrent verdens viktigste spiller for et lag gjennom tidende - viktigere enn Maradona for Napoli der altså.
Jeg står på mitt. Han var den eneste spilleren som fungerte som balanserende midtbanespiller. Resten man forsøkte i rollen var svake.

Men jeg forstår at du nok en gang forsøker å gjøre fotball om til matematikk. Fotballens mekanismer er langt mer kompliserte enn som så. Det å ha Mannsverk på banen løftet også de andre spillerne som fikk spille i sine vante roller. I tillegg ga han en trygghet til stopperne som gjorde at de kunne slå seg mer løs. I kampene Mannsverk var ute ble stopperspillet langt mer statisk.

Det er alldeles ikke jeg som prøver å gjøre fotball om til matematikk - det var du som påstod at Molde ikke hadde vunnet serien denne sesongen uten Mannsverk.

Jeg står også på mitt: Mannsverk er ikke den spilleren gjennom fotballhistorien som har betydd mest for laget sitt, og Molde hadde vunnet serien i år selv om de måtte sette én av de andre gode spillerne de har inn i 11'eren.

Champis

Legg inn av Champis »

AxelRudi skrev: ons des 07, 2022 2:10 pm Alltid vanskelig å vurdere midtbanespillere. Hvor god de er i Norge betyr lite om de ikke tar nivåer når de kommer ut. Hvor står Mannsverk sammenlignet med f eks en Markus Henriksen, eller Alex Tettey som slo igjennom som relativt unge? Begge fikk greie karrierer i utlandet, men kanskje ikke så bra som man spådde.

Mannsverk står bedre enn begge de to gjorde på samme tid, det er det ingen tvil om. Ingenting er uansett gitt i fotball, men jeg blir overrasket hvis ikke Mannsverk får bedre karrierer utenlands enn de to.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Champis skrev: ons des 07, 2022 2:19 pm
PapaSmurf skrev: ons des 07, 2022 2:01 pm
Champis skrev: ons des 07, 2022 1:51 pm


Så Mannsverk hadde æren alene for minst 25% av poengene til Molde i år?? Spesielt å melde, med det laget man har. Så vi snakker altså omtrent verdens viktigste spiller for et lag gjennom tidende - viktigere enn Maradona for Napoli der altså.
Jeg står på mitt. Han var den eneste spilleren som fungerte som balanserende midtbanespiller. Resten man forsøkte i rollen var svake.

Men jeg forstår at du nok en gang forsøker å gjøre fotball om til matematikk. Fotballens mekanismer er langt mer kompliserte enn som så. Det å ha Mannsverk på banen løftet også de andre spillerne som fikk spille i sine vante roller. I tillegg ga han en trygghet til stopperne som gjorde at de kunne slå seg mer løs. I kampene Mannsverk var ute ble stopperspillet langt mer statisk.

Det er alldeles ikke jeg som prøver å gjøre fotball om til matematikk - det var du som påstod at Molde ikke hadde vunnet serien denne sesongen uten Mannsverk.

Jeg står også på mitt: Mannsverk er ikke den spilleren gjennom fotballhistorien som har betydd mest for laget sitt, og Molde hadde vunnet serien i år selv om de måtte sette én av de andre gode spillerne de har inn i 11'eren.
Stråmann. Men det er forståelig og neppe tilsiktet siden du fra mitt ståsted «ser på fotball som et excelark».

Jeg og du er bare ekstremt forskjellige. Vi ser ikke verden på samme måte. Dermed blir det ofte full kræsj. Som her.

Jeg sier Molde ikke hadde vunnet serien uten Mannsverk. Jeg tenker relasjoner, kvalitet formasjonsfunksjon, momentum, rolletilpasning osv osv.
Mens du tenker ren matematikk.

Og jeg forstår at det er logisk for deg og at min måte å se fotball på ikke er like logisk for deg. Og vice versa.

Jeg tror heller ikke at Glimt hadde vunnet serien i 2020 uten Patrick Berg. Det betyr ikke at jeg mener Berg eller Mannsverk er som
Maradona, bare at de to på mange måter var et fast holdepunkt som løftet laget.

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Champis skrev: ons des 07, 2022 2:21 pm
AxelRudi skrev: ons des 07, 2022 2:10 pm Alltid vanskelig å vurdere midtbanespillere. Hvor god de er i Norge betyr lite om de ikke tar nivåer når de kommer ut. Hvor står Mannsverk sammenlignet med f eks en Markus Henriksen, eller Alex Tettey som slo igjennom som relativt unge? Begge fikk greie karrierer i utlandet, men kanskje ikke så bra som man spådde.

Mannsverk står bedre enn begge de to gjorde på samme tid, det er det ingen tvil om. Ingenting er uansett gitt i fotball, men jeg blir overrasket hvis ikke Mannsverk får bedre karrierer utenlands enn de to.
Det er jeg ikke så sikker på gitt. Markus slo gjennom som 17åring med en full sesong i serien, hvor han scoret 7mål. Tettey herjet sentralt mot Valencia i CL som 19åring.
Vi har en tendens til å overvurdere Norske spillere i nuet, i utlandet er de bare en av mange. Det er riktignok mer hype nå enn den gangen, og det øker prisene.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Gunder skrev: ons des 07, 2022 2:09 pm Berg og Lode er best betalte spillere i Glimt. Årslønnen deres er 10 millioner. Fantasilønninger skriver lokalavisen.
Forøvrig tjener Knutsen fire ganger så mye som Rekdal. Står ikke ikke i avisen, men kopi så jeg lagt inn på Twitter.


https://www.an.no/dersom-det-virkelig-s ... -4-1653814
Hvor har du det i fra at de tjener 10 mill i året? Høres voldsomt ut.

boombis

Legg inn av boombis »

Stonesy skrev: ons des 07, 2022 1:59 pm
boombis skrev: ons des 07, 2022 1:43 pm Mannsverk har tatt steg ja. Så er spørsmålet om Branngutten kan gjøre det samme. Det tror jeg.
Personlig er jeg mest spent på om Dewaz tar noen steg i 2023.
MFK-fansen og RBK-fansen er fornøyelig å lese til denne sangen :twisted:

Wallez

Legg inn av Wallez »

Gunder skrev: ons des 07, 2022 2:09 pm Berg og Lode er best betalte spillere i Glimt. Årslønnen deres er 10 millioner. Fantasilønninger skriver lokalavisen.
Forøvrig tjener Knutsen fire ganger så mye som Rekdal. Står ikke ikke i avisen, men kopi så jeg lagt inn på Twitter.


https://www.an.no/dersom-det-virkelig-s ... -4-1653814
Årslønna ligger nok nærmere 2 millioner enn 10, for å si det sånn. Det skrives om fantasilønninger, og det er ikke så rart når summene er diktet opp av ren fantasi. Selvfølgelig tjener Knutsen fire ganger så mye som det Rekdal gjorde med HamKam i OBOS-ligaen, det skulle ellers bare mangle. Knutsen er selve nøkkelpersonen i en bedrift som tjener 100 millioner +++ i ekstrainntekter i året pga. høyt sportslig nivå, så selvfølgelig skal han ha en bit av kaka. Jeg ville beholdt Knutsen selv om han tjente 20-30 mill i året, for han er verdt mer en dette for klubben.

Et alternativ kunne jo være å ansette Rekdal i stedet for Knutsen for å spare 5 mill i året. Men da måtte vi også gi slipp på inntekter på minimum 100 mill i året, og gå bort fra fremoverrettett 433-fotball. Det høres jo ut som en kjempedeal.

Wallez

Legg inn av Wallez »

Ser AN skriver at Tromsø har lagt inn bud på Lasse Nordås på 750 000 kroner.

https://www.an.no/sport/f/5-4-1159218

Veldig søtt hvis dette stemmer. Lurer på hvilken prislapp Tromsø selv hadde satt på han dersom de hadde fått kjøpe Nordås og han leverte 3-4 mål i vårsesongen. 15 mill? 20 mill? 40 mill?

Den eneste fornuftige løsningen her et et utlån, eventuelt at Nordås brukes som lokkemat ved kjøp av Mikkelsen. Nordås er tross alt U20 landslagsspiller for Norge og har sett lovende ut for Tromsø i høst, og hvis han får det til å løsne foran mål tror jeg verdien raskt vil skyte i været. Samtidig får han nok ikke den nødvendige tilliten i 2023 med Espejord og Salvesen som konkurrenter, så et utlån hadde nok vært fint for utviklingen hans. Tromsø har jo også en relativt tynn tropp og lite penger, så ved å låne Nordås får de jo en spiller som de vet fungerer bra i laget tilnærmet gratis, og øker sjansene for å holde seg i Eliteserien 2023 og bygge videre på den fine utviklingen de har hatt denne sesongen.
Sist redigert av Wallez den ons des 07, 2022 4:13 pm, redigert 1 gang totalt.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

TIL har så langt nekta å selge spillere til oss så det er ingen grunn til å selge tilbake. Hvertfall ikke når det kommer sånne skambud. 750 000 ,-?? Er vi i 1985?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»